"Upgrade" Ziggo modem met externe antennes?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToAoM
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 24-08 16:59
Ik ben sinds kort overgestapt op Ziggo en het wireless bereik van dat ding is uitermate beroerd... Als ik door de gaten in de behuizing kijk, zie ik 4 externe antenne draadjes van laptop kwaliteit, en dat verklaart een en ander. Mijn Online.nl router had 3 externe antennes.

Ik zit er aan te denken om de externe antennes te vervangen door echte externe antenne's zoals deze.

Afbeeldingslocatie: http://www.mo-co-so.com/v/vspfiles/photos/MCS-ANT-KIT-558-2.jpg

Ik vermoed dat een van de twee mini pci-e kaartjes gebruikt wordt voor Ziggo Wifi Spots en de andere voor mijn eigen internet (een heeft witte de andere zwarte antennes), als ik Ziggo niet verder wil sponsoren hoef ik dus maar 2 externe antennes aan te sluiten om het bereik flink te laten toenemen...

Heeft iemand al zoiets geprobeerd? Ik ga ervanuit dat Ziggo er niet heel blij van wordt, leen modem enzo, al is het met een beetje prutsen wel mogelijk om dit aan te sluiten zonder het modem open te hoeven maken, voordeel van al die "luchtgaten" in de behuizing...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coehinator
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 02-08 08:54

Coehinator

Hocus Pocus!

Welk modem heb je? Ubee?

Ik heb namelijk hetzelfde verhaal, draadloos is echt bagger. Maar de algehele stabiliteit is bagger bij mij. Iedereen word zomaar van het netwerk geflikkerd en de snelheid was slecht.

Ik heb gewoon een losse router gekocht, meer mogelijkheden, betere stabiliteit en ook beter bereik, en gewoon het draadloos medium in het modem uitgezet (of wifispots na)

Is het niet gewoon veel handiger om dat te doen, ipv met je leenmodem te gaan kloten?

of is het gewoon een tweaker dingetje? zoja, ik ben benieuwd naar de resultaten :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:24

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Een paar losse antennes kost je je modem, ziggo gaat er niet blij van worden, en nog steeds zit je met een dichtgespijkerde router. Bovendien zijn die antennes niet echt heel goedkoop.
Beter idd een losse WLAN router kopen en je wifi modem lekker in bridge laten zetten.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToAoM
Losse antennes kosten me 20 euro uit China... Als ik een nieuwe wireless router koop, dan is het ook meteen een goede, ben ik beduidend meer kwijt... Bovendien kan ik wellicht volstaan met een verlengkabeltje en een paar oude antenne's van een oud modem hergebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:47

Eagle Creek

Breathing security

Sluit me erbij aan dat de ontvangst van het Ziggo-apparaat ondermaats is. Het feit dat men bij oplevering al een heel boekwerk meegaf over "verbeteren van de WiFi-ontvangst" deed mij het slechtste verwachten.

Ik zou inderdaad echter niet aanraden te veel zelf te gaan knutselen, tenzij je reeds bekend bent met het spul en het zonder schade kunt bereiken. Mocht je het modem ooit terug moeten geven en ontdekken ze de aanpassingen denk ik niet dat men dat kan waarderen.

Als Tweaker zou ik echter ook denken dat het vrij eenvoudig zou moeten kunnen......

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

ToAoM schreef op zondag 27 juli 2014 @ 20:34:
Ik vermoed dat een van de twee mini pci-e kaartjes gebruikt wordt voor Ziggo Wifi Spots en de andere voor mijn eigen internet (een heeft witte de andere zwarte antennes)
Dat is onwaarschijnlijk. Eerder is er één voor 2.4GHz en de ander voor 5GHz.
Eagle Creek schreef op zondag 27 juli 2014 @ 20:46:
Ik zou inderdaad echter niet aanraden te veel zelf te gaan knutselen, mits je reeds bekend bent met het spul en het zonder schade kunt bereiken.
'Mits' en 'tenzij' betekenen het tegenovergestelde van elkaar. Jij bedoelt 'tenzij'.

[ Voor 33% gewijzigd door CyBeR op 27-07-2014 20:49 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coehinator
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 02-08 08:54

Coehinator

Hocus Pocus!

CyBeR schreef op zondag 27 juli 2014 @ 20:48:
[...]

