Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Advies gevraagd Nieuwbouw woning

Pagina: 1
Acties:

• Pabz
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 28-10 21:36
Beste Tweakers,

Vorige maand verhuisd naar een nieuwe woning (2007) en inmiddels bezig met opvullen van de laatste internetloze (WiFi-loze) spots in mijn huis. Ik wilde graag aan jullie vragen hoe ik dat het beste kan doen. Het probleem bevindt zich op de eerste verdieping.

Huidige situatie:

Begane grond:
- Ziggo komt binnen in de meterkast. Hier staat Ziggo modem/Router.
- In meterkast staat Synology NAS aangesloten op router.
- WiFi via Ziggo router voor begane grond. Achterkant huis redelijk signaal (niet gemeten in dB)
- CAT6 kabel via pvc pijp uit meterkast naar switch in TV meubel. Hier vandaan CAT6 naar TV, HD recorder en Onkyo reciever. Misschien dat ik deze nog wel vervang door een POE switch, scheelt weer rotzooi.

Tweede verdieping:
-Cat6 uit meterkast naar zolder. Hier ligt nog een "oude" Netgear WNDR3700V2 die als switch en AP dient (DHCP uit). 2 computers via netgear bekabeld en op 2 verdieping WIFI via netgear met hetzelfde SSID, password etc als Ziggo router.

Eerste verdieping:
Nul signaal.... Dan zie maar wat 30cm bewapend beton met je signaal doet.... :'(

Ik wil graag het sterkste signaal op de ouder slaapkamer om af en toe een film op de ipad te kijken of via Ziggo app beetje TV kijken. Hier kan ik het volgende voor doen:

Optie 1:
Extra kabel trekken vanuit meterkast naar logeerkamer (voorgetrokken draad in lege pijp) en hier iets van een AP hangen. Dit is dan 10 meter van het punt waar ik het beste signaal wil hebben met 2 muren er tussen.
Optie 2:
De kabel die naar zolder gaat, loopt door de ouder slaapkamer in een kabelgoot. Hier zit in de meterkast nog wel wat ruimte, dus ik kan deze in de slaapkamer doornemen en er dan een AP tussenhangen. Ik weet alleen niet of dat verstandig is.

Mijn vragen dus:
Optie 1 of optie 2?
Wat voor AP zouden jullie adviseren? Het valt mij eerlijk gezegd een beetje tegen dat een AP eigenlijk net zo duur is als een router. Helemaal als je ook nog een POE AP wilt (bijv Ubiquiti).

Alvast bedankt!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:36

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Optie 1 is veel eleganter en flexibeler.

Waarom valt het je tegen dat een AP even duur is als een router? Wat had je dan verwacht - de benodigde hardware is minimaal hetzelfde, als je PoE en andere dingen wilt heb je juist meer/duurdere componenten nodig...

Ik mis trouwens in je verhaal of het gaat om enkel 2.4GHz, enkel 5GHz of beide. 2.4GHz kan makkelijk door de meeste muren heen, alleen vloeren (en isolatielagen!) zijn funest. 5GHz heeft meer moeite met muren, dus dat kan balans meer richting optie 1 doen doorslaan.

[ Voor 34% gewijzigd door dion_b op 08-07-2014 10:55 ]

Oslik blyat! Oslik!

• Pabz
dion_b schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 10:54:
Optie 1 is veel eleganter en flexibeler.

Waarom valt het je tegen dat een AP even duur is als een router? Wat had je dan verwacht - de benodigde hardware is minimaal hetzelfde, als je PoE en andere dingen wilt heb je juist meer/duurdere componenten nodig...
Gebrek aan kennis. Ik was er vanuit gegaan dat een AP minder complex zou zijn als een router, maar waarschijnlijk is dit met name software matig bepaald? En van PoE kan ik me voorstellen dat hier een prijskaartje aan hangt. Gaat dit trouwens ten koste van de snelheid? Kon dat iig niet zo snel vinden.
Ik mis trouwens in je verhaal of het gaat om enkel 2.4GHz, enkel 5GHz of beide. 2.4GHz kan makkelijk door de meeste muren heen, alleen vloeren (en isolatielagen!) zijn funest. 5GHz heeft meer moeite met muren, dus dat kan balans meer richting optie 1 doen doorslaan.
Ja sorry helemaal gelijk. Iig Wifi b/g/n, ac is momenteel een overbodige luxe en waarschijnlijk ook een stuk duurder. Verder zou beide bandbreedtes leuk zijn, maar dat is puur omdat onze 2x samsung s4 dit ondersteund. Mijn Ipad bijvoorbeeld niet. En volgens mij kan je prima streamen over 2.4GHz, zeker als het geen HD content is voor je Ipad.

