Toon posts:

Nieuw Moederbord

Pagina: 1
Acties:
  • 402 views

Verwijderd

Topicstarter
Hoi Tweakers,

Ik ben opzoek naar een nieuw moederbord. Ik wil er vooral mee kunnen video/foto editen en games spelen. Het budget is max. 150,- en dit is niet een superharde grens maar wil echt alleen maar meer betalen als het ook aanzienlijk beter is. Daarnaast is een tweedehands moederbord ook een optie voor mij.

De volgende spullen zijn mij geadviseerd op een ander topic:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4590 Boxed€ 166,90€ 166,90
2Club3D Radeon R9 280X royalQueen€ 237,50€ 475,-
1WD Green WD20EZRX, 2TB€ 68,90€ 68,90
1Fractal Design Define XL R2 Black Pearl€ 112,64€ 112,64
1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 32,04€ 32,04
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 65,95€ 65,95
1Cooler Master V750 Semi-Modular€ 92,85€ 92,85
1Crucial MX100 256GB€ 91,84€ 91,84
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.415,87

Dus ik ben opzoek naar een moederbord dat hiermee kan werken en in de toekomst makkelijk uit te breiden is om zo mee te kunnen gaan met de vooruitgang.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Neem *Algemeen Advies* Welk moederbord moet ik kopen? eens door.
Zet de punten die daarin genoemd worden op een rijtje, en dan kun je al een heel aardige shortlist maken.

Verwijderd

Topicstarter
Nou om te beginnen heb ik dan nodig:

- 1150 socket
- DDR3 geheugen, min. 32GB
- 2x PCIe x16 voor beide videokaarten
- Wil 2 DVD spelers aansluiten (of 1 DVD en 1 Blu-ray)
- 2x SSD en 2x-4x HDD
- Optisch uit

en voor de rest zijn de volgende zaken een pre:

- 2x ethernet verbinding voor sneller internet
- Bluetooth 4.0
- Infarood
- Thunderbolt aansluiting

Ik heb er niet zo veel verstand van en kan op pricewatch gewoon de bomen door het bos niet zien en de moederborden die met de BBG worden geadviseerd voldoen niet aan de eis van twee videokaarten.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13:56

br00ky

Moderator Harde Waren
Vrij simpel om gewoon in de PW wat met je eisen te stoeien.

TB + Btooth minimaal 160 euro met de pricewatch: Asus Z87-Expert C1-stepping . Die heeft ook optisch uit, 3x PCIe 16X, 8x SATA600. Zoekactie van 2 minuten...

[ Voor 8% gewijzigd door br00ky op 14-07-2014 10:48 . Reden: verkeerde link ]

Verwijderd

Gewoon zo veel mogelijk in de pricewatch aanvinken, dan komt er van zelf één uit die het dichtst bij je eisen uit komt.

pricewatch: ASRock Z87 Extreme9/ac dus

• EG Mike
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08-01 09:09
Was al bezig om snel even een selectie uit te voeren op de Pricewatch (je kan zo diep filteren dat je maar 3 moederborden overhoudt met jou eisenpakket), maar mensen hierboven waren me voor :)

Verwijderd

Topicstarter
@br00ky bij de Asus staat dat de PCIe 3.0 dual x8 is, is dit niet slechter/langzamer dan dual x16. Dit omdat ik nl 2 videokaarten inbouw. En mn budget is eigenlijk max 150,-

@theMask had idd de ASRcok Z87 Extreme9/ac gevonden als tweedehands en ook al bod uitgebracht enzo maar de verkoper reageert niet meer dus ben eigenlijk opzoek naar een zelfde soort iets voor dezelfde prijs

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 14 juli 2014 @ 10:49:
@br00ky bij de Asus staat dat de PCIe 3.0 dual x8 is, is dit niet slechter/langzamer dan dual x16.
De CPU heeft maar 16 PCI Express 3.0 lanes, dus verder dan twee maal 8 zul je ook niet komen, sommige fabrikanten gebruiken nog wel een extra chip om wel twee maal 16 lanes te kunnen aanbieden naar de videokaart, maar voor die chip zijn het er alsnog maar 16, dus daar schiet je in dit geval helemaal niks mee op, kan zelfs nog iets minder werken door een extra chip en dus kans op extra vertraging.
- Bluetooth 4.0
- Infarood
Wat vind je hier het belangrijkste van?

