Toon posts:

Windows XP vervangen door Linux?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn reservelaptop Dell Latitude 120L uit 2006 heeft de volgende kenmerken : Intel Pentium M740 processor 1,73 Ghz, met RAM 1 GB, harde schijf 60 GB (netto 40 voor C-drive), Intel Graphics Media Accelerator 900 (up to 128MB shared with system memory), 32-bits besturingssysteem en draait onder XP-SP3, met antivirus AVAST Free Edition en ingebouwde firewall van Windows.
Ik gebruik Google Chrome als standaard browser, Mozilla Firefox als reservebrowser, Windows Explorer nooit. Deze reservelaptop doet het nog steeds prima, een nieuwe aankopen om MS te plezieren zie ik niet zitten. Alweer een nieuw Windows besturingsprogramma aankopen ook niet, ben geen MS-aandeelhouder, noch fan. Als ik veilig wil spelen, dan kan ik best overschakelen naar een ander besturingssysteem. Ik dacht aan Linux, of eventueel nog een ander alternatief.
Mijn vragen :
1.) Welke Linux-versie is geschikt voor mijn reservelaptop Dell Latitude 120L en waar download ik die?
2.) Mag ik rekenen op een vlot downloadgebeuren, of dien ik dit best over te laten aan een professional? Als jullie mij een download tutorial hiervoor kunnen aanwijzen, graag!
3.) Geeft die geschikte Linux ook updates en wie beheert die updates, aangezien het een opensource programma betreft?
4.) Heeft die geschikte Linux ook een ingebouwde firewall en zo niet, welke (liefst gratis) firewall past het best bij die geschikte Linux?
5.) Kan ik de ingebouwde XP firewall blijven gebruiken indien zowel XP als de geschikte Linux op mijn laptop samen actief zijn, of is ook de ondersteuning van die ingebouwde XP firewall sedert 08/04/2014 weggevallen?
6.) Welke (liefst gratis) anti-virus past het best bij die geschikte Linux?
Een hele boterham, die velen aanbelangt, daarom ook graag deze vragen structureel en relevant beantwoorden aub, dus genummerd, en niet via een doorlopende tekst, zodat ik de antwoorden correct kan interpreteren zonder verwarringen. Met dank hiervoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoite
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 30-09 09:59

Hoite

Goed verhaal

Verwijderd schreef op zaterdag 12 april 2014 @ 17:49:
<knip>
Mijn vragen :
1.) Welke Linux-versie is geschikt voor mijn reservelaptop Dell Latitude 120L en waar download ik die?
Je PC is niet meer de snelste,
Mijn persoonlijke voorkeur zou uitgaan naar Linux Mint, een stabiele linux variant, die nog op behoorlijk veel computers werkt doordat de minimale systeemeisen niet zo hoog zijn.
2.) Mag ik rekenen op een vlot downloadgebeuren, of dien ik dit best over te laten aan een professional? Als jullie mij een download tutorial hiervoor kunnen aanwijzen, graag!
Je download op de website een *.iso, deze brand je op een CD/DVD, daarna opstarten van de CD/DVD en de stappen verder wijzen vanzelf.

Tutorial: https://www.youtube.com/watch?v=hi3cWiWqKec
3.) Geeft die geschikte Linux ook updates en wie beheert die updates, aangezien het een opensource programma betreft?
In Linux Mint zit een update-systeem bijgewerkt, linux werkt vaak met een repository-systeem waardoor programma's worden geupdate als de maker (of community) er een update voor gemaakt heeft.
4.) Heeft die geschikte Linux ook een ingebouwde firewall en zo niet, welke (liefst gratis) firewall past het best bij die geschikte Linux?
Er zit een firewall ingebouwd, of hij is gemakkelijk te installeren, gelukkig zit er een hele community achter die hier ondersteuning voor biedt, bijvoorbeeld:

5.) Kan ik de ingebouwde XP firewall blijven gebruiken indien zowel XP als de geschikte Linux op mijn laptop samen actief zijn, of is ook de ondersteuning van die ingebouwde XP firewall sedert 08/04/2014 weggevallen?
Ik kan je niet aanraden om op jouw systeem een dualboot, of in VM-omgeving te gaan werken, dus ik zou gewoon XP volledig vaarwel zeggen (en dus schoon installeren).
Een hele boterham, die velen aanbelangt, daarom ook graag deze vragen structureel en relevant beantwoorden aub, dus genummerd, en niet via een doorlopende tekst, zodat ik de antwoorden correct kan interpreteren zonder verwarringen. Met dank hiervoor!
Kijkvoer:
YouTube: Linux Mint Anti-Virus?

YouTube: Avast Antivirus : Install a free antivirus on Linux Mint ( Ubuntu )

[ Voor 4% gewijzigd door Hoite op 12-04-2014 18:07 ]

Lekker kort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-10 21:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

1. Elke Linux is in principe geschikt voor je hardware. Het gaat er eerder om welke Linux distributie er geschikt is voor jouw.*
  2. Dat is afhankelijk van je eigen internet snelheid. Ik zou bijvoorbeeld een ISO van een willekeurige distro via torrents op volle snelheid (~10 MB/s) kunnen binnenhalen. Een download tutorial lijkt mij nogal overdreven. Je weet hoe je een bestand moet downloaden (hoe heb je anders Chrome en Firefox op je systeem gezet?), het is niet anders dan wat je al weet. De ISO brand je vervolgens op een DVD (eventueel RW voor hergebruik) of zet je op een USB stick om vanaf op te starten, al is het nog maar de vraag of je laptop USB boot ondersteund.
  3. Updates komen er uiteraard en die worden beheert door de distributie zelf. Er zijn package maintainers die updates van de oorspronkelijke schrijver pakken en die compileren naar een package wat je kan installeren. Dit gaat allemaal vanuit een centraal punt, je hoeft dus niet de krochten van 't web te doorzoeken voor die ene update of programma, alles staat in de repository.
  4. Linux heeft een firewall, IPTables genoemd. Dit is een host-based firewall, GEEN applicatie-based firewall. Je krijgt geen vragen of programma X via poort Y iets mag doen. Linux is van zichzelf al erg veilig en alle poorten staan standaard dicht, tenzij er iets op luistert. Ik draai zelf daarom geen firewall op m'n systeem.
    Aan de XP firewall heb je niets, je gaat XP vervangen voor Linux. En dan nog doet een firewall wat niet draait, wat zelfs van een ander OS komt, niets.
  5. Ook een antivirus is niet perse nodig. Enige reden waarom je een antivirus zou draaien, is om de Windows machines te beschermen in geval je een virus via de mail stuurt, of als je nou net dat ene Windows programma via Wine gaat draaien om te zorgen dat er geen virussen op je systeem leven via Wine.
* Mint is denk de beste keus voor je. Gebruiksvriendelijk, bevat bijna alles wat je wilt en omdat het gebaseerd is op Ubuntu heb je een hele sloot aan programma's beschikbaar en ook de community van Mint is redelijk groot. Je kan natuurlijk altijd hier op GoT terecht, maar dan wel in Non-Windows Operating Systems ;). En omdat je vraag meer Linux gerelateerd is omdat je XP de deur uit doet, haal ik 'm naar mijn forum.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Mijn vragen :
Je kan elke recente versie gebruiken, zolang je maar een lichte grafische omgeving neemt (ivm je zwakke grafische kaart en 1 GB geheugen). Bv.:
Downloaden kan gewoon op de homepage van elke distributie. De images op een USB-stick zetten gaat het makkelijkst (op Windows!) met [url="LiLi"]http://www.linuxliveusb.com/[/url].

Installatie is niet moeilijk maar afhankelijk van je technische kennis/koudwatervrees/risico op gegevensverlies kan je misschien best hulp vragen.
De ontwikkelaars beheren die updates, al wat jij hoeft te doen is ze downloaden. Bij de Ubuntu-varianten kan je trouwens aangeven of je bv. alleen beveiligingsupdates wil krijgen denk ik.
Elke Linux-versie heeft een firewall, daar zijn verschillende grafische interfaces voor. Eén daarvan is [url="GUFW"]http://gufw.org/[/url].
Was het idee niet om XP compleet te dumpen? De firewall maakt deel uit van je besturingssysteem. Zonder Windows ook geen Windows-based firewall.
In principe heb je geen antivirus nodig, want virussen werken niet op Linux en consoorten. Als je toch wel een virusscanner wil (voor je omgeging die Windows gebruikt), er zijn meerdere producten die ook op Linux draaien. Maar zelf heb je het niet nodig.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezerator
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01-10 19:11
Heel even over de antwoorden over vraag 6. Dit is gewoon niet verstandig om totaal geen virusscanner te adviseren. Er zijn zeer zeker virussen, rootkits of scripts die schade kunnen aanbrengen. Ze zijn alleen niet zo verschrikkelijk wijdverspreid als in de Windows omgevingen. Door mensen niet iets zoals Avast of ClamAV te adviseren laat je men onnodig risico lopen. Al is het maar simpel als men een e-mail ontvangt met daarin een virus/worm en deze daarna doorstuurd naar iemand anders. Ook bij beginnende gebruikers is er ook het risico dat men te gauw naar root grijpt om iets te installeren of uit te voeren. Dit omdat men denkt dat hun systeem onkwetsbaar is.

En @ de TS: Inderdaad heel vervelend dat je al na 8 jaar verplicht wordt om te upgraden naar een nieuwer OS. Schandelijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Scant clamav dan op iets anders dan virussen? Ik kan me niet herinneren dat dat op rootkits checkt. Daar heb je zoiets als chrootkits voor nodig.

Los daarvan is de herkenningsratio van clamav niet al te best blijkbaar.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:44
Kijk hier eens: Het grote welk OS ( bijvoorbeeld linux distro) topic deel 7

Al is de algehele tendens voor XP overstappers daar volgens mij wel Linux Mint, welke hierboven ook genoemd werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freyk
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-10 13:02
Wanneer ik naar je post lees, skandra, vraag ik mij af of het voor jou wel nodig is om over te schakelen.
Want ik ben van mening dat je best nog jaren met XP kan werken.
Zolang je op door jezelf aangegeven manier werkt, maar ook basis applicaties werkt (een losse virusscanner en firewall), logisch op het internet nadenkt en dat jij je updates van je software bijhoud.
Microsoft levert geen systeem updates voor Windows xp meer, voor de rest blijft het gewoon werken, zoals het nu werkt.
Voorbeeld: mensen kunnen nu nog steeds met windows 95 (of eerder) werken, alleen ontvangen van Microsoft geen systeem updates of andere extra's dingen meer.

