Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Laptop voor middelbare school studie (VWO)

Pagina: 1
Acties:

• e.dewaal
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 06-10 18:07
Hoi allemaal,

Ik heb de afgelopen dagen wat rond zitten kijken omdat mijn zusje een laptop nodig heeft voor haar middelbare school. Ze gaat een VWO opleiding doen en een laptop is verplicht.
Waarom stel ik de vraag als grote broer?
Ik doe een ICT opleiding en wil graag wat meer advies hebben.

Wat ga je met je laptop doen?
Nogmaals, de laptop is nodig voor de middelbare school.
Belangrijkste dingen die gedaan worden zal zijn weergave van lesboeken, officegebruik, internetgebruik.
Verder is het kunnen bekijken van een filmp of het spelen van een game (roblox of rollercoaster achtig) wel iets wat mijn zusje ook regelmatig zal doen.

Wat is je budget?
Rond de 500 euro. Beetje meer of minder is geen probleem. echte max is 600 euro.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja, de laptop zal elke dag van huis naar school, binnen school van lokaal naar lokaal en weer terug naar huis gesleept worden.

Heb je nog bepaalde voorkeuren?
Accu:
School eist dat de laptop de hele dag meegaat op de accu. Ik heb bij verschillende computerzaakjes nagevraagd maar eigenlijk nergens is een laptop te krijgen waar de batterij 8 uur meegaat zonder dat er een extra accu o.i.d. onder zit.

SSD:
Sinds ik thuis in mijn eigen vaste computer en laptop een SSD heb kan ik niet zonder vanwege de snelheidswinst. Verder lijkt deze ook handig aangezien de laptop elke dag versleept word en een ssd minder kwetsbaar is voor schokken dan een harde schijf.

Verder een beetje standaard, mag afwijken mits er een goede reden voor is.
- Intel (i5) CPU
- 15" display.
- 4gb (of hoger) RAM

Ik heb even rondgekeken en kwam uit op de volgende laptop, hierbij moet dan nog wel los een SSD aangeschaft en ingebouwd worden:
http://www.campusshop.nl/...obook-450-g2/details.aspx

Aanraden van school: (kopie van het document van school)
School raad zelf een aangepaste HP ProBook 430 G2 aan met een servicepack voor 3 jaar.
- 13.3" 1366x768 scherm
- intel core i3 (4010U)
- IGPU HD Graphics 4000 (128MB grafische kaart)
- a/b/g/n intel pro wifi (2.4/5 /Ghz)
- 4gb RAM
- 128 GB SSD
- 4 cell 44WHr batterij ('deze batterij geeft een actieve gebruiksduur van circa 6 uur')
(in de kleine lettertjes: batterijduur gebaseerd op de volgende criteria: - power saving ingeschakeld, - 40% LCD opbrengst, - draadloos uit, - camera uitgeschakeld)

• Streup
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07-10 13:22
Zo te zien is je batterijduur de grootste horde, want voor dat geld een laptop vinden die de hele dag redt is lastig, al zal een middelbare scholier natuurlijk niet 8 uur lang achter het scherm zitten. Dat blijkt ook al uit de aanrader van de school (zes uur met die laptop lijkt me niet echt haalbaar). Ook is het lastig om binnen je budget een laptop te vinden met een i5 en een aparte videokaart om games redelijk te spelen.

Je kan voor wat inspiratie de BBG van april lezen die nog redelijk up to date is. Ook wordt er al gediscussieerd over de laptop BBG van augustus.

Mijn persoonlijke aanbeveling zou zijn om niet voor een 15 inch te gaan omdat die in het algemeen al vrij zwaar en groot zijn om elke dag mee te zeulen. Misschien is de 14 inch Lenovo S440 wel een goede optie. Zoals ik hier aangeef heeft die een erg goede batterijduur en is de bouw erg goed en stevig zodat hij lang mee kan gaan (ook niet onbelangrijk in jouw geval). Binnen je budget kan je al kiezen voor een 128GB SSD (maar dan wel met een i3-processor). Als je een i5 wil, moet je het doen met een 500GB HDD (maar die is wel redelijk snel met 7200RPM). Die kan je eventueel later zelf vervangen, of je voegt ernaast een M.2 42mm SSD toe voor het besturingssysteem.

“Most people gaze neither into the past nor the future; they explore neither truth nor lies. They gaze at the television.” - (Radiohead)