Midrange videokaart in ITX-systeem max 170mm

Pagina: 1
Acties:

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:33

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Topicstarter
Ik heb ruim een jaar geleden een nieuwe desktop samengesteld naar aanleiding van mijn DAA topic. Ik verwachtte toen dat de computer nog vrij veel aan zou staan en ook gebruikt zou worden als HTPC en downloadbak. Ik heb inmiddels een NAS en Raspberry Pi, dus in de praktijk wordt hij nu gebruikt voor algemeen office/internet werk en spelletjes. Vooral bij dat laatste merk ik dat het beestje het toch vrij moeilijk heeft

Budget
Liefst onder de € 150; mag eventueel iets daarboven als het veel voordeel oplevert.
Verder bij voorkeur nieuw, maar ik heb ook al tweedehands kaarten gezien die misschien interessant zijn.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb een AMD APU, en het schijnt dat die met bepaalde Radeons in Crossfire kan spelen. Bij voorkeur dus een AMD GPU, tenzij nVidia betere bang/buck heeft en Crossfire niet mogelijk is

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Mijn huidige systeem:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A10-5800K Black Edition€ 87,-€ 87,-
1MSI FM2-A75IA-E53€ 71,99€ 71,99
1WD Blue WD5000LPVX, 500GB€ 39,49€ 39,49
1Lian Li PC-Q03A€ 62,81€ 62,81
1Iiyama ProLite E2200WS-B1 Zwart€ 0,-€ 0,-
1Microsoft Windows 7 Ultimate (NL OEM 64bit)€ 143,99€ 143,99
1Scythe Kozuti 40mm Super-Low Profile€ 25,49€ 25,49
1Microsoft Wireless Comfort Desktop 5000€ 44,95€ 44,95
1Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz CL9€ 78,02€ 78,02
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 57,50€ 57,50
1Kingston SSDNow V300 Upgrade kit 120GB€ 67,51€ 67,51
1LG GT-80N slimline DVD-RW----
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 678,75

De belangrijkste beperking in mijn opstelling is de kast. Zoals je kan zien in mijn review van de koeler zit een en ander best dicht op elkaar gepropt. Volgens Lian-Li is er ruimte voor een GPU van maximaal 180 mm.
Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/productsurvey/77951/23942.jpg

Ik heb onderin de kast een SSD en HDD liggen (beide 2.5"), maar volgens mij moet daar een videokaart boven passen.

Ik speel op het moment voornamelijk the Witcher 2, Skyrim en Assassins Creed Revelations op 1680x1050. Zeer binnenkort ga ik over op Assassins Creed 3 en Tomb Raider, en daarna waarschijnlijk Assassins Creed Black Flag en Watch_Dogs. De monitor houd ik voorlopig nog wel; misschien wordt hij op termijn vervangen door een 24" 2560x1440 of vergelijkbare resolutie. Voor mijn huidige keuze speelt dat nog niet erg mee, maar het zou mooi zijn als dit ook aan te sturen is.

Ik heb zelf al rondgezocht in de pricewatch, en de meest interessante die ik daaruit gevist heb is de pricewatch: MSI Radeon R9 270X GAMING 2G ITX. Die is boven helaas boven budget. Ik vermoed dat ik echter nog opties mis omdat niet bij alle kaarten de (juiste) lengte is opgegeven.

Bij rondzoeken op Toms Hardware en Anandtech kwam ik tegen dat een Radeon 7870 of 7850 eigenlijk dezelfde chip is als de R9 270(x), en wellicht wat vriendelijker geprijsd.

Naast de GPU is mijn vraag of de voeding die ik nu heb dit gaat trekken. Volgens mij heb ik twee 4-pins molex stekkers over die ik kan gebruiken om één 6-pins GPU-stekker aan te knopen, maar ik weet niet of ik genoeg vermogen heb. Als dit niet genoeg is moet er nog een voeding bij, en zou ik graag suggesties willen, liefst met kleine afmetingen (SFX?)

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:23
Kijkend naar het bekabelingsschema van jouw voeding heb je inderdaad 2x 4pins Molex aansluitingen die je via een verloopstuk kunt omzetten naar een 6pins PCIe connector.