Maar laat dit je niet tegenhouden om kennis te maken met een linux distributie.

1) Ik raad je ook xubuntu of Linux mint MATE aan, omdat vergeleken met de oplossingen hierboven, met meest op windows XP lijkt.
(Jullie kunnen toch een xp-switcher toch geen gnome3 of lxde aandoen??)
Mocht je nou een iets krachtiger laptop hebben, zou ik je opensuse kde aanraden.
Wil je deze linux distributies testen, dan raad ik je aan om een iso van distro's te downloaden, deze op een cd te branden of usb te kopiëren en dan een linux livecd-sessie te starten.
Hierdoor kan je een linux distributie testen, zonder dat je systeem aangepast word.
(voor meer info over live-sessies, kijk hier)
Heb je je keuze gemaakt en een linux distributie installeren, dan raad ik jou je windows installatie te behouden en daarnaast je gekozen linux distributie te installeren (oftewel een dualboot, van bijvoorbeeld xp en xubuntu).
Wil je dan op je systeem windows applicaties draaien, dan kan dat onder je windows-omgeving of Wine (daarbij is playonlinux voor de wine-beginner, een aanrader).
Virtualisatie van windows, kan dat arme beestje niet of nauwelijks aan.

2) Antwoord meerdere keren al gegeven.
Hoelang duurt nou het downloaden van een bestand van 825 mb (xubuntu) of 898 MB (linux mint mate), deze dagen,...?

3) Antwoord meerdere keren al gegeven.
Met als toevoeging: Daarnaast ook jouw pakkettenbeheerder-applicatie en jij.

4) Antwoord meerdere keren al gegeven.

5) Nee, want er kan maar 1 besturingsysteem actief zijn.
Wanneer Windows XP actief is, maak je gebruik van de interne of losse firewall applicatie.
Wanneer een Linux distributie draait, dan maak je gebruik van de losse of bijgeleverde firewall.

6) Antwoord meerdere keren al gegeven. Toevoeging: lees ook mijn intro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

freyk schreef op zondag 13 april 2014 @ 12:11:
Wanneer ik naar je post lees, skandra, vraag ik mij af of het voor jou wel nodig is om over te schakelen.
Zolang je op door jezelf aangegeven manier werkt, maar ook basis applicaties werkt (een losse virusscanner en firewall), logisch op het internet nadenkt en dat jij je updates van je software bijhoud.
Microsoft levert geen systeem veiligheidsupdates voor Windows xp meer, voor de rest blijft het gewoon werken, zoals het nu werkt.
Voorbeeld: mensen kunnen nu nog steeds met windows 95 (of eerder) werken, alleen ontvangen van Microsoft geen systeem veiligheidsupdates of andere extra's dingen meer.
Fixed that for you ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

freyk schreef op zondag 13 april 2014 @ 12:11:
Microsoft levert geen systeem updates voor Windows xp meer, voor de rest blijft het gewoon werken, zoals het nu werkt.
Voorbeeld: mensen kunnen nu nog steeds met windows 95 (of eerder) werken, alleen ontvangen van Microsoft geen systeem updates of andere extra's dingen meer.
Het is al meerdere keren aangegeven dat het niet verstandig is om met XP te blijven surfen. Er is al vaker aangetoond dat je niets hoeft te doen om geïnfecteerd te worden. Antivirus en firewall hebben dan geen zin. Als je over een half jaar nog steeds op XP zit, werk je gewoon met een gatenkaas en is het vragen om ellende. Zo is het prima mogelijk dat verschillende advertenties de gaten van XP proberen te misbruiken om systemen te infecteren. Alle andere systemen merken niets, geen antivirus die klaagt of wat dan ook. Dan kan het redelijk lang duren voordat de fout is gevonden en wordt opgelost.

XP voor langere tijd blijven gebruiken nu is Russisch Roulette spelen. Het kan goed gaan, maar het hoeft maar 1x verkeerd af te lopen en je wenst dat je toen (nu) maar was overgestapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

mint? aub niet, als je rotzooitje van je omgeving wilt maken misschien
iemand die nieuw is in linux land adviseer ik -altijd- OpenSuse

waarom?
- overstap van windows klein
- kent configuratie scherm
- bijna alles kan grafisch
- hardstikke veel documentatie (maar dat is bij iedere distro wel)

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFT
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10-12-2021

TFT

Helemaal eens met HOT: wie met XP het internet blijft opgaan gaat echt problemen krijgen. :'(
Je moet XP er echt afhalen.

Voor mijn eigen oude EEEPC 701sd netbookje, dat nog langzamer is dan die van jou, Skandra, heb ik dit weekend Xubuntu, Kubuntu, en Lunix Mint 13 xfce geprobeerd.
Linux Mint bevalt me het beste. Draait soepel, mooi, zit goed in elkaar, stabiel. Kon via http://www.npo.nl live tv kijken met prima beeld. Was beter dan met XP!

INSTALLEREN: op http://rufus.akeo.ie vond ik een prima programmaatje: RUFUS :)
Je download eerst de juiste Linux versie van http://www.linuxmint.com/release.php?id=18 ( ik nam 32 bits xfce, de lichtste, ) duurde bij mij 26 minuten, dan heb je een .ISO bestand op je laptop.
Doe een minimaal 2G usb stick in je computer, start Rufus, klik in regel 3 onderaan je .ISO bestand aan, RUFUS maakt een usb stick die start.
Zet je laptop uit, opnieuw aanzetten, meteen toets indrukken om opstartlocatie te kiezen ( meestal ESC), usb stick kiezen, en de rest wijst zich vanzelf.
Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Laatst online: 07:09
Misschien is het nog wel relevanter om te kijken naar de ervaring van Skandra zelf (met 1 post op tweakers.net ;) ). We kunnen er wel vakjargon tegenaangooien, maar bij onvoldoende kennis van zaken kan iemand het advies compleet verkeerd begrijpen. Dat mogelijk in combinatie met compleet verkeerde verwachtingen van wat Linux doet. Het lijkt me veel constructiever om juist de verwachtingen eerst op het juiste niveau te krijgen.

Gezien je kleine harde schijf lijkt het me wenselijk om maar 1 besturingssysteem op je laptop te zetten (zoals al door anderen aangegeven), waardoor je Windows niet meer kan gebruiken en alles wat daarbij hoort. Linux is, net zoals Windows en Mac OS X (Apple), een besturingssysteem. Echter, Linux is geen Windows. Dit heeft als gevolg dat bepaalde programma's ook niet meer op Linux werken. Voorbeelden daarvan zijn Microsoft Office (Word, Excel etc) bijvoorbeeld. Anderen werken dan weer wel, zoals Firefox en Google Chrome/Chromium. Voor Microsoft Office zijn er wel alternatieven, toch zul je vaak ook zien dat deze alternatieven niet helemaal lekker werken. Sommige Word-bestanden zullen er soms compleet anders uitzien omdat het bepaalde nieuwe functies niet ondersteund, of omdat een lettertype mist ofzo.

Als je alleen maar wat gaat internetten, dan is het niet zo erg aangezien de browsers die je gebruikt gewoon beschikbaar zijn. Als je meer wilt, dan zou ik je aanraden om eerst uit te zoeken welke programma's ook onder Linux beschikbaar zijn, of welke vervangers er zijn. Een .exe installeren gaat ook niet onder Linux, voor programma's heb je echter wel package managers, een soort van Google Play of Apple App Store (en daarmee eigenlijk een stuk makkelijker dan onder Windows!)

In the end zal het er dus iets anders uitzien en iets anders werken. Dat zal altijd even wennen zijn. Gelukkig is Linux tegenwoordig out-of-the-box al compleet met programma's en kun je doorgaans direct aan de slag en zou je eigenlijk niks meer moeten doen. Als je al eens Windows opnieuw hebt geinstalleerd, dan moet Linux ook lukken :) . Ik zou zelf denk ik ook voor Mint gaan. Alhoewel ik me grotendeels kan vinden in het verhaal van himlims_ en ik zelf ook OpenSuse gebruik, heb ik toch altijd een paar handelingen met OpenSuse na een schone installatie. Dat zijn het internet repareren door NetworkManager te gebruiken en het installeren van mediacodecs om films en muziek fatsoenlijk af te kunnen spelen. Alhoewel het een paar simpele klikken betreft, je moet ze net even weten... En dat zijn voor mij wel net punten om OpenSuse niet aan te raden aan complete nieuwelingen die met Linux aan de slag willen. Zeker voor zo'n reservelaptop moet je het gewoon installeren en aan de slag kunnen.

[ Voor 3% gewijzigd door GENETX op 14-04-2014 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

me pa heeft zelfstandig opensuse geinstalleerd, en geloof me, dat is een digibeet

installeer je windows; help ik je niet

pak je open-suse, kun je mij bellen voor support, enige waar ik ḿ over gesloken heb is hoe hij bij de foto's van digitale camera komt :+

anders is pclinuxos ook wel heeel gebruiksvriendelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:10

Standeman

Prutser 1e klasse

Mint kan ik ook wel aanraden. Ik gebruik het nu al een paar jaar op mijn dev-PC en ik heb nog geen tekortkomingen kunnen ontdekken. Het is ontzettend stabiel en werkt lekker vlot!
GENETX schreef op maandag 14 april 2014 @ 13:50:
Voor Microsoft Office zijn er wel alternatieven, toch zul je vaak ook zien dat deze alternatieven niet helemaal lekker werken. Sommige Word-bestanden zullen er soms compleet anders uitzien omdat het bepaalde nieuwe functies niet ondersteund, of omdat een lettertype mist ofzo.
De alternatieven werken helemaal prima! (nou ja, libre/open office tenminste) Echter moet je niet verwachten dat ze exact hetzelfde werken als Office 2003 t/m 2013, dus er kan qua gewenning wat zaken zijn die je niet direct kan vinden of net iets anders lopen, maar dat is een kwestie van even zoeken in de helpfunctie.
Conversie van Word bestanden kunnen qua opmaak wel wat verschillen opleveren, maar imo is dat vrij beperkt. De grootste truc is eigenlijk om open document format te gebruiken, zodat je daar geen last meer van hebt.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Office voor Linux zonder kiespijn: http://wps-community.org/download.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
SoftMakers FreeOffice is eventueel ook het bekijken waard.

