• MM99
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18-12 08:50

MM99

That is the way I am!

Topicstarter
Via werk heb ik voor weinig geld een jaar oude Full HD beamer op de kop getikt. Een Oproma HD800XLV. Nu geeft de beamer aan dat de lamp binnekort vervangen moet worden (wist ik voor dat ik het kocht).

Ik vraag me af of het kwaad kan om de lamp op te gebruiken? Levert het schade op of kan ik het gewoon blijven gebruiken tot dat de lamp stuk gaat?

De beeld ziet er nu nog prima uit.

• muppet99
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-12 12:32
Je kunt de lamp gewoon op maken. De beamer geeft alleen aan dat je je voorraad vast moet gaan checken ;)

Carpe Diem

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:24
Nee, dat kan geen kwaad.
Het is slechts een waarschuwing, gebaseerd op het aantal branduren, dat je alvast een reservelamp in huis moet halen als je de beamer wilt kunnen blijven gebruiken.

• MM99
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18-12 08:50

MM99

That is the way I am!

Topicstarter
Thanks. Ik zal dan maar eens online kijken of er ergens goedkoop lampen te koop zijn.

Is er verschil tussen orginele en "Compatibele" lamp?

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:35

heuveltje

KoelkastFilosoof

Kwaad kan het niet, wel heb je kans dat je beeld steeds slechter word zonder dat je dat in de gaten hebt :P
MM99 schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 14:17:
Thanks. Ik zal dan maar eens online kijken of er ergens goedkoop lampen te koop zijn.

Is er verschil tussen orginele en "Compatibele" lamp?
Volgens de maker van de originele lamp wel :)
Voor de rest is de ene lamp de andere niet. Je kunt soms dezelfde lamp onder een andere naam voor de helft van de prijs vinden. En soms heb je er 1 die 80% van de originele koste, maar maar half zoveel licht geeft.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-12 13:36
Bij mij werd de lamp langzaam aan wat groener, maar het duurde even voordat ik dat doorhad. Er zat een laagje aanslag op de binnenkant van de bulb.
Vervangen voor een origineel wegens slechte ervaringen met vele 'compatible' producten. Ik had 3 opties, origineel, compatible, en alleen de lamp zonder behuizing. Die laatste optie heb ik gelukkig niet genomen, ik had de behuizing moeten slopen om het open te krijgen.

Mijn Home Cinema in aanbouw

• Munchkin
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:14
Ik gebruik inmiddels al enkele tijd een compatible lamp voor mijn Epson beamer; dat werkt voor mij prima. Ik moet er wel bij zeggen dat ik ook niet een bepaalde hoge pet op heb van de originele Epson lampen omdat de eerste het ook al van zo'n 750 branduren begaf (moest volgens spec min. 2000 aankunnen), en ook de 2e die ik onder garantie van Epson kreeg heeft het maar 900 uur gedaan. De compatible lamp zit nu rond de 1000 uur, dus lijkt het beter te doen (wellicht een toevalstreffer).
Mijn ervaring is dat een lamp tegen het einde van zijn levensduur flink minder licht output produceert. Mijn advies is om hem dan z.s.m. te vervangen, want indien de lamp implodeert geeft dat volgens verhalen op het internet zo'n rotzooi dat je de beamer zelf ook kan wegdoen. Ik sluit mij aan bij ShittyOldMan dat ik altijd een lamp in de behuizing zou kopen; je krijgt de originele behuizing zeer moeilijk (voor mij lijkt het zelfs onmogelijk) uit elkaar.

• Banshee
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-10 07:57
Klaplamp is niet zo erg hoor, alleen de as in de spiegel breekt dan af. De rest van de module en cassette blijft gewoon heel.
Maar voorkomen is beter als genezen, dus zodra de helderheid al teveel terug gaat lopen dat je eigenlijk alles wel moet verduisteren zou ik hem vervangen.
Lamp timers zeggen helemaal niks.
Een beamer die 8 uur per dag aanstaat en 1800 uur op de klok heeft, kan meer licht geven als een zelfde die 8 keer per dag aan en uit gaat en 1200 uur op de klok heeft.
Het inschakelen van de lamp kost het meeste energie, en is dan ook het schadelijkst voor het diertje.
En voor de rest is het gewoon geluk hebben met een lamp. Als de fabrikant 2000 uur aanhoudt, kan je er toevallig 1 hebben die bij 2500 uur nog best heel aardig is.
Pagina: 1