Reacties in Reddit format

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thepillow86
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 30-12-2020
Waarom gebruiken jullie voor reacties geen systeem zoals reddit, zodat de beste reacties automatisch hoger komen te staan? Op die manier wordt het veel makkelijker om uit reactiethreads waardevolle informatie te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je het dan over de frontpage? Daar heb je de beschikking over een filter voor precies dit doel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thepillow86
Hmm, snap niet helemaal wat je bedoelt, op mijn frontpage zie ik geen reacties.
Ik bedoel meer bij reacties op nieuwsartikelen.

Het systeem van reddit werkt zo goed omdat het de hoogst gewaardeerde reacties naar de top laat komen, maar wel de thread structuur behoud. Bovendien voegt het af en toe nieuwe reacties hoog in de lijst, zodat die makkelijker zichtbaar zijn om op te stemmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misha
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13-10 14:16
thepillow86 schreef op donderdag 24 juli 2014 @ 23:06:
Waarom gebruiken jullie voor reacties geen systeem zoals reddit, zodat de beste reacties automatisch hoger komen te staan? Op die manier wordt het veel makkelijker om uit reactiethreads waardevolle informatie te halen.
Daar hebben we wel eens wat over nagedacht, maar nog nooit serieuze stappen voor ondernomen. Het lijkt mij in ieder geval een geweldige toevoeging. Het is alleen een stuk complexer dan je denkt. Het systeem van Reddit is geweldig ontworpen, maar ook daar zitten aardige haken en ogen aan. Als we het bij Tweakers zouden doen, dan zou het denk ik aardig wat tijd kosten om goed te ontwikkelen. Dan zou mijn voorkeur eerder uitgaan naar wat revisies voor het modsysteem waarbij je alvast anticipeert op deze feature en die daarna ontwikkeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thepillow86
Misha schreef op donderdag 24 juli 2014 @ 23:13:
[...]

Daar hebben we wel eens wat over nagedacht, maar nog nooit serieuze stappen voor ondernomen. Het lijkt mij in ieder geval een geweldige toevoeging. Het is alleen een stuk complexer dan je denkt. Het systeem van Reddit is geweldig ontworpen, maar ook daar zitten aardige haken en ogen aan. Als we het bij Tweakers zouden doen, dan zou het denk ik aardig wat tijd kosten om goed te ontwikkelen. Dan zou mijn voorkeur eerder uitgaan naar wat revisies voor het modsysteem waarbij je alvast anticipeert op deze feature en die daarna ontwikkeld
Ja ik snap dat het waarschijnlijk complexer is dan ik denk :) Vooral het algoritme van reddit nabootsen voor weergave van de volgorde van de reacties lijkt me lastig om perfect te finetunen.

Er is natuurlijk ook de optie om een externe dienst als Disqus te gebruiken. Dat werkt ook wel goed. Maar werkt natuurlijk weer niet met Tweakers karma enzo... hmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Krijg je dan niet het probleem wat je bij Facebook ook ziet: dat een (toevallig) populaire reactie veel stemmen krijgt, maar een ook goede reactie onderaan nauwelijks gezien wordt en daardoor ook onderaan blijft staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misha
Mja, ik vind Disqus enorm ruk werken op de telefoon...
Verwijderd schreef op donderdag 24 juli 2014 @ 23:16:
Krijg je dan niet het probleem wat je bij Facebook ook ziet: dat een (toevallig) populaire reactie veel stemmen krijgt, maar een ook goede reactie onderaan nauwelijks gezien wordt en daardoor ook onderaan blijft staan?
Daar moet je dus rekening mee houden, wat Reddit op een goede manier doet bijvoorbeeld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thepillow86
Verwijderd schreef op donderdag 24 juli 2014 @ 23:16:
Ja dat risico is er inderdaad, maar nu is die situatie nog veel erger. Goede reacties die geplaatst worden een paar uur nadat een artikel verschenen is kom je alleen tegen als je helemaal naar beneden scrollt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:07
Disqus is niet echt een optie denk ik. Dan kan je meteen de helft van de servers van het t.net serverpark die nu staan te kachelen daar weggooien, en je geeft controle over je reacties uit handen, dat is leuk voor een blogger die geen zin had in wordpress, maar voor t.net echt niet handig.

