Best OS Oudere Laptop

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murtown
  • Registratie: November 2010
  • Niet online
-

[ Voor 99% gewijzigd door Murtown op 07-01-2021 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:10
Windows 8.1 loopt lichter en soepeler dan Windows 7 dus die zou je kunnen proberen. En anders wordt het toch een XP of een wat oudere Linux-versie (de nieuwere zijn ook al wat zwaarder).

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zelf heb ik hier een nog oudere laptop liggen die ik nu nauwelijks meer gebruik (ivm aanschaf nieuwe laptop een maand geleden). Als ik voorzichtig schat, dan den ik dat die al zo'n 8 jaar oud is, maar ik weet het niet helemaal zeker). Die oude laptop heeft maar 1 GB intern geheugen een een HD van 40 GB.

Ik heb daar Windoiws 7 x86 op gezet en het draait best wel goed. Die laptop wordt dan ook alleen gebruikt voor beetje browsen, email, tekstverwerking, foto's opslaan e.d. Een snelheidsmonster is het zeer zeker niet, maar er is goed mee te werken (de beperkingen in aanmerking genomen).

Het gaat overigens om een Dell Inspiron 1300.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 11-07-2014 04:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je zou naar een lichte Linuxdistributie zoals Lubuntu kunnen kijken. Die kunnen met erg weinig resources toe, waardoor je de rekenkracht die je hebt in het werk dat je wilt doen kunt stoppen.

Ik heb onlangs Ubuntu zelf na lange tijd weer eens geïnstalleerd en ik moet zeggen dat het allemaal best prima werkt, zodra je de basisprincipes even doorhebt. Dat het allemaal gericht is op open-source en daardoor gratis alternatieven van software is mooi meegenomen.

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 11-07-2014 04:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clogie886
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 31-05 16:20
Heb zelf op een 11 oude HP laptop Lubuntu geinstalleerd en alles draait weer als een zonnetje, zeker het proberen waard.

De overheid is niet de oplossing maar de oorzaak van veel problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AcPower
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 29-08 18:24
is een ssd inbouwen een optie? anders zou ik toch xp kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AcPower schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 05:04:
is een ssd inbouwen een optie? anders zou ik toch xp kiezen.
Ik zou niet meer aan XP beginnen, die veiligheid kan niet meer gegarandeerd worden. Prima voor het checken van Tweakers.net en andere simpele websites, maar als je je mail opent of zelfs internetbankiert is het een risico.

Nu valt het misschien nog mee, maar dat risico wordt naarmate de tijd verstrijkt alleen maar groter natuurlijk :)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 11-07-2014 05:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AcPower
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 29-08 18:24
Verwijderd schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 05:09:
[...]

Ik zou niet meer aan XP beginnen, die veiligheid kan niet meer gegarandeerd worden. Prima voor Tweakers.net checken, maar als je je mail opent of zelfs internetbankiert is het een risico.

Nu valt het misschien nog mee, maar dat risico wordt naarmate de tijd verstrijkt alleen maar groter natuurlijk :)
inderdaad. tweede optie is dan een ssd met windows 7 erop. derde natuurlijk een lichte linuxdistributie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Laatst online: 01:10
Jongens, hij zegt toch dat hij Windows 7 te traag vind lopen op die hardware? Dan ga je toch geen Windows 7 aanraden? Het komt dan aan op Windows 8.1, die soepeler loopt dan Windows 7 of een Linux.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Laatst online: 21:54

BCC

Lubuntu

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja , Windows 8 of bijvoorbeeld deze : http://peppermintos.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Inderdaad, stap 1 ssd stap 2 win7 of win8 erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:52
Nou, Windows 7 draait er niet soepel op misschien, maar verwacht nu niet dat iets anders er op zetten opeens wel heel soepel loopt. Acceptabel misschien, maar het is gewoon geen snelle machine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:18
Linux Mint?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murtown
  • Niet online
-

[ Voor 100% gewijzigd door Murtown op 07-01-2021 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remz
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 01-10 16:54
Murtown schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 11:49:
ik moet zeggen windows 7 ging in het begin nog wel, maar staat er nu ook al weer 1 jaartje op en begint nu weer langzamer te worden.

