~€1600 Media PC, Inclusief Monitor. (En mogelijk gamen)

Pagina: 1
Acties:

• Vuule
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 28-03 18:52
Gebruik nu al een paar jaar dezelfde laptop en zo nu en dan een PC die niet van mijzelf is. De laptop kan nog aardig wat trekken, maar wil nu toch echt over op een desktop PC waar ik ook een tijd mee vooruit kan. Nu wil ik deze voornamelijk gebruiken voor image en video bewerking. PC Gamen heb ik eigenlijk al lange tijd niet meer gedaan, maar zou het op zich wel weer willen oppakken. Wil graag een lange tijd vooruit met de PC en hoef echt niet alle (toekomstige) games op alles max te hebben draaien.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Vooral richten op image (bijv. photoshop), Video Bewerking/Render (bijv. Sony Vegas, AE). Nou ben ik eigenlijk niet echt meer van het PC gamen, maar het zou wel leuk zijn om het weer op te pakken. Al hoef ik niet elke kleine detail uit een game te persen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Zo rond de 1300 euro, inclusief verzendkosten. Assemblage zal ik zelf doen. Beeldscherm en keyboard niet meegerekend. De prijs is ongeveer gebaseerd op de componenten die ik gekozen heb. Dit is toch eigenlijk wel mijn max. Lager mag natuurlijk ook.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Heb nog een monitor en keyboard nodig. Meer info down below.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Alles waarmee je een PC draaiende krijgt natuurlijk.
SSD 250GB om in ieder geval de OS op te draaien en meerdere programma's. 2TB schijf voor opslag.
Minstens 16GB Ram.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Voor HDD's een voorkeur voor Seagate. Goede ervaring mee.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Niet al teveel lawaai.
Genoeg USB aansluitingen. (5+)

Ga je overklokken?
Op het moment niet, maar iets wat ik later wel wil doen.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-4790K Boxed€ 289,90€ 289,90
1Gigabyte GA-Z97-D3H€ 94,99€ 94,99
1MSI GeForce GTX 770 Gaming€ 272,05€ 272,05
1Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB€ 67,79€ 67,79
1Corsair Carbide 500R Black€ 94,38€ 94,38
1Microsoft Windows 7 Home Premium (NL OEM 64bit)€ 72,60€ 72,60
1Cooler Master Hyper 212 EVO€ 27,95€ 27,95
1Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU€ 117,99€ 117,99
1Samsung SH-224DB Zwart€ 12,75€ 12,75
1Cooler Master V650 Semi-Modular€ 82,05€ 82,05
1Samsung 840 EVO 250GB€ 100,99€ 100,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.233,44

1 ding waar ik niet helemaal zeker over ben is de voeding. Is 650Watt nodig met deze build, of is 550 toch al wel genoeg? Had een paar dagen terug een test gedraaid op een website waarbij deze aangaf dat het totaal op ongeveer 414Watt zit, maar hoe betrouwbaar dit mag zijn -de website en ikzelf- ...

Ook zou ik met deze case 2 extra fans op de bovenkant kunnen monteren, maar de moederbord heeft 3 fan aansluiting en de case zelf heeft al 3 fans. Zou een extra fan (of 2) nodig zijn op de bovenkant? En zo ja, is het mogelijk om met een splitter meerdere fans aan te sluiten?

Monitor en Toetsenbord

Ben op zoek naar een monitor van minstens "24 (23"-nog-iets kan ook) en 1080p resolutie. Ben op het moment naar deze 3 monitoren aan het kijken.

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus VG248QE Zwart€ 293,90€ 293,90
1Dell Ultrasharp U2414H (860-BBCW) Zilver, Zwart€ 209,-€ 209,-
1Iiyama ProLite E2483HS-B1 Zwart€ 146,10€ 146,10
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 649,-

Asus is qua specs een mooie monitor, maar eigenlijk een beetje overdreven naar mijn smaak. 144hz en 1ms is echt niet nodig voor mij. Daar komt ook nog eens een €300 prijskaartje bij kijken.

De Dell ziet er zéér mooi uit, maar heeft geen ingebouwde speakers en een response tijd van 8ms. Nou weet ik niet zeker of 8ms zo erg zal zijn, zeker omdat ik geen competitieve gamer ben. Normaal gebruik ik een headset, maar zo nu en dan zijn speakers toch wel handig. Een speakerset zal ik daarom ook niet aanschaffen.