[ Voor 4% gewijzigd door Ramon op 24-07-2014 23:18 ]

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thepillow86
Ramon schreef op donderdag 24 juli 2014 @ 23:18:
Disqus is niet echt een optie denk ik. Dan kan je meteen de helft van de servers van het t.net serverpark die nu staan te kachelen daar weggooien, en je geeft controle over je reacties uit handen, dat is leuk voor een blogger die geen zin had in wordpress, maar voor t.net echt niet handig.
Ja dat klopt inderdaad wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:45
thepillow86 schreef op donderdag 24 juli 2014 @ 23:18:
[...]

Ja dat risico is er inderdaad, maar nu is die situatie nog veel erger. Goede reacties die geplaatst worden een paar uur nadat een artikel verschenen is kom je alleen tegen als je helemaal naar beneden scrollt.
Je kan je filter instellen op >+2 ofzo. En dan vertrouwen op leden die moderaten om de goede reacties er voor je uit te pikken.

Het systeem van reddit bepaalt niet zozeer de meest nuttige reactie, maar de meest populaire.
Als we dat hier invoeren worden de top 10 reacties op elk nieuwsartikel foto's/filmpjes van katten of puppies ;)

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

thepillow86 schreef op donderdag 24 juli 2014 @ 23:18:
Volgens mij vangt het filter dat op - zo kan je uitsluitend goede (en een stuk minder) reacties lezen, of alles. Dan zou het niet moeten uitmaken of je de ene goede reactie eerst te zien krijgt of de andere. Als je ze toch allemaal leest maakt het ook niet uit.

Ik mis het scenario waarbij het een voordeel biedt om het Reddit-stijl te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _David_
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:40

_David_

FP ProMod

llama llama duck

Misha schreef op donderdag 24 juli 2014 @ 23:18:
Mja, ik vind Disqus enorm ruk werken op de telefoon...

[...]

Daar moet je dus rekening mee houden, wat Reddit op een goede manier doet bijvoorbeeld :)
Reddit houdt daar helemaal geen rekening mee behalve als je de sortering op controversial zet, anders is het gewoon een populairiteitswedstrijd.

Een systeem met de beste reacties bovenaan werkt alleen maar goed als je het modereer systeem ook heel erg veranderd, het "mee eens! +3" effect is nu al erg genoeg en wordt alleen maar erger als je die reacties ook nog is bovenaan gaat zetten.

I thought fail2ban would keep the script kiddies out but somehow you still seem to be able to login.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-07 23:56

Engineer

Software

.

[ Voor 99% gewijzigd door Engineer op 13-10-2018 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Engineer schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 00:20:
Exact wat _David_ zegt, het moderatiesysteem wordt niet gebruikt zoals het bedoelt is.
Het is beter dan het geweest is en schift wel degelijk rampzalige reactie van het betere werk. Soms werkt het niet en dan krijg je inderdaad populistisch geneuzel dat omhoog gestemd wordt, maar dat valt eigenlijk niet te voorkomen en wordt niet beter als je populaire reacties ook nog eens hoger plaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:07
Engineer schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 00:20:
Exact wat _David_ zegt, het moderatiesysteem wordt niet gebruikt zoals het bedoelt is.

0 = offtopic / irrelevant, 1 = ontopic, 2 = voegt veel waarde toe etc.

Wat mensen momenteel continu doen, is 0 = niet mee eens en 1 = wel mee eens, 2 = helemaal mee eens.

Oftewel het moderatie systeem zoals het nu gebruikt wordt, is gewoon waardeloos. Zelf heb ik momenteel dat hele cijfersysteem verborgen met een Firefox plugin. Ik lees zelf wel of iets waardevol is of niet.
De vraag is of het slim is om dat te willen aanpakken. Ik bedoel kijk naar reacties op typo's. Die moeten al jaren in feedback, maar komen nog altijd onder nieuwsitems. Je kan wel regels maken, maar als die niet opgevolgd worden moet je iets nieuws verzinnen in plaats van krampachtig proberen die regels te 'enforcen'.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer

Engineer

Software

.

