Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-07 23:22
Mijn vriendin heeft zichzelf voor onze vakantie een oude laptop gekocht.

Het betreft een Toshiba Satellite S1900-102. Deze bevat een 1,7Ghz Intel Pentium processor, 256MB ram en een 40GB HD.

Windows XP is op deze machine simpelweg niet vooruit te branden, zelfs een kersverse installatie, zonder virusscanner, is zo traag als de pest. Het OS is constant aan het swappen en het laden van webpagina's, op welke browser dan ook duurt erg lang en in sommige gevallen wil de browser helemaal niet starten.

Omdat er verder geen gevoelige informatie op de laptop staat (en komt) vraag ik me af of het misschien beter is om Windows 98 of ME te installeren? Beide OS-en zijn in vergelijking met Windows XP zeer snel. Het enige wat mijn vriendin doet is Facebooken, beetje nieuws en weerberichten lezen en soms een online spelletje.

Of is het simpelweg te link, ivm virussen e.d. om dit te doen?
Ik ben ook een beetje huiverig als het gaat om drivers, en of het wel eens mogelijk is een draadloze internetverbinding werkzaam te krijgen onder 98/ME?

[ Voor 7% gewijzigd door Snowwie op 13-07-2014 02:55 ]

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 197141

Ik zou het niet doen, zo lek als een mandje.
Een lichte Linux erop zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFax
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 02-07 16:20
Ja ik zou Debian Stable als aanrader geven. Niet de meest "cutting edge" software(waar testing deze wel heeft) maar zeer veilig en stabiel. Ook gebruikt het minder resources dan debian testing.

That's it, I'm done.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Ik ben totaal onbekend in de Linux wereld, dat werkt allemaal zo anders dan in Windows. Ik heb het wel eens geprobeerd, Linuxmint, maar ik begreep de ballen van al die instellingen.

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFax
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 02-07 16:20
Misschien zou Ubuntu nog kunnen draaien op die Pentium? IK weet het alleen niet zeker.

Anders misschien nog http://lubuntu.net/

[ Voor 20% gewijzigd door MrFax op 13-07-2014 02:59 ]

That's it, I'm done.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Grootste probleem bij die laptop is het geheugen, dat zit zo vol en dan waarschijnlijk trage oude HD erin met swap file.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Vandaar ook de vraag, Windows 98 of ME?

Dan maar zo 'lek als een mandje', maar wat maakt het uit als er geen belangrijke data op staat?

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Snowwie schreef op zondag 13 juli 2014 @ 03:02:
Vandaar ook de vraag, Windows 98 of ME?

Dan maar zo 'lek als een mandje', maar wat maakt het uit als er geen belangrijke data op staat?
Het is daarnaast de vraag wat er nog werkt op Inet met die antieke browser en OS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rr7r
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 04-07 20:45
Android x86 kan ook nog. Heb je de app store van Android.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 172410

Snowwie schreef op zondag 13 juli 2014 @ 02:58:
Ik ben totaal onbekend in de Linux wereld, dat werkt allemaal zo anders dan in Windows. Ik heb het wel eens geprobeerd, Linuxmint, maar ik begreep de ballen van al die instellingen.
Ik moet zeggen dat ik recent postief verrast was door Ubuntu. Ik heb er wel eens eerder naar gekeken, maar nu werkte alles out of the box prima. Weinig in te stellen en wat je verder nodig hebt is via de store makkelijk te downloaden.

In vergelijking me Windows stelt dat allemaal niet zoveel voor :)
Snowwie schreef op zondag 13 juli 2014 @ 03:02:
Je logt nooit in bij je mail, bank of op Facebook? In het gunstigste geval worden je vrienden platgespamd, in het slechtste geval ben je je geld kwijt omdat de bank ook niet gek is en zoiets niet gaat vergoeden als er sprake is van grove nalatigheid. Daarnaast weet je niet wat zo'n computer zonder jouw medeweten staat te doen.

[ Voor 36% gewijzigd door Anoniem: 172410 op 13-07-2014 03:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Haha is dit weer zo'n "acting stupid, let's see what happens"-topic, Snowwie? :+

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13-07 00:54
Lekker retro zoon 12 jaar oude laptop :D

Mijn vakanties zijn altijd om tot rust te komen en mij zou dat erg slecht lukken met zoon stuk frustratie techniek. Als het goedkoop moet: koop voor een paar tientjes een goedkope tablet en bespaar je een hoop moeite en ergernis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:05
Welke browser ben je van plan te gaan installeren? Heb je daar al over nagedacht? Ik lees namelijk dat qua Firefox versie 2.0 de laatste is die op Windows 98 werkt. Chrome werkt sowieso niet en qua IE zit je met IE6.

Naast dat IE6 en Firefox 2 oud en daarmee onveilig zullen zijn missen ze ook support voor sites anno 2014 en is het nog maar de vraag hoe lekker dat gaat werken.

Ik zou de laptop verkopen en iets anders ervoor terugkopen, bijv een mooie tablet (zoals Crazyanz hierboven zegt), heb je ook meteen de mogelijkheid om iets te kopen wat NIET 4 kilo weegt (wat voor vakantie gaan jullie houden??)

