Toon posts:

PC voor photoshop/dragon 12 en huis tuin en keuken gebruik.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey tweakers,

Ik heb een systeem bij elkaar gezocht maar heb nog nooit eerder een pc in elkaar gezet dus hoor graag wat jullie er van vinden.

Alvast super bedankt!

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil het nieuwe systeem gaan gebruiken voor normaal dagelijks gebruik zoals office, internet en films kijken (full hd kwaliteit) daarnaast wil ik het gebruiken om foto's te bewerken met Adobe Photoshop en gebruik ik Dragon 12 spraaksoftware. Ik wil graag een systeem dat snel, stabiel en stil is omdat hij in de slaapkamer komt te staan. Daarnaast moet het voldoende geheugen hebben vanwege een flinke hoeveelheid foto's.

Wat mag het systeem gaan kosten?
600 - 800 euro.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb een dvd brander een toetsenbord, muis en beeldscherm.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een volledig systeem op een dvd speler/brander, toetsenbord, muis en beeldscherm na.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Merk maakt me niet zo veel uit liefst wel A merken zodat ik een stabiel en betrouwbaar systeem heb.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik wil graag een snel, stabiel en stil systeem. Daarnaast heb ik voor dit moederbord gekozen omdat er wifi op zit en de mogelijkheid om in de toekomst naast de 2 harde schijven die ik er nu in zet nog een ssd via sata express aan te sluiten. Wat betreft het internet wil ik graag een dual band frequency 2.4/5 GHz.

Ga je overklokken?
nee

Vragen:
- Ik twijfel tussen een intel core i7 en een i5. Is een i7 overkill?
- Daarnaast zou ik graag horen of ik een extra koeler nodig heb om het systeem eventueel stiller te maken
en misschien een videokaart of is de kaart onboard voldoende ivm Photoshop?
- Ik heb nu gekozen voor een moederbord met wifi maar is dit de beste keuze of kan ik beter een
netwerkkaart aansluiten op het moederbord en een goedkoper/ander moederbord kiezen? De PC komt
op zolder te staan terwijl de router op de begane grond staat, hij moet dus een aardige afstand kunnen
overbruggen. Met USB ontvangers heb ik niet zo goede ervaringen.
- Kan het systeem verbeterd worden zonder dat het veel duurder wordt (goedkoper mag altijd natuurlijk)?

Dit is het systeem wat ik in gedachte had:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-4790 Boxed€ 254,90€ 254,90
1Asus Z97-PRO (Wi-Fi ac)€ 163,04€ 163,04
1Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB€ 46,04€ 46,04
1Cooler Master Silencio 452€ 52,34€ 52,34
1Kingston HyperX KHX1600C9D3B1K2/8GX€ 71,95€ 71,95
1Cooler Master B600€ 43,95€ 43,95
1Samsung 840 EVO 250GB€ 102,99€ 102,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 735,21

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 30-03 22:08
De i7 is overkill, aangezien photoshop nauwelijks gebruikt maakt van hyperthreading: https://forums.adobe.com/thread/806048

De staff post dat zelf op hun eigen forums.

Hier staat dat er gebruikt wordt van opengl/opencl in photoshop. Het extra budget wat je dus overhoud op besparing op de cpu kan dus gestoken worden in een amd gpu. Amd is iirc beter in de opencl/opengl extensies.
https://forums.adobe.com/message/4289204

(beide dingen die in 2 minuten googlewerk door mij opgezocht is)

Je moederbord is van de z chipset, wat oorspronkelijk ook voor overclocken bedoelt is. Ik weet niet of er moederborden zijn met dezelfde features op een ander chipset. Zo ja, dan valt daar ook nog leuk op te besparen.

Voor extra stilte is een cpu koeler zeker aan te raden. 99% van alle losse koelers zullen stiller zijn of beter koelen dan de stock koeler.

[ Voor 9% gewijzigd door Ardjee op 17-07-2014 00:56 ]

• amas
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 31-03 10:24

amas

Law of Nature: Chaos

Zo'n duur moederbord is niet nodig alleen maar om 802.11AC te hebben. Daar zijn goedkopere oplossingen voor pricewatch: Gigabyte GA-H97N-WIFI. Dan kun je ook een mooie kleine behuizing nemen: pricewatch: Fractal Design Node 304 Zwart

i7 is zoals boven al gezegd overkill voor PhotoShop. Neem dan een pricewatch: Intel Core i5-4460 Boxed. SSD kan ook goedkoper zonder snelheid te verliezen pricewatch: Crucial MX100 256GB. 600W voeding is veel te veel. 300W is meer dan voldoende: pricewatch: be quiet! System Power 7 300W. Het systeem zal niet meer dan 100W gebruiken.

[ Voor 9% gewijzigd door amas op 17-07-2014 01:00 ]

Optimist: The glass is half full; Pessimist: The glass is half empty; Physicist: The glass is full of liquid and air.