[ Voor 102% gewijzigd door Engineer op 13-10-2018 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03:29
Alsjeblieft zeg, en dan de site voor mij laten bepalen wat ik interessant vind? Dat is een van de hoofdredenen dat ik Facebook zo goed als niet (meer) gebruik, iedere keer staat dat weer terug op "Topverslagen" :(

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Reddit vind ik juist veel te druk overkomen, en bij zo'n soort site zou ik waarschijnlijk niet eens de moeite gaan nemen om te reageren en laat staan uberhaupts de reacties lezen.

Dus hoe Tweakers.net het nu doet vind ik persoonlijk beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misha
Maar heb je het dan puur over de interface of over de functionaliteit, Jigu-Yong?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer

Engineer

Software

.

[ Voor 99% gewijzigd door Engineer op 13-10-2018 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Disclaimer vooraf, voordat ik weer verkeerd begrepen word: ik reageer hier als user en ben niet als developer bij Tweakers in dienst. Mijn titel betekent iets anders. ;)
Misha schreef op donderdag 24 juli 2014 @ 23:13:
[...]

Daar hebben we wel eens wat over nagedacht, maar nog nooit serieuze stappen voor ondernomen. Het lijkt mij in ieder geval een geweldige toevoeging.
Het is alleen maar vervelend lezen als je niet in één keer kan zien welke reacties nieuw zijn en welke niet. Bovendien werkt het reageren in de meest populaire thread in de hand terwijl die mogelijk over een heel ander onderwerp ging, om nog niet te spreken van het feit dat mensen die later hetzelfde posten als iemand anders ineens meer erkenning voor die goeie post krijgen omdat ze toevallig bovenaan staan.

Ik vind de huidige hiërarchische structuur die we nu hebben al onpraktisch genoeg, laten we dat niet nog onleesbaarder maken.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Zou je aan kunnen geven WAT er dan precies fout gaat? Ik ben bekend met de betekenis van de moderatiescore. Door dingen met een hoge score bovenaan te zetten gaat 'de site' voor mij bepalen wat ik zou moeten lezen :)

Ik vind het fijne van T.net (en dan vooral GoT, ik onderschrijf de mening van NMe over de reacties op de FP) nu juist het no-nonsense, lekker chronologisch, niet voor mij gaan bepalen wat ik moet lezen :) Of nog erger, het 'antwoord' (bovenaan) herhalen waardoor je de thread 2x aan het lezen bent...

En ja, de tegenhanger daarin is dat ik in grote threads (vooral die met lage informatiedichtheid zoals bij de ramp in de Oekraïne of bij het releasen van een nieuw spel) heel veel 'zooi' door moet voordat je bij de pareltjes bent, maar op de FP heb je daar al het scorefilter voor, op de zeldzame momenten dat ik vind dat er teveel tussen staat waar ik op dat moment geen behoefte aan heb :)

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer

Engineer

Software

.

[ Voor 99% gewijzigd door Engineer op 13-10-2018 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Not sure if trolling or just?? Denk je nu echt als ik die vraag gesteld had als ik dat daar uit kon halen 8)7 |:(

Ik doe een poging: Jij vind dat ik denk dat het moderatiesysteem bedoeld is om het met iemand eens of oneens te zijn? Als jij mijn post goed had gelezen (het staat zelfs in het stuk dat je quote) dan had je al gezien dat dat niet klopt. En iets anders kan ik er echt niet uit halen..