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 172410

Wat ga je daarvoor krijgen dan? Ik denk dat je blij mag zijn als iemand er überhaupt geld voor neerlegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

@hierboven: Iemand die oude microcontrollers enzo herprogrammeert zou er wel wat aan kunnen hebben, sommige software werkt niet (goed) op XP en hoger. Op een ander forum ken ik iemand die dat nog wel eens doet en onder XP gaat dat telkens mis, onder oudere OSsen gaat het prima. Maar die heeft al hardware met oude Windowsversies.

Ontopic:
Neem een Linux distro met XFCE of LXDE desktop en zet Firefox erop, als die er nog niet op staat. Dat zou voldoende moeten zijn :) Met 98/ME het internet op is niet verantwoord, als het al werkt met die oude browsers. |:(

[ Voor 27% gewijzigd door Raven op 13-07-2014 10:23 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willaaam
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 09-07 21:46
Nee.

Prop er meer ram (1gb) in en dan werkt alles met een pentium m. Windows 8.1 zou het prima

[Edit] oh er stond gewoon pentium. Mweh, afvalbak.

[ Voor 19% gewijzigd door Willaaam op 13-07-2014 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Volgens mij heeft een P4 niet de instructiesets die W8 vereist en 1GB RAM gaat niet lukken: maximum expandability : 768 MB

[ Voor 32% gewijzigd door Raven op 13-07-2014 10:25 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
Willaaam schreef op zondag 13 juli 2014 @ 10:23:
Nee.

Prop er meer ram (1gb) in en dan werkt alles met een pentium m. Windows 8.1 zou het prima doen.
Het is alleen geen Pentium M, maar een Pentium 4!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 159816

Anoniem: 172410 schreef op zondag 13 juli 2014 @ 03:08:
[...]

Ik moet zeggen dat ik recent postief verrast was door Ubuntu. Ik heb er wel eens eerder naar gekeken, maar nu werkte alles out of the box prima. Weinig in te stellen en wat je verder nodig hebt is via de store makkelijk te downloaden.

In vergelijking me Windows stelt dat allemaal niet zoveel voor :)
Het huidige Ubuntu is op mijn eerste generatie netbook (Asus blabla 1000 blabla) in ieder geval niet vooruit te te branden. XP dat er eerst op stond was echt een stuk sneller.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 159816 op 13-07-2014 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TZC-T1-FX
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 08:35
Is een IDE SSD + RAM uitbreiding geen optie? Dan kan XP er makkelijk op!

*Mompelt iets over "voor hetzelfde gemak, gooi je het in een afvalbak"*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terror
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15:26
Windows 98 of ME wil je niet aan het internet hebben hangen. Als je zeer specifieke oude software wil draaien is het nuttig, anders zou ik het links laten liggen.

Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 13-07 14:08

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Op mijn Athlon 1Ghz bak draait ook ME. Werkt perfect en het ding heeft maar 96MB ram, heb die bak even voor je opgestart en internetten gaat ook prima.

Gewoon ME installeren dus, is toch weer 2 jaartjes jonger als 98 met alle driver problemen die verholpen zijn.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 325463

kuusj98 schreef op zondag 13 juli 2014 @ 11:08:
Op mijn Athlon 1Ghz bak draait ook ME. Werkt perfect en het ding heeft maar 96MB ram, heb die bak even voor je opgestart en internetten gaat ook prima.

Gewoon ME installeren dus, is toch weer 2 jaartjes jonger als 98 met alle driver problemen die verholpen zijn.
Wat moeten wij verstaan onder het internetten gaat prima?
Je heb toevallig zulke sties geopend en ze zien er goed uit? of heb je ook daadwerkelijk iets als gmail geopend en gezien dat het gewoon niet werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thof
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 15:52

thof

FP ProMod
Kun je niet beter een smartphone gebruiken? Stuk veiliger en sneller dan eerder genoemde laptop. Ik zou er niet aan beginnen, te onveilig, te oude versies. Tevens gaan de meeste websites niet meer werken in dus danig oude browsers (IE6). Ook het risico op malware/spam/etc lijkt mij te groot...

Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:53

jep

Een oude Windows versie met internet is een zombie die misbruikt zal worden. Ik denk niet dat je daar bewust aan mee moet werken. ;) Een simpele (lichte) Ubuntu uitvoering is echt niet ingewikkeld en werkt nog wel. Dat lijkt me dus echt de beste tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:44

rapture

Zelfs daar netwerken?

Zo'n 10+ jaar oud ding dat in z'n tijd al inefficiënt was, is de stroom dat het gaat verbruiken niet waard. Telefoons vliegen rondjes rond dat ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 15:04
Puur uit interesse, voor welk bedrag is dit gekocht? En is voor het vermelde gebruik een goedkope Android tablet geen optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biersteker
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13-07 13:39
Als je dan toch oude meuk wil installeren.
Wikipedia: Windows Fundamentals for Legacy PCs
Lijkt me sowieso beter dan een ME/98.

