Hulp bij aankoop I7 systeem

Pagina: 1
Acties:

• smallville
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22-03-2024
Ik wil het systeem gaan gebruiken om veelal films mee te kijken en zo nu en dan eens te gamen. Het gebruik van winrar moet zo snel mogelijk gaan. Ook het repareren van bestanden bij gebruik van usenet.

Ik koop vaak een systeem wat eigenlijk te zwaar is voor mij. Dit vind ik niet erg, ik kan me namelijk mateloos irriteren aan een traag systeem. Elke anderhalf jaar verkoop ik mijn huidige pc en schaf ik een nieuwe aan. Ik krijg namelijk vaak nog een leuke prijs er voor terug. Zo heb ik elke anderhalf jaar een nieuwe pc. Ik heb tot nu toe altijd een socket 1155 gehad en wil graag van jullie horen of ik betere prestaties met een socket 1150 behaal. Om te voorkomen dat ik weer weken bezig ben met het reviewen van elk onderdeel hoop ik dat ik met jullie advies sneller mijn keuze kan maken.

Daar ik nog niet ben overgestap op windows 8 draait mijn systeem dus nog steeds op w7. Ik ben niet van plan om te gaan photoshoppen of iets dergelijks.

Maximale prijs inclusief assemblage mag €1000 zijn. Software is nog allemaal aanwezig.

Ik heb nu ook een I7 systeem staan. I7-3770 3.4 ghz, 8 gb geheugen, AMD Radeon 7700 vapor x kaart. En een asus P8 moederbord (weet ff niet welke type)

Mijn wensen: In elk geval weer een I7. Socket 1155 of 1150. 1 ssd schijf (60 of 120gb is voldoende),1 harde schijf 7200 rpm 1 TB, liefst een behuizing met voeding (+- 600w), een Asus moederbord (max. €170), Amd Sapphire videokaart. Kingston 8 of 16gb geheugen, fan voor de processor (silent) en een simpele dvd brander.

Ik ben erg trouw aan de genoemde merken. Hoe stiller hoe beter, stroomverbruik maakt niet zo veel uit.

Ben geen tweaker dus zal niet gaan overclokken.

Dus kort samengevat: Pc moet snel en stil zijn.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Een nieuwe PC kopen omdat de CPU dan iets van 15% sneller is, is nogal geld weg gooien. Als je het leuk vind om iets nieuws te kopen moet je dat vooral doen, nuttig is deze CPU upgraden in ieder geval niet.

Koop dan gewoon een SSD en andere videokaart, de rest upgraden is zinloos.

• webdavid
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 11:41
Is je pc al zo sloom dat je een nieuwe nodig hebt of wil je t gewoon? Wat ik ook goed kan begrijpen :)

daviddebestnl @ tweakers2 clash of clans || i5 4690 ~ gtx 750 ti

• Phuture
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10:40
Zoals Pilatus zegt zinloos om te upgraden alleen Videokaart en een SSDtje er bij

• smallville
Het liefst wil ik gewoon een nieuwe pc. Mijn huidige gaat straks in de verkoop en dan schaf ik een nieuwe aan. Zoals Pilatus het al zegt, ik vind het inderdaad leuk om een nieuwe te kopen.

• jorisvdelsen
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-01 20:25
En wat heb je zelf al gevonden? En heb je alle randapparatuur al en zo ja, moeten die dan niet gauw een vervangen worden?! ;)

Lees dit en dit ff door en pas je post hierop aan, zo kunnen we je beter helpen.

