5.1 speakers op zelfde volume krijgen

Pagina: 1
Acties:

• daffie82
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 00:57

daffie82

Minisforum UM773 Lite

Topicstarter
Ik lees op verschillende fora dat om je speakers op het zelfde geluidsniveau te krijgen met een SPL meter je best NIET de ''pink-noise'' van je receiver gebruikt, maar beter een calibratiedisc zoals bijvoorbeeld : Avia of Digital video essentials (Blu-ray) of Spears & Munsil (Blu-ray).

Klopt dit?
Zoja, welke disc raden jullie mij aan?
ter info : aan de beeld kalibratie patterns heb ik niets want mijn scherm is reeds gekalibreerd. Gaat dus puur om het audio gedeelte.

Avia : http://www.amazon.com/Avi...8212&sr=1-4&keywords=avia

Digital video essentials : http://www.amazon.com/Dig...=digital+video+essentials
Spears & Munsil : http://www.amazon.com/Spe...=digital+video+essentials

Deze 2 laatste zijn wel beduidend duurder dan Avia trouwens. Beetje zonde voor alleen de geluidjes voor de audio afstelling lijkt me?

EDIT : beetje onenigheid over deze vraag blijkbaar.....

Pink noise vd receiver NIET gebruiken : post 3 @ http://www.hometheaterfor...too-loud-dialog-too-soft/

Pink noise vd receiver WEL gebruiken : post 3 @ http://www.avsforum.com/f...oise-test-disks-subs.html

[ Voor 13% gewijzigd door daffie82 op 16-07-2014 16:58 ]

LG OLED65G1RLA / Samsung HW-Q990D / Panasonic UB820 / Ugoos AM6B+ (CE with avdvplus Build) / FiiO DM13 BT / Redmi Note 12 Pro+ v2.0.12.0 (UMOEUXM)

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-01 07:14

JT

VETAK y0

Op zich ben ik het wel eens met die kerel van de eerste link dat je een realworld calibratie moet doen maar pink noise met een DB meter is een prima uitgangspunt. En real world kun je prima met een gewone film doen; uiteindelijk moet het in een film voor jouw smaak prettig klinken dus wat is er dan beter dan een film om het op je gehoor mee te kalibreren?

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• daffie82

daffie82

Minisforum UM773 Lite

Topicstarter
Omdat elke film anders is. De ene film is al wat meer dynamisch dan de andere bijvoorbeeld, dus dat vind ik dan best lastig.

LG OLED65G1RLA / Samsung HW-Q990D / Panasonic UB820 / Ugoos AM6B+ (CE with avdvplus Build) / FiiO DM13 BT / Redmi Note 12 Pro+ v2.0.12.0 (UMOEUXM)

Verwijderd

Calibratie met pink noise betekend dat je het geluidsnivo per speaker calibreert in de ruimte waar ze staan. Want de akoestiek is ook belangrijk, zeker als je meerdere speakers hebt die een redelijke afstand van elkaar staan.
Die DVD's voegen wat dat betreft weinig toe. En de voorstanders dragen ook geen steekhoudende argumenten aan waarom je het wel zou moeten doen. Maar dynamiek is een van de weinige dingen die je er wel mee zou kunnen bepalen maar als je een surround versterker gebruikt zie ik niet in wat je daar aan zou kunnen veranderen. Andere speakers gebruiken misschien.
Het lijkt me wat dat betreft veel op papagaaien.

• daffie82

daffie82

Minisforum UM773 Lite

Topicstarter
Het is dus niet zo dat je met die kalibratiediscs (welke laat ik even in het midden) makkelijker kan bepalen of je speakers qua geluidsniveau goed afgesteld staan? Ik heb het dan specifiek over de fine-tuning afstellingen die je op basis van je gehoor nog zou veranderen.

(heb uiteraard op dit moment mijn speakers al correct afgesteld via de pink noise vd receiver en met een SPL meter.)