[ Voor 23% gewijzigd door begintmeta op 14-04-2014 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Laatst online: 07:09
Standeman schreef op maandag 14 april 2014 @ 15:15:
Conversie van Word bestanden kunnen qua opmaak wel wat verschillen opleveren, maar imo is dat vrij beperkt. De grootste truc is eigenlijk om open document format te gebruiken, zodat je daar geen last meer van hebt.
Dat is juist waar ik op doel, die conversie ;) . Je oplossing werkt inderdaad prima, mits je enkel alleen aan documenten werkt. Als je samen werkt aan documenten, dan zijn doc(x) en ppt(x) toch doorgaans de de-facto standaard en wordt het ineens erg lastig...

En Kingsoft is inderdaad een goed alternatief, maar kent soms ook wat rare opmaak dingetjes. Al heb ik daar verder wel een stuk minder problemen mee, zeker onlangs in grote datasets in CSV. Helaas kan Kingsoft dan weer niet in ods opslaan ;(

Ach, problemen die niet onoverkomelijk zijn en zeker geen reden om hier een holywar te houden O-) . Ik wilde echter een punt maken dat overstappen niet altijd even triviaal is, zeker in het geval dat je samenwerkt met anderen. De grootste problemen komen imho voort uit slechte voorlichting en daarmee gepaarde verwachtingen.

[ Voor 4% gewijzigd door GENETX op 14-04-2014 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biersteker
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 28-09 18:18
Nog niet genoemd in het topic, wel heel handig. http://unetbootin.sourceforge.net/ Voor als je snel een linux iso naar een usbstick wil gooien. (of live usbsticks wil maken)
Mijn persoonlijke voorkeur is op het moment elementaryOS, maar voor wat oudere pc's met XP, is linux mint vereweg de beste optie. (verschil in interface is niet heel groot)

Originally, a hacker was someone who makes furniture with an axe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pineka
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19-07 15:24
Kingsoft zit nog in het Alpha stadium en is er ook niet in het Nederlands. Voor mij moet in ieder geval de tekstverwerker Nederlands zijn. Mijn voorkeur gaat uit naar LibreOffice. En een echte 'Linuxer' gaat voor Open Source en dat is Kingsoft niet O-) .

Verder wil ik wel graag kwijt dat ik blij ben dat ik verlost ben van Windows. Ik heb al veel Linux distro's uitgebreid aan de tand gevoeld. Op dit moment draai ik tot volle tevredenheid Linux Mint 16 Cinnamon 64 bit. Die is uitermate stabiel. Mijn tweede keuze is toch Ubuntu met Unity. Unity is echt zo gek nog niet. Vooral als je Unity Tweak installeert (zit gewoon in de repo's). De 17e van deze maand komt Ubuntu 14.04 uit. Mede omdat dit een LTS is twijfel ik nog wat ik ga doen: wachten op Mint 17 (ook LTS !!) of toch maar weer Ubuntu?

[ Voor 48% gewijzigd door Pineka op 14-04-2014 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Waarom niet met Ubuntu beginnen om de tijd te overbruggen en dan naar Mint 17 (die is gebaseerd op Ubuntu 14.04) overstappen? Dan kan je ook gelijk oordelen welke nou beter is om te gebruiken als LTS release.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pineka
Hero of Time schreef op maandag 14 april 2014 @ 20:23:
Waarom niet met Ubuntu beginnen om de tijd te overbruggen en dan naar Mint 17 (die is gebaseerd op Ubuntu 14.04) overstappen? Dan kan je ook gelijk oordelen welke nou beter is om te gebruiken als LTS release.
Dat is inderdaad een mogelijkheid. Ubuntu vereist echter wel een beetje meer tijd qua multimedia instellingen (ubuntu restricted en libdvdcss en zo). Bij Mint zit dat er gelijk in.

Maar wat zeur ik nou .... ? Ik steek de moord van de vrije tijd en vind het opzetten van een nieuw systeempje best leuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dacht ook al, het zijn toch maar een paar clickjes om een repo of twee aan te zetten. Bij Debian ben je langer bezig, daar moet je eerst de multimedia repo toevoegen, updaten, key installeren en dan pas kan je de rest doen (zonder key kan ook, maar dan zeurt 't over unsigned enzo :P).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodanford
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 28-09 23:41
Ubuntu is minder geschikt voor oudere systemen. Daarnaast is mijn persoonlijke ervaring dat Ubuntu niet per se stabiel draait (meer specifiek Compiz).

In plaats van Ubuntu, of een variant daarop die wel geschikt is voor oudere hardware (Lubuntu, Xubuntu) zou ik eerder een distro aanraden die dichter bij Debian staat. Grafisch minimalistisch (maar daardoor misschien ook iets lastiger in gebruik) is CrunchBang (zie [url="http://http://www.youtube.com/results?search_query=crunchbang"]reviews[/url]).

Verder kun je op DistroWatch met behulp van een handig formulier aangeven aan welke eisen een distro moet voldoen, bijvoorbeeld dat hij op 'old computers' moet kunnen draaien.

[ Voor 2% gewijzigd door Wodanford op 15-04-2014 09:31 . Reden: stukje "gebaseerd op Debian" verduidelijkt ]

Firefox · Kubuntu · LibreOffice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Die 'advisor' heb ik al eens een paar keer gedaan, klopt weinig van. Enige wat welk klopte, was dat Debian bovenaan stond, maar dat was enigszins te verwachten met de keuzes die ik maakte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Pineka schreef op maandag 14 april 2014 @ 18:49:
[...]

Kingsoft zit nog in het Alpha stadium en is er ook niet in het Nederlands. Voor mij moet in ieder geval de tekstverwerker Nederlands zijn. Mijn voorkeur gaat uit naar LibreOffice. En een echte 'Linuxer' gaat voor Open Source en dat is Kingsoft niet O-) .
dus ik ben een nep linux gebruiker?
hebben hier 5K linux computers, in educatieve omgeving; open- libreoffice is niet toereikend wanneer men eerst thuis op microsoft office heeft zitten werken.

opmaak en layout wordt verkracht door de open-source implementaties.

kingsoft office doet dat niet; je hebt 1:1 je microsoft-office document.

ben een groot voorstander van open-standaard en protocollen maar dan moeten ze wel functioneel inzetbaar zijn. de OO implementaties zijn dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07:27

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Heb nu zelf drie systemen draaien bij familie en kennissen. Waren oude systeempjes (een Sempron 3000+, een P4 3,0Ghz 32bit en een oude Core2Duo E6400). Deze draaiden allen Windows XP, nu alledrie Xubuntu 13.10.

Moet zeggen dat de lage memory footprint en het vlotte reageren van de (eenvoudige) desktop mij en de gebruikers van de systemen positief verrast ;) Ook lijken ex-XP gebruikers hun weg redelijk eenvoudig te kunnen vinden in XFCE.

Met de security updates op "automatisch installeren" heb ik er ook weinig omkijken naar. Binnenkort zet ik ze in 14.04 LTS en laat ik ze lekker twee jaar met rust :P

[ Voor 7% gewijzigd door strandbal op 15-04-2014 12:52 ]

Hier stond een dode link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pineka
himlims_ schreef op dinsdag 15 april 2014 @ 11:58:
[...]

dus ik ben een nep linux gebruiker?
Welnee. Ik gebruik ook regelmatig Google Chrome .................

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAzN
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Ik ben benieuwd wat Skandra nu besluit te doen.
Als toevoeging tot de verschillende adviezen, het maakt niet uit welke keuze je maakt, zorg ervoor dat je twee usb-pennen (drives, keys whatever) hebt. Eentje formatteer je in Windows en je plaatst er al je documenten, muziek, foto's, afbeeldingen op die je wilt bewaren. Als je een backup hebt, gooi je deze in een la en kijk je er even niet naar om.

De tweede ga je gebruiken als installatiemedium. Afhankelijk van de keuze die je maakt welke smaak van linux je wilt installeren, volg je de installatieinstructies. Installeer de linux van jouw smaak, configureer het en gebruik het een paar dagen. Bevalt het niet, maak een andere keuze en installeer dat.

Toen ik lang geleden begon met linux, installeerde ik het vrij regelmatig met verschillende versies omdat ik geen keuze kon maken tussen "altijd het nieuwste van het nieuwste" of "stabiele packaging systeem".
Heb je eenmaal een omgeving waar je tevreden over bent, en doet het wat je wilt, pak dan je backup usb en kopieer de bestanden naar je home-folders. Een dikke kans dat alles werkt zoals je gewend was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10:25

D4NG3R

kiwi

:)

Borromini schreef op zaterdag 12 april 2014 @ 18:14:
In principe heb je geen antivirus nodig, want virussen werken niet op Linux en consoorten. Als je toch wel een virusscanner wil (voor je omgeging die Windows gebruikt), er zijn meerdere producten die ook op Linux draaien. Maar zelf heb je het niet nodig.
Dit is net als "Koop een mac want dan heb je geen virussen" fikse kul.

Er zijn veel minder virussen gericht op consumentensoftware, maar ze zijn er wel degelijk.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
D4NG3R schreef op dinsdag 15 april 2014 @ 17:32:
[...]

Dit is net als "Koop een mac want dan heb je geen virussen" fikse kul.
In theorie heb je gelijk, in de praktijk niet. In de praktijk is een virusscanner alleen op Windows nodig.

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodanford
D4NG3R schreef op dinsdag 15 april 2014 @ 17:32:
Er zijn veel minder virussen gericht op consumentensoftware, maar ze zijn er wel degelijk.
Uit nieuwsgierigheid; noem eens een virus die zijn werk doet onder Linux?

Naar mijn bescheiden mening is een virusscanner voor Linux niet nodig. Wel dien je maatregelen te treffen voor andere gevaren. Zo ben je ook onder Linux niet veilig voor malware (denk aan de problemen met malafide apps in de Play store). Een firewall is altijd verstandig. En een virusscanner voor je e-mail (voor zover je mailprovider je mail al niet scant op virussen) helpt in ieder geval anderen om minder vatbaar te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aionicus
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08-08-2023
Hero of Time schreef op zondag 13 april 2014 @ 12:38:
[...]

Het is al meerdere keren aangegeven dat het niet verstandig is om met XP te blijven surfen. Er is al vaker aangetoond dat je niets hoeft te doen om geïnfecteerd te worden.
Wat een onzin.

Ik heb hier al sinds een maandje een xp bak met wat hardening direct op het internet staan als DMZ , puur om te kijken wat er gebeurt en of er mensen zijn die er in kunnen komen. Dat lukt ze gewoon niet. Simple as that.