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 14-07-2014 10:58 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 14 juli 2014 @ 10:56:
[...]

De CPU heeft maar 16 PCI Express 3.0 lanes, dus verder dan twee maal 8 zul je ook niet komen, sommige fabrikanten gebruiken nog wel een extra chip om wel twee maal 16 lanes te kunnen aanbieden naar de videokaart, maar voor die chip zijn het er alsnog maar 16, dus daar schiet je in dit geval helemaal niks mee op, kan zelfs nog iets minder werken door een extra chip en dus kans op extra vertraging.
Maar is het dan verstandiger om ipv 2x Club3D Radeon R9 280X royalQueen 1x een Club3D Radeon R9 290 royalKing 4GB te kopen, want heb ze allebei voor dezelfde prijs gevonden.

Wil wel het liefst twee schermen tegelijk kunnen draaien dus dacht ik dat twee videokaarten het beste zijn maar gamen doe ik op 1 scherm en op het andere wil ik dan video/films bekijken en wil sowieso nieuwste games op zo hoog mogelijke setting spelen

dus wat is dan het advies

Verwijderd

Twee R9 280X's zijn veel sneller in verreweg de meeste gevallen. Wat betreft het aantal schermen, al meer dan 10 jaar lang kunnen alle videokaarten prima twee schermen aan, van videokaarten van 30 euro tot videokaarten van duizenden euro's. ;)

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 14 juli 2014 @ 11:04:
Twee R9 280X's zijn veel sneller in verreweg de meeste gevallen. Wat betreft het aantal schermen, al meer dan 10 jaar lang kunnen alle videokaarten prima twee schermen aan, van videokaarten van 30 euro tot videokaarten van duizenden euro's. ;)
haha oke ja kan je nagaan hoe weinig verstand ik er eigenlijk van heb ;p

maar de Asus Z87 ziet er dan wel mooi uit, maar wil me niet blindstaren op thunderbolt als er een veel betere is voor dezelfde prijs neem ik liever die.

En ben beetje bang dat het moederbord niet makkelijk uit te breiden is enzo in de toekomst wil nl sowieso ook nog tv kaart erin stoppen of moet ik gewoon niet zoveel zeuren.

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Het enige dat dat bord niet heeft is 2x ethernet. Dat kan je makkelijk oplossen door er een extra ethernet kaartje in te stoppen. Wat je daarmee van plan bent is me alleen niet helemaal duidelijk.

Je hebt op dat bord 4x PCI-e 1x, dus je moet hard je best doen dat allemaal te gaan benutten. En anders zijn er altijd nog USB alternatieven.

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11:20
Crossfire 280X is sneller dan een 290, maar dan moet de game nog wel goed schalen, in sommige games heb je gewoon de performance van één 280X. Daarom wordt meestal aangeraden om een enkele videokaart te nemen. En zoals al eerder gezegd, elke videokaart kan makkelijk twee schermen aansturen, vooral als je maar games speelt op één scherm. Ik zou beginnen met Crossfire alleen overwegen als je al zeker weet welke games je gaat spelen en of die goed schalen. Anders één videokaart nu en als die te kort komt later goedkoper een tweede kopen (of verkopen en een nieuwe kopen).
en voor de rest zijn de volgende zaken een pre:

- Bluetooth 4.0
- Infarood
- Waarom heb je 2 ethernet aansluitingen nodig? Voor sneller internet?? Ik weet niet wat voor glasvezel aansluiting jij hebt, maar zou me verbazen dat die sneller is dan de 1GBit van een enkele ethernet aansluiting. Als je die 2 ethernet aansluitingen laat samenwerken, kun je misschien (als je router/switch dat ondersteunt) sneller op het intern netwerk data uitwisselen.
- Infrarood, wat? Om met een afstandsbediening te besturen? Dat gaat ook wel met WiFi tegenwoordig.
- Thunderbolt: nog helemaal niet van de grond geraakt en als je het echt gaat gebruiken zal er tegen dan ook wel een PCIe uitbreidingskaart voor zijn.