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Voor dat geld kan ik wel wat mooiers verzinnen:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4690 Boxed€ 179,90€ 179,90
1Gigabyte GA-H97-D3H€ 89,89€ 89,89
1Sapphire Radeon HD 7950 3GB GDDR5 With Boost€ 169,90€ 169,90
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 45,91€ 45,91
1Cooler Master Hyper 212 EVO€ 27,83€ 27,83
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 67,-€ 67,-
1Seasonic S12II-Bronze 520W€ 48,50€ 48,50
1Crucial MX100 256GB€ 91,84€ 91,84
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 773,11

*CPU: Beste i5, goed genoeg
*Mobo: prima bordje met M.2-aansluiting
*GPU: yep, die is er ook, beste bang-for-buck van het moment
*HDD voor alle rotzooi waardevolle bestanden
*Case vewege de Silence :)
*RAM: standaard
*PSU: zeer goede kwaliteit
*SSD: beter dan de Samsung

WiFi kan ik niet aanraden, zeker niet van dr begane grond tot de zolder. Neem dan bijvoorkeur een powerline.

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties.

Naar aanleiding van de reacties heb ik 3 vragen:
- waarom zou je kiezen voor een Intel core i5-4460 ipv een Intel core i5-4690 is dat puur vanwege de besparing (omdat de Intel core i5-4460 goedkoper is)?
Intel Core i5-4460 Boxed
Intel Core i5-4690 Boxed

- volgens mij lever ik met het Gigabyte GA-H97N-WIFI de sata express poort in en dat wil ik.
Asus Z97-PRO (Wi-Fi ac)
Gigabyte GA-H97N-WIFI

- Merk je het schrijf verschil niet? Bij de samsung 840 EVO 250 staat bij de spec. dat hij 520 mb schrijft ipv 300 mb van de crucial. Of merk je dit verschil in schrijf snelheid niet?
Crucial MX100 256GB
Samsung 840 EVO 250GB

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 17-07-2014 09:03 ]

• melwasul
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 30-03 23:14
De i7 is in jouw geval overkill. Dit is enkel te verantwoorden indien je aan stevige videobewerking doet, of gebruik maakt van software die sterk leunt op multi-threading. Kan je beter wat geld uitsparen en gaan voor een i5 (Haswell Refresh) processor.

Het moederbord is eveneens overkill. De Z97 chipset is primair gericht op overklokkers (maar dan heb je een duurdere K-processor nodig), de H97 chipset is gericht op niet-overklokkers. Verder is er geen/nauwelijks verschil tussen beide chipsets. Zorg er wel voor dat je een H97 bordje neemt met een M.2 slot (voor ondersteuning van nieuwe-generatie SSD's).
Mocht je natuurlijk een Z97 bordje op de kop kunnen tikken voor een goedkopere prijs dan een H97 bordje, dan is dit natuurlijk ook een goede keuze.

Ik zou wireless internet vermijden. Ik heb 2 maal geprobeerd m'n desktop wireless te verbinden met het internet, in 2 verschillende woningen. Beide keren heb ik dit enkele maanden geprobeerd, maar uiteindelijk toch telkens naar een alternatieve oplossing gegaan. De stabiliteit en netwerksnelheid is vaak bedroevend, zeker in vergelijking met een bedraadde oplossing (UTP-kabel). Dit is een one-time investment die je nadien in principe niet meer moet vervangen en altijd werkt. En zelfs al moest je ooit de kabel vervangen, binnen bijvoorbeeld 20 jaar, dan zijn de faciliteiten hiervoor reeds aanwezig wat het tot een gemakkelijk klusje maakt.

Kan deze oplossing echt niet geïmplementeerd worden, probeer dan te werken met powerline adapters. Dit durft soms problemen geven, afhankelijk van je elektriciteitsnetwerk, maar meestal niet. Deze oplossing is minder goed dan een bedraadde UTP oplossing, maar nog steeds vele malen stabieler en sneller dan een draadloze oplossing.

Indien je met extra koeler bedoelt een processor koeler, dan is het antwoord "neen, dit is niet noodzakelijk". Zolang je niet overklokt is een aparte processor koeler niet nodig. Tenzij je voor absolute stilte wilt gaan. Niet dat de stock koeler zo luidruchtig is, zeker niet, maar er zijn nog stillere koelers die de processor tevens beter koelen dan de standaard koeler.
Heb je met andere woorden het budget voor een aparte koeler, dan kan je dit overwegen. Wil je liever wat besparen dan ga je gewoon voor de standaard meegeleverde koeler.
Mocht je overwegen een aparte koeler aan te schaffen, kijk dan hier even voor enkele interessante koelers. Vooral de Thermalright True Spirit 140 is een interessante koeler, maar hou er wel rekening mee dat deze koeler wegens zijn hoogte niet in elke kast past!

Qua behuizing ben ik nogal fan van de Fractal Design R4. Top kast, maar kost wel enkele euro's meer dan jouw huidige keuze. Dit is immo de beste keuze mijn inziens voor een budget onder de 100 euro. Bestaat trouwens in verschillende kleuren, al dan niet met venster. In deze kast past trouwens de Thermalright True Spirit 140 koeler.