Iiyama ziet er ook mooi uit. 60Hz, 2ms response tijd en de prijs maken het zeer aantrekkelijk. Alleen heb ik totaal geen ervaring met dit merk, dus geen idee of het een goede aankoop is.

Andere opties zijn natuurlijk ook mogelijk. Zelf goede ervaring met Samsung schermen. Ben nog een beetje aan het rondkuiken, maar input is altijd welkom.

#ProductPrijsSubtotaal
1CM Storm Quickfire Ultimate€ 76,85€ 76,85
1Logitech Comfort Keyboard K290€ 23,79€ 23,79
1Logitech Illuminated Keyboard (Qwerty)€ 52,93€ 52,93
1Logitech K120 (Internationaal)€ 8,95€ 8,95
1Logitech MK520 Wireless Combo (QWERTY)€ 33,05€ 33,05
1Microsoft Wired Keyboard 600€ 11,81€ 11,81
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 207,38

Keyboards wil ik eigenlijk zo goedkoop mogelijk houden, dus zou de K120 de beste optie zijn om die reden. Maar wil graag een toetsenbord met minstens media knoppen voor volume en pause/resume.

De CM Stormfire is zeer aantrekkelijk, alleen vind ik bijna €80 voor een keyboard wel een beetje aan de dure kant. De andere toetsenborden daarentegen zijn naar mijn mening goed genoeg, maar heb geen idee hoe het zit met de NKRO, al zal ik waarschijnlijk niet meer dan 4-5 knoppen tegelijk indrukken. De Logitech Illuminated Keyboard is naar mijn mening ook zeer aantrekkelijk vanwege hoe dun deze is en de toetsen (geluid) die erop zitten.

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 30-03 22:08
Aangezien je niet persee gaat gamen met dit systeem, moet je goed opletten op de volgende zaken voor de voor jouw relevante programma's. Google kan vaak een indicatie of iets nuttig is of niet:

Voor cpu: Hyperthreading. Als je gebruikte software geen hyperthreading gebruikt, of dit nauwelijks snelheid toevoegt, dan zou ik voor een i5 gaan: Soortgelijke prestaties voor snel 100 euro minder. Slecht enkele programmas hebben baat aan hyperthreading. Het zou zonde zijn om hier teveel geld uit te geven.

Voor gpu: Wordt er gebruik gemaakt van cuda cores? Of van Opengl/Opencl. Als er gebruikt wordt gemaakt van cuda cores is Nvidia een slimme keuze. Is er hardware acceleratie vanuit opencl/opengel, dan is AMD een superieure keuze. Wordt het beide niet ondersteund: Dan bied AMD over het algemeen meer gameprestaties per euro, maar zoals je al ziet zijn er meerdere factoren naast pure gameprestaties.

Voor voeding: 650 wat is meer dan genoeg. Een goed merk 500 wat voeding gaat je systeem ook al mee vooruit kunnen.
Zelf weet ik niet of je gekozen voeding nou wel of nou niet een goede coolermaster was. Sommige zijn uitstekend, sommige waren rommel.

[ Voor 12% gewijzigd door Ardjee op 23-07-2014 19:49 . Reden: Voeding ]

• melwasul
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 30-03 23:14
Mooi lijstje. Toch enkele opmerkingen.

De gekozen processor is momenteel de snelste consumentenprocessor die je kan krijgen. Gezien jouw budget is ie te verantwoorden. Of het essentieel is deze processor te nemen weet ik niet. Doe je vaak aan videobewerkingen dan is het antwoord ja, zeker gezien jouw budget. Is dit meer occasioneel dan zou je ook voor een goedkopere core i5 kunnen gaan.
Let wel op: deze i7 draait stock al 500 Mhz sneller dan de snelste i5. Het verschil met een reguliere i5 processor is dus niet enkel de ondersteuning voor hyperthreadin.

Wat betreft de behuizing zou je ook voor de heel populaire Fractal Design R4 kunnen gaan. Deze bestaat in het wit, zwart en aluminium, al dan niet met venster. Dit is bijvoorbeeld de zwarte versie zonder venster. Een betere kast ga je onder de 100 euro niet vinden denk ik.

Extra fans zijn niet nodig. Mocht je extreem overklokken kan je dit overwegen, maar voor jouw gebruik gaat dit enkel meer herrie maken.