Goede hardening en je kan gewoon met XP nog jaren vooruit. Als je met een windows xp sp0 online gaat is het erom vragen maar ik denk zelfs dan nog met wat basic hardening dat je al 95-98% kan uitsluiten.

- Goede firewall (minstens een comodo/eset)
- Sandbox om browser en andere applicaties (en geen google crap van chrome) , minstens sandboxie.
- Browser addons : adblock , noscript , ghostery , greasemonkey.
- Malwarescanner/antivirus just in case.
- Laatste versies van java/flash etc.

In een situatie zoals dit kan je hoog of laag springen maar je komt echt die bak niet op hoor. Denk je anders dan heeft dat toch echt met jouw gebrek aan security en pentesting/exploiting te maken.

Als advies voor de OP :

Als je naar linux swapped (en ik zou het gewoon doen , want het blijft gewoon lekkerder werken dan windows , zelfs game support komt eraan).

Pak dan een goede starter editie. Neem NIET ubuntu , kubuntu , xubuntu etc. want ubuntu heeft aardig wat slagen misgelopen afgelopen versies.

Pak bv linux mint. Heel effectief en gebaseerd op ubuntu maar dan zonder alle troep erin.

Ik heb pas bij twee particulieren nog even linux mint (xfce) 13 LTS erop gezet. met de backports aan zodat ze alle packages gewoon op de laatste versie hebben. Ze hadden 4 vragen na een week intensief gebruik en het zijn op zich grote "noobs"(niet ten negatieve). Ze hadden zelf voor Xfce gekozen omdat het minimaal was en hun pc's al wat ouder waren.

Als je een redelijke pc hebt dan zou ik voor Linux mint Cinnamon gaan (gewoon veruit de mooiste van de 3) . Werkt dat niet of niet lekker dan zou je eventueel Mint mate kunnen proberen (het oudere gnome2 systeem , maar dan wel super degelijk).

Qua software pakketten is er overal wel een alternatief voor (behalve dan misschien photoshop/illustrator , waar ik soms nog wel is een virtual voor opstart. ondanks dat Inkscape en gimp zeer redelijke programma's zijn.)

Het is altijd even spannend om over te stappen maar het beste is gewoon even een backup maken en dan volop het diepe induiken. De lol van het ontdekken van hoe alles werkt komt dan ook wel vanzelf. En once your over you wont ever want to come back :D.

Het grootste voordeel van de linux mint distributies is dat ze Xchat in het menu hebben verwerkt onder het kopje "help" waarbij je automatisch in #linuxmint-help terecht komt . hier kan je altijd een vraag stellen waar mensen (zoals ik) je graag verder helpen om het goed werkend te maken. Dus wie weet tot binnenkort in #linuxmint-help of #linuxmint-chat :D.

p.s nog even een toevoeging , als je wilt kijken naar de verschillen tussen de distro's. Download Yumi installer of Rmprepusb. Via Yumi kan je je gedownloade iso selecteren , hierna kan je die wegschrijven op een usb stick . dit doe je voor alle versies die je wilt testen en tijdens het booten van je laptop krijg je een keuzemenu en kan je ze allemaal uitproberen (live, dus stuk trager dan in realiteit). Je kan dan wel al mooi zien of de desktop effects van bv cinnamon goed werken of dat je naar mate/xfce moet.

Via Rmprepusb kan je een usb stick indelen voor hetzelfde doeleinde. hierbij hoef je na het installeren alleen even de iso's te verplaatsen naar usbstick/_ISO/Linux en hij pakt ze allemaal automatisch. Het grote voordeel van Rmprepusb is dat je er daadwerkelijk alles mee kan booten. Waar yumi soms nog wel is issues heeft vliegt rmprepusb er zelfs bij de oudste of raarste iso formaten vlekkeloos doorheen.

[ Voor 13% gewijzigd door Aionicus op 15-04-2014 18:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joen
  • Laatst online: 23-09 11:31
Ik heb mij al een tijdje willen verdiepen in de Linux versies, maar nu ik om mij heen iedereen moord en brand hoor schreeuwen wat ze nu met hun PC aan moeten omdat er nog Windows XP op staat komt het allemaal in een stroomversnelling. Ik zelf draai overigens Windows 7. De PC's die ik nog heb met Windows XP zijn al lange tijd niet meer actief in gebruik.

Als servertje heb ik in het verleden eens begrepen dat Debian erg stabiel is. Vooral als je die alleen in de commandline draait zonder grafische omgeving.

Voor een distributie met grafische omgeving ben ik er nog niet helemaal uit. Ik zie nu net MATE en KDE voorbij komen die beiden wel een beetj een XP-achtige vormgeving te lijken kunnen weergeven.
Heeft iemand nog een tip voor een desktopomgeving met gelijke mogelijkheden als WIndows 7 met doorzichtigheidseffectjes en zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pineka
Heeft iemand nog een tip voor een desktopomgeving met gelijke mogelijkheden als WIndows 7 met doorzichtigheidseffectjes en zo?
KDE lijkt mij dan de beste keuze. KDE Distro's zijn er o.a. van Kubuntu, Mint KDE, OpenSuse, Fedora etc. Google er eens op en brand er dan een DVD van of zet het op een stick. Je kunt het vervolgens, voordat je tot installatie overgaat, eerst proberen vanaf de DVD of stick. Er worden dan geen wijzigingen op je PC aangebracht.

[ Voor 5% gewijzigd door Pineka op 15-04-2014 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodanford
Doorzichtigheidseffectjes hebben niet per se iets met een desktop environment te maken. CrunchBang heeft bijvoorbeeld geen desktop environment, maar je kunt Thunar of Terminator zo aanpassen dat ze toch transparant worden. Voorbeeld (niet mijn desktop):

Afbeeldingslocatie: https://imagizer.imageshack.us/a/img189/3072/201108312352271280x1024.png

Goed, hier gaat het puur om transparantie en niet precies om Aero-achtige effecten. Maar met een beetje spelen kun je iets nog mooiers maken dan wat Aero standaard te bieden heeft. :)

[ Voor 21% gewijzigd door Wodanford op 15-04-2014 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joen
  • Laatst online: 23-09 11:31
Pineka schreef op dinsdag 15 april 2014 @ 19:14:
[...]

KDE lijkt mij dan de beste keuze. KDE Distro's zijn er o.a. van Kubuntu, Mint KDE, OpenSuse, Fedora etc. Google er eens op en brand er dan een DVD van of zet het op een stick. Je kunt het vervolgens, voordat je tot installatie overgaat, eerst proberen vanaf de DVD of stick. Er worden dan geen wijzigingen op je PC aangebracht.
Ik ben niet onbekend met LiveCD's. :P Ik heb namelijk ook een Zalman V300 waarmee ik de ISO's rechtstreeks als virtuele USB DVD-drive kan gebruiken. B) Ik zie alleen door al die desktop-omgevingen het bos niet meer. :P
Wat ik mij van een sessie met wat LiveCD tests kan herinneren kwam daar ook steeds KDE als prettigste uit de bus. Ik was vooral nieuwsgierig of er nog andere desktop-omgevingen dan KDE zijn die ongeveer de zelfde stijl neerzetten en of die een "must see" zijn. :P
Wodanford schreef op dinsdag 15 april 2014 @ 22:07:
Doorzichtigheidseffectjes hebben niet per se iets met een desktop environment te maken. CrunchBang heeft bijvoorbeeld geen desktop environment, maar je kunt Thunar of Terminator zo aanpassen dat ze toch transparant worden. Voorbeeld (niet mijn desktop):

[afbeelding]

Goed, hier gaat het puur om transparantie en niet precies om Aero-achtige effecten. Maar met een beetje spelen kun je iets nog mooiers maken dan wat Aero standaard te bieden heeft. :)
Dan moet ik het misschien iets meer specificeren: ik bedoel vooral wat glazig, gebolde effecten, half doorzichtig. Je voorbeeld is mij iets "te" doorzichtig. :P

[ Voor 30% gewijzigd door Joen op 15-04-2014 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Aionicus schreef op dinsdag 15 april 2014 @ 18:08:
[...]

Wat een onzin.

Ik heb hier al sinds een maandje een xp bak met wat hardening direct op het internet staan als DMZ , puur om te kijken wat er gebeurt en of er mensen zijn die er in kunnen komen. Dat lukt ze gewoon niet. Simple as that.

Goede hardening en je kan gewoon met XP nog jaren vooruit. Als je met een windows xp sp0 online gaat is het erom vragen maar ik denk zelfs dan nog met wat basic hardening dat je al 95-98% kan uitsluiten.

- Goede firewall (minstens een comodo/eset)
- Sandbox om browser en andere applicaties (en geen google crap van chrome) , minstens sandboxie.
- Browser addons : adblock , noscript , ghostery , greasemonkey.
- Malwarescanner/antivirus just in case.
- Laatste versies van java/flash etc.
Dat JIJ nog geen problemen hebt gehad is geen garantie dat de rest van de wereld dat krijgt. Jij hebt de boel dichtgetimmerd als een Amerikaan die zich klaarmaakt voor een orkaan. De gemiddelde consument heeft dat niet, want te moeilijk. Die zijn misschien nu niet direct de klos, maar dat duurt echt niet lang meer.

Zoals je zegt, met een RTM versie van XP ben je direct de klos. Echter hoef je er helemaal niet voor online te gaan, er zijn hier genoeg posts te vinden van mensen die nog niet eens de gelegenheid hadden om de antivirus te installeren die al op de schijf als installer beschikbaar was of het systeem was al compromised. Geen browser aangeraakt. Met de huidige staat van XP zal het dan ook niet lang duren voordat eenzelfde situatie zal ontstaan. Hoeft niet vandaag te zijn, ook niet morgen, maar ik geloof wel dat het nog dit jaar kan zijn.
In een situatie zoals dit kan je hoog of laag springen maar je komt echt die bak niet op hoor. Denk je anders dan heeft dat toch echt met jouw gebrek aan security en pentesting/exploiting te maken.
Oh, er kan gerust iemand op komen hoor. Echter kan die persoon nogal weinig door je sandboxing. Maar niets is onkwetsbaar, je gaat gegarandeerd tegen problemen aanlopen als je met dit systeem door blijft werken. Het kan even duren, maar uiteindelijk zal de beveiliging bezwijken. Kans is echter groter dat een eventuele aanvaller de poging al heeft opgegeven voordat het zover is.

