Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hey medetweakers,

Ik volg al geruime tijd de verschillende media-topics en probeer hier dan ook zoveel mogelijk uit te leren. Ik probeer hetgeen ik geleerd heb uiteraard dan ook toe te passen op mijn eigen fotografie. Zelf ben ik nog maar enkele maanden (<6mnd) echt bezig met fotograferen, wat waarschijnlijk ook te zien is in onderstaande foto's.
Ik wou deze testcase even plaatsen om te zien waar ik sta en om zelf wat feedback te ontvangen op onderstaande foto's waarvan ik zelf momenteel wel tevreden ben.

De foto's zijn zoals de titel het al zegt genomen in Schotland (september 2013) met zeer 'beperkt' materiaal:

- Nikon D5200
- Kitlens: 18-105mm f/3.5-5.6
- Geen statief

Ik heb hier al prachtige foto's van Schotland zien passeren en ik weet dat ik daar in de verste verte nog niet aan kan tippen, maar iedereen moet ergens beginnen, toch?

Geen enkele foto bewerkt (behalve croppen en 1 foto is gedraaid opdat de horizon recht zou zijn) en het gaat me dus ook meer om de foto's zelf dan om eventuele nabewerking. Ik ben me voorlopig aan het concentreren op het fotograferen zelf. (Tips aangaande nabewerking zijn altijd welkom en worden genoteerd voor in de toekomst :) )

1:
Afbeeldingslocatie: http://farm4.staticflickr.com/3805/10184694695_ea97fb2e58.jpg
Onderweg naar Neist Point by Abstruse_101, on Flickr

2:
Afbeeldingslocatie: http://farm4.staticflickr.com/3766/10184691656_52a9e6d444.jpg
Het overbekende Eilean Donan kasteel (gecropped) by Abstruse_101, on Flickr

3:
Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7299/10184707693_bc440e70ea.jpg
Onderweg van Mallaig naar Fort William (gecropped) by Abstruse_101, on Flickr

4:
Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8126/10184482354_49c7711aaf.jpg
Aankomende regen bij Neist Point by Abstruse_101, on Flickr

5:
Afbeeldingslocatie: http://farm4.staticflickr.com/3746/10184650503_98373128dc.jpg
Regen en Zonneschijn op Skye by Abstruse_101, on Flickr

6:
Afbeeldingslocatie: http://farm6.staticflickr.com/5545/10184525745_0c8392bc72.jpg
Doolhof bij Scone Palace by Abstruse_101, on Flickr

7:
Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7428/10184623483_d85e223e16.jpg
Edinburgh vanaf Craigmiller Castle by Abstruse_101, on Flickr

8:
Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7319/10184612513_a55ea87033.jpg
Jura by Abstruse_101, on Flickr

9:
Afbeeldingslocatie: http://farm4.staticflickr.com/3821/10184531013_32074b6504.jpg
Zonsondergang op zee by Abstruse_101, on Flickr

Ik vind persoonlijk sommige foto's beter dan anderen, maar ik kan er precies niet mijn vinger op leggen waarom ik dat vind... Mijn persoonlijke favorieten zijn 1 & 9.

Alle commentaar is welkom, desondanks mijn zeer beperkte ervaring, moeten jullie me niet ontzien, anders leer ik niets bij }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-09 10:08
Mijn 2 eurocent:

#1: Lekker sfeerplaatje wel. Ik vind dat ding onder het schaap storend. Verder is de lucht mij te licht.
#2: Hinkt een beetje op 2 gedachten. Wat is de context voor het kasteel? De kust? Of de lucht? Je mist ook een lijn die naar het kasteel leid.
#3: Stuke in de linkerhoek leidt wat af. De brug komt bijna in het midden niet echt tot zijn recht.
#4: Zonder de titel was dit echt een plaatje waar ik meteen langs zou klikken. Ook hier leid veel voorgrond wat af.
#5: Valt me niet tegen wat de camera er nog van bakt maar waar is de regen?
#6: tja...
#7: Plaat en paaltje en wazige achtergrond. Idee was leuk maar ik haal het er niet uit.
#8: Ik had 5 minuten gwacht op meer wolkjes. Verder vind ik de kleuren heel vreemd, huis is veel te blauw.

Ik mag helaas niet doorklikken naar je foto's, "Oops! You don't have permission to view this photo." dus ik kan niet in je exif kijken.