[ Voor 62% gewijzigd door Paul op 25-07-2014 15:09 ]

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:29
Ik vind Engineer eigenlijk best duidelijk, vooral met deze zin:
Het gaat er dus niet om of iemand het persoonlijk een interresante reactie vind, het gaat er om of het globaal iets toevoegt aan de discussie of artikel.
Zo'n systeem, waarbij reacties die de beste score krijgen bovenaan komen, vertelt niet wat jij interessant moet vinden, maar geeft aan wat (zo objectief mogelijk) de meest waardevolle toevoegingen voor de discussie zijn.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misha schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 14:32:
Maar heb je het dan puur over de interface of over de functionaliteit, Jigu-Yong?
Ik heb het puur over de interface inderdaad, dat schrikt mij gewoon af waardoor ik me dus nooit op Reddit zal registreren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Hahn schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 15:09:
Ik vind Engineer eigenlijk best duidelijk, vooral met deze zin:
Ik niet, hij quote mij, zegt dat het daar (waar?) fout gaat en begint vervolgens over een onderwerp waar ik het mijns inziens niet over heb?
Zo'n systeem, waarbij reacties die de beste score krijgen bovenaan komen, vertelt niet wat jij interessant moet vinden, maar geeft aan wat (zo objectief mogelijk) de meest waardevolle toevoegingen voor de discussie zijn.
Dat systeem (bepalen wat de meest waardevolle reacties zijn) is er al: Dat zijn de groene (en rode) hokjes (er is zelfs een filter). Dat staat mijns inziens in dit topic niet ter discussie.

In dit topic wil men met de volgorde gaan kloten, en daar ben ik gewoon op tegen. Door de volgorde aan te passen ga je dus wel degelijk voor mij bepalen wat ik interessant moet vinden. Als sinds het geschreven woord is (in landen waar men van links naar rechts schrijft) (links)boven veel belangrijker dan (rechts)onder. Dingen die je meer aandacht wilt geven zet je dus verder naar boven. Door bepaalde reacties dus naar boven te verplaatsen geef je ze meer aandacht, en het enige doel wat ik daarvoor kan verzinnen, is zorgen dat meer mensen het lezen: je bepaalt wat ik zou 'moeten' gaan lezen.

[ Voor 8% gewijzigd door Paul op 25-07-2014 15:18 ]

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O88088
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:51
Ik hou wel van de fijne, schone lay-out van Tweakers. Ik heb even nagedacht over alternatieven maar er zijn niet echt manieren om het beter te doen. Slechte reacties worden verborgen met een -1, goede reacties vallen op door de andere kleur. Bij andere beoordelingssystemen krijg je dat fanboys en taalnazi's teveel aandacht krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13-10 15:15

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Het verzoek om de reacties op kwaliteit te sorteren hebben we vaker gehad. Ik zou ook graag zien dat we dit een keer gaan doen. Voor de perceptie van de kwaliteit van de reacties zou het ook erg goed zijn. De first posts die nu vaak bovenaan staan zijn nou niet bepaald een toonbeeld van kwaliteit.

Natuurlijk zijn er haken en ogen. Zo zal de volgorde van de threads kunnen veranderen, wat verwarrend zal zijn voor gebruikers die de reacties op een artikel meerdere keren bezoeken. Voor de gebruikers die het niets vinden we kunnen de normale chronologische sortering als optie houden.

Verder zou het gewoon simpel moeten werken. Subthreads moeten in stand gehouden worden en de volgorde bepalen we aan de hand van een kwaliteitsranking die we toekennen aan de parent van een subthread. Wat de beste berekening is van de kwaliteit moeten we uitproberen. Ik vind het belangrijker om iets te doen dan om eindeloos beren op de weg te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Femme schreef op dinsdag 29 juli 2014 @ 11:00:
Het verzoek om de reacties op kwaliteit te sorteren hebben we vaker gehad. Ik zou ook graag zien dat we dit een keer gaan doen. Voor de perceptie van de kwaliteit van de reacties zou het ook erg goed zijn. De first posts die nu vaak bovenaan staan zijn nou niet bepaald een toonbeeld van kwaliteit.
Kan je aangeven welke voordelen je ziet in zo'n systeem dat het huidige filtersysteem niet al voor zijn rekening neemt? Want de laag gewaardeerde posts zijn momenteel al vrij makkelijk af te vangen.