[ Voor 50% gewijzigd door jorisvdelsen op 27-07-2014 00:47 ]

V'nA! 3470@3,4 - P8H61M/B3 - Crucial 8GB DDR3 - Intel 330 120GB - NZXT S340 - Tranquillo Rev.2 - Nexus 430W - Gigabyte 270X-2GD

• smallville
Gaat mij enkel om de pc. De rest hoeft niet vervangen te worden. Heb onlangs een nieuwe externe harde schijf gekocht. Ik wil eigenlijk een soortgelijk systeem als nu. Ben nog niet bekend met socket 1150 en wil weten of ik voor mijn budget een snellere pc kan krijgen. Als ik het een en andere goed heb gelezen heb ik dan ook een nieuwere type I7 processor, vierde generatie geloof ik. Ga er eens vanuit dat ik geen verstand heb van pc's en dat je mij als verkoper eigenlijk een te zware pc kunt verkopen zodat je meer omzet behaald. Klinkt dom, maar ik het er voor over. Zoals ik eerder heb aangegeven pc moet gewoon snel zijn, irriteer me echt mateloos aan een trage pc, hoe sneller hoe beter. Vooral winrar en quickpar moet snel gaan met grote bestanden. Ben me er ook van bewust dat ik gewoon mijn laptop kan gebruiken (ook een I7). Maar ik wil wel gewoon een pc.

[ Voor 86% gewijzigd door smallville op 27-07-2014 00:57 ]

• smallville
jorisvdelsen schreef op zondag 27 juli 2014 @ 00:41:
En wat heb je zelf al gevonden? En heb je alle randapparatuur al en zo ja, moeten die dan niet gauw een vervangen worden?! ;)

Lees dit en dit ff door en pas je post hierop aan, zo kunnen we je beter helpen.
Heb inderdaad vergeten te vermelden dat ik al een type processor en moederbord in gedachte heb. Ik kijk vooral naar wat ik per onderdeel kwijt wil.

Intel Core i7 4770 - 3.4 GHz
Intel Core i7 4790 / 3.6 Ghz - 8 MB
Intel Core i7 4771 / 3.5 GHz - 8 MB

ASUS P9D-I - Moederbord
Asus Z87-EXPERT
ASUS Z87I-PRO

Sapphire RADEON HD7850 OC

Verder een stille behuizing met een Scyte Mugen koeling voor de processor. Een simpele SSD waar windows op draait.

• jorisvdelsen
smallville schreef op zondag 27 juli 2014 @ 01:08:
[...]

Heb inderdaad vergeten te vermelden dat ik al een type processor en moederbord in gedachte heb. Ik kijk vooral naar wat ik per onderdeel kwijt wil.

ASUS P9D-I - Moederbord
Asus Z87-EXPERT
ASUS Z87I-PRO

Verder een stille behuizing met een Scyte Mugen koeling voor de processor. Een simpele SSD waar windows op draait.
Heeft u die bronnen bekeken?

V'nA! 3470@3,4 - P8H61M/B3 - Crucial 8GB DDR3 - Intel 330 120GB - NZXT S340 - Tranquillo Rev.2 - Nexus 430W - Gigabyte 270X-2GD

• smallville
jorisvdelsen schreef op zondag 27 juli 2014 @ 01:14:
[...]

Heeft u die bronnen bekeken?
Bedoel je reviews? Ja daar heb ik wel even naar gekeken. Ik hoop dat iemand mij kan vertellen welke combinatie ik het beste kan maken. Dan bedoel ik processor en moederbord.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 01-04 18:49

br00ky

Moderator Harde Waren
Wil je het serieuze antwoord? Een i5 met ongeveer elk willekeurig B85/H87/H97 bordje. Zowel een i7 als een Z bord is weggegooid geld.

Het is dat je zo nu dan gamet, anders doet zelfs een pentium de rest van de taken met 2 vingers in de neus.

Daarnaast verwachten we in elk topic een zo compleet mogelijk lijstje, dus geen losse artikelen, gemaakt met de Handleiding Pricewatch.

[ Voor 75% gewijzigd door br00ky op 27-07-2014 01:21 ]

Verwijderd

Waarschijnlijk is een SSD alleen al voldoende voor je. Tuurlijk vind ik het fijn dat je aan de economie denkt, maar als jij een hekel aan wachten hebt, heeft dat voornamelijk met de tragere hardeschijf te maken.
Een SSD geeft je dat snappy gevoel.

• smallville
Nogmaals het gaat om een nieuwe pc, geen upgrade.
Ik zal morgen even de links van pricewatch erbij pakken. Ik ga nu lekker slapen.