Nu denk ik zelf dat de pricewatch: Ubiquiti UniFi AP Pro - 802.11 a/b/g/n - Dual-Band een beetje overkill is voor mijn wensen.
De pricewatch: Netgear WNAP210 zal denk ik qua prijs-kwaliteit dan voldoen, ook al zijn de reviews een beetje gematigd (meestal 3/5 sterren in de meeste reviews die ik zo snel kan vinden).

Andere suggesties voor hardware?

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:48

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Pabz schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 11:46:
Gebrek aan kennis. Ik was er vanuit gegaan dat een AP minder complex zou zijn als een router, maar waarschijnlijk is dit met name software matig bepaald? En van PoE kan ik me voorstellen dat hier een prijskaartje aan hangt. Gaat dit trouwens ten koste van de snelheid? Kon dat iig niet zo snel vinden.
Ja, eigenlijk alleen de software is anders.

Vanwaar trouwens je focus op POE? Ik kan me voorstellen dat je bij je tvmeubel wel een stopcontact hebt zitten? Ook in die logeerkamer of in je eigen slaapkamer heb je toch ook wel een stopcontact in de buurt?
Ik heb zelf toevallig vorige week deze besteld: pricewatch: TP-Link TL-WA830RE V2

Was in de aanbieding bij wehkamp waardoor hij nog eens E5 goedkoper was. Hij werkt uitstekend en ik heb nu ook op de bovenste verdieping en achterin de tuin goed bereik.

[ Voor 22% gewijzigd door Janoz op 08-07-2014 12:03 ]

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:08
Of anders het accespoint dat de action verkoopt. Kosten mij geloof ik €13 of zoiets en werkt prima. Bovendien lekker compact. Is op het forum wel meer over te vinden. Is volgens mij een 300 Mbps 802.11n accespoint en is volgens de specificaties ook nog behoorlijk energie zuinig.

[ Voor 25% gewijzigd door lithoijen op 08-07-2014 12:22 ]

• Pabz
Het feit dat deze 100mbps slikt, maakt denk ik niet uit voor een AP of wel? Aangezien je met wifi toch geen hoge snelheden haalt. Wel typisch dat in de specificaties dan vervolgens staat dat de wifi-snelheid (theoretisch) 300mbps is, terwijl je aanvoer maar max 100mbps haalt.
Vanwaar trouwens je focus op POE? Ik kan me voorstellen dat je bij je tvmeubel wel een stopcontact hebt zitten? Ook in die logeerkamer of in je eigen slaapkamer heb je toch ook wel een stopcontact in de buurt?
Dit vanwege een 2 jarige dochter die het maar wat mooi vindt om kabels eruit te trekken. Je hebt gelijk dat dit in het TV meubel niet hoeft, maar een doosje aan de wand is natuurlijk HEEEL aantrekkelijk en dan scheelt ieder kabeltje er weer 1. Verder kan ik de AP dan mooi afmonteren op de wandcontactdoos.

• Paul
  • Nu online
Als je er maar één hebt wel ja. Groot voordeel van UniFi's is de zero handoff, maar dan moet je wel van de ene UniFi naar de andere UniFi wandelen.

Op http://www.interprojekt.c...rmax-unifi-c-108_182.html zijn ze overigens nog wel iets goedkoper :) Maar 180 euro voor een AP blijft veel geld...

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• zzattack
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 14:34
[...]
En van PoE kan ik me voorstellen dat hier een prijskaartje aan hangt. Gaat dit trouwens ten koste van de snelheid?
[...]
PoE kan op meerdere manieren. Een manier is om 2 aderparen op te offeren en deze als stroomvoorziening te gebruiken. Je gigabit kabel wordt dan dus gereduceerd to 2-parige 100mbit kabel. Er kan ook gebruik gemaakt worden van een zogenaamde fantoomvoeding. Dan gaan de constante DC stroom voor je apparatuur en de hoogfrequente signalen voor je data over dezelfde kabel.