Welk voordeel schuiven met de volgorde van populaire posts heeft ontgaat me een beetje :)
Paul schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 14:27:
Dat is een van de hoofdredenen dat ik Facebook zo goed als niet (meer) gebruik, iedere keer staat dat weer terug op "Topverslagen" :(
Totaal offtopic, maar als je
als bookmark aanmaakt krijg je altijd de meest recente verhalen :)

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2014 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Femme schreef op dinsdag 29 juli 2014 @ 11:00:
Ik vind het belangrijker om iets te doen dan om eindeloos beren op de weg te zien.
Ik vind het belangrijker dat die reacties overzichtelijk zijn, en dat zijn ze nu al niet met die oneindige boomstructuur. Kun je nagaan wat het wordt met een steeds wisselende volgorde, zeker als het nieuwsbericht pas net gepost is.

Je hebt al een mogelijkheid om te filteren zodat je alleen "goede" posts ziet. Daarbij staat alles vervolgens in chronologische volgorde, sort of.

[ Voor 15% gewijzigd door NMe op 29-07-2014 11:34 ]

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

NMe schreef op dinsdag 29 juli 2014 @ 11:33:
[...]

Ik vind het belangrijker dat die reacties overzichtelijk zijn, en dat zijn ze nu al niet met die oneindige boomstructuur. Kun je nagaan wat het wordt met een steeds wisselende volgorde, zeker als het nieuwsbericht pas net gepost is.
Misschien is het een idee om ipv alleen de "-1"-reacties, de hele subthread onder zo'n reactie in te klappen. Vaak voel ik me gedwongen om een "-1"-reactie open te klappen om een (on-topic) discussie eronder te kunnen volgen, om er vervolgens achter te komen dat die "-1"-reactie niet voor niets op -1 staat en dat de betreffende discussie weinig met de oorspronkelijke "-1"-reactie te maken heeft. Waarom wordt die discussie dan op die locatie gevoerd? Als je automatisch alle reacties onder een "-1"-reactie inklapt, dan blijft het wat overzichtelijker.

Als je subthreads gaat ranken, dan kun je imho ze het beste automatisch inklappen, waarbij de score van de thread prominent in beeld staat. Kunnen gebruikers zelf kiezen welke thread ze open klappen... Een ranking van subthreads hoeft volgens mij niet zo ingewikkeld te zijn: Je telt het aantal +1's, geeft een extra boost voor de +2's en threads met een '+3' komen sowieso bovenaan te staan. :)

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHS
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09-10 14:37

JHS

Splitting the thaum.

[...] Ik vind het belangrijker dat die reacties overzichtelijk zijn, en dat zijn ze nu al niet met die oneindige boomstructuur. Kun je nagaan wat het wordt met een steeds wisselende volgorde, zeker als het nieuwsbericht pas net gepost is.
De vraag is denk ik welke variant er voor welke doelgroep overzichtelijker is :) . Voor mensen die een discussie bij willen houden kan ik mij voorstellen dat wisselende volgordes in de weg zitten. Voor mensen (zoals ik) die onder een artikel één keer de belangrijkste bijdrages willen lezen (en niet meer terugkomen) zou sorteren op score een enorme bijdrage zijn.

In het huidige systeem gebeurt het vaak dat ook met je filter op +2/+3 je door heel veel scherm heen moet voor je bij de eerste interessante reactie bent. Laat staan dat je in één keer bij de meest relevante discussie terechtkomt.

Ik denk dat door het standaard aanbieden van sorteren op scoren de relevantie van alle reacties voor lezers enorm toeneemt :). Voor mensen die actief deelnemen aan de discussie kan de sortering op tijd dan blijven staan.

Overigens zou ik de waarde van een thread niet alleen aan de parent comment wegen. Het gebeurt volgens mij best vaak dat een vraag of minder relevante opmerking gevolgd wordt door een hele interessante discussie. (Of dat inderdaad een goed idee is, is denk ik met wat kleine data-analyses af te leiden. Bijvoorbeeld het percentage threads waarbij er >1 +2/+3 comment is boven een 0/+1 parent comment is.

