Toon posts:

FX 8350 + Asrock 990fx extreme 3 Probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen!

Ik heb wederom mijn systeem ge-upgrade van een FX-8120 + Asrock 970 Extreme3 (dat altijd goed gelopen heeft) naar de FX 8350 + Asrock 990fx extreme3, en sinds dit zich voort gedaan heeft, heb ik het volgende probleem :

Het systeem loopt op de raarste momenten vast, en geeft dan aan dat het programma dat open staat niet reageerd.

Specificaties:

Mobo: Asrock 990FX Extreme3
CPU: AMD FX-8350
GPU: R9 270X 2GB
RAM: HyperX kingston ddr3 16gb 1600mhz (ook aangepast in het bios naar 1600)
PSU: Aerocool 800W
HDD: Seagate baracuda 7200rpm 2TB
SSD: HyperX Kingston 120GB
Overige componenten:
Externe dvd brander /
24" samsung full hd monitor /
5.1 Logitech Speakers /
Logitech g500 + g105 muis en toetsenbord /
Logitech g930 headset /
5 custom red-led fans /
Bitfenix Colussus black + red/green kast /

Nou heb ik met de volgende dingen rekeningen gehouden :

Warme (Zit goed, alle componenten liggen gemiddeld rond de 20-32 graden)
Bepaalde bios settings (RAM/HDD/SSD/CPU)
Updates/Drivers (Zit goed)
De montage (Zit goed)
Het ram zit goed in de dual-channel slots
Opgelet op mogelijke errors (Helemaal niks, ook niet na het opstarten)
Poorten van de applicaties (Zit goed, ook had ik dit probleem niet voor de upgrade, en alles is 't zelfde, behalve de CPU & MOBO)
Ook blijft de CPU-USAGE gewoon op de 0 tot 3% tijdens de "lagg" windows werkt hier in de meeste gevallen wel gewoon (denk aan bijv. het start menu) echter lopen applicaties als Skype/Firefox helemaal vast.

Ik heb een vrijwel soort gelijk systeem voor een kennis gebouwd, en ja hoor precies het zelfde probleem.
Beide systemen lopen vrijwel alle games op de beste settings met een stabiele frame-rate, ze zijn binnen enkele seconden opgestart.

Na uren ge-googled te hebben ben ik niet veel weizer geworden, heb enkele gerelateerde problemen kunnen vinden maar geen oplossing!

:? :-( :'( #Frustrated

Mocht er iets zijn wat ik nog niet vermeld heb wat wel van toepassing is, laat dat dan even weten in een comment.

Bij voor baad dank aan iedereen die hier wat aandacht aan zou willen besteden!

Verwijderd

Hey, ik heb vrijdag mijn bestelling ontvangen. Het gaat om volgende componenten (gekopieerd van factuur):

Combo van AMD FX-8350 + Moederbord + 8 GB RAM + SSD --> € 417,00
(AMD FX-8350, Crucial Ballistix Sport VLP 8 GB DIMM DDR3-1600 Kit van 2, Asrock 990FX Extreme3
Samsung 840 EVO 120 GB)

Mushkin SSD Adapter 21% € 17,95 1 € 17,95
Sapphire R7 250 2GB DDR3 Boost 21% € 84,95 1 € 84,95
Konig SATA 1,5 GBps Data Kabel 0,5m 21% € 17,95 1 € 17,95

Ik heb dus dezelfde processor/moederbord als jij. Ik ben nog bezig met de installatie. Deze is wat vertraagd omdat mijn draadloos toetsenbord niet werkt ((USB nog niet actief ?) en ik dus niet verder geraak in de BIOS. Ik moet op F2 drukken maar dat werkt niet. Ik ga morgen een klassiek toetsenbord halen bij de buren :-)

Normaal zou de combinatie AMD FX-8350 / Asrock 990FX Extreme3 perfect moeten werken. Op de website van Asrock (CPU support list) staat wel een sterretje naast deze CPU. Ze raden aan om de koeling van deze procesoor wat te versterken en niet te werken met de 'meegeleverde' koeling uit. Maar bij normaal klassiek gebruik en zonder overklokken zou alles perfect moeten lopen !