• Pabz
lithoijen schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 12:12:
Of anders het accespoint dat de action verkoopt. Kosten mij geloof ik €13 of zoiets en werkt prima. Bovendien lekker compact. Is op het forum wel meer over te vinden. Is volgens mij een 300 Mbps 802.11n accespoint en is volgens de specificaties ook nog behoorlijk energie zuinig.
Bedoel je deze http://maxxter.biz/defaul...products&op2=item&id=7923? (wifi repeater action configureren als router(type Maxxter wn)
Kan hem trouwens op Action zelf niet meer vinden.
Paul schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 12:34:
[...]
Als je er maar één hebt wel ja. Groot voordeel van UniFi's is de zero handoff, maar dan moet je wel van de ene UniFi naar de andere UniFi wandelen.

Op http://www.interprojekt.c...rmax-unifi-c-108_182.html zijn ze overigens nog wel iets goedkoper :) Maar 180 euro voor een AP blijft veel geld...
Tsja dat heb ik idd niet nodig. Ik was niet van plan om al TV kijkend op mijn Ipad van de begane grond naar de zolder te lopen en weer terug :P.
zzattack schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 12:37:
PoE kan op meerdere manieren. Een manier is om 2 aderparen op te offeren en deze als stroomvoorziening te gebruiken. Je gigabit kabel wordt dan dus gereduceerd to 2-parige 100mbit kabel. Er kan ook gebruik gemaakt worden van een zogenaamde fantoomvoeding. Dan gaan de constante DC stroom voor je apparatuur en de hoogfrequente signalen voor je data over dezelfde kabel.
Dus als ik kijk naar de standaard van de pricewatch: Netgear WNAP210 (IEEE 802.3af Power over Ethernet) dan betekent dit dat hij de DC over dezelfde 4 pairs stuurt als het datasignaal? Moet de "zender" trouwens ook PoE compatibel zijn? Dat is in dit geval dan de standaard cisco modem/router van Ziggo (Cisco EPC3928AD). Ik kan dat zelf niet zo snel vinden.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

[...]

Niet inherent. Wel is het zo dat consumentenmeuk vaak snelheid boven alles (stabiliteit, beheer etc) stelt, terwijl meer enterprise-grade spul (waar je bij PoE snel terechtkomt) dat exact andersom doet, dus eerst stabiliteit en beheer, dan pas snelheid.
[...]

Ja sorry helemaal gelijk. Iig Wifi b/g/n, ac is momenteel een overbodige luxe en waarschijnlijk ook een stuk duurder. Verder zou beide bandbreedtes leuk zijn, maar dat is puur omdat onze 2x samsung s4 dit ondersteund. Mijn Ipad bijvoorbeeld niet. En volgens mij kan je prima streamen over 2.4GHz, zeker als het geen HD content is voor je Ipad.
Huh? Wie heeft het over ac :?

2.4GHz vs 5GHz heb je bij 802.11n al, en jouw WNDR3700v2 ondersteunt beide, vandaar dat ik het vroeg :o

Voordeel van beide is met name dat 2.4GHz minder performance biedt en last heeft van interferentie, maar wel makkelijker door muren heen komt. 5GHz levert betere performance en heeft - mits DFS ondersteund is - geen last van interferentie, maar ten koste van bereik en penetratie. Maw je wilt bijna altijd 5GHz als je het kunt ontvangen, maar 2.4GHz als backup waar 5GHz niet reikt.
Nu denk ik zelf dat de pricewatch: Ubiquiti UniFi AP Pro - 802.11 a/b/g/n - Dual-Band een beetje overkill is voor mijn wensen.
Waarschijnlijk wel. Dit is echt goed spul, maar waar je met name voor betaalt is het management-platform (en die handoff, wat stiekem erg handig is). Daar heb je pas voordeel bij bij meerdere AP's. Als je naast je modem/router maar een enkele gaat kopen is de meerwaarde nul en de meerprijs significant.
De pricewatch: Netgear WNAP210 zal denk ik qua prijs-kwaliteit dan voldoen, ook al zijn de reviews een beetje gematigd (meestal 3/5 sterren in de meeste reviews die ik zo snel kan vinden).

Gewoon een redelijk goede router scoren en als AP inzetten.

Exact welke hangt af van budget - ik ben de laatste tijd erg gecharmeerd van de Netgear WNDR4300, maar die is een stuk duurder dan vergelijkbare apparaten van bijv TP-Link (denk aan de WDR3600 en WDR4300). Voor dat geld koop je o.a. DFS en TCP support (dus all 19 kanalen in 5GHz beschikbaar) en subjectief een iets meer 'mature' UI, maar zowel de Netgear als de genoemde TP-Link routers kunnen voorzien worden van OpenWRT, waardoor stock UI niets uitmaakt. Nieuwere routers/APs met AC-support heb ik al hier en daar getest, maar nog niets gevonden waar ik echt blij van word. Met name het feit dat zowel Sitecom als TP-Link als Asus nalaten om DFS-certificering te halen, waardoor slechts 80MHz-bandbreedte voor ac beschikbaar is (en ALLE apparaten per definitie in ac-modus) interferen valt me tegen, plus hier en daar nog primitieve WiFi chipset drivers. Ik kijk de kat nog even uit de boom voor ik iets met ac echt aanraad...

