Toon posts:

[Testcase] Noorwegen 2014

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo medetweakers,

Vorig jaar heb ik mijn testcase van Schotland gepost en ook dit jaar heb ik op vakantie in Noorwegen wat tijd en ruimte gevonden om foto's te nemen :-) Heb er de (in mijn ogen) mooiste uitgekozen. Hopelijk is er een verbetering zichtbaar tov mijn vorig draadje :+

De foto's zijn wederom genomen met een Nikon D5200 en de 18-105mm kitlens.

-1-
Afbeeldingslocatie: https://farm6.staticflickr.com/5579/14426791348_bf10827475_c.jpgGeiranger

-2-
Afbeeldingslocatie: https://farm3.staticflickr.com/2918/14427035347_417bc9a970_c.jpgDjupvatnet

-3-
Afbeeldingslocatie: https://farm3.staticflickr.com/2939/14426813638_6b4027d6e3_c.jpgStrynPass

-4-
Afbeeldingslocatie: https://farm6.staticflickr.com/5546/14611351914_81a7ed1ef0_c.jpgFV724Road

-5-
Afbeeldingslocatie: https://farm4.staticflickr.com/3903/14613415285_4b7403f7b6_c.jpgFV724Road

-6-
Afbeeldingslocatie: https://farm6.staticflickr.com/5474/14613408665_ba99f6246d_c.jpgFlamRailway

-7-
Afbeeldingslocatie: https://farm3.staticflickr.com/2933/14611343284_29d123e88d_c.jpgHardangervidda

-8-
Afbeeldingslocatie: https://farm4.staticflickr.com/3844/14611336434_c70937bbf4_c.jpgLindesnesLightHouse

-9-
Afbeeldingslocatie: https://farm4.staticflickr.com/3916/14633389573_599cd973ce_c.jpgLindesnesOcean

-10-
Afbeeldingslocatie: https://farm3.staticflickr.com/2920/14612876922_cf629d060c_c.jpgLindesnesHarbor

-11-
Afbeeldingslocatie: https://farm3.staticflickr.com/2895/14610199841_604587afdc_c.jpgBorgund

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haas_nl
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22-09 11:17
Ik vind ze eerlijk gezegd maar beetje dof/saai. Doe jij de foto's na bewerken, geschoten in raw?? Foto 1 kan wel namelijk wat meer contrast gebruiken. Foto 10 kan denk ik heel gaaf worden, maar dan moet denk ik de exposure naar beneden stellen en de kleuren opkrikken! En bij veel andere foto's zit naar mijn idee nog wat juweeltjes verborgen. Contrast bij 6 opkrikken en je hebt denk ik ook een 10x zo gave foto.

[ Voor 9% gewijzigd door Haas_nl op 09-07-2014 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ok, misschien ben ik een klein detail vergeten... Deze fotos zijn zo uit de camera gekomen, heb ze enkel bijgesneden of rechtgezet...

Ik heb het fotograferen nog niet volledig onder de knie dus wel het maximum uit de camera halen en me dan pas verdiepen in nabewerking :-) (Geschoten in RAW + JPG, dit zijn de JPG's)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haas_nl
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22-09 11:17
Als je raw hebt geschoten is er niks aan de hand ff snel cursusje lightroom :)
En zo moeilijk is het niet gewoon beetje met die sliders spelen tot je zoiets hebt met wow dit is echt gaaf!
Als je raw van nr 10 post wil ik de eerste wel voor je doen. Want ik zou het zonde vinden als het niet gedaan wordt haha