Klopt het dat je met Lubuntu geen antivirus erop hoeft te zetten omdat de virussen op windows gericht zijn en lubuntu al ingebouwde virusscanner heeft?
Ik kan niet zo snel vinden of Lubuntu een eigen virusscanner heeft, maar omdat er minder virussen beschikbaar zijn voor Linux mag dat nog geen excuus zijn om geen virusscanner te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Heb op een asus netbook (dualcore atom, 2gb, ssd) win8 staan. Dat werkt best ok, maar dat is ook deels door de SSD. Ik denk dat als je met jouw specs w8 er op gaat zetten, het misschien niet veel beter wordt dan nu?

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:40

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

xFeverr schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 11:35:
Nou, Windows 7 draait er niet soepel op misschien, maar verwacht nu niet dat iets anders er op zetten opeens wel heel soepel loopt. Acceptabel misschien, maar het is gewoon geen snelle machine
Daar ben ik het niet echt mee eens. De laptop van mijn vader (gok jaar of 4 oud) was met Windows 7 bijna niet meer vooruit te branden (zelfs na inloggen stond dat ding tot 15 minuten later nog op 100% schijfactiviteit), met Windows 8 (.1) is dat een wereld van verschil geworden.

Natuurlijk zit er wat sneaky werk in 8.1, zoals eerst metro en dan pas achtergrond programma's starten, maar qua 'normaal werk performance' is het een wereld van verschil.

Wel toegegeven dat ik de specs niet 100% weet, dat zal dan zeker wel van belang zijn, meer dan de leeftijd van de laptop.

[ Voor 7% gewijzigd door SinergyX op 11-07-2014 12:11 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat gebruik je veel? Als dat alleen de browsers is en een document typen dan kun je een lichte Linux distro kiezen. Lubuntu, Xubuntu of Linux Mint XFCE zijn goede keuzes.
Murtown schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 11:49:
ik moet zeggen windows 7 ging in het begin nog wel, maar staat er nu ook al weer 1 jaartje op en begint nu weer langzamer te worden.

Klopt het dat je met Lubuntu geen antivirus erop hoeft te zetten omdat de virussen op windows gericht zijn en lubuntu al ingebouwde virusscanner heeft?
Klopt Linux heeft geen anti-virusscanner nodig omdat er nagenoeg geen virussen zijn en je niet zomaar bestanden kunt laten uitvoeren zonder wachtwoord. Wil je echter meer informatie dan moet je eens kijken in dit forum: Het grote welk OS ( bijvoorbeeld linux distro) topic deel 7 en Windows XP vervangen door Linux? (veel vragen beantwoord van een Windows gebruiker waaronder anti-virusscanner en firewall).

[ Voor 74% gewijzigd door Verwijderd op 11-07-2014 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stane
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:20
Elementary OS werkt ook prima op een oude computer. Tweede keus is Lubuntu / Xubuntu en derde Linux Mint. Bij Linux hoef je in principe geen virusscanner te installeren.

[ Voor 36% gewijzigd door stane op 11-07-2014 20:03 . Reden: Virusscanner info toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een virusscanner is gemakkelijk te installeren als je er blij van wordt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kipenhetei
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 29-12-2020
Ik heb toch een aantal oude laptops goed draaiend gekregen met windows 7 puur door een ssd....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OldSchoolPhoto
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 03-10 17:18
Zowel W8 als W7 kan, voor mijn gevoel werkt W8 lichter. Maar, wat je machine traag maakt is wat je er allemaal op installeert. Het kale OS draait prima. Waar je op moet letten is dat je alleen het echt noodzakelijke installeert en zo ipmin mogelijk al bij Booten of inloggen aan progjes laat laden... Daar win je echt wat mee. Ik heb W7 op een asus aspire one gezet, met alleen maar wat office (Libre) en Firefox... Ging prima...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:24
ligt niet aan het os,maar simpelweg veel te weinig ram,1 gb is gewoon veel te weinig om win 7 goed te laten draaien.

minimaal 3 gb om het echt soepel te krijgen.
En logisch dat ie daardoor naar verloop van tijd trager word, zeker naar mate je meer programma's instaleert, word er ook meer geheugen gebruikt, die je niet hebt, dus gaat win 7 swappen naar de HDD wat niet bevordelijk is.

