Gebruik nu al een paar jaar dezelfde laptop en zo nu en dan een PC die niet van mijzelf is. De laptop kan nog aardig wat trekken, maar wil nu toch echt over op een desktop PC waar ik ook een tijd mee vooruit kan. Nu wil ik deze voornamelijk gebruiken voor image en video bewerking. PC Gamen heb ik eigenlijk al lange tijd niet meer gedaan, maar zou het op zich wel weer willen oppakken. Wil graag een lange tijd vooruit met de PC en hoef echt niet alle (toekomstige) games op alles max te hebben draaien.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Vooral richten op image (bijv. photoshop), Video Bewerking/Render (bijv. Sony Vegas, AE). Nou ben ik eigenlijk niet echt meer van het PC gamen, maar het zou wel leuk zijn om het weer op te pakken. Al hoef ik niet elke kleine detail uit een game te persen.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Zo rond de 1300 euro, inclusief verzendkosten. Assemblage zal ik zelf doen. Beeldscherm en keyboard niet meegerekend. De prijs is ongeveer gebaseerd op de componenten die ik gekozen heb. Dit is toch eigenlijk wel mijn max. Lager mag natuurlijk ook.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Heb nog een monitor en keyboard nodig. Meer info down below.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Alles waarmee je een PC draaiende krijgt natuurlijk.
SSD 250GB om in ieder geval de OS op te draaien en meerdere programma's. 2TB schijf voor opslag.
Minstens 16GB Ram.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Voor HDD's een voorkeur voor Seagate. Goede ervaring mee.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Niet al teveel lawaai.
Genoeg USB aansluitingen. (5+)
Ga je overklokken?
Op het moment niet, maar iets wat ik later wel wil doen.
1 ding waar ik niet helemaal zeker over ben is de voeding. Is 650Watt nodig met deze build, of is 550 toch al wel genoeg? Had een paar dagen terug een test gedraaid op een website waarbij deze aangaf dat het totaal op ongeveer 414Watt zit, maar hoe betrouwbaar dit mag zijn -de website en ikzelf- ...
Ook zou ik met deze case 2 extra fans op de bovenkant kunnen monteren, maar de moederbord heeft 3 fan aansluiting en de case zelf heeft al 3 fans. Zou een extra fan (of 2) nodig zijn op de bovenkant? En zo ja, is het mogelijk om met een splitter meerdere fans aan te sluiten?
Monitor en Toetsenbord
Ben op zoek naar een monitor van minstens "24 (23"-nog-iets kan ook) en 1080p resolutie. Ben op het moment naar deze 3 monitoren aan het kijken.
Asus is qua specs een mooie monitor, maar eigenlijk een beetje overdreven naar mijn smaak. 144hz en 1ms is echt niet nodig voor mij. Daar komt ook nog eens een €300 prijskaartje bij kijken.
De Dell ziet er zéér mooi uit, maar heeft geen ingebouwde speakers en een response tijd van 8ms. Nou weet ik niet zeker of 8ms zo erg zal zijn, zeker omdat ik geen competitieve gamer ben. Normaal gebruik ik een headset, maar zo nu en dan zijn speakers toch wel handig. Een speakerset zal ik daarom ook niet aanschaffen.
Iiyama ziet er ook mooi uit. 60Hz, 2ms response tijd en de prijs maken het zeer aantrekkelijk. Alleen heb ik totaal geen ervaring met dit merk, dus geen idee of het een goede aankoop is.
Andere opties zijn natuurlijk ook mogelijk. Zelf goede ervaring met Samsung schermen. Ben nog een beetje aan het rondkuiken, maar input is altijd welkom.
Keyboards wil ik eigenlijk zo goedkoop mogelijk houden, dus zou de K120 de beste optie zijn om die reden. Maar wil graag een toetsenbord met minstens media knoppen voor volume en pause/resume.
De CM Stormfire is zeer aantrekkelijk, alleen vind ik bijna €80 voor een keyboard wel een beetje aan de dure kant. De andere toetsenborden daarentegen zijn naar mijn mening goed genoeg, maar heb geen idee hoe het zit met de NKRO, al zal ik waarschijnlijk niet meer dan 4-5 knoppen tegelijk indrukken. De Logitech Illuminated Keyboard is naar mijn mening ook zeer aantrekkelijk vanwege hoe dun deze is en de toetsen (geluid) die erop zitten.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Vooral richten op image (bijv. photoshop), Video Bewerking/Render (bijv. Sony Vegas, AE). Nou ben ik eigenlijk niet echt meer van het PC gamen, maar het zou wel leuk zijn om het weer op te pakken. Al hoef ik niet elke kleine detail uit een game te persen.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Zo rond de 1300 euro, inclusief verzendkosten. Assemblage zal ik zelf doen. Beeldscherm en keyboard niet meegerekend. De prijs is ongeveer gebaseerd op de componenten die ik gekozen heb. Dit is toch eigenlijk wel mijn max. Lager mag natuurlijk ook.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Heb nog een monitor en keyboard nodig. Meer info down below.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Alles waarmee je een PC draaiende krijgt natuurlijk.