Elk ATX moederbord is makkelijk uit te breiden, er zijn meer PCIe slots dan je waarschijnlijk ooit gaat gebruiken. Als je een legacy PCI slot wilt moet je wat opletten of dat er nog op zit want die tijd is nu toch wel voorbij. Enne een tv-kaart, waarom niet met USB?

Ik heb verder nog wel opmerkingen over dat lijstje dat je opgesteld had in het begin. De Fractal Design Define XL R2 is groter dan wat je nodig hebt, je komt toe met een gewone Define R4. Ik zie ook dat je een hoop HDD's (4 en 2 SSD's) wilt plaatsen. Hoeveel daarvan zijn oude schijven die al mee komen van oude pc's? Als het over oude HDD's gaat met capaciteiten van minder dan 1TB, zet je beter hun data over naar die nieuwe 2TB en beperk je het totale aantal een beetje (ik bedoel dus, je gaat toch geen trage 160GB HDD's recupereren? Een SSD met die capaciteit tot daar aan toe). Optische drives zijn ook passé aan het geraken. Je hebt er nog wel één nodig, twee lijkt me overdreven. Wil je rechtstreeks kunnen kopiëren of waarvoor moet dat dienen?

Verwijderd

Topicstarter
@Macpoedel bedankt voor je vragen zal ze hier even beantwoorden:

Ik ben vooral games als BF, FarCry, Shogun, Rome Total War, Fifa (steeds de nieuwste versies hiervan) te spelen op zo'n hoog mogelijke setting.

Ja heb op het moment een groot intern netwerk met veel apparaten die hier gebruik van maken (2x een Nas systeem, muziek en video streamen, online gamen) dus denk om dit optimaal te laten verlopen dit beter gaat met 2x ethernet. Daarnaast moet ik ook een nieuwe router aanschaffen, dus kan dan zoeken naar een die dit ondersteunt.

infrarood is optioneel, wil de pc ook kunnen gebruiken als HTPC met XBMC en ja dan kan infrarood handig zijn maar is niet heel belangrijk.

Thunderbolt is ook niet perse noodzakelijk, maar als het later evt uit te breiden is is dat ook goed.

Nee haha er zijn geen schijven met 160GB heb op het moment tweemaal 2bay NAS waar allebei 2x 2TB inzit en ik heb nog nog 500GB beschikbaar (heel veel films/foto's/muziek, en het meeste nog legaal verkregen ook ;p) En ja w.b.t. de optische drives inderdaad rechtstreeks kopiëren is iets wat ik wil kunnen. Daarnaast vind ik het prijsverschil tussen een te verwaarlozen en de afmetingen maken mij niet zoveel uit.

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11:20
XBMC bedien ik met de Yatse app op mijn Android telefoon en tablet: Google Play: Yatse, the XBMC Remote. Dat is op Android, ik ben er zeker van dat op andere platformen er gelijkaardige apps zijn.

- Die Total War games spelen niet goed met CFX, dat zijn al potentiële problemen dus.
- FIFA 14 heeft ook vrij grote microstutter met CFX, en omdat het een DirectX 9 game is, zie ik die niet opgelost geraken. Mogelijk met FIFA 15 opgelost (nieuwe engine dacht ik? Nu wel DX11), maar zo goed is mijn kristallen bol niet om te weten of de schaling dan ook beter gaat zijn.
- Battlefield doet het wel oké met CFX.
- FarCry 3 had voor zover ik weet ook scaling problemen, die wel oplosbaar zijn maar niet zonder moeite (let wel, zelf geen ervaring mee). En vermits Ubisoft nogal Nvidia minded is (Watch_dogs anyone?), verwacht ik ook bij FarCry 4 problemen in het begin voor AMD gebruikers, en zéker met CFX.

Kortom, ik wil je geen AMD afraden, maar met Crossfire ga je voor games soms moeten zoeken naar oplossingen om beide videokaarten aan de praat te krijgen (en met SLI bij Nvidia is dat soms ook zo overigens).

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 25-02 20:56

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.