Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11-09 13:42

klaaz

it's me!

Topicstarter
Vanochtend kwam ik tot de ontdekking dat één van mijn Samsung 245b's het na jaren van trouwe dienst had opgegeven. Aangezien ik vooral websites/applicaties ontwikkel leek het mij een goed idee om voor een beeldscherm te kiezen met een hogere resolutie dan de 1920x1200 van de 245b.

Kijkend naar de prijs kom je dan al snel terecht bij de Dell U2713HM, een goed getest paneel met een resolutie van 2550x1440 (10:9). De 2550x1600 schermen zijn me te duur.

Echter, ik liep ook aan tegen een paar UHD schermen waarvan deze Philips me het meeste aanspreekt. Deze monitor werkt als ik het goed begrepen heb op 60Hz in de UHD resolutie waar zijn directe concurrenten Iiyama ProLite B2888UHSU-B1 en Dell P2815Q blijven steken op 30hz in die resolutie.

Nou moet ik eerlijk zeggen dat het allemaal een beetje geheimzinnig lijkt, bij de iiyama moet je graven op de iiyama site om daar achter te komen, en in het algemeen geldt dat de te halen frequentie ook nog afhankelijk is van de gebruikte aansluiting.

Last but not least, deze UHD schermen gebruiken TN panels. Wel schermen waarvan reviewers enthousiast roepen dat ze tot de beste soort behoren maar het blijven TN panels.

De Philips is nog erg vers waardoor ik nog geen goede reviews heb kunnen vinden.

Moeilijk, moeilijk, moeilijk!

Kiezen voor een bewezen 2550x1440 scherm of toch maar gaan voor een UHD TN scherm?

Gamen doe ik niet, puur programmeerwerk en grafisch werk. Wat zijn de meningen hier?? _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EG Mike
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 03-04 16:03
Wat dacht je van pricewatch: Samsung 28D590D Zilver? Een fractie duurder dan wat je zelf aandraagt, maar wel 60Hz!

Als je een gokje durft te nemen, maar wel een UHD IPS scherm voor een redelijke prijs wil, moet je even hier kijken.

Edit:

Ook rekening gehouden met je videokaart, als je gaat upgraden van 1920*1200 -> 4k?

[ Voor 19% gewijzigd door EG Mike op 22-07-2014 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:52
Ik heb een U2711 hier en doe zo ongeveer hetzelfde als jij en die bevalt erg goed. Weet niet zo goed wat een hogere reso zou toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17:02

Nemesizz

Untouchable

Ook rekening gehouden met je videokaart, als je gaat upgraden van 1920*1200 -> 4k?
UGHEM kuch kuch zie:
Gamen doe ik NIET, puur programmeerwerk en grafisch werk.
Dat kan zo beetje iedere videokaart tegenwoordig wel aan.
Heb zelfs games kunnen draaien op 2560x1600 op een 512MB videokaart (GeForce 7600), 2d werk moet ieder modern kaartje (zelfs budget kaarten) makkelijk aankunnen* .

(* = vereiste is wel dat de aansluiting op de videokaart die resolutie aankan, voor zover ik weet hebben alleen Intel IGP's een beperking in de aansluiting van een single link DVI connector op het moederbord, bijna alle andere kaarten hebben wel 1 Dual Link DVI of een displayport tegenwoordig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaz

klaaz

it's me!

Topicstarter
Mijn ventilatorloze AMD Radeon 6570 kan volgens de fabrikant het volgende:

DisplayPort 1.2
  • Max resolution: 3840x2400
  • Multi-Stream Transport
  • 21.6 Gbps bandwidth
  • High bit-rate audio
HDMI 1.4a
with Stereoscopic 3D Frame Packing Format, Deep Color, xvYCC wide gamut support and high bit-rate audio
  • Max resolution: 1920x1200
Dual-link DVI with HDCP
  • Max resolution: 2560x1600
VGA
  • Max resolution: 2048x1536
Moet lukken met DisplayPort toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-09 17:01

M2M

medicijnman

En met een driverupdate-je zou je ook 4K over HDMI kunnen proppen. Maar op 30 Hz is dat niet prettig.

Ik ben een maandje geleden overgestapt van een U2711 naar een 28D590D en de hoeveelheid extra scherm realestate is heerlijk. Schaling op 100% met alleen de webpagina's op 150% werkt heerlijk. Ik zou eigenlijk niet meer terug willen...