(Zelf vaak genoeg gebruikt om wat oude meuk te reviven zodat starcraft en serious sam erop draaide voor lanpartys)

[ Voor 22% gewijzigd door Biersteker op 13-07-2014 13:22 ]

Originally, a hacker was someone who makes furniture with an axe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Snowwie schreef op zondag 13 juli 2014 @ 02:53:
Vertel je vriendin dat ze een miskoop heeft gedaan en dat dat oude kreng bij het afval kan. Laat haar een hippe smartphone of tablet kopen. Daar kan ze veel meer mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Ze heeft een Smartphone (Galaxy S3 mini) maar ze wou perse iets mee hebben voor de vakantie.

We hebben 40 euro betaald voor deze laptop.

Omdat ik zelf een Samsung N150 notebook heb met zowat dezelfde specificiaties dacht ik dat het wel voldoende zou werken met XP. Het verschil zit em enkel in het ram. De N150 heeft tenminste nog 1GB terwijl de Toshiba maar 256MB heeft.

@Biersteker, die is nieuw voor me, misschien interessant om eens te proberen. :)

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:17
Snowwie schreef op zondag 13 juli 2014 @ 13:31:
@Biersteker, die is nieuw voor me, misschien interessant om eens te proberen. :)
Meh, als je zelf aan de slag gaat met nLite kun je wel lichter uitkomen. Of probeer eens één van de Tiny of Micro XP distributies die op internet te vinden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragileM64
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08:04
Lijkt mij gewoon 40 euro weggegooid. Met 256Mb ram en een P4 1.7 kan je weinig doen als je iets of wat recente Windows versie wil draaien en met een oude versie zoals ME kom je niet ver. Een moderne browser vraagt minimum XP of vista.
Ik zou er wat ram bijprikken en een XP opzetten als je geen Linux wil. Anders verkopen en een laptop van 75 euro kopen met meer geheugen, snellere processor en disk. Er staan er verscheidene op V&A...

Q6700 @ 3400Mhz | 2*2GB | Ati 4870 512MB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Windows 98 of ME is niet bruikbaar voor bezigheden anno 2014. Dat is het enige echte antwoord op je vraag.
En dan is dat niet eens door de niet-bestaande veiligheid, maar puur door het feit dat je er anno 2014 niks mee kan doen. Niks gaat daar op werken. Je kan software uit 2000 en daar voor waarschijnlijk wel gebruiken, alles daarna is vervangen/bijgewerkt en vereist moderne besturingssystemen en betere systeemspecificaties.

Stabiliteit en veiligheid maken niet zo veel uit als je er niks mee kan doen.

[ Voor 8% gewijzigd door johnkeates op 13-07-2014 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeareX
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Zou Windows 2000 geen optie zijn hier? Die stak een stuk beter in elkaar qua veiligheid en stabiliteit dan Windows ME toch? Aangezien Windows 2000, net als XP, op NT is gebaseerd.

Persoonlijk zou ik ook zeggen "gooi 'm weg". Pak voor €100 - €200 een tablet met Android en "be done with it".

Canon EOS R | Olympus OM-1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Die oude laptops zijn leuk voor oude spellen, die voor geen zak willen draaien op alles boven Vista, maar om te gebruiken om te browsen, brrr.

Wat anderen ook zeggen: bijna niks van moderne software werkt nog op 98/2000/ME.

Overigens is 40 euro ook erg duur voor een oude laptop, ik heb vergelijkbare dingen opgehaald voor een tientje.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brick5492
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 01-07 17:04
Hallo Snowwie,

Is DSL linux geen optie? Ziet er zo lelijk uit als Windows 95 maar werkt retesnel en heeft minimaal 16 mb ram nodig. Draait alle (moderne) linux software en een nieuwe versie van Firefox is al geïnstalleerd.
http://www.damnsmalllinux.org/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
Snowwie schreef op zondag 13 juli 2014 @ 13:31:
Ze heeft een Smartphone (Galaxy S3 mini) maar ze wou perse iets mee hebben voor de vakantie.

We hebben 40 euro betaald voor deze laptop.

Omdat ik zelf een Samsung N150 notebook heb met zowat dezelfde specificiaties dacht ik dat het wel voldoende zou werken met XP. Het verschil zit em enkel in het ram. De N150 heeft tenminste nog 1GB terwijl de Toshiba maar 256MB heeft.

Die N150 heeft een 1,6Ghz ATOM, geen Pentium 4. Toch totaal niet te vergelijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scanboostar
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 30-03 15:40
Heeft ie wel WiFi?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanoo
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 03-07 19:58

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Ik kan alleen zeggen wat al is gezegd. Windows versies ouder dan XP gaan het niet worden (en overigens staat ME bekend als een flop van hier tot Tokyo). Waarschijnlijk blokkeert dan het overgrote deel van je websites. Die vereisen allemaal een moderne browser. Je moet toch aan een browser die enigszins modern is, en daardoor ook aan een OS dat enigszins modern is. XP soort van modern. Ik zeg, pak een lichte Linux distro. Waarschijnlijk is Puppy Linux wel een optie. Die is juist bedoeld voor computers met nauwelijks RAM geheugen. Of misschien is Damn Small Linux zelfs nog beter. Of Tiny Core Linux.

