Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pcwolf
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22-08-2022
Gisterenavond tijdens een film zocht ik mijn s4, deze was helaas in mijn broekzak (jeans), deze jeans had niet normale vlekken en moest apart worden gewassen. Dus jeans in een wasbak gedaan, met water erin maar VERGETEN de s4 eruit te halen. :'( :'(

Ik denk dat de s4 toch minstens half uur heeft gelegen en max 1u, tussen in zowat. NIET normaal wat voor gevoel je krijg :O :O
Direct s4 eruit gehaald, batterij, simkaart eruit gehaald.

Op internet snel gezocht wat ik kon doen, alle onderdelen eruit halen en deze laten drogen dus, maar omdat ik nog nooit een gsm onderdelen eruit gehaald heb, zat ik daar kwartier te sukkelen om de scherm en de grijze klep open te krijgen.

Haardroger gepakt, laagste stand gezet en paar seconden laten drogen op de s4.

Besloot dus om de s4, onderdelen enzo naast de laptop cooler uitgang te laten zetten, waar de warme lucht doorkomt.

Vandaag, rond 14u heb ik de s4 terug in elkaar gezet en aangezet, vibratie werkte maar kreeg geen beeld, zwart beeld. Dus terug uit elkaar gehaald en dan maar in rijst gezet, wat in de meeste gevallen helpt bij waterschade. (gelezen op internet)
Nu moet je deze dus 72u in laten.

Pfff, nu hoop ik wat tips te krijgen van jullie wat ik kan doen. Afwachten gewoon of…?

Please help my! :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilsepils
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 05:08
Gewoon afwachten ja, laptop koeler en haardroger werken allebei verre van optimaal. De haardroger is eigenlijk zelfs slecht, dan gaat er namelijk condens vormen aan de binnenkant van je telefoon, en de warmte is ook niet bevorderlijk. Lekker in de rijst laten liggen, al denk ik dat het gedaan is, je hebt immers de telefoon te vroeg aan gezet, zou kunnen dat er nu iets kortsluiting heeft gemaakt (als dat niet al in dat eerste uur is gebeurd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pcwolf
Klopt nu ik het ook lees is het opstarten nooit goed :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Daarom dus, altijd de zakken controleren voordat je gaat wassen.

Aangezien je eerst de boel geforceerd heb gedroogd met die föhn, heb je de printplaat blootgesteld aan statische elektriciteit. In het slechtste geval heb je 'm daarmee om zeep geholpen.

Vervolgens het toestel opstarten en dan pas in de rijst is niet de goede volgorde.

Heb je geen verzekering die dit soort dingen dekt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pcwolf
Die laptop cooling, warmte, is aangenaam en is niet warmer dan de haardroger, alleen in de eerste minuten was het met de haardroger. Nu ben ik er bang voor dat alles inderdaad om zeep is, wachten en hopen op het geluk van de rijst.

Over de verzekering weet ik niet, maar hebben al over gehad maar hoe groot is de kans dat ze een andere verhaal geloven ? :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas.
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13-09 11:43
Accu eruit, in een afgesloten bak met rijst leggen en niet meer aankomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pcwolf
Bas. schreef op dinsdag 29 juli 2014 @ 18:54:
Accu eruit, in een afgesloten bak met rijst leggen en niet meer aankomen.
Ik lees juist dat HET niet mag, achteraan zelfs met een uitroep teken?

Verder heb ik de onderdelen en de s4 in rijst met afgesloten bak gelegd, goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stark
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10-09 23:56
Als de telefoon aan stond toen die in het water was gekomen krijg je dit niet meer gerepareerd.

Tijd voor een nieuwe telefoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas.
Voor de zekerheid de boel in de rijst leggen zonder accu minstens een week.

Zelfs als de accu er nog in zit en op spanning staat, samen met water krijg je al kortsluiting in het hele zaakje. Daarom zsm de accu eruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pcwolf
Bas. schreef op dinsdag 29 juli 2014 @ 19:45:
Voor de zekerheid de boel in de rijst leggen zonder accu minstens een week.

Zelfs als de accu er nog in zit en op spanning staat, samen met water krijg je al kortsluiting in het hele zaakje. Daarom zsm de accu eruit.
Heb ik verkeerd begrpen, ik dacht dat je bedoelde met accu in de rijst.

Goed, voor een weekje wachten dan maar, de accu is in een handoek, is dat goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pcwolf
Als ik verder kijk op YouTube dan heeft een s3 de wasmachine zo te zien overleefd, in de video is te zien dat de onderdelen alleen in de zon gelegen hebben:

Dit geef mij toch een kleine hoop :/

[ Voor 8% gewijzigd door pcwolf op 29-07-2014 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

pcwolf schreef op dinsdag 29 juli 2014 @ 18:54:
Over de verzekering weet ik niet, maar hebben al over gehad maar hoe groot is de kans dat ze een andere verhaal geloven ? :/
De verzekering oplichten is natuurlijk sowieso uit den boze. Maar wellicht dat het op een inboedelverzekering te verhalen is. Er zijn een aantal inboedelverzekeringen die een telefoon in de wasmachine gewoon vergoeden, waarom dit dan niet?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pcwolf
Tsurany schreef op dinsdag 29 juli 2014 @ 19:57:
[...]

De verzekering oplichten is natuurlijk sowieso uit den boze. Maar wellicht dat het op een inboedelverzekering te verhalen is. Er zijn een aantal inboedelverzekeringen die een telefoon in de wasmachine gewoon vergoeden, waarom dit dan niet?
Hebben wij niet en nog nooit gehad, wist niet dat er zoiets bestond. Maar enerzijds, je gsm altijd weg houden van water tenzij het waterbestendig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• furian88
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12-09 07:55
ongetwijfeld dat je nu oxidatie hebt in je mainboard connector, langs een xl winkel van kpn gaan zodat ze hem schoon kunnen maken en er kunnen testen of een nieuw scherm überhaupt nog nut heeft..

grote kans van niet overigens..

edit:
de rijst heeft niet extreem veel nut tegenover goed laten drogen, dit werkt alleen goed als je hem echt direct uit elkaar kan halen en direct erin kan dumpen.
de accu kan er makkelijk tegen en hoef je je niet druk over maken..

[ Voor 34% gewijzigd door furian88 op 29-07-2014 20:07 ]

https://pvoutput.org/list.jsp?userid=86006

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

pcwolf schreef op dinsdag 29 juli 2014 @ 20:05:
[...]

Hebben wij niet en nog nooit gehad, wist niet dat er zoiets bestond. Maar enerzijds, je gsm altijd weg houden van water tenzij het waterbestendig is.
Weet je dat zeker? Want geen inboedelverzekering hebben lijkt me vrij onverstandig.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pcwolf
Tsurany schreef op dinsdag 29 juli 2014 @ 20:07:
[...]

Weet je dat zeker? Want geen inboedelverzekering hebben lijkt me vrij onverstandig.
Moet ik sebiet eens gaan bekijken met mijn ouders. Is het trouwens eens aparte verzekering, zeg maar iets extra?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13-09 19:17
Hier soortgelijke situatie met een s4 mini. 1,5 week in rijst laten liggen. Toen voorzichtig opgestart om te proberen, vibratie en scherm werkten nog maar opstarten ging maar tot Samsung beginscherm. Verder komt hij niet. Ook Android recovery-mode werkt niet. Waarschijnlijk toch oxidatie. Kan er niks meer mee en is ook niet meer te verkopen. Sneu, want hij is 2,5maand oud.