Hoe houden ze de verbindingen dan gescheiden?
Wifispots gebruikers kunnen niet in het hoofdnetwerk komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-09 13:55
Met VLAN's

Ik vond het bereik van mij Ubee ook ontoereikend en heb er een eigen accesspoint naast staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToAoM
Net even zitten kijken, hij gaat met 4 schroeven open en de wifi adapters zijn goed te bereiken. Losmaken van de standaard antennes is een cookie, want die gebruiken de IPEX aanzluiting (soort mini drukknoopjes). Afgaande van Amazon.de is het in duitsland een veel gebruikte techniek om wireless routers om te bouwen. Er staan legio "tweak" kitjes, zoals deze.

Wel lees ik dat deze antennes slechts 12 graden uitstralen, dus om ook boven in het huis bereik te hebben, zal ik er een diagonaal moeten plaatsen.

Het is trouwens niet verwonderlijk dat de standaard antenne's zulk slecht bereik hebben. 2DB, en ook nog eens slecht in de behuizing geplaatst, zonder straaleinde. Vreemd als je voor een dienst als Wifi-spots eigenlijk een zo groot mogelijk bereik zou moeten willen hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:52
CyBeR schreef op zondag 27 juli 2014 @ 20:48:
Klopt helemaal.
ToAoM schreef op zondag 27 juli 2014 @ 21:06:
want die gebruiken de IPEX aanzluiting (soort mini drukknoopjes).
Volgens mij is de gangbare benaming van die connector MMCX.
Vreemd als je voor een dienst als Wifi-spots eigenlijk een zo groot mogelijk bereik zou moeten willen hebben...
Weinig vreemds aan. Die modems zijn niet speciaal uitgerold voor wifispots, daarnaast betwijfel ik of het 2.4GHz-spectrum er beter van wordt als half Nederland een grotere gain op z'n wifi-antennes heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToAoM
Voor 15 euro 2 dual band antenne's besteld met kanbeltjes, als het werkt, dan is het een super cheape oplossing, als het niet werkt geen buil aan gevallen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d_star
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21:13

d_star

Maharadja of the Year :-/

Update je dit topic dan met je bevindingen ToAoM? Benieuwd of je oplossing werkt namelijk, ik ben ook erg geinteresseerd in een oplossing!

Intel Core 2 Quad Q6600, Asus P5K, 4x1GB Corsair XMS2 PC2 6400 CL4, Asus 8800 GTS 512 MB, Creative Audigy 4, Vista Home Premium 32-bits

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:38
Je weet wat de kwaliteit van chinese WiFi antennes is he?
Ik zou ook even nagaan wat de borg is van je modem, je moet hem er voor open maken dus ik zou bij je berekening optellen dat je je borg kwijt bent.

Cool tweaker project, maar als het je om beter bereik gaat, bespaar je de moeite en koop een losse AP/Router.

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:52
laurens0619 schreef op maandag 28 juli 2014 @ 15:43:
Je weet wat de kwaliteit van chinese WiFi antennes is he?
In ieder geval leveren ze niet de gain die ze claimen, maar verder zal het toch wel meevallen, en een verbetering opleveren? Ik heb laatst uit nieuwsgierigheid een drietal omnis op eBay gekocht, ben benieuwd..
Ik zou ook even nagaan wat de borg is van je modem, je moet hem er voor open maken dus ik zou bij je berekening optellen dat je je borg kwijt bent.
Even los van het 'bruikleen, dus afblijven'-argument, de twee Ziggomodems die ik hier heb kun je zo openschroeven (geen rare schroeven, clipjes of seals), en als je niet ontzettend lomp bent gaat er echt niets stuk.
Cool tweaker project, maar als het je om beter bereik gaat, bespaar je de moeite en koop een losse AP/Router.
Qua functionaliteit zeker. Mikrotik <3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Thralas schreef op maandag 28 juli 2014 @ 15:59:
[...]

In ieder geval leveren ze niet de gain die ze claimen, maar verder zal het toch wel meevallen, en een verbetering opleveren? Ik heb laatst uit nieuwsgierigheid een drietal omnis op eBay gekocht, ben benieuwd..
Ze leveren misschien wel gain, maar de stabiliteit gaat vaak ook weer een stuk achter (slechts gebruikt materiaal). Ik heb zelf wat chinees WiFi spul (adapters, gain antenne, yagi) maar niet echt super positieve ervaringen.
Qua functionaliteit zeker. Mikrotik <3
Inderdaad! en Ubiquity <3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Keep us posted!