Over het algemeen:
Je luchten neigen naar overbelicht. Weet niet hoe je bewerkt maar ik schiet raw en krijg met een -2/3 EV adjustment brush vaak een hoop detail terug. Scotland is een lokatie waar een gradual ND filter wel heel handig is. Dat kan je in de nabewerking deels opvangen.

Bij een paar zit je witbalans er iets naast, tikkie blauw.

Lees 's wat over de rule of thirds. Hoef je niet consequent toe te passen maar ervan weten kan wel 's helpen.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de permissies op Flickr even aangepast.

De witbalans staat bij elke foto op automatisch. Waarschijnlijk voor velen not done, maar ik probeer alles stukje per stukje onder de knie te krijgen, het is in het begin nog al veel wat ineens op je afkomt :)

'Rule of thirds' is genoteerd en dit ga ik zeker eens bekijken, bedankt. Tot nogtoe heb ik mezelf alles wat aangeleerd door trial & error, wat de meer ervaren fotografen waarschijnlijk ook onmiddellijk kunnen afleiden uit de fotoreeks.

Ik heb de foto's niet bewerkt, alle foto's zijn zo uit de camera gekomen en niet bewerkt (enkele foto's wel gecropped en 1 foto gedraaid)

Edit: Alle foto's zijn in JPEG en RAW geschoten, deze foto's komen uit de JPEG versie, de RAW versies heb ik bijgehouden voor achteraf eventueel nog wat te spelen met nabewerking.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 10-10-2013 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14:17

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Je foto's zijn vooral over gesatureerd, de kleuren zijn veel te intens, vooral je groen en blauw tinten zijn bijna aan het clippen. Je geeft aan dat je niet bewerkt hebt, dus ik zou zeker even in je camera checken wat hij doet met de kleuren / saturatie ervan.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12:23
Picture control zal wel op vivid of landscape gestaan hebben ofzo. Beter in standard laten staan, in RAW schieten en dan zelf wat aanpasssen. Lightroom kan je hier wel bij helpen. Maar op zich is snel wat pics in JPEG maken wel snel en handig natuurlijk :)

1. Leuk maar wat oversaturated (althans toch op mijn scherm)
2. Misschien leuker van iets dichterbij of uit een andere hoek. Ofwel met meer voorgrond of meer lucht, mist interessant genoeg.
3. Onderwerp (brug) is nogal veraf om de hoofdrol op te eisen, gewoon een leuk vakantie kiekje.
4. Mooi moment die regenbui, deze vind ik erg geslaagd, had je die nu in RAW dan kon je de voorgrond & kliffen iets meer oplichten.
5. Vind ik minder interessant dan de vorige en persoonlijk vind ik de zon (+flares) op deze foto eerder storend dan iets toevoegen.
6. Beetje overbodig, ik zie er geen doolhof in en is verder ook niet boeiend. Zo iets moet je al bijna van bovenaf kunnen fotograferen denk ik.
7. De achtergrond had iets minder blown out mogen zijn vind ik, als er nu nog een grote landmark had op gestaan dan had dat wel sterker overgekomen. Op zich wel een leuk idee.
8. Mooie dieptewerking maar beetje oversaturated.
9. Leuke sfeer maar weinig spannend om naar te kijken, heeft te maken met de compositie denk ik. Al weet ik niet goed hoe je het eigenlijk wel beter had kunnen aanpakken.

Ben ook maar een beginner, dus mijn tips zijn maar op het gevoel. Jouw kit lijkt op de mijne en ik fotografeer ook nog maar een maandje of zes (en dan nog veel te weinig) en persoonlijk vind ik het ook heel moeilijk om echte boeiende foto's te maken. Dat is het onderdeel van fotograferen dat je niet in een handleiding kan lezen en je gewoon moet leren door te doen.
Wijnands schreef op donderdag 10 oktober 2013 @ 11:46:
#5: Valt me niet tegen wat de camera er nog van bakt maar waar is de regen?
De regen is de 'mist' die uit de wolken valt.

