Leo1010 schreef op donderdag 31 juli 2014 @ 10:37:
Dat is een mooie vrijbrief voor ieder oorlogsgebied dan...
Kinderen erbij halen en je hebt vervolgens het "recht" om lekker te beschieten, want ze mogen toch niet terugschieten...
Verplaats die situatie eens naar het Westen. Stel er is een bankoverval. Er zijn gijzelaars... zou je dan zeggen "knal ze allemaal maar neer"? En dat is dan nog een geval actief gebruik als schild. Het meeste wat Israel als gebruik van human shields noemt is een simpele nabijheid bij burgers. In een van de meest dichtstbevolkte gebieden in de wereld!
Stel hem dan wel even juist!
Een bankovervaller zit in een gebouw met allemaal kinderen en blijft uit de ramen naar andere gebouwen schieten, dagen lang... En dan is het niet één overwaller, maar het zijn er honderden, die heel de dag door vanuit andere ramen blijven schieten, omringd door onschuldigen.
Ik weet niet wat de politie dan uiteindelijk zou doen...
Op een gegeven moment moeten ze wel gaan schieten, denk je niet?
Wat denk je dat er gebeurt als de raketten van Hamas neerkomen op Tel Aviv!? Dat deze op miraculeuze wijze enkel militairen gaan raken!?
Maar dat is het juist. Proportioneel gezien raken die zelden Tel Aviv en hebben een nog kleinere kans om daadwerkelijk slachtoffers te veroorzaken. En men roept wel over meer dan 1000 raketten maar ik durf te wedden dat een flink deel gewoon als schroot uit de lucht valt.
En dat weet jij, hoe?
Of zie jij de zelfmoordaanslagen in bussen en marktpleinen door Hamas ook als normale oorlogsvoering!?
Moot point. Is al jaren niet meer met regelmaat. En de oorzaak van het minder aanslagen kun je niet enkel op die muur gooien.
En waarom niet? Dat valt wel heel toevallig samen in tijd toch?
Er moet gewoon een VN macht heen, liever vandaag dan morgen.
Met Israel valt prima te praten, die stoppen per direct met de beschietingen en het grondoffensief, zo lang de VN daar aanwezig is.
Zie de VN in die situatie dan ook als ouder die foei zegt tegen 2 kinderen. Israël houd dan wel even op maar enkel voor PR doeleinden. Time and time again zie je dat Israel de een of andere onredelijke eis heeft om onderhandelingen op te blazen. In dit geval het niet willen terugtrekken van troepen en doorgaan met strikes uitvoeren op Hamas doelwitten maar wel verwachten dat Hamas compleet stopt.
Daarom zeg ik een VN macht IN Gaza stationeren.
Israel kan het zich echt niet veroorloven om VN soldaten te raken...
Om dan weer op Russel Brand terug te komen. Die vergeleek de Hamas raketten met iemand die je zit te prikken met naalden. Je vind het niet leuk maar je gaat ook niet met een mes terug steken.
Waar Israël in de eerste plaats fout zit is proportionaliteit. 5 tank granaten afvuren op een ziekenhuis omdat er ergens uit de omgeving geschoten werd is belachelijk. Een halve wijk opblazen omdat een of andere minister er toevallig woont is belachelijk.
Met het verschil dat de messen van Israel redelijk op raken.
Het vergelijk met naalden is ook een beetje flauw, want die raketten van Hamas zijn wel degelijk dodelijk...
Verder ben ik het volkomen eens dat het buiten proportioneel is...
Maar met proportioneel geweld (whatever dat is) komt er ook geen oplossing.
Ik zoek naar een oplossing, niet een vermindering van het geweld.
Edit:
Zoals ik al eerder aangaf... er is een wezenlijk verschil tussen gewoon goede grenscontrole's en het honger beleid wat Israel uitvoerd. Daarbij zou Israel makkelijk tegen Egypte kunnen zeggen "zet jullie kant maar open".
Je weet dat Gazanen en Egytpe niet echt samen gaan?
Dat heeft niets met Israel te maken...
Egypte heeft voor 1967 Gaza 20 jaar lang bezet. Echt bezet.