(en wat wordt bedoeld met die laatste opmerkingen :p)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToAoM
Het betere bereik is gaat nu om meer dan 4m bereik :).De antenne's zijn binnen (heb ze uit Duitsland besteld), de kabeltjes zijn nog onderweg uit China. Samen 15 euro totaal :).

De post uit China doet er soms een paar dagen over, andere keren een hele maand. Zodra het binnen is en ik de tijd heb om even rustig te prutsen update ik de post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Het betere bereik is gaat nu om meer dan 4m bereik
Dewut?

Ook graag wat foto's als het niet te veel moeite is :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:26

Daniel36

vernieuwde formule

Ik haal met "mijn" Ziggo modem/router bijna achterin de tuin, zo'n 25 meter en overweeg al tijden een externe router.
Nu ben ik heel benieuwd naar het resultaat van het plaatsen van de externe antennes.
Dit topic wordt dus gebookmarked :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnAbel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10-09 06:55
ToAoM schreef op zondag 27 juli 2014 @ 20:46:
Losse antennes kosten me 20 euro uit China... Als ik een nieuwe wireless router koop, dan is het ook meteen een goede, ben ik beduidend meer kwijt... Bovendien kan ik wellicht volstaan met een verlengkabeltje en een paar oude antenne's van een oud modem hergebruiken.
De losse antennes van 10dB die ik aangeschaft heb kosten me slechts 2 euro per stuk...
Het bereik is bij mij iets verbeterd, maar niet noemenswaardig.

Beter is idd een losse router of een extra AP zoals ik nu neergezet heb. Dat leverde mij aanzienlijk meer bereik op ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i7Grendel
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 19-08 16:04
Ik heb trouwens laatst de nieuwe voorwaarden van Ziggo bestudeerd, en daar staat in dat als je die modems aanpast buiten de door Ziggo toegestane waarden (c.q. er zelf mee gaat knutselen), je op een boete van minimaal €230 kan rekenen, meer als de reparatiekosten hoger zijn.

Voor €230 kun je ook een HEEL mooie nieuwe router kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Zijn zij wel gerechtigd om een "boete" uit te geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:36
Boetes wellicht niet, maar als je schade veroorzaakt (antennes modden) aan Ziggo spullen (hun modem...), dan mogen ze natuurlijk wel reparatiekosten rekenen - en met wat creatief rekenen, administratiekosten en zo, kom je daar vast wel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requa
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Wat een belachelijk bedrag. Die modems kosten niet eens 230 euro? Het is dus voor Ziggo een (extra) inkomen.. ze leveren tenslotte bagger producten.

De oude Algemene voorwaarden was dat er maximaal 50 euro in rekening wordt gebracht wegens nalatigheid..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Het gaat ook niet om de prijs van het product. Het gaat er om dat men wil dat jij niet aan dat ding loopt te kloten, geld is bij de gemiddelde Nederlander dan een aardig pressiemiddel.

Wanneer je na beeindiging van contract dat modem weer retour moet sturen en je herstelt de boel weer zodat er niets aan de hand is, zal men ook geen boetes uitdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis-L
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19:12
Requa schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 22:03:
Wat een belachelijk bedrag. Die modems kosten niet eens 230 euro? Het is dus voor Ziggo een (extra) inkomen.. ze leveren tenslotte bagger producten.

De oude Algemene voorwaarden was dat er maximaal 50 euro in rekening wordt gebracht wegens nalatigheid..
Ja boetes in Nederland zijn ook belachelijk hoog.
Die zijn zo hoog om af te schrikken.
Dat heeft Ziggo goed begrepen en probeert mensen af te schrikken dat die moedwillig een product slopen/vernielen/aanpassen dat niet eens van hun is, maar wat ze mogen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requa
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Begrijpelijk. Maar die modem mag je dan wel in bruikleen hebben, je betaalt er volgensmij ook voor. (Zit in de abonnementskosten)
Dennis-L schreef op dinsdag 05 augustus 2014 @ 08:39:
[...]

Ja boetes in Nederland zijn ook belachelijk hoog.
Die zijn zo hoog om af te schrikken.
Dat heeft Ziggo goed begrepen en probeert mensen af te schrikken dat die moedwillig een product slopen/vernielen/aanpassen dat niet eens van hun is, maar wat ze mogen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:39
Requa schreef op zondag 17 augustus 2014 @ 23:58:
Begrijpelijk. Maar die modem mag je dan wel in bruikleen hebben, je betaalt er volgensmij ook voor. (Zit in de abonnementskosten)
[...]
Zo kan ik ook zeggen dat ik betaal voor de rest van het netwerk, omdat dat bij de abonnementskosten in zit. Dat wil nog niet zeggen dat ik aan een van de core-routers van Ziggo mag knutselen.
Het modem is gewoon eigendom van Ziggo, daar hoor je dan ook bijbehorend mee om te gaan ;)

If it ain't broken, tweak it!