De gekozen voeding is super! De 550 watt versie moet echter ruim volstaan. Dit is een super efficiënte gold voeding die bijna presteert zoals een platinum voeding.

In plaats van het door jouw gekozen setje RAM geheugen kan je ook voor dit Crucial setje gaan, een 10-tal euro duurder. Dit draait op 1,35V i.p.v. de standaard 1,5V en heeft een CAS latency van 8 i.p.v. 9 bij het door jou gekozen setje.

De SSD zou ik vervangen door de Crucial MX100 variant. Deze presteert marginaal slechter in benchmarks (ga je in de praktijk niets van merken), maar heeft wel beveiliging tegen stroomuitval! Betrouwbaarheid lijkt me belangrijker dan een marginaal snellere SSD. Bovendien is ie iets goedkoper, wat altijd goed meegenomen is!

Mocht je overklokken dan is een aftermarket koeler nodig. De door jou gekozen koeler is een goed basis modelletje. Een betere koeler die super koelt voor zijn prijs is de Thermalright True Spirit 140 (al dan niet de Power versie). Presteert iets beter dan de populaire Scythe Mugen 4 PCGH editie voor een gelijkaardige prijs. Je moet wel opletten dat ie in jouw behuizing past want de koeler is vrij hoog! Bij de Fractal Design R4 is dit geen probleem.

De grafische kaart lijkt me overkill als je zelf aangeeft dat je maar een casual gamer bent die er niets mee inzit om hier en daar de grafische instellingen wat terug te schroeven. De prestaties / prijs kaart op dit moment is de AMD 7950. Die komt al gauw uit een 100 euro uit dan de door jou gekozen kaart.
Voor casual gaming kan je trouwens ook de Nvidia 750 ti nemen. Deze kaart is uitgerust met de nieuwste generatie grafische chips van Nvidia (Maxwell) en is super zuinig in vergelijking met andere grafische kaarten. Deze kaart is de prestaties / watt koning op dit moment.

Experience the mountains!

• Vuule
Ardjee schreef op woensdag 23 juli 2014 @ 19:47:
Voor gpu: Wordt er gebruik gemaakt van cuda cores? Of van Opengl/Opencl. Als er gebruikt wordt gemaakt van cuda cores is Nvidia een slimme keuze. Is er hardware acceleratie vanuit opencl/opengel, dan is AMD een superieure keuze. Wordt het beide niet ondersteund: Dan bied AMD over het algemeen meer gameprestaties per euro, maar zoals je al ziet zijn er meerdere factoren naast pure gameprestaties.
Het ziet erna uit dat er vooral gebruik wordt gemaakt van Opengl/Opencl, dus dan zal de AMD inderdaad een betere keuze zijn. Hiermee zou ik ook nog eens ~€100 kunnen besparen door te kiezen voor de Sapphire Radeon HD 7950 (zoals genoemd door melwasul).
Ardjee schreef op woensdag 23 juli 2014 @ 19:47:

Voor cpu: Hyperthreading. Als je gebruikte software geen hyperthreading gebruikt, of dit nauwelijks snelheid toevoegt, dan zou ik voor een i5 gaan: Soortgelijke prestaties voor snel 100 euro minder. Slecht enkele programmas hebben baat aan hyperthreading. Het zou zonde zijn om hier teveel geld uit te geven.
melwasul schreef op woensdag 23 juli 2014 @ 19:56:

