Dag beste lezers van het Tweakers forum,
Niet vaak vraag ik om hulp van mede technologie fanaten, vanuit de redenatie 'kiezen kan ik zelf het beste'. Echter, dit maal begeef ik mij op zo'n onbekend terrein dat ik geen andere mogelijkheid zie; ik wil een nieuwe camera kopen. Een systeemcamera wel te verstaan, want deze opkomende trend van kleine camera's met wisselbare lenzen die in de buurt van de DSLR's komen kan ik natuurlijk niet negeren. Sterker nog, het maakt de stap naar 'semi-semi-semi-semi professioneel' fotootjes schieten voor mij voor het eerst echt interessant. Reeds heb ik mij enigszins proberen te verdiepen, maar de fijne details van fotocamera's zijn voor mij dermate overweldigend dat ik bij deze liever om de mening vraag van wijzere camera fanaten.
Er zijn een aantal camera's die ik momenteel op het oog heb:
Even kort op een rijtje wat ik toch wel erg belangrijk vind, uiteraard het belangrijkste (mooie foto's) daar gelaten:
Kwa tijd heb ik eventueel nog wel heel even om te wachten op eventuele releases, maar binnen uiterlijk een week of 5-6 wil ik toch zeker aan de slag kunnen (vakanties komen er bijvoorbeeld aan). Als het geen zin heeft om ergens op te wachten ga ik het liefst zo snel mogelijk aan de slag.
Alvast hartelijk dank voor jullie advies!
Niet vaak vraag ik om hulp van mede technologie fanaten, vanuit de redenatie 'kiezen kan ik zelf het beste'. Echter, dit maal begeef ik mij op zo'n onbekend terrein dat ik geen andere mogelijkheid zie; ik wil een nieuwe camera kopen. Een systeemcamera wel te verstaan, want deze opkomende trend van kleine camera's met wisselbare lenzen die in de buurt van de DSLR's komen kan ik natuurlijk niet negeren. Sterker nog, het maakt de stap naar 'semi-semi-semi-semi professioneel' fotootjes schieten voor mij voor het eerst echt interessant. Reeds heb ik mij enigszins proberen te verdiepen, maar de fijne details van fotocamera's zijn voor mij dermate overweldigend dat ik bij deze liever om de mening vraag van wijzere camera fanaten.
Er zijn een aantal camera's die ik momenteel op het oog heb:
- De Olympus PEN E-P5. Ondanks dat ik deze camera niet al te veel genoemd zie worden lijkt het me toch een interessante. Onder andere het kleine formaat spreekt me erg aan. Het (standaard) ontbreken van een EVF zie ik als een minimaal nadeel, al lijkt de optionele EVF me erg aardig en zorgt het er voor dat de camera op zichzelf klein blijft. Dit lijkt me dan weer ideaal in het geval ik de camera gewoon even mee wil nemen om snel wat kiekjes te maken. Waar ik licht aan twijfel is dat de camera inmiddels ongeveer een jaar oud is, wat kan betekenen dat hij snel wordt opgevolgd. Desalniettemin lijkt het me een heel aardig product. Aan ingebouwde Wi-Fi hecht ik veel waarde en dit lijkt bij deze camera erg goed uitgevoerd. Het micro 4/3 concept spreekt me over het algemeen sowieso erg aan. Ook lijkt de stabilisatie van deze camera in orde, en de bediening (die ik ook erg belangrijk vindt) lijkt me dik in orde. Wat ik wel jammer vindt is dat de camera niet 'weather sealed' is, zal zijn geen van de hier genoemde camera's dit. Waar ik ook een beetje van schrok is dat de framerate bij gebruik van 'focus peaking' (een feature die overigens alle hier genoemde camera's hebben) erg achteruit leek te gaan (al was het model waarvan ik dit gezien heb een pre-productie model). Wellicht dat iemand hier weet of dit nog steeds zo is, het lijkt mee een leuke feature maar als dit de beperking is zou ik het in praktijk nauwelijks gebruiken. Hoewel de reviews positief lijken te zijn, vind ik het lastig om in perspectief te plaatsen gezien het feit dat de camera ongeveer een jaar oud is. Wellicht dat hier iemand hier wat nieuw licht op kan laten vallen.
- De Panasonic DMC-GX7. Deze camera vind ik iets meer 'bulky' overkomen, maar desalniettemin vind ik het een strak toestel. De Wi-Fi implementatie lijkt iets minder perfect dan bij de PEN, maar alle functionaliteit zou er wel moeten zijn. Hij zou wel iets langzamer zijn dan de PEN. De ingebouwde EVF lijkt niet de meest geweldige, maar hij is er wel standaard en kan ook nog eens kantelen (wat me best waardevol lijkt). Ook voor deze camera geldt het (in mijn ogen) voordeel van micro 4/3. Al met al lijkt het een aardig totaal pakketje.
- De Sony a6000 lijkt een zeer behoorlijk geheel te bieden gegeven de prijs. Hij komt in mijn ogen wel wat meer 'flimsy' over, en over het algemeen lijkt niemand echt positief over de interface van Sony camera's (ook geen twin dial). Ook ontbreken de voordelen van micro 4/3. Maar ja, wel een mooi 'gewoon goed' totaal pakketje.
Even kort op een rijtje wat ik toch wel erg belangrijk vind, uiteraard het belangrijkste (mooie foto's) daar gelaten:
- Formaat.
- Snelheid.
- Wi-Fi (draadloze) functionaliteit.
- Bediening (denk over het algemeen aan goede knoppen en interface. Een touchscreen zie ik als licht voordeel in de zin van: leuke extra).
- Kwaliteit van foto's direct vanuit de camera. Wellicht dat ik een beetje post-processing ga proberen, maar over het algemeen gezien heeft dit niet mijn prioriteit. JPEG lijkt me dan ook belangrijk (naast RAW)
- Ook wel belangrijk: veelzijdigheid in de zin van dingen als een kantelbaar scherm en/of kantelbare EVF, zichtbaarheid scherm wanneer er veel omgevingslicht is, eventuele 'weather sealing' e.d.
- Lichte voorkeur: micro 4/3.
- Video (mic input zie ik dus ook niet als belangrijk).
- Extreem veel megapixels.
- Flits zie ik als iets minder belangrijk.
Kwa tijd heb ik eventueel nog wel heel even om te wachten op eventuele releases, maar binnen uiterlijk een week of 5-6 wil ik toch zeker aan de slag kunnen (vakanties komen er bijvoorbeeld aan). Als het geen zin heeft om ergens op te wachten ga ik het liefst zo snel mogelijk aan de slag.
Alvast hartelijk dank voor jullie advies!