Ikzelf ga de komende dagen (nadat de installatie voltooid is) wat tests uitvoeren met ondermeer renderen van complexe animaties met 3DStudio max 2014. (daarom mijn upgrade naar de AMD FX-8350 ) . Mijn vriendin doet dan wel de gewone tests (word, excel, surfen, ..) :)

Ik hou je op de hoogte over de resultaten !

• noguru
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-08-2019
Verwijderd schreef op zondag 06 juli 2014 @ 10:18:

Normaal zou de combinatie AMD FX-8350 / Asrock 990FX Extreme3 perfect moeten werken. Op de website van Asrock (CPU support list) staat wel een sterretje naast deze CPU. Ze raden aan om de koeling van deze procesoor wat te versterken en niet te werken met de 'meegeleverde' koeling uit. Maar bij normaal klassiek gebruik en zonder overklokken zou alles perfect moeten lopen !
Asrock kan roepen wat ze wil maar het is maar de vraag of je hier "perfect werken" onder kunt verstaan. De realiteit is dat de VRM's toch wat krap bemeten zijn voor de FX-8350.

Verwijderd

Topicstarter
Asrock kan roepen wat ze wil maar het is maar de vraag of je hier "perfect werken" onder kunt verstaan. De realiteit is dat de VRM's toch wat krap bemeten zijn voor de FX-8350.
De voltage regulator module ?
Zou die niet beter moeten zijn dan mijn voorganger?
Ik hou je op de hoogte over de resultaten !
Thanks!

Ik ben compleet radeloos, zou iemand wat advies/mogelijke oplossingen kunnen geven.

Nogmaals bedankt ~

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 06-07-2014 15:57 ]

• noguru
Verwijderd schreef op zondag 06 juli 2014 @ 15:55:
[...]

De voltage regulator module ?
Zou die niet beter moeten zijn dan mijn voorganger?
Nee, beide moederborden hebben in de CPU support list deze kleine lettertjes staan. (Ja hij doet het wel maar niet met de standaard koeler)

Het grote verschil tussen die 2 borden is de chipset, je nieuwe bord ondersteund SLI/Crossfire, de 97 chipset heeft die ondersteuning niet.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18:21

Nemesizz

Untouchable

Nouja, naast het verhaal van de VRM's (4+1 is niet aan te raden bij een octacore CPU) zou je misschien even bepaalde dingen nog kunnen checken;
RAM: HyperX kingston ddr3 16gb 1600mhz (ook aangepast in het bios naar 1600)
Wat is de orginele snelheid wat het moederbord instelt (via de SPD)? Probeer dat eens om te kijken of het systeem dan stabieler is (verschil tussen snelheden van RAM merk je amper, zowat alleen bij synthetische benchmarks). Als dat bijvoorbeeld 1333 is zou ik em daar even op laten en kijken of dat verbetering opleverd.
HDD: Seagate baracuda 7200rpm 2TB
SSD: HyperX Kingston 120GB
Hoe vol is de SSD?
En wat is de conditie van zowel SSD als HDD?
(HDD S.M.A.R.T waardes uitlezen en eventueel uitgebreide oppervlakte scan doen met een progje als HDTune, SSD is volgens mij een aparte variant van).

Maar gezien je hetzelfde probleem hebt op 2 systemen neig ik meer richting RAM, en eventueel die VRM's (al zou die dan gaan throttelen en niet apps laten crashen).

• Gusto
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 29-04-2021
Volgens de gebruikers op newegg, zijn er veel problemen met dit bordje in combinatie met een FX8150 of FX8350 : http://www.newegg.com/Pro...aspx?Item=N82E16813157281 ;(

Verwijderd

Topicstarter
Nemesizz schreef op zondag 06 juli 2014 @ 17:40:
Nouja, naast het verhaal van de VRM's (4+1 is niet aan te raden bij een octacore CPU) zou je misschien even bepaalde dingen nog kunnen checken;
[...]
Wat is de orginele snelheid wat het moederbord instelt (via de SPD)? Probeer dat eens om te kijken of het systeem dan stabieler is (verschil tussen snelheden van RAM merk je amper, zowat alleen bij synthetische benchmarks). Als dat bijvoorbeeld 1333 is zou ik em daar even op laten en kijken of dat verbetering opleverd.
[...]
Hoe vol is de SSD?
En wat is de conditie van zowel SSD als HDD?
(HDD S.M.A.R.T waardes uitlezen en eventueel uitgebreide oppervlakte scan doen met een progje als HDTune, SSD is volgens mij een aparte variant van).

