Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Welke router voor beste bereik (~50)

Pagina: 1
Acties:

• Amos Moses
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-11 22:34
Gegroet tweakers,

Ik heb een vraagje en dat is of er routers zijn voor rond de 50 euro met een goede uitzend radius (als het bestaat voor die budgetklasse ook 50+ meter).

Ik heb momenteel de standaard ziggo modem/router maar merk dat die maar met moeite 15-20 meter ver komt door 2 of 3 muren. Zijn er routers in die prijsklasse te krijgen met een beter bereik?

Of is een repeater misschien een betere optie om ergens dichter bij de tuin op te hangen? (lees wel dat deze vaak nog veel minder goed werken).

Alvast bedankt voor jullie input.

[ Voor 5% gewijzigd door Amos Moses op 23-07-2014 12:00 ]

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:44
beste amos,
veel hangt af van de omgeving. Heb je een huis met dikke muren/veel wapening? Woon je in een appartementencomplex waar veel andere netwerken in de lucht hangen?

Misschien kun je beter eerst even een wifiscantooltje gebruiken en de output laten zien bijv, dan kun je wat gerichter advies krijgen. Je kunt wel een router kopen die heel hard kan zenden, maar als door de netwerken om je heen niks aankomt dan helpt dat niet zo ;-)

• Amos Moses
Welk scantooltje kan ik het best gebruiken?

Verder is het een alleen staand huis en geen buren dus qua storing zal het meevallen en de muren zijn ook niet al te dik (binnen gips, buiten baksteen dus geen bewapening verder).

Bedankt!

[ Voor 11% gewijzigd door Amos Moses op 23-07-2014 12:15 ]

• Amos Moses
Valt er overigens niet te zeggen in welke prijsklasse er een echt merkbaar verschil is vergeleken met de standaard ziggo ubee router (die lijkt me niet echt high end :P).

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:44
Amos Moses schreef op woensdag 23 juli 2014 @ 12:14:
Welk scantooltje kan ik het best gebruiken?

Verder is het een alleen staand huis en geen buren dus qua storing zal het meevallen en de muren zijn ook niet al te dik (binnen gips, buiten baksteen dus geen bewapening verder).

Bedankt!
het kan met je telefoon (bijv. wifi analyzer op android) of met een laptop/computer. Voor mac is er KisMac, windows inSSIDer etc

• Coehinator
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 28-11 12:41

Coehinator

Hocus Pocus!

Op je smartphone: Meraki WiFi Stumbler, die gebruik ik altijd.

Ik heb thuis hetzelfde probleem gehad dat ik bijvoorbeeld in de tuin slecht bereik had, of boven. Ik heb gewoon naar strategische punten een kabel getrokken en daar een el cheapo routertje gehangen en gewoon precies hetzelfde instellen als de hoofdrouter, SSID, wachtwoord, WPA PSK etc.

Dan krijg je dus meerdere AP's en dat werkt prima!

• Amos Moses
Ok ik heb even gekeken met Meraki, in een radius van 5m rond de router was het signaal 50+ db.

Aan de andere kant van het huis (door 3 muren) nog maar 25-30.

Maar zodra ik naar buiten liep op een afstand van 15-20 meter van de router was het echt nog maar 10 db zoiets (dat is ook door 3 muren).

Ik weet niet of jullie daarmee veel wijzer worden echter aangezien het alleen aantoont dat het bereik in de tuin inderdaad slecht is xD.

[ Voor 3% gewijzigd door Amos Moses op 23-07-2014 12:34 ]

• Amos Moses
Maar jullie denken dat een nieuwe router van betere kwaliteit weinig uit zal maken dus?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:36

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Inderdaad.

Als je een huis hebt met zware/dempende bouwmaterialen maakt het verschil tussen routers/APs weinig uit, het gaat gewoon om de plaatsing en uiteindelijk erom dat je waarschijnlijk meerdere AP's nodig hebt.

Wat ik jou zou aanraden is zelfde als ik net in een ander topic aanraadde:
[WiFi] Problemen met stabiliteit en snelheid

Modem/router in gebruik houden, plaats vervolgens een tweede AP aan de andere kant van die problematische muren en sluit dat ding bedraad aan op de modem/router.

