Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[LBBG] Basislaptop augustus 2014

Pagina: 1
Acties:

• Olaf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23-07-2024
Mede-auteur:
  • PiweD
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

PiweD

[LBBG] Basislaptop augustus 2014

We gaan weer op zoek naar de beste basislaptop en wel voor de Laptop Best Buy Guide van augustus.

Waar moet een basislaptop ook alweer aan voldoen? We zoeken een 13" - 15"-er die op alle vlakken voor dagelijks gebruik door een gemiddelde consument voldoende tot goed scoort. Gewoon een fijne allrounder dus en daar hebben we 600 euro voor.
Kandidaten
Ik heb geprobeerd wat laptops met full-hd-scherm te kiezen om te kijken of dat tegenwoordig wat is voor een bedrag van 600 euro.

pricewatch: Lenovo Thinkpad Edge E531 (N4I29MH)

Met deze Lenovo overschrijden we het budget met drie tientjes, maar daar krijgen we veel voor terug. Full hd, GeForce GT740M en alles erop en eraan. Nadelen: de cpu is geen Haswell en het is een zakelijk model met Windows Professional.

pricewatch: Toshiba Satellite S50-B-138

Deze Toshiba dan. Iets boven budget en dan krijgen we een zuinige Haswell-chip en een 20mm dikke laptop met gewicht van 2 kilo. Ook is er 12GB geheugen en 1TB opslag. Geen idee hoe het met de behuizing zit, dat is meestal niet het sterkste punt bij Toshiba. Oh ja, er is ook een Radeon R7 M260.

Non-full-hd:

pricewatch: Asus R453LA-WX080H

Deze Asus is populair en ik blijf het een aardige laptop vinden. Toetsenbord en scherm zijn dus niet zo best: reviews: Asus R453-laptop

Ook de Lenovo ThinkPad Edge van 4 maanden geleden blijft een goede optie:
pricewatch: Lenovo Thinkpad Edge E540 (20C60041MH)

Weten jullie nog goede opties?

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:22

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Geen Dell in de vergelijking? Of zijn die te duur?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Cinemaskoop
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 24-11 12:39
Wat denk je van deze?
http://www.paradigit.nl/h...2nd/20430086/details.aspx
FullHD antiglare, 12GB, Radeon R7 M260, nieuwe AMD A8 quadcore en dat voor 599

pricewatch: HP Pavilion 15-p032nd

• Jornv
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14-11 19:52
Die Asus R453 een aardige laptop? Als het toetsenbord en scherm niet zo best zijn en er zit een minder scherm in...
Ik denk dat de E531 op dit moment de beste optie is. Hele nette hardware voor een goede prijs. Wat mij betreft die 3 extra tientjes waard. Een full voltage core i5 is beter dan die ulv i5's van de andere opties bijvoorbeeld. En zijn nog een stuk of 200 op voorraad bij de goedkoopste leverancier trouwens.
En hoe kan Windows Professional in hemels naam een nadeel zijn?

De E540 is volgens mij wat duurder geworden en als we die niet met full hd scherm kunnen aanbevelen dan is dit model meteen wat onaantrekkelijker geworden in mijn ogen.

• Jansen-nl
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 21:29
De E531 heeft in vergelijking met veel andere laptops in deze prijsklasse wel weinig werkgeheugen (4GB) en de maximum geheugengrootte is maar 8GB. Dat lijkt me toch wel een flink nadeel.

“He is no fool who gives what he cannot keep to gain what he cannot lose.” - Jim Elliot

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01:13
Ik vind dat er maar weinig laptops van € 600 zijn (deze die Cinemaskoop voorstelt vormt een uitzondering)
die qua specs echt een meerwaarde bieden tov laptops van € 400 - 450.

Ik wil maar aangeven, het verschil in prestaties tussen de pricewatch: Lenovo Thinkpad Edge E540 (20C60041MH) en de pricewatch: Lenovo Thinkpad Edge E531 (ND4IHMH) is miniem,
terwijl het prijsverschil toch al ruim € 150 bedraagt.

• Elaynegalad
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19-12-2016
Bij de Mediamarkt en de Saturn heeft de Toshiba maar 4gb geheugen en een 750gb hdd

• Streup
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07-10 13:22
De Lenovo S440 is tegenwoordig ook al vanaf €450 samen te stellen. Voor €36 kan je een 1600x900 beeldscherm toevoegen en dat is een prima resolutie voor 14 inch. Je kan binnen de €600 vervolgens bv de i3-4030U en 128GB SSD kiezen of anders de i5-4210U met 7200rpm 500GB HDD. Er is een M.2 42mm slot beschikbaar om later uit te breiden met een SSD.

Ik heb hem zelf (met touch screen) en het is echt een zeer solide gebouwde laptop met het kenmerkende zeer fijne Lenovo Thinkpad toetsenbord (met klitje) en persoonlijk ben ik ook erg blij met het touchpad. Verder zit er een fingerprintreader op en is het design erg strak, en het gewicht valt mee met 1,8kg. De batterij gaat bij gemiddeld gebruik 4-6 uur mee en is binnen een uur opgeladen.