[ Voor 10% gewijzigd door Haas_nl op 09-07-2014 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09:27
Leuke serie. Vooral #5 en #8 springen er uit.
Wellicht kan je nog eea verder doen met LR zoals Haas_nl zegt. De eerste paar zit een beetje een blauw zweem overheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@Haas, heel bedankt voor het voorstel, maar ik ga de eer aan mezelf houden opdat ik er zelf iets uit leer en voldoening uit haal :-) Ik kan je deze daarna wel altijd even bezorgen als je wil om het te vergelijken, maar wanneer dat gaat zijn, weet ik niet. Ik ben nl nog steeds niet aan de RAW's van mijn tripje naar Schotland gekomen :D.
@Jolke, dat had ik wel met meer foto's die ik gemaakt heb, en ben er deze keer zeker van dat de camera niet op landscape-mode ofzo stond :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mercapto
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16-08 10:10
Leuke serie :)
#1 is erg raar, alsof hij wel bewerkt is.
#10 komt erg leuk uit een raw processor (heb hem stiekem even door camera raw gehaald als jpeg)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
Verwijderd schreef op woensdag 09 juli 2014 @ 20:14:
[...]

@Jolke, dat had ik wel met meer foto's die ik gemaakt heb, en ben er deze keer zeker van dat de camera niet op landscape-mode ofzo stond :-)
Dat maakt niet uit als je ook in RAW schiet. Die modi die je gebruikt worden alleen voor de jpg gebruikt, de RAW's zijn puur de plaatjes zoals je ze op de sensor hebt gekregen. Hence the name RAW ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZaPPZion
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 28-08 12:46
De blauwe waas is logisch met deze afstanden, gewoon atmosferisch perspectief. Kun je wel minder maken, maar ik vind het persoonlijk wel wat hebben, zo kun je beter de afstanden inschatten. Wat betreft de kleuren, ja dat kan wel beter, maar ik vind dat je erg goede composities gekozen hebt! De meeste series scroll ik redelijk snel doorheen, maar hier blijven de foto's goed boeien, ondanks de wat 'platte' afbeeldingen. Dus mijn complimenten voor de composities, mooie lijnen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-09 11:02

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Ik vind het over het algemeen mooie (kalender) platen. Hier en daar inderdaad wat flets. Met een beetje post-processing kunnen ze nog een tikkie mooier worden. Nummer 8 springt er voor mij met kop en schouders boven uit. 9 en 10 volgen na 8 (op twee manieren :) )

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-09 21:04

Barrycade

Through the...

Het belangrijkste heb je onder de knie: de compositie.
Prettige platen qua vlak verdeling.

Het poetsen met een fotobewerkingsprogramma moet je wel even onder de knie krijgen dan zijn je foto's echt af. Het hoeft niet veel te zijn maar 9 en 10 zullen echt veel mooier uitkomen met wat doordrukken en ophalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je ze in lightroom nog een beetje oppoetst dan heb je een stel top platen! Met name 1,5 en 10 kun je echt nog wel flink verbeteren met de juiste nabewerking. Kwa compostie vind ik ze iig dik in orde!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Persoonlijk vind ik de compositie erg centraal gericht waardoor er weinig spanning in de foto's zit verdiep je eens in de rulle of thirds deze is niet heilig maar een iets ander standpunt of beelduitsnede doet veel.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lapras
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23-09 14:58

Lapras

Ice beam

Ben het eens met de reacties hier. Over het algemeen prima foto's, maar ze zijn nog niet spannend genoeg. Dat is deels de nabewerking, maar vooral het ontbreken van een bewegend element (1 en 6 zijn uitzonderingen daarin).

Neemt niet weg dat veel mensen veel van je kunnen leren als het gaat om mooie composities maken. Erg goed gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
Frogmen schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 14:21:
Persoonlijk vind ik de compositie erg centraal gericht waardoor er weinig spanning in de foto's zit verdiep je eens in de rulle of thirds deze is niet heilig maar een iets ander standpunt of beelduitsnede doet veel.
:? zoals #6, 8, 11 ... dat zijn aardige gulden sneden waarop het onderwerp daar staat.
Probeer eens met die andere foto's het onderwerp op 1/3 te zetten....precies, er zijn meerder onderwerpen, en/of het gaat om de diepte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XNightmare
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14-10-2023
Ik vind persoonlijk die met die vuurtoren wel erg geslaagd hoor. Maar inderdaad, wat nabewerking zou mooi zijn. Ben zo vrij geweest om vast een voorzetje te geven ;)