[ Voor 5% gewijzigd door Amanoo op 13-07-2014 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Laatst online: 13:52

Cyphax

Moderator LNX
Ramon schreef op zondag 13 juli 2014 @ 10:00:
Welke browser ben je van plan te gaan installeren? Heb je daar al over nagedacht? Ik lees namelijk dat qua Firefox versie 2.0 de laatste is die op Windows 98 werkt. Chrome werkt sowieso niet en qua IE zit je met IE6.

Naast dat IE6 en Firefox 2 oud en daarmee onveilig zullen zijn missen ze ook support voor sites anno 2014 en is het nog maar de vraag hoe lekker dat gaat werken.

Ik zou de laptop verkopen en iets anders ervoor terugkopen, bijv een mooie tablet (zoals Crazyanz hierboven zegt), heb je ook meteen de mogelijkheid om iets te kopen wat NIET 4 kilo weegt (wat voor vakantie gaan jullie houden??)
Van Opera is de laatste versie die op Windows '98 werkt maar een paar jaar oud, dat is recent genoeg om nog wel te kunnen internetten vermoed ik.
(Ik heb ook nog een Windows '98-machine staan, daar heb ik dat ook weleens mee geprobeerd.)

Qua beveiliging zou ik het echter dus niet aandurven. Ik heb geen idee of er nog virusscanners zijn die erop werken en die recent genoeg zijn qua virusdefinities (hoewel ik me tegelijkertijd afvraag of recentere virussen en aanverwant gespuis ook nog werkt op Windows 98 of ME :P).

Dit soort machines kunnen met een Linuxinstallatie wat meer dan met Windows omdat het goed te finetunen is maar daar moet je wel maar net zin in hebben. Het is natuurlijk wel gewoon te proberen. Als het toch maar gaat om wat internetten, dan kan je met deze oude machine best nog wel iets doen. Lekker snel is anders, maar daar kom je niet onderuit.

[ Voor 12% gewijzigd door Cyphax op 13-07-2014 14:50 ]

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 286841

Gooi die laptop weg. Er is geen eer aan te behalen en moet je ook niet willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 16328

Als je 256MB RAM ziet in een advertentie voor een laptop dan moet je het sowieso niet kopen. Al helemaal niet voor 40 euro. Deze hoeveelheid RAM is te weinig voor het internet en eigenlijk bijna elk besturingssysteem. Je kunt enkel die hele kleine Linux distro's gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lani100
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 29-06 18:33
Ik zou er persoonlijk geen tijd en moeite meer insteken en gewoon je Samsung n150 meenemen of een simpele android tablet halen voor een paar 10'tjes.
Wat je nog wel kan proberen is een kleine Linux distro zoals Damn small linux of puppy maar deze zullen ook geen moderne browsers ondersteunen waardoor je er nog weinig mee kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:14

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Anoniem: 16328 schreef op zondag 13 juli 2014 @ 16:13:
Als je 256MB RAM ziet in een advertentie voor een laptop dan moet je het sowieso niet kopen. Al helemaal niet voor 40 euro. Deze hoeveelheid RAM is te weinig voor het internet en eigenlijk bijna elk besturingssysteem. Je kunt enkel die hele kleine Linux distro's gebruiken.
^^^

With stupid ;)

Komt bij dat besturingssysteem nog niet eens het probleem is, je probleem is de webbrowser. Alle web 2.0-geweld vreet RAM. Een moderne browser kan met gemak 1GB vreten (ik typ dit in Chrome en zie dat het 1.1GB gebruikt momenteel), dus al zou je DSL of ander uitermate klein OSje installeren, het gaat met zo weinig RAM mis zodra je een browser opent :o

Om een beetje lekker te werken zou ik 2GB als minimum aanraden. Of je dan Windows 7, Windows 8, verschillende smaken Linux of Android pakt maakt daar niet enorm bij uit, de browsers zijn toch (nagenoeg) identiek en gaan gelijk de zwaarste toepassing worden.

Anno 2014 is dus een computer (of smartphone IMHO, maar dat is andere discussie) met minder dan 2GB een miskoop tenzij je a) RAM kunt upgraden en b) de prijs daarvan al meegerekend is in aanschaf.

Advies: zoals al gezegd, kijk of deze weer verkocht kan worden en koop iets met genoeg RAM om een moderne browser te kunnen draaien (dus 2GB of meer). Te duur? Toch maar met smartphone behelpen.

