• Unique93
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11-07-2022
Hoi iedereen,

Na wat te hebben rond gezocht op het internet ben ik redelijk de weg kwijt. Laat me als eerste zeggen dat ik totaal geen ervaring/verstand heb van camera's, behalve je standaard huis, tuin en keuken foto toestel die iedereen thuis heeft liggen.

Ik wil (semi)professioneel video's gaan maken en heb daarvoor een goede camera nodig. Let op: ik ben dus op zoek naar een goede videocamera, geen gewoon foto toestel.

Ik weet dus ook totaal niet waar ik naar op zoek moet, in welke prijs categorie ik moet zoeken, etc etc.

Ik heb dit artikel doorgelezen: reviews: Dslr-vergelijkingstest: wat is de beste beginnerscamera?

en de Nikon D3300 leek me persoonlijk wel wat. Is dit een leuk toestel voor een beginner die voornamelijk video's wilt maken?

Enige hulp/suggesties zijn meer dan welkom.

Alvast bedankt!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11:18

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Persoonlijk denk ik van niet. Nikon bied een stuk minder opties qua filmen dan Canon, een van de vervelendste dingen is misschien nog wel het veranderen van het diafragma tijdens het filmen. Dit moet bij Nikon nog steeds heel omslachtig door uit de video modus te gaan, diafragma te veranderen en weer terug te gaan naar de film modus.

Voor Canon camera's is er Magic Lantern beschikbaar die ontzettend veel pro features en handigheden naar alle Canon DSLRs brengt.

Qua video heeft Canon dus een streepje voor :)

www.maartendeboer.net

Verwijderd

Als je naar de Canon gaat kijken dan zou ik ook zeker even naar de 100D kijken die een stuk betere specificaties heeft dan de 1200D. Nu met cashback is de 100D nog wel duurder, maar het prijsverschil is niet heel groot.

Lees ook eens dit topic door [starters] Ik wil een dSLR / ILC, wat nu? Deel 6 daar is heel veel informatie te vinden over deze camera's en mensen die eerder een keuze hebben moeten maken ;).

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 08-07-2014 17:35 ]

• Unique93
Verwijderd schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 17:24:
Als je naar de Canon gaat kijken dan zou ik ook zeker even naar de 100D kijken die een stuk betere specificaties heeft dan de 1200D. Nu met cashback is de 100D nog wel duurder, maar het prijsverschil is niet heel groot.

Lees ook eens dit topic door [starters] Ik wil een dSLR / ILC, wat nu? Deel 6 daar is heel veel informatie te vinden over deze camera's en mensen die eerder een keuze hebben moeten maken ;).
Dank! Ik kwam uit op dit topic: Het video-dSLR hardware topic

Hier staat dat met deze camera's vaak niet lang opgenomen kan worden. Is dat nu nog steeds het geval?

Zou de Canon 1200D bijv. geschikt zijn voor video's voor YouTube? Ik zal de camera namelijk vooral voor die site gaan gebruiken. :)

• leendertv
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09-08-2022
Als je filmen belangrijk vindt kun je ook kijken naar een Panasonic G6.
De genoemde Canon camera's komen niet in de buurt wat betreft video kwaliteit.

"When you consider the all-round package, the Panasonic G6 is the best mid-range interchangeable lens camera for video available. Image quality for video is unmatched for the price, although the Nikon D5200 is better in low light the G6 offers way more features and 1080/60p into the bargain. It also offers insane levels of detail at 1080p which the D5200 simply cannot match (sharpening in post or not). It has less moire and aliasing than the Canon 50D in raw or any APS-C Canon DSLR for that matter… Or a Sony NEX! Yet it offers 1080/60p into the bargain."
Zie bijv: http://www.eoshd.com/cont...c-g6-review-the-gh2-redux

Ik weet niet wat je budget is.
Maar de kit Panasonic G6 + Panasonic 14-140mm f3.5-5.6 is echt een aanrader.
Je hebt dan een groot (en gestabiliseerd) bereik in één compacte lens.
Die lens is ook perfect voor filmen: volledig stil scherpstellen.

Panasonic heeft met de GH3 en de GH4 ook veel professionals overgehaald om daarmee te werken ipv met Canon apparatuur.

[ Voor 5% gewijzigd door leendertv op 08-07-2014 20:17 ]

• Unique93
leendertv schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 20:14:
Als je filmen belangrijk vindt kun je ook kijken naar een Panasonic G6.
De genoemde Canon camera's komen niet in de buurt wat betreft video kwaliteit.

"When you consider the all-round package, the Panasonic G6 is the best mid-range interchangeable lens camera for video available. Image quality for video is unmatched for the price, although the Nikon D5200 is better in low light the G6 offers way more features and 1080/60p into the bargain. It also offers insane levels of detail at 1080p which the D5200 simply cannot match (sharpening in post or not). It has less moire and aliasing than the Canon 50D in raw or any APS-C Canon DSLR for that matter… Or a Sony NEX! Yet it offers 1080/60p into the bargain."
Zie bijv: http://www.eoshd.com/cont...c-g6-review-the-gh2-redux

Ik weet niet wat je budget is.
Maar de kit Panasonic G6 + Panasonic 14-140mm f3.5-5.6 is echt een aanrader.
Je hebt dan een groot (en gestabiliseerd) bereik in één compacte lens.
Die lens is ook perfect voor filmen: volledig stil scherpstellen.