• jorisvdelsen
Nee ik bedoel die linkjes. Lees die even door en pas je post erop aan, dan kunnen we je beter helpen, want ikzelf vind het nogal onduidelijk wat je er nu mee gaat doen. Een 7850 is geen geweldige kaart imo.

Je kunt je geld ook verbranden, is ook leuk.
Wat je nu doet is gewoon geld weggooien (of verbranden, maar dan zonder leuk effectje).

Een SSD in je systeem zou al een verbetering brengen, een i7 is belachelijk als je niet gaat videobewerken, een i5 kan ook prima bestanden uitpakken.
smallville schreef op zondag 27 juli 2014 @ 01:27:
Nogmaals het gaat om een nieuwe pc, geen upgrade.
Ik zal morgen even de links van pricewatch erbij pakken. Ik ga nu lekker slapen.
Dat krijg je als je een topic om 00:00 opent ;)

[ Voor 22% gewijzigd door jorisvdelsen op 27-07-2014 01:31 ]

• Plato112
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18-03 17:09

Plato112

Da is toch nie normaal!

Ik kan het nut niet inzien van deze nieuwe PC, maar goed, het is jouw geld en dus mag je zelf weten wat je ermee doet.

Ik wil wel zeggen dat je dan ook beter meteen een 256GB SSD kunt kopen want die zijn zeer betaalbaar en daar zul je over anderhalf jaar ook een stuk meer terug krijgen dan voor eentje van 60GB.

Het wordt wel een stuk moeilijker om nuttige tips te geven als je per se een bepaald merk wilt. Iets meer zelf proberen uit te zoeken en met ideeën komen, die je vervolgens laat checken, wordt wel op prijs gesteld.

Speed limits are like herpes.

• hjvg
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10:12
smallville schreef op zondag 27 juli 2014 @ 01:08:
[...]

ASUS P9D-I - Moederbord
Asus Z87-EXPERT
ASUS Z87I-PRO

zo als hier boven ook al gezegd word eigenlijk heb je je keuze al gemaakt kwa onderdelen ik zou zeggen gewoon de duurste dingen kopen. (want geld is geen probleem jah) trouwens dan zou ik wel een betere grafische kaart er in doen een r9 ofzo.

SSD en grafische kaart hebben nut van upgraden de rest zie ik het nut niet van in.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Neem dan een snelle CPU zoals pricewatch: Intel Core i7-4790K Boxed dan heb je 4 GHz, met de turbo op 4,4 GHz.

Stroomverbruik maakt niet uit, stilte wel? Dat is een zogenaamde contradictio in terminis. Stroomverbruik is recht evenredig met warme productie. Dus meer stroomverbruik = meer warmte = meer fans = meer geluidsproductie.

Je wil je een snellere processor (die je niet nodig hebt, maar goed) en die combineer je met een zeer kleine SSD (terwijl je dus een grote nodig hebt voor de snelheid).

Je zoekt dus naar een racewagen voor binnen de bebouwde kom, uitgerust met wielen bedoelt voor een step, zodat je zelfs de maximum snelheid van 50 km/uur die binnen de bebouwde kom geldt, niet kan halen.

[ Voor 12% gewijzigd door Reepje op 27-07-2014 09:58 ]

• Pjdecocq
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 09-07-2019
Als je een moederbord koopt met een M.2. aansluiting kun je daar een snelle M.2. SSD op aansluiten. In combinatie met een 9 series(intel socket 1150) chipset moederbord heb je dan flink wat meer lees snelheid.

De processor die je erin zet heeft denk ik in de praktijk niet veel meer snelheid. Als je perse een nieuwe processor wilt, kan je misschien beter een instap model i7 processor kopen zoals de I7 4770 of 1tje uit de laatst uitgekomen Haswell refresh generatie I7 4790.

Maar voor het doel waar je de computer voor wil gebruiken volstaat een goede I5 processor ook.
Bovendien als je zorgt dat je een 1150 socket hebt, kan je volgend jaar een processor upgrade doen omdat Intel in de loop van 2015 met een nieuwe generatie I7 (broadwell) komt die passen op hetzelfde socket.