Overigens, even los van RAM, je zegt dat deze laptop voor onderweg bedoeld was - hoe zie je dat voor je? Pentium 4 chips waren ranzige heethoofden die zelfs toen ze nieuw waren accus leegzopen binnen de kortste tijd. Dit ding zal accuduur van paar minuten hebben. Daar heb je onderweg in het geheel niets aan :o

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johannes77
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17-06 12:13
Het enige wat je vriendin hier nog steeds op kan draaien is Linux. Als het nog de originele 256 mb is, zou ik voor puppylinux, als het een Gb is zou ik voor Linux Mint gaan. Daarnaast zou ik goed nadenken of ze echt gebruik wil maken, deze Pentium staat bekend als ballenwarmer.

https://www.youtube.com/watch?v=nn2FB1P_Mn8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azerox
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 01-07 14:47
Als je 98 of ME aan het net koppelt heb je binnen notime Spyware Virussen en andere meuk erop staat. Dus als je het niet erg vindt dat je wachtwoorden bloot liggen kun je het er prima op zetten. Wees wel bewust dat je dan waarschijnlijk je computer ook een zombie gaat worden. Ik zou het niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ballen hebben vrouwen meestal niet ;)

Maar zoals ik al aangaf, OS is niet eens het probleem. Ze wil een webbrowser draaien, dat alleen al gaat meer dan 256MB vreten tenzij ze lynx neemt O-)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bliksem B
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12:45
Deze laptop heeft naar mijn menig ook te weinig ram om nog goed mee te kunnen internetten. Maar het is denk ik wel te doen, zolang je maar 1 tab heb open hebt staan misschien (de goede oude IE6 tijd ;) ). Geheugen kun je wel uitbreiden tot 768MB, dit is misschien nog een optie als je ergens voor een paar € of gratis wat geheugen kan wegtoveren.

Wanneer er alleen tekst mee wordt verwerkt, geinternet en wat muziek luisteren kun je het beste een Linux variant er op installeren. Ik zou GEEN debian nemen, maar een kant en klare LTS dochter distro. Zelf zou ik op een bakbeest als dat Lubuntu of heel heel misschien Linux Mint Mate installeren. Alles is kant en klaar en je hoeft er niks op te installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

... en of het wel eens mogelijk is een draadloze internetverbinding werkzaam te krijgen onder 98/ME?
Euh, welke draadloze verbinding?
De specs spreken weliswaar over "wireless technology" maar dan gaat 't om een FIR adapter; infra-rood dus. Je zult dus minimaal nog twee tientjes moeten investeren in een USB adapter. En die gaat dan via USB 1.x werken, maximaal 10 Mbit/s. Wordt ook geen feest, nog afgezien van de vraag of je er drivers voor kunt vinden.

Face it, je schat heeft een miskoop begaan en het is jouw taak om haar dat zo comfortabel mogelijk aan het verstand te peuteren

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15:54

SomerenV

It's something!

Op het werk hebben we een oude Pentium 4-bak staan met een 2GHz-processor en 1GB werkgeheugen. Daar staat een kale installatie van Windows XP op en die PC is puur bedoeld om ons van muziek te voorzien. Zelfs met een snellere CPU, meer RAM en (waarschijnlijk) een snellere schijf, is het ding echt niet vooruit te branden. Een ding tegelijk gaat nog net, maar zodra je twee dingen wilt doen wordt het geheel enorm traag.

Dus een laptop met een tragere processor en 1/4e van het werkgeheugen kun je eigenlijk net zo goed bij het oud vuil gooien. Maakt niet uit wat je daar op gaat zetten, hij blijft traag. Zelfs smartphones hebben tegenwoordig minimaal 512MB of 1GB aan werkgeheugen, puur omdat de hele digitale wereld daarom vraagt.

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -BaJo-
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 30-06 23:01

-BaJo-

N51 50.546 E004 22.186

256MB

Afbeeldingslocatie: http://1.bp.blogspot.com/_EwYRIUvI4j0/SkIThCY4tTI/AAAAAAAABxg/jN-_AXHBuzA/s320/laptop+gooien.jpg

Misschien leuk om als onderzetter voor je biertje te gebruiken?

[ Voor 21% gewijzigd door -BaJo- op 13-07-2014 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
dion_b schreef op zondag 13 juli 2014 @ 17:08:
Advies: zoals al gezegd, kijk of deze weer verkocht kan worden en koop iets met genoeg RAM om een moderne browser te kunnen draaien (dus 2GB of meer). Te duur? Toch maar met smartphone behelpen.
Dat ligt geheel aan mijn vriendin d'r budget.
Overigens, even los van RAM, je zegt dat deze laptop voor onderweg bedoeld was - hoe zie je dat voor je? Pentium 4 chips waren ranzige heethoofden die zelfs toen ze nieuw waren accus leegzopen binnen de kortste tijd. Dit ding zal accuduur van paar minuten hebben. Daar heb je onderweg in het geheel niets aan :o
Niet voor onderweg, maar voor in de trekkershut op de camping, daar waar electriciteit en wifi aanwezig zijn.

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

nelizmastr

Goed wies kapot

Reken maar uit, je moet een win9x compatibele wifi kaart zoeken, RAM upgraden etc. bovenop die weggegooide 40 euro. Dan zit je al gauw aan een eurootje of 20-30 extra.