DM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-10 16:34
Op nieuwsberichen heb je mijn inziens geen 'goede reacties'
Reddit werkt veelal met vragen die beantwoord worden, en je hebt wel zoiets als 'goede antwoorden'. Bij Tweakers heb je het meestal over meningen betreft het nieuwsartikel, en dan ga je krijgen dat gelijkgezinden elkaar omhoog voten terwijl het over de kwaliteit niets zegt.
Een enkele keer worden in reacties feiten en nuttige achtergrond informatie toegevoegd en die krijgen nu vaak, terecht, +3, waardoor die met het bestaande filter ook goed inzichtelijk te maken zijn. Maar het gaat nu ook al vaak mis dat mensen onterecht -1 krijgen omdat hun mening afwijkt van het sociaal gewenste, terwijl het inhoudelijk een prima reactie is.

Ik zie weinig meerwaarde voor een rating systeem zoals Reddit voor het type content van Tweakers.

[ Voor 7% gewijzigd door frickY op 30-07-2014 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-10 14:42

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

JHS schreef op woensdag 30 juli 2014 @ 11:48:
[...]

De vraag is denk ik welke variant er voor welke doelgroep overzichtelijker is :) . Voor mensen die een discussie bij willen houden kan ik mij voorstellen dat wisselende volgordes in de weg zitten. Voor mensen (zoals ik) die onder een artikel één keer de belangrijkste bijdrages willen lezen (en niet meer terugkomen) zou sorteren op score een enorme bijdrage zijn.
[...]
Dit dus. Dit heeft als grote voordeel dat het concept 'first post' eigenlijk geheel verdwijnt. Ja we modereren deze nu wel op -1 maar ze blijven staan waar ze staan. Als ze echt naar onderen verdwijnen omdat nuttigere reacties erboven komen te staan is het helemaal niet meer interessant om het te proberen. Als je nu bovenaan wil komen moet je zorgen dat je een interessante discussie start. Dat is een mooie extra motivatie.

Het zal zeker een betere standaardweergave zijn dan chronologisch. Als je eventueel eenvoudig terug zou kunnen stappen voor een artikel, dan hou je het beste van beide werelden. Ik zou wel de sortering op kwaliteit actief gaan pushen voor het grootste effect.

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
JHS schreef op woensdag 30 juli 2014 @ 11:48:
Voor mensen die onder een artikel één keer de belangrijkste bijdrages willen lezen zou sorteren op score een enorme bijdrage zijn.
Dan zet je het filter toch op +2 of +3?

Of is (in navolging van "In het huidige systeem gebeurt het vaak dat ook met je filter op +2/+3 je door heel veel scherm heen moet voor je bij de eerste interessante reactie bent") je klacht dat er teveel posts op +2 of +3 terecht komen die jij niet interessant vind? Want daar helpt een andere sortering echt niet bij :P

Vervolgens: Wil je de discussie / thread die volgt op zo'n +2 of +3-reactie ook lezen of gaat het enkel om de reacties die op +2 of +3 staan?

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Paul schreef op woensdag 30 juli 2014 @ 12:26:
[...]
Dan zet je het filter toch op +2 of +3?
[...]
Dat moet je dan standaard doen, waardoor je altijd extra moet klikken als je wel een keer wilt doorlezen. Of je doet het niet standaard, waardoor je altijd extra moet klikken om die pareltjes op te zoeken.

Bij sorteren gaat dit proces volautomatisch voor de gebruiker. Filteren kan nog steeds wel maar is niet nodig. Vergeet tevens niet dat filteren ook bínnen threads werkt en we hier praten over het hersorteren van de parents van die threads (als ik het goed begrijp). Als je filtert op +2/+3 kun je subthreads meestal niet meer lezen omdat de context verdwenen is.

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Opnieuw sorteren van parents, als je daarmee de eerste nodes onder de root bedoelt, lijkt me niet zo nuttig? De +2's of +3's staan vaak pas op het -tig'ste niveau.

