Storage schijf zonder load/unload cycle gedoe?

Pagina: 1
Acties:

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:29

Wildfire

Joy to the world!

Topicstarter
Na een paar jaar dienst wil ik mijn twee trouwe Samsung EcoGreen F4EG (HD204UI) harde schijven eens een keertje vervangen. Ze werken nog prima, daar niet van, maar ik wil voor m'n storage gewoon weer eens een set frisse schijven in m'n desktop.

Omdat mijn systeem 24/7 draait had ik al twee WD20EFRX (WD Red 2TB) schijven gekocht en ingebouwd. Maar ik liep tegen een klikkend geluid aan, kwam er al snel achter dat de load/unload cycle count als een idioot aan het stijgen was. Met de WD5741 utility van WD kon ik de idle timer voor parking aanpassen en het geluid leek verdwenen. Maar waar de load/unload count eerst gigantisch steeg, stijgt deze nu nog steeds met ca. tien per uur en dat vind ik gewoon geen fijne gedachte. Aldus zitten de Samsungs nu weer in m'n desktop, ben ik de WD Reds aan het wipen en gaan deze morgen retour.

Probleem is dan, welk merk/model schijf zou dan wel een goede opvolger zijn? De schijven zijn primair voor storage en secundair draai ik er sommige games op (m'n belangrijkste games gaan namelijk naar m'n SSD).

Belangrijk voor mij is dat ze stil zijn (net zoals m'n Samsungs), ze hoeven zeker geen 7200rpm te doen want voor storage is dat onzin; ze moeten om kunnen gaan met 24/7 draaien en natuurlijk geen gezeik hebben met de load/unload cycle count. Fijn zou zijn dat ze net als m'n Samsungs ook aan te sturen zijn om AAM en APM in te stellen naar wens.

Maar ja... hoe zit het met de WD Green schijven? Via WDIDLE3 kun je daar iig de idle timer disablen, maar zijn AAM en APM daar nog te regelen? Enkele topics op SPCR (Silent PC Review) lijken te suggeren van niet...

En Seagate heeft volgens mij ook iets als een idle timer, kan het daar ook disabled worden?

Jammer dat het uitzoeken van een harde schijf een avontuur op zich is geworden... :P

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

• Midas.e
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21-12-2025

Midas.e

Is handig met dinges

Als je disks 24/7 wilt draaien kan je beter voor Blacks of RE modellen gaan, deze zijn daar specifiek voor gemaakt.
Zelf draai ik op mn nas gewoon met greens, maarja dat is mn nas. ik heb daar genoeg redundancy in zitten dat ik het wel overleef.

Hacktheplanet / PVOutput

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:56
WDIDLE3 werkt in principe ook gewoon met de REDs die je nu hebt. Er is een hele batch REDs geweest waarbij de idletime te laag stond net zoals bij de Green. De tool die je nu hebt gebruikt zet die timeout naar enkele minuten ipv enkele seconden, waardoor de load cycle count nog steeds oploopt.

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Bij wat voor load/unload count gaan die schijven stuk? Toen ik nog draaiende schijven in mijn laptop had ging die ook steeds na een paar seconden uit, maar die heeft dat prima >3 jaar volgehouden. M.a.w. is dit wel een probleem?

[update]
Die schijf heeft >430.000 load/unload cycles en doet het dus nog prima. Het is wel een laptopschijf (doch 7200rpm) dus je hoort hem nooit, dat scheelt.

[ Voor 33% gewijzigd door Bigs op 07-07-2014 13:25 ]

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Topicstarter
_JGC_ schreef op maandag 07 juli 2014 @ 09:23:
WDIDLE3 werkt in principe ook gewoon met de REDs die je nu hebt. Er is een hele batch REDs geweest waarbij de idletime te laag stond net zoals bij de Green. De tool die je nu hebt gebruikt zet die timeout naar enkele minuten ipv enkele seconden, waardoor de load cycle count nog steeds oploopt.
WDIDLE3 Werkt niet bij de REDs. Het lijkt wel te werken maar doet dat dus niet echt. Na WDIDLE3 had ik nog steeds dat vele geklik en pas na de WD5741 utility was ik daar vanaf.
Bigs schreef op maandag 07 juli 2014 @ 09:24:
Bij wat voor load/unload count gaan die schijven stuk? Toen ik nog draaiende schijven in mijn laptop had ging die ook steeds na een paar seconden uit, maar die heeft dat prima >3 jaar volgehouden. M.a.w. is dit wel een probleem?
Al is het technisch misschien geen probleem, ik zit vlak naast mijn computer en kan dat geklik duidelijk horen.

Daarnaast zie ik het gewoon niet zitten om de load/unload cycle count met alsnog tientallen tot hondertallen per dag te zien stijgen...

[ Voor 33% gewijzigd door Wildfire op 07-07-2014 10:19 ]

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09:22
Je kan even naar de HGST Deskstars (NAS) kijken. Volgens mij hebben die daar geen last van, althans ik merk het niet. En zijn 7200rpm :9

pricewatch: HGST Deskstar NAS, 4TB
http://www.storagereview....b_deskstar_nas_hdd_review

[ Voor 40% gewijzigd door analogworm op 07-07-2014 10:57 . Reden: linkjes toegevoegd ]

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Topicstarter
Het punt is dat 7200rpm overkill is. Wellicht dat ik dan toch maar voor WD Greens moet gaan en met WDIDLE3 de idle-timer disablen. Daarnaast vraag ik me af of je met Hitachi's überhaupt een idle-timer hebt en indien zo, of die uit te schakelen is...