Niet al te lang geleden heb ik op marktplaats een asus laptopje op de kop getikt voor 30 euro. Even een snellere proc ingezet (Pentium M 1.8Ghz Dothan, veegt de vloer aan met elke andere Pentium 4), even een 300Mbps wifi kaartje (intern) en een gigje geheugen erbij. Was ik al met al met €60 klaar en had ik een heerlijk platform om mee te kunnen internetten, YouTube 480p ging ook prima. (ATI R9600M kaart helpt ook).

Heeft die laptop nou wel wi-fi of niet? Zo ja, dan moet er ook een applicatie bij zitten die kan verbinden met draadloze netwerken, want dat hebben 98/Me/2000 niet. Dat was nieuw in XP.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-07 20:33
Probeer eens bodhi linux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
nelizmastr schreef op zondag 13 juli 2014 @ 19:30:
Heeft die laptop nou wel wi-fi of niet? Zo ja, dan moet er ook een applicatie bij zitten die kan verbinden met draadloze netwerken, want dat hebben 98/Me/2000 niet. Dat was nieuw in XP.
Nee, er zit een aparte dongle bij. Een Sweex LW053.

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyrian
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tyrian

It's Unreal.

Bijna niets draait meer fatsoenlijk op Windows 9x. Zelfs de malware niet dus in dat opzicht is het wel weer veilig. 256 is vrij weinig, Windows 2000 kan er prima op draaien maar moderne software heeft gewoonweg niet genoeg aan 256 MB. Ook niet op Win2k.

http://www.hypercoop.tk | GW user page | GW2 user page

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Laatst online: 13:52

Cyphax

Moderator LNX
Windows 2000 kan met 256MB wel een hoop. Dat zou geen slechte zijn eigenlijk. Is een stuk stabieler dan Windows 9x en misschien nog nét niet te oud om een acceptabele browser te draaien. Op zich is het geen ramp dat je niet heel veel geheugen hebt, maar je moet er rekening mee houden dat alles niet snappy is.

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Laatst online: 15:31

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Ik snap eigenlijk niet zo goed waarom dit ding is gekocht, voor 60 a 100 euro heb je al een Core2Duo laptop in nette staat met minimaal 1gb RAM, Wifi, een beter scherm en een hele berg meer snelheid.

[ Voor 6% gewijzigd door sebastius op 13-07-2014 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Ik zou gaan voor Anti-X. Dit is een Linux versie die zelfs met 64 Mb nog werkt al wordt een minimum van 128 wel aanbevolen. Heeft gewoon een browser aan boord dus genoeg voor de vakantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Het OS maakt niet uit. Een doorsnee website met wat javascript gaat deze CPU/RAM combinatie niet redden. Ook als je OS 0MB RAM zou gebruiken en 0 CPU cycles. Het gaat gewoon niet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

En nog afgezien van of het veilig is of niet, grote kans dat je met Win98 niet eens meer verbinding kan maken met de WiFi netwerken, omdat Win98 nog zat beveligiginsprotocols niet fatsoenlijk support (of iig niet de meegeleverde driver).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Laatst online: 15:31

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Je kan natuurlijk ook een DDR1 (???) rammetje aanschaffen om dit ding enigszins werkbaar te maken maar ik zou hem gebruiken voor kleiduif-schieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadioAir
  • Laatst online: 13:36
Ik heb toevallig net een laptop geïnstalleerd met Linux Mint, dit was ook een P4, een 1,8GHz. Voor normaal internetten werkte dit prima met 512MB RAM. Zou dus even een vraagadvertentie op V&A gooien of iemand nog een reepje 256/512 heeft liggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09-07 12:16
@Snowwie: als het budget van je vriendin zo beperkt is, dan kun je haar beter vertellen dat ze deze kansloze investering als leermoment kan gebruiken om vóór het doen van een nieuwe investering in het vervolg eerst eens informatie te verzamelen. In dit geval had ze zo'n laptop op elke hoek van de straat gratis kunnen afhalen, maar als ze ook nog eens vooraf had geïnformeerd had ze geweten dat het een zinloze actie zou zijn.

Voor nu: hop de 'kliko' in, neem je verlies en slotje op dit topic :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Ik moet dion_b bijstaan, met een lichte Linux distro (zoals crunchbang) zal je wellicht een relatief responsief systeem krijgen, maar van zodra je de browser opent wordt het tijd om koffie en gebak boven te halen :Y)

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

sebastius schreef op zondag 13 juli 2014 @ 21:19:
Je kan natuurlijk ook een DDR1 (???) rammetje aanschaffen om dit ding enigszins werkbaar te maken maar ik zou hem gebruiken voor kleiduif-schieten.
SDRAM....

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Dat waren nog eens tijden... Laatst kwam 1 van onze leveranciers met een vragend gezicht het kantoor inlopen. Hij was met een procesbesturings-PC ezig en wilde daar wat extra RAM in hebben. Hij dacht dat hij het RAM gevonden had op het moederbord, maar wist het niet helemaal zeker. Zat ook een "dummy" module bij en dat snapte hij al helemaal niet: RDRAM met terminator. :)

Maar we hadden het wel mooi nog op voorraad!

