Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• SharpY
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 16-10 21:50
Allereerst, ik hoop dat ik in het goede forum zit, was wat lastig te kwalificeren en kon ook niet direct vergelijkbare topics vinden.

Intro
Al een tijdje ben ik bezig met oplaadsnelheid voor alle mobiele apparaten. De collectie thuis van vrouwlief en mijzelf is ondertussen gegroeid naar een Ipad 2, Surface RT, Samsung Galaxy Tab, Iphone en 2x Moto G. Hoop apparaten om op te laden en dat wil je uiteraard zo snel mogelijk doen. Echter ben ik wat dat betreft 0.0 ervaren met betrekking tot stroom en rekensommetjes, maar heb ik wel een energiemeter in huis. Dus de energie meter erbij gepakt om eens naar de resultaten te kijken van de laders.

De setup Wat ik wil weten
Welke laders hebben het grootste laadvermogen en kloppen de specs die worden opgegeven.

Specs LadersOutput WOutput VOutput A
HTC lader[/b]-5V1.0A
Apple lader12W5.2V2.4A
Nobrand 4USB-5.0V2.1A

Ik ben begonnen met de Ipad (75% geladen) + Apple lader Energiemeter gaf te lezen 0.05A, 11W en 238V (tussen stopcontact en lader).
Met de rekensom W = V*A ofwel (11W-0.6W)/5.2V = 2.0A. (Klopt mijn berekening?)

Vervolgens de HTC lader (7W-0.6w)/5v = 1.28A. Hoger dan verwacht dus.

Enfin voor de vakantie deze http://www.1dayfly.com/cms_img/usb_4_poorts_laadstation.jpg op de kop getikt 2.1A, 5V (geen wattage opgegeven). Leuk met 4 poortjes, scheelt laders meenemen.

Zelfde Ipad eraan en resultaten van de energiemeter zijn 0.05A, 11W, 237V. Wat met dezelfde rekensom zou moeten (11W-0.6W)/5V = 2.08A. Erg dicht bij de opgegeven max dus.

LaderApparaatWVA
Apple ChargeriPad 210.45.22.0
HTC LaderiPad 26.451.28
4-ports nobrandiPad 210.452.08

Als ik vervolgens mijn Moto G erbij prik zijn de resultaten als volgt:
(16W-0.6)/5V =3.08A

Galaxy Tab erbij maakt geen verschil meer in het aantal opgenomen W. Wel loopt de A van de energiemeter op tot 0.07A als alle 4 de poorten bezet zijn.

LaderApparaatWVA
4-ports nobrandiPad 2 + Moto G15.453.08
4-ports nobrandiPad 2 + Moto G + Galaxy Tab 10.115.453.08

Vragen
  • Kloppen de berekeningen (output A)
  • Waarom het verschil van input A (volgens de ernergiemeter) en de output A
  • Is het verschil tussen opgegeven specs en gemeten specs van de Apple charger niet wat groot?
Ben erg benieuwd naar jullie gedachten en alvast mijn excuses als hierboven dingen staan waarvan je dit moet doen |:(.

i9-9900K@5GHZ - Gelid Solutions Tranquillo Rev. 4 - Z390-A PRO - 32GB Crucial RAM - 870 EVO Plus NVME 256GB Bootdrive- MSI RTX3080 - O11 Dynamic

Verwijderd

Vooraf: ik ben geen natuurkundige of elektrotechnicus, maar je gaat scheef op een aantal vlakken.

Je wilt nagaan met hoeveel ampère een telefoon/tablet gevoed wordt door een adapter. Dan moet je daar ook meten.

Wat jij doet, is het meten van het energieverbruik van een oplader die aan het laden is uit het openbare stroomnet. Dat (probeer) je weer terug te herleiden naar de laadstroom voor het desbetreffende apparaat. Dat houdt echter geen rekening met de verliezen in de lader en aangezien de geschakelde voedinkjes in de opladers die je nu gebruikt ook niet helemaal lekker werken met zo'n meter die je gebruikt (die bovendien onnauwkeurig is in het onderste meetbereik) is je verbruiksmeter waarschijnlijk niet het beste meetinstrument. De verliezen in de lader worden omgezet naar warmte, er gaat natuurlijk geen energie verloren.

Verder ga je volgens mij de mist in met je berekening door het omgezette voltage te gebruiken. Ik heb zelf ook die no-name oplader met 4 poorten, en naar mijn idee kan die géén 3A leveren zonder dat-ie in rook opgaat, het is een tamelijk slecht ontworpen apparaat.