Maar gezien je hetzelfde probleem hebt op 2 systemen neig ik meer richting RAM, en eventueel die VRM's (al zou die dan gaan throttelen en niet apps laten crashen).
Ik zal de ram frequentie weer aanpassen en de resultaten raporteren, de SSD & HDD zijn vrijwel leeg (90% vrije ruimte)
Nogsteeds radeloos!
noguru schreef op zondag 06 juli 2014 @ 17:38:
[...]
Nee, beide moederborden hebben in de CPU support list deze kleine lettertjes staan. (Ja hij doet het wel maar niet met de standaard koeler)

Het grote verschil tussen die 2 borden is de chipset, je nieuwe bord ondersteund SLI/Crossfire, de 97 chipset heeft die ondersteuning niet.
Er zit geen standaard cooler op, maar een custom 120x120mm led fan die op de oude CPU ook goed ze werk deed.

;( Pffft

Verwijderd

Ik heb ondertussen mijn PC samengesteld en, ik moet eerlijk zijn, ik ondervind geen problemen !
Games speel ik echter niet, ik gebruik hoofdzakelijk grafische programma's (3DStudio Max, Autocad, ...). Ik heb een paar tests gedaan (renderen) en alles verliep zonder problemen.

Ik heb wel een kleine koeler boven de VRM geplaats (links van de processor). Op forums werd dit aangeraden. Maar weet niet of dit echt een must is ...

Asrock 990FX Extreme3
AMD FX-8350
Crucial Ballistix Sport VLP 8 GB DIMM DDR3-1600 Kit van 2
Samsung 840 EVO 120 GB
Sapphire R7 250 2GB DDR3

Als ik alsnog een probleem ontdek zal ik dit zeker melden maar momenteel ben ik erg tevreden met mijn aankoop !

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Verwijderd schreef op woensdag 09 juli 2014 @ 19:09:
Ik heb ondertussen mijn PC samengesteld en, ik moet eerlijk zijn, ik ondervind geen problemen !
Games speel ik echter niet, ik gebruik hoofdzakelijk grafische programma's (3DStudio Max, Autocad, ...). Ik heb een paar tests gedaan (renderen) en alles verliep zonder problemen.

Ik heb wel een kleine koeler boven de VRM geplaats (links van de processor). Op forums werd dit aangeraden. Maar weet niet of dit echt een must is ...

Als ik alsnog een probleem ontdek zal ik dit zeker melden maar momenteel ben ik erg tevreden met mijn aankoop !
Moet je eens kijken met CPU-z of je kloksnelheden ook dalen tijdens het renderen (weet niet of het renderen met die programma's meer op de GPU leunt of CPU, en/of alle 8 cores gebruikt worden of niet).
Bij games valt throttelen meer op dan bij andere taken, als ik bijvoorbeeld een filmpje render valt het minder op (of het nou 8 minuten, 10 minuten of 20 minuten duurt ik ga er dan vanuit dat ie gewoon bezig is :P ), maar bij een game valt het natuurlijk heel erg op of ie nou 60FPS haalt en ineens inkakt naar 20FPS ofzo.

Fan richting VRM blazen is zeker aan te raden bij die borden, kan net dat kleine beetje schelen.
Helemaal bij veel custom heatsinks (alsin; niet de boxed koeler), die werken allemaal wel leuk om je CPU koel te houden, maar de koelribben van het blok en de van zitten dan vaak te hoog en blazen de lucht er bovenlangs ipv overheen.