Wat ik mij echter afvraag is of je er wel een dualslot GPU in krijgt. De kast heeft achter maar 1 PCI expansion slot, dus dat gaat niet werken. Het beste wat je er dan in kunt proppen is zo'n beetje een R7 250, waarvan ik betwijfel of deze significant meer FPS gaat opleveren. Kijkend naar deze review zijn de FPS op 1080p nog wel acceptabel, maar als je naderhand een 1440p scherm wilt halen trekt een R7 250 het echt niet meer.

Mijn advies is, als je echt wat meer wilt gamen op hogere resoluties, om een andere case te nemen met een wat betere voeding (deze is wellicht kantje boord, die APU is niet heel zuinig), in combinatie met iets als zo'n R9 270X.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

• Pataar
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-01 12:04
pricewatch: Asus GTX670-DCMOC-2GD5 deze is 170mm. Er staan een paar in de V&A. Misschien kan je er een halen voor €160.

Stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.

• estorino
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-02 22:29
Ik zou ook eens kijken naar een GTX 750 Ti, iets minder snel misschien, maar ook goedkoper en qua stroomverbruik en warmte hoef je ook niet druk te maken.

Dit bijv. in V&A:
V&A aangeboden: (NEW) Gainward GeForce GTX 750 Ti 2GB
16,1cm lang

https://www.strava.com/athletes/10490675

• oscarw
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 13-12-2025

oscarw

Better be a geek than an idiot

Aan de Tweakers hierboven; een dualslot kaart gaat waarschijnlijk niet passen, dus aan die kaarten heeft TS niks :p

[ Voor 82% gewijzigd door oscarw op 07-07-2014 18:46 ]

• Splitinfinitive
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23-02 14:19

Splitinfinitive

Is altijd net iets te laat :/

Heeft msi geen itx variant van de 760 weet zo snel wel niet de prijzen uit Men hoofd

• gwystyl

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Topicstarter
@splitinfinitive die hebben ze inderdaad, maar die is nog wel een stuk duurder....

Ik ga even kijken of een dual slot kaart een optie is in mijn kastje (met dremel). Zo niet dan wordt het volgens mij lastig om iets veel beters dan wat ik nu heb te vinden.

@nVidia 750 opties: die ga ik opzoeken en vergelijken met met de R9 270(x)

Hier heeft iemand een dual slot GPU passend gekregen met een dremel volgens mij. Hier zegt iemand dat het standaard in ieder geval niet past

Zijn er single slot GPU's die beter zijn dan mijn A10-5800k? Die heeft een Radeon 7660D volgens de specs, en volgens mij is dat erg low range :(. Op de site van Passmark krijgt mijn GPU net geen 800 punten, daar de nVidia 750 (/Ti) 3300 / 3600 punten krijgt, de nVidia 760 4200 en de R9 270X 4500. Er is dus een boel ruimte voor verbetering, maar ik weet niet welke single slot zijn.

Edit: als ik de Asus GTX 670 opzoek, kom ik een nieuwsberichtje tegen (nieuws: Asus koelt kleine GTX670 met nieuw ventilatorontwerp) waarin de nieuwe ventilator getoond wordt. Bij één van de plaatjes staat een Lian-Li kastje die volgens mij bijna dezelfde achterkant heeft als mijn kast. Volgens mij is het de PC-Q11, maar die heeft zo te zien al meer ruimte dan mijn kastje.

Edit2: als ik single slot kaarten met een maximum lengte van 182 mm invul in de pricewatch, komt daar volgens mij niet veel soeps uit. Heeft iemand nog suggesties behalve dremelen of een andere kast?

[ Voor 77% gewijzigd door gwystyl op 07-07-2014 20:12 ]

Verwijderd

Deze vond ik met jou pricewatch zoekopdracht:
pricewatch: Gainward GeForce GTX 750 1GB Single Slot
Een singleslot 750 met 1gb ddr5 geheugen.
Volgens mij wel voldoende voor 1080, maar denk ik niet voor 1440.
Zal niet alles echt op ultra kunnen zetten ofzo, maar je kan er op medium prima op gamen.
Hier een review; http://www.anandtech.com/...gtx-750-review-maxwell/15 daar draaien ze crisis 3 op medium met 46 fps.