SSD 250GB om in ieder geval de OS op te draaien en meerdere programma's. 2TB schijf voor opslag.
Minstens 16GB Ram.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Voor HDD's een voorkeur voor Seagate. Goede ervaring mee.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Niet al teveel lawaai.
Genoeg USB aansluitingen. (5+)
Ga je overklokken?
Op het moment niet, maar iets wat ik later wel wil doen.
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Core i7-4790K Boxed | € 289,90 | € 289,90 |
| 1 | Gigabyte GA-Z97-D3H | € 94,99 | € 94,99 |
| 1 | MSI GeForce GTX 770 Gaming | € 272,05 | € 272,05 |
| 1 | Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB | € 67,79 | € 67,79 |
| 1 | Corsair Carbide 500R Black | € 94,38 | € 94,38 |
| 1 | Microsoft Windows 7 Home Premium (NL OEM 64bit) | € 72,60 | € 72,60 |
| 1 | Cooler Master Hyper 212 EVO | € 27,95 | € 27,95 |
| 1 | Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU | € 117,99 | € 117,99 |
| 1 | Samsung SH-224DB Zwart | € 12,75 | € 12,75 |
| 1 | Cooler Master V650 Semi-Modular | € 82,05 | € 82,05 |
| 1 | Samsung 840 EVO 250GB | € 100,99 | € 100,99 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.233,44 | |
1 ding waar ik niet helemaal zeker over ben is de voeding. Is 650Watt nodig met deze build, of is 550 toch al wel genoeg? Had een paar dagen terug een test gedraaid op een website waarbij deze aangaf dat het totaal op ongeveer 414Watt zit, maar hoe betrouwbaar dit mag zijn -de website en ikzelf- ...
Ook zou ik met deze case 2 extra fans op de bovenkant kunnen monteren, maar de moederbord heeft 3 fan aansluiting en de case zelf heeft al 3 fans. Zou een extra fan (of 2) nodig zijn op de bovenkant? En zo ja, is het mogelijk om met een splitter meerdere fans aan te sluiten?
Monitor en Toetsenbord
Ben op zoek naar een monitor van minstens "24 (23"-nog-iets kan ook) en 1080p resolutie. Ben op het moment naar deze 3 monitoren aan het kijken.
| 1 | Asus VG248QE Zwart | € 293,90 | € 293,90 |
| 1 | Dell Ultrasharp U2414H (860-BBCW) Zilver, Zwart | € 209,- | € 209,- |
| 1 | Iiyama ProLite E2483HS-B1 Zwart | € 146,10 | € 146,10 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 649,- | |
Asus is qua specs een mooie monitor, maar eigenlijk een beetje overdreven naar mijn smaak. 144hz en 1ms is echt niet nodig voor mij. Daar komt ook nog eens een €300 prijskaartje bij kijken.
De Dell ziet er zéér mooi uit, maar heeft geen ingebouwde speakers en een response tijd van 8ms. Nou weet ik niet zeker of 8ms zo erg zal zijn, zeker omdat ik geen competitieve gamer ben. Normaal gebruik ik een headset, maar zo nu en dan zijn speakers toch wel handig. Een speakerset zal ik daarom ook niet aanschaffen.
Iiyama ziet er ook mooi uit. 60Hz, 2ms response tijd en de prijs maken het zeer aantrekkelijk. Alleen heb ik totaal geen ervaring met dit merk, dus geen idee of het een goede aankoop is.
Andere opties zijn natuurlijk ook mogelijk. Zelf goede ervaring met Samsung schermen. Ben nog een beetje aan het rondkuiken, maar input is altijd welkom.
| 1 | CM Storm Quickfire Ultimate | € 76,85 | € 76,85 |
| 1 | Logitech Comfort Keyboard K290 | € 23,79 | € 23,79 |
| 1 | Logitech Illuminated Keyboard (Qwerty) | € 52,93 | € 52,93 |
| 1 | Logitech K120 (Internationaal) | € 8,95 | € 8,95 |
| 1 | Logitech MK520 Wireless Combo (QWERTY) | € 33,05 | € 33,05 |
| 1 | Microsoft Wired Keyboard 600 | € 11,81 | € 11,81 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 207,38 | |
Keyboards wil ik eigenlijk zo goedkoop mogelijk houden, dus zou de K120 de beste optie zijn om die reden. Maar wil graag een toetsenbord met minstens media knoppen voor volume en pause/resume.
De CM Stormfire is zeer aantrekkelijk, alleen vind ik bijna €80 voor een keyboard wel een beetje aan de dure kant. De andere toetsenborden daarentegen zijn naar mijn mening goed genoeg, maar heb geen idee hoe het zit met de NKRO, al zal ik waarschijnlijk niet meer dan 4-5 knoppen tegelijk indrukken. De Logitech Illuminated Keyboard is naar mijn mening ook zeer aantrekkelijk vanwege hoe dun deze is en de toetsen (geluid) die erop zitten.