In de labs draait hier overigens nog DOS, win95, win98, , win2000, NT3.5 en NT4. We hadden ook Solaris, maar de enige gebruiker is met pensioen. Geeft soms wel leuke uitdagingen.

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 13-07-2014 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SharpY
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 16-05 22:26

i9-9900K@5GHZ - Gelid Solutions Tranquillo Rev. 4 - Z390-A PRO - 32GB Crucial RAM - 870 EVO Plus NVME 256GB Bootdrive- MSI RTX3080 - O11 Dynamic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan22
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
Je kunt Windows 2000 proberen. Windows 2000 is stabieler dan Windows 98/ME. Firefox 29 en Google Chrome werken daar ook op, uitleg in deze video: YouTube: UPDATED 2014: How to install Google Chrome and the latest Firefox on Windows 2000

Avast 8 werkt ook, maar ik weet niet waar je die kunt downloaden, aangezien er al een nieuwere versie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:06
Voor 45 euro heb je ook een Android tablet waar je 10x meer mee kan dan met dit stuk verdriet. Zie: Het topic voor onbekende en exotische Android-tablets

3,8kg :') Dat wil je toch niet mee zeulen ? Nog los van de problemen waar je qua snelheid en security tegenaan gaat lopen (XP is zo lek als een vergiet).

[ Voor 19% gewijzigd door ThinkPad op 13-07-2014 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwastie
  • Registratie: April 2005
  • Nu online

Kwastie

Awesomeness

3,8kg :') Dat wil je toch niet mee zeulen ?
ideaal voor op vakantie 8)7 Ik denk dat de Galaxy S3 mini nog sneller is met webbrowsen. :D

When I get sad i stop being sad and be awesome instead

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
synoniem schreef op zondag 13 juli 2014 @ 20:57:
Ik zou gaan voor Anti-X. Dit is een Linux versie die zelfs met 64 Mb nog werkt al wordt een minimum van 128 wel aanbevolen. Heeft gewoon een browser aan boord dus genoeg voor de vakantie.
Geprobeerd, maar als ik de cd-rom start kreeg ik allemaal dwarrels in beeld, vervolgens bleef de laptop hangen.

Win2k is ook niet gelukt omdat er geen geschikte vga driver beschikbaar was. De driver die ik had was van XP en die zorgde constant voor BSOD's.

Ik blijft toch maar bij XP home. Zal het OS zoveel mogelijk gaan uitkleden, qua services, layout en andere regedit instellingen.

En als dat niet werkt: container.

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steephh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:30
Valt me op dat vaak mensen die een laag budget hebben of niet veel uit willen geven vaak voor laptops/electronica kiezen die zwaar underperformen of het meest budget model kopen zonder vooronderzoek te doen. Juist met een (zeer) laag budget lijkt me dat verstandig, je kan elke euro immers maar 1 keer uitgeven.

_@/'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01:31
Dat viel mij ook al op Steeph! @Snowwie, ik kan wel even kijken of ik nog een So-dimmetje heb liggen :D

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

Een geüpdatet MS OS gaat helemaal niets worden op dat systeem. Maakt niet uit of het nu XP, 98 of 3.11 is. Zelfs een redelijk moderne browser/site vreet je geheugen op. Ik zou nog liever mijn moeder vragen mijn timeline te printen en te faxen.

De enige optie om het redelijk bruikbaar te laten draaien is om het complete OS en de browser in je interne geheugen te laden. DamnSmallLinux of TinyLinux schieten me zo even te binnen. Er zullen vast nog wel anderen zijn. Die browsers zijn ook uitgekleed kwa functionaliteit. T.net zal vast nog wel ergens een WEP versie hebben. :+

Een andere optie is om een portable TFT'tje te kopen en die met svideo/rgb aan je smartphone te hangen. Dat werkt zelfs nog vrij luxueus.

[ Voor 30% gewijzigd door Oyster op 14-07-2014 02:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-02 01:01
Windows 7 al geprobeerd? Volgens mij performed dat een stuk beter dan XP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Megamind schreef op maandag 14 juli 2014 @ 02:41:
Windows 7 al geprobeerd? Volgens mij performed dat een stuk beter dan XP.
Als je voldoende RAM hebt. En dat heeft hij nou juist niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprankel
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 26-06 19:00
Haha, heb je windows 7 al geprobeerd. Het ding heeft 256MB, dat is net voldoende voor XP zoals het 12 jaar geleden bestond. XP met alle patches en service packs heeft minstens 512 en eigenlijk liefst 1 GB nodig. En de CPU gaat ook niet overeenkomen met 7, verwacht maar aan 100% cpu gebruik van het moment je het ding nog maar durft aanraken.

Had onlangs ook nog zo iemand van de familie. Korte metten mee gemaakt en vriendelijk verteld dat ze er hun plan mee mogen trekken. Zie je van hier dat ik mijn tijd in zo een kansloos ding steek. Daarvoor heb ik net iets teveel tijd & moeite in IT gestoken als je mij begrijpt.