Panasonic heeft met de GH3 en de GH4 ook veel professionals overgehaald om daarmee te werken ipv met Canon apparatuur.
Mijn budget ligt rond de 400 euro, waar ik het liefst nog een beetje onder blijf, maar als het echt nodig over heen kan gaan.

Ik ben zoals eerder vermeld echt een leek wat betreft deze camera's. Ik hoef vooralsnog geen aparte features/foefjes te hebben behalve zeer zuivere beeldkwaliteit met filmen. :)

Heb je eventueel een aanrader voor rond de 400 euro?

Je wordt hartelijk bedankt!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Voor filmpjes op youtube ga je het verschil tussen een G6 en DSLR echt niet zien, youtube past vaak aardige compressie toe. Diensten als Vimeo doen het wat dat betreft een stuk beter meen ik ;)

Vergeet ook niet te kijken naar aansluitmogelijkheden zoals voor een externe microfoon of een HDMI output voor eventueel een externe recorder (dan kun je langer filmen). Of die features binnen je budget vallen betwijfel ik maar toch ;)

www.maartendeboer.net

• Unique93
Ventieldopje schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 21:56:
Voor filmpjes op youtube ga je het verschil tussen een G6 en DSLR echt niet zien, youtube past vaak aardige compressie toe. Diensten als Vimeo doen het wat dat betreft een stuk beter meen ik ;)

Vergeet ook niet te kijken naar aansluitmogelijkheden zoals voor een externe microfoon of een HDMI output voor eventueel een externe recorder (dan kun je langer filmen). Of die features binnen je budget vallen betwijfel ik maar toch ;)
Haha, ik begin eerst even met de camera zelf, om daarna naar eventuele andere dingen te kijken. :)

Zul je het verschil tussen een Canon 1200D en 600D merken op Youtube qua videokwaliteit? Ik heb toch het idee dat de 600D meer geschikt is om mee te filmen maar vind het iets te prijzig voor een beginner zoals ik.

• elhopo
  • Laatst online: 19-01 16:29
Is er een reden waarom je specifiek kijkt naar een DSLR om mee te filmen en niet gewoon een videocamera? Videocamera's hebben veel voordelen om mee te filmen t.o.v. een DSLR. Het autofocussysteem werkt bijvoorbeeld veel beter, en de rest is ook veel meer aangepast op filmen.

Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:23

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Sowieso ook wel handig om even aan te geven wat voor filmpjes je verwacht te gaan maken. Dat het voor YouTube is zegt verder niet zoveel. Heb je wellicht een paar voorbeelden van filmpjes zoals jij ze ook graag zou willen maken?

Bedenk ook dat je er met enkel een camera niet bent. Afhankelijk van het soort filmpjes dat je wilt gaan maken zul je (als je het zoals je zelf zegt professioneel wilt aanpakken) ook moeten investeren in licht, microfoon (+evt. audio opname apparatuur) en in elk geval waarschijnlijk een fatsoenlijk statief.

[ Voor 9% gewijzigd door Orion84 op 09-07-2014 09:22 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Unique93
Orion84 schreef op woensdag 09 juli 2014 @ 09:22:
Sowieso ook wel handig om even aan te geven wat voor filmpjes je verwacht te gaan maken. Dat het voor YouTube is zegt verder niet zoveel. Heb je wellicht een paar voorbeelden van filmpjes zoals jij ze ook graag zou willen maken?

Bedenk ook dat je er met enkel een camera niet bent. Afhankelijk van het soort filmpjes dat je wilt gaan maken zul je (als je het zoals je zelf zegt professioneel wilt aanpakken) ook moeten investeren in licht, microfoon (+evt. audio opname apparatuur) en in elk geval waarschijnlijk een fatsoenlijk statief.
Voornamelijk dit soort video's: YouTube: Sony PS4 Unboxing

Ik wil eerst beginnen zonder audio/voice overs en dergelijke (dus gewoon een achtergrond muziekje erbij/tekst over de video zelf).

Is een dslr geschikt voor dit soort video's? Waarmee je dus voornamelijk close up's maakt en ook vaak de camera zelf niet in handen hebt. Ik vind het DoF effect ook zeer belangrijk om te hebben. :)

Ik nijg momenteel erg naar de Canon 1200D, zou deze daarvoor geschikt zijn (ook qua videokwaliteit)? Deze past namelijk perfect in mijn budget!