[ Voor 7% gewijzigd door Pjdecocq op 27-07-2014 10:59 ]

• amas
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 31-03 10:24

amas

Law of Nature: Chaos

Wat ik je kan aanraden als je snel wilt rarren/parren os om dat op een SSD te doen. HDD's willen de CPU nog wel eens bottlenecken. Je kunt sitbop dezelfde SSD als Windows doen. Of je kunt er een aparte SSD voor aanschaffen.

Optimist: The glass is half full; Pessimist: The glass is half empty; Physicist: The glass is full of liquid and air.

• smallville
Offtopic: Er lijkt een idee in dit topic te ontstaan dat geld geen probleem is. Ik heb een budget en daar wil ik een pc voor aanschaffen. Ik heb hier gewoon net als ieder ander voor gespaard. De één koopt een dure merkbroek, terwijl een goedkopere broek ook net zo goed past. Ik wil gewoon voor mijn budget de snelst mogelijke pc kopen, en ik wil mijn budget ook uitgeven, ik heb keurig aangegeven dat het mij niet uitmaakt of ik dan teveel uitgeef. Dit weet ik, en als ik het weet en het niet erg vind dan hoef ik daar voor mij in dit topic niet herhaaldelijk op gewezen te worden.

Ontopic:

Ik heb al een paar dingen gehoord waar ik wat mee kan, ik zal dan toch kiezen voor een grotere ssd en kijken naar een snellere videokaart.

De processor die reepje als voorbeeld geeft lijkt me inderdaad wel een goede processor. Nu nog de moederbord. Ik heb altijd dus een Asus moederbord gehad en ben hier altijd tevreden mee geweest, nog nooit heb ik wat moeten terugsturen. Pjdecocq heeft het over de 9 series.

Processor: pricewatch: Intel Core i7-4790K Boxed
Moederbord: pricewatch: Asus P9D-M
Videokaart: pricewatch: Sapphire R9 270X 2GB GDDR5 OC DUAL-X Boost..
SSD: pricewatch: Crucial M500 2,5" 240GB
Fan:http://tweakers.net/pricewatch/285044/scythe-mugen-3.html
Geheugen: pricewatch: Kingston HyperX Beast KHX16C9T3K4/16X

Behuizing ben ik nog niet helemaal uit, in het verleden bracht Antec altijd in mijn ogen een goede kast incl. voeding uit voor een redelijke prijs. Ik zie dit steeds minder terug, Als iemand hier nog een tip in heeft hoor ik dat graag.

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:10
smallville schreef op zondag 27 juli 2014 @ 13:27:
Offtopic: Er lijkt een idee in dit topic te ontstaan dat geld geen probleem is. Ik heb een budget en daar wil ik een pc voor aanschaffen.
Waarom doe je het dan? 8)7
Heb je dit al gezien? http://www.anandtech.com/...5-4690-and-i3-4360-tested
De i7 4790 is maar marginaal sneller dan dat wat je nu hebt, wat al dikke overkill is.

Mijn tip, wacht tot 2015 met Intel SkyLake en koop dan een nieuwe PC met echt nieuwe features zoals DDR4 en weer een ander socket. Het hele Haswell gebeuren is eigenlijk meer een upgrade voor laptops dan voor desktops. Je gaat niet eens merken dat je een nieuwe PC hebt als ie eenmaal staat.

Plus voor 1000 euro haal je nog geen echte dikke overkill PC. Nu ga je straks meer dan 600 euro uitgeven voor materiaal waar je echt geen verschil mee gaat maken. Post eens de volledige specs van je PC (welk geheugen precies en welk moederbord). Op basis van die i7 3770 die je nu hebt kun je een killer PC maken als een 512GB SSD er bij prikt, nog eens 8GB DDR3 RAM aanschaft en de dikste videokaart. Met zo'n upgrade gaat je huidige PC sneller zijn dan de nieuwe PC die je nu van plan bent te kopen. De rest van het geld kun je dan mooi steken in fatsoenlijke randapparatuur zoals een goede speakerset en scherm om van je films te genieten.