Oslik blyat! Oslik!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

voordeel van een losse router is vooral dat je hem op een beter plek kan zetten dan waar het Ziggo modem staat. Ik had tot voor kort de TP-Link WDR3600 staan en die beviel prima.
(er staat nu een Archer C7 en die valt vwb het 5ghz netwerk wat tegen, minder stabiel)

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dat is voordeel van een losse AP. Ik lees in het geheel geen reden waarom je een andere router nodig hebt...

Oslik blyat! Oslik!

• King4589
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22-10 15:14
Die Ziggo boxen zijn zowel modem en router, het signaal van die valt altijd tegen. Dit komt mede doordat ze eigenlijk nooit op een goede plek te plaatsen zijn.

Repeaters vangen het WIFI signaal op en sturen het opnieuw uit en moeten om goed bruikbaar te zijn ruim in je bestaande dekking hangen anders werkt het nog niet fatsoenlijk.

Een kabel naar een andere router voor zover ik lees voor jouw de beste oplossing er van uit gaande dat je via bijvoorbeeld de kruipruimte een kabel kan trekken naar de andere kant van je huis.

En dan zoals Warapapaba al aangeeft, die andere router het zelfde ssid en wachtwoord geven dan pakt je telefoon/pc/laptop het sterkste signaal. Zelf heb ik dit ook ooit zo gedaan het werkt zelfs met een andere IP range (wel beide 192.168). Maar het is netter om die 2de router in te stellen als bridge wat de meeste wel ondersteunen, dan heb je maar één ip range en geen tweede NAT routering.

O, en ik spreek van een router omdat die veel meer aangeboden worden voor een lagere prijs dan AP's voor consumenten.

[ Voor 6% gewijzigd door King4589 op 23-07-2014 13:14 ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Wederom, waarom andere router? Weet je wel wat een router is? Dat is een apparaat wat twee (IP) netwerken aan elkaar verbindt, en dus ook scheidt. Je wilt alleen een tweede router in huis als je twee verschillende netwerken aan wilt leggen. Daar lijkt hier geen sprake van te zijn, dus is dat een slecht advies :o

Wat je echter beschrijft is een apparaat wat van een bedrade verbinding een draadloze maakt zonder daarbij een totaal nieuw gescheiden netwerk in huis te maken. Dat heet een AP. Dat is wat ik nu al drie keer voorgesteld heb. Snap je de terminologie gewoon niet, of heb je een onderbouwde reden waarom je denkt dat een router beter is dan een AP :?

Oslik blyat! Oslik!

• Blackouts
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 29-11 12:54
Een fatsoenlijke router is vaak goedkoper dan een acesspoint (en dan bedoel ik niet zo'n brakke range extender). Zet de router in AP modus en het werkt perfect...

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Ik heb mijn Ziggo modem/router wel in bridge mode laten zetten, waardoor het nu alleen nog een modem is.
De router functie is helemaal overgenomen door de tp-link.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

bramv82 schreef op woensdag 23 juli 2014 @ 15:02:
Een fatsoenlijke router is vaak goedkoper dan een acesspoint (en dan bedoel ik niet zo'n brakke range extender). Zet de router in AP modus en het werkt perfect...
Dus dan plaats je een AP :z

Ongeacht of dat ding verkocht is als router of niet. Zeggen dat je een router plaatst is vragen om problemen en leidt ertoe dat mensen NAT achter NAT achter NAT gaan zetten waar dat totaal overbodig is.
hjs schreef op woensdag 23 juli 2014 @ 15:13:
Ik heb mijn Ziggo modem/router wel in bridge mode laten zetten, waardoor het nu alleen nog een modem is.
De router functie is helemaal overgenomen door de tp-link.
Dus je hebt twee AP's in huis en je kiest er bewust voor maar eentje te gebruiken. Doodzonde :o

Enige reden waarom dat zinnig zou zijn, is als je routing-functionaliteiten wilt die de Ziggo modem/router niet kan bieden.

2 AP's aan weerszijde van een muur zijn altijd beter dan een enkele AP, al is die enkele nog zo goed. Je vijand is niet 'zwakke' AP's oid, je vijand is het bouwmateriaal.

