Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[WiFi] Problemen met stabiliteit en snelheid

Pagina: 1
Acties:

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:10
Tweakers,

Sinds een tijdje is de WiFi binnen huizen Galaxis dikke drama.

Voorheen ging alles via het Ubee mode/router van ziggo, uiteindelijk was ik het slappe wifi bereik zo beu dat ik op aanraden een Asus RT-AC66u heb aangeschaft.

Het Ubee modem van ziggo heb ik in bridge laten zetten, en de Asus handelt nu al het verkeer af inclusief WiFi clients.

Het Ubee modem en de Asus router staan in de meterkast, tevens komen er 4 UTP kabels binnen in de meterkast van verschillende vertrekken van het huis.

Afijn, De eerste paar dagen was het bereik van de Wifi uitstekend, zelfs in de tuin had ik bereik, en alles werkte perfect. Ook de IP camera's deden het weer feilloos.Tot een paar dagen terug, Ip camera's konden geen netwerk meer vinden, snelheid WiFi op laptops werd zeer traag ( 15mbit ) op telefoons vaak helemaal geen bereik meer.

Ik heb een scan gedraaid met inssder waar onderstaande plaatje uitkomt :
Mijn SSID is Belastingdienst.
Afbeeldingslocatie: http://galaxisvuurwerk.nl/upload/Wifi_01.jpg

Best wel wat draadloos verkeer zoals je ziet. Nu stond het kanaal van de Asus op Automatisch ( 6 ) . Ik heb alle andere kanalen geprobeerd, maar allemaal even dikke drama. Uiteindelijk de 40mhz band ook maar aangeslingerd en op 2 kanalen gaan uitsturen. Dat gaat iets beter.... De snelheid is weer redelijk, maar het bereik blijf waardeloos. ( Router ineens kapot ? Zie ik iets over het hoofd ? )

Huidige netwerk opstelling ziet er als volgt uit.
Afbeeldingslocatie: http://galaxisvuurwerk.nl/upload/Wifi_02.gif

Nu zit er aan te denken , aangezien de asus en ubee in de meterkast staan, om de asus te verplaatsen naar de woonkamer waar nu de switch staat. Dan staat hij op een ietwat meer centrale plek in het huis.

Dus, ubee modem uit bridge halen ( ik zit locatie gebonden met dat kreng) daar de 3 computers op aansluiten waarvan de UTP uitkomt in de meterkast. WIFI compleet uitschakelen op de UBee.

De asus( in AP modus ) plaatsen in de woonkamer waar nu de switch staat , en die vanaf daar al het draadloze verkeer af te laten handelen. Kan dat nog een oplossing zijn ? Gaat dat werken ?

Iemand nog meer ideeën ? Suggesties ?

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:08
40 MHz channel width is vragen om meer interferentie

• Galaxis
20mhz, 40mhz of Auto, allemaal maakt het geen verschil in de stabiliteit en snelheid voor het wifi netwerk.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:36

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Oh jawel ;)

Als de AC66U zich aan WiFi-spec houdt (en dat doet het, heb hem ook staan), zal het in 40MHz 'good neighbour' spelen, dus zodra het interferentie boven bepaalde drempel constateert terugschakelen naar 20MHz. En als interferentie weg is weer naar 40MHz gaan. Leuk, maar iedere omschakeling betekent verlies van verbinding :o

40MHz betekent 3dB minder signaal dan 20MHz, en als ik zo zie heb je zowel last van interferentie (veel ruis) als van zwak signaal, dus je SNR is beroerd en je snelheid ook. In 5GHz is het een ander verhaal, daar heb je geen last van interferentie dus is 40MHz wel aan te raden.

Dat is sowieso je probleem: veel te weinig signaal. Ook niet raar want:
1) de Ubee-modem van Ziggo is in 2.4GHz juist betrekkelijk goed en
2) de AC66U is volledig voor 5GHz/802.11ac geoptimaliseerd, z'n 2.4GHz performance is niet beter dan van een goedkope Sitecom routertje en ws slechter dan de Ubee.

Als je - zoals je plaatje hierboven doet vermoeden - vooral met 2.4GHz werkt is het dan ook een miskoop geweest.

Fundameenteel maakt het trouwens niet uit - je probleem is gewoon dat je met een enkel AP niet je hele huis vanaf meterkast kunt bedienen, of dat nu de Ubee danwel de Asus danwel wat dan ook is. Oplossing is om dat niet te proberen maar om meerdere AP's te gebruiken.

Gelukkig heb je alles in huis om dat beter te doen: gewoon de modem/router als AP1 gebruiken en de Asus als AP2.

Dus:
- Ziggo de modem weer in routed mode laten zetten.
- De Asus als AP instellen (kan gewoon in de setup wizard ingesteld worden in de GUI)
- Asus neerzetten op plek waar goede performance wenselijk is en bedraad op de Ubee aansluiten (via de LAN-poorten, Asus is helaas niet zo slim om de WAN-poort bij de LAN switch te betrekken in AP-mode :') )

Wel minpuntje van de AC66U: het heeft lage zendvermogen in 5GHz doordat het alleen in de non-DFS kanalen kan werken (36-48). In 5GHz heb je 8 low-power kanalen (36-64) en 11 high-power kanalen (100-140). Moge duidelijk zijn dat je beter de high-power kanalen kan gebruiken. Probleem is alleen dat kanalen 52-140 potentieel door (luchtvaart)radar gebruikt kan worden. Daarom is vanuit ETSI (in EU) en FCC (in US) verplicht om te controleren dat een kanaal vrij is voordat je erop gaat zitten. Dat heet Dynamic Frequency Selection (oftewel DFS). Dat is niet alleen een stukje code in de AP, je moet er ook voor gecertificeerd zijn en dat kost geld (ongeveer EUR 20k per apparaat). Asus doet dat wel in de US, maar niet in de EU :( Gevolg is dat je dus alleen de non-DFS kanalen kunt gebruiken en die zijn allemaal low-power. Helaas is Asus hier niet alleen in, o.a. Sitecom doet het hoegenaamd niet. Enige fabrikant die het (iig op high-end apparaten) structureel in EU doet die ik ken is Netgear.