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaz

klaaz

it's me!

Topicstarter
418O2 schreef op dinsdag 22 juli 2014 @ 15:03:
Ik heb een U2711 hier en doe zo ongeveer hetzelfde als jij en die bevalt erg goed. Weet niet zo goed wat een hogere reso zou toevoegen.
Vooral pixels in de hoogte.2160 t.o.v. 1440. Meer regels code dus :)
Al vraag ik me af of de lettertjes dan niet te klein gaan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaz

klaaz

it's me!

Topicstarter
pryth schreef op dinsdag 22 juli 2014 @ 15:00:
Wat dacht je van pricewatch: Samsung 28D590D Zilver? Een fractie duurder dan wat je zelf aandraagt, maar wel 60Hz!

Als je een gokje durft te nemen, maar wel een UHD IPS scherm voor een redelijke prijs wil, moet je even hier kijken.

Edit:

Die Samsung ziet er zeker mooi uit maar heeft geen hoogteverstelling, kan niet geroteerd worden, heeft geen speakers en geen USB hub. Daarnaast heeft hij alleen HDMI en displayport aansluitingen.

Ik vind de extra aansluiting en hoogteverstellingen belangrijk en de USB hub erg fijn.

En de koreaanse schermpjes heb ik ook wel bekeken ooit maar ik moet hem snel hebben. Daarnaast vind ik de ssnsluitmogelijkheden erg beperkt en las ik ook dat ze behoorlijk warm kunnen worden. Aangezien ze hier 24/7 aan staan (ofwel aan ofwel standby) en toch wel een paar jaartjes moeten kunnen draaien kies ik liever voor een bekend lokaal merk.

Wat ik me afvraag is of het Philips UHD scherm met 60Hz in UHD een voldoende goede ervaring biedt. Mijn huidige Samsung schermpjes zijn ook 60 Hz en hebben TN panelen. Deze panelen zijn niet echt top maar goed genoeg geweest voor mijn doeleinden. De UHD TN panelen krijgen doorgaans goede kritieken. Dus 2550x1440 AH-IPS 27 inch of 3840x2160 TN 28 inch. Lastig!

[ Voor 12% gewijzigd door klaaz op 22-07-2014 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royeboi
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 05-09 00:04
Ik heb nu een 1440 scherm, en heb eigenlijk spijt. Mijn 15 inch ultrabook met een resolutie van 3200x1800 is zoveel malen scherper. Logisch natuurlijk, de pixeldichtheid is veel hoger bij de ultrabook, maar als ik dit vooraf had geweten had ik nog wat geld bijgelegd voor een UHD. Ik stel voor dat je het toch echt ergens gaat bekijken in een winkel of bij een kennis!

XBL: x0royx | PSN: XRoy_X | Raptr: x0royx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaz

klaaz

it's me!

Topicstarter
Ik heb geen tijd om monitoren te beoordelen in de winkels helaas... Te veel gedoe om de verschillende types te traceren, komt nog bij dat ik geen winkel heb gevonden die ze fysiek in de hebben staan. Wel voorraad maar meestal internetmagazijn.

Afijn, ik heb de Philips op de valreep bij Coolblue besteld. Ik denk inderdaad dat de hogere hoeveelheid pixels en dus regeltjes code me blij zullen maken. Hopen dat de tekst niet te klein wordt ;-)

Dank voor jullie reacties!

[ Voor 0% gewijzigd door klaaz op 23-07-2014 00:55 . Reden: gramma ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EG Mike
Nemesizz schreef op dinsdag 22 juli 2014 @ 16:15:
[...]

UGHEM kuch kuch zie:

[...]
UGHEM kuch kuch zie:
klaaz schreef op dinsdag 22 juli 2014 @ 14:37:

Gamen doe ik niet, puur programmeerwerk en grafisch werk.
Misschien is TS wel 3d-modeller, weet ik veel. Daarom stelde ik ook de vraag of hij er rekening mee heeft gehouden, zo ja: prima!, zo nee: toch ff doen :)
klaaz schreef op woensdag 23 juli 2014 @ 00:04:
Hopen dat de tekst niet te klein wordt ;-)
Je kan altijd de scaling van de tekst vergroten hè!