De gekozen processor is momenteel de snelste consumentenprocessor die je kan krijgen. Gezien jouw budget is ie te verantwoorden. Of het essentieel is deze processor te nemen weet ik niet. Doe je vaak aan videobewerkingen dan is het antwoord ja, zeker gezien jouw budget. Is dit meer occasioneel dan zou je ook voor een goedkopere core i5 kunnen gaan.
Let wel op: deze i7 draait stock al 500 Mhz sneller dan de snelste i5. Het verschil met een reguliere i5 processor is dus niet enkel de ondersteuning voor hyperthreadin.
100 Euro zou natuurlijk een mooie besparing zijn, maar ik denk dat ik bij de i7 blijf, juist omdat video editing en dergelijk er meer baat bij hebben. (Maar ik ga in ieder geval nog even goed bekijken hoeveel baat ik bij de gekozen i7 heb en of misschien de i5 4670K toch een betere keuze is.)
Wat betreft de behuizing zou je ook voor de heel populaire Fractal Design R4 kunnen gaan. Deze bestaat in het wit, zwart en aluminium, al dan niet met venster. Dit is bijvoorbeeld de zwarte versie zonder venster. Een betere kast ga je onder de 100 euro niet vinden denk ik.
Heb deze case laatst al bekeken en was ook 1 van mijn keuzes, mooi design! Maar wat mij opviel is dat dit een zeer gesloten case is. Zie veel positieve reacties, maar blijf toch maar aan -mogelijke- hitte denken. Zie ook dat deze 2 meegeleverde fans heeft, dus zou er altijd nog zelf 1 bij kunnen plaatsen.
In plaats van het door jouw gekozen setje RAM geheugen kan je ook voor dit Crucial setje gaan, een 10-tal euro duurder. Dit draait op 1,35V i.p.v. de standaard 1,5V en heeft een CAS latency van 8 i.p.v. 9 bij het door jou gekozen setje.
De Ram had ik voornamelijk gekozen omdat deze laag was, i.v.m. de CPU koeler. 10tje extra voor wat betere performance is geen slechte overweging.
De SSD zou ik vervangen door de Crucial MX100 variant. Deze presteert marginaal slechter in benchmarks (ga je in de praktijk niets van merken), maar heeft wel beveiliging tegen stroomuitval! Betrouwbaarheid lijkt me belangrijker dan een marginaal snellere SSD. Bovendien is ie iets goedkoper, wat altijd goed meegenomen is!
De Samsung is op meerdere punten 30 tot wel 50% sneller. In hoeverre zou ik het verschil kunnen merken tussen de twee SSD's bij de OS of gerogramma zoals photoshop bijvoorbeeld?

Stroom uitval gebeurt hier zelden, maar better safe than sorry, natuurlijk.
Mocht je overklokken dan is een aftermarket koeler nodig. De door jou gekozen koeler is een goed basis modelletje. Een betere koeler die super koelt voor zijn prijs is de Thermalright True Spirit 140 (al dan niet de Power versie). Presteert iets beter dan de populaire Scythe Mugen 4 PCGH editie voor een gelijkaardige prijs. Je moet wel opletten dat ie in jouw behuizing past want de koeler is vrij hoog! Bij de Fractal Design R4 is dit geen probleem.
Ik zat eerst ook aan de Noctua NH D14 te denken, maar is wel aardig prijzig en blijkbaar ook beter bedoeld voor wanneer je gaat overclocken. Overclocken is iets wat ik nog niet meteen wil doen en wel even zal duren. Het is wel iets dat ik een keer wil proberen, maar als dat gaat gebeuren dan zal ik naar een andere CPU koeler kijken. De Thermalight past in ieder geval niet in de gekozen 500R case, maar zou wel een keuze kunnen zijn als ik toch voor de R4 case ga.
De grafische kaart lijkt me overkill als je zelf aangeeft dat je maar een casual gamer bent die er niets mee inzit om hier en daar de grafische instellingen wat terug te schroeven. De prestaties / prijs kaart op dit moment is de AMD 7950. Die komt al gauw uit een 100 euro uit dan de door jou gekozen kaart.
Voor casual gaming kan je trouwens ook de Nvidia 750 ti nemen. Deze kaart is uitgerust met de nieuwste generatie grafische chips van Nvidia (Maxwell) en is super zuinig in vergelijking met andere grafische kaarten. Deze kaart is de prestaties / watt koning op dit moment.
Ziet erna uit dat de Sapphire Radeon HD 7950 misschien toch een betere keuze is. Vooral met video software en dergelijk. En dan bespaar ik ook nog eens €100. Ik zal nog even allemaal bekijken.

• melwasul
Vuule schreef op woensdag 23 juli 2014 @ 21:50:
[...]

100 Euro zou natuurlijk een mooie besparing zijn, maar ik denk dat ik bij de i7 blijf, juist omdat video editing en dergelijk er meer baat bij hebben. (Maar ik ga in ieder geval nog even goed bekijken hoeveel baat ik bij de gekozen i7 heb en of misschien de i5 4670K toch een betere keuze is.)
Klein rekensommetje:
De 4790k is 500 Mhz sneller geklokt dan de snelste i5 = 14% sneller in alle situaties.
Bij multithreaded software, zoals video-editing kan hyperthreading nog eens een performance boost van 20%-30% geven. Dus best case heb je een performance increase van ongeveer 45%. Worst case een increase van 14%.
[...]