En wat je ook doet, facebook gaat never ever werken op een Windows installatie of het zal super pokke traag zijn. Mss met een heel specifieke light weight linux maar dan nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-02 01:01
Ik heb 7 wel eens op een 512MB pctje geïnstalleerd, snel is anders maar het werkte beter dan XP. Daarnaast, proberen kan altijd.

Zie hier: YouTube: Windows 7 Booting On 550MHz and 256MB RAM
:P

[ Voor 46% gewijzigd door Megamind op 14-07-2014 05:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steyn_E
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13:09
Als ik iemand tegenkom die zo weinig mogelijk wil uitgeven aan een laptop beveel ik zo'n oude Dell Latitude Dx20 of Dx30 aan. Werken perfect en kosten je de kop niet. En, altijd drivers beschikbaar omdat het bedrijfslaptops zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:30

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Megamind schreef op maandag 14 juli 2014 @ 05:52:
Ik heb 7 wel eens op een 512MB pctje geïnstalleerd, snel is anders maar het werkte beter dan XP. Daarnaast, proberen kan altijd.

Zie hier: YouTube: Windows 7 Booting On 550MHz and 256MB RAM
:P
Dan zit je echt tegen de rand te werken. Als Windows zelf al 235MB aan geheugen gebruikt, dan wil je echt geen Chrome of Firefox meer gebruiken of andere software. Ik durf te wedden dat de PC zelf al heel snel op zijn plaat zal gaan....

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:31

Het betreft een Toshiba Satellite S1900-102. Deze bevat een 1,7Ghz Intel Pentium processor, 256MB ram en een 40GB HD.

Windows XP is op deze machine simpelweg niet vooruit te branden, zelfs een kersverse installatie, zonder virusscanner, is zo traag als de pest. Het OS is constant aan het swappen en het laden van webpagina's, op welke browser dan ook duurt erg lang en in sommige gevallen wil de browser helemaal niet starten.

Omdat er verder geen gevoelige informatie op de laptop staat (en komt) vraag ik me af of het misschien beter is om Windows 98 of ME te installeren? Beide OS-en zijn in vergelijking met Windows XP zeer snel. Het enige wat mijn vriendin doet is Facebooken, beetje nieuws en weerberichten lezen en soms een online spelletje.

Of is het simpelweg te link, ivm virussen e.d. om dit te doen?
Ik ben ook een beetje huiverig als het gaat om drivers, en of het wel eens mogelijk is een draadloze internetverbinding werkzaam te krijgen onder 98/ME?
toon volledige bericht
Eh.....je vriendin heeft geld betaald voor een laptop met 256 MB ram en 40GB HD? Hmmm.......Windows XP zou daar toch heel er goed op moeten draaien. Maar eh.....waarom niet paar tientjes meer uitgeven voor een (2e hands) laptop waar wel gewoon een beetje OS op draait?

Uitbreiden van geheugen en HDD is volgens mij voor dat soort hardware ook een dure aangelegenheid. Ze heeft jou niet om advies gevraagd denk ik?

[ Voor 4% gewijzigd door TheVMaster op 14-07-2014 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Electromonkey
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13:55
Wat een moeite voor zo'n oud beestje.
Zoals eerder aangegeven, lekker laten gaan, gooi hem in de kast met Windows 98 erop voor wat oude games.

Doe jezelf dit niet aan en haal een mooie c2d of athlon x2 uit de V&A. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

TheVMaster schreef op maandag 14 juli 2014 @ 13:54:
[...]

Eh.....je vriendin heeft geld betaald voor een laptop met 256 MB ram en 40GB HD? Hmmm.......Windows XP zou daar toch heel er goed op moeten draaien. Maar eh.....waarom niet paar tientjes meer uitgeven voor een (2e hands) laptop waar wel gewoon een beetje OS op draait?

Uitbreiden van geheugen en HDD is volgens mij voor dat soort hardware ook een dure aangelegenheid. Ze heeft jou niet om advies gevraagd denk ik?
XP loopt pas lekker (= niet continu swappen) met 1GB RAM en dan draai je nog niet eens RAM-slurpende apps.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Steephh schreef op maandag 14 juli 2014 @ 01:00:
Valt me op dat vaak mensen die een laag budget hebben of niet veel uit willen geven vaak voor laptops/electronica kiezen die zwaar underperformen of het meest budget model kopen zonder vooronderzoek te doen. Juist met een (zeer) laag budget lijkt me dat verstandig, je kan elke euro immers maar 1 keer uitgeven.
Draai het eens om: wat voor persoon zal typisch een laag budget hebben? Juist, iemand die niet al te snugger en doordacht is bij financiele keuzes in het leven. Zo ook de aanschaf van een 2e hands laptop :z

Iemand die structureel erg verstandige, ingelezen keuzes maakt zal doorgaans daardoor een ruimer budget ter beschikking hebben - en zo niet in ieder geval een dermate verantwoorde keuze maken binnen dat krappe budget dat een topic als dit niet nodig is...

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1