Oslik blyat! Oslik!

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:08
Die bedoel ik inderdaad. Ligt hier bij de action gewoon bij de kassa. Stond ook niet geatventeerd toen ik hem kocht, lijkt binnen het standaard assortiment te horen. Voldoet hier prima. Ik denk zelf dat het bereik misschien iets minder is als een accespoint met externe attennes, maar merk hier eigenlijk weinig verschil met mijn fritzbox. Maar voor de kosten van 1 regulier accespoint kun je er hier 2 van kopen (ook energie technisch).

• Pabz
dion_b schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 14:52:
Voordeel van beide is met name dat 2.4GHz minder performance biedt en last heeft van interferentie, maar wel makkelijker door muren heen komt. 5GHz levert betere performance en heeft - mits DFS ondersteund is - geen last van interferentie, maar ten koste van bereik en penetratie. Maw je wilt bijna altijd 5GHz als je het kunt ontvangen, maar 2.4GHz als backup waar 5GHz niet reikt.
Op de plek waar ik het meest nodig heb, heb ik alleen interferentie van 2.4GHz kanalen. Logisch want alle 5GHz komt simpelweg het huis gewoon niet binnen haha.

Ik heb zojuist mijn WNDR3700v2 op zowel optie 1 als optie 2 gehangen. Met de app WiFi-analyzer (Android op Samsung s4) komt ik bij optie 2 op een signaalsterkte voor zowel 2.4 en 5GHz van -30dBm (ik sta dan immers ook pal naast de router). Bij optie 1 zie je dat mijn telefoon qua signaal nog steeds sterk aangeeft en hij 1 streepje inlevert, maar de signaalsterkte dropt dan rond de -70dBm voor beide kanalen. Ik weet niet of dat nog iets verandert. Ik weet namelijk dat er een relatie bestaat tussen signaalsterkte en throughput, maar ik kan hier nergens grafiekjes oid van vinden.
Gewoon een redelijk goede router scoren en als AP inzetten.
Duidelijk.
...maar zowel de Netgear als de genoemde TP-Link routers kunnen voorzien worden van OpenWRT, waardoor stock UI niets uitmaakt.
Ben nog niet thuis in OpenWRT, misschien wordt dat eens tijd. Is dat ook nog aan te raden voor mijn huidige WNDR3700v2? Moet je trouwens bij OpenWRT nog steeds veel van de commandline doen of zijn veel pakketten tegenwoordig compatibel met Luci?

Edit: had optie 1 en 2 omgewisseld 8)7

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-11 21:50
zzattack schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 12:37:
[...]

Was is dit nu weer voor foutieve informatie?

PoE reduceert helemaal niet naar 2 parig 100mbit....
PoE voed een device over de 2 dataparen OF over de 2 vrije aderparen... Dit wordt bepaald in het eindapparaat. De switch ondersteund beide manieren en onderhandeld hierover met het eindapparaat.
Op een PoE switch mag je gerust niet PoE apparaten aansluiten. Dit heeft geen gevolgen en kan ook niet tot schade leiden aan niet PoE apparatuur.

• Paul
  • Nu online
Jullie bedoelen beiden hetzelfde ;)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Pabz schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 15:52:
[...]

Op de plek waar ik het meest nodig heb, heb ik alleen interferentie van 2.4GHz kanalen. Logisch want alle 5GHz komt simpelweg het huis gewoon niet binnen haha.