Gaza werd verwaarloosd door Egypte en ieder tegenprotest werd ter plekke geexecuteerd.
Ga er maar van uit dat Gaza en Egypte als
water en vuur zijn...
gambieter schreef op donderdag 31 juli 2014 @ 10:45:
Toen Hamas er nog niet was, maar Israel wel, gebeurde er ook niets positiefs. Je kunt de optelsom ook maken voordat je al eenzijdig beslist.
Maar in je post blijf je gewoon de fout maken exclusief vanuit de Israelische belangen en visie te denken. Dan heeft het dat ad nauseam te blijven herhalen zonder enig nieuw inzicht gewoon geen zin.
Kom op en kijk nu een keer niet naar de Israelische propaganda. Die kolonisten zitten er al, de Israelische staat moedigt dit aan en is ze alleen aan het uitbreiden. Dat zijn nu de zogenaamd "goedwillende" Israeli's van je.
Heb je nu echt nog steeds niet geleerd dat het een cirkel is, en geen lineair gebeuren? Voor elke Israelische actie zit een Palestijnse actie, en daarvoor een Israelische actie, etc. De Israelische staat/veiligheidsdienst/leger heeft ook al zoveel moordpartijen, aanslagen etc gepleegd dat je niet kunt doen alsof er maar 1 terroristische kant is.
Durf nu eens kritisch op Israel te zijn zonder naar Hamas te wijzen. Dat is je ondanks grote lappen tekst nog niet gelukt.
Je blijft me in een hoek duwen he...
Volgens mij heb ik heel duidelijk uiteengezet hoe ik erover denk.
Maar als ik in mijn stappen aangeef wat israel fout doet en wat daar moet veranderen, kom je met een antwoord dat dát "je" goedwillende Israeli's zijn.
En vervolgens duw je me weer volledig in de pro-israel hoek...
Daarnaast "vergeet" je mijn stap 3 die ook niet echt pro Israel is, denk je wel...
Dus nogmaals:
Belangrijkste is een staakt het vuren...
Geen burgerslachtoffer meer.
VN erheen met een macht IN Gaza.
Stap 1:
Dus beide partijen stoppen met aanvallen, VN macht erheen en op het moment dat Hamas nog steeds raketten afvuurt, ondanks de aanwezigheid van de VN, reageert Israel er NIET op met tegen aanvallen.
Heel duidelijk afspreken. Hamas aan tafel nemen, samen met Fatah.
Stap 2:
Bepalen van de grenzen, stukken van de westbank terug naar Palestina, en het actief terugtrekken van kolonisten op Palestijns gebied. Maar de muren blijven bestaan...
Stap 3:
Het stuk tussen Gaza en Westbank met elkaar verbinden, door er Palestijns grondgebied van te maken... Uiteraard Israel tegemoet komen met een muur aan weers zijden van die "weg"
Dat is niet pro-Israel, dat is hoe ik denk dat dit "opgelost" moet worden...
Ik heb zeker kritiek op de manier hoe Israel omgaat met de kolonisten, maar dat is in Gaza niet aan de orde, maar op de Westbank.
Prioriteit is het probleem bij Gaza op te lossen, niet de westbank...
In Gaza vallen veel te veel doden.
Maar blijkbaar mag ik Hamas niet als sleutel hiervoor zien in Gaza...
Delerium schreef op donderdag 31 juli 2014 @ 11:00:
Maar eigenlijk is het verspilde moeite, want naast het erkennen van Israel als staat is er ook nog de erkenning van de Palestijnse staat (of autoriteit) nodig en dat weigert de pro-Israel gebruiker sowieso al.
Lees mijn stappen nog eens door, ervan uitgaande dat je mij bedoeld met " pro-Israel gebruiker".\
Ik geef direct toe dat ik meer pro-Israel ben, dan pro-Palestijnen, maar als je mijn posts goed leest zie je dat die absoluut niet onvoorwaardelijk is.
Beide zullen concessies moeten doen... Maar dat komt gewoon pas aan de orde zodra het staakt het vuren er is...
Het belangrijkste is dat er geen burgerslachtoffers meer vallen!