[ Voor 9% gewijzigd door timmie1 op 29-07-2014 20:16 ]

Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste telefoon van het land?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pcwolf
furian88 schreef op dinsdag 29 juli 2014 @ 20:06:
ongetwijfeld dat je nu oxidatie hebt in je mainboard connector, langs een xl winkel van kpn gaan zodat ze hem schoon kunnen maken en er kunnen testen of een nieuw scherm überhaupt nog nut heeft..

grote kans van niet overigens..

edit:
de rijst heeft niet extreem veel nut tegenover goed laten drogen, dit werkt alleen goed als je hem echt direct uit elkaar kan halen en direct erin kan dumpen.
de accu kan er makkelijk tegen en hoef je je niet druk over maken..
Het is voornamelijk dat je het goed droog en volgens "internet" is rijst de beste middel, het neemt vocht af en je moet het minstens 72u laten inzitten.

Heb je al een idee hoeveel het zal kosten? De scherm kost al 170€ of zijn het de aparte onderdelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
Ohja, wat betreft verzekering heb ik geinformeerd.
Voor dit soort dingen moet je meestal een aparte verzekering afsluiten, voor telefoon en dergelijke.
En van die verzekering ook de duurste versie, want anders dekt het geen waterschade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• furian88
is onzin..

als je hem stript en direct in pure alcohol gooit zal het water op het alcohol gaan drijven.. dat is de beste methode.. maarja wie heeft zoiets direct klaar liggen..

rijst helpt goed om vocht te trekken uit onderdelen, maar het is niet het wondermiddel!.

Een scherm kost bij een xl winkel 160 euro, dus als je geluk hebt en het mainboard is niet verder aangetast dan kan je voor dat bedrag klaar zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pcwolf
timmie1 schreef op dinsdag 29 juli 2014 @ 20:16:
Hier soortgelijke situatie met een s4 mini. 1,5 week in rijst laten liggen. Toen voorzichtig opgestart om te proberen, vibratie en scherm werkten nog maar opstarten ging maar tot Samsung beginscherm. Verder komt hij niet. Ook Android recovery-mode werkt niet. Waarschijnlijk toch oxidatie. Kan er niks meer mee en is ook niet meer te verkopen. Sneu, want hij is 2,5maand oud.
Waterdichte gsm's hebben toch een heel goeie voordeel, echt klote om te horen dat je een soortgelijke situatie heb gehad zonder succes. Ging er trouwens vanaf de eerste keer een rode lampje branden ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• furian88
waterdichte telefoons bestaan niet, ik had een klant die 1 week na de release van een sony experia Z al vochtschade had..

ondanks de dichte klepjes!

zolang ze er voor kiezen om die toestellen niet volledig dicht te maken met interne Sim en wireless charging is het niet waterdicht..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Momus
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14-01-2019
timmie1 schreef op dinsdag 29 juli 2014 @ 20:19:
Voor dit soort dingen moet je meestal een aparte verzekering afsluiten, voor telefoon en dergelijke.
En van die verzekering ook de duurste versie, want anders dekt het geen waterschade.
Dat ligt volledig aan je inboedelverzekering. Die van mij dekt ook gewoon mobiele telefoonschade volledig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
pcwolf schreef op dinsdag 29 juli 2014 @ 20:20:
[...]

Waterdichte gsm's hebben toch een heel goeie voordeel, echt klote om te horen dat je een soortgelijke situatie heb gehad zonder succes. Ging er trouwens vanaf de eerste keer een rode lampje branden ?
Ik heb niks van een rood lampje gezien?! Hoort dat?

Ja is idd klote, vooral omdat er eraan dacht om een waterdichte case te kopen. Maarja, die zijn ook best duur... :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

timmie1 schreef op dinsdag 29 juli 2014 @ 20:19:
Genoeg inboedelverzekeringen die gewoon waterschade aan apparatuur dekken als het binnenshuis gebeurt. Gewoon contact opnemen met je inboedelverzekeraar.
pcwolf schreef op dinsdag 29 juli 2014 @ 20:13:
Moet ik sebiet eens gaan bekijken met mijn ouders. Is het trouwens eens aparte verzekering, zeg maar iets extra?
Het is een vrij standaard verzekering. Het dekt je inboedel (alles wat zich in huis bevind) tegen allerlei vormen van schade zoals brand, stormschade, waterschade, diefstal,...
En kan dus ook dekking bieden tegen dit soort gevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
Momus schreef op dinsdag 29 juli 2014 @ 20:22:
[...]

Dat ligt volledig aan je inboedelverzekering. Die van mij dekt ook gewoon mobiele telefoonschade volledig.
Dus als hij in/om huis door water kapot gaat, kun je deze door de verzekering laten vervangen?
En wat heeft dat dan voor gevolgen voor je verzekering/premie?
Als je premie daardoor namelijk erg stijgt, is het misschien voordeliger toch weer voor een nieuwe te gaan sparen ... :?

Edit: Mijne stond aan trouwens, maar wel met maar 5% batterijpower...

[ Voor 6% gewijzigd door timmie1 op 29-07-2014 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

pcwolf schreef op dinsdag 29 juli 2014 @ 20:17:
[...]

Heb je al een idee hoeveel het zal kosten? De scherm kost al 170€ of zijn het de aparte onderdelen?
Ik zou hier niet eens naar kijken. Straks vervang je het scherm, zet je het ding aan en kom je vervolgens erachter dat er nog iets kortgesloten is. Kun je dan nog een duur onderdeel kopen en zit je bij elkaar onderhand op de prijs van een nieuwe telefoon. Elke investering die je doet in het repareren van het ding heeft een érg groot risico om weggegooid geld te zijn.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pcwolf
-Dan hebben wij dat verzekering niet, mijn ouders zijn nu niet thuis, maar de kans dat wij dat hebben is toch klein, welke idioot bekijk de zakken niet na voor dat de kleren een wassing tegen moet gaan, <<<------ ik pff

-Waterdichte telefoons bestaan wel, broer heeft een s5, dagelijkse legt hij hem onder water en heeft tot dusver geen problemen.

-Bij mij ging er een rode lampje branden, normaal is het tijdens de opstarten toch blauw neem ik aan?

-Bij inboedelverzekering gaat het toch om de Bouw en het Inhoud ? Hangt toch af welke verzekering je neemt, als het standaard is dan ben je voor dit soort situaties verzekerd. Maar dit verzekering hebben wij niet omdat het niet verplicht is tegenover een brandverzekering.

Maar nu ik eraan denk, we hebben een (zonneslag?) op het raam gehad tijdens de zomer vorigjaar, toen we thuis kwamen zagen we dat de raam in 2 is gebroken, de verzekering heeft het verzekerd, misschien is dat hetzelfde verzekering met mijn situatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pcwolf
NMe schreef op dinsdag 29 juli 2014 @ 20:31:
[...]

Ik zou hier niet eens naar kijken. Straks vervang je het scherm, zet je het ding aan en kom je vervolgens erachter dat er nog iets kortgesloten is. Kun je dan nog een duur onderdeel kopen en zit je bij elkaar onderhand op de prijs van een nieuwe telefoon. Elke investering die je doet in het repareren van het ding heeft een érg groot risico om weggegooid geld te zijn.
Hangt ervanaf wat er kapot is, als het een onderdeel is die 50€ kost, prima.
Maar inderdaad, kan zijn als het gemaakt is dat het na 1 weekje al terug kapot is door vochtschade, heb ik paar keer geleden op het forums.