Heb deze case laatst al bekeken en was ook 1 van mijn keuzes, mooi design! Maar wat mij opviel is dat dit een zeer gesloten case is. Zie veel positieve reacties, maar blijf toch maar aan -mogelijke- hitte denken. Zie ook dat deze 2 meegeleverde fans heeft, dus zou er altijd nog zelf 1 bij kunnen plaatsen.
Zie hier voor de koelprestaties van de R4. Deze zijn uitstekend, vooral onder load. Dit alles gecombineerd met een bijzonder weinige geluidsproductie! :)
[...]

De Samsung is op meerdere punten 30 tot wel 50% sneller. In hoeverre zou ik het verschil kunnen merken tussen de twee SSD's bij de OS of gerogramma zoals photoshop bijvoorbeeld?
Bron?

• Vuule
melwasul schreef op woensdag 23 juli 2014 @ 22:07:
Klein rekensommetje:
De 4790k is 500 Mhz sneller geklokt dan de snelste i5 = 14% sneller in alle situaties.
Bij multithreaded software, zoals video-editing kan hyperthreading nog eens een performance boost van 20%-30% geven. Dus best case heb je een performance increase van ongeveer 45%. Worst case een increase van 14%.
Dat klinkt zeer mooi. Neig nu toch echt te blijven bij de i7.
melwasul schreef op woensdag 23 juli 2014 @ 22:07:
Zie hier voor de koelprestaties van de R4. Deze zijn uitstekend, vooral onder load. Dit alles gecombineerd met een bijzonder weinige geluidsproductie! :)
Ziet er goed uit! Deze case is toch een stuk mooier dan de R500 en dan ook nog eens minder geluid. Houd gewoon totaal niet van hitte, dus dat maakte me een klein beetje zorgen.
Afgaande op deze benchmark percentages. Deze website toont ongeveer hetzelfde. Nou maakt een opstarttijd die een paar seconde langer is niet al te veel uit. Liever dat en dan wat geld besparen en stroom uitval bescherming.

[ Voor 3% gewijzigd door Vuule op 23-07-2014 22:38 ]

• melwasul
Vuule schreef op woensdag 23 juli 2014 @ 22:36:
[...]

Afgaande op deze benchmark percentages. Deze website toont ongeveer hetzelfde. Nou maakt een opstarttijd die een paar seconde langer is niet al te veel uit. Liever dat en dan wat geld besparen en stroom uitval bescherming.
Kijk eens voor een review bij de buren (hardware.info). Dit is hun conclusie:
De conclusie is helder: we hebben - met het huidige prijsniveau van de Crucial MX100 en diens concurrenten - een nieuwe lieveling in het budget segment. Vergeet Crucials eigen M500, vergeet de Kingston V300, vergeet de Samsung 840 Evo, vergeet de Sandisk Ultra Plus: als je nu op zoek bent naar een betaalbare SSD is de Crucial MX100 de beste keuze. Zowel het 256GB als het 512GB model koop je al vanaf zo'n 32 cent per Gigabyte, terwijl de nieuwe SSD's sneller zijn dan alle andere modellen in het budget segment. Dat Crucial SSD's op dit prijsniveau ook nog kan voorzien van condensators ter bescherming bij stroomuitval én compatible maakt met Microsofts eDrive-technologie voor hardwarematige BitLocker encryptie is wat ons betreft de kers op de appelmoes, om in Van der Valk termen te spreken.

• Vuule
Wat aanpassingen, en dit is dan waarschijnlijk de uiteindelijke build. Beide grafische kaarten staan er nog in, omdat ik toch even nog wat meer info wil opzoeken. Heb er ook een extra pressure fan bij gegooid omdat de moederbord toch ruimte heeft voor 3.

Vraagje. Hoe weet je precies hoeveel watt je voeding moet zijn? Moet ik gewoon alle individuele producten bekijken, of is een website gebruiken waarbij ik de verschillende componenten kan invoeren (zoals eerder gedaan) handiger? Dan weet ik dat ook weer!

