Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Desktop-replacement - tot €1400,-

Pagina: 1
Acties:

• Khrome
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 28-10 10:55
Wat ga je met je laptop doen?
Aan de ene kant kantoorwerk, waarvoor wel wat power vereist is (een kleine VM en een beetje rekenkracht voor compilen en misschien renderen). Aan de andere kant wil ik ook games goed kunnen spelen onderweg of thuis. De laptop zal verder op minimaal 2 externe beeldschermen moeten kunnen aansturen.

Wat is je budget?
Mijn max is op dit moment precies €1400,- (laptopregeling vanuit mijn baan).

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Hij gaat elke dag mee, maar gewicht is geen groot probleem. Hoe lichter hoe beter, dat wel.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Acer valt buiten de boot wegens slechte ervaringen (vooral met de Aspire serie), verder ligt wat mij betreft alles open.

Op dit moment is mijn benchmark de XMG P304: http://www.mysn.eu/shop/xmg-p304.html
In de configuratie is het volgende opgenomen (ik noem alleen wat afwijkt van standaard):

Intel Core i7-4712MQ Quad Core
8GB RAM (Crucial, 2 sticks)
Crucial MX100 512GB SSD
Qualcomm Atheros Killer Wireless N1202
Backlit Keyboard US International
Windows 8.1 Pro 64bit English (ivm bitlocker/encryptie is dit een vereiste, het is dit of W7 Ultimate)
1x Additional PSU Slim (voor kantoor en thuis/onderweg)

Met deze configuratie kom ik uit op €1.380,- wat precies binnen het budget ligt. inclusief een extra PSU en een Windows license. tot dusver heb ik niets gevonden wat zich hiermee kan meten. Bij BTO (ook een Clevo-boer) kan ik een gelijkwaardige configuratie niet op dezelfde prijs krijgen, alhoewel heel eerlijk gezgd het XMG image ook aan mijn voorkeur bijdraagt (ik kijk veel StarCraft 2.... :P).

Het kleine scherm is absoluut geen probleem, aangezien ik onderweg niet veel nodig heb en zowel op kantoor als thuis 22" schermen tot mijn beschikking heb. HDMI en VGA outputs zijn voldoende daarvoor (en vanwege de gt860 kan ik de laptopdisplay zelf ook nog steeds gebruiken).

Het enige nadeel van deze laptop welke ik heb vernomen van reviews is dat hij nogal luid kan zijn bij gaming, maar dat is geen echt groot probleem ivm koptelefoon (speakers, zowel built in als extern, zijn niet aan de orde met een laptop voor gaming). De hitte is begrijpelijk gezien het kleine chassis en verder ook geen probleem. Dit laatste is misschien wel wat minder het geval in mijn config vanwege de zuinigere CPU en SSD.

Voordat ik mijn baas ga vragen om deze te bestellen wil ik echter wel nog weten of ik alternatieven heb gemist welke zoiets kunnen aanbieden voor een vergelijkbare prijs, inclusief Windows Pro/Ultimate en een extra voeding.

Ervaringen met XMG (dan vooral de nieuwe serie laptops) is ook handig, ik vind grotendeels alleen ervaringen met de 2012 series en een enkele 2013.

Enige hulp wordt op prijs gesteld!

"if you do things right, people won't be sure you have done something at all"

• Cinemaskoop
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 24-11 12:39
De http://www.paradigit.nl/l...805/80030888/details.aspx is interesant qua prijs/kwaliteit. Je zou hier alleen nog zelf windows pro voor moeten regelen ( via windows upgrade of een los OEM pakket of zo)

• Khrome
Hmm... Windows lijkt er al bij te zitten als ik dat goed begrijp. Ook nog een net iets goedkopere source: http://www.campusshop.nl/...y50-70-00805/details.aspx (weet niet of je hier nog student voor moet zijn)

VS de XMG:
Pros:
- Ietwat groter.
- Ziet er mooier uit.
- Meer RAM.

Cons:
- Duurder.
- Geen 2e voeding binnen budget.
- 1 externe display aansluiting ipv 2.
- Slechter display (voor zover ik kan zien in reviews).
- Meer bloatware.
- Moeilijker in onderhoud.
- Slechter toetsenbord.
- Zwaarder.

Even:
- Touchpads zijn beide niet optimaal.
- Ze zijn beide vrij luid onder load.
- Ze worden allebei erg warm, alhoewel de Lenovo er nog een stapje bovenop lijkt te doen wat de case betreft.

Iets wat ik niet kan bevestigen is dat de Lenovo intern wel minder warm wordt, waardoor de throttle later aanslaat (nav de ultra fps cijfers op notebookcheck).

Dank voor de suggestie - Ik zal zeker nog een paar nachtjes over deze aankoop slapen en de Lenovo is nog niet uit de running. Het gemis van een 2e display output is eigenlijk wel groot, maar verder lijken ze vrij veel op elkaar qua performance. Hier komt het neer op welke nadelen tegen elkaar op wegen :)

edit: mij valt net op dat de lenovo geen windows pro heeft... Dat gaat de kosten toch weer omhoog jagen.

edit2: Gevonden op een Duitse site: http://www.notebooksbilli...oc+g508ii+gtx+860m+179793

Minus W8Pro en extra PSU, wel meer RAM, verder gelijkwaardig. Zal qua kosten waarschijnlijk wat hoger uitlopen. Op die site staat de Lenovo ook voor 1299, maar dan zal die waarschijnlijk nog steeds boven budget zijn.

Verder trouwens een nuancevraag: Is de lagere TDP van een 4712MQ het waard boven de hogere snelheid van de goedkopere 4710MQ? Hoe zijn ze te vergelijken ivm bijvoorbeeld warmte?

[ Voor 25% gewijzigd door Khrome op 29-07-2014 15:39 ]

• Cinemaskoop
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 24-11 12:39
Je kan toch een scherm op HDMI aansluiten?

Bij campusshop moet je verklaren dat je student bent maar je hoeft voor de normale PC's geloof ik geen bewijs te overleggen.. Dus gewoon bestellen, scheelt je 50€ :-)

Ik ken trouwens ook iemand die em in de winkel van paradigit voro de studentenprijs had meegekregen toen ie aangaf dat het voor zin kind was die student zou zijn :-) Dat kunnen ze natuurlijk nooit controleren ook

• Khrome
Nou ja, nu heb ik over de Lenovo slechte dingen gelezen - Uiterst slecht beeldscherm, zo schijnt (zie ook een vergelijkbare thread: Game laptop 15.6", GTX860M )

Verder moest ik hem toch al af laten vallen omdat ie maar 1 extern display kan aansturen.

De XMG is op dit moment nog steeds de front-runner. Vergelijkbare configuraties bij BTO of andere Clevo concurrenten vallen altijd duurder uit - Die ene Nexoc is de enige die echt vergelijkbaar is, maar die heeft geen W8Pro en een te kleine SSD, alsook een TN panel en geen extra voeding.

EDIT: Bestellen in Duitsland betekent geen VAT/BTW, die P304 kan dus omhoog naar 16GB RAM :)

[ Voor 7% gewijzigd door Khrome op 02-08-2014 12:10 ]