Maar langs andere kant, ik heb nu echt geen zin om nog 300€ uit te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

timmie1 schreef op dinsdag 29 juli 2014 @ 20:30:
[...]

Dus als hij in/om huis door water kapot gaat, kun je deze door de verzekering laten vervangen?
Als je premie daardoor namelijk erg stijgt, is het misschien voordeliger toch weer voor een nieuwe te gaan sparen ... :?

Er zijn maar weinig verzekeringen die een dergelijke bonus malus regeling hanteren. Inboelverzekeringen vrijwel nooit. Dat zie je eigenlijk voornamelijk terug bij autoverzekeringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Momus
timmie1 schreef op dinsdag 29 juli 2014 @ 20:30:
[...]

Ja, het is immers onderdeel van je inboedel. Het heeft geen gevolgen voor je premie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reyals
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 02-09 21:36
En daarbij een telefoon van een paar honderd euro op een inboedel van 20k doet niet veel af

Samsung Note 4 (Omegarom V4, android 6.0.1) Samsung Galaxy Note 3, Android 5.0 lollipop alexndr devbase (custom rom)/Asus transformer tab TF300T, Katkiss Nougatella 7.1.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
Dan zal ik ze het eens vragen. Bedankt voor de tip, kan de klapmobiel met dikke antenne hopelijk weer de kast in! :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freedzed6
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14-09 17:37
TV van 2 jaar oud a 1550 euro was stuk gegooid door een metalen autootje (kind).
De verzekering betaalde 850 euro uit. We hebben gewoon een inboedel verzekering en niks van een extra verzekering. Er is dus coulance maar met als extra dat we de volgende 2 jaar dit weer doen de premie 100 euro omhoog gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joshuax8
  • Registratie: Januari 2011
  • Niet online
Mijn S4 heeft 3 dagen in coma gelegen nadat hij nat was geworden, maar nu doet hij het weer :) Niet te snel opgeven dus! Echter doet m'n rode notificatie led het niet, voor de rest geen sporen te zien ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinp
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 11:04
Rijst schijnt een goede te zijn. Dit absorbeert vocht erg goed. Ik heb hier overigens ook nog wel silicagel korrels liggen, dat zal ook wel werken. (te krijgen bij de betere zeeaquarium speciaal zaak).

Maar ik zou het met rijst proberen.

d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pcwolf
Joshuax8 schreef op dinsdag 29 juli 2014 @ 22:12:
Mijn S4 heeft 3 dagen in coma gelegen nadat hij nat was geworden, maar nu doet hij het weer :) Niet te snel opgeven dus! Echter doet m'n rode notificatie led het niet, voor de rest geen sporen te zien ;)
Mooi, dus soms heb je gelukt soms niet, heb je je s4 iets te snel aangedaan, daarna 3 dagen laten drogen en werkte het weer?

Of heb je het ineens laten drogen zonder een opstart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

pcwolf schreef op dinsdag 29 juli 2014 @ 20:13:
Meestal wordt een inboedelverzekering afgesloten bij een hypotheek... Heb ik tenminste wel gehad vorig jaar. ;) En zoveel kost een inboedel verzekering ook niet, dus ik gok dat jullie er wel 1 hebben hoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pcwolf
Kevinp schreef op dinsdag 29 juli 2014 @ 22:14:
Rijst schijnt een goede te zijn. Dit absorbeert vocht erg goed. Ik heb hier overigens ook nog wel silicagel korrels liggen, dat zal ook wel werken. (te krijgen bij de betere zeeaquarium speciaal zaak).

Maar ik zou het met rijst proberen.
Bedankt, rijst is inderdaad een goeie en de meeste mensen hebben dat thuis liggen, anders zaken zoals je al aangeeft heb ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas.
Joshuax8 schreef op dinsdag 29 juli 2014 @ 22:12:
Ja het werkt dan misschien nog. Met de nadruk op nog. Na verloop van tijd krijg je oxidatie/corrosie en gaat je phone als nog naar de eeuwige jachtvelden. Daarom is het van groot belang de telefoon goed te reinigen. Kraanwater [Vraag me af of je met het wassen ook nog een sopje/schoonmaakmiddel hebt gebruikt?]

Het belangrijkste is om momenteel de simkaart/accu/sd eruit te laten en ook niet de telefoon aan de lader hangen. Komt er ergens spanning op, maak je de kans dat je iets sloopt alleen maar groter.

Hier staat nog wat handige info voor je.

http://nl.mustknowhow.com...-telefoon-met-waterschade

Pure alcohol is ook wel te krijgen.

http://www.werkenmetmerke...Iq3gd-5678CFbHMtAodHHIAbg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14-09 17:27

D4NG3R

kiwi

:)

pcwolf schreef op dinsdag 29 juli 2014 @ 18:43:
Haardroger gepakt, laagste stand gezet en paar seconden laten drogen op de s4.
Ouch..
Besloot dus om de s4, onderdelen enzo naast de laptop cooler uitgang te laten zetten, waar de warme lucht doorkomt.
Nog meer ouch..

Ten 1e: NOOIT en dan ook NOOIT elektronica drogen of opwarmen met een föhn, dat is alsof je een statisch kanon op je elektronica richt.
Ten 2e: NOOIT elektronica op laten drogen met warme lucht - dit laat veel meer residu en daardoor corrosie achter.

Het beste wat je kan doen bij klein elektronica als telefoons is de boel uit elkaar halen (Accu, Sim, Opslagmedia er uit) en alles in een bak met schone witte rijst dumpen. 48h+ laten liggen en hopen dat het daarna nog bruikbaar is. Gewoon op kamertemperatuur, geen gekkigheid als warme lucht of een verwarming. Na het topic door te hebben gelezen geef ik dit niet veel kans meer.

Edit: Zelfs de rijst is daarna nog gewoon bruikbaar in de meeste gevallen :+ .

Edit2:
pcwolf schreef op dinsdag 29 juli 2014 @ 20:32:
-Waterdichte telefoons bestaan wel, broer heeft een s5, dagelijkse legt hij hem onder water en heeft tot dusver geen problemen.
Ik zou je broer voor gek verklaren, zelfs als fabrikanten menen dat hun HW (spat) waterdicht is ga ik het alsnog never-nooit-niet met opzet in de buurt van water houden.

Edit3:
Maar niet iets wat veel mensen zo in huis hebben, wat de meeste mensen in huis hebben is 95 of 97% (ontsmettings) alcohol iets wat je hier niet voor wilt gebruiken omdat het overige percentage uit water bestaat. Demiwater is het beste om elektronica mee af te spoelen, klinkt vreemd ja maar demiwater bevalt geen kalk of andere rotzooi wat kan zorgen voor corrosie of geleiding.

[ Voor 42% gewijzigd door D4NG3R op 29-07-2014 23:36 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvbal79
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10-09 21:30
CptChaos schreef op dinsdag 29 juli 2014 @ 22:16:
[...]
Meestal wordt een inboedelverzekering afgesloten bij een hypotheek... Heb ik tenminste wel gehad vorig jaar. ;) En zoveel kost een inboedel verzekering ook niet, dus ik gok dat jullie er wel 1 hebben hoor!
Dus als jij het gehad hebt is het meestal?