Maarja, dat is voor de volgende keer. Voor nu gewoon aan de slag gaan met die AC66U als AP, dat scheelt stukken (en volgende keer in zo'n geval niet kindje met badwater weggooien door WiFi uit te zetten op apparaat wat je al hebt staan 8)7 )

Oslik blyat! Oslik!

• Galaxis
Helder verhaal , dankjewel :)

Ik ga vanavond de Asus een andere lokatie geven, de lokatie waar nu een swtich staat. De switch word dan overbodig , dat kan de asus ook opvangen.

De ubee weer instellen als routed en ook de DHCP laten regelen, de Asus instellen als AP punt.

Nog een stomme vraag, hoe kan ik nu het beste kanaal bepalen voor de wifi ?

En krijg ik nu een apart SSID van het Ubee modem, en een apart SSID van de Asus ?

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Beste kanaal...

Kort antwoord: in 2.4GHz gewoon een voor een proberen. Zorg iig dat je eigen twee netwerken niet overlappen (dus minimaal 4 kanalen uit elkaar). In 5GHz is maar een ander netwerk, ga daar niet bovenop zitten.

Lang antwoord: om dit op basis van uitleestools zeker te kunnen weten moet je weten wat signaal/ruisverhouding is van jouw AP op kanaal in kwestie vs de andere netwerken en non-WiFi interferentie. Dat is uit te lezen, maar niet met een standaard WiFi-adapter cq standaard AP/router. Kortom, je kunt wat je nodig hebt niet uitlezen. Wat je wel uit kunt lezen (welk netwerk zit op welk kanaal en hoe sterk ontvang je die) is maar het halve verhaal en kun je iig in 2.4GHz best negeren. In 5GHz is kans op andere interferentie kleiner en is maar een ander netwerk, dus dat 'halve verhaal' voldoet waarschijnlijk wel.

SSID's:
Wat je wilt ;)

Een SSID is maar een vriendelijke 'human readable' naam voor een netwerk. Die kun je dus overal hetzelfde instellen of juist bewust overal anders. Overal zelfde heeft als voordeel dat je maar een keer op devices het netwerk hoeft in te stellen. Nadeel is dat je verder geen prio kunt aangeven tussen netwerken, dus dat je afhankelijk bent van je device voor overstappen op ander netwerk. Omgekeerd moet je met andere SSIDs voor elk netwerk elk device instellen (eenmalig). Voordeel is dat je - als je OS het toelaat - prio kunt aangeven, dus bijv 5GHz prefereren boven 2.4GHz bijv. Dat kan in alle OSsen muv iOS. Heb je veel iDevices, dan kun je net zo goed alles hetzelfde laten, heb je vooral andere OSsen, dan kun je best iig 2.4GHz en 5GHz apart houden en desgewenst ook per AP ander SSID.

Ik heb hier alles apart, maar goed, ik doe ook veel testwerk, waarvoor ik echt zeker moet weten wat waarmee verbonden is ;)

Oslik blyat! Oslik!

• Galaxis
Dion_b, wederom een helder verhaal.

Als ik het goed begrijp voor wat betreft de kanalen, als ik op de Ubee 2,4GHZ kies voor kanaal 6, moet ik ervoor zorgen dat op de Asus of Kanaal 1 of kanaal 11 word gebruikt. 5ghz frequentie zal niet uitmaken, ik ben de enigste 5ghz netwerk in de omgeving ( wat ik kan zien dan met inssder)

Wat betreft de SSID namen , het is dus geen probleem als ik op de ubee 2,4ghz SSID hetzelfde zet als op de 2,4GHZ band van de Asus. En dat geld ook voor de 5ghz dus. Ik wil enkel onderscheid kunnen zien tussen de SSID's voor de 2,4 & 5ghz band.

Nou, ik heb vanavond weer wat te doen :) . Hopelijk gaat het nu goed komen haha :)

Bedankt !

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ik zie Franken toch echt op 44+48 zitten, dat is 5GHz. Enige andere waar je uit kunt kiezen is waar je al op zit, namelijk 36+40 ;)

En inderdaad, kanalen 1-6-11 zijn redelijk geaccepteerd standaard kanalenplan. Eigenlijk dom, want dat is in US ideaal, hier zou je liever 1-5-9-13 willen hebben, maar als de rest op 1-6-11 zitten kun je beter ook dat aanhouden. Helaas zie ik dat bij jou meerdere mensen aan alle kanten afwijken, met netwerken o.a. op 2, 8, 9 en 12. Nu kun je alles onder de 85dBm negeren, dus dat valt mee, enige die afwijkt van 1-6-11 ben je zelf. Op basis van de halve info die InSSIDer geeft zo je best op 6 en op 11 kunnen gaan zitten, maar wederom: probeer het zelf uit. Ik heb in heel drukke situaties (veel erger dan bij jou, denk aan >60 SSID's in 2.4GHz :o ) succes gehad met kanaal 13 omdat (vrijwel) iedereen dat meed, maar ik denk niet dat dat bij jou nodig is (en er zit alsnog iemand op 12).

Mbt SSIDs kan het exact zoals je zegt, dus "Belastingdienst_2G" voor 2.4GHz op beide devices en "Belastingdienst_5G" op 5GHz :z

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1