[ Voor 6% gewijzigd door Inrage op 10-10-2013 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Inrage schreef op donderdag 10 oktober 2013 @ 14:16:
Picture control zal wel op vivid of landscape gestaan hebben ofzo. Beter in standard laten staan, in RAW schieten en dan zelf wat aanpasssen. Lightroom kan je hier wel bij helpen. Maar op zich is snel wat pics in JPEG maken wel snel en handig natuurlijk :)
Goed bewerken moet je leren. Op zich is het voor een beginner best een goed idee om de RAW bestanden weg te bergen en over 18 maanden weer 's te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Gelukkig heb ik dus niet voor niets 2 extra SD kaartjes gekocht om van elke foto de RAW bestanden te hebben :p De reden hiervoor was ook om net het probleem wat ik nu heb aan te pakken: foto's die niet echt denderend zijn, maar misschien kan ik er in de toekomst nog wel iets van maken mbh Lightroom ofz... Het is niet alsof ik elk jaar in Schotland kom om ze opnieuw te maken :)

Ik snap het verhaal van de oversaturated kleuren, en neem die feedback ten harte. Ik vind het persoonlijk moeilijk om foto's in te schatten op de display van de camera, oversaturated kleuren komen zo het best tot zijn recht, en ik heb nog niet voldoende kennis/kunde om een foto voldoende in te schatten (ook al komt deze niet goed uit op de dipslay). Hoe lossen jullie dit op? Sleuren jullie dan altijd een laptop mee?

Edit:
Inrage schreef op donderdag 10 oktober 2013 @ 14:16:
2. Misschien leuker van iets dichterbij of uit een andere hoek. Ofwel met meer voorgrond of meer lucht, mist interessant genoeg.
Ik heb de onderkant er afgesneden omdat ik deze een beetje té vond. Zie hier het origineel:

Afbeeldingslocatie: http://farm3.staticflickr.com/2879/10188126803_2396955ba8.jpg
Scotland 2013 (63) by Abstruse_101, on Flickr

Verder was ik eigenlijk deze foto nog vergeten toe te voegen:

10:
Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8538/10188119303_a4f0711ec9.jpg
Scotland 2013 (115) by Abstruse_101, on Flickr

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 10-10-2013 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Verwijderd schreef op donderdag 10 oktober 2013 @ 15:14:

Ik snap het verhaal van de oversaturated kleuren, en neem die feedback ten harte. Ik vind het persoonlijk moeilijk om foto's in te schatten op de display van de camera, oversaturated kleuren komen zo het best tot zijn recht, en ik heb nog niet voldoende kennis/kunde om een foto voldoende in te schatten (ook al komt deze niet goed uit op de dipslay). Hoe lossen jullie dit op? Sleuren jullie dan altijd een laptop mee?
Serieuze fotografen wel en die hebben ook hun scherm gekalibreerd. Ik weet wat ik van m'n camera kan verwachten en in RAW is het tweaken van witbalans en kleuren zo gebeurd.
Overigens is het ook een kwestie van smaak. Een kennis van me komt wel 's in Tirol in de zomer en die schiet met opzet zwaar verzadigd omdat 'ie dol is op de kleurtjes van diafilm uit de jaren 50 en 60.

[ Voor 3% gewijzigd door Wijnands op 10-10-2013 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-09 20:21

Deathchant

Don't intend. Do!

Ik ga elk jaar 2x naar Schotland (in feite ben ik net 2 dagen terug :) ) en ik herken dus alle plekken waar je bent geweest.
Mijn grootste commentaar, maar dit kan ook smaak zijn natuurlijk, is dat je op redelijk spectaculaire plekken bent geweest, maar die niet erop hebt gezet. Neist Point...hoe cliché het misschien ook is (maar ook om een reden), maar ik had echt dé rots verwacht.
Niet om schaamteloos te crossposten, maar hier een foto van Neist Point van mij:
Neist Point

Eilean Donan castle...het meest gefotografeerde kasteel van Schotland, en daar pak je zoveel voorgrond erop dat het kasteel een beetje op de achtergrond raakt. Dat vind ik jammer.

Aan 6 kun je weinig Schotlands aan zien vind ik, hetzelfde geldt voor 9. Bij 7 zie je niet dat het Edinburgh is....
Tis allemaal zo "ver weg" en dat vind ik jammer.
Je bent op hele mooie plekken geweest, maar buiten de fletse blauwe witbalans en ietwat overbelichte foto's zou ik ook iets meer letten op compositie. Probeer iets meer drama in het landschap vast te leggen en minder wijds, want het valt weg in de achtergrond.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@ Deathchant:

Jouw foto's vind ik ook keer op keer prachtig :) en hier durf ik de mijne in de verste verte nog niet mee te vergelijken. Die foto van Neist Point vind ik heel mooi, en heb geprobeerd om zelf wat lager te geraken om vanuit die angle een foto te maken, maar heb mijn actie gestaakt omwille van drassig gras en spekgladde rotsen ;)

Het moeilijke bij Eilean Donan castle vond ik net om de foto interessant te maken. Het kasteel had inderdaad wat meer op de voorgrond mogen komen, maar dan had je ook al die mensen er bij, en dat vind ik persoonlijk nogal storend.