Zoals al aangehaald is jouw voeding overkill voor jouw setup. Zonder aparte grafische kaart heb je meer dan genoeg aan een 300 watt voeding, en zelfs met grafische kaart ga je hier mogelijk genoeg aan hebben. Al kan je in dit laatste geval misschien best voor een 450 watt voeding gaan (afhankelijk van het verbruik van de grafische kaart). Kijk hier eens voor enkele modellen die gekend staan als kwalitatief goed.
Zelf ben ik fan van de Cooler Master VS reeks aangezien deze voedingen zeer goed uit verschillende reviews komen. Ook Seasonic is een top merk.

Mocht je een grafische kaart overwegen kan je een GTX 750 TI kaartje nemen indien jouw budget lager is dan 150 euro. Deze kaarten zijn super zuinig in vergelijking met andere kaarten en bieden veel betere prestaties dan de geïntegreerde kaart. Handig indien je af en toe eens een spelletje wilt spelen.
Wil je meer prestaties en heb je een budget boven de 150 euro, kijk dan eens in het rode kamp (AMD), bijvoorbeeld naar de 7950 kaarten.

De SSD zou ik, zoals ook al aangegeven, vervangen door de Crucial MX100 256 GB. Deze is op papier iets minder snel dan de Samsung variant, maar dit ga je in de praktijk niet merken. Wat sterk in het voordeel pleit van de Crucial is de bescherming tegen stroomonderbreking. Dit heeft de Samsung SSD niet met als gevolg dat bij stroomonderbreking gegevens beschadigd kunnen geraken. Robuustheid lijkt me voor SSD's veel belangrijker dan marginaal betere prestaties, die vrijwel uitsluitend in benchmarks te zien zijn en niet in dagelijks gebruik.

Zoals MK1998NL al aangaf kan je ook nog wat besparen op het RAM geheugen, bijvoorbeeld door dit setje te nemen.

Experience the mountains!

• TweakerXs
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08-04-2025
melwasul schreef op donderdag 17 juli 2014 @ 08:55:

Wil je meer prestaties en heb je een budget boven de 150 euro, kijk dan eens in het rode kamp (AMD), bijvoorbeeld naar de 7950 kaarten.
Kijk in dat geval met name in AMD kamp, ivm opencl/gl ivm. wat Ardjee aangeeft hierboven

Verwijderd

Topicstarter
Super bedankt voor alle reacties!! Ik kan er zeker wat mee (en van leren).
Ik heb mijn lijstje even aangepast. Alleen voor het moederbord ben ik er nog niet uit dus staat het oude weliswaar overkill moederbordje er nog in.

Dit is mijn aangepaste lijstje
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4690 Boxed€ 179,90€ 179,90
1Asus Z97-PRO (Wi-Fi ac)€ 163,04€ 163,04
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 45,91€ 45,91
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 64,15€ 64,15
1Seasonic S12II-Bronze 520W€ 48,-€ 48,-
1Crucial MX100 256GB€ 91,84€ 91,84
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 645,18

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Ziet er goed uit!

Maat zet die WiFi uit je hoofd, pak zo'n powerline (Gigabit!!):
pricewatch: TP-Link AV600 Gigabit Powerline adapter met 3 aansluitingen startset

En dan het moederbord wat ik eerst zei:
pricewatch: Gigabyte GA-H97-D3H

Iets goedkoper en met veel snellere en stabielere internetverbinding.

Edit: geen losse GPU? Ach, je kan kijken of de Intel HD Graphics genoeg zijn voor je taken, en anders kan je altijd bog een kaart bijsteken. Voeding is toch sterk genoeg, voor alleen de i5 heb je niet zoveel nodig.

[ Voor 17% gewijzigd door MK_ op 17-07-2014 09:39 ]

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:41

br00ky

Moderator Harde Waren
Wat ik me eigenlijk afvraag, waarom wil je per se een SATA express aansluiting? Doe je dat voor extra SSD's? Natuurlijk is het wel sneller, maar ga je dat als "simpele" gebruiker merken tegenover bedrijven, die er misschien wél iets aan hebben. Daarnaast zijn die schijven nog niet (wijd) beschikbaar.
All in all, the one big issue with SATAe is the uncertainty due to the lack of product announcements. Nobody has really come forward and outlined plans for SATAe integration, which makes me think it's not something we'll see very soon. Leaks suggest that Intel won't be integrating SATAe into its 9-series chipsets, which will push mainstream availability back by at least a year. While chipset integration is not required to enable SATAe, it lowers the cost for motherboard OEMs since fewer parts and validation are required. Thus I suspect that SATAe will mainly be a high-end only feature for the next year and a half or so and it won't be until Intel integrates it into chipsets that we'll see mainstream adoption.
Uit dit artikel over de zin en onzin van SATAe.
Pagina: 1