Ik heb zojuist mijn WNDR3700v2 op zowel optie 1 als optie 2 gehangen. Met de app WiFi-analyzer (Android op Samsung s4) komt ik bij optie 2 op een signaalsterkte voor zowel 2.4 en 5GHz van -30dBm (ik sta dan immers ook pal naast de router). Bij optie 1 zie je dat mijn telefoon qua signaal nog steeds sterk aangeeft en hij 1 streepje inlevert, maar de signaalsterkte dropt dan rond de -70dBm voor beide kanalen. Ik weet niet of dat nog iets verandert. Ik weet namelijk dat er een relatie bestaat tussen signaalsterkte en throughput, maar ik kan hier nergens grafiekjes oid van vinden.
Toevallig was ik vandaag WiFi aan het testen en expliciet aan het kijken wat effect is van signaalsterkte op throughput ;)

Bij 2.4GHz haalde ik gemiddeld op 1.5m afstand en >-30dBm zelfde snelheden als op 10m afstand door twee muren rond de -55dBm. Reden is vermoedelijk dat op zo'n korte afstand MiMo/diversity z'n werk niet goed kan doen. Onder de -55dBm ging het hard omlaag, tegen -70dBm was ik blij als ik halve snelheid haalde tov -55dBm. Niet ver daaronder verloor ik verbinding.

Overigens moet je je niet blindstaren op sterkte op een apparaat - ontvangst hangt af van antennes, dus waar de ene -70dBm haalt zal een andere misschien -60dBm halen en weer een ander met -80dBm geen verbinding hebben.

Bij 5GHz was het beeld vergelijkbaar, maar meer zwart-wit: ofwel zeer goed (dubbele snelheid van 2.4GHz), danwel al snel geen verbinding.
[...]

Ben nog niet thuis in OpenWRT, misschien wordt dat eens tijd. Is dat ook nog aan te raden voor mijn huidige WNDR3700v2? Moet je trouwens bij OpenWRT nog steeds veel van de commandline doen of zijn veel pakketten tegenwoordig compatibel met Luci?
Tijdje sinds ik het geinstalleerd heb, maar iirc kun je kant-en-klare images krijgen ervoor. Eea hangt wel af van hoe goed een device gesupport wordt. Persoonlijk ben ik lui: als default fw doet wat ik wil ga ik geen tijd in alternatieve fw steken. Maar als dat niet voldoet, dan gaat iets dergelijks erop (en ja, ik check voor aanschaf of alternatieve fw gesupport is)

Oslik blyat! Oslik!

• Pabz
dion_b schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 19:46:
[...]

Toevallig was ik vandaag WiFi aan het testen en expliciet aan het kijken wat effect is van signaalsterkte op throughput ;)

Bij 2.4GHz haalde ik gemiddeld op 1.5m afstand en >-30dBm zelfde snelheden als op 10m afstand door twee muren rond de -55dBm. Reden is vermoedelijk dat op zo'n korte afstand MiMo/diversity z'n werk niet goed kan doen. Onder de -55dBm ging het hard omlaag, tegen -70dBm was ik blij als ik halve snelheid haalde tov -55dBm. Niet ver daaronder verloor ik verbinding.

Overigens moet je je niet blindstaren op sterkte op een apparaat - ontvangst hangt af van antennes, dus waar de ene -70dBm haalt zal een andere misschien -60dBm halen en weer een ander met -80dBm geen verbinding hebben.

Bij 5GHz was het beeld vergelijkbaar, maar meer zwart-wit: ofwel zeer goed (dubbele snelheid van 2.4GHz), danwel al snel geen verbinding.
Dan ben ik toch erg geneigd om de extra router/AP naast mijn bed te hangen aangezien die 2 muren wel erg veel wegvangen. Dus UTP doorknippen, 2 stekkers erop en router ertussen. Dit natuurlijk pas nadat ook daadwerkelijk blijkt dat de signaalsterkte van de nieuwe router/AP bagger is als ik deze in een andere kamer hang.

Maar eens verdiepen in welke router dan. Budget ligt rond de 60-70 euro.

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:40

ralpje

Deugpopje

dion_b schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 19:46:
[...]

Dit hoeft overigens niet per sé altijd zo te zijn.
Als je je netwerk met (bijvoorbeeld) -30dBM ontvangt maar er staat een ander netwerk op hetzelfde kanaal met -20dBM overheen te schreeuwen kun je wellicht je netwerk wel goed zien maar krijg je er geen of slechts met moeite data overheen.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

ralpje schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 21:07:
[...]

Dit hoeft overigens niet per sé altijd zo te zijn.
Als je je netwerk met (bijvoorbeeld) -30dBM ontvangt maar er staat een ander netwerk op hetzelfde kanaal met -20dBM overheen te schreeuwen kun je wellicht je netwerk wel goed zien maar krijg je er geen of slechts met moeite data overheen.
Het gaat natuurlijk om de signaal-ruisverhouding. Dit was in een ruimte met geen enkel andere signaalbron in de 2.4GHz boven de -90dBm ;)

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1