Nogmaals, om het in contrast te zetten, je gaat nu 67% van je budget besteden aan CPU+Mobo+RAM+koeler voor hooguit een paar procentjes en een nieuw (en al doodverklaard) socket. Daarvoor zou je ook zoiets kunnen halen: pricewatch: Logitech Z906 en pricewatch: Dell Ultrasharp U2913WM Zwart . Dat is pas genieten mocht je films via je computermonitor kijken.

Goed, dan heb je natuurlijk geen geld voor de verkoop van je huidige PC.

[ Voor 54% gewijzigd door GENETX op 27-07-2014 13:58 ]

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

smallville schreef op zondag 27 juli 2014 @ 13:27:
Offtopic: Er lijkt een idee in dit topic te ontstaan dat geld geen probleem is. Ik heb een budget en daar wil ik een pc voor aanschaffen. Ik heb hier gewoon net als ieder ander voor gespaard. De één koopt een dure merkbroek, terwijl een goedkopere broek ook net zo goed past. Ik wil gewoon voor mijn budget de snelst mogelijke pc kopen, en ik wil mijn budget ook uitgeven, ik heb keurig aangegeven dat het mij niet uitmaakt of ik dan teveel uitgeef. Dit weet ik, en als ik het weet en het niet erg vind dan hoef ik daar voor mij in dit topic niet herhaaldelijk op gewezen te worden.
Wat is het nut van dit topic dan? Je hebt je keuzes schijnbaar toch al gemaakt. De kast is puur smaak (en budget natuurlijk), dus daar kunnen we niet al te veel adviezen in geven. De een gaat voor een Antec, de ander voor een Coolermaster en weer een ander voor Fractal bijvoorbeeld., maar dat is echt eigen keuze en smaak.

Ook als je het template had ingevuld bij het maken van het topic, dan waren de meeste vragen al beantwoord en begreep een ieder een stuk beter wat nu precies jouw intenties zijn met dit topic. Je komt nu, naar mijn idee, wat patserig over en daardoor is ook het beeld ontstaan dat geld geen probleem is, wat dus voorkomen had kunnen worden.

Verder natuurlijk eens met de anderen.

[ Voor 12% gewijzigd door CH4OS op 27-07-2014 14:06 ]

• melwasul
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 30-03 23:14
GENETX schreef op zondag 27 juli 2014 @ 13:43:
[...]

Mijn tip, wacht tot 2015 met Intel SkyLake en koop dan een nieuwe PC met echt nieuwe features zoals DDR4 en weer een ander socket. Het hele Haswell gebeuren is eigenlijk meer een upgrade voor laptops dan voor desktops. Je gaat niet eens merken dat je een nieuwe PC hebt als ie eenmaal staat.
Agree!

GENETX schreef op zondag 27 juli 2014 @ 13:43:
[...]

Plus voor 1000 euro haal je nog geen echte dikke overkill PC. Nu ga je straks meer dan 600 euro uitgeven voor materiaal waar je echt geen verschil mee gaat maken. Post eens de volledige specs van je PC (welk geheugen precies en welk moederbord). Op basis van die i7 3770 die je nu hebt kun je een killer PC maken als een 512GB SSD er bij prikt, nog eens 8GB DDR3 RAM aanschaft en de dikste videokaart. Met zo'n upgrade gaat je huidige PC sneller zijn dan de nieuwe PC die je nu van plan bent te kopen. De rest van het geld kun je dan mooi steken in fatsoenlijke randapparatuur zoals een goede speakerset en scherm om van je films te genieten.

Nogmaals, om het in contrast te zetten, je gaat nu 60% van je budget besteden aan CPU+Mobo+RAM voor hooguit een paar procentjes en een nieuw (en al doodverklaard) socket.
Ik wou net hetzelfde zeggen. Je wilt een killer pc die merkbaar sneller zal zijin dan jouw huidige pc, maar dan kom je met die 1.000 euro niet toe! Dit omwille van de simpele reden dat de basis van jouw huidige pc best wel goed is. Wil je echt het snelste van het snelste, verdubbel dan jouw budget maar. Je gaat nu een pc kopen die niet merkbaar sneller zal zijn dan jouw huidige pc.