Ik weet genoeg van security e.d. dat ik niet de les gelezen hoef te worden door jou.
Pak dan een goede starter editie. Neem NIET ubuntu , kubuntu , xubuntu etc. want ubuntu heeft aardig wat slagen misgelopen afgelopen versies.

Pak bv linux mint. Heel effectief en gebaseerd op ubuntu maar dan zonder alle troep erin.
Hier spreek je jezelf nogal tegen. Je moet juist geen Ubuntu nemen, en vervolgens noem je een Ubuntu-based distro. Als je Mint adviseert, kan Ubuntu ook. Dat het beter is om Mint te nemen omdat het meer doordacht en uitgewerkt is, is een ander verhaal.
Als je een redelijke pc hebt dan zou ik voor Linux mint Cinnamon gaan (gewoon veruit de mooiste van de 3) . Werkt dat niet of niet lekker dan zou je eventueel Mint mate kunnen proberen (het oudere gnome2 systeem , maar dan wel super degelijk).
Mooiste van de 3? Welke drie? Ik tel eigenlijk altijd met 1) Gnome, 2) KDE, 3) Xfce. Sinds een paar jaar is er 4) Mate, 5) Cinnamon en 6) LXDE als volledige DE aanwezig. Je kan nog 7) e17 (Englightment) noemen, maar zie je niet zo snel.
En once your over you wont ever want to come back :D.
Je Engels is lekker plat boeren Hollands. :P
Joen schreef op dinsdag 15 april 2014 @ 18:50:
Ik heb mij al een tijdje willen verdiepen in de Linux versies, maar nu ik om mij heen iedereen moord en brand hoor schreeuwen wat ze nu met hun PC aan moeten omdat er nog Windows XP op staat komt het allemaal in een stroomversnelling. Ik zelf draai overigens Windows 7. De PC's die ik nog heb met Windows XP zijn al lange tijd niet meer actief in gebruik.

Als servertje heb ik in het verleden eens begrepen dat Debian erg stabiel is. Vooral als je die alleen in de commandline draait zonder grafische omgeving.

Voor een distributie met grafische omgeving ben ik er nog niet helemaal uit. Ik zie nu net MATE en KDE voorbij komen die beiden wel een beetj een XP-achtige vormgeving te lijken kunnen weergeven.
Debian is ook met een GUI stabiel. Ik draai zelf de Unstable branch en heb echt zelden problemen. En als ik iets heb, is het eerder te wijten aan de updates die ik doorvoer zonder regelmatig te herstarten.
Voor transparantie kan je ook bij Xfce4 terecht. Als je de Window Manager Tweaks opent, kan je Compositing aanzetten waardoor je vensters echte transparantie kan geven. Zonder wordt het nagedaan en zie je bijvoorbeeld je wallpaper in de terminal, ipv het venster wat erachter staat.
Joen schreef op dinsdag 15 april 2014 @ 23:06:
[...]

Ik ben niet onbekend met LiveCD's. :P Ik heb namelijk ook een Zalman V300 waarmee ik de ISO's rechtstreeks als virtuele USB DVD-drive kan gebruiken. B) Ik zie alleen door al die desktop-omgevingen het bos niet meer. :P
Wat ik mij van een sessie met wat LiveCD tests kan herinneren kwam daar ook steeds KDE als prettigste uit de bus. Ik was vooral nieuwsgierig of er nog andere desktop-omgevingen dan KDE zijn die ongeveer de zelfde stijl neerzetten en of die een "must see" zijn. :P
Je kan ze bekijken, maar KDE is wel degene die het meest 'fancy' is. Voor hardware die uitkwam toen er nog geen W7 was, is het niet de beste keus omdat het toch wat zwaarder is dan de andere omgevingen (denk dan aan Xfce, Mate, LXDE en Cinnamon, niet Gnome3/Gnome Shell).

[ Voor 8% gewijzigd door Hero of Time op 15-04-2014 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biersteker
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 28-09 18:18
Hero of Time schreef op dinsdag 15 april 2014 @ 23:06:
[...]

Mooiste van de 3? Welke drie? Ik tel eigenlijk altijd met 1) Gnome, 2) KDE, 3) Xfce. Sinds een paar jaar is er 4) Mate, 5) Cinnamon en 6) LXDE als volledige DE aanwezig. Je kan nog 7) e17 (Englightment) noemen, maar zie je niet zo snel.
[...]
Vergeet niet Mutter / Gala.
YouTube: A Tour of Elementary OS Luna

Originally, a hacker was someone who makes furniture with an axe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Die vind ik onder de categorie vallen waar e17 in zit, niet groot genoeg. Bovendien zit die alleen in eOS. Ik zie 'm niet in Debian bijvoorbeeld (goed, Mutter wel, Gala niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodanford
Gala is ook te gebruiken buiten Elementary. Zie hier hoe je het kunt gebruiken in Xubuntu. En als je het in Xubuntu kunt gebruiken, dan moet Debian vast ook nog wel lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Zoals ik al zei, niet standaard in Debian beschikbaar. Als ze de dependencies niet verkloot hebben (bijvoorbeeld eisen dat een buildnummer de Ubuntu tag heeft) kan 't ook op Debian werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prOnorama2
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21-09 14:59
Ik ben zelf ook van plan om z.s.m. over te stappen van Windows XP naar Linux. Ik heb m'n 5 jaar oude, maar nog vrij capabele PC (AMD Phenom X4 955 3.2Ghz quadcore, Nvidia GTS 250 1 Gb, 4 Gb RAM) al getest en alles werkt met Live CD's van Ubuntu/Linux Mint, ook m'n printer :)

Het enige wat niet werkt met een Live CD is m'n WiFi USB adapter ( TP-Link TL-WN822N versie 3 ). Hopelijk ga ik die aan de praat krijgen, anders eens kijken of ik een redelijk goedkope WiFi USB adapter kan vinden die zeker met Ubuntu werkt. WiFi is wel vrij cruciaal, heb geen zin om continue 15 meter kabel door m'n (huur)huis te hebben liggen. If all else fails kan ik altijd nog Windows 8 kopen, maar liever niet.

Als het goed is wordt Ubuntu 14.04 morgen uitgebracht, daar zit ik op te wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Laatst online: 22:36

Cyphax

Moderator LNX
Voor die Wifi-adapter:
http://www.ajaykumarsingh...king-on-ubuntu-12-04.html

Ik geloof dat je de meeste adapters tegenwoordig wel aan de praat krijgt. Soms is het probleem de firmware; die kan goed gesloten zijn en daardoor niet meegeleverd worden bij de distro (misschien omdat het niet mag) ofzo.

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prOnorama2
Bedankt, ik heb de driver vast gedownload en de link genoteerd. Hopelijk kan ik dit weekend aan de slag.

(Hopelijk werkt deze oplossing ook voor andere versies dan Ubuntu 12.04, de auteur van het artikel is er i.i.g. niet zeker van).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Het beste is om 14.04 te pakken als je Ubuntu wilt gebruiken. Die is nog niet final, maar bevat wel nieuwere drivers. Tevens kan je op http://wireless.kernel.org de laatste builds vinden van wireless drivers. Die worden door Ubuntu via modules-backports aangeboden, maar is niet altijd up to date. Probeer het een en ander, je weet niet zeker welke goed en stabiel werkt totdat je 't probeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodanford
prOnorama2 schreef op woensdag 16 april 2014 @ 13:19:
Het enige wat niet werkt met een Live CD is m'n WiFi USB adapter ( TP-Link TL-WN822N versie 3 ).
Als oplossing voor de korte termijn - totdat je een goede driver gevonden hebt, of de adapter hebt gekocht - zou je je telefoon via USB aan je pc kunnen hangen. Je telefoon heeft verbinding met wifi, schuift het door via USB en je bent klaar. Zo heb ik enkele weken gewerkt toen ik Ubuntu nog gebruikte en dat ging prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Heh, zo heb ik m'n laptop eens geïnstalleerd met de Debian netinstaller. Had geen kabel beschikbaar en wifi werkte natuurlijk niet. Je moet wel zorgen dat je mobiel data uitschakelt, van voor je 't weet gaat je telefoon daar op over en heb je een torenhoge rekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08:27

P_Tingen

omdat het KAN

Ik heb gisteravond de oude laptop van mijn schoonmoeder (Pentium 4, 32 bits, 1 GB memory) overgezet naar Linux Mint Cinnamon. Het was al een paar jaar geleden dat ik echt naar Linux gekeken had maar ik was werkelijk geflabbergasteerd over hoe makkelijk, mooi en soepel het allemaal liep.

Tijdens installatie was ik op een andere computer nog wat aan het surfen en kwam toen op Zorin OS. Die ziet er nog mooier uit en lijkt nog meer gericht op Windows gebruikers. Ik heb een live-cd gedownload en er even mee gewerkt. Ik kan zo niet inschatten welke van de twee (Mint / Zorin) soepeler draait omdat ik Mint op de HDD had staan en Zorin vanaf de DVD. Ik zit nog wel te overwegen de laptop opnieuw te installeren maar dan met Zorin. Gewoon omdat het er mooier uitziet. Check: YouTube: Zorin OS 8 "Lite" Install and overview | Linux for old or low-powered hardware [HD]

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EcoR
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
Ik heb zelf vorige week m'n 6,5 jaar oude laptop overgezet naar Mint 16 Xfce. Draait als een zonnetje, even ruzie om wifi aan de praat te krijgen maar dat was ook zo geregeld (B43 driver). Voorlopig erg tevreden: start snel op, loopt soepeler dan Vista (vooral browsen op internet gaat veel beter) en neemt veel minder ruimte in. Ook mooi meegenomen: ondersteuning van onze oude printer/scanner is beter op Linux dan onder Windows.

Dit alles op een Inspiron 1521 (Athlon X2 dual core met 3GB Ram).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat is precies de afweging tussen Lubuntu LTS en Linux Mint XFCE LTS?

