Ik ben dus op zoek naar een nieuwe desktop.
Mijn budget schommelt rond de 800 - 900 euro.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
- Natuurlijk de basistaken zoals Internet, Office gebruik, e-mail, muziek beluisteren, films bekijken, ...
- Webdevelopment waarbij ik gebruik zal maken van xampp (php, SQL, ...), Eclipse (php) of Pycharm (Django) als editor, af en toe vagrantboxes (virtuele pc's), enz.
- Af en toe speel ik een game zoals CS:Go. Voor mij hoeft de computer niet geoptimaliseerd zijn voor zware games zoals Skyrim, deze speel ik toch niet. Toch zou ik graag naar de komende jaren toe wel dergelijke games zoals CS:Go, Minecraft en andere kunnen draaien op een deftige fps.
- Halfjaarlijks maak ik ook wel iets met Adobe Premiere (GoPro HD videomateriaal). Geen al te zware filmpjes, maar vakantiefilmpjes die toch wel wat rekenkracht vergen. (YouTube: GoPro HD Hero 2 Snowboardtrip Kaprun 2012)
Wat mag het systeem gaan kosten?
Systeem mag rond de 850 euro kosten excl. verzending. Assemblage doe ik zelf.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Een toetsenbord heb ik reeds.
Ik heb een scherm (LG W2252TQ), maar ik twijfel of dit een nieuwe ga kopen. Graag zou ik de kosten toch wat drukken, vandaar.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
- SSD
- Twijfel tussen een i5 of een i7
- Eventueel wireless aansluiting
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Enige voorkeur is dat bij de behuizing de aansluitingen aan de buitenkant voor USB en dergelijke niet bovenaan maar vooraan of schuin vooraan zitten.
Mijn kast waar de pc in komt de staan is gemakkelijker te bereiken vooraan.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
- Snelheid is belangrijk, ik wil snel kunnen werken zonder laggy toestanden, ook wanneer er een aantal programma's draaien.
- Wanneer ik programmeer kunnen er gemakkelijk een aantal processen open staan (xampp, eclipse, muziek, verschillende browsers om te testen, enz.)
- De computer moet stil kunnne functioneren (tegenwoordig is dit meestal zo?)
Ga je overklokken?
Neen, nu zeker niet.
Hier twijfel ik een beetje. Want als mijn pc in de toekomst traag begint te worden zou ik graag toch kunnen de snelheid wat opkrikken... Maar is dit de meerkost waard?
Hier heb ik niet genoeg kennis van...
Een 2de PC die ik heb samengesteld (maar die voor mij wel iets te duur uitkomt, maar waarvan ik vermoed dat enkele onderdelen wel toepasbaar zijn in de PC die ik ga kopen, vb. de processor of videokaart)
Welke zaken ben ik echt niet zeker van:
- CPU: i5 of i7 in mijn geval
- SSD: ik heb in mijn laptop een Samsung EVO, maar ik lees dat de Crucial MX bij het uitvallen nog snel alles wegschrijft naar zijn geheugen (max 4MB?). De Crucial lijkt me iets trager dan de EVO, is dit merkbaar?
- Voor de rest heb ik de Best Buy Guide gevolgd. De koeler, voeding en het moederbord lijken me voldoende, tenzij iemand een beter alternatief heeft.
Mijn budget schommelt rond de 800 - 900 euro.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
- Natuurlijk de basistaken zoals Internet, Office gebruik, e-mail, muziek beluisteren, films bekijken, ...
- Webdevelopment waarbij ik gebruik zal maken van xampp (php, SQL, ...), Eclipse (php) of Pycharm (Django) als editor, af en toe vagrantboxes (virtuele pc's), enz.
- Af en toe speel ik een game zoals CS:Go. Voor mij hoeft de computer niet geoptimaliseerd zijn voor zware games zoals Skyrim, deze speel ik toch niet. Toch zou ik graag naar de komende jaren toe wel dergelijke games zoals CS:Go, Minecraft en andere kunnen draaien op een deftige fps.
- Halfjaarlijks maak ik ook wel iets met Adobe Premiere (GoPro HD videomateriaal). Geen al te zware filmpjes, maar vakantiefilmpjes die toch wel wat rekenkracht vergen. (YouTube: GoPro HD Hero 2 Snowboardtrip Kaprun 2012)
Wat mag het systeem gaan kosten?