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-4790K Boxed€ 289,79€ 289,79
1Gigabyte GA-Z97-D3H€ 94,99€ 94,99
1MSI GeForce GTX 770 Gaming€ 279,-€ 279,-
1Sapphire Radeon HD 7950 3GB GDDR5 With Boost€ 159,90€ 159,90
1Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB€ 67,79€ 67,79
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 87,-€ 87,-
1Microsoft Windows 7 Home Premium (NL OEM 64bit)€ 72,60€ 72,60
1Thermalright True Spirit 140 Power€ 36,51€ 36,51
1Corsair SP120 Quiet Edition, 120mm€ 13,-€ 13,-
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C8G3D1608ET3LX0CEU€ 127,75€ 127,75
1Samsung SH-224DB Zwart€ 13,-€ 13,-
1Cooler Master V550 Semi-Modular€ 78,-€ 78,-
1Crucial MX100 256GB€ 86,50€ 86,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.405,83

[ Voor 3% gewijzigd door Vuule op 24-07-2014 18:35 ]

• melwasul
Vuule schreef op donderdag 24 juli 2014 @ 18:33:
Vraagje. Hoe weet je precies hoeveel watt je voeding moet zijn? Moet ik gewoon alle individuele producten bekijken, of is een website gebruiken waarbij ik de verschillende componenten kan invoeren (zoals eerder gedaan) handiger? Dan weet ik dat ook weer!
In principe is zo'n website OK.
Je kan ook zelf het maximale verbruik per component opzoeken en dan optellen.
Je kan dit ook altijd navragen in het Voedingen topic. Ik vermoed dat je zonder overklokken zelfs ruimschoots toe moet komen met de 450 watt versie.

Verder een mooi lijstje! Al is die extra fan volgens mij echt niet nodig :) Zorgt alleen maar voor meer herrie.

• Vuule
Bedankt voor je hulp! Uiteindelijk toch gekozen voor de Nvidia GPU. Zal hoogstwaarschijnlijk volgende week het lijstje bestellen! :) (Moet alleen nog een monitor kiezen, en dat gaat niet zo gemakkelijk.)

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:44
Vuule schreef op woensdag 23 juli 2014 @ 22:36:
Dat klinkt zeer mooi. Neig nu toch echt te blijven bij de i7.
Echter ook een forse meerprijs voor dat kleine beetje. Als tip wil ik je de pricewatch: Intel Xeon E3-1230 V3 Boxed meegeven. Eigenlijk ook gewoon een Core i7 (dus met HT), ietsje pietsje lager geklokt en geen IGP. Is direct een stuk goedkoper en zeker interessant als je niet gaat overclocken.

• melwasul
GENETX schreef op zondag 27 juli 2014 @ 12:47:
[...]

Echter ook een forse meerprijs voor dat kleine beetje. Als tip wil ik je de pricewatch: Intel Xeon E3-1230 V3 Boxed meegeven. Eigenlijk ook gewoon een Core i7 (dus met HT), ietsje pietsje lager geklokt en geen IGP. Is direct een stuk goedkoper en zeker interessant als je niet gaat overclocken.
21% lager geklokt noem ik toch niet meer een beetje :) (4 Ghz vs 3,3 Ghz)
Bovendien geeft TS aan in de toekomst te willen overklokken, dan moet ie wel een K-processor nemen (of tegen dit tijd van processor veranderen).

• Vuule
Mocht je overklokken dan is een aftermarket koeler nodig. De door jou gekozen koeler is een goed basis modelletje. Een betere koeler die super koelt voor zijn prijs is de Thermalright True Spirit 140 (al dan niet de Power versie). Presteert iets beter dan de populaire Scythe Mugen 4 PCGH editie voor een gelijkaardige prijs. Je moet wel opletten dat ie in jouw behuizing past want de koeler is vrij hoog! Bij de Fractal Design R4 is dit geen probleem
Nou heb ik alles nog even nagekeken, en de R4 case heeft een CPU koeler maximum hoogte van 170mm, terwijl de Thermalright 171,2mm hoog is. Lijkt er dus niet op dat deze gaat passen. Toch maar terug naar de 212 EVO. Of mogelijk de Scythe.

• Robbedem
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11-03-2025
De originele Thermalright True Spirit 140 is maar 170mm hoog, maar zelfs met de Thermalright True Spirit 140 Power versie ga je geen problemen hebben. In het slechtste geval komt door die 1,2mm extra hoogte het zijpaneel tegen de koeler waardoor de geluidsisolatie plaatselijk een klein beetje ingeduwd wordt.

