Toon posts:

heeft deze laptop: WiFi: multiband (2.4GHz én 5GHz)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een laptop nodig voor mijn studie volgend jaar,
De eisen:
liefste een asus
15.6" scherm
1366x768
i5 processor
liefste een stand-alone video kaart
4GB ram
500GB hdd
Maar wat het belangrijkste schijnt te zijn: WiFi: multiband (2.4GHz én 5GHz)

Dat laatste kan ik echter bij geen enkele laptop vinden,

De laptop die ik heb gevonden, en die aan mijn eisen voldoet is deze:
(Media markt link, want hij staat nog niet met product informatie op tweakers)
http://www.mediamarkt.nl/...3,1357973.html?langId=-11

of eventueel de iets duurdere versie:
http://www.mediamarkt.nl/...3,1054805.html?langId=-11

en mijn vraag is: heeft laptop WiFi: multiband (2.4GHz én 5GHz), en zo niet zijn er alternatieven die het wel hebben?

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 12-07-2014 00:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Als je het merk en typenr hebt, kun je op de site van de fabrikant de specificaties doorlezen ;)

En anders http://tweakers.net/categorie/496/laptops/producten/ -> filter "5GHz-ondersteuning" aanzetten.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan de laptop dus niet vinden op de asus site,
En die 5GHz ondersteuning is bij lang niet alle laptops ingevuld. en van deze laptop staat de productinformatie niet op tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Hmm, vaag dat ie niet op de site van Asus is te vinden, heb net ook even gezocht.

Die duurdere staat wel in de PW met specs en die ondersteund geen 5GHz, mits de specs kloppen. Die staat overigens wél op de site van Asus: http://www.asus.com/nl/No...ks/X550CC/specifications/ , maar ondersteund ook volgens de specs daar geen 5GHz.

[ Voor 31% gewijzigd door Raven op 12-07-2014 15:20 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Waaraan kan je op de Asus site zien dat hij geen 5GHz ondersteund?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 26-09 01:43
Ik zou er niet te zwaar aan tillen, vrijwel iedere laptop die ik heb gehad daar heb ik zelf een ander wifikaartje ingezet. Moet je alleen wel opletten dat je een laptop koopt die geen whitelist of dergelijke beperkingen heeft.
Zo'n kaartje kost namelijk maar een paar tientjes :).

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
een ander wifi-kaartje, hoe werkt dat precies?

En dat die laptop zowel 2,4GHz als 5,0GHz ondersteunt werd zo erg benadrukt dat ik bijna bang ben om met een laptop zonder aan te komen. terwijl het geen algemene informatie lijkt te zijn of een laptop het wel/niet heeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Verwijderd schreef op zaterdag 12 juli 2014 @ 17:41:
Waaraan kan je op de Asus site zien dat hij geen 5GHz ondersteund?
Netwerk
Integrated 802.11 b/g/n

Als 5GHz ondersteund zou worden, had daar een a bij gestaan en/of mogelijk ook ac.
Verwijderd schreef op zaterdag 12 juli 2014 @ 17:58:

En dat die laptop zowel 2,4GHz als 5,0GHz ondersteunt werd zo erg benadrukt dat ik bijna bang ben om met een laptop zonder aan te komen. terwijl het geen algemene informatie lijkt te zijn of een laptop het wel/niet heeft
Laptop openschroeven, 2 of 3 kabeltjes loshalen, mini PCIe wifi kaartje vervangen, kabeltjes aansluiten, laptop dichtschroeven en hopen dat je laptop geen whitelist heeft.

Neem anders een laptop die wél in de PW staat en te voorschijn komt met het 5GHz filter aan?
Puch-Maxi schreef op zaterdag 12 juli 2014 @ 17:46:
Ik zou er niet te zwaar aan tillen, vrijwel iedere laptop die ik heb gehad daar heb ik zelf een ander wifikaartje ingezet. Moet je alleen wel opletten dat je een laptop koopt die geen whitelist of dergelijke beperkingen heeft.
Zo'n kaartje kost namelijk maar een paar tientjes :).
Ik heb een laptop van Lenovo :/ Draait inmiddels custom BIOS ivm "Unauthorized Wireless network card is plugged in. Power off and remove it."

