Toon posts:

Waterkoeling 24/7 veilig?

Pagina: 1
Acties:
  • 128 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Wie heeft hier nou z'n waterkoeling 24/7 onbeheerd draaien? Wie heeft er zoveel vertrouwen in z'n setup?

Ik bedoel wat is nou het erste wat er kan gebeuren. Je hele systeem verrot omdat je waterkoeling lek is, of omdat bv. de pomp ermee opgehouden is, daar kan ik nog mee leven.
Maar kan er nou bijvoorbeeld ook brand ontstaan?

Wat gebeurd er als er een lek onstaat. Houd je systeem er gewoon mee op en slaan de stoppen door? Of fikt je huis gewoon af?
Welke veiligheidsmaatregelen zijn er te treffen? (apparte groep? goed aarden?)

Wat is jullie situatie en wat zijn de ideeen?

Verwijderd

tja, het is natuurlijk maar de vraag of als je achter je pc zit en de boel gaat lek of je dan wel op tijd kan ingrijpen voordat de boel doorfikt...

En als 't dan toch misgaat dan zou toch de stop eruit moeten klappen, als je dan op een aparte groep zit dan voorkom je dat de rest van 't huis zonder stroom komt te zitten...

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:43

RvV

Ik heb nu een gesloten systeem, en hij staat eigenlijk altijd aan. Ik maak me er niet meer druk om. Als hij ontploft zoekt tie het zelf maar uit. Zo ver zal het denk ik niet komen. Eerder een verbrand moederbord denk ik, en dan zal je voeding wel doorslaan. Verder nix ernsigs denk ik. Je huis fikt niet zo snel af. Als je de slangen maar goed vast maakt.

Y'24

• tec
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-12-2024

tec

TEC

Als er een lek ontstaat dan betekent dat het einde der tijden, meteen een nucleaire winter :P. Neh denk dat als zon ding lek raakt (en water loopt niet naar onderin de kast maar loopt over mobo of over proc) je pc flink gebakken wordt, of heel je huis in de fik vliegt weet ik niet, misschien kun je sprinkler aanleggen om dat te voorkomen ;)

Verwijderd

Waarschijnlijk is het gewoon kortsluiting op het mobo....en dan hangt het er maar vanaf waar, maar brand lijkt me uitgesloten.

Wat je er tegen kan doen....ik ga onder elke sluiting (meest fragiel) een sensor maken...zodra hij vocht detecteert dat mijn systeem uitschakelt.
Je hebt van die schakelingetjes die vocht detecteren en vervolgens een led laten branden...ik wil daar dus een optocoupler mee aansturen en aan de andere kant een relaitje die mijn voeding uitschakelt....
Of zoiets....

Suc6

Verwijderd

Topicstarter
Haha, ja een sprinkler is idd. een aardig ideetje :) Alleen dan wordt waterkoeling ineens wel heel erg prijzig. :o

Nee, waar het mij om gaat is slaat de stop eruit? en is alles dan veilig.
Of gebeurd dit niet en keer je na je werk terug in een verkoolde woning >:)

• Horus
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02-05 06:44
Ik heb mijn waterkoeling 24/7 aan staan, en werkt ok. Je moet het gewoon de eerste paar dagen in de gaten houden. Als het dan goed werkt, blijft het ook wel een tijd goed, wat je nog kan doen is MBM installeren en instellen dat je PC zichzelf uitzet als de CPU te heet wordt( doorhet waterblok wat erop zit zal de temp niet direct hard stijgen als de waterstroom uitvalt dus dat moet makkelijk kunnen)
Verder is de kans op brand door het water zeer klein, iig niet door je PC, theoretisch zou je pomp oververhit kunnen raken, maargoed die staat ook in het reservoir neem ik aan, dus dat zit well goed.
Een goed werkende aardlek en aarding is natuurlijk altijd aan te raden.

succes en veel OC plezier

Disclaimer, uiteraard alles onder voorbehoud, en ik ben nergens verantwoordelijk voor >:)

• Mex
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08:25

Mex

Mijn vorige TB is ook overleden door een weigerend MBM.

Ik heb nu dit hardwarematige ding gekocht:

Produktinformatie

Door het grotere temperatuurbereik tot 110°C is deze module voor bijna alle toepassingen in de temperatuurbewaking geschikt. Er kunnen twee grenswaarden in 1°C stappen ingesteld worden. Bij het bereiken van de ingestelde max. resp. min. temperatuur worden een schakeluitgang en een alarmuitgang geactiveerd. Bovendien kan de max./min. temperatuur uit een geheugen opgeroepen worden. Omschakelbaar display tussen temperatuur en tijd. Deze module heeft een vaste sensor aan het einde van een ca. 3 m lange aansluitkabel.
Technische spec.: Meetbereik -10°C tot 110°C (14° F tot 250° F) · Resolutie 0,1°C (0,1° F) · Nauwkeurigheid 0°C tot 60°C ± 1°C, anders ± 1,5°C · Meetsnelheid 1 sec. of 10 sec. instelbaar · Alarmuitgang 4 kHz gedurende 1 minuut · Cijferhoogte 13 mm · Voedingsspanning 1,5 V penlite batterij (wordt niet meegeleverd) · Afm. module (bxhxd) 68 x 35 x 24 mm, display (bxh) 48 x 18 mm.
Min.- en max. geheugen
Incl. temperatuurvoeler
Alarmuitgang

Afbeeldingslocatie: http://image01.conrad.nl/pix/195/G1/195715G1.JPG

Te koop bij Conrad voor 35 piek excl. postzegels.

