• captainpatje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11-11-2025
Hallo allemaal,

Ik kom net terug uit mijn vakantie in Maleisie waar ik ben wezen kijken voor een camera, met name de Canon 600D. Ik ben een beginnend fotograaf, nog nooit in bezit geweest van zo'n duur toestel. De 600D Neemt mooie, scherpe foto's en ik vind het een mooi apparaat. Enige was dat hij niet genoeg in prijs scheelde met Nederland om het risico te nemen.

Nu heb ik een ontzettend mooie aanbieding gezien, namelijk de volgende, geleverd met 2 lenzen:
http://www.kamera-express...5mm-is-ii-55-250mm-is-ii/

Ik denk er dan ook aan om deze aan te schaffen. Maar mijn vraag is, is de 700D, die ik tevens op vakantie heb gezien, erg verschillend van de 600D op zijn touchscreen na? Ik heb gelezen dat het voordeel van de 700d de autofocus is.

Nu zie ik alleen geen mooie aanbiedingen voor de 700D met beide lenzen erbij.

Suggesties?

Verwijderd

Heb je al opgezocht wat de verschillen zijn tussen de 600D en 700D? Volgens mij doet Canon al generaties vrij weinig aan de ontwikkeling van deze body's en zal het elkaar niet zoveel ontlopen.

Maar waarom een Canon en geen Nikon, Sony, Pentax of een systeemcamera van een van de vele andere merken?

• captainpatje
Ik vind Canon samen met Nikon toch wel de betere merken. Ik zal eens kijken naar een Nikon, nog aanraders?

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-01 22:12

ajhaverkamp

gewoon Arjan

This footer is intentionally left blank

Verwijderd

captainpatje schreef op dinsdag 15 juli 2014 @ 10:11:
Ik vind Canon samen met Nikon toch wel de betere merken. Ik zal eens kijken naar een Nikon, nog aanraders?
Tweakers heeft onlangs een aantal instap dSLR's getest. En daar kwam de Canon toch wel als slechtste uit de test: reviews: Dslr-vergelijkingstest: wat is de beste beginnerscamera?

Verwijderd

captainpatje schreef op dinsdag 15 juli 2014 @ 10:11:
Dat je iets vind, maakt het nog niet tot waarheid. Kijk eerst eens goed naar je eisen, wensen en budget en laat je dan goed informeren om zo een onderbouwde keuze te kunnen maken. :)

• Rub3s
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 17:59

Rub3s

+3 , omdat het kan

Verwijderd schreef op dinsdag 15 juli 2014 @ 13:33:
[...]

Tweakers heeft onlangs een aantal instap dSLR's getest. En daar kwam de Canon toch wel als slechtste uit de test: reviews: Dslr-vergelijkingstest: wat is de beste beginnerscamera?
De Canon kwam niet voor in die review. Ze hadden daar wel een goedkopere Canon gebruikt die inderdaad slechter was dan de flink wat duurdere Nikon.

• captainpatje
Verwijderd schreef op dinsdag 15 juli 2014 @ 13:41:
[...]

Dat je iets vind, maakt het nog niet tot waarheid. Kijk eerst eens goed naar je eisen, wensen en budget en laat je dan goed informeren om zo een onderbouwde keuze te kunnen maken. :)
Dat ik iets vind, maakt het nog niet de waarheid, maar wel tot mijn mening! :) Ik zal eens wat kritischer gaan kijken naar de camera's en daaruit mijn keuze maken. Thanks!

Verwijderd

Rub3s schreef op dinsdag 15 juli 2014 @ 14:12:
[...]

De Canon kwam niet voor in die review. Ze hadden daar wel een goedkopere Canon gebruikt die inderdaad slechter was dan de flink wat duurdere Nikon.
De 600D of 700D kwam niet voor dat klopt. Maar aangezien er in de sensorontwikkeling al enige tijd geen progressie meer is bij Canon gaat in deze iets hogere klasse denk ik zo'n beetje hetzelfde verhaal op.

Verwijderd

captainpatje schreef op dinsdag 15 juli 2014 @ 14:21:
[...]

Dat ik iets vind, maakt het nog niet de waarheid, maar wel tot mijn mening! :) Ik zal eens wat kritischer gaan kijken naar de camera's en daaruit mijn keuze maken. Thanks!
Ja grapjas... :F
Jouw mening bepaalt niet de kwaliteit van een camera, de kwaliteit van een camera bepaalt jouw mening. Daarom moet je informatie inwinnen over de kwaliteit van verschillende camera's, voordat je een mening vormt.

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 15 juli 2014 @ 14:30:
[...]

De 600D of 700D kwam niet voor dat klopt. Maar aangezien er in de sensorontwikkeling al enige tijd geen progressie meer is bij Canon gaat in deze iets hogere klasse denk ik zo'n beetje hetzelfde verhaal op.
Maar er is veel meer dan alleen de sensor in een camera wat iets een goede camera maakt en wat iemand prettig vind.

Ik heb dan ook liever een camera met een iets mindere sensor die ik lekker vind werken, dan dat ik een camera gebruik met een iets betere sensor. Maar dan vervolgens elke keer de camera sta te vervloeken omdat ik hem niet fijn vind werken.

Verwijderd

Een camera is zeker meer dan de sensor. Maar zoveel bied Canon niet meer dan andere merken in dezelfde prijsklasse vaak zelfs nog minder. Maar vasthouden en gewoon uitproberen maakt een keuze een stuk makkelijker over het algemeen.