Voor de terminologie: als ik de 'root' van de reactieboom, het artikel zelf, even weg denk en alles wat als directe reactie op het artikel wordt gepost root noem:

Als je dan een root-reactie hebt op -1 met daaruit een hele interessante thread die veel toevoegt en dus bijna helemaal op +2 of +3 staat, en je hebt een root-reactie die op 2 staat maar waar alleen maar een rij +1-reacties op volgen, staat de 2-thread bovenaan en de -1 onderaan. Enkel uitgaan van de root-node is dus niet genoeg.

Zelf zie ik dan meer in een uitbreiding van het filter: toon sub-threads onder reacties die aan je filter voorzien. Al loop je ook daar weer het risico dat je een +3 hebt met een hele rij 0 of +1 eronder... Hoe ver ga je dan?

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

De score bepaling werkt uiteraard wel over de hele thread, niet enkel de root-node :) En dus (om jouw voorbeeld te hergebruiken) zou de -1-thread boven de 2-thread kunnen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHS
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09-10 14:37

JHS

Splitting the thaum.

Paul schreef op woensdag 30 juli 2014 @ 12:26:
[...] Dan zet je het filter toch op +2 of +3? Of is (in navolging van "In het huidige systeem gebeurt het vaak dat ook met je filter op +2/+3 je door heel veel scherm heen moet voor je bij de eerste interessante reactie bent") je klacht dat er teveel posts op +2 of +3 terecht komen die jij niet interessant vind? Want daar helpt een andere sortering echt niet bij :P
Nee, mijn observatie is dat ook met een filter je niet als eerste de thread met de meest interessante reacties te zien krijgt :) . Dat komt door twee dingen:
  • Het duurt vaak een tijdje voor er überhaupt een reactie op +2/+3 staat. Zie bijvoorbeeld hier. Ik moet ruim een pagina scrollen voor er iets niet gefilterd staat.
  • Vaak zijn de reacties om een +2/+3 reactie heen wel relevant om die goeie reactie te kunnen waarderen.
Vervolgens: Wil je de discussie / thread die volgt op zo'n +2 of +3-reactie ook lezen of gaat het enkel om de reacties die op +2 of +3 staan?
Het gaat dus ook om de discussie eromheen. Ik zou dus zeker overwegen om ook subthreads in enige mate te sorteren. Maar het sorteren van enkel de parents (roots) heeft denk ik al veel meerwaarde voor de casual lezer :) .
Paul schreef op woensdag 30 juli 2014 @ 12:52:
[...] Zelf zie ik dan meer in een uitbreiding van het filter: toon sub-threads onder reacties die aan je filter voorzien. Al loop je ook daar weer het risico dat je een +3 hebt met een hele rij 0 of +1 eronder... Hoe ver ga je dan?
Dat helpt denk ik ook al, maar ik denk dat het effect veel groter is als je ook sorteert. Zónder sortering blijf je houden dat je een stuk moet scrollen voor de eerste relevante thread én dat de, misschien leukste discussie, pas veel later komt.

Ik zie sowieso ook echt het nadeel niet (buiten dev-tijd) van op score sorteren zolang ook de huidige sortering beschikbaar blijft voor de actieve discussie participant?

DM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misha
Cloud schreef op woensdag 30 juli 2014 @ 12:56:
De score bepaling werkt uiteraard wel over de hele thread, niet enkel de root-node :) En dus (om jouw voorbeeld te hergebruiken) zou de -1-thread boven de 2-thread kunnen komen.
Inderdaad. Het is de kunst om in te schatten welke thread ongeacht de leeftijd of aantal reacties interessanter/beter is dan de andere thread

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Die bepaling is inderdaad het lastige. Daar komt nog bij dat je ook rekening wilt houden met leeftijd van reacties zodat ook nieuwe reacties kans hebben om hoog te komen maar moeite hebben door de verminderde weergave aan lezers.

Het zal niet bepaald eenvoudig worden maar ik denk dat er wel flink toegevoegde waarde in zit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misha
Cloud schreef op woensdag 30 juli 2014 @ 14:02:
Die bepaling is inderdaad het lastige. Daar komt nog bij dat je ook rekening wilt houden met leeftijd van reacties zodat ook nieuwe reacties kans hebben om hoog te komen maar moeite hebben door de verminderde weergave aan lezers.