• Moi_in_actie
Verwijderd schreef op maandag 07 juli 2014 @ 22:38:
Deze vond ik met jou pricewatch zoekopdracht:
pricewatch: Gainward GeForce GTX 750 1GB Single Slot
Een singleslot 750 met 1gb ddr5 geheugen.
Volgens mij wel voldoende voor 1080, maar denk ik niet voor 1440.
Zal niet alles echt op ultra kunnen zetten ofzo, maar je kan er op medium prima op gamen.
Hier een review; http://www.anandtech.com/...gtx-750-review-maxwell/15 daar draaien ze crisis 3 op medium met 46 fps.
Hmm vreemd, toen ik gisteren in de Pricewatch keek kon ik geen 700-series GPU's vinden toen ik filterde op single slot. Die is in ieder geval beter dan de APU, maar met 1GB geheugen zal gamen op 1440p inderdaad geen succes worden.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

• Ultrapc
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14:03

Ultrapc

Anyone steak?

Dan heb je de 2GB versie nog, maar ik betwijfel of een 750 echt 2GB vol krijgt.

Allround.

Verwijderd

pricewatch: Galaxy GeForce GTX 750 Ti 2GB OC
Die is er ook nog, heb nog eens goed naar het kastje gekeken, maar in principe past er volgens mij wel een dualslot kaart in, alleen is het slot er niet.
Daarom is die kaart misschien wel een mooie oplossing, hij heeft maar een slot, maar wel een dualslot koeler.
Of het zeker past weet ik natuurlijk niet, dat zou je moeten opmeten.
Edit: de kaart is 6.8 cm hoog (of 2.68 inch) dat is meer als alleen dualslot.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 08-07-2014 00:07 ]

• gwystyl

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Topicstarter
Ik had ook over die 700 serie heen gekeken.... Ik ga je opties eens bekijken, en ook nog wat rondkijken of er iets redelijk simpel passend te maken is als je zo'n enkel slot maar wel brede kaart geval hebt. Dank voor het meezoeken....

edit: De GTX 750 Ti ziet er interessant uit. Volgens mij is het de snelste optie die in zo'n kleine verpakking past en geen extra power nodig heeft. De KFA (Galaxy) kaart wordt bij een review genoemd als meest luidruchtige door zijn kleine fan
De GTX 750 is meestal net wat langzamer dan de R7 260X, maar verbruikt ook minder energie. De R7 265 moet iets sneller zijn dan de GTX 750Ti, maar die is op het moment nog niet goed leverbaar.

Ik vraag me af wat er gebeurt als ik bij een kaart als de pricewatch: EVGA GeForce GTX 750 Ti 2GB
Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/1392804793.png

nou niet de kast maar de viceokaart ga dremelen, of kijk of hij er zo inpast maar het tweede slot geblokkeerd wordt. Misschien kan ik in plaats van een heel stuk uit de achterkant zagen wat gaten boren zodat er wel wat airflow nodig is. In hoeverre is het nodig dat er intern ondersteuning is voor dat tweede pootje?

[ Voor 75% gewijzigd door gwystyl op 08-07-2014 10:07 ]

Verwijderd

Ik denk dat het kwa ondersteuning geen probleem is, maar die gaten zitten er natuurlijk niet voor niets.
Het ziet er naar uit dat die kaart een hoop warmte door de achterkant wegblaast, dus denk dat hij wel een stukje warmer word als je die gaten dichtmaakt, of kleiner maakt ofzo.
Maar ik vind het dan inderdaad wel slimmer om die bracket van de kaart te dremelen, dan de kast.
Je bent dan waarschijnlijk wel je garantie kwijt, daarom zou ik eigenlijk die 750(ti) nemen.(gainward of galaxy)
Ik zou zelf denk ik die gainward pakken van 2 gb, voor die paar euro extra 1gb meer, en die kan je gewoon zonder problemen inbouwen, geen dremel enz, gewoon plaatsen en gaan.
Het prestatieverschil is gewoon niet de moeite om allemaal te gaan zagen, zal een paar fps meer zijn.
De ti, met die kleine koeler zal idd wel luidruchtig zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 08-07-2014 12:18 ]