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:46
Hier is een lang antwoord op, maar ik zal het kort houden:

Speakers dien je in de eerste plaats onderling gelijk af te stellen. Dit kan goed met een pink noise. Echter is het aan te raden dit te doen met een "band pass" pink noise, een ruis waar de lage en hoge tonen uit zijn gehaald. Volume verschillen zijn namelijk veel kritischer in het middengebied, dan is het verstandig juist dit middengebied te meten. Daarnaast heb je ook nog eens de effecten van de akoestiek en de speaker response zelf. Als een surround of center speaker minder laag geeft, maar de L en R speaker doen dit wel, dan zal je dB meter een lagere waarde aangeven voor de center en surround, omdat het de lage tonen mist. Vervolgens ga je deze speakers harder afregelen zodat het op de meter klopt, maar gehoormatig is het niet correct, de middentonen (het gros van al het geluid) zijn nu te hard. Niet alleen de speaker response, maar ook de akoestiek kunnen dergelijke effecten veroorzaken. Sommige receivers hebben zo'n bandpass pink noise aan boord, zoals diegene uit de 2e link ook aangeeft, dan is het prima om deze te gebruiken.

Voor de absolute afregeling kun je beter een "officiële" pink noise gebruiken vanaf dvd, of een ander medium dat je doorgaans gebruikt. Dit absolute level, van 85dB(c) SPL met een -20dBFS RMS pink noise, is voor thuis totaal geen goede referentie (om heel veel redenen). Wat je beter kunt doen is zoals hierboven staat de speakers onderling goed afregelen, en vervolgens het afspeel volume zo afregelen zodat het voor jou prettig klinkt. Je hoeft dus geen SPL van 75 of 85dB aan te houden, als het onderling maar klopt met een band pass pink noise.

Mijn Home Cinema in aanbouw

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-01 07:14

JT

VETAK y0

daffie82 schreef op woensdag 16 juli 2014 @ 17:38:
Omdat elke film anders is. De ene film is al wat meer dynamisch dan de andere bijvoorbeeld, dus dat vind ik dan best lastig.
Precies, elke film is anders. Dus waarom zou je veel geld uit gaan geven aan 1 DVD hiervoor?

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• daffie82

daffie82

Minisforum UM773 Lite

Topicstarter
@JT : om alzo het geluid eventueel nog meer accuraat te krijgen?

@ShittyOldMan : heldere uitleg. Vraag blijft dan natuurlijk : waar vind ik zo een "bandpass pink noise"? Ik gok dat mijn receiver (Marantz SR5004, zie sig) dit niet heeft. Is dit toevallig op één van die drie vermelde DVD's te vinden? Of vind je dit evengoed ergens online?

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:46
Op de Spears & Munsil staat er een zo te zien:
Afbeeldingslocatie: http://www.spearsandmunsil.com/cms/wp-content/uploads/2013/03/screenshot001-e1365740170564.png
Al vindt ik 500-2000Hz eigenlijk iets te beperkt, er zit veel dialoog informatie onder de 500Hz. Maar het is beter dan full range. De 30-80Hz voor de sub is ook interessant.
Maar ik zie nu pas je speakers, met kleinere 5 gelijke speakers kun je echt prima de receiver noise gebruiken. Zo'n test dvd is wel leuk voor beeld fijnafstelling.

De afregeling heeft overigens verder niks met dynamiek te maken. De ene film is dynamischer dan de andere, maar het wordt allemaal gemaakt op een goed afgeregelde set.

Mijn Home Cinema in aanbouw

• daffie82

daffie82

Minisforum UM773 Lite

Topicstarter
Ok duidelijk ShittyOldMan, dan laat ik het zoals het is.
Het staat op dit moment al zo goed als mogelijk afgesteld met de noise van de receiver i.c.m. de SPL meter. Enkel mijn center speaker heb ik 0,5 db harder gezet omdat dit bij dialoog soms wat te zacht klinkt.
Ik heb trouwens van het internet allerlei noises op CD gezet voor de subwoofer in lijn te krijgen.
Zo is er bijvoorbeeld eentje die van 200Hz naar 18Hz gaat, is wel ideaal om te horen of je sub niet te hard staat.

Pagina: 1