Systeem mag rond de 850 euro kosten excl. verzending. Assemblage doe ik zelf.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Een toetsenbord heb ik reeds.
Ik heb een scherm (LG W2252TQ), maar ik twijfel of dit een nieuwe ga kopen. Graag zou ik de kosten toch wat drukken, vandaar.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
- SSD
- Twijfel tussen een i5 of een i7
- Eventueel wireless aansluiting
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Enige voorkeur is dat bij de behuizing de aansluitingen aan de buitenkant voor USB en dergelijke niet bovenaan maar vooraan of schuin vooraan zitten.
Mijn kast waar de pc in komt de staan is gemakkelijker te bereiken vooraan.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
- Snelheid is belangrijk, ik wil snel kunnen werken zonder laggy toestanden, ook wanneer er een aantal programma's draaien.
- Wanneer ik programmeer kunnen er gemakkelijk een aantal processen open staan (xampp, eclipse, muziek, verschillende browsers om te testen, enz.)
- De computer moet stil kunnne functioneren (tegenwoordig is dit meestal zo?)
Ga je overklokken?
Neen, nu zeker niet.
Hier twijfel ik een beetje. Want als mijn pc in de toekomst traag begint te worden zou ik graag toch kunnen de snelheid wat opkrikken... Maar is dit de meerkost waard?
Hier heb ik niet genoeg kennis van...
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Core i5-4590 Boxed | € 166,90 | € 166,90 |
| 1 | Gigabyte G1.Sniper B5 | € 72,- | € 72,- |
| 1 | MSI GeForce GTX 760 Gaming | € 211,- | € 211,- |
| 1 | Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB | € 46,- | € 46,- |
| 1 | Corsair Carbide 200R Closed | € 48,- | € 48,- |
| 1 | Microsoft Windows 8.1 NL OEM 64-bit | € 81,72 | € 81,72 |
| 1 | Cooler Master Hyper 212 EVO | € 27,95 | € 27,95 |
| 1 | Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU | € 67,51 | € 67,51 |
| 1 | Samsung SH-224DB Zwart | € 13,- | € 13,- |
| 1 | Cooler Master B600 | € 46,- | € 46,- |
| 1 | Crucial MX100 256GB | € 91,84 | € 91,84 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 871,92 | |
Een 2de PC die ik heb samengesteld (maar die voor mij wel iets te duur uitkomt, maar waarvan ik vermoed dat enkele onderdelen wel toepasbaar zijn in de PC die ik ga kopen, vb. de processor of videokaart)
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Core i5-4690 Boxed | € 179,90 | € 179,90 |
| 1 | Gigabyte G1.Sniper B5 | € 72,- | € 72,- |
| 1 | Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC TRI-X | € 349,- | € 349,- |
| 1 | Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB | € 46,- | € 46,- |
| 1 | Fractal Design Define R4 Pearl Black | € 87,- | € 87,- |
| 1 | Microsoft Windows 8.1 NL OEM 64-bit | € 81,72 | € 81,72 |
| 1 | Cooler Master Hyper 212 EVO | € 27,95 | € 27,95 |
| 1 | Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU | € 67,51 | € 67,51 |
| 1 | Samsung SH-224DB Zwart | € 13,- | € 13,- |
| 1 | Seasonic G-Serie 550 Watt | € 84,95 | € 84,95 |
| 1 | Samsung 840 EVO 250GB | € 107,99 | € 107,99 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.117,02 | |
Welke zaken ben ik echt niet zeker van:
- CPU: i5 of i7 in mijn geval
- SSD: ik heb in mijn laptop een Samsung EVO, maar ik lees dat de Crucial MX bij het uitvallen nog snel alles wegschrijft naar zijn geheugen (max 4MB?). De Crucial lijkt me iets trager dan de EVO, is dit merkbaar?
- Voor de rest heb ik de Best Buy Guide gevolgd. De koeler, voeding en het moederbord lijken me voldoende, tenzij iemand een beter alternatief heeft.
Steam: Nutella | Tweakers: Nutellaah
i7-9700K | MSI Z390-A PRO | MSI GeForce RTX 2080 Gaming X Trio | 16GB DDR4 @ 3200 Mhz