Ik zou vooral naar de prijs kijken en dan gaat het tussen de twee versies van de Thermalright en de Scythe Mugen 4 PCGH Edition. De CM EVO is echt een klasse minder en aangezien je later gaat overklokken, zou ik die niet nemen.

• melwasul
Yep, ik heb al behoorlijk wat postings tegengekomen van mede-tweakers met een R4 behuizing en een Thermalright True Spirit 140 (al dan niet de Power variant). Dit zou geen probleem mogen geven.
Van de koelers hierboven genoemd is de Thermalright True Spirit 140 de beste (stilste en koelste), dicht gevolgd door de Scythe Mugen 4 en dan pas de CM EVO.

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11-03 17:30

djunicron

*click-swoosh-thud*

Een korte opmerking hierbij: Haswell-R is geweldig voor Adobe CS6 en CC. Premiere CC doet op een i5 3570K (4.2Ghz) mét GPU (760 2GB) bij mij over een stukje video in 1080p met 2 pass compressie 34 minuten. De 4790 (non-K, hij wilde op 3.6Ghz aan de gang) op stock in het G97M-D3H bordje deed hier zonder GPU (G210) 24 minuten over.

Let wel, ik had op deze Non-K CPU een Gelid Tranquilo gezet. Een betere koeler dan de CM 212 die je nu gekozen hebt. Het is zonde. De Non-K Haswell-R kan namelijk gewoon naar permanent 4Ghz geforceerd worden, maar: Met deze CPU koeler kreeg ik em niet eens naar de 3.8Ghz op 4 cores op wenselijke temperaturen. (~76graden TCase) Om te kijken of ik niet gek was, even de Mugen 4 met 2x Noctua fan erop gepakt en daarbij bleef de CPU 12 graden kouder terwijl 3.8Ghz gewoon prima ging.
[/quote]

Ik zou NIET voor een AMD videokaart gaan voor Adobe. CUDA werkt simpelweg veel beter. Of de GTX770 nodig is weet ik niet, een jaar terug was de 760 prijs-efficienter. Overigens gebruikt lang niet iedere applicatie evenveel videokaart. CPU en memory zijn king, snelle scratchdisks zijn ook fijn, maar dat was het wel. Aftereffects & Photoshop (voorheen extended) 3D mogelijkheden gebruiken de videokaart wél vrij intensief en daar is de 560ti of de 760 die ik heb hangen nooit "traag" te noemen geweest, zelfs zo dat een 560 Ti niet in Sandy-E systeem misstaat kwa performance.

Nou is de GTX770 wel gewoon een mooie gaming kaart, voornamelijk voor diegene die alles uit hun games willen halen op 1080p of net iets hoger. Op High/Ultra op 1080p 60fps is de 760 een leuke keuze. De 4GB variant is voor Photoshop een leuke bonus.

• Vuule
Bedankt voor de reacties! Had nadat ik mijn reply gepost had nog even rond gekeken (had beter van ten voren gekund of course ;)), en ik lees bij 2 Duitse reviews, 1-2 Engelse personen en wat Tweakers die de case hebben dat de TTS 140 Power gewoon in de case past. Wilde eigenlijk over naar de normale TTS 140, maar deze is bijna niet meer leverbaar (binnen 24u/3dagen). De winkels die deze wel hebben krijgen over het algemeen aardig slechte reviews, vooral met verzending. Heb al mijn componenten besteld bij Megekko en die hebben de TTS 140 helaas ook niet meer op voorraad, de Power daarentegen moet vrijdag met alle componenten geleverd kunnen worden. Monitor en Keyboard heb ik ondertussen ook kunnen kiezen.

Iedereen bedankt voor de reacties! Heb er zin an!

[ Voor 4% gewijzigd door Vuule op 29-07-2014 19:42 ]

• Vuule
Even een kleine update voor het geval mensen op deze thread stuiten na een zoekopdracht.

De Thermalright True Spirit 140 Power past met gemak in de Fractal Design Define R4 Case. Hij raakt niet eens het extra stukje padding die binnen in de case zit. Deze padding kun je verwijderen indien je een extra fan wilt toevoegen, al heb ik het idee dat dit niet past.

(PS. De PC draait lekker! Nogmaals bedankt iedereen!)
Pagina: 1