Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Wifi buren doorgeven gescheiden netwerk

Pagina: 1
Acties:

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11:14
Heb de hulp nodig van de geadvanceerde tweakers hier!

(Lange) Situatieschets:
Ik probeer een stabiele internetverbinding te realiseren in een woning. Helaas is deze woning niet voorzien van kabel of glas, maar alleen van een telefoonlijn waar er amper internet overheen te halen valt (instabiel, ver van wijkcentrale). De buren (~20-30 meter verderop) hebben wel kabel, en een prima verbinding. Ik mag hun internetverbinding gebruiken, mits ze hier geen last van hebben.
Helaas heb ik maar -84dB ontvangst met een laptop(met relatief goed ontvangst) op de beste locatie. Ik zou in mijn woning een (gescheiden van de buren) bekabelde netwerk willen hebben, maar ook weer draadloos.

Mijn idee was om er een apparaatje op de "ideale plek" neer te zetten met een beter ontvangend vermogen (grote antennes oid), en hierna een gewone router te plaatsen, en deze in te stellen met vlan's oid om mijn netwerk gescheiden te houden met dat van de buren. Ik zie door de bomen het bos niet meer wat betreft een goede wifi ontvanger. Is het mogelijk als router de tp-link TP-MR3420 te gebruiken (evt in combinatie met dd-wrt). Deze heb ik namelijk al aangeschaft.

KORT:Iemand een idee hoe dus het wifi signaal op te pikken en er een "nieuw netwerk" van te maken?

• Roger_Rabbit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-11 11:57
Zelf heb ik een Asus RT-AC68u, die kan je ook gebruiken als repeater en dan daar eventueel een gastnetwerk op instellen. Die is dan afgesloten van de buren.

Zomaar een suggestie, weet niet of het met je huidige kan.

[ Voor 16% gewijzigd door Roger_Rabbit op 06-07-2014 21:15 ]

Asus Z170 Deluxe - Intel Core i7 6700k @4 Ghz - Noctua NH-C12P SE14 - Kingston HyperX Fury 32 GB - Asus RTX 2070 Super 8GB - Samsung 950 Pro M2 240 GB - Corsair AX 850 watt - Sound Blaster X-Fi Titanium - WD Black 1TB & Green 3TB

• TereZz
Is het dan niet zo dat de "gast wifi" dan apart is, en de lan poorten nog hetzelfde netwerk als die van de buren?

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 29-11 21:22
Ik heb deze situatie ook meegemaakt,

Ik heb een cisco router geflasht met ddwrt, deze ingesteld als client,

Vervolgens heb ik een tweede cisco router gebruikt voor de verbinding in huis, de kabel heb ik in de wan gestoken

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 30-11 23:39
Je ontkomt inderdaad niet aan tenminste een extra device, je router kan immers niet tegelijk in AP en client mode.

Misschien iets leuks van Ubquiti uitzoeken om als client te fungeren? Vrij betaalbaar als je het in de juiste shop koopt.

Nu zie ik alleen de bomen door het bos niet qua Ubiquiti products, volgens mij zijn er meerdere oplossingen die iig. een prima client(-bridge) opleveren onder de 100 euro all-in. Zolang het niet aan de 'andere' kant ligt, anders zul je daar ook het eea. moeten vervangen, en dat is ongetwijfeld wat lastiger..

Als je het 'netjes' wilt oplossen qua scheiding zou dat kunnen dmv. een guest-wifi, mits dat ook isolation van het LAN biedt. Routertje met OpenWRT kan dat ongetwijfeld...

Verwijderd

In hetzelfde webshop die Thralas aangeeft, zijn ook "schotels" voor straal verbindingen te vonden van Mikrotik. Niet al te duur, maar je moet weten hoe in te stellen (genoeg wiki's te vinden). Die neem je dan voor 5 Ghz ("stille band").

Dan kan jij achter jouw ontvangende schotel een switch of WiFi AP hangen, en klaar.

Verwijderd

Thralas schreef op zondag 06 juli 2014 @ 22:08:
Je ontkomt inderdaad niet aan tenminste een extra device, je router kan immers niet tegelijk in AP en client mode.
Dat kan inderdaad niet, maar je kunt wel extreem snel heen en weer wisselen.

In principe kan iedere router tegelijkertijd AP en client zijn. Kijk maar eens naar reisroutertjes als de TL-WR703N, die kunnen op het WiFi netwerk (van een hotel bijvoorbeeld) en tegelijkertijd AP zijn. Zelfde principe als een repeater.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:36

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Klinkt als erg vergelijkbare situatie hiermee:
[Aankoopadvies] Versterken WiFi signaal voor licht gebruik

Met 20 a 30m zou ik in eerste instantie een Ethernetkabel overwegen. Veel stabieler, veel goedkoper, veel minder configuratie nodig.