• noguru
Nemesizz schreef op woensdag 09 juli 2014 @ 20:23:

Fan richting VRM blazen is zeker aan te raden bij die borden, kan net dat kleine beetje schelen.
Helemaal bij veel custom heatsinks (alsin; niet de boxed koeler), die werken allemaal wel leuk om je CPU koel te houden, maar de koelribben van het blok en de van zitten dan vaak te hoog en blazen de lucht er bovenlangs ipv overheen.
Zeker, dat is ook eigenlijk precies wat in die kleine lettertjes staat. En als het dan nog niet werkt mag wat mij betreft Asrock daarop aangesproken worden. Maar ze zouden er best wat duidelijker over mogen zijn want als je dit weet heb je toch een reden om een andere keuze te maken.

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

noguru schreef op woensdag 09 juli 2014 @ 21:00:
[...]

Zeker, dat is ook eigenlijk precies wat in die kleine lettertjes staat. En als het dan nog niet werkt mag wat mij betreft Asrock daarop aangesproken worden. Maar ze zouden er best wat duidelijker over mogen zijn want als je dit weet heb je toch een reden om een andere keuze te maken.
Het is niet alleen Asrock (helaas), andere fabrikanten kunnen er ook wat van helaas.
Grappig is wel dat Asrock later pas die kleine lettertjes heeft toegevoegd (van die topdown koeling), en volgens mij het aantal fases van de VRM's van de website verwijdert (kan het niet meer controleren, maar zou zweren dat het er eerst groot bij stond).

• Compuse
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 31-12-2025
En jouw seagate chirpt/tikt niet zo nu en dan? En is het tijdelijk, dus eventjes geduld of echt een herstart nodig?

Stealth3D, RAGE3D,i740, Voodoo, Viper V770, Voodoo3 2000, Geforce 256, GF2 GTS, Ti4200, FX5700, 6600GT, Radeon 9600, 9800, x800, HD2400, HD3850, HD5770, HD7950, GTX690, 780ti, 970, 980ti, 980m, 1050Ti, 1060, 1070, 1080, 3060m, 2060S, RTX3060ti, 4060

Verwijderd

Topicstarter
Dat lijkt me toch wel sterk hoor, ik heb 120mm fans bevestigd @1x front , 2x side ,1x back , 1custom op de cpu (2stock op de gpu) die alles koel houden. het mobo ligt gemiddeld op de 30 graden, en dat is met dit benouwde weer waar het al ruim 25/30 graden in de kamer is.

Maar, ik heb er nu zo een grote kamer ventilator naast gezet die volop de zijkant blaast (waar 2 fans lucht naar binnen zuigen, dat vervolgens door de back fan weer uit word geblazen )

Als het daad werkelijk een kwestie is van n warme VRM dan moet het nu toch gefixed zijn, en dan is het waarschijnlijk de custom CPU van met de heatsink die in de weg zit.
-------------

De Seagate tikt inderdaad soms wel ja.

Ook heb ik meerdere systeems kasten geprobeerd onderanderen van lian-li met een perfecte air-flow. Dit maakte echter geen verschil.

Ook ben ik de waardes na gelopen, hierbij kwam ik erachter dat mijn SSD ook niet op volle toeren draaid.

Die zit verbonden met een SATA3 kabel, echter wil windows niet starten op AHCI mode. en dus ben ik geforceerd het op IDE te laten.

:@

Verwijderd

Topicstarter
hmmm, nou moet ik zeggen dat sinds die grootte fan erbij staat naast de kast, ik het probleem niet meer ben tegen gekomen (tot nu dan, even afkloppen)

ook ben ik niet helemaal zeker over mijn bios-settings.

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen, daar ben ik wederom weer... :/

Het probleem doet zich nog steeds enkele keren voor, ik heb ondertussen alle waardes/settings ge double checked, en het ligt dus wel degelijk aan de VRM.

Wat zijn precies mijn mogelijkheden hier om het op te lossen?
Het is dus een warmte probleem neem ik aan? Iets van een extra cooler er op plaatsen indien mogelijk?

Ideeen aub!

• noMSforme
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-03-2022
Pagina: 1