Afgezien hiervan, als je een nieuwe pc wilt wie zijn wij dan om "neen" te zeggen. Wij kunnen enkel advies geven en aangezien je zelf zegt dat jouw budget niet onbeperkt is en dat je hier (hard?) voor hebt moeten sparen kunnen wij enkel als advies geven die 1.000 euro te besteden aan upgrades van jouw huidige pc die wel een duidelijk merkbaar verschil kunnen maken.

Niettegenstaande kunnen wij enkel advies geven als je de vragen beantwoord die hier vemeld staan onder puntje 2 (zoals al door verschillende mensen hier is aangegeven). Ik heb namelijk geen idee wat nu juist jouw verwachtingen zijn.
2. Antwoord in je openingspost op (zoveel mogelijk van) de volgende vragen:

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Wat mag het systeem gaan kosten? Heb je een absolute maximumprijs? In- of exclusief verzendkosten, assemblage en dergelijke?
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wees specifiek en noem merk en model.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
Ga je overklokken?
Bovendien, wat is het nut van advies vragen als je tegelijk suggesties geeft waarvan je zegt:
Ik ben erg trouw aan de genoemde merken.
Wat wil je dan eigenlijk nog van ons weten, want elke suggestie die we doen die niet van deze merken is ga je toch niet overwegen?
Laat die merkgebondenheid even los, dan kan je echt het meeste waard voor jouw geld krijgen. ASUS is bijvoorbeeld een goed merk, maar vraag maar eens in het processor/moederbord topic welk A-merk de beste reputatie heeft: ASUS, Gigabyte, MSI, Asrock... Hint: ASUS zal niet het antwoord zijn.

Los hiervan zijn de helft van jouw suggesties die je geeft op z'n minst discutabel. Je spreekt over een series 9 bordje maar geeft dan een niet-series 9 suggestie, je neemt een RAM setje bestaande uit 4 x 4 GB i.p.v. 2 x 8 GB, dat dan nog eens veel verbruikt (1,65 watt) terwijl de snelheid maar basic is (DDR3-1600) en da CAS latency ook niet beter is dan gemiddeld (9) terwijl de prijs hoger is dan andere setjes. En dan neem je een CPU-koeler die al lang is opgevolgd door een nieuwere versie, terwijl er bovendien in die prijs-klasse betere keuzes zijn.

Maak nu ineens ook eens een mooi lijstje zoals eveneens al meermaals gevraagd is van jou producten, zoals hier uit gelegd. Dan ga je veel meer inhoudelijke antwoorden krijgen waar je echt wat mee kan.

Experience the mountains!

• smallville
Mijn huidige pc

pricewatch: Sapphire Radeon HD 7770 GHz EDITION VAPOR-X OC 1GB GDDR5

Corsair Vengeance - Geheugen - 8 GB : 2 x 4 GB - DIMM
240-pins - DDR3 - 1600 MHz / PC3-12800 - CL8 - 1.5 V

pricewatch: Intel Core i7 3770 Boxed

pricewatch: Asus P8Z77-V

pricewatch: Kingston SSDNow V+200 60GB

pricewatch: Antec Sonata IV 620 80 Retail

pricewatch: Lite-On IHAS122-18

pricewatch: Scythe Mugen 3 Rev. B

Er word mij dus toch met klem aangeraden om een upgrade te doen ipv een nieuw systeem te halen.

Als ik dan de volgende 3 onderdelen aanschaf, ga ik dan merkbaar verschil zien?

Videokaart: pricewatch: Sapphire R9 270X 2GB GDDR5 OC DUAL-X Boost Battlefield 4 Edition

SSD: pricewatch: pricewatch: Crucial M500 mSata 240GB of pricewatch: Crucial M550 2,5" 512GB

Upgrade randapparatuur is niet nodig, pc is aangesloten op mijn tv. Heb een uitstekende dolby surround systeem.