Afbeeldingslocatie: http://img822.imageshack.us/img822/4227/c5qz.jpg

[ Voor 21% gewijzigd door XNightmare op 11-07-2014 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Allemaal bedankt voor de reacties, heb dan blijkbaar toch wel wat bijgeleerd afgelopen jaar :-)

@Frogmen: Rule of thirds heb ik in het laatste jaar ook leren kennen, en probeer me hier soms op te baseren, maar andere foto's (misschien het merendeel van deze specifieke reeks) maak ik gewoon op gevoel.

Wat me leid naar de volgende vraag:

@Jolke: Wat bedoel je precies met die gulden sneden? Heb ik per ongeluk nog iets goed gedaan? :p

@XNightmare: Die versie van de foto is inderdaad vele malen beter en sprekender dan de mijne. Maar ik ben voorlopig al een stuk dichter bij mn doel; de compositie. Aan de reacties te zien, zit mn gevoel er regelmatig toch niet zó ver naast.

Dat post-processing de fotos nog beter zou maken, besef ik maar al te goed. Dat is het nieuwe doel :-) Stap voor stap geraken we er wel +)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enchion
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
XNightmare schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 14:36:
Ik vind persoonlijk die met die vuurtoren wel erg geslaagd hoor. Maar inderdaad, wat nabewerking zou mooi zijn. Ben zo vrij geweest om vast een voorzetje te geven ;)

[afbeelding]
Eerlijk gezegd vind ik het origineel gewoon goed/realistisch van kleur.

btw Noorwegen is zowiezo erg rottig fotograferen s`zomers, vanwege de grote verschillen tussen licht en donker, zijn weinig plaatsen waar je vanaf zeeniveau gewoon sneeuw kan zien bij volle zon.

How do you save a random generator ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-09 20:21

Deathchant

Don't intend. Do!

Ik vind de bewerkte foto van XNightmare juist minder. Oogt onnatuurlijker dan de originele, iets te hard. Ik ben het ermee eens dat de originele iets meer contrast kan gebruiken, en meer shadows.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-09 20:08
Ik vind die foto van de vuurtoren er ook niet beter op geworden. Hij is standaard al veel mooier, net als alle foto's. Niets mis mee. Gewoon mooie kiekjes!

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23-09 22:24
Abstruse, je zou even kunnen kijken hoe je picture control staat onder shooting menu. Je kunt het daar op standard, neutral en vivid zetten (uit mijn hoofd). Als je die op Vivid zet zien je foto's er al net wat meer "sprankelend" uit.
Ook ik ben zo vrij geweest om wat te spelen met Lightroom. Dit is misschien wat over de top, maar kijk even naar het origineel en dit dan zie je wat ik bedoel met die Vivid instellingen. Bij deze foto heb ik alleen de levendigheid en helderheid wat opgeschroefd.
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/97563743/14613415285_ed4a0aeec3_o.jpg

Zoals eerder gezegd je foto's zijn prima van compositie en belichting maar ze missen net dat extra beetje flair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik snap wat je bedoelt, maar door met die instellingen te spelen krijg je precies blauwe sneeuw :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jadero
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 20-09 20:24
Wat Noxa zelf al aangeeft, het is wat over de top. Je zou voor de gulden middenweg kunnen kiezen. Het origineel vind ik persoonlijk te flets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Daar ben ik het ook mee eens (at het origineel te flets is). Maar ik ga net zoals mijn vorige reeks, deze reeks ff opbergen totdat ik wat heb liggen prutsen met lightroom oid.