• ToAoM
Ok, het heeft even geduurd. Maar na onze vakantie lagen alle bestelde onderdeeltjes in de brievenbus.

De modems sturen beide 2.4Ghz en 5Ghz uit. Beide modems sturen zowel Ziggo als je iegen wifi uit. Dus ik heb nu aan beide modems 1 exteren antenne bevestigd. Verder heb ik de 2.4Ghz antenne in de behuizing (de grote antenne) aangesloten gelaten.

Effect: van 70dB, naar 55dBm, weingi last meer van de buren. De verbinding is niet echt heel veel sneller geworden, maar wel veel stabieler, dat was te verwachten.

Heb de behuizing niet hoeven aan te passen, omdat de "ophang" gaten van het modem passend waren voor de antenne bevestigings kabeltjes.

Voor 20 euro en wat leuk expirimenteren, lijkt dit een goede investering geweest te zijn.

Afbeeldingslocatie: https://lh6.googleusercontent.com/-YoFe8l_jPiA/VAhaBz9_9eI/AAAAAAAAaj4/LsKSKJU8m0E/w500-h889-no/IMG_20140904_142206.jpg

• allure
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 21:36

allure

Titaan fase 2/3

Dat heb je mooi opgelost, ziet er erg netjes uit.

• ToAoM
allure schreef op donderdag 04 september 2014 @ 16:26:
Dat heb je mooi opgelost, ziet er erg netjes uit.
Niet slecht voor een middagje knutselen :).

• laurens0619
Netjes :) en is het bereik ook beter geworden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:26

Daniel36

vernieuwde formule

ToAoM schreef op donderdag 04 september 2014 @ 14:51:
Ok, het heeft even geduurd. Maar na onze vakantie lagen alle bestelde onderdeeltjes in de brievenbus.

De modems sturen beide 2.4Ghz en 5Ghz uit. Beide modems sturen zowel Ziggo als je iegen wifi uit. Dus ik heb nu aan beide modems 1 exteren antenne bevestigd. Verder heb ik de 2.4Ghz antenne in de behuizing (de grote antenne) aangesloten gelaten.

Effect: van 70dB, naar 55dBm, weingi last meer van de buren. De verbinding is niet echt heel veel sneller geworden, maar wel veel stabieler, dat was te verwachten.

Heb de behuizing niet hoeven aan te passen, omdat de "ophang" gaten van het modem passend waren voor de antenne bevestigings kabeltjes.

Voor 20 euro en wat leuk expirimenteren, lijkt dit een goede investering geweest te zijn.

[afbeelding]
Keurig gedaan zeg.
Hier word ik erg hebberig van ;)
Tis dat de mijne (krap aan) de achterkant van de tuin haalt, sinds ik hem op een andere plek heb geplaatst, maar anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToAoM
i7Grendel schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 15:47:
Ik heb trouwens laatst de nieuwe voorwaarden van Ziggo bestudeerd, en daar staat in dat als je die modems aanpast buiten de door Ziggo toegestane waarden (c.q. er zelf mee gaat knutselen), je op een boete van minimaal €230 kan rekenen, meer als de reparatiekosten hoger zijn.

Voor €230 kun je ook een HEEL mooie nieuwe router kopen.
Dit zal vooral ook gaan om aanpassingen van de firmware vermoed ik. Of het vervangen van delen van de PCB. Andere Antennes zijn hier vast ook onder te rekenen... *sigh* lever dan een kwaliteitsproduct. Of adverteer niet met het feit dat je een wifi modem lever :).

Als ik nou ik een betonnen flat woonde, maar ons huisje is uit 1889 en heeft houten vloeren. Dan mag je toch verwachten dat aan de andere kant van de woonkamer je wifi blijft werken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToAoM
laurens0619 schreef op donderdag 04 september 2014 @ 19:57:
Netjes :) en is het bereik ook beter geworden?
Ja, kan nu in de achtertuin ineens wel verbinden en ook de zolder is bereikbaar geworden.
Pagina: 1