Ik vertrouw niet meer op MBM...

Edit: de kans dat het gaat lekken is 0,0001% Alles zit vast met slangklemmen. Het is in principe onmogelijk.

Zie hier

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 11 juni 2001 13:06 schreef igor het volgende:
ik ga onder elke sluiting (meest fragiel) een sensor maken...zodra hij vocht detecteert dat mijn systeem uitschakelt.
Je hebt van die schakelingetjes die vocht detecteren en vervolgens een led laten branden...ik wil daar dus een optocoupler mee aansturen en aan de andere kant een relaitje die mijn voeding uitschakelt....
Of zoiets....

Suc6
Kijk zo'n vochtdetectie schakeling daar ben ik ook wel in geinteresseerd. Als je dit serieus gaat uitwerken. Laat het ons dan zeker even weten.
Bij de minste geringste druppel pats! alles uit. ideaal!

• Mex

Mex

Op maandag 11 juni 2001 13:12 schreef bastard het volgende:

[..]

Kijk zo'n vochtdetectie schakeling daar ben ik ook wel in geinteresseerd. Als je dit serieus gaat uitwerken. Laat het ons dan zeker even weten.
Bij de minste geringste druppel pats! alles uit. ideaal!
Waarom vocht! Als je alles goed in elkaar zet is de kans op lekken nihil. De kans op oververhitting door een defecte pomp is volgens mij vele male groter dan een lekkage.

• Rickysaint
  • Laatst online: 07-03-2025
Slangenklemmen zijn in principe nog een van de slechtste verbindingen ook, er zijn diverse knelkoppelingen op de markt welke een nog betere garantie geven tegen lekken.
Buiten het feit om dat er geen 10bar op staat, wordt de lekkans wel heel erg klein.
Tegen condens zijn zakjes silicagel ook erg
handig.
Op mijn werk hebben we flowmeters met een stalen kogel in een buisje, op het moment van flow zal het kogeltje stijgen. En indien er geen flow is blijft het kogeltje beneden hangen. Is te beveiligen met behulp van magneetkontact, welke op zijn beurt weer een relais stuurt. De rest is er vanzelf wel bij te bedenken!!! *D

every man is wise, until he speaks

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 11 juni 2001 13:11 schreef Mex het volgende:
Mijn vorige TB is ook overleden door een weigerend MBM.

Ik heb nu dit hardwarematige ding gekocht:
Coole info man! Kijk dit was idd. net een van de obstakels waar ik over zat te dubben.
MBM je systeem uit laten schakelen bij te hoge proc. temps. is geen 'waterdichte' oplossing ;)
Als je systeem bijvoorbeeld is vastgelopen, dan zal MBM dus ook niet meer werken.

Maar dit apparaatje is perfect!
Heb jij hem zo aangesloten dat hij je systeem uitschakelt? hoe heb je dat geschakeld dan?

• Rickysaint
  • Laatst online: 07-03-2025
Bij conrad zijn diverse printjes te koop met tijd/schakelfuncties voor rond de 30 gulden.

every man is wise, until he speaks

Verwijderd

de eerste week was ik wat voorzichtig nadat ik het had geinstalled maar daarna heb jij bijna geen kans meer op lekkages
en jah ik draai mijn pc 24/7

Verwijderd

Ik draai m'n PC geen 24/7, maar ik heb inmiddels voldoende vertrouwen in het systeem om dat te doen, mocht het nodig zijn.

• Mex

Mex

Op maandag 11 juni 2001 13:23 schreef bastard het volgende:

[..]

Maar dit apparaatje is perfect!
Heb jij hem zo aangesloten dat hij je systeem uitschakelt? hoe heb je dat geschakeld dan?
Het zit zo geschakeld dat ie via het draadje van de powerbutton contact gaat maken als hij te heet word, en dus uitschakeld. Wil je het helemaal safe doen, schakel dan dmv een relais je complete 220 uit. }:O

Verwijderd

die van mij staat ook permanent aan, en zoals al gezegd is, als hij in het begin niet lekt zal dat daarna ook bijna niet gebeuren, verder heb ik nu wel een beetje vertrouwen in me pompje, maar als ik wat meer tijd heb ga ik ook wel kijken naar zo een relais setup om alles uit te schakelen als de pomp dood gaat, dat is wel idiaal.
Pagina: 1