Ik ben eigenlijk al verbaasd van de reacties hier, ik schatte deze reeks zelf een beetje ondermaats in, behalve idd die foto van de vuurtoren en het haventje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enchion
  • Niet online
Vergeet ook niet dat veel reacties die zeggen dat het te flets is temaken kunnen hebben met browser instellingen van bv Firefox/Chrome/IE/Opera.

Hier is een plaatje dat het verschil bij mij geeft tussen Firefox en Faststone image viewer. (ik heb er niks aan gecorrigeerd/ge-edit)
Firefox versus Faststone

Vergeet ook niet je kleuren profielen goed te zetten op je camera, in windows en in je plaatjeskijk programma.

Net even gekeken of ik het profiel goed kan krijgen in Firefox, nou dat is me niet gelukt, er zijn maar 4 settings in about:config en geen enkele combinatie werkt. (iemand die nog iets weet, een ander topic erover ofzo ?? )

In Opera 12 en Iron (Iron = Chromekloon) krijg ik wel de juiste kleurprofielkleuren net als in Faststone.

[ Voor 25% gewijzigd door enchion op 12-07-2014 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23-09 22:24
Verwijderd schreef op zaterdag 12 juli 2014 @ 10:41:
Daar ben ik het ook mee eens (at het origineel te flets is). Maar ik ga net zoals mijn vorige reeks, deze reeks ff opbergen totdat ik wat heb liggen prutsen met lightroom oid.

Ik ben eigenlijk al verbaasd van de reacties hier, ik schatte deze reeks zelf een beetje ondermaats in, behalve idd die foto van de vuurtoren en het haventje...
Met je foto's is niks mis. Ik zou alleen zsm starten met Lightroom, dat geeft echt de finishing touch aan je foto's en is echt makkelijker dan je denkt (er gaat een wereld voor je open). De ervaring die je opdoet met lightroom kun je weer toepassen op het moment dat je weer foto's gaat maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:23
enchion schreef op zaterdag 12 juli 2014 @ 12:45:
Net even gekeken of ik het profiel goed kan krijgen in Firefox, nou dat is me niet gelukt, er zijn maar 4 settings in about:config en geen enkele combinatie werkt. (iemand die nog iets weet, een ander topic erover ofzo ?? )

In Opera 12 en Iron (Iron = Chromekloon) krijg ik wel de juiste kleurprofielkleuren net als in Faststone.
http://www.metalvortex.com/blog/2012/03/16/831.html

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enchion
  • Niet online
Thanks staat er erg netjes uigelegd, maar zoals ik al zei heb ik juist die settings al gehad en geen enkel verschil kunnen creeren.

Ik denk dat ik maar eens voorgoed overstap op een andere browser.
(had al andere dingen waar ik me bij Firefox over aan het storen was)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Volgens mij ligt het niet aan Firefox hoor. Maar goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prOnorama2
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21-09 14:59
Mooie foto's hoor. Heb je eigenlijk een statief gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
Verwijderd schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 20:14:
[...]

@Jolke: Wat bedoel je precies met die gulden sneden? Heb ik per ongeluk nog iets goed gedaan? :p

[...]
Ik reageerde op de comments van Frogmen, die vond dat je onderwerp wat centraal in beeld was. Dat vind ik dus wel meevallen. Prima dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@prOnorama2: Neen, geen statief gebruikt. Had er wel één gekocht en meegenomen, hoofdzakelijk om 's avonds/'s nachts foto's te maken, maar nummer 9 en 10 zijn bvb na 23u gemaakt, dus veel nacht hebben we niet gezien :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
Je zat in de buurt van de poolcirkel dus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10:52
Jolke schreef op maandag 14 juli 2014 @ 09:38:
Je zat in de buurt van de poolcirkel dus?
Hartje zomer blijft het ook in Zuid-Noorwegen heeeeel lang licht hoor.