[ Voor 28% gewijzigd door Raven op 12-07-2014 18:09 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Aha,
De laptop die ik op het oog heb heeft enkel 802.11 n
Maar hoevaak heeft een laptop wél multiband 2.4ghz én 5,0ghz
want de meeste die ik net heb gevonden hebben allemaal 802.11 n of 802.11 b/n/g

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 12-07-2014 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
welke van die letters staat dan voor 2.4GHZ want ik heb hier een laptop met wel a maar geen b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Welk deel van "Als 5GHz ondersteund zou worden, had daar een a bij gestaan en/of mogelijk ook ac." in Raven in "heeft deze laptop: WiFi: multiband (2.4GHz én 5GHz)" snap je niet? ;)

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik begrijp daaruit dat a staat voor 5GHz ondersteuning.

maar 802.11 n/g/a ondersteund die zowel 2.4GHz als 5GHz want er staat wel een a in maar geen b.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

AC is ook 5GHz.

G is 2.4GHz, dus als er een b of g staat dan doet ie (ook) 2.4GHz.

[ Voor 12% gewijzigd door Raven op 12-07-2014 18:53 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
Verwijderd schreef op zaterdag 12 juli 2014 @ 17:58:

Je schroeft je zojuist aangeschafte laptop open, verwijderd vakkundig het huidige wifi-kaartje en vervangt deze door een merk/model naar keuze. Kwestie van antenne's weer aansluiten, dichtschroeven en klaar is Jop.
Raven schreef op zaterdag 12 juli 2014 @ 18:05:
[...]
Ik heb een laptop van Lenovo :/ Draait inmiddels custom BIOS ivm "Unauthorized Wireless network card is plugged in. Power off and remove it."
Dat is erg vervelend inderdaad. Ik heb Lenovo (Thinkpad) ook overwogen voor mijn nieuwe laptop, maar om deze reden toch maar laten vervallen. Ik wil graag zelf baas zijn over mijn eigen laptop ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Ik wist het helaas niet van te voren, anders had ik een ander genomen. (G780 hier trouwens)

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
blijkbaar is 802.11n 2.4/5 GHz maar waarom ondersteunt dat dan geen 5GHz?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

802.11n kan op beide frequentiebanden gebruikt worden, maar dat betekend niet dat elke wifi kaart die 802.11n ondersteund daadwerkelijk met beide frequentiebanden overweg kan. Daarom letten op a/g/n en/of ac.

[ Voor 12% gewijzigd door Raven op 12-07-2014 19:27 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
Ergens heeft de TS ook wel een beetje gelijk, het is soms wel erg lastig om er van tevoren achter te komen wat voor wifi-module erin zit. Vooral bij zaken als Media Markt. Gelukkig is het hier op Tweakers al wat beter: pricewatch: Asus X550CC-XX043H 5GHz-ondersteuning: Nee. Ik zou wel graag het merk en type van de wlan nic erbij willen zien :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Dan dienen we toch meteen een feature request in? merk/type wifi in specs laptops O-)