[ Voor 39% gewijzigd door dion_b op 23-07-2014 15:21 ]

Oslik blyat! Oslik!

• lexie_nl
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10-12-2023
Hoi allemaal,

Ikzelf zit ook bij Ziggo en heb ook een slecht Wifi bereik. Nu heb ik een Linksys WAP300N gekocht om het te verbeteren. Eerst als a.p. point geïnstalleerd maar wordt niet geweldig verbeterend. Toen maar in range Extender modus geprobeerd, het wifi reik werd groter maar instabiel. Heeft iemand een goeie tip om het wel goed te krijgen. Zit in een oud huis met een enkele stenen muur met 10 cm rockwol isolatie en een houten dak met pur isolatie. Nu wil ik ook een goed bereik hebben in mijn tuin en schuur [ die is van hout en 10 Cm glaswol geïsoleerd ]. Heb nu eigenlijk buiten het huis om 2 meter bereik en dan valt het weg. . Heb het in huis nu redelijk [ niet geweldig, zit nu wel alleen op kanaal 11 en dat heeft het in huis iets verbetert ] Wat kan ik het beste aanschaffen\doen om het gewoon goed te krijgen. Budget is ongeveer 150 a 200 euro. Liever lager uiteraard [ blijf een kniert ]Liefst ook 1 netwerk. Alvast bedankt voor jullie reacties.

• leroy98ecker
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 30-11 15:29
lexie_nl schreef op zondag 10 augustus 2014 @ 10:51:
Hoi allemaal,

Ikzelf zit ook bij Ziggo en heb ook een slecht Wifi bereik. Nu heb ik een Linksys WAP300N gekocht om het te verbeteren. Eerst als a.p. point geïnstalleerd maar wordt niet geweldig verbeterend. Toen maar in range Extender modus geprobeerd, het wifi reik werd groter maar instabiel. Heeft iemand een goeie tip om het wel goed te krijgen. Zit in een oud huis met een enkele stenen muur met 10 cm rockwol isolatie en een houten dak met pur isolatie. Nu wil ik ook een goed bereik hebben in mijn tuin en schuur [ die is van hout en 10 Cm glaswol geïsoleerd ]. Heb nu eigenlijk buiten het huis om 2 meter bereik en dan valt het weg. . Heb het in huis nu redelijk [ niet geweldig, zit nu wel alleen op kanaal 11 en dat heeft het in huis iets verbetert ] Wat kan ik het beste aanschaffen\doen om het gewoon goed te krijgen. Budget is ongeveer 150 a 200 euro. Liever lager uiteraard [ blijf een kniert ]Liefst ook 1 netwerk. Alvast bedankt voor jullie reacties.
Heb je de mogelijkheid om je Linksys router voor het raam te zetten?
Dan heeft het in principe geen obstakels in huis.

Ik zit zelf bij UPC, maar deze modem komt niet zo goed door muren heen. Ik heb een Sitecom 300N x3 aangeschaft voor €12,50 bij de Kruidvat. Mijn tuin zelf is 34 meter lang en 8 meter breed. Daar staat een schuur met een wand van 15 CM dik een garage en een tuinhuis. De garage staat 25 meter van de Sitecom router af. Als ik voor de garage ga staan met mijn rug naar de router toe heb ik 2~3 balkjes. Ik heb met Speedtest.net de snelheid getest, deze kwam uit op 15mbps download en 8mbps upload op 25 meter afstand. Je hebt dus geen sterke router nodig wil je je hele achtertuin gedekt hebben, je moet alleen een taktische plek vinden. :P

[ Voor 4% gewijzigd door leroy98ecker op 10-08-2014 12:55 ]

• lexie_nl
Ga het nog een keer proberen als AP op zolder tegen het dakbeschot aan. Voor het raam kan ik vergeten i.v.m. een vrouw die niks van apparatuur wil weten/zien :+

• lexie_nl
Heb het geprobeerd, het maakt niet zoveel uit. Bereik is iets verbetert, maar niet noemenswaardig. Stuur hem morgen weer terug, toch wat anders gaan proberen
Pagina: 1