Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:11
Na jaren genoten te hebben van ons huis met PV sinds 2006, en ZB sinds 2009, hebben we het in het voorjaar te koop te gezet, en tot onze stomme verbazing is het binnen 2 maanden verkocht. De ZB hoorde bij koop (drama om evt weg te moeten halen), de PV is ter overname. Ik haal het setje er graag af als ze het niet willen, want anders kan ik niet meer door ontwikkelen aan solget.
Ik vermoed echter wel dat ze oren hebben naar het overnemen van de set.

Op de nieuwe woning die we op het oog hebben is prima ruimte om deze oudere set te plaatsen, en tevens een grote nieuwe set kwijt te kunnen.

Aangezien ik er zelf geen enkel probleem mee heb het dak op te moeten, en ze er verder wel heel netjes op liggen, wil ik er geen weggeefprijsje voor vragen, maar wel een reeël bedrag.

Onze opbrengst cijfers zijn voor iedereen inzichtelijk via pvoutput.org, alle data sinds ingebruikname is gelogged.

De Soladin 600 omvormer is van 2011, die is destijds door Mastervolt vervangen met de grote omruil actie, ik heb toen een hele nieuwe ontvangen.

Panelen zijn Kyocera 125WP 5 stuks, (ligging ZW 35 graden op alu frame op eigen, extra latten onder de pannen) 4 stuks aanschaf in 2006, het 5e paneel kwam er in 2007 bij. (ivm subsidie beperking moest die laatste een jaar wachten.)

Kortom; wat is een goede prijs voor deze geïnstalleerde set? (Onze woning met foto's van de set: http://bit.ly/huisinheesch)

Mijn gevoel zegt dat, als ik de dakruimte toch heb, ik ze beter zelf kan houden, omdat ik de aanschafprijs nog lang niet terugverdiend heb (netto ca €3,25 per Wp)

En nu ik toch aan het vragen ben, in de woningen die we nu gezien hebben ligt vrijwel altijd electrisch koken. Als ik flink panelen aanschaf, is het vermoedelijk gunstiger om electrisch te blijven koken...? De voorkeur gaat namelijk eigenlijk uit naar koken op gas.

NB We hebben ook al 3 winddelen opbrengst ca 1,5MWh/jaar

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:55

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Wat de panelen betreft, met nog geen €100,- opbrengst per jaar is het misschien toch handig om ze te verkopen en dat geld voor een systeem te gebruiken dat beter past bij je volgende woning.
Of je moet nu al weten dat de verhuizing straks zo veel kost dat een nieuw systeem er voorlopig niet in zit ...
Een gelijkwaardige nieuwe set heb je misschien al voor minder dan €1000.

[ Voor 10% gewijzigd door Speedy-Andre op 26-07-2014 01:17 ]

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Ik zou ze eraf halen denk ik. Kopers geven er waarschijnlijk toch minder voor dan jij in gedachten heb. En dan los verkopen op MP, of houden om op schuurtje o.i.d. van je nieuwe woning te gooien als tweede setje.

[ Voor 31% gewijzigd door ThinkPad op 26-07-2014 01:20 ]

• Mistraller
Tja, misschien heb ik de keus niet direct om ze eraf te halen. Ik heb ze per slot van rekening ter overname aangeboden, dus ik zal hoe dan ook een prijs moeten noemen. In mijn ogen mag deze meer zijn dan een onbekend gedemonteerd marktplaats setje. Van mijn set is de performance tot in detail bekend, ze zijn geïnstalleerd en wel. Mag ik er bv 750 euro voor vragen of is dat echt te veel?

Marktplaats bieders moeten ook nog demonteren, transporteren en monteren. Die geven er juist minder voor.

Over de woning die ik op het oog heb: Als ik daar nieuw op leg, komt alles op het schuine dak. Daar kan volgens mij zeker wel ca 2500 Wp op, en dat is genoeg. Het platte dak van de keuken blijft in dat geval hoe dan ook leeg. Als ik dit setje wel meeneem komt dat op het platte dak. Het één sluit het ander niet uit, en een soladin prik je simpelweg in op een bestaande groep.

---------------

• HvB83
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13-01 05:24
Grof gerekend zitten zowel panelen als omvormer nu op de helft van hun levensduur. Dan lijkt 50% - 60% van de huidige aanschafwaarde van een gelijkwaardige set, incl installatie, me een reëel bedrag om te vragen.

• StecaGrid
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 30-11 07:55
Het is 625 wp. De prijs per paneel ligt rond de 55 - 60 cent ex btw per paneel. Wat je omvormer kost weet ik zo niet. Montage kan je niet meerekenen.
Met 100 Euro opbrengst per jaar zou ik er max 500 voor vragen en leg dan lekker 300-330 wp paneeltjes op je nieuwe huis

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-11 14:04
@HvB83, Als je dat er voor krijgt. Zelfs voor €750 twijfel ik. Tenslotte is dat voor de koper nog €1,2/Wp. 1/2 levens duur voorbij.
Zou wel mooie start vraag zijn.

Een nieuwe set minus de BTW, komt ook rond de €1,20/Wp, of kan zelfs :*) nog lager :*) .

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-11 15:05

WhySoSerious

Be the change.

Opbrengst van 4 jaar als vraagprijs. 5 x 125 watt = 625 watt/jaar. 625 maal 0,9 = 562,5 watt gecorrigeerd. kWh prijs, aannemende €0,22 is een opbrengst van 125 euro per jaar. Dus vraagprijs 500 euro, iets in die richting.

Dat bedrag zou ik dan investeren in panelen die een stuk meer produceren voor je nieuwe huis.