• captainpatje
Hmm ik ben al aan het twijfelen gebracht. Ik zie de Nikon D3300, welke beter is aangeschreven als de D600, maar zonder de mooie aanbieding van 2 lenzen.

Welke zouden jullie me aanraden?

EDIT: Nu zie ik dat een Nikon AF-S 18-105mm lens 200 euro los zou kosten, dit is prima te doen mocht ik willen upgraden.

[ Voor 24% gewijzigd door captainpatje op 15-07-2014 17:33 ]

Verwijderd

Nogmaals: Kijk eerst eens goed naar je eisen, wensen en budget en laat je dan goed informeren om zo een onderbouwde keuze te kunnen maken.

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:23

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Zoals Woutoud ook al aangeeft ... in dit hele topic heb ik nog nergens gelezen wat je eisen precies zijn en wat je zoekt in zo'n camera en wat je al onderzocht en geprobeerd hebt.

Essentieel naar mijn mening bij het uitzoeken van een camera is het vasthouden en proberen er van. Aan een instap camera kun je geen buil aan kopen, het zijn allemaal prima camera's maar zijn onderling wel aardig verschillend qua bediening en uitbreidingsopties. Merken zoals Nikon en Canon hebben veel uitbreidingsopties en merken als Pentax (Ricoh) en Sony wat minder (of duurder), daar ga je nadat je de camera vast hebt gehad eens over nadenken.

Nou zie ik je ook vaak naar lenzen kijken terwijl je naar mijn idee nog geen idee hebt wat het is, wat het doet en wat het je op zal leveren en kijk je alleen naar de prijs. Vaak zit er bij een body al een kitlens van 18-55mm bij en soms ook een 70-300mm voor het tele werk. Daar kun je in het begin aardig mee vooruit en krijg je langzamerhand een indruk van wat je mist en wat je fijn vind.

Als je geen lenzen wil wisselen en het liefst dus een 10-400mm zou willen dan moet je niet kijken naar een spiegelreflex maar naar een bridge camera ;)

www.maartendeboer.net

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 16:00
captainpatje schreef op dinsdag 15 juli 2014 @ 17:30:
Hmm ik ben al aan het twijfelen gebracht. Ik zie de Nikon D3300, welke beter is aangeschreven als de D600,
Je bedoelt neem ik aan de 600D. Een D600 is een fullframe camera van Nikon. Lijkt me sterk dat een D3300 beter is. ;)

Maar om terug te komen op het onderwerp. Ben je al naar een fotospeciaalzaak geweest om alle modellen vast te houden? Op die manier kun je al heel snel een aantal camera's van je shortlist af gooien.

• captainpatje
wappiewappie schreef op dinsdag 15 juli 2014 @ 22:10:
[...]

Je bedoelt neem ik aan de 600D. Een D600 is een fullframe camera van Nikon. Lijkt me sterk dat een D3300 beter is. ;)

Maar om terug te komen op het onderwerp. Ben je al naar een fotospeciaalzaak geweest om alle modellen vast te houden? Op die manier kun je al heel snel een aantal camera's van je shortlist af gooien.
Ik bedoelde inderdaad de 600D :9

Is geen gek idee. Ik zal morgen eens even naar mijn fotospeciaalzaak gaan om eens wat camera's te proberen.

• wappiewappie
Als ik hier de de raw foto's van de D3300 vergelijk met de 700D zie ik eerlijk gezegd ook niet echt grote verschillen: http://www.dpreview.com/reviews/nikon-d3300/11

• Flozem
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21-01 20:12
Ik vind de Canon toch wat meer detail hebben. Kijk maar eens naar die veren, en het grasmatje.

Lijkt mij een gevalletje van te aggressieve ruisreductie.

[ Voor 24% gewijzigd door Flozem op 15-07-2014 22:42 ]

• sweebee
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 12:53
Die details zijn te verwaarlozen. Ga ze beide gewoon uitproberen en kies diegene die je het prettigst vindt.

• AdmiralSnipe
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 01:33
Niet te veel specs vergelijken.
Nikon heeft in z'n instaplijn tegenwoordig iets betere sensors zitten dan Canon, maar met beide merken kun je prima foto's maken.
Veel belangrijker is hoe de camera in de hand ligt en welk menu je lekkerder vindt werken.

~ Always look on the bright side of light ~ Battlelog: AdmiralSnipe

• captainpatje
Thanks allemaal! Ik loop vandaag even langs de fotospeciaalzaak. Heb gisteren een tijd lopen zoeken en ben op het moment aan het kijken naar de Nikon D5200. Zelfde prijsklasse, paar tientjes duurder, max voor mij ligt wel rond de 700 euro. Dan in combinatie met een 15-105 mm lens.

Hier: http://www.fotokonijnenbe...-2?dfw_tracker=2382-10149

Maar zoals ik zei, ik zal eens kijken of ze hem bij de zaak hebben liggen en of de medewerker me nog wat kan aanraden.

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06-01 22:25
Vergeet niet om ook naar systeemcamera's te kijken. Zoals de Olympus EM10, Panasonic G6, Sony A6000, Samsung NX20 en Fujifilm XE1. Dat zijn allemaal goede camera's in dezelfde prijsklasse.

• wappiewappie
Flozem schreef op dinsdag 15 juli 2014 @ 22:41:
Ik vind de Canon toch wat meer detail hebben. Kijk maar eens naar die veren, en het grasmatje.

Lijkt mij een gevalletje van te aggressieve ruisreductie.
Wel RAW selecteren (en de juiste camera). ;)
En verschil in scherpte zal aan het objectief liggen. Daar moet je dus niet naar kijken.
Pagina: 1