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:56
Ik gebruik veel Hitachi Deskstars (niet NAS) in storage systemen, nog nooit last gehad van een idle-timer. Hardwaretechnisch verschil tussen normale versie en de NAS-versie is een trillingssensor.
Verder kan het zijn dat TLER standaard ingeschakeld is bij de NAS versie, maar dat is nog nooit een probleem geweest bij Hitachi (bij alle series en ook de 5K3000 en 7K3000 series die Toshiba nu onder eigen merk+modelnr produceert kan je TLER inschakelen).

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:19
Wildfire schreef op maandag 07 juli 2014 @ 12:13:
Het punt is dat 7200rpm overkill is.
Het punt is, heb je er last van? Qua prijs of stroomverbruik merk je er niks van :) Als ik de pricewatch voor 4TB schijven sorteer op prijs is van de goedkoopste 10 stuks 40% 7200 toeren.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Topicstarter
Paul schreef op maandag 07 juli 2014 @ 12:48:
[...]
Het punt is, heb je er last van? Qua prijs of stroomverbruik merk je er niks van :) Als ik de pricewatch voor 4TB schijven sorteer op prijs is van de goedkoopste 10 stuks 40% 7200 toeren.
Geluid. Harde schijven van 7200rpm zijn luidruchtiger dan 5400rpm schijven. Aangezien ik die extra snelheid toch niet nodig heb, heb ik ook geen behoefte aan het extra geluid. Al was het maar omdat de schijven zich op amper een meter van m'n hoofd bevinden.

De REDs waren verder op zich prima, dus jammer dat het probleem zich ondanks de zogeheten fixes nog steeds voor deed. Ik had binnen een dag richting de 4000 counts! Terwijl m'n Samsung in ruim 3.5 jaar op amper 550 zaten.

[ Voor 16% gewijzigd door Wildfire op 07-07-2014 15:31 ]

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09:22
Wildfire schreef op maandag 07 juli 2014 @ 12:13:
Het punt is dat 7200rpm overkill is. Wellicht dat ik dan toch maar voor WD Greens moet gaan en met WDIDLE3 de idle-timer disablen. Daarnaast vraag ik me af of je met Hitachi's überhaupt een idle-timer hebt en indien zo, of die uit te schakelen is...
Ik snap deze redenatie niet zo goed. Als bij hgst's het head parking geen probleem is.. Waarom zou je dan nog willen gaan klooien met widdle?

En waarom zou 7200rpm overkill zijn? Het geeft hogere lees/schrijf snelheden en iets meer stroom verbruik. Al zou ik niet weten wat de meerkosten in euro's zijn bij jouw gebruik scenario.

Verwijderd

7200rpm is over het algemeen ouderwets: het verhogen van random I/O is niet meer zo belangrijk omdat hardeschijven nauwelijks meer worden gebruikt als OS disk; maar meer voor massaopslag. Voor massaopslag wil je een zo laag mogelijke rotatiesnelheid (lage rpm) met een zo hoog mogelijke datadichtheid. Dan kun je overdreven gezegd 200MB/s doen tegen een fractie van het energieverbruik.

Daarnaast geluid, vibraties, levensduur, spinup tijd; 7200rpm is vrijwel op elk vlak inferieur. Qua energieverbruik hangt het af van welk model; maar mijn Seagates 7200.14 op 7200rpm doen toch ruim het dubbele van de WD40EZRX (WD Green 4TB). Bovendien met irritante background scanning vanwege bad sectors; juist dat wil je niet hebben als je een modern filesystem als ZFS gebruikt.

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Kijk ook eens naar Toshiba
pricewatch: Toshiba PA429xE-1HN0, 3TB

Die zijn technisch hetzelfde als de groene Hitachi's.

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Topicstarter
Hitachi ben ik (nog) niet voor gegaan omdat ik daar nog nooit een schijf van heb gehad. Ik ga nu eerst even WD Greens proberen met WDIDLE3 om de idle timer te disablen. Gaat dat prima, dan hou ik ze. Anders een wipe en retour, dan kan ik als alternatief nog naar Hitachi uitwijken. In ieder geval bedankt voor alle tips! By the way, hoezo "klooien"? 't Is maar eenmalig iets om met WDIDLE3 de idle timer te disablen dus dat valt wel mee :)

@ CiPHER: yup. Precies waarom ik geen behoefte aan 7200rpm heb. Energieverbruik is an sich niet eens een punt -daar let ik ik eigenlijk helemaal niet op- maar geluids- en warmte-ontwikkeling zijn wel van belang; dan zit je met 5400rpm veel beter.

---

Oh zo jammer dat Samsung zelf uit de harde schijf markt weg is. 't Is nu Seagate geworden maar die schijven vind ik gewoon geen concurrentie voor degelijke schijven als mijn oude Samsung schijfjes.

[ Voor 27% gewijzigd door Wildfire op 07-07-2014 20:13 ]

Pagina: 1