Voor dit soort toepassingen zou ik gewoon een goedkoop metertje van DX (of een andere aanbieder) gebruiken. Eventueel kun je een USB kabel doorknippen en dan met behulp van een multimeter tussen + en - de spanning meten, en de stroom meten (in A) door de multimeter de verbinding te laten zijn tussen de beide plussen. Dat laatste leg ik even Jip en Janneke uit ;)

• SharpY
Dank voor je reactie. Dat het inderdaad niet volledig accuraat zou zijn door de output van de lader te meten vs de input van het apparaat had ik inderdaad bedacht, echter had ik geen ander meetpunt. Mijn twijfel ontstond dus ook met de 3A van die 4 poorten lader, leek me erg onwaarschijnlijk vandaar ook uiteindelijk de reden van de post.

Dat metertje gaat er in ieder geval komen (zojuist besteld, thanks!), of we ook creatief gaan worden met een usb kabel en multimeter hangt even af van hoe regenachtig de komende zondagen gaan worden :P

i9-9900K@5GHZ - Gelid Solutions Tranquillo Rev. 4 - Z390-A PRO - 32GB Crucial RAM - 870 EVO Plus NVME 256GB Bootdrive- MSI RTX3080 - O11 Dynamic

Verwijderd

Daarnaast staat de maximale stroom opgegeven die een oplader kan leveren. Niet elk apparaat laadt op met de maximum aangeboden stroom. Mijn telefoon laadt bijvoorbeeld maximaal op met 1A. Dus bij een 500mA bron met 500mA. Bij een 1A bron met 1A maar met een 2A bron ook met maar 1A. Daar haal je geen snelheidswinst meer uit.

• SharpY
Verwijderd schreef op dinsdag 22 juli 2014 @ 15:11:
Daarnaast staat de maximale stroom opgegeven die een oplader kan leveren. Niet elk apparaat laadt op met de maximum aangeboden stroom. Mijn telefoon laadt bijvoorbeeld maximaal op met 1A. Dus bij een 500mA bron met 500mA. Bij een 1A bron met 1A maar met een 2A bron ook met maar 1A. Daar haal je geen snelheidswinst meer uit.
Daarvan ben ik me bewust, vandaar ook naast mijn telefoon (1A) ook 2 tablets genomen van 2A om dit goed in beeld te krijgen.

• StephanVierkant
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 05-11 23:08
Ik zag toevallig bij de Action zo'n USB-meter liggen en ben wat gaan testen met verschillende apparaten, stekkers en kabels. Een aantal stekkers en kabels is inmiddels weggegooid. Ik bleek zelfs laders van <0,2A te gebruiken. Sommige kabels gaven <0,5A door bij een 2A lader.

Ik wil nu de slechte stekkers en kabels vervangen door betere. Waar moet ik op letten bij de aanschaf? Hoe controleer ik de kwaliteit van een kabel/stekker (vooraf)? Zijn er misschien andere tests/reviews? TS heeft een goed begin gemaakt, maar ik kan me niet anders voorstellen dat een andere Tweaker een nog uitgebreidere analyse heeft gedaan.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:42
Als je eerlijk wilt kunnen vergelijken dan wil dat niet met een telefoon. Een telefoon kan best minder stroom gaan trekken als de accu voller begint te raken. Ook kijken telefoons naar wat voor lader er is aangesloten, AC ("yes, we kunnen de volle sterkte trekken, 1A of zelfs 2A) of USB... (meh, laten we het maar op max 500mA begrenzen om het veilig te houden). Apple idem dito.
Daarom moet je een 'dom' apparaat aansluiten wat altijd hetzelfde vermogen trekt, gewoon de stroom opstoken in een domme weerstand: http://www.banggood.com/2...With-Switch-p-958123.html

En dan nog zo'n verloopsnoertje erbij: http://i.imgur.com/CdNrNit.jpg?1 als je ook kabels wilt kunnen testen ipv alleen de lader.

Met die weerstand overigens wel opletten, hij wordt behoorlijk warm dus liefst in de luchtstroom van een ventilator leggen.

Dit soort dingen wordt overigens ook vaak in [Ervaringen] Online shoppen in China - Deel 2a besproken, dus kijk daar ook eens. Zijn ook wel mensen die kabeltjes testen.

[ Voor 24% gewijzigd door ThinkPad op 15-08-2015 23:28 ]

• StephanVierkant
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 05-11 23:08
Mijn test was ook zeker niet wetenschappelijk verantwoord, maar het verschil tussen 1,8A en 0,2A vlak na elkaar vond ik groot genoeg om laatstgenoemde kabel weg te gooien ;-). Heb het op een vrijwel lege telefoon getest, vanaf 93% kakte hij inderdaad al wat in.

Grote verrassing vond ik wel dat de kabeltjes zoveel verschil maakten. De 2A-lader haalde met de beste (en kortste, vast geen toeval) 1,8A en twee 1A-stekkers haalden zo'n 0,95A. Bij sommige kabels bleef daar maar 0,2A van over.

Goede tip van het China-topic, ik zal er eens kijken.
Pagina: 1