Ik had gedacht om Lubuntu te installeren met de intrdocutie van de meest recente versie, maar zie dat verschillende mensen eerder Mint XFCE nemen. Is dat omdat je dan minder packages mbt multimedia hoeft te downloaden of zit er een andere reden achter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik denk eerder dat het een persoonlijke voorkeur is. Let ook op dat de twee die je aanhaalt een andere Desktop Omgeving is. De een is LXDE, de ander Xfce.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe vaak zit je in een desktop omgeving als gemiddelde gebruiker. Ik heb gisteren even uitgebreid gekeken naar Lubunu via YouTube en er zit inderdaad weinig eye candy in. Maar de meste tijd zal de computer Chrome of Firefox voor hebben staan en soms zal er een muziekje worden afgedraaid of een document worden bekeken of gemaakt (via Libre Office). Dat zijn toch allemaal wel standaardprogramma's die niet afhankelijk zijn van de desktop omgeving. Ik denk dat ik met Lubuntu aan de slag ga :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Verwijderd schreef op zaterdag 19 april 2014 @ 17:14:
Hoe vaak zit je in een desktop omgeving als gemiddelde gebruiker.
Elke dag! Zonder kan je nogal weinig doen, je zit dan vast aan een text console.
Ik heb gisteren even uitgebreid gekeken naar Lubunu via YouTube en er zit inderdaad weinig eye candy in. Maar de meeste tijd zal de computer Chrome of Firefox voor hebben staan en soms zal er een muziekje worden afgedraaid of een document worden bekeken of gemaakt (via Libre Office). Dat zijn toch allemaal wel standaardprogramma's die niet afhankelijk zijn van de desktop omgeving. Ik denk dat ik met Lubuntu aan de slag ga :).
Die kan je met Xmonad e.d. ook prima draaien, maar hoe eenvoudig verander je de plaats of afmetingen van het venster? En hoe ziet alles eruit? Daar heeft de DE toch echt wel wat mee te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat klopt maar ik ga er eigenlijk vanuit dat simpele dingen die jij noemt met elke desktop omgeving die hier worden genoemd (LXDE en XFCE) mogelijk zijn :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• syl765
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12-09 14:47
Om mijn moeder gerust te stellen heb ik linux mint 16 geinstalleerd. Er was heel weinig tijd nodig om haar wegwijs te maken.
Tevens hoef ik ook niet meer maandelijks langs om de pc op te schoonen met malwarebytes enz.
Alles werkt sneller op dezelfde pc. Tevens heb Ik heb het idee dat mijn moeder computeren weer leuk vind..

Achteraf had ik het eerder moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
syl765 schreef op zaterdag 19 april 2014 @ 20:26:
Om mijn moeder gerust te stellen heb ik linux mint 16 geinstalleerd. Er was heel weinig tijd nodig om haar wegwijs te maken.
Tevens hoef ik ook niet meer maandelijks langs om de pc op te schoonen met malwarebytes enz.
Alles werkt sneller op dezelfde pc. Tevens heb Ik heb het idee dat mijn moeder computeren weer leuk vind..

Achteraf had ik het eerder moeten doen.
Zie je wel; die gekke Linux-gebruikers zijn zo gek nog niet. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Verwijderd schreef op zaterdag 19 april 2014 @ 19:49:
Dat klopt maar ik ga er eigenlijk vanuit dat simpele dingen die jij noemt met elke desktop omgeving die hier worden genoemd (LXDE en XFCE) mogelijk zijn :P.
Klopt, maar let wel even op eventuele persoonlijke voorkeuren zoals uiterlijk, muis en toetsenbord. Als jij bepaalde sneltoetsen of muisgevoeligheid gewend bent, en de DE die je kiest heeft die optie niet, werk je een stuk minder prettig, ongeacht of je nou 80% van de tijd in een browser besteed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hero of Time schreef op zaterdag 19 april 2014 @ 22:59:
[...]

Klopt, maar let wel even op eventuele persoonlijke voorkeuren zoals uiterlijk, muis en toetsenbord. Als jij bepaalde sneltoetsen of muisgevoeligheid gewend bent, en de DE die je kiest heeft die optie niet, werk je een stuk minder prettig, ongeacht of je nou 80% van de tijd in een browser besteed.
Ik zou de verschillen niet weten op dat niveau tussen LXDE en XFCE. Nog een ander idee wat ik opdeed in het Ubuntu topic. Hoe zit het met de upgrade mogelijkheden van Lubuntu ten opzichte van Mint 13? Is het bij allebei gewoon zo dat je een verse install moet uitvoeren of werkt het meer zoals een upgrade die je bij Windows hebt naar een volgende versie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb Elementary OS op een 6,5 jaar oude laptop gezet. Loopt super soepel en is zeer minimalistisch waardoor het heel gemakkelijk te gebruiken is voor simpele taken.

http://elementaryos.org/

Het gebruikt Pantheon, soort aftakking van Gnome volgens mij die behoorlijk over de kop is gegaan. Zelf vind ik het geweldig voor de beginnende gebruiker en simplistisch en alles werkt soepel en goed.
Voordeel: De Ubuntu AppStore zit er ook in. Dus zeer gemakkelijk voor de beginner.

Tevens is de installatie procedure en het opstarten van dit OS ook een stuk mooier voor de beginner. Stuk volwassener als bij andere distro's waar allemaal informatie voorbij komt waar de gebruiker geen drol aan heeft.

Afbeeldingslocatie: http://3.bp.blogspot.com/-F1Q1oRM6wy4/UdwkYjWPnQI/AAAAAAAAAA8/I5gl0WYXZ9o/s630-fcrop64=1,00430000ffffff86/elementary-os-luna-beta2-screenshot.png

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 20-04-2014 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ziet er inderdaad erg mooi uit :), stuk beter dan XP. Je hebt daarvoor alleen wel een redelijk video ram nodig lijkt me. Ik word erg beperkt in de keuze omdat er maar 16MB video ram beschikbaar is, misschien is het 32MB. Het is in elk geval een PCI kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 20 april 2014 @ 14:47:
Ziet er inderdaad erg mooi uit :), stuk beter dan XP. Je hebt daarvoor alleen wel een redelijk video ram nodig lijkt me. Ik word erg beperkt in de keuze omdat er maar 16MB video ram beschikbaar is, misschien is het 32MB. Het is in elk geval een PCI kaart.
Daar heb je gelijk in. Ik denk wel dat hij grafisch wat meer slikt. Maar een XP machine met 16/32 MB video geheugen? Werkt dat? Draait daar niet Windows 98 o.a. op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, dat werkt prima. XP heeft bijna geen video ram nodig. 16 MB werkt in elk geval met dit systeem, ik weet niet hoe het zit als je een stuk langzamere processor gebruikt. Het gaat hier om een redelijk krachtige (voor een XP systeem dan he ;) ) AMD Athlon dual core. Het moederbord heeft een PCI-e slot, maar dat is defect. Dus de goedkoopste oplossing destijds was een PCI grafische kaart erin en het systeem kon weer verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrogant
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 01-10 16:58

Arrogant

S.F.W.

[...] daarom ook graag deze vragen structureel en relevant beantwoorden aub, dus genummerd, en niet via een doorlopende tekst, zodat ik de antwoorden correct kan interpreteren zonder verwarringen.
Zulke eisen stellen en vervolgens niets meer van je laten vernemen. ;w
Wat een trut ben je dan.

Milieu? Ach man, ik kom uit een voortreffelijk milieu! / Stop de Postcodeloterij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Verwijderd schreef op zondag 20 april 2014 @ 13:37:
[...]

Ik zou de verschillen niet weten op dat niveau tussen LXDE en XFCE.
Dat verschil kan je snel zien. Daar waar LXDE nog afhankelijk is van OpenBox voor Window Management, heeft Xfce4 z'n hele toolkit zelf gebouwd. Het integreert een stuk netter dan twee losse onderdelen die aan elkaar gezet zijn. Neemt niet weg dat LXDE alsnog minder geheugen nodig heeft dan Xfce, maar dat komt denk voornamelijk door OpenBox.
Nog een ander idee wat ik opdeed in het Ubuntu topic. Hoe zit het met de upgrade mogelijkheden van Lubuntu ten opzichte van Mint 13? Is het bij allebei gewoon zo dat je een verse install moet uitvoeren of werkt het meer zoals een upgrade die je bij Windows hebt naar een volgende versie?
Wat denk jij dat er anders zou zijn aan het upgrade proces tussen Lubuntu en Ubuntu? En wat zou het bij Mint dan moeten zijn? Verwacht je niet dat ze allemaal een update manager hebben die je naar de volgende release helpt upgraden? Waarom zit je trouwens constant een smaak van Ubuntu met Mint te vergelijken? Mint gebruikt dan wel Ubuntu als basis, maar meer dan dat hebben ze nou niet echt met elkaar gemeen. De een gaat linksom en de ander rechtsom om aan de andere kant van de berg te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Borromini schreef op zaterdag 12 april 2014 @ 18:14:
[...]
Wil iemand deze post verwijderen. Want dit kan echt niet, een advies waarbij Anti Virus zo wordt behandeld. In ieder OS zitten namelijk gaten en ook op OS/X en Linux loop je hier tegen aan. Vooral op Linux loop je behoorlijk wat risico door de standaard poorten die open staan wanneer je bij installatie/configuratie niet op let, zoals ssh, telnet et cetera (niet dat daar wat tegen helpt anders dan sudo te implementeren tegen remote root access of deze functionaliteit helemaal te elimineren).

Maar op Linux is AV net zo een must als op ieder ander OS waar je met een browser het internet op gaat of waar je e-mail leest (afgezien van andere bedreigingen zoals torrent downloads van applicaties).

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noMSforme
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-03-2022
Als je CD of DVD speler hebt download dan eens een 'live' versie van Knoppix, Opensuse, etc.
Krijg je een idee van hoe het eruit ziet en gaat werken.
Voor live raad ik altijd knoppix aan omdat ik daar zelf de beste ervaring mee heb.

http://www.knopper.net/knoppix/index-en.html

Verder ieder zijn eigen distro, desktop . Wat je maar leuk vind en het beste bij je past. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Overigens even een oude laptop hier voorzien van Mint Cinemon. 1GB/Pentium 4 Mobile. Had wat problemen met mijn Netwerk adapter, maar inmiddels opgelost en ik moet toegeven, het draait als een zonnetje.

Wanneer ik kijk naar usability voor eenvoudige gebruikers dan zie ik dat een XP overstap niet zo moeilijk is. Alleen wel tegen wat eigenaardigheden aangelopen:
  1. Melding iedere keer dat de video in software rendering staat;
  2. Kan (nog) niet bij het NAS (SMB 2.0);
  3. Skype (onder Wine???);
  4. Flash moet ik nog testen (mams speelt namelijk veel flash games

[ Voor 8% gewijzigd door Wim-Bart op 20-04-2014 22:30 ]

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRidh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:34
Wim-Bart schreef op zondag 20 april 2014 @ 22:28:
Overigens even een oude laptop hier voorzien van Mint Cinemon. 1GB/Pentium 4 Mobile. Had wat problemen met mijn Netwerk adapter, maar inmiddels opgelost en ik moet toegeven, het draait als een zonnetje.