Dan ben ik dus met een €300 a €400 (ik wil niet mijn hele budget opmaken aan upgrades) klaar voor nu. En ik krijg nog wat terug voor mijn videokaart en ssd.

En dan kan ik volgend jaar overstappen op de nieuwe generatie moederbord/processor.

[ Voor 7% gewijzigd door smallville op 27-07-2014 14:56 ]

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

De 270x is niet zo heel interessant, je kan de Sapphire HD7950 nu halen voor een heel lief prijsje.

Als SSD de normale MX100, al is die Kingston ook nog redelijk prima.

Die i7 die jij hebt is echt nog helemaal prima, nu een andere kopen is geld weggooien.

People as things, that’s where it starts.

• DarkBlaze
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 26-02 12:47

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

Precies, ik heb zelf zelfs nog een i7 2600 en ook met die CPU is er geen enkele reden om over te stappen op de 4XXX reeks.

Je moet het zo bekijken, RAR/PAR zijn zwaar beperkt door de aanvoer en wegschrijven van data waar dus een HDD een zeer grote beperking zou zijn. Als alles mee zit is een haswell i7 (lees 4770k ivm tot 3770k) misschien 5 tot 10% sneller dan jouw huidige i7 dus dat kan je zelf al wel bedenken hoe veel 'zin' dat heeft.

Het is zelfs zo dat ik een 3e computer heb die alle usenet taken afhandelt en dat is 'maar' een Phenom II x4 955 met 16GB RAM waar 4 virtuele machines op draaien via ESXi. En zelfs die PC handelt couchpotato + sickbeard + spotweb + sabnzbd met gemak af zonder dat ik ook maar ergens last van heb.

Desktop: Define R6 - MSI X570 ACE - R9 5900X - 16GB Crucial 3600CL16 - Sapphire Nitro+ 6900XT SE - EVGA P2 750 Desktop 2: Define R5 - MSI X470 Gaming M7 - R7 1700 - Corsair Vengeance 3200c16 16GB - Sapphire Fury - Corsair AX850

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:10
smallville schreef op zondag 27 juli 2014 @ 14:53:
Als ik dan de volgende 3 onderdelen aanschaf, ga ik dan merkbaar verschil zien?

Videokaart: pricewatch: Sapphire R9 270X 2GB GDDR5 OC DUAL-X Boost Battlefield 4 Edition

SSD: pricewatch: pricewatch: Crucial M500 mSata 240GB of pricewatch: Crucial M550 2,5" 512GB

Upgrade randapparatuur is niet nodig, pc is aangesloten op mijn tv. Heb een uitstekende dolby surround systeem.

Dan ben ik dus met een €300 a €400 (ik wil niet mijn hele budget opmaken aan upgrades) klaar voor nu. En ik krijg nog wat terug voor mijn videokaart en ssd.

En dan kan ik volgend jaar overstappen op de nieuwe generatie moederbord/processor.
Zoals je zelf misschien ziet is die videokaart niet meer leverbaar ;)

Het commentaar:
1) Goed, ik zou inderdaad exact hetzelfde kitje van 8GB extra in je PC rammen. Ik weet niet wat je exact hebt (er zijn werkelijk waar veel te veel van die vengenace kitjes...). Kosten zijn grofweg 70 euro dus.

2) Die SSD gaat niet werken omdat je moederbord daar geen slot voor heeft. Het type dat je hebt uitgezocht kan op een geschikt moederbord en is dus geen losse (vandaar die mSata spec).
pricewatch: Crucial MX100 512GB of pricewatch: Crucial MX100 256GB dus.
Zie ook reviews: Nieuwe budgetkoning: de MX100 van Crucial

3) Een andere videokaart dus, ga een trede hoger zou ik zeggen en neem iets a la:
pricewatch: Sapphire R9 280X 3GB GDDR5 OC DUAL-X Lite Retail

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 30-03 21:54
1) sneller geheugen ga je niets van merken aangezien je een losse videokaart gebruikt en je hebt al 8G dat is meer dan voldoende. niet upgraden dus

2) neem een 250G ssd: pricewatch: Crucial MX100 256GB

3) deze videokaart pricewatch: Sapphire Radeon HD 7950 3GB GDDR5 With Boost is echt zat snel als je af en toe een game speelt

kost samen €250 en je pc kan zeker weer 2 jaar mee!

