[Aankoopadvies] Versterken WiFi signaal voor licht gebruik

Pagina: 1
Acties:

• reistier
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13:37
Beste tweakers,
Graag doe ik een beroep op jullie kennis. Binnenkort ga ik namelijk verhuizen naar een tijdelijke woning waar geen internetaansluiting is. Gelukkig kan ik op het WiFi netwerk van de buren. Vorige week heb ik met mijn laptop gekeken, maar het signaal is vrij zwak en alleen in de voorkamer te ontvangen. Aangezien ik graag in mijn hele huis internet heb ben ik op zoek gegaan naar een oplossing. Maar al snel zag ik door de bomen het bos niet meer en vandaar mijn vraag welk product ik het beste kan aanschaffen.
Wat meer informatie;
-internetgebruik is licht; beetje youtube, soms streaming video (WK bijvoorbeeld). Internetverbruik van de buren is nihil.
-meerdere apparaten moeten draadloos erop aangesloten kunnen worden (smartphone, 2 laptops)
-mijn nieuwe onderkomen is vrij groot (>250m2) het liefst heb ik natuurlijk overal bereik.
-kabeltje trekken tussen buren en mij is niet mogelijk
-iets bij mijn buren aanpassen is ook onwenselijk
-aangezien de oplossing tijdelijk is (ca. 1 jaar) graag zo goedkoop mogelijk

Alvast bedankt voor de antwoorden!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 26-11 15:16
Tjee, een jaar lang op de wifi van de buren.

Er bestaan repeaters, maar die hakken wel de bandbreedte in tweeen, dus het lijkt me niet dat de buren daar blij van worden....

PVO

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 05:31
Als het beste signaal wat je kunt ontvangen al zwak is lijkt me het niet handig om dit draadloos nog eens te gaan repeaten. Ik zou daar persoonlijk niet vrolijk van worden. Dan kun je volgens mij beter een goedkoop ADSL abo kopen (als het zo min mogelijk mag kosten) waar je een jaar aan vast zit. Is de snelheid waarschijnlijk vele malen beter.

• reistier
The Realone schreef op maandag 07 juli 2014 @ 10:46:
Als het beste signaal wat je kunt ontvangen al zwak is lijkt me het niet handig om dit draadloos nog eens te gaan repeaten.
Ik had op mijn laptop 2 streepjes van dat netwerk. Maar ik weet niet of een speciaal apparaat (wat meestal een grotere antenne heeft) het nog steeds als 'zwak' ziet.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:27

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

reistier schreef op maandag 07 juli 2014 @ 10:50:
[...]

Ik had op mijn laptop 2 streepjes van dat netwerk. Maar ik weet niet of een speciaal apparaat (wat meestal een grotere antenne heeft) het nog steeds als 'zwak' ziet.
Doe eens wat nauwkeuriger info geven...

- Wat voor WiFi-implementatie heeft je laptop (welke NIC, hoeveel antennes?)
- Geef aan hoe sterk het signaal binnenkomt in dBm (dat is wat duidelijker dan "streepjes")

Een beter antenne zal doorgaans iets helpen, maar je probleem is hoogstwaarschijnlijk de muur tussen jou en buren. Antennes kunnen niet magisch portals openen.

M.i. twee enigszins werkbare opties:
1) netwerkkabel van buren (evt via dakgoot, uit zicht enzo), verreweg beste optie zo.
2) repeater met flinke antenne, NAT en twee radio's (dus mogelijkheid om op ander kanaal uit te zenden dan waar ontvangen wordt). Beste optie zonder draadjes. Of het zoden aan de dijk zet... ik zou het geen jaar mee willen uithouden :o

Als je voor een jaar ergens zit zou ik toch echt gewoon zelf een internetverbinding nemen. Als je verhuist kun je verbinding meenemen. Is dat buiten verzorgingsgebied van je provider, is er al een verbinding aanwezig van die provider, dan is dat bij consumentenproviders reden om voortijdig zonder kosten op te zeggen.

Oslik blyat! Oslik!

• reistier
Dankjewel dion_b voor je reactie. Helaas kan ik geen nauwkeurige info geven aangezien ik er weinig verstand van heb. NIC, NAT, dBm, het is voor mij allemaal geheimtaal.