Het is gewoon een losstaand verzekering voor je inboedel in huis. Daarnaast is er de opstal voor je huis zelf. Dus meestal neem je ze als je een huis koopt en bij inboedel zelfs als je huurt. Heeft niks met hypotheek te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

bvbal79 schreef op woensdag 30 juli 2014 @ 07:55:
[...]

Dus als jij het gehad hebt is het meestal?

Het is gewoon een losstaand verzekering voor je inboedel in huis. Daarnaast is er de opstal voor je huis zelf. Dus meestal neem je ze als je een huis koopt en bij inboedel zelfs als je huurt. Heeft niks met hypotheek te maken.
Een opstalverzekering is verplicht voor koopwoningen waarbij je een hypotheek hebt afgegeven. En de inboedelverzekering wordt dan over het algemeen gelijktijdig met de opstalverzekering afgesloten.
Maar inderdaad, het is geen verplicht onderdeel van een hypotheekaanvraag en ook bij huurwoningen zul je hem zelf moeten afsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:07
Mijn Sony Xperia Mini heeft ooit een wasbeurt in een wasmachine meegemaakt. Gelukkig niet op 90° :P Ik heb toen het toestel goed afgespoeld onder stromend water, uiteraard met cover er af en batterij er uit. Dit klinkt misschien raar maar het toestel was toch al nat en ik wou er eventuele zeepresten proberen af te krijgen. Daarna heb ik het toestel buiten een dag in de zon gelegd om te drogen. Met het scherm naar beneden omdat ik vermoedde dat het water er zo gemakkelijker kon uit verdampen. Eerst vormden er zich door de warmte kleine dampdruppeltjes aan de binnenkant van het scherm en van de lens van de camera. Ik kon zien dat het water er langzaam uit verdween omdat deze druppeltje daarna langzaam ook verdwenen.

Uiteraard geen succes gegarandeerd met deze methode maar de Xperia Mini doet het na een jaar nog altijd :) Het was trouwens niet de eerste keer en ook niet de laatste keer dat het toestel water heeft gezien, ooit heb ik het eens in de warmeluchtoven gelegd om te drogen. Uiteraard op een lage temperatuur, 50 graden. Maar de zon-methode leek wel het beste te werken al moet je dan uiteraard een dag hebben met veel zon. Batterij niet in de zon leggen!

De rijst-methode heb ik ook nog gehoord maar nooit geprobeerd omdat ik er geen geduld voor heb. Haardroger is inderdaad minder aan te raden. Bovenstaande methodes zijn trouwens niet ideaal voor elektronica. Het beste is het volledig uit elkaar halen, laten drogen en daarna reinigen met isopropyl alcohol en te laten drogen. Maar dat is uiteraard niet altijd mogelijk.

[ Voor 15% gewijzigd door D-Three op 30-07-2014 08:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• artificial_sun
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12-09 10:25

artificial_sun

Mazda Rx7

Inboedelverzekering is geen verplichting maar wel gemeengoed. Dat zal iedere tweaker die op zichzelf (geen studentenkamer) woont wel weten. Kost heel weinig maar dekt bijna alles in en rond het huis, bijna altijd ook telefoons die door "stomme"fouten kapot gaan.

Stadia was beter....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Toestel afspoelen zou ik altijd met alcohol doen, niet met stromend water. Als er dan punten waren waar nog geen water zat komt dat er nu wel bij. Dat het toestel werkt na drogen betekent niet dat er geen blijvende schade is. Met name oxidatie is een bekend probleem dat op langere termijn effect gaat hebben. Zelfs al lijkt hij nog te werken, altijd de schade claimen. De telefoon is gewoon minder betrouwbaar.
Bovendien is al je garantie verlopen ivm vocht detectie stickers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-09 13:22
D4NG3R schreef op dinsdag 29 juli 2014 @ 23:27:
[...]

Ouch..

[...]

Nog meer ouch..

Ten 1e: NOOIT en dan ook NOOIT elektronica drogen of opwarmen met een föhn, dat is alsof je een statisch kanon op je elektronica richt.
Ten 2e: NOOIT elektronica op laten drogen met warme lucht - dit laat veel meer residu en daardoor corrosie achter.

[...]
Met D4NG3R. Zelf heb ik destijds gewoon mijn telefoon nog eens extra afgespoeld met gedestileerd water. (niet overdrijven bij het scherm ivm touchscreen en dat het water daar tussen kan gaan zitten)

Het is immers niet zozeer het water dat kortsluiting maakt intern, maar het zeep/de mineralen/etc in het water wat op zo'n lage spanning water laat geleiden. Standaard water + laag voltage kan namelijk nooit kortsluiting veroorzaken op zichzelf.

Telefoons waarmee ik succes heb gehad:
1 - Nokia 6310 (in broekzak -> wasmachine ... rook daarna heerlijk schoon en werkte nog ook)
2 - Sony Xperia (zeewater)

In de toekomst NOOIT maar dan ook NOOIT meer drogen met hete lucht!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:56

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Rijst en silicagel helpen inderdaad uitstekend. Afspoelen met aceton werkt ook uitstekend om water te verwijderen, daarna drogen met koude lucht.

Als laatste redmiddel (als je eerdere zaken niet bij de hand hebt): Een stevige handvol zout (gewoon keukenzout) in een afgesloten bak maar zonder contact tussen zout en telefoon.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pcwolf
Bedankt jongens voor jullie antwoorden.

@Bas
Klopt, ik heb tijdens de wassing een schoonmaak middel ingedaan omdat je met water de vlekken niet kunt weghalen.
Ik heb tijdens de opening van de s4, de onderdelen enzo witte dingens gezien rond de oranje/grijze rand.
Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/qxpc2w.jpg
Bijvoorbeeld bij deze foto (ergens van google) zie je grijze randen, onder die grijze randen zag ik witte dingens, weet niet wat het was maar dacht dat het normaal was omdat de s4 toch al een jaartje oud is.

@D4NG3R
Ik lees op veel forums dat ze fohn gebruiken, sommigen 1,5u (!), dag erna werkt het zelfs nog. Dit ga ik dus niet doen, kans op dat iets gaat verbranden. Sommigen leggen het in de zon, dag erna werkt het nog.

Dus ik weet niet wat ik eigenlijk moet doen, gewoon in rijst gezet. Zaterdag ga ik het openmaken of heeft het wel nut? Gezien ik het al met warmelucht heb schoongemaakt. Anders kan ik het al morgen ofzo openmaken, zoals sommigen forums en jij zelf aangeven +- 48u in laten

@D-Three
@Tsurany

Dus met alcohol kan je het ook doen, is een ontsmettings alcohol ook goed of moet het iets specifieks zijn?
Three, ik heb al op Youtube gezien dat smartphones de wasmachines overleven en ze legden de onderdelen ook in het zon. Ik denk nu niet dat het nut gaat hebben voor mij. Maar isopropyl alcohol heb ik nog nooit van gehoord, zal het tijdens de weekend proberen, eerst laten liggen in rijst.

Overigens goed dat er andere methoden dan rijst bestaan, kan ik het later nog proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 00:35
In een bak met rijst leggen is de beste methode omdat deze vocht aan de telefoon onttrekt. Met bijvoorbeeld een föhn ga je juist het vocht omtoveren tot condens, waardoor het vocht in eerste instantie weg lijkt te zijn, maar nog steeds deels aanwezig is.