• flashingst
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 12:28
Toen ik de eerste post las dacht ik dat het de bedoeling was om te upgraden náár een i7-3770 :P
Een nieuwe PC kopen zou écht zonde zijn, véél sneller is er niet (althans, niet dat je snel verschil gaat merken bij een nieuwere i7). Heb zelf de 2600K en zie geen reden om te upgraden, als ik zo de benchmarks van games bekijk scheelt het vaak amper met de i7-3000 of zelfs i7-4000 serie...

• Johannes77
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19-03 10:01
Ik zou het houden op een ruige videokaart, R9-290x, een snelle SSD, en eventueel een RAM upgrade, daar win je véél meer mee dan zomaar 1000 euro uitgeven aan een systeem dat gezien je budget niet veel sneller gaat worden. Een socket 1150 i7 gaat afhankelijk wat je er mee doet 5 tot 15 procent sneller zijn bij renderen, maar dat ga je er niet mee doen. Lijkt me handiger om het daar uit te waar het er toe doet.

Aanvulling; Even voor jouw idee, ik heb een systeem met een overklokte i5 (2500K _/-\o_ ) en om eerlijk te zijn voor de dingen die jij doet, zou die net zo goed zijn als een socket 1150 i7, de enige (echte) upgrade zou socket 2011 zijn, die zijn echt sneller, maar dat is én te duur, én onnodig ;( .

[ Voor 26% gewijzigd door Johannes77 op 27-07-2014 21:11 ]

https://www.youtube.com/watch?v=nn2FB1P_Mn8

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:23

Tazzios

..

Ik lees:
  • "Het gebruik van winrar moet zo snel mogelijk gaan. Ook het repareren van bestanden bij gebruik van usenet."
  • "Heb onlangs een nieuwe externe harde schijf gekocht."
en ik zie dat je bij je huidige configuratie alleen SSD van 60GB hebt (of benoemt).

Ben je op de externe schijf(/ven) aan het downloaden,unzippen en repareren?
Dan kun je daar mogelijk ook wel wat snelheidswinst boeken. ;)

• smallville
Tazzios schreef op zondag 27 juli 2014 @ 21:08:
Ik lees:
  • "Het gebruik van winrar moet zo snel mogelijk gaan. Ook het repareren van bestanden bij gebruik van usenet."
  • "Heb onlangs een nieuwe externe harde schijf gekocht."
en ik zie dat je bij je huidige configuratie alleen SSD van 60GB hebt (of benoemt).

Ben je op de externe schijf(/ven) aan het downloaden,unzippen en repareren?
Dan kun je daar mogelijk ook wel wat snelheidswinst boeken. ;)
Ik heb nog een aantal harde schijven op 7200rpm aan het draaien. Totaal zo'n 7tb.

Maar goed, ik denk dat ik verstandig ga doen. Ik ga luisteren naar jullie adviezen en zal een upgrade doen.

Ssd: pricewatch: Crucial MX100 512GB

Videokaart: pricewatch: Sapphire Radeon HD 7950 3GB GDDR5 With Boost

En nog eens een extra 8 gb aan geheugen.

Eerder in het topic werd er vermeld dat ik een bepaalde type ssd niet plaatsen kan op mijn moederbord. Ik neem aan dat de bovenstaande schijf wel gewoon geplaatst kan worden?

Verder wil ik jullie allemaal bedanken voor jullie reacties!

• melwasul
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 30-03 23:14
Dit is een gewone SATA schijf, dus indien jouw huidige mobo SATA poorten heeft past ie daarin ;)
De eerde vermelde schijf had, dacht ik, een M.2 aansluiting, en deze paste idd niet op jouw mobo.

Experience the mountains!

Pagina: 1