Misschien wel ter verduidelijking; de 'buren' is een vrijstaand gebouw wat niet bewoond wordt. Aangezien mijn tijdelijke onderkomen ook vrijstaand is is een kabel leggen absoluut niet wenselijk. Daarnaast heb ik van mijn verhuurder te horen gekregen dat zelf een internetabonnement afsluiten ook niet mogelijk is. Dus enige bruikbare optie die ik tot nu toe heb gelezen is een repeater. Kunnen jullie misschien ook nog een soort/model aangeven?

Verwijderd

Ik zou in dit geval geen repeater doen, maar een router/accesspoint instellen als client. Dat accesspoint zet je dan neer op een plek waar je de beste ontvangst hebt. Er zijn ook modellen voor gebruik buiten, die zijn weervast en worden met één kabel voorzien van netwerk en stroom.

Je hebt dan in de meeste gevallen vier bedrade poorten waarop je spullen bedraad op kunt aansluiten. Daarmee heb je dan ook de mogelijkheid om een access point aan te sluiten, waarmee je dan weer WiFi kunt gebruiken. Het beste zou dan zijn om je eigen netwerk op 5 GHz moeten laten lopen (als alle apparaten dat aan kunnen), of in ieder geval op een totaal ander kanaal op de 2.4 GHz band zodat je je eigen verbinding niet stoort (let erop dat de kanalen elkaar overlappen).

Er zijn dan nog wat dingen zoals dubbel NAT waar je op moet gaan letten, maar dat hoeft niet in alle situaties een probleem te zijn (surfen zal prima gaan, maar een torrent uploaden bijvoorbeeld minder).

Eventueel kun je nog kijken naar een oplossing op basis van het mobiele telefonienetwerk. Je hebt daarvoor speciale routers, maar natuurlijk ben je ook beperkt in het volume dat je gebruiken kunt.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

reistier schreef op maandag 07 juli 2014 @ 11:05:
Dankjewel dion_b voor je reactie. Helaas kan ik geen nauwkeurige info geven aangezien ik er weinig verstand van heb. NIC, NAT, dBm, het is voor mij allemaal geheimtaal.
Daarvoor is Google uitgevonden. We willen je graag helpen, maar je moet zelf ook een beetje mee willen werken...

NIC: netwerkkaart/adapter. Er zit een los kaartje in je laptop dat WiF regelt. Hoe heet dat beestje?
NAT: Network Address Translation. Manier om een eigen netwerk achter een enkel IP op te bouwen. Valt genoeg over te lezen.
dBm: maat voor signaalsterkte. Je NIC rapporteert dit. Daar worden dan 'streepjes' aan gehangen, maar exact hoeveel streepjes voor welk signaalsterkte staat kan sterk verschillen. Daarom graag aangeven hoeveel dBm je meet. Waar dit te vinden hangt af van het besturingssysteem van je laptop en evt de drivers van je NIC. Met beste wil in de wereld kunnen we je dat op basis van het info wat je nu geeft dus niet vertellen. In het ergste geval kun je een externe tool ervoor downloaden (denk aan InSSIDer), maar doorgaans is het ook gewoon ergens in het OS terug te vinden.
Misschien wel ter verduidelijking; de 'buren' is een vrijstaand gebouw wat niet bewoond wordt. Aangezien mijn tijdelijke onderkomen ook vrijstaand is is een kabel leggen absoluut niet wenselijk.
Want? Als het allemaal vrijstaand is kun je een gleufje van 10cm diep graven, daar een PVC electrabuis in hangen en vrolijk de twee gebouwen verbinden. Als het allemaal onbewoond en -beheerd is kan dat prima. Is ook goedkoper en stabieler dan met WiFi-zooi werken.
Daarnaast heb ik van mijn verhuurder te horen gekregen dat zelf een internetabonnement afsluiten ook niet mogelijk is.
Niet mogelijk of niet toegestaan? Als het niet expliciet verboden is zou ik toch even verder kijken dan wat de verhuurder gezegd heeft. Mogelijk dacht hij alleen maar aan DSL, maar was hij kabel (coax) vergeten, of omgekeerd. En indien wel verboden: check eens bij rechtswinkel of zo'n clausule in huurcontract wel geldig is.
Dus enige bruikbare optie die ik tot nu toe heb gelezen is een repeater. Kunnen jullie misschien ook nog een soort/model aangeven?
Nee. Want je situatie is nog niet voldoende duidelijk. Sowieso blijf ik het ermee oneens dat dit enige bruikbare optie is.

Oslik blyat! Oslik!