Wanneer ik kijk naar usability voor eenvoudige gebruikers dan zie ik dat een XP overstap niet zo moeilijk is. Alleen wel tegen wat eigenaardigheden aangelopen:
  1. Melding iedere keer dat de video in software rendering staat;
  2. Kan (nog) niet bij het NAS (SMB 2.0);
  3. Skype (onder Wine???);
  4. Flash moet ik nog testen (mams speelt namelijk veel flash games
Voor Skype zijn Linux binaries beschikbaar. Ik denk dat de Ubuntu 12.04 .deb wel zal werken op Mint.
http://www.skype.com/en/download-skype/skype-for-linux/

Chrome ondersteunt Flash direct via Pepper. Hier hoef je verder niets voor te doen. Voor Chromium is er een Flash Pepper plugin die je kan downloaden en voor andere browsers kan je de 'normale' Flash plugin gebruiken. Hoe en of deze beschikbaar zijn op Mint weet ik niet.

Research is to see what everybody else has seen, and to think what nobody else has thought - Albert Szent-Györgyi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Wim-Bart schreef op zondag 20 april 2014 @ 21:28:
[...]

Wil iemand deze post verwijderen. Want dit kan echt niet, een advies waarbij Anti Virus zo wordt behandeld.
Wat dacht je van, ehm, nee?
In ieder OS zitten namelijk gaten en ook op OS/X en Linux loop je hier tegen aan.
Ja, en die gaten hebben de naam 'gebruiker'.
Vooral op Linux loop je behoorlijk wat risico door de standaard poorten die open staan
Welke poorten? En zijn die van buitenaf bereikbaar? Heel knap als je naar mijn PC kan SSH'en.
wanneer je bij installatie/configuratie niet op let, zoals ssh, telnet et cetera
Als je SSH installeert, doe je dat met een reden. Standaard is openssh-server niet aanwezig op desktop installaties. Telnet-server net zo min.
(niet dat daar wat tegen helpt anders dan sudo te implementeren tegen remote root access of deze functionaliteit helemaal te elimineren).
Sudo is geen heilige graal. Als ik het wachtwoord van je gebruiker weet, kan ik zo root worden. Of heb je helemaal geen sudo geïnstalleerd en doe je alles met een root wachtwoord, dat natuurlijk heel moeilijk, lang en anders is dan het wachtwoord van je gebruiker.
Maar op Linux is AV net zo een must als op ieder ander OS waar je met een browser het internet op gaat of waar je e-mail leest (afgezien van andere bedreigingen zoals torrent downloads van applicaties).
Als je super paranoïde bent en van elke byte die je binnenhaalt wilt weten of het wel echt veilig is of niet, en dat het samen met de eerder gescande bytes geen probleem gaat leveren, dan ja. Maar anders mag je een perfect voorbeeld geven van een virus voor Linux dat de laatste 5 jaar is uitgebracht. Of desnoods de laatste 10 jaar. En het moet ook nog steeds van toepassing zijn. Een bug voor kernel 2.6.4 is natuurlijk lang niet meer van toepassing op de hedendaagse 3.14. Kan je het niet, laat dan het hele antivirus voor Linux verhaal vallen. Je bent bezig met mensen bang maken voor iets wat er niet is.
Wim-Bart schreef op zondag 20 april 2014 @ 22:28:

• Melding iedere keer dat de video in software rendering staat;
Ehm, waar krijg je die van en hoe zie je ze?
  • Kan (nog) niet bij het NAS (SMB 2.0);
Hoe probeer je die te benaderen? Als een Windows gebruiker, of als een Linux gebruiker? Het verschil zit 'm in dat de een het via \\nas\share probeert, wat op Linux gewoon niet werkt, en de ander doet het via smb://ipadresnas/share.
  • Skype (onder Wine???);
Dat je dit nog niet hebt gevonden, en zelfs Wine noemt suggereert dat je niet echt veel kennis hebt van Linux. Dat heeft je vorige post ook al aangetoond. Wil je je eerst goed inlezen voordat je vreemde dingen zegt?
  • Flash moet ik nog testen (mams speelt namelijk veel flash games
Is al boven mij genoemd, maar Chrome heeft 't in zich, net als dat 't bij OSX en Windows heeft, en je hebt via de repo ook de flashplugin-nonfree-installer. Dit had je met 1 seconde Google of in je Package Manager kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Wim-Bart schreef op zondag 20 april 2014 @ 21:28:
[...]

Wil iemand deze post verwijderen. Want dit kan echt niet, een advies waarbij Anti Virus zo wordt behandeld.
You must be new here. :+

Maar nee, een virusscanner heb je vooralsnog niet nodig. Open poorten? Wanneer zou er voor het laatst een server gehackt zijn omdat ie geen virusscanner had? Ik heb er nog nooit van gehoord. :P
Hou je je OS up-to-date, en zorg je voor sterke wachtwoorden, dan ben je goed op weg. Dat geldt voor OS. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe zit het met het inschakelen van de firewall? Deze site: https://sites.google.com/...ertip/lubuntu-direct-doen adviseert bijvoorbeeld firewall wel in te schakelen. Terwijl Hero of Time in zijn eerdere post schreef dat hij de firewall nooit aanzet.
Hero of Time schreef op zondag 20 april 2014 @ 21:18:
[...]

Dat verschil kan je snel zien. Daar waar LXDE nog afhankelijk is van OpenBox voor Window Management, heeft Xfce4 z'n hele toolkit zelf gebouwd. Het integreert een stuk netter dan twee losse onderdelen die aan elkaar gezet zijn. Neemt niet weg dat LXDE alsnog minder geheugen nodig heeft dan Xfce, maar dat komt denk voornamelijk door OpenBox.

[...]

Wat denk jij dat er anders zou zijn aan het upgrade proces tussen Lubuntu en Ubuntu? En wat zou het bij Mint dan moeten zijn? Verwacht je niet dat ze allemaal een update manager hebben die je naar de volgende release helpt upgraden? Waarom zit je trouwens constant een smaak van Ubuntu met Mint te vergelijken? Mint gebruikt dan wel Ubuntu als basis, maar meer dan dat hebben ze nou niet echt met elkaar gemeen. De een gaat linksom en de ander rechtsom om aan de andere kant van de berg te komen.
Goede vraag. Ubuntu(-based distro's) wordt eigenlijk standaard aangeraden voor minder ervaren gebruikers en al helemaal voor XP overstappers, daarnaast kijk ik naar de LTS en informatiebronnen op internet. Verder is het belangrijk dat de desktop erg licht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d1ng
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 06-05-2024
Verwijderd schreef op maandag 21 april 2014 @ 12:51:
Hoe zit het met het inschakelen van de firewall? Deze site: https://sites.google.com/...ertip/lubuntu-direct-doen adviseert bijvoorbeeld firewall wel in te schakelen. Terwijl Hero of Time in zijn eerdere post schreef dat hij de firewall nooit aanzet.
Dat hangt een beetje van je situatie af. Zit je als enige thuis met een desktop, of heb je vertrouwde huisgenoten dan heb je doorgaans geen firewall nodig. Tenzij je PC direct een WAN IP krijgt en dus direct aan het internet hangt, maar dit is zeldzaam.

Maar als je een laptop hebt die je veel gebruikt op andere locaties dan thuis (werk, openbare ruimtes enz.) dan zou ik zekers de firewall gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Verwijderd schreef op maandag 21 april 2014 @ 12:51:
En sinds wanneer moet je doen wat een ander zegt? Je beslist zelf nog altijd of je wel of geen firewall inschakelt. Zo zou je kunnen instellen dat alle nieuwe uitgaande verbindingen alleen op bekende porten mogen, zoals 53, 80 en 443. De rest blokkeer je. Inkomend sta je alleen verbindingen toe die jij hebt gestart. De rest drop of block je. En dan kom je erachter dat er toch nog een hoop niet helemaal lekker werkt en je krijgt geen meldingen of wat dan ook van de firewall (want dat komt in een log die je niet kan lezen zonder root rechten).
Om eventuele firewall problemen tegen te gaan, heb ik 'm uit staan. Ook omdat ik nog wel eens een VM draai met Bridged netwerk en zie aan mijn netmeter panel plugin dat 't verkeer door Linux gemeten kan worden. Eventuele iptables firewall kan hier ook in de weg zitten. Dan zit ik zoveel gaten te prikken, dat ik 'm net zo goed uit kan laten. Ik ben toch de enige thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodanford
Hero of Time schreef op zaterdag 19 april 2014 @ 17:47:
[...]

Elke dag! Zonder kan je nogal weinig doen, je zit dan vast aan een text console.
Je hebt het nu over de window manager? Er zijn distro's die geen DE hebben, maar wel degelijk een grafische omgeving. Met OpenBox/FluxBox heb je een prima startmenu en tint2 volstaat als taakbalk die alle functionaliteit biedt die je nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Wodanford schreef op woensdag 23 april 2014 @ 12:24:
[...]

Je hebt het nu over de window manager? Er zijn distro's die geen DE hebben, maar wel degelijk een grafische omgeving. Met OpenBox/FluxBox heb je een prima startmenu en tint2 volstaat als taakbalk die alle functionaliteit biedt die je nodig hebt.
Je leest niet waar ik van quote. Het gaat over de Desktop Environment, hoe vaak je daar in zit. OpenBox is ook een Desktop Environment in zekere zin, alleen geen volledige zoals Gnome. Het is enkel een Window Manager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodanford
Jawel, het was een reactie op de vraag hoe vaak je in een desktopomgeving (sic) zit als gemiddelde gebruiker. Als je zegt "elke dag", dan is dat technisch dus niet juist. In een distro zonder DE zit je nooit in een DE. OpenBox is geen DE. Het maakt wel deel uit van de grafische omgeving, maar dat is iets anders.

(Nu wil ik er wel graag meteen aan toevoegen dat ik ontzettend aan het muggenziften ben!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 01-10 12:22

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Bedankt voor de toevoeging. We beginnen het nu wel over heel obscure situaties en technische details te hebben. In een topic over de overstap van WinXP naar Linux kunnen we wel aannemen dat gebruikers een complete grafische omgeving willen met de gebruikelijke toeters en bellen.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcgloud
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 27-09 13:39
Ik zou als ik jou was, TS, Lubuntu 14.04 een kans geven. Zeker omdat dit een LTS uitgave is met 3 jaar ondersteuning.