Anyway, veel plezier met je monitor; laat je weten hoe 'ie bevalt? En of 4k nut heeft voor je, etc etc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:52
klaaz schreef op dinsdag 22 juli 2014 @ 17:14:
[...]

Vooral pixels in de hoogte.2160 t.o.v. 1440. Meer regels code dus :)
Al vraag ik me af of de lettertjes dan niet te klein gaan worden.
Wen je auw aan. Ik heb er een 24" 1080p naast en die letters vind ik groot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:08

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Aankoopadvies vragen mag weer.. (maar lees eerst dit!)

Kiezen is moeilijk, maar stel de vraag op de juiste plek, werkt vast beter ;)

Move VB -> CAA

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freaky Maus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01-09 06:01
Ben een tijd terug overgestapt op mijn huidige 28" Full HD TN scherm, en weet wel dat ik geen TN meer hoef (kwam van een S-PVA). De kijkhoeken en kleurweergave zijn teleurstellend, maargoed je hebt wel een goedkoop groot scherm.
Aan de andere kant zou ik nu ook geen 2560x1440 scherm meer kopen voor een €470. Dan wacht ik liever tot er 'goede' UHD schermen uitkomen die enigzins betaalbaar zijn.

Moest ik nu toch echt een keuze maken zou ik de UHD laten gaan voorlopig, liever een degelijk scherm met lagere resolutie ipv een prut scherm met 4k resolutie. Mijn keuze is dus de U2713HM.

[ Voor 1% gewijzigd door Freaky Maus op 23-07-2014 22:32 . Reden: nuancering ]

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaz

klaaz

it's me!

Topicstarter
@dion_b Oeps, thanks!

Allen, het is de Philips P Line 288p6 geworden.

Ik heb wel een kleine vergissing gemaakt met de specs van mijn videokaart door de algemene AMD specs op te zoeken in plaats van de specs van de betreffende kaart zelf. Ik had dus geen displayPort aansluiting op mijn kaart waardoor de resolutie beperkt bleef tot 1920x1080.

Ik heb daarom de Sapphire besteld ter vervanging van mijn passief gekoelde XFX Radeon 6000. Die was vlot binnen en dus snel ingebouwd en de nieuwe monitor aangesloten op de displayPort aansluiting. Daarna bleef de verversings frequentie van de monitor steken op 30hz |:(

Na wat zoeken en aanklooien (Een hogere frequentie was niet te selecteren in Windows 8.1) uiteindelijk de displayPort versie instelling gevonden in de monitor configuratie en deze op 1.2 gezet (default 1.1). Daarna kon ik in Windows 8.1 wel 60 Hz instellen :-)

En wat vind ik er van? :9~ _/-\o_ Ik heb verder geen IPS schermen dus voor mij zal een verschil in kijkhoeken niet opvallen. Daarnast boeit het me niet want dat is voor mijn gebruiksdoel ook niet echt een issue. Het beeld is ultrascherp en heeft veel realistischere kleuren dan mijn oude Samsung 245B plus.

Scaling in Windows 8.1 gaat tot dusver prima maar de dual monitor setup heeft wel tot consequentie dat de 1920x1200 monitor te grote letters heeft. Dat is nog niet geheel opgelost dus. Het is echter prima werkbaar op de 1080p monitor en perfect op de 2160p Philips.

Nu wachten tot de UHD monitoren echt in prijs omlaag gaan en de Samsung mag ook de deur uit :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EG Mike
klaaz schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 09:56:
@dion_b Oeps, thanks!

Allen, het is de Philips P Line 288p6 geworden.

Ik heb wel een kleine vergissing gemaakt met de specs van mijn videokaart door de algemene AMD specs op te zoeken in plaats van de specs van de betreffende kaart zelf. Ik had dus geen displayPort aansluiting op mijn kaart waardoor de resolutie beperkt bleef tot 1920x1080.
pryth schreef op dinsdag 22 juli 2014 @ 15:00:
I don't wanna tell you I told you so, but I told you so :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TunefulDJ_Mike
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 05-08 14:29
Klaaz, als het goed is kan je binnen windows ook die schalings instellingen per scherm instellen, dat zou je probleem op moeten lossen.

Today me will live in the moment unless it's unpleasant in which case me will eat a cookie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mroffbeat
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 05-09 13:04
ik zie een review youtube video van de 288P6LJEB en die gaat over flickering. Heb jij hier ook last van?
Pagina: 1