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
Hm, ok rond 22 juni ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Die fotos zijn gemaakt in zuid-noorwegen (bij Lindesness):

Zonsondergangen:

20 Juni 2014, vrijdag 22:37
21 Juni 2014, zaterdag 22:37
22 Juni 2014, zondag 22:38
23 Juni 2014, maandag 22:38
24 Juni 2014, dinsdag 22:38
25 Juni 2014, woensdag 22:37
26 Juni 2014, donderdag 22:37

En de zon kwam omstreeks 4u30 al terug piepen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
Ah ja, Zuid-Noorwegen... idd het zuidelijkste puntje bijna.

Gaaf, hoewel het me wel weerhoudt in dergelijke landen te gaan wonen: immers 6 maanden later is er max 5 uur licht op een dag :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enchion
  • Niet online
Jolke schreef op maandag 14 juli 2014 @ 16:48:
Ah ja, Zuid-Noorwegen... idd het zuidelijkste puntje bijna.

Gaaf, hoewel het me wel weerhoudt in dergelijke landen te gaan wonen: immers 6 maanden later is er max 5 uur licht op een dag :o
S`zomers is erg leuk toerfietsen in Noorwegen, je hebt zoveel dag als je uitslaapt tot 12 uur heb je nog steeds ongeveer 12 uur licht. :D
Maw je kan je dag inplannen zoals je wil wanneer het uitkomt (als het s`ochtends regent wacht je gewoon tot de middag voor je vertrekt zelfs bij een vertrek van 15:00 heb je nog zat tijd om een leuke dagtrip te maken), het gevoel van tijds-ruimte is enorm, s`nachts heb je daarentegen dan wel goede gordijnen nodig.
Koud is het ook niet omdat de zon bijna de hele dag schijnt, dus koelt het s`nachts bijna niet af.

Daarbij is het imho wel het mooiste land van Europa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Zuid-Noorwegen verschilt niet zo gek veel met Nederland in de zomer qua daglengte. Noord-Noorwegen is een ander verhaal met echte middernachtzon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
daguitstappen kan je idd plannen wanneer je wil. Wij hebben bvb boven bij de preikestolen onze tent opgeslaan en daar hoorde je 's nachts (tussen 2 en 4) nog steeds toeristen de klim doen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
Universal Creations schreef op maandag 14 juli 2014 @ 17:28:
Zuid-Noorwegen verschilt niet zo gek veel met Nederland in de zomer qua daglengte. Noord-Noorwegen is een ander verhaal met echte middernachtzon.
Sowieso alles wat boven de poolcirkel zit, dus Finland, Zweden en Noorwegen. :)
Hoop ooit nog eens het noorderlicht vast te leggen op de gevoelige plaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prOnorama2
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21-09 14:59
Verwijderd schreef op maandag 14 juli 2014 @ 09:26:
@prOnorama2: Neen, geen statief gebruikt. Had er wel één gekocht en meegenomen, hoofdzakelijk om 's avonds/'s nachts foto's te maken, maar nummer 9 en 10 zijn bvb na 23u gemaakt, dus veel nacht hebben we niet gezien :-)
Ah dat geeft de burger amateur fotograaf moed. Wil zelf upgraden van een compact camera omdat de resultaten die je met een DSLR kan halen toch wel stukken beter zijn (getuige ook jouw foto's). Ik ben zelf alleen vrij lui (op vakantie) en zie me geen statief meeslepen op een dagtrip. Goed om te zien dat dat niet echt nodig is (bij genoeg licht) voor goede resultaten.

En Noorwegen ook maar op de lijst van vakantiebestemmingen gezet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Ik zelf heb het meer op 3 en 7.

Gulden snede is vergelijkbaar met de rule of thirds maar je onderwerp staat net iets centraler dan de rule of thirds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
Volgens mij is rule of thirds en de gulden snede hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jadero
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 20-09 20:24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
Thanks, dat is goed leesvoer! De reeks Fibonacci kom je echt overal tegen...
Pagina: 1