Daarnaast staat de L in Lubuntu voor LXDE, maar ook voor lightweight (licht) want Lubuntu heeft geen krachtige hardware nodig.

Heb het zelf op een oude PowerPC iBook en draait geweldig.

[ Voor 11% gewijzigd door mcgloud op 23-04-2014 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08:27

P_Tingen

omdat het KAN

Skandra? Joehoe? Hallo, anybody home?

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/qHyF5bS.png

Nee dus.

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Gosh, ik wilde Ubuntu installeren als vervangen voor XP op een van de pc van m'n ouders, met de gedachte dat Linux voor de desktop onderhand wel volwassen is.
Na de installatie kan zowel Windows als Ubuntu niet worden gestart, iets met Grub. Dat terwijl de hele setup echt niet bijzonder is. Echt volwassen kan ik dat niet noemen zeg... Vet irritant.

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 01-10 12:22

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Wil je hulp bij het oplossen of kom je alleen even je frustratie uiten?

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je even Google had gebruikt dan was je minder tijd kwijt geweest :). Repareren via Live CD: http://www.howtogeek.com/...b2-when-ubuntu-wont-boot/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heli0s
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06-04 15:07

Heli0s

Liberate tuteme ex inferis

Datafeest schreef op donderdag 24 april 2014 @ 08:28:
Gosh, ik wilde Ubuntu installeren als vervangen voor XP op een van de pc van m'n ouders, met de gedachte dat Linux voor de desktop onderhand wel volwassen is.
Ik kan je toch wel aanraden om het eerst eens op een test machine / VM te installeren voordat je de laptop van je ouders om zeep helpt. Daarnaast is het bij de installatie heel belangrijk dat je leest wat er staat, anders kan je je systeem inderdaad onbruikbaar maken.

The fear that keeps me going and going and going. Is the same fear that brings me to my knees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat dit topic zich juist spitst op systemen waar XP op draaien om te toveren naar Linux systemen voor hetzelfde gebruik. Persoonlijk ken ik al meerdere mensen die dat doen omdat ze gewoon geen geld hebben om een nieuwe PC te kopen en dus Ubuntu installeren.
Verder zijn er gewoon veel distro's die verder heel prima werken. Zelf ben ik fan van de .deb distro's. O.a. Ubuntu/Debian/E-OS enz enz. Veelal met Gnome 3 User Interface of Unity zeer makkelijk te begrijpen voor iemand die over switched van XP naar Linux. Echter heb je bij dat soort GUI's wel een GPU nodig. De fallback UI's die op de CPU draaien zit nog op Debian maar zit het nog op de laatste Ubuntu ook?
Het beste is dus een Distro aan te raden die ook een fallback GUI heeft die ook prettig werkt op de CPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prOnorama2
Verwijderd schreef op zondag 04 mei 2014 @ 21:35:
Ik denk dat dit topic zich juist spitst op systemen waar XP op draaien om te toveren naar Linux systemen voor hetzelfde gebruik. Persoonlijk ken ik al meerdere mensen die dat doen omdat ze gewoon geen geld hebben om een nieuwe PC te kopen en dus Ubuntu installeren.
Dat kan een reden zijn en het ligt er ook aan wat je met de PC doet: als je niet afhankelijk bent van bepaalde software voor professioneel gebruik en geen fervente PC gamer bent kan Linux best een goed alternatief zijn. Plus dat niet iedereen gecharmeerd is van Windows 8 (onder wie ik).

Zal mezelf even quoten:
prOnorama2 schreef op woensdag 16 april 2014 @ 13:19:
Ik ben zelf ook van plan om z.s.m. over te stappen van Windows XP naar Linux. Ik heb m'n 5 jaar oude, maar nog vrij capabele PC (AMD Phenom X4 955 3.2Ghz quadcore, Nvidia GTS 250 1 Gb, 4 Gb RAM) al getest en alles werkt met Live CD's van Ubuntu/Linux Mint, ook m'n printer :)

Het enige wat niet werkt met een Live CD is m'n WiFi USB adapter ( TP-Link TL-WN822N versie 3 ). Hopelijk ga ik die aan de praat krijgen, anders eens kijken of ik een redelijk goedkope WiFi USB adapter kan vinden die zeker met Ubuntu werkt. WiFi is wel vrij cruciaal, heb geen zin om continue 15 meter kabel door m'n (huur)huis te hebben liggen. If all else fails kan ik altijd nog Windows 8 kopen, maar liever niet.

Als het goed is wordt Ubuntu 14.04 morgen uitgebracht, daar zit ik op te wachten.
Ik gebruik Ubuntu 14.04 nu een week en tot nu toe zijn mijn ervaringen goed.

Die WiFi adapter heb ik goed werkend gekregen dankzij instructies hier: https://sites.google.com/site/computertip/reserve-8

Mijn printer deed lastig omdat hij zowel een frontcassette en een achterlader heeft en prints standaard naar de achterste lade gestuurd werden, maar dat was vrij eenvoudig te verhelpen in de standaardinstellingen van de printer in het systeemmenu.

Voor de rest is het systeem responsiever dan Windows XP. Godzijdank ben ik van die irritante icon caching op het XP bureablad af. Opstart-, afsluit- en laadtijden zijn sneller dan onder XP. Echte crashes (BSOD) heb ik niet gehad. (De)installatie van software via het Software Center is appeltje-eitje. Heb zelfs via Steam Linux een spelletje gekocht :)

Nu weet ik niet of ik bij vanilla Ubuntu blijf, heb eigenlijk wel zin om wat andere distro's uit te proberen. Misschien Linux Mint als de nieuwe versie uitkomt. Dan gaat het meer om zaken als uiterlijk en bepaalde zaken die de gebruiksvriendelijkheid beïnvloeden (zo kan je de Laucher in Ubuntu niet horizontaal onderaan het scherm plaatsen, dat is wel irritant). Over de stabiliteit en de meeste andere zaken ben ik tot nu toe dik tevreden.

Kortom: een overstap van Windows XP naar (Ubuntu) Linux is zeker het overwegen waard (zeker als je een wat oudere PC nog levensvatbaar wilt houden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeRooney
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-09 20:43
Ik ben ook zo'n ex xp figuur. Linux is in principe prima. Sommgie dingen krijg ik niet (goed) genoeg voor elkaar en daarom heb ik mijn systeem als dual boot met xp. Alleen als het echt nodig is wordt zp nog gestart. Ik vind het standaard uiterlijk van mint er wel ouderwetser uit zien dan xp. Wat moderner mag wel maar er zijn genoeg theme's te vinden.
Belangrijkste min punt tot nu toe is dat libre office niet voldoende ms office documenten kan lezen. Daarom heb ik office2007 onder wine geinstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stresstak
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
[...]
Ik gebruik Ubuntu 14.04 nu een week en tot nu toe zijn mijn ervaringen goed.

Nu weet ik niet of ik bij vanilla Ubuntu blijf, heb eigenlijk wel zin om wat andere distro's uit te proberen. Kortom: een overstap van Windows XP naar (Ubuntu) Linux is zeker het overwegen waard (zeker als je een wat oudere PC nog levensvatbaar wilt houden).
Het loont de moeite om wat andere distro's uit te proberen, aldanniet via een live-cd of usbstick.
Zelf heb ik er al zo'n 15 a 20 geprobeerd de laatste twee maanden. Sommige zien er fraai uit, andere minder of hebben problemen met mn dynamische volumes in xp. Ook de veschillende varianten als kde, mate, gnome of xfce binnen 1 distro zijn het bestuderen waard.

Uitschieters in linux zijn naar mijn mening Linux Lite, Korora, Parsix, Bodhi en natuurlijk Linux Mint.
Manjaro kan er goed uitzien maar krijg ik helaas niet werkend.

Momenteel ben ik weer even terug bij Ubuntu, omdat ik daar inmiddels het meest van weet en hij download goed nu het met xp niet meer veilig is. Dat is ook wat waard ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

arjoderoon schreef op maandag 05 mei 2014 @ 09:16:
Ik ben ook zo'n ex xp figuur. Linux is in principe prima. Sommgie dingen krijg ik niet (goed) genoeg voor elkaar en daarom heb ik mijn systeem als dual boot met xp. Alleen als het echt nodig is wordt zp nog gestart. Ik vind het standaard uiterlijk van mint er wel ouderwetser uit zien dan xp. Wat moderner mag wel maar er zijn genoeg theme's te vinden.
Belangrijkste min punt tot nu toe is dat libre office niet voldoende ms office documenten kan lezen. Daarom heb ik office2007 onder wine geinstalleerd.
Check dit bericht eens. himlims_ in "Windows XP vervangen door Linux?" Met dat programma zou je dus veel meer documenten moeten kunnen bekijken :). Gaat over deze Office: http://wps-community.org/download.html

Als je mooie stijlen zoekt is dit ook een erg leuk topic: Post hier je Non-Windows screenshots - Deel 6 Daar staan erg smaakvolle stijlen tussen.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 05-05-2014 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeRooney
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-09 20:43
Offtopic: heb je toevallig ook op het tranceaddict forum gezeten?

Ontopic: thanks, ik ga er naar kijken. Ook office2007 via wine is niet ideaal...max 1 powerpoint bestand tegelijk anders loopt mn sessie vast.

Edit: die office ken ik: stond steevast op mn android telefoon met custom rom. Heb daar laatst ook een mail van gekregen dat deze nu ook voor pc beschikbaar is.

[ Voor 28% gewijzigd door DeRooney op 05-05-2014 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01:20

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
Ik heb ook een tijdje gewerkt met Gnome 3 in fallback mode toen ik geen Gnome 2 meer kon gebruiken in Ubuntu, maar omdat ik last had van wat bugs die waarschijnlijk niet opgelost zouden worden ben ik overgegaan naar Xubuntu. Dat bevalt me prima, met een paar aanpassingen aan de layout ik heb nu een simpele, effectieve en overzichtelijke desktop. Met automatische updates. ;)

Ik geef onmiddellijk toe dat Canonical af en toe beslissingen neemt waar ik niet achter sta (zoals Unity), maar met Xubuntu heb ik daar niet al te veel last van. Debian heeft meer zaken die me niet bevallen.

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat vinden de mensen zelf van het uiterlijk dan? Ik denk dat de meeste mensen namelijk daar helemaal niet naar kijken. Als je voor het grootste deel in de browser zit dan is alleen het thema van Firefox of Chrome belangrijk.
Pagina: 1