“Most people gaze neither into the past nor the future; they explore neither truth nor lies. They gaze at the television.” - (Radiohead)

• Jornv
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14-11 19:52
Het lijkt me dat de S440 die hierboven genoemd wordt een stuk betere keus is dan in ieder geval de redelijk vergelijkbare Asus R453. Je kan ze ongeveer gelijk configureren door een i5 en een cashing ssd te kiezen, hoewel je dan bij de asus iets minder voor je specs betaald. Mij lijkt echter dat je voor slechts €36 als eerst het scherm een upgrade geeft en dan houd je nog ruim €100 over om mee te spelen. Een ssd in de basis notebook zou wel erg mooi zijn toch? Andere upgrade opties kunnen we altijd nog suggereren.

• Cinemaskoop
Weten jullie zeker dat die M.2 erin past? In de Y510 was er ook ruimte voor een M.2 maar alleen voro de "korte" ( en dus maar max 32GB) en die kan je als particulier niet zelf als caching disk configuren volgens mij.

• Streup
Cinemaskoop schreef op donderdag 24 juli 2014 @ 10:16:
Weten jullie zeker dat die M.2 erin past? In de Y510 was er ook ruimte voor een M.2 maar alleen voro de "korte" ( en dus maar max 32GB) en die kan je als particulier niet zelf als caching disk configuren volgens mij.
Ja het is een korte (42mm) M.2 SSD, die helaas nog niet erg goed verkrijgbaar is in Nederland. Amazon.de heeft er wel een aantal beschikbaar van 128GB en 256GB. Ik heb er zelf voor gekozen om toch maar de HDD te vervangen met een 512GB SSD nu deze voor €175 beschikbaar zijn. Is wel een verademing hoor qua snelheid (opstarten binnen 10 sec). Daarom is denk ik de keuze voor i3+SSD (+eventueel een externe HDD voor opslag) nieteens zo heel gek voor een basislaptop.

“Most people gaze neither into the past nor the future; they explore neither truth nor lies. They gaze at the television.” - (Radiohead)

• Cinemaskoop
Dan zou ik zelf eerder voor de S410P gaan van lenovo.. voor dat geld heb je echt een topding.
pricewatch: Lenovo IdeaPad S410p-00397

SSDtje erbij en dan ben je voor 600€ klaar.. maar het doel van de LBBG is volgens mij nou juist een notebook aan te bevelen waar je verder niets meer aan hoeft te doen.

• Streup
Cinemaskoop schreef op donderdag 24 juli 2014 @ 10:50:
Dan zou ik zelf eerder voor de S410P gaan van lenovo.. voor dat geld heb je echt een topding.
pricewatch: Lenovo IdeaPad S410p-00397

SSDtje erbij en dan ben je voor 600€ klaar.. maar het doel van de LBBG is volgens mij nou juist een notebook aan te bevelen waar je verder niets meer aan hoeft te doen.
De Ideapad is voor €500 een heel aardige deal inderdaad. Toch zou ik zeker voor de Thinkpad gaan, ivm de betere bouw, veel betere accu, hogere resolutie (ik zou echt niet meer 768p aanbevelen als het anders kan), en de flexibiliteit bij het bestellen.

• xpc
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 00:16

xpc

De laagste prijs voor de Toshiba in de startpost is nu 749 euro, ruim boven budget dus. De Toshiba S50-B-136 is een tijdje rond de €600 geweest in de aanbieding, maar ligt nu rond de €650. Ik heb zelf de S50-B-136 tijdens de weekaanbieding bij de Wehkamp gekocht en er zelf een 256GB SSD ingezet. Voor bij elkaar 700 euro heb je dan een lichte laptop (2kg) met full HD IPS 15,6" scherm en 256GB SSD. En de bouwkwaliteit is zeker niet verkeerd, vergelijkbaar met een Asus in deze prijscategorie.

Ik moet wel zeggen dat het ombouwen niet gemakkelijk was, er zitten geen klepjes oid voor de HDD, je moet de hele bodemplaat loshalen. Dus wat tweakbaarheid betreft is een Lenovo een betere keus denk ik. Enige nadeel van de S440 is het erg beroerde scherm, dit was eigenlijk de enige reden dat ik niet voor de Lenovo gekozen heb.

• Streup
xpc schreef op zondag 27 juli 2014 @ 15:15:
Enige nadeel van de S440 is het erg beroerde scherm, dit was eigenlijk de enige reden dat ik niet voor de Lenovo gekozen heb.
Scherm is inderdaad niet het beste scherm wat ik gezien heb, met redelijk beroerde kijkhoeken en de helderheid is ook niet zo goed. Maar ik heb de touch versie en bv de review van Notebookcheck ook. Wellicht dat het non-touch 900p scherm zonder touch laag beter scoort.

Pagina: 1