• reistier
dion_b schreef op maandag 07 juli 2014 @ 12:20:
Daarvoor is Google uitgevonden. We willen je graag helpen, maar je moet zelf ook een beetje mee willen werken...
Ik ben het helemaal met je eens dion_b, alleen hoop ik wel dat je begrip hebt dat ik niet de tijd heb (zit middenin de verhuizing) om al die zaken helemaal te gaan uitzoeken.
Want? Als het allemaal vrijstaand is kun je een gleufje van 10cm diep graven, daar een PVC electrabuis in hangen en vrolijk de twee gebouwen verbinden. Als het allemaal onbewoond en -beheerd is kan dat prima. Is ook goedkoper en stabieler dan met WiFi-zooi werken.
Ik wil niet teveel op de situatie ingaan, maar een kabel is echt niet mogelijk.
Niet mogelijk of niet toegestaan? Als het niet expliciet verboden is zou ik toch even verder kijken dan wat de verhuurder gezegd heeft. Mogelijk dacht hij alleen maar aan DSL, maar was hij kabel (coax) vergeten, of omgekeerd. En indien wel verboden: check eens bij rechtswinkel of zo'n clausule in huurcontract wel geldig is.
Het is geen optie. Ik huur namelijk ook niet.

Maar ik heb via Inssider het aantal dbm naar voren gekregen. De signaalsterkte schommelt rond de -78 dBm. Is dat voldoende voor een Repeater?

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

reistier schreef op maandag 07 juli 2014 @ 14:12:
[...]

Ik ben het helemaal met je eens dion_b, alleen hoop ik wel dat je begrip hebt dat ik niet de tijd heb (zit middenin de verhuizing) om al die zaken helemaal te gaan uitzoeken.

[...]

Ik wil niet teveel op de situatie ingaan, maar een kabel is echt niet mogelijk.
Als je er niet teveel op in wilt gaan snap je hopelijk dat wij ook beperkt zijn in hoe ver wij met je mee kunnen denken...
[...]

Het is geen optie. Ik huur namelijk ook niet.
Al kraak je, er zijn opties zat. Maar goed, als het dermate gevoelig/minder legaal is dat je er niet over kunt praten op een publiek forum, dan zou ik je met klem aanraden om bij anderen in vergelijkbare situatie te rade te gaan, als het even kan ook anderen met specifieke kennis op dit vlak.
Maar ik heb via Inssider het aantal dbm naar voren gekregen. De signaalsterkte schommelt rond de -78 dBm. Is dat voldoende voor een Repeater?
Hangt af van hoe goed de hardware in je laptop (dus NIC en antenne(s)) is.

Als je hardware goed is, dan ga je met een goede repeater niet veel winnen en blijft het ellendig.
Als je hardware slecht is, dan heb je nog een kans dat je met een betere antenne op een repeater iets werkbaars kunt bereiken, maar het blijft marginaal allemaal. Ik verwacht niet dat je meer dan 15dB wint met een betere antenne, en -63dBm is nog steeds brak als primaire internetvoorziening.

Oslik blyat! Oslik!

• reistier
Sorry voor mijn late reactie dion_b. Ik ging nog even zoek naar mijn hardware. Ik werk zelf op een Dell latitude E6530. Volgens de device manager heb ik een Intel 82579LM Gigabit Netwerk Connection. Is dat goede of slechte hardware volgens jou? En mocht ik toch voor een repeater gaan, heb jij dan nog tips voor merken/producten met een goede prijs/kwaliteit verhouding? alvast bedankt!

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 29-11 21:31
reistier schreef op donderdag 10 juli 2014 @ 15:58:
Sorry voor mijn late reactie dion_b. Ik ging nog even zoek naar mijn hardware. Ik werk zelf op een Dell latitude E6530. Volgens de device manager heb ik een Intel 82579LM Gigabit Netwerk Connection. Is dat goede of slechte hardware volgens jou? En mocht ik toch voor een repeater gaan, heb jij dan nog tips voor merken/producten met een goede prijs/kwaliteit verhouding? alvast bedankt!
Als t goed is heb je er nog eentje. Dit is een adapter voor een bekabeld netwerk.

• xingchen
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-11 02:22
Afhankelijk van hoe het huis gebouwd is gaat overal bereik sowieso wel lastig worden.
Beste optie zou nog wel zijn een tactisch geplaatste buitenrepeater.
Pagina: 1