[ Voor 6% gewijzigd door Unique93 op 09-07-2014 20:31 ]

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Ik zou eerder kijken naar goedkopere film camera's en niet een DSLR, dat is wel erg overkill. Gebruik dat geld om iets te kopen om te unboxen ;)

www.maartendeboer.net

• elhopo
  • Laatst online: 19-01 16:29
Een videocamera is hier inderdaad geschikter voor. Als je hem niet zelf vast houd, en de camera zelf moet laten focussen tijdens het filmen dan werkt dat een stuk slechter bij een DSLR dan bij een videocamera. Videocamera's zijn hiervoor gemaakt, DSLR's niet.
Je ziet dan dat de DSLR camera moet zoeken naar het goede focuspunt en dat herken je doordat het beeld scherp wordt, dan weer onscherp en dan weer scherp, het zgn. hunten. Camera's als de 70D hebben hier speciale punten voor op hun sensor waardoor dit beter gaat, maar instappers zeker niet. Dan nog werkt het minder goed dan bij een videocamera. Het DoF effect (voor zover nodig bij een unboxing video?) is helaas wel wat minder, maar zeker wel aanwezig.

Als je dit serieus en goed wil aanpakken zou ik zeggen: koop een redelijk goede videocamera en geef de rest uit aan een goed statief en verlichting... Mocht je toch een DSLR willen gebruiken: de 1200D heeft geen tilt / flip scherm, waardoor je jezelf of het onderwerp niet kan zien tijdens het filmen als de camera tegenover je staat. Ook heeft hij geen microfoon ingang als je dat later toch zou willen gebruiken en de ingebouwde microfoon is niet echt goed. Wat b etreft close ups: Als je echt dichtbij wil filmen zal je ook nog een macrolens nodig hebben.

Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Ik weet niet wat je wil unboxen, maar zolang het geen zandkorrels zijn heb je aan een 18-55 meer dan genoeg ;)

Ben het overigens wel eens met de rest. Een DSLR kan mooie beelden geven, maar is in dit geval totaal niet praktisch. Ga lekker voor een goede handicam, daar heb je veel meer aan.

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

• Unique93
tobiasvs schreef op donderdag 10 juli 2014 @ 12:39:
Ik weet niet wat je wil unboxen, maar zolang het geen zandkorrels zijn heb je aan een 18-55 meer dan genoeg ;)

Ben het overigens wel eens met de rest. Een DSLR kan mooie beelden geven, maar is in dit geval totaal niet praktisch. Ga lekker voor een goede handicam, daar heb je veel meer aan.
Ik heb jullie advies meegenomen en ben nu beland bij de gopro camera's. Deze zien er allemaal heel leuk en aardig uit maar is het ook praktisch om dit soort unboxing video's mee te maken?

Met name de kwaliteit vond ik erg goed en overweeg nu dus ook voor de gopro te gaan.

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Unique93 schreef op woensdag 09 juli 2014 @ 20:29:
[...]
Ik wil eerst beginnen zonder audio/voice overs en dergelijke (dus gewoon een achtergrond muziekje erbij/tekst over de video zelf).
Als ik mijn mening mag geven: Niet doen. Misschien is het heel persoonlijk, maar 'stomme' video's skip ik 10x sneller dan een video met (goede) voice-over.
[...]
Vergeet niet dat licht echt superbelangrijk is bij het filmen (en fotograferen). Je zou zelfs, bij wijze van spreken, met een goede telefooncamera kunnen filmen als de lichtomstandigheden goed genoeg zijn. Ik zou dus een redelijke camera nemen en daarnaast wat studiolampen met goede softbox.

Nou ja! Check dan gelijk ff mijn V&A! 🛒
"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:23

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Unique93 schreef op maandag 14 juli 2014 @ 01:05:
[...]
Ik heb jullie advies meegenomen en ben nu beland bij de gopro camera's. Deze zien er allemaal heel leuk en aardig uit maar is het ook praktisch om dit soort unboxing video's mee te maken?

Met name de kwaliteit vond ik erg goed en overweeg nu dus ook voor de gopro te gaan.
Waarom ben je bij die camera's uitgekomen? GoPro's zijn actiecamera's, wat moet je met een actiecamera als je vanachter een bureau een unboxing video wilt maken?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• KopjeThee
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Misschien is mijn opmerking in een ander topic ook hier van toepassing:
KopjeThee in "Verdwaald in het videocamerabos. Iemand die de weg weet?"
Hoewel het iets over het budget is.

[ Voor 9% gewijzigd door KopjeThee op 14-07-2014 12:00 ]

• pos2000
  • Registratie: September 2014
  • Niet online
Neem een 'gewone' videocamera met een microfooningang en gebruik die ook met een headset oid. Dan krijg je ook een goede voiceover. Ook als je het later inspreekt.

• Marlon12
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11:44
Go pro kan ik je eigenlijk ook niet aanraden... heb er 1 voor het snowboarden maar wil toch graag er nog een camera naast die wel serieuze beelden maakt! leuk die fisheye maar je ziet zo dat het sportscam is....

Vandaar dat ik in het zelfde schuitje zit en eignenlijk twijfel tussen de Canon xx0, Panasonic g6 en de (hier nog niet genoemde) Sony A58 twijfel.

Vanwaar is de Sony nog niet genoemd in dit topic? Ik las vaak dat mensen die aanraadde boven Canon en Nikon?

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11:22

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

gezien dit topic al een jaar oud is en de TS vast al voorzien is ondertussen, sluit ii dit topic

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.