Succes :)

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:13

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Zeker meeverkopen, 2e hands panelen van deze leeftijd en grootte zie je steeds meer komen op marktplaats omdat de prijzen zo laag zijn voor grote panelen dat er veel vervangen word. Je verkoopprijs bepalen adh van de aanschafprijs is niet helemaal de manier omdat je nu onder de 1,- pwr Wp dezelfde grootte koopt.
Proberen of ze ergens tussen de 400-600 er voor willen geven en lekker 2500-3000 op je nieuwe huis leggen, daar heb je veel meer plezier aan ook.
Ik verkocht mijn 1650Wp set voor 0,72 per Wp en heeft best even geduurd, op deze manier kan je het snel kwijt.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Ik zou max € 1 per Wp rekenen. Dus dat maakt 625 euro max.

Het zijn wel oudere 125Wp panelen (tov van nieuwe 250Wp+ panelen), maar het geheel ligt er al wel mooi op. Kant en klaar

Tegenwoordig, zeker omdat je het zelf doet, kan je een mooie en nieuwe op maat set wel voor iets van € 1,20/Wp regelen.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:55

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Mee eens. De €1,20/Wp van een nieuwe set van die grootte is wel op basis van DHZ en deze set is al geïnstalleerd, zonder kinderziektes en met logging.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:13

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Dhz set kan nog wel cheaper als je niet alles bij 1 firma koopt maar gewoon even rond zoekt.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 29-11 00:01
Ik vind een vraagprijs, voor een gemonteerde set met logging, 750 euro een mooie. Ik zou hier op inzetten. Los doet zo' n set op MP nog wel een 400-500 euro en dan komt de montagetijd en -kosten nog bij.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

• Depress
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 24-11 21:01
Een vergelijkbare set nieuw kom je uit rond de 1000,-. Zelfde opbrengst maar alleen met 3 panelen. Gezien de leeftijd van de panelen denk ik dat je hier ongeveer 500-600 euro voor kan vragen. Logging erbij is leuk, maar niet voor iedereen noodzakelijk als je kijkt dat je middels een slimme meter ook al heel veel kan bijhouden(mits aanwezig).

Montage kun je hier mijn inziens niet meer bij tellen omdat dit een dusdanige lange tijd geleden is geweest. Deze set zelf installeren is zelfs zo makelijk dat je dit binnen 2 uur hebt geplaatst(zelf gedaan en was in 1:45 klaar). Dit was inclusief de omvormer ophangen etc.

Als je gaat kijken op je nieuwe woning, je zegt dat je hier al meer dan 5 panelen kwijt kan, laten we zeggen 8, dan heb je al een DHZ pakket met montage materiaal en omvormer voor E2490,-. Dit brengt je dan ook nog eens relatief gezien 50% meer op omdat deze panelen 250 Wp zijn. Ik zou het zien als een mooi moment om mijn systeem "goedkoop" te upgraden. (Denk dan ook even aan de BTW regeling, scheelt ook weer 20%)!

[ Voor 25% gewijzigd door Depress op 26-07-2014 16:40 . Reden: Alinea over nieuw systeem op nieuwe woning ]

Verwijderd

ik kijk heel anders tegen pv aan, als de koper onder voorbehoud van financiering eens een triodos hypotheek beschouwd, en dan daarop inzet, is het huis met pv/zb/wp interessanter dan zonder.
inmiddels hakt zo`n hypotheek er hier fors in na alle duurzame investeringen.
een nieuwe economie ?

het interesaante zijn al die tientjes per maand die samen toch fors worden, want het dreunt iedere maand door jaren lang.

• Simbirsk
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15-10 22:53
Correct me if i'm wrong. Volgens mij is het zo bij de verkoop van een huis dat alles wat "vast" zit aan het huis onderdeel van het huis is. Wat zou betekenen dat je niet zomaar het er af mag schroeven om het apart te verkopen. Of zijn daarover in het koopcontract afspraken gemaakt?

• napp
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-07-2021
nee voor keukens en badkamers willen ze ook nog wel eens apart geld voor vragen, ligt eigenlijk aan de verkopende partij wat hij wil

[ Voor 3% gewijzigd door napp op 26-07-2014 22:33 ]

3240 watt 12 x trina solar 270WP mono met een Delta Solvia 5.0

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-11 09:24
Simbirsk schreef op zaterdag 26 juli 2014 @ 21:38:
Correct me if i'm wrong. Volgens mij is het zo bij de verkoop van een huis dat alles wat "vast" zit aan het huis onderdeel van het huis is. Wat zou betekenen dat je niet zomaar het er af mag schroeven om het apart te verkopen. Of zijn daarover in het koopcontract afspraken gemaakt?
Alles mag, als dat maar in het koopcontract overeengekomen is.
De nagelvast regel geld voor zaken die niet expliciet genoemd worden.

[ Voor 7% gewijzigd door frickY op 26-07-2014 22:41 ]

• Mistraller
Is keurig in de lijst van zaken opgenomen. Zonneboiler zit in de koop, PV zit erbuiten.

Ik ga 750 vragen. Ik heb op allebei de woningen die ik op het oog heb, een los klein stukje dak waar maar een kleine installatie op past. De grote oppervlakken blijven hoe dan ook leeg.

Bedenk dat ik de soladin niet alleen als opbrengst apparaat zie; zonder soladin kan ik ook niks meer doen aan Solget, of de nog te bouwen sol-link moduletjes.

Als ik er 750 voor krijg, gaat er alsnog weer een andere soladin terugkomen denk ik...

---------------

• Raolte
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 04-09 15:25
Hoezo op de helft van de levensduur

Even erbij vermelden, dat de installatie langdurig is getest, en alle tests met vlag en wimpel hebben doorstaan.
Pagina: 1