Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Camera voor backpacken in Nieuw-Zeeland

Pagina: 1
Acties:

• 577607
  • Registratie: februari 2014
  • Laatst online: 26-05-2017
Beste Tweakers,

Ik ga eind September voor 6 maanden op vakantie naar New Zealand. Ik ga daar backpacken en ik zoek een geschikte camera daarvoor. Aangezien ik ga backpacken wil ik geen spiegelreflex camera, omdat deze vaak te zwaar/te groot zijn. Toch wil ik graag mooie foto's maken (duh) aangezien dit "once in the lifetime" kans is.

Ik zeg van te voren dat ik niet veel verstand heb over camera's en ik heb daar hulp voor nodig.

Ik zoek een?
Systeem- of compactcamera's.

Wat is je budget?
350 euro maximaal.

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik zat eerst te denken aan de Canon EOS M. Deze mist alleen de optie dat ik kan inzomen en ik denk dat ik dat nodig zal hebben in New Zealand.

Verder:
- Nikon Coolpix S9700
- Canon PowerShot S110
- Canon PowerShot SX700
- Canon PowerShot SX50
- Sony HX300 (misschien al te groot)
- Canon PowerShot SX280
- PANASONIC LUMIX DMC-TZ40
- Sony DSC-RX100
- NIKON 1 S1

Andere info:
GPS zou leuk zijn, niet nodig. Optische zoom is een must. Niet te groot en of te zwaar aangezien ik ga backpacken.

Mijn kennis is alleen zo beperkt dat ik naast de standaard dingen totaal het verschil (voor/nadelen) niet weet van deze camera's...

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen! Verdere ideeën zijn zeer welkom.

• The Eagle
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 08:59

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Dat kunnen we, maar je vraag is vrij standaard, en je hebt denk ik het hele fotografie subforum over het hoofd gezien. Anders had je deze ook wel gezien namelijk: [Aankoopadvies] Compactcamera

Je was niet de eerste met die vraag, en daar zitten de experts :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• FeaR
  • Registratie: maart 2007
  • Nu online

FeaR

ModeratoR Consumentenelektronica

In GoT we trust

> FVH

PSN-ID: FeaR1986 || Xbox Live Gamertag: FeaR1986

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• leendertv
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 20-03 00:28
350 euro lijkt me te weinig als investering voor een systeemcamera of DSLR met lenzen.
Voor dat bedrag kun je denk ik beter een goede compactcamera kopen.

Maar wat zijn je eisen?
Meestal is het kiezen tussen veel zoom en een minder lichtsterke en lagere kwaliteit lens.
Of weinig zoom maar een lichtsterke en goede kwaliteit lens.

Wat ga je vooral fotograferen?
Mensen, steden, landschappen, vogels... etc.

[Voor 3