Het zal niet bepaald eenvoudig worden maar ik denk dat er wel flink toegevoegde waarde in zit :)
Ik ben het daar helemaal mee eens! Ik zal er een fanatiek gebruiker van worden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
JHS schreef op woensdag 30 juli 2014 @ 13:48:
Ik moet ruim een pagina scrollen voor er iets niet gefilterd staat.
Ah, voorheen noemde je dat 'iets interessants' ipv 'iets niet gefilterd'.

Omdat ik het filter zelf nooit gebruik had ik niet door dat het eigenlijk helemaal geen filter is, maar meer een optie bepaalde berichten in te vouwen (waarna ze dus nog steeds enigszins 'in de weg' staan). Ik dacht dus "WTF heeft die gozer het over" en vandaar dus ook mijn laatste zin in je eerste quote :+

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13-10 15:15

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Verwijderd schreef op dinsdag 29 juli 2014 @ 11:05:
[...]

Kan je aangeven welke voordelen je ziet in zo'n systeem dat het huidige filtersysteem niet al voor zijn rekening neemt? Want de laag gewaardeerde posts zijn momenteel al vrij makkelijk af te vangen.

Welk voordeel schuiven met de volgorde van populaire posts heeft ontgaat me een beetje :)
De filteren werkt niet optimaal omdat reacties die niet voldoen aan aan de minimum score niet daadwerkelijk verborgen worden. Bij filteren op +2 kunnen +2-reacties nog steeds op een ongelukkige positie op de pagina staan. Tevens wil het feit dat iemand liever de beste reacties leest nog niet zeggen dat deze persoon helemaal niet 'gewone' reacties wil lezen. Een sortering op kwaliteit maakt het makkelijker om de +2-reacties te vinden zonder dat de rest van de discussie meteen onzichtbaar is. Verder zou het plaatsen van mooie reacties erdoor gestimuleerd kunnen worden. Een filter op bijv. minimaal +2 doet dat niet omdat de massa je reactie er niet beter door ziet.

Voor ons als Tweakers heeft een sortering op kwaliteit als voordeel dat we direct onder het artikel vrij goede reacties zullen tonen ipv de first post crap die er nu regelmatig staat en die geen goede reclame is voor onze community.
[...]

De threaded weergave nodigt uit om discussies te voeren en werkt mijn inziens prima voor het type discussie dat bij artikelen op de frontpage wordt gevoerd. Het scheelt ook dat je de reacties op een artikel niet eindeloos vaak gaat bezoeken en het daarom minder van belang is om de nieuwste reacties snel te kunnen zien. Overigens kunnen we die met technische oplossingen wel sneller vindbaar maken (een knopje die je naar de oudeste nieuwe reactie laag springen en van daaruit naar de volgende nieuwe reactie zou een oplossing kunnen zijn).

Als je het je niet bevalt zou je de sortering op kwaliteit moeten kunnen uitzetten en is er geen verschil ten opzichte van de huidige situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyStreaker
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:11

SkyStreaker

Move on up!

Om even met de deur in huis te vallen: een tijdje geleden had ik dit gepost: [Feat] Reply-waardering

Maar nu op dit moment en met deze suggestie in het achterhoofd, is wellicht de meest elegante oplossing om alleen de thread zelf een waardering te geven (niet de losstaande reacties, iedereen moet een kans krijgen om op waarde geschat te worden en ook dit is altijd persoonlijk), als bijstaande hulp naast het zoeken op relevantie.

De schaduwzijde is: categorische up/downvoters die het niet serieus nemen - lastig om wat aan te doen.

Fractal Define R6 | ASRock B650M PG Lightning | AMD 8700G | G.Skill Flare X5 6000-CL30-38-38-96-134 (10ns) 2x16GB | Noctua NH-D15 Black | Seasonic Focus PX-750 Platinum | 4x2TB Kingston Fury NVMe | Shitty Gigabyte 24" Curved TN ding

Pagina: 1