Oslik blyat! Oslik!

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:08
2 van deze zou moeten volstaan om een wifi bridge op te zetten.
Daarachter kun je dan zelf een AP neerzetten (bv: deze ). Met wat filtering in die 2011 kun je dan de netwerken scheiden van elkaar (jij niet bij de buren, zij niet bij jou)

• TereZz
Ik zou eigelijk niets bij de buren willen veranderen of neer willen zetten. WIl ze niet lastig vallen met dat soort dingen en zijn ze ook niet van gedient heb ik het idee.
Zou het mogelijk zijn de TP-Link te flashen met dd-wrt, deze in client modus zetten en vervolgens dmv VLANS(??) scheiden van het netwerk van de buren. Eventueel met een 2e SSID nog wifi uitzenden van het 2e VLAN?

• eltweako
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14:46
Ik heb dit al vaker gerealiseerd.
Een tweetal van deze AP's : pricewatch: TP-Link TL-WA7510N werkt fantastisch op 5GHZ. Heb er zelfs nog een kerktoren mee van wifi voorzien. (100 meter direct zicht).

Gewoon als brug configureren, zitten ook ledjes op om te kunnen zien of ze goed op elkaar gericht staan.
Gewoon een router achter plaatsen voor je eigen wifi/bedraad internet.

[ Voor 8% gewijzigd door eltweako op 07-07-2014 23:10 ]

• TereZz
Ik wil bij de buren dus niets erbij zetten, gewoon gebruik maken van hun situatie zoals deze is.

• - J.W. -
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15:23
Misschien met buiten kabel en outdoor AP (met POE lijkt me dan handig):

((( [jouw netwerk]--Router ----------------- AP ))) ((( buren

Waar de AP buiten staat als dient zo dicht mogelijk bij de router van de buren, maar nog wel op je eigen grondgebied :)

• TereZz
Dat is wel het overwegen waard idd, mooie oplossing!

Weet iemand nog wel of mijn plan ook werkt?
Zou het mogelijk zijn de TP-Link te flashen met dd-wrt, deze in client modus zetten en vervolgens dmv VLANS(??) scheiden van het netwerk van de buren. Eventueel met een 2e SSID nog wifi uitzenden van het 2e VLAN?

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:13
nee dat gaat hem niet worden met VLANS.
Meest eenvoudige is:

1. AP in client mode buiten hangen voor optimaal bereik buren (of externe antenne)
2. Normale router kopen, die thuis neerzetten. Een kabel van de AP in client mode leggen naar de WAN poort van de router.

Ja resultaat is dat je NAT over NAT hebt maar hierdoor leg je wel , sort of, scheiding aan waardoor jij en de buren geen last van elkaar hebben.

CISSP! Drop your encryption keys!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:36

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

laurens0619 schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 09:29:
nee dat gaat hem niet worden met VLANS.
Meest eenvoudige is:

1. AP in client mode buiten hangen voor optimaal bereik buren (of externe antenne)
2. Normale router kopen, die thuis neerzetten. Een kabel van de AP in client mode leggen naar de WAN poort van de router.

Ja resultaat is dat je NAT over NAT hebt maar hierdoor leg je wel , sort of, scheiding aan waardoor jij en de buren geen last van elkaar hebben.
Niet helemaal waar.

Zo zorg je ervoor dat jouw apparaten niet rechtstreeks benaderbaar zijn voor de buren, maar omgekeerd kun je nog bij alles op hun LAN. Nu vraag ik me af of dat in deze situatie zo'n issue is, maar "geen last van elkaar hebben" is m.i. iets anders :o

Oslik blyat! Oslik!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:13
dion_b schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 10:57:
[...]

Niet helemaal waar.

Zo zorg je ervoor dat jouw apparaten niet rechtstreeks benaderbaar zijn voor de buren, maar omgekeerd kun je nog bij alles op hun LAN. Nu vraag ik me af of dat in deze situatie zo'n issue is, maar "geen last van elkaar hebben" is m.i. iets anders :o
daarom had ik ook de nuance "sort of" erbij geplaatst ;)

Nee, het is geen goede scheiding, dat zou je nog met firewalling op moeten lossen (dat jouw router alleen naar het ip van de buren gaat). Het houdt echter wel dingen als broadcast tegen zoals apple devices die bij je buren opeens op de telefoon naar voren komen.

CISSP! Drop your encryption keys!

Pagina: 1