• Moi_in_actie
Met dremelen in de kast en/of GPU achterkant vraag ik mij toch af of het lekker gaat gaat werken. Een dualslot GPU zal heel dicht, zo niet tegen, de HDD aankomen in jouw huidige setup (afgaande op de plaatjes in jouw koeler review). De fan van de GPU kan dan vele malen slechter lucht aanzuigen om de boel te koelen, wat kan resulteren in (veel) hogere temperaturen en meer herrie omdat de fan hierdoor harder gaat draaien.

• gwystyl

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Topicstarter
Volgens mij houd ik nu globaal 4 opties over
  • 1-slot nVidia GTX 750 (non-Ti) pakken zoals de Gainward of Galaxy/KFA
  • 1-slot pricewatch: Galaxy GeForce GTX 750 Ti 2GB OC. Nadeel: 68mm breed, weet niet of dat past
  • 2-slot nVidia GTX 750 Ti (EVGA, MSI oid) --> kast dremelen
  • 2-slot nVidia GTX 750 Ti (EVGA, MSI oid) --> metalen bevestiging doormidden zagen
@Moi-in-actie: er is inderdaad weinig ruimte over, maar in geval van nood verplaats ik de SSD en HDD van de bodem naar een andere plek in de kast (als dat kan, ik heb inmiddels een slimline brander bovenin hangen). De 3.5" harde schijf uit mijn review is inmiddels vervangen door 2x 2.5", zie onderstaand plaatje

Zijaanzicht van mijn PC met alles ingebouwd

De kabels zijn misschien nog wat beter weg te proppen, maar zoals je ziet is het kastje al wel vrij vol O-)

[ Voor 9% gewijzigd door gwystyl op 08-07-2014 12:46 ]

• Japiegsxr
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18-12-2025

Japiegsxr

All glory to the hypnotoad!!!

Met een pci riser kun je alle kanten op en misschien dan ook wel kijken naar een gpu die wat langer is .

Tevens koop je voor 3 tientjes een kast waar je alles zonder problemen in kwijt kunt.

• Moi_in_actie
Ah oke, ik was in de veronderstelling dat er nog steeds een 3.5inch schijft zat. En ja een SSD kun je overal wel kwijt met een stuk dubbelzijdige tape ergens tegenaan plakken is geen probleem.

• gwystyl

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Topicstarter
Japiegsxr schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 13:00:
Met een pci riser kun je alle kanten op en misschien dan ook wel kijken naar een gpu die wat langer is .

Tevens koop je voor 3 tientjes een kast waar je alles zonder problemen in kwijt kunt.
Met een riser kan ik de kaart wel anders plaatsen, maar die ruimte is er in de kast volgens mij niet. Verder heb ik deze kast juist gekozen omdat hij zo mooi klein is, dus vervang ik hem liever niet voor het plaatsen van een videokaart.
Moi_in_actie schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 13:00:
Ah oke, ik was in de veronderstelling dat er nog steeds een 3.5inch schijft zat. En ja een SSD kun je overal wel kwijt met een stuk dubbelzijdige tape ergens tegenaan plakken is geen probleem.
Kan ik me voorstellen, dat staat volgens mij ook op de foto in mijn review. Ik heb de 3.5" HDD in de NAS gedaan, en een kleinere 2.5" HDD gemonteerd. Omdat er zo'n mooie bracket bijgeleverd was, heb ik SSD en HDD onderin geplaatst. De SSD kan ik sowieso willekeurig verplaatsen, de HDD moet waarschijnlijk of horizontaal of verticaal? Het systeem wordt zo goed als nooit verplaatst, dus dat moet in ieder geval geen problemen opleveren.

Verwijderd

Met een riser heb je ook ineens de poorten van de kaart ergens anders zitten, wat niet echt handig is meestal.
Weet niet hoe de kast precies in elkaar zit, maar die 2,5 hdd kan je misschien ook nog wel ergens (stevig) aan vast schroeven, meestal is daar ook wel ruimte voor ergens.
Pagina: 1