Ik heb nou al een aantal laptops gehad hier met 1 gb ram en dat word gewoon naar verloop van tijd traag.

Mijn advies is echt om er meer RAM in te zetten

[ Voor 57% gewijzigd door freaky35 op 12-07-2014 03:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

freaky35 schreef op zaterdag 12 juli 2014 @ 03:18:
Mijn advies is echt om er meer RAM in te zetten
Zodra een computer gaat swappen ben je gezien qua performance. Dat is al zo met een SSD, maar met een HDD is er helemaal geen beginnen aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murtown
  • Niet online
-

[ Voor 100% gewijzigd door Murtown op 07-01-2021 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20-08 13:07
Ramon schreef op donderdag 10 juli 2014 @ 23:23:
Windows 8.1 loopt lichter en soepeler dan Windows 7 dus die zou je kunnen proberen. En anders wordt het toch een XP of een wat oudere Linux-versie (de nieuwere zijn ook al wat zwaarder).
Hou je er wel rekening mee dat Windows 8 zo'n lage resolutie niet ondersteunt in Metro? Tenzij dit intussen veranderd is...

http://specs.tweak.to/16567

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:32

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Murtown schreef op zaterdag 12 juli 2014 @ 12:51:
Oke, ik zou er meer ram in kunnen zetten,
maar vergeet niet dat er nog DDR2 geheugen inzit.

Zocht gwoon naar een gratis oplossing, want denk dat ik anders nog eerder een nieuwe laptop zou gaan kopen ipv meer ram in deze oude te steken.

Denk dat ik het beste af ben met Lubuntu, of nog eens win7 maar dan probere zo weinig mogelijk andere programma's, zo heb ik office 2010, zou ik met libre office beter af zijn?
DDR2 SO-DIMM is nagenoeg gratis te noemen :z

Ik heb ervaring met vergelijkbaar gespecte apparaat, Acer Aspire One D522 (AMD C-50 ipv Atom N270, maar dat ontloopt elkaar weinig).

Met 1GB niet vooruit te branden ongeacht OS. SSD hielp daar ook maar marginaal bij. Toen van 1GB naar 2GB geupgrade en opeens had ik iets dat binnen paar seconden opstartte, gelijk reageerde als ik iets deed en prima een browsertje of wat officesoftware kon draaien. Niet tegelijk, daar was 2GB weer te beperkt voor, maar het was als verschil dag<->nacht.

Ik draaide zowel Windows 7 als Xubuntu, dat maakte nog veel minder uit. Het zal vast dat Windows 8.1 marginaal sneller werkt, maar OS blijft gerommel in de marge, zeker als je bedenkt dat de browser grootste RAM-hog zal zijn in zo'n geval.

Gewoon naar 2GB uitbreiden voor EUR 5 ofzo en dan heb je een prima ding om mee te nemen en onderweg bezig te zijn :)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Minimaal 15 euro en dat is zonder verzendkosten: http://tweakers.net/categ...HUWWJOUpW0UqGZkZGSrG1tbUA Je kunt dan beter een nieuwe kopen :P: pricewatch: Crucial CT12864AC800

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 14-07-2014 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Valt best mee :z

En verzendkosten - postzegeltje en klaar, voor EUR 5 meer dan EUR 5 aan verzendkosten te betalen is natuurlijk niet zo zinnig.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
hmmmm volgens mij moet ik nog wel wat ddr2so-dimms hebben liggen.... wat zit er nu in, 2x512 of 1x1gb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dion_b schreef op maandag 14 juli 2014 @ 17:54:
[...]