En dan maar hopen dat:

Afbeeldingslocatie: http://d3dsacqprgcsqh.cloudfront.net/photo/aGYPx76_700b.jpg

:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

pcwolf schreef op woensdag 30 juli 2014 @ 10:56:
@D-Three
@Tsurany

Dus met alcohol kan je het ook doen, is een ontsmettings alcohol ook goed of moet het iets specifieks zijn?
Three, ik heb al op Youtube gezien dat smartphones de wasmachines overleven en ze legden de onderdelen ook in het zon. Ik denk nu niet dat het nut gaat hebben voor mij. Maar isopropyl alcohol heb ik nog nooit van gehoord, zal het tijdens de weekend proberen, eerst laten liggen in rijst.

Aceton kan ook goed. Ethanol (alcohol) kan je soms nog wel bij de drogist kopen en aceton bij de bouwmarkten bij de verfspullen.
Overigens goed dat er andere methoden dan rijst bestaan, kan ik het later nog proberen.
Alles wat vocht uit de omgeving onttrekt zal werken. Daardoor wordt de lucht droger en kan de lucht weer het vocht opnemen dat uit de telefoon komt. Dus wel een wat warmere omgeving nodig zodat het vocht ook sneller verdampt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pcwolf
Tsurany schreef op woensdag 30 juli 2014 @ 11:07:
[...]

Aceton kan ook goed. Ethanol (alcohol) kan je soms nog wel bij de drogist kopen en aceton bij de bouwmarkten bij de verfspullen.

[...]

Alles wat vocht uit de omgeving onttrekt zal werken. Daardoor wordt de lucht droger en kan de lucht weer het vocht opnemen dat uit de telefoon komt. Dus wel een wat warmere omgeving nodig zodat het vocht ook sneller verdampt.
Bij mijn slaapkamer is het een temperatuur, rond de 20°, perfect lijkt me. Later op de dag kan het tot 25° wroden. Hier hebben wij alcohol, er staat niks bij alleen een ticketje. Het gaat om een onsmettingsmiddel, verder weinig leesbaar :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:35

Compizfox

Bait for wenchmarks

De reden dat je geen föhn moet gebruiken is niet omdat je iets gaat verbranden, maar omdat een föhn door het verwarmingselement werkt als een gigantisch ionenkanon. Nooit direct op elektronica richten dus! (op de behuizing moet geen kwaad kunnen)

Verder is het beter om het te laten absorberen in bijvoorbeeld rijst dan het te laten drogen met warme lucht. Als namelijk droogt met warme lucht verdampt alleen het water en blijven opgeloste stoffen (zouten, vooral) als residu over, en dat wil je juist niet.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pcwolf
Compizfox schreef op woensdag 30 juli 2014 @ 11:15:
De reden dat je geeb föhn moet gebruiken is niet omdat je iets gaat verbranden, maar omdat een föhn door het verwarmingselement werjt als een gigantisch ionenkanon. Nooit direct op elektonica richten dus! (op de behuizing moet geen kwaad kunnen)

Verder is het beter om het te laten absorberen in bijvoorbeeld dan het te laten drogen met warme lucht. Als namelijk droogt met warme lucht verdampt alleen het water en blijven opgeloste stoffen (zouten, vooral) als residu over, en dat wil je juist niet.
Als je vooral de meeste forums ziet over hoe ze de gsm's laten opdrogen, test je het natuurlijk zelf. Nu heb ik er spijt van, want wat je zeg klopt wel, zoals hier al aangegeven werdt is het niet goed om elektronica te laten drogen met warme lucht. Hopen op het middel rijst anders schat ik de kans echt klein dat het gaat werken met andere middelen.

Maar het klopt dus wel dat er nog altijd vocht in me s4 zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Compizfox schreef op woensdag 30 juli 2014 @ 11:15:
[...]
Verder is het beter om het te laten absorberen in bijvoorbeeld rijst dan het te laten drogen met warme lucht. Als namelijk droogt met warme lucht verdampt alleen het water en blijven opgeloste stoffen (zouten, vooral) als residu over, en dat wil je juist niet.
Ook de rijst zal voornamelijk waterdamp absorberen, dus dat residu zul je blijven houden. Uitspoelen met aceton werkt wat dat betreft beter.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garriej
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08-08 15:58

garriej

Ik las ondertieten.

Misschien niet helemaal relevant, maar wel erg leuk filmpje! YouTube: Wet Laptop Recovery - Is it Possible?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h4ze
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13-09 19:45
Ik heb ooit eens samsung star in de was gedaan, Die werkte na het drogen nog wel helemaal maar na een maandje alsnog overleden. Roest doet daarna het werk. Tenzij je hem misschien helemaal uit elkaar haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pcwolf
garriej schreef op woensdag 30 juli 2014 @ 12:02:
Misschien niet helemaal relevant, maar wel erg leuk filmpje! YouTube: Wet Laptop Recovery - Is it Possible?
Hij doet het op de juiste manier, gebruikt ook alcohol voor de ram. De rest 1 weekje met een ventilator. Die val hem is wel erger neem ik aan, de hele nacht buiten gezet en de hele nacht heeft het geregent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garriej
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08-08 15:58

garriej

Ik las ondertieten.

pcwolf schreef op woensdag 30 juli 2014 @ 12:16:
[...]

Hij doet het op de juiste manier, gebruikt ook alcohol voor de ram. De rest 1 weekje met een ventilator. Die val hem is wel erger neem ik aan, de hele nacht buiten gezet en de hele nacht heeft het geregent.
Echt leuk youtube channel, ook zijn reviews en unboxings zijn erg goed gedaan en niet zo saai om naar te kijken.
h4ze schreef op woensdag 30 juli 2014 @ 12:09:
Ik heb ooit eens samsung star in de was gedaan, Die werkte na het drogen nog wel helemaal maar na een maandje alsnog overleden. Roest doet daarna het werk. Tenzij je hem misschien helemaal uit elkaar haalt.
Ik was met alles in de broekzak het zwembad ingesprongen(telefoon, portemonnee ect.(was een buitenbad in de buurt, alles gewoon in de zakken van de zwembroek en op de fiets daarheen) ) na een kwartier zwemmen kwam ik erachter dat alles nog in m'n broekzak zat, de jonge jongen die ik toen was keek of de telefoon nog aan was, dit was niet het geval, stom als dat je kan zijn heb ik de telefoon aangezet. Ik kreeg een ander beginscherm te zien(waar ik normaal t-mobile zag, zag ik nu iets anders) de telefoon starten verder op en heeft het nog gedaan tot ik over ging op een nieuwe telefoon.Owja, dat t-mobile startscherm nooit meer gezien

TL;DR Branding van T-mobile kom je vanaf door te zwemmen met je telefoon.

[ Voor 4% gewijzigd door garriej op 30-07-2014 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnbrainwash
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11-02 21:20
TL;DR Branding van T-mobile kom je vanaf door te zwemmen met je telefoon.
:D

Een half jaartje terug haalde ik mijn bed af, gooide het in de was om na 20 minuten erachter te komen dat ik mijn S4 op bed had gegooid toen ik binnen kwam.
Grote stress natuurlijk tijdens het afpompen van de wasmachine want dat kon niet snel genoeg gebeuren.