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
Haha, gewoon omdat het kan :+. Ik denk dat het misschien de fabrikant een stukje vrijheid geeft om van wifi-module te wisselen (die op dat moment op de markt van Shenzhen in de aanbieding is :D). Bij Dell kun je trouwens wel eenvoudig zien welke nic je krijgt, soms kun je zelfs nog kiezen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Puch-Maxi schreef op zaterdag 12 juli 2014 @ 19:35:
Ergens heeft de TS ook wel een beetje gelijk, het is soms wel erg lastig om er van tevoren achter te komen wat voor wifi-module erin zit. Vooral bij zaken als Media Markt. Gelukkig is het hier op Tweakers al wat beter: pricewatch: Asus X550CC-XX043H 5GHz-ondersteuning: Nee. Ik zou wel graag het merk en type van de wlan nic erbij willen zien :).
De optie 5GHz-ondersteuning is echter heel vaak niet ingevuld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Daarom gaf ik je ook 2 linkjes ;) en er zijn genoeg laptops waarbij het wél ingevuld is.
Puch-Maxi schreef op zaterdag 12 juli 2014 @ 19:55:
Haha, gewoon omdat het kan :+. Ik denk dat het misschien de fabrikant een stukje vrijheid geeft om van wifi-module te wisselen (die op dat moment op de markt van Shenzhen in de aanbieding is :D). Bij Dell kun je trouwens wel eenvoudig zien welke nic je krijgt, soms kun je zelfs nog kiezen :).
Shenzhen? :?

[ Voor 91% gewijzigd door Raven op 12-07-2014 22:13 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hammetje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 00:33
Zoals eerder gezegd, mocht jouw laptop geen Dual-Band Wifi ondersteunen, kan je altijd het interne WiFi kaartje vervangen. Dit is een vrij populaire (en niet al te dure) variant: pricewatch: Intel Dual Band Wireless-AC 7260 Plus Bluetooth

Wellicht interessant om rekening mee te houden; lang niet alle laptops laten zich 'eenvoudig' open schroeven c.q. uitbreiden. Op www.notebookcheck.com kan je zoeken naar het type laptop dat je wilt kopen, vaak kan je daar lezen/ bekijken of je makkelijk onderdelen kunt vervangen. Mocht je het daar niet kunnen terugvinden, kan je ook op youtube zoeken naar het model laptop met daarbij termen als 'replace wifi'.

"Het is pas haute cuisine als het de frituurpan heeft gezien" - @VanRoyal (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Hammetje: Dat kan niet altijd, zie het eerder genoemde whitelist-probleem.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Is er een manier waarmee te controleren valt of een laptop een whitelist heeft voor wifi kaartjes? zoektochtje google leverde voor mij niet veel op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Bekijk het forum op http://www.bios-mods.com/ , daar afzonderlijk het merk en type/serie aan de zoekmachine geven en kijken of daar iets te vinden is.

Een andere manier is er voor zover ik weet niet om er voor aankoop achter te komen.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cinemaskoop
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18-09 13:52
Bijna geen enkele consumentennotebook heeft Dual Band Wi-fi in haar notebooks ( 2,4 en 5GHz).

Bij campusshop.nl kan je filteren op dual band voor de scholen die dual band als eis stellen.

Hier zijn alle HP's en Lenovo Flex2 en Y50 bijvoorbeeld dual band.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 12 juli 2014 @ 18:15:
Aha,
De laptop die ik op het oog heb heeft enkel 802.11 n
Maar hoevaak heeft een laptop wél multiband 2.4ghz én 5,0ghz
want de meeste die ik net heb gevonden hebben allemaal 802.11 n of 802.11 b/n/g
Je koop voor ongeveer voor 20 euro een 5Ghz dongel bij de mediamarkt en stop die in een USB poort van je laptop en je heb prima 5G wifi .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cinemaskoop schreef op maandag 14 juli 2014 @ 14:00:
Bijna geen enkele consumentennotebook heeft Dual Band Wi-fi in haar notebooks ( 2,4 en 5GHz).

Bij campusshop.nl kan je filteren op dual band voor de scholen die dual band als eis stellen.

Hier zijn alle HP's en Lenovo Flex2 en Y50 bijvoorbeeld dual band.
Je koop voor ongeveer voor 20 euro een 5Ghz dongel bij de mediamarkt en stop die in een USB poort van je laptop en je heb prima 5G wifi laptop of computer . :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Odysseus87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 07:41
Zooo even een 3 jaar oude topic geholpen?
Pagina: 1