We zijn inderdaad op spectaculaire plaatsen geweest, we hebben vrij veel gezien op korte tijd (een fout die we volgende keer niet meer maken). We hebben regelmatig met onze mond opengestaan en genoten van het landschap en andere zaken, doch lukte het me niet om deze zaken met hetzelfde gevoel (drama) op de foto te krijgen...
We krijgen van vrienden en familie vaak te horen: mooie foto (als vakantiefoto, niet per sé fotografisch mooi :)) maar toch heb ik steeds bij diezelfde fotos het gevoel, ja, mooi, maar als je daar was, wist je pas dat het eigenlijk veel mooier was dan wat je kan zien op de fotos.

Dit vind ik zelf ook een groot werkpunt, en ik begin altijd met goede moed aan zo'n foto. Om uiteindelijk dan toch bij mezelf te denken, dit is het toch niet echt. Ik ga in de toekomst dus zeker eens wat spelen met de compositie en de witbalans.

Ik neem hier alle feedback ten harte en dit is dan ook precies waarom ik deze Testcase geopend heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-09 20:21

Deathchant

Don't intend. Do!

Dan heb je om de juiste reden een testcase geopend ;) Met goeie moed aan een foto beginnen is de beste insteek. Schieten, schieten en blijven schieten.
Bedankt dat je mijn foto's mooi vindt. Ik fotografeer erg graag en mijn liefde voor rust, groen en en wandelactiviteiten laten zich zeer goed combineren met fotografie :) Ik doe dat ook al sinds 2009 en probeer elk jaar 2x te gaan, dus al mijn geld wat ik heb gaat daar ook heen, vandaar dat ik nog geen 5D III heb kunnen kopen :) .

En inderdaad; een foto legt het nooit zo vast zoals je het zelf gezien hebt. Of je nu een Canon 100D met kitlens hebt of een 1D-X met een 10-400/1.4L IS USM II lens.
Dus dat zou ik ook niet nastreven, want dat lukt niet :) De sfeer echter kun je wél pakken op een foto.
Wat Eilean Donan betreft...ik heb dit keer ook weer wat foto's daar geschoten en ik vond het nu ook moeilijk om een mooie foto te krijgen, ook compositie-wise. Dat is wel een nadeel als je er vaak komt; je denkt dat je alle foto's al gemaakt hebt, maar elke keer is toch weer anders; je dwingt jezelf om anders te kijken, dat is wel een voordeel.
Die juiste gouden-uurtje-met-een-regenbui-op-de-achtergrond foto's is gewoon echt vaak geluk hebben. Het licht verandert elke 3 minuten en 1 ding wat ik daar geleerd heb: blijf in het moment, want je bent het zo weer kwijt.

Over de witbalans...probeer je camera eens op cloudy te zetten (5700K) dan heb je meestal wel de juiste witbalans. Beste is om in RAW te schieten, dan heb je meer nabewerkingsmogelijkheden zonder dat de kwaliteit/ruis erger wordt.

btw, met een beetje nabewerking zijn 1 en 3 wel je beste 2 foto's ;)

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13:33

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Foto #6 heeft wel veel potentie; als je met een ultragroothoek daar vlak voor de punt die naar voren steekt was gaan staan (en die dus beeldvullend als een soort scheidslijn te zien zou zijn) had je een mooi, bijna abstract geheel gehad denk ik. Met alleen een crop van je huidige foto ben je er niet want ik zou juist het extreme groothoekeffect willen zien en dat zit nu niet in je foto. Dan nog wat nabewerking (desaturatie)... ja dat zou best wat kunnen zijn.
Het heeft dan echter niets meer met Schotland an sich te maken, dat dan weer wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb zoals eerder vermeld alles ook in RAW geschoten en ik bewaar deze bestanden tot ik de nabewerking ook wat onder de knie heb. Ik heb niet de luxe om elk jaar 2x naar Schotland te gaan, vandaar de RAW bestanden :)

Stap voor stap, eerst juist fotograferen, daarna juist nabewerken. Al heb ik momenteel nog het idee dat ik de foto's het liefst kant en klaar uit de camera krijg (dat is streefdoel 1), maar na uren en uren lezen en forums doorbladeren, kom ik met de dag dichter bij de conclusie dat een ideale foto zonder nabewerking een utopie is :p
Pagina: 1