Kapje eraf gehaald, batterij eruit, sim eruit, flink uitblazen via alle sloten om het water zoveel mogelijk eruit te krijgen en een tijd in de zon gelegd voor het raam. Werkt tot nu toe nog prima en nergens roest oid te bekennen. :) *klopt op hout*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

pcwolf schreef op woensdag 30 juli 2014 @ 10:56:
@D4NG3R
Ik lees op veel forums dat ze fohn gebruiken, sommigen 1,5u (!), dag erna werkt het zelfs nog. Dit ga ik dus niet doen, kans op dat iets gaat verbranden. Sommigen leggen het in de zon, dag erna werkt het nog.
Een föhn laad deeltjes in de lucht waardoor je effectief je telefoon zit te bestoken met statische elektriciteit, doe eens een gok waar elektronica niet goed tegen kan. En ja, als je niet beter weet lijkt een föhn een mooie oplossing, het droogt immers ook je haar . :')

Wat betreft zonlicht/warme lucht, het vergroot de kans dat je dit soort onzin krijgt:
Afbeeldingslocatie: http://i.ytimg.com/vi/falPGSBfjTw/hqdefault.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door D4NG3R op 30-07-2014 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In rijst leggen is een goed idee, maar een nog beter idee is je telefoon - het liefste als hij nog nat is - na te spoelen met demiwater. Meer water over je telefoon gieten lijkt het laatste wat je wilt doen, maar zo kan je geleidende zouten e.d. wegspoelen. Dat zijn de dingen die op termijn problemen veroorzaken, want van veel corrosieschade merk je pas na een tijd iets. Door de boel eerst schoon te spoelen en dan te drogen verklein je de kans op problemen.

Precies om die reden heb ik eigenlijk altijd een paar flessen demiwater in voorraad. Ik heb ze één keer nodig gehad en toen heb ik er mijn draadloze toetsenbord mee gered, of hersteld zelfs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Met bovenstaande zoals ik al eerder aangaf: D4NG3R in "S4 1u in water gelegen"

In die post gaf ik ook aan dat bijna niemand zulke middelen standaard in huis heeft, en de TS heeft er nu natuurlijk bar weinig aan (Nouwja z'n broer mogelijk in de toekomst :') ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

D4NG3R schreef op donderdag 31 juli 2014 @ 02:19:
In die post gaf ik ook aan dat bijna niemand zulke middelen standaard in huis heeft, en de TS heeft er nu natuurlijk bar weinig aan (Nouwja z'n broer mogelijk in de toekomst :') ).
Iedereen met een stoomstrijkijzer of die zijn accu weleens bijvult heeft (als het goed is) een fles staan. Zo niet staan ze voor een halve euro bij de supermarkt en loont het de moeite een paar flessen op voorraad te houden.

Een echte tweaker kan niet zonder!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeVM
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14-09 12:34

MikeVM

- Baloo -

elektronica en water moet je geluk hebben, maar een halfuur is lang.
gewoon een paar dagen in rijst leggen, elke dag (paar uur) telefoon eruit, en er weer in, (zodat de rijstkorrels rond de telefoon ververst worden.

als hij minder dan een minuut ondergedompeld is geweest is een dagje rijst meestal genoeg.

ik heb al vaak telefoons gehad die in het water gevallen waren, of mee gaan zwemmen waren. batterij eruit,
paar uur drogen, en hij werkte weer, 1 keer was ie stuk.

nu weet ik meer van elektronica en zeg ik: batterij eruit. minstens een dag in rijst.
als hij heel nat is geweest raakt de rijst verzadigd, en moet je de telefoon af en toe bewegen zodat verse droge rijst weer dichterbij de telefoon komt.

\\ Baloo \\ Mijn iRacing profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Alleen het water verwijderen is vaak niet genoeg, het residu richt dan de schade aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pcwolf
Hij zit er bijna 48u erin, heeft het nut om hem nog 2 dagen extra te laten liggen of niet?

En inderdaad, half uur is telang. Dat hij in water is gevallen kan gebeuren en is niet helemaal erg. In de meeste gevallen, 90% kan het overleven maar omdat het tiental minuten onder is geweest das pas erg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pcwolf
Ik heb de s4 uit de rijst gehaald, terug in elkaar gezet en geen succes :'(

De s4 wordt warm, de viberaties werken, zoals normaal maar de scherm blijft zwart, er komt gewoon geen beeld op.

Is mijn s4 werkelijk nu echt naar de kloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Momus
pcwolf schreef op vrijdag 01 augustus 2014 @ 10:21:
Ik heb de s4 uit de rijst gehaald, terug in elkaar gezet en geen succes :'(

De s4 wordt warm, de viberaties werken, zoals normaal maar de scherm blijft zwart, er komt gewoon geen beeld op.

Is mijn s4 werkelijk nu echt naar de kloten?
Ja, die heeft gewoon ergens sluiting gemaakt.
Gewoon even de inboedelverzekering raadplegen joh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pcwolf
Wij hebben een verzekering bij Mercator, maar vorigjaar overgenomen door Baloise Insurance.
Bij de voorpagina staat er een fimpje dat ook waterschade dekt:

Goed nieuws dus, sebiet eens even horen.

Is er trouwens een mogelijkheid om bijvoorbeeld de geheugen, de fotos, videos enzo.. zonder te verwijderen de s4 kunnen fixen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Jup dat lijkt zwaar naar de kloten. Verzekeringetje en anders kijken wat repareren zou kosten. Al zou ik persoonlijk niet voor repareren kiezen als het meer dan 100 euro gaat worden.
Wellicht eens op XDA kijken of in het S4 topic of je zonder scherm nog alle data er af kan trekken. Wellicht dat er via ADB wat mogelijk is?

Kan je hem aansluiten op je pc? Wellicht wordt hij wel nog gewoon herkend.

[ Voor 10% gewijzigd door Tsurany op 01-08-2014 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pcwolf
Tsurany schreef op vrijdag 01 augustus 2014 @ 11:08:
Jup dat lijkt zwaar naar de kloten. Verzekeringetje en anders kijken wat repareren zou kosten. Al zou ik persoonlijk niet voor repareren kiezen als het meer dan 100 euro gaat worden.
Wellicht eens op XDA kijken of in het S4 topic of je zonder scherm nog alle data er af kan trekken. Wellicht dat er via ADB wat mogelijk is?

Kan je hem aansluiten op je pc? Wellicht wordt hij wel nog gewoon herkend.
Bij een Youtube filmpje, ook een zot die de s4 vergeten was, deze keer in de wasmachine. Hij probeerde het te fixen, ook met rijst enzo, maar lukte niet. Hij kreeg net als mij viberaties maar de scherm werkte niet dus heeft hij de scherm vervangen en werkte het wel.

Kan zijn dat ik het zelfde probleem heb, maar is het echt waard want kan zijn dat het na 2 weken iets anders kapot is.

Helaas wordt hij niet herkent via de pc aansluiting, maar de s4 wordt wel alleen maar warmer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is er trouwens een mogelijkheid om bijvoorbeeld de geheugen, de fotos, videos enzo.. zonder te verwijderen de s4 kunnen fixen?
De backup die je hebt gemaakt naar je pc natuurlijk openen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Of je SD-kaart eruit wippen Anders wordt het aanzienlijk lastiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pcwolf
Verwijderd schreef op vrijdag 01 augustus 2014 @ 12:46:
Of je SD-kaart eruit wippen Anders wordt het aanzienlijk lastiger.
De s4 heeft 2x een sd kapot gedaan waar al me bestanden toen op stonden. Eentje van 16GB daarna van 32GB. Sandisk merken. Na wat zoeken bleken er veel mensen het zelfde proberen te hebben omdat de sdkaart overhit geraakte. Toen geen sd kaart mee erin gedaan. Nu zeggen de meeste dat een samsung sd kaart wel perfect is voor de s4.

Ik heb al een backup, maar deze backup is maar 3 a 4 maanden oud, natuurlijk zijn er wat paar nieuwe fotos en videos majah..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crotchy
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10-03 08:56
Opzicht is water niet schadelijk voor elektronica.
Wat wel schadelijk is, is als componenten nat/vochtig zijn, en er op wat voor manier dan ook, stroom gebruikt wordt door het apparaat.

Ook is het zo dat zowat al het water vrij "vervuild" is met dingen als kalk en mineralen. Dit is ook een aanslag op elektronica.

De manier hoe je dit moet aanpakken is eigenlijk op deze manier.
1. De accu moet er zo snel als mogelijk uit (Hiermee wachten of even kijken of de telefoon werkt -> telefoon kapot)

2. Alles uit elkaar draaien en onderdelen individueel schoonmaken met microvezel doekjes, wattenstaafjes of iets anders. Niet alleen om het te drogen, maar ook om residu eraf te krijgen wat in het water zit.

3. Drogen
Tja, sommige zeggen een dag drogen, andere zeggen een week. Persoonlijk (Het is me namelijk al een paar keer voorgekomen dat elektronica nat is geworden) zeg ik dat een aantal uur (4 - 6) bij een ventilator die goed over alle onderdelen blaast (Het liefst met warm weer, zodat het warme lucht is die eroverheen geblazen wordt). Je laptop uitlaat of haardroger klinkt goed, maar dit kan alleen maar meer kapot maken door statische elektriciteit.

4. Alles nog een keer goed schoon deppen/vegen (Zeer voorzichtig weer), en visueel inspecteren of de onderdelen (En dan vooral de printplaten) er nog goed uit zien (Niet aangetast, of restjes met residu).
In geval van aangetaste printplaten, zou je de telefoon nog kunnen testen, maar is het waarschijnlijk al te laat.
Als er residu op zit, uiteraard nog even goed schoonmaken.

5. Weer in elkaar zitten en hopen dat het werkt.

Tips:
Schoonmaken kun je doen met verschillende dingen.
Pure alcohol is een goede, maar je kunt voor elektronica ook gewoon gedestilleerd water gebruiken (H2O ansicht kan namelijk niet veel kwaad bij elektronica zolang er geen spanning op staat).

Ik zie echter dat je de telefoon al geprobeerd hebt aan te zetten (Had je eigenlijk nog niet moeten doen) en het scherm niet meer werkt.
Ben dan ook bang dat die telefoon nu kapot is.
Ik lees dat alleen al een nieuw scherm 160 euro kost, en dan weet je nog niet of de rest van de telefoon wel gewoon perfect werkt, het zou namelijk goed kunnen dat er nog veel meer kapot is.

Er zijn telefoon reparatie winkels die een waterschade inspectie aanbieden voor zo'n 30 euro.
Wat ze hier doen is eigenlijk ongeveer het zelfde als hierboven vermeld, en ook direct van alles testen.
Hiermee kun je erachter komen of de telefoon nog te repareren valt aangezien ze meestal ook aangeven welke onderdelen nu daadwerkelijk kapot zijn (Als je geluk hebt, geen), en wat het zou gaan kosten om de telefoon weer te repareren.

[ Voor 8% gewijzigd door Crotchy op 01-08-2014 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pprs
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16-08-2024
Crotchy schreef op vrijdag 01 augustus 2014 @ 15:33:

3. Drogen
Tja, sommige zeggen een dag drogen, andere zeggen een week. Persoonlijk (Het is me namelijk al een paar keer voorgekomen dat elektronica nat is geworden) zeg ik dat een aantal uur (4 - 6) bij een ventilator die goed over alle onderdelen blaast (Het liefst met warm weer, zodat het warme lucht is die eroverheen geblazen wordt). Je laptop uitlaat of haardroger klinkt goed, maar dit kan alleen maar meer kapot maken door statische elektriciteit.
Je moet niet drogen maar juist onttrekken. Het ergste wat je kunt doen is het toestel laten drogen door verdamping, want juist dan laat je vuil, kalk en andere in het water opgehoopte stoffen achter in het toestel. Die afzetting zorgt gegarandeerd voor problemen, soms al heel snel en soms op veel langere termijn.

Daarom ook altijd in een bak ongekookte rijst, minstens 48 uur en als het kan langer. En natuurlijk niet tussendoor kijken of het werkt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Crotchy schreef op vrijdag 01 augustus 2014 @ 15:33:
Opzicht is water niet schadelijk voor elektronica.
Water is wel schadelijk voor electronica, als we het over gewoon water hebben of zoals hier met zeep. Alles behalve demiwater geleidt niet alleen, maar zorgt ook op de langere termijn voor corrosie. Dat is waarom apparaten regelmatig na maanden alsnog opeens kapot gaan.

Stroom kan zaken zoals jij zegt inderdaad direct beschadigen, maar dat is niet het enige probleem.
pprs schreef op vrijdag 01 augustus 2014 @ 15:40:
Je moet niet drogen maar juist onttrekken. Het ergste wat je kunt doen is het toestel laten drogen door verdamping, want juist dan laat je vuil, kalk en andere in het water opgehoopte stoffen achter in het toestel. Die afzetting zorgt gegarandeerd voor problemen, soms al heel snel en soms op veel langere termijn.
Waarom denk je dat je die afzetting niet krijgt als je langzamer droogt? Naspoelen met demiwater is het enige dat zou kunnen helpen tegen die afzetting, langzamer drogen verandert er niets aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pprs
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16-08-2024
Verwijderd schreef op vrijdag 01 augustus 2014 @ 15:45:
[...]
Waarom denk je dat je die afzetting niet krijgt als je langzamer droogt? Naspoelen met demiwater is het enige dat zou kunnen helpen tegen die afzetting, langzamer drogen verandert er niets aan.
Ik zie dat in mijn reactie nergens staan :-) Ik pleit voor water onttrekken (dus inclusief de schadelijke stoffen) in plaats van verdampen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexxxxxxxxxx
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online

Alexxxxxxxxxx

Hier had uw tekst kunnen staan

Wat is nou beter om schoon te maken, demiwater of isopropyl alcohol?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crotchy
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10-03 08:56
Alexxxxxxxxxx schreef op vrijdag 01 augustus 2014 @ 15:53:
alcohol.

[ Voor 10% gewijzigd door Crotchy op 01-08-2014 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EG Mike
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 03-04 16:03
Alcohol (maar dan wel de meest pure variant te vinden!) lost grotendeels vuil en ander ongein op. Demiwater is handig voor het afspoelen van water wat nog maar kort (<60min) op de printplaat aanwezig is. Heeft het 'vuil' in water (kalk en al het andere wat in normaal water zit) de kans gehad om neer te dalen op je PCB, dan moet alcohol (en eventueel een borsteltje) het klusje klaren. Geen garanties overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pryth schreef op vrijdag 01 augustus 2014 @ 16:48:
Alcohol (maar dan wel de meest pure variant te vinden!) lost grotendeels vuil en ander ongein op. Demiwater is handig voor het afspoelen van water wat nog maar kort (<60min) op de printplaat aanwezig is. Heeft het 'vuil' in water (kalk en al het andere wat in normaal water zit) de kans gehad om neer te dalen op je PCB, dan moet alcohol (en eventueel een borsteltje) het klusje klaren. Geen garanties overigens.
Heb je daar een bron van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Alcohol is het beste, en dan natuurlijk de alcohol uit de drogist/apotheek of andere gecontroleerde bron. Alcohol trekt namelijk water aan, daarom zul je ook vrijwel nergens 100% pure alcohol kunnen krijgen.

Door te spoelen met alcohol heb je veel meer kans op het volledig watervrij krijgen van je apparatuur. Verontreiniging door het water heb je dan ook niet meer.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

redfoxert schreef op vrijdag 01 augustus 2014 @ 17:02:
Alcohol is het beste, en dan natuurlijk de alcohol uit de drogist/apotheek of andere gecontroleerde bron. Alcohol trekt namelijk water aan, daarom zul je ook vrijwel nergens 100% pure alcohol kunnen krijgen.

Door te spoelen met alcohol heb je veel meer kans op het volledig watervrij krijgen van je apparatuur. Verontreiniging door het water heb je dan ook niet meer.
Ja, dat water wegspoelen weet ik wel, maar van dat het opgedroogde meuk zou schoonkrijgen ben ik minder overtuigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EG Mike
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 03-04 16:03
Het is niet dat het magisch oplost zoals een zuur dat zou doen, maar het schoonmaken gaat je een stuk gemakkelijker af.

Ik heb het iets te voorbarig geformuleerd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:35

Compizfox

Bait for wenchmarks

Ik denk dat (> 99%) alcohol (isopropanol of ethanol zou niet uit moeten maken) beter is aangezien dat veel vluchtiger is dan water. Je krijgt het er dus weer beter uit dan demiwater lijkt me.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20:49
Maar... wil je dan gedemineraliseerd water hebben of gedestilleerd water?

(los van dat alcohol evengoed beter zou zijn)

[ Voor 8% gewijzigd door NeutraleTeun op 01-08-2014 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

De term "demi water" houd al direct in dat het gedemineraliseerd is. 99% alcohol is beter omdat het veel vluchtiger is en daardoor sneller 'opdroogt' als demiwater. Het kost echter ook een stuk meer.

Verder lossen veel stoffen sneller op in alcohol als in (zuiver) water, zoete kleverige drek en andere niet-solide aanslag gaat veel makkelijker weg met alcohol.

[ Voor 29% gewijzigd door D4NG3R op 01-08-2014 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Ja dat snap ik wel.
Maar ging er vanuit dat gedestilleerd water zuiverder was dan demi??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

D4NG3R schreef op vrijdag 01 augustus 2014 @ 17:34:
De term "demi water" houd al direct in dat het gedemineraliseerd is. 99% alcohol is beter omdat het veel vluchtiger is en daardoor sneller 'opdroogt' als demiwater. Het kost echter ook een stuk meer.
Je moet het water dan wel echt wegspoelen, want anders verdampt de alcohol en blijft het water (met meuk) alsnog achter.
Verder lossen veel stoffen sneller op in alcohol als in (zuiver) water, zoete kleverige drek en andere niet-solide aanslag gaat veel makkelijker weg met alcohol.
In mijn ervaring valt dat een beetje tegen, maar in zo'n geval is alles beter dan niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

NeutraleTeun schreef op vrijdag 01 augustus 2014 @ 17:41:
Maar ging er vanuit dat gedestilleerd water zuiverder was dan demi??
En hoe wil je hier als consument aan komen :> .

Water ioniseert van nature, gedestilleerd water word dan ook vaak on-site gemaakt. Demi water komt hier nog het dichtste in de buurt wat je als consument zo kan krijgen.
Verwijderd schreef op vrijdag 01 augustus 2014 @ 17:42:
Je moet het water dan wel echt wegspoelen, want anders verdampt de alcohol en blijft het water (met meuk) alsnog achter.
Daarom geef ik ook aan dat het een stuk duurder is, zo'n lullig flesje van de apotheker is vaak al niet genoeg terwijl je hier wel het driedubbele voor neerlegt als een grote fles demi water van de Action oid.
In mijn ervaring valt dat een beetje tegen, maar in zo'n geval is alles beter dan niets.
Ik maak bijna alle oppervlakten van electronica met wat 99% alcohol en een doekje schoon. Krijg ik het met water niet van af? Dan is het met een druppel alcohol en een veeg in 1x weg.

Geeft ook veel minder zichtbare vegen op bijv schermen en randen van laptops.

[ Voor 53% gewijzigd door D4NG3R op 01-08-2014 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
https://www.google.nl/sea...illa:nl:official&tbm=shop

is dus niet echt gedestilleerd?

Niet om betweterig te zijn, maar gewoon nieuwsgierig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• visblegamer
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10-09 07:50
timmie1 schreef op dinsdag 29 juli 2014 @ 20:16:
Zonde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Compizfox schreef op vrijdag 01 augustus 2014 @ 17:17:
Ik denk dat (> 99%) alcohol (isopropanol of ethanol zou niet uit moeten maken) beter is aangezien dat veel vluchtiger is dan water. Je krijgt het er dus weer beter uit dan demiwater lijkt me.
Aceton werkt nog beter dan alcohol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NeutraleTeun schreef op vrijdag 01 augustus 2014 @ 17:52:
https://www.google.nl/sea...illa:nl:official&tbm=shop

is dus niet echt gedestilleerd?

Niet om betweterig te zijn, maar gewoon nieuwsgierig!
Misschien is dit wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPAnnihilator
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 26-07 16:02
Open maken, batterij eruit, perslucht gebruiken als je een compressor hebt, best op 15-20 cm afstand richten. Langdurig blazen tot je geen druppeltjes meer ziet ontsnappen. 24u laten drogen op een warme niet vochtige plek & GO :)
Bij mijn waterkoeling is ooit es een spanring afgebroken van een Eheim pompje , alles stond zo even bloot aan een leuke waterstraal :'( , gelukkig toen de pc afstond.
Toen heb ik alles ook zitten droog blazen met perslucht en alles 24u laten drogen. Alles in mekaar gestoken , en de PC deed het terug :)

Mijn Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:33
Freee!! schreef op vrijdag 01 augustus 2014 @ 18:25:
[...]

Aceton werkt nog beter dan alcohol.
Met aceton kun je ook heel goed optische schijven (cd, dvd, blu-ray) slopen, diverse kunstoffen lossen er namelijk in op. Ik zou nooit aceton gebruiken. Misschien beschadig je er een sim kaart houder mee, of coatings op je scherm. Batterij er uit, de natte delen spoelen met demiwater en daarna lang drogen in rijst.
Bij vervuiling met andere vloeistoffen dan water zou ik ethanol of isopropanol kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pcwolf
Bedankt jongens!

Ik heb het gevoel dat de elektronica nog wel werkt want het werd telkens warmer en warmer, wat dus normaal is.

Maar het probleem is dat de scherm geen beeld geeft, ook geen rode led lampje. Wat dus het oorzaak de scherm zal zijn dat niet werkt. Nu hoe moet ik dan de scherm laten drogen of laten werken? Want als het ervoor wel met een rode led lampje, maar geen beeld en nu niks meer werkt dan is het scherm degelijk wel kapot :/

Nu, heb ik hier Alcohol in huis liggen, ontsmettingsalcohol en wat moet ik juist daarmee doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spNk
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 05-09 08:50
En waaruit concludeer jij dat alleen het scherm defect is? Ik geloof daar niet zo in. Wat gebeurt er als je hem aan de computer hangt? Word het apparaat gewoon herkend?
Pagina: 1 2 Laatste