• N.Uckerman
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 15-04-2024
Hallo iedereen,

Wat is het verschil tussen statische contrastverhoudingen en dynamische contrastverhoudingen?

En welke is het belangrijkste voor te gamen?

De tv die ik nu heb, heb ik namelijk eens opgezocht op tweakers, en er blijkt(ook bij andere site's) Dat hier geen statische contrastverhouding bekend is alleen een dynamische. (50.000:1)

Hoe wil ik mijn televisie dan vergelijken met een andere als van mijn eigen nergens het statische contract bekend is??

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:27

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Een statisch contrast is, zoals de naam zegt, statisch... dit is het contrast bij 1 instelling.
Veel moderne displays gebruiken trucjes om een beter contrast aan te bieden, middels 'dynamisch contrast', dat betekent dus dat je display steeds iets bijschakelt. Dit zie je vooral bij overgangen tussen donker/heldere scenes.

Televisies hebben vaak verschillende standen, waaronder een game mode met bijbehorend contrast. Als je echt harde cijfers voor contrast wilt weten, zou ik contact opnemen met de fabrikant om te vragen naar contrastratio`s bij de door jou gebruikte standen.

Op basis van dynamisch contrast advies geven of vergelijken is, zoals je zelf al ondervonden hebt, erg lastig.

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-12 17:47
Heel simpel gezegd, een LCD/LED tv is een witte plaat die altijd licht geeft. Daarvoor zitten LCD pixels (met een kleurtje) die het licht doorlaten of tegenhouden. Dit zorgt voor je beeld. Als er zwart beeld getoond moet worden moeten de lcd pixels dus al het licht tegenhouden, en bij een wit beeld alles doorlaten. Hoe goed ze dit doen wordt (soort van) aangegeven door het statische contrast. Bij een contrast van 1000:1 geeft het witte beeld 1000x meer licht dan zwart.

Nu is er een truc, je kunt voor een goed zwart beeld ook de tv uitzetten, dan is het beeld namelijk ook heel donker. Dit is het dynamische contrast (serieus ja). Daardoor staat er bij het dynamisch contrast altijd van die idiote waarden als 50.000:1 of 2.000.000:1. In praktijk ligt het allemaal veel dichter bij elkaar en een veel lagere waarde. Het is ook veel interessanter om de exacte lichtsterkte te meten in plaats van de verhouding. Als de tv bij wit immens veel licht kan geven en zwart ziet er een beetje grijzig uit, kan het alsnog een hoge verhouding hebben door het sterke wit. Terwijl je liever normaal wit hebt en diep zwart. Verhouding zegt dus niet zoveel, en dynamisch zelfs helemaal niks.

Mijn Home Cinema in aanbouw