Valt best mee :z

En verzendkosten - postzegeltje en klaar, voor EUR 5 meer dan EUR 5 aan verzendkosten te betalen is natuurlijk niet zo zinnig.
Valt daar inderdaad mee. Gelijk even zelf gekeken voor 2GB en daar vragen ze dan weer het vierdubbele voor. Even goed zoeken en je krijgt al betere prijzen :).

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 15-07-2014 00:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyphoid
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07-10 14:29
Ik heb zelf de Acer Aspire One D150 en heb daar Lubuntu en Xubuntu op gedraaid. Werkt goed. Had er ook 2GB RAM in gegooid.
Krijg alleen Flash niet goed werkend (stotterend beeld), dus gebruik hem niet meer. Ik Internet nu op mijn telefoon of laptop (ook met Lubuntu. Maar wel een i5), omdat ik veel flash/html5 filmpjes kijk.
Misschien dat het Flashprobleem op Atom apparaten opgelost is, maar dat weet ik niet.
YouTube werkte volgens mij wel goed.

Als je niet veel Flash filmpjes kijkt, dan kan ik Lubuntu aanraden.
Open Office als Office, Thunderbird als Outlook, Firefox als Internet Explorer en je bent klaar voor noppes.

Je kan altijd een installatie ISO op een USB stick zetten met Unetbootin.
Als je dan van USB stick opstart kan je kiezen voor live cd.
Dan kan je Lubuntu of Xubuntu uitproberen zonder te installeren.

Toshiba e755 Pocket PC>Panasonic G500>Nokia 8210>Nokia 8850>Vario MDA (htc wizard 200)>Vario MDA III (htc tytn II)>HTC Hero>HTC Desire HD>Asus Transformer TF101>Asus Padfone>Oppo Find 5>LG Nexus 5>Wileyfox Swift 2X>Razer Phone>Pixel 8 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Flash 'probleem' is vrij simpel: het moet in software (dus op de CPU) gedecodeerd worden, en zo'n Atom heeft uitermate weinig CPU-kracht over. Als je veel Flash gebruikt geen geschikte keuze.

"HTML5" is ingewikkelder, dat kan een van drie videostandaarden gebruiken:
1) h264 (Apple-smaak): vaak goede (i)GPU support in hardware, dus performance acceptabel.
2) OggTheora (FOSS-smaak): kom je weinig tegen, geen hardware acceleration, dus performance brak.
3) WebM (Google-smaak): GPU support begint pas nu op gang te komen. Oude Atoms kunnen het niet.

Als je "flash/htm5" zegt klinkt het alsof je vooral op Youtube bezig bent. Dan heb je Google-smaak, dus WebM, inderdaad geen HW acceleratie en dan brakke ervaring op een oude Atom :z

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyphoid
dion_b schreef op dinsdag 15 juli 2014 @ 14:33:
Flash 'probleem' is vrij simpel: het moet in software (dus op de CPU) gedecodeerd worden, en zo'n Atom heeft uitermate weinig CPU-kracht over. Als je veel Flash gebruikt geen geschikte keuze.

"HTML5" is ingewikkelder, dat kan een van drie videostandaarden gebruiken:
1) h264 (Apple-smaak): vaak goede (i)GPU support in hardware, dus performance acceptabel.
2) OggTheora (FOSS-smaak): kom je weinig tegen, geen hardware acceleration, dus performance brak.
3) WebM (Google-smaak): GPU support begint pas nu op gang te komen. Oude Atoms kunnen het niet.

Als je "flash/htm5" zegt klinkt het alsof je vooral op Youtube bezig bent. Dan heb je Google-smaak, dus WebM, inderdaad geen HW acceleratie en dan brakke ervaring op een oude Atom :z
Even offtopic dan:
Wel raar, want onder XP deed mijn netboekje het helemaal goed. Ook filmpjes hier op Tweakers en op Youtube. Terwijl in Lubuntu alle filmpjes stotterden. Wat doet XP dan wel goed?
Waarschijnlijk omdat XP automatisch h264 pakt? Of ligt dat aan hoe de website in elkaar zit?

Toshiba e755 Pocket PC>Panasonic G500>Nokia 8210>Nokia 8850>Vario MDA (htc wizard 200)>Vario MDA III (htc tytn II)>HTC Hero>HTC Desire HD>Asus Transformer TF101>Asus Padfone>Oppo Find 5>LG Nexus 5>Wileyfox Swift 2X>Razer Phone>Pixel 8 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Xyphoid schreef op dinsdag 15 juli 2014 @ 17:19:
[...]

Even offtopic dan:
Wel raar, want onder XP deed mijn netboekje het helemaal goed. Ook filmpjes hier op Tweakers en op Youtube. Terwijl in Lubuntu alle filmpjes stotterden. Wat doet XP dan wel goed?
Waarschijnlijk omdat XP automatisch h264 pakt? Of ligt dat aan hoe de website in elkaar zit?
Is moeilijk om achteraf te zeggen, maar inderdaad, GPU acceleration is doorgaans a) beter en b) per default geregeld onder Windows. Onder Linux moet je sowieso flink handmatig kloten om het aan de praat te krijgen, als het al ondersteund is door de drivers.

Hier gaat het om een Intel GMA950. Op de vraag of dat VA-API (HW acceleration) ondersteunde dit antwoord op de Archlinux fora:
In a word: no.
In a few more words: LOL, no. GMA950 is oooooooooold. And wasn't particularly good even when it was new. It supports partial mpeg2 decoding with xvmc, but it's such a small part that you'll actually get *more* cpu usage than if you decode everything on the cpu.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O88088
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:00
Chrome OS? Prima voor een beetje internetten, filmpjes kijken en email. Voor office kun je de dingen van Google gebruiken of gaan voor Microsoft Office 365.

Een extra voordeel is dat Chrome OS minder ruimte heeft voor studie ontwijkende activiteiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Xyphoid schreef op dinsdag 15 juli 2014 @ 17:19:
[...]

Even offtopic dan:
Flash is de afgelopen jaren ook steeds zwaarder geworden. De laatste versie die bij mij normaal werkte was Flash 10.3. Dit is dan voor een Celeron single core die volgens Passmark wel krachtiger is dan de gemiddelde Atom. Ze zijn nu bij versie 14 :P. Wat je kunt proberen, doe het zelf onder Windows Vista, om het proces een hogere CPU prioriteit te geven. De optie 'Hoger dan normaal' gebruik ik. Zorg dat de hogere prioriteit permanent is voor dat proces. Ik weet niet hoe je dat in Linux kunt instellen maar dat kun je vast vinden via Google ;).

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 15-07-2014 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyphoid
Verwijderd schreef op dinsdag 15 juli 2014 @ 22:35:
[...]

Flash is de afgelopen jaren ook steeds zwaarder geworden. De laatste versie die bij mij normaal werkte was Flash 10.3. Dit is dan voor een Celeron single core die volgens Passmark wel krachtiger is dan de gemiddelde Atom. Ze zijn nu bij versie 14 :P. Wat je kunt proberen, doe het zelf onder Windows Vista, om het proces een hogere CPU prioriteit te geven. De optie 'Hoger dan normaal' gebruik ik. Zorg dat de hogere prioriteit permanent is voor dat proces. Ik weet niet hoe je dat in Linux kunt instellen maar dat kun je vast vinden via Google ;).
Had ik al geprobeerd, maar hij kan het gewoon niet aan. Had het 2 jaar geleden al opgegeven, toen ik meer op mijn telefoon zat dan op mijn netboekje.
Maar afgezien Flash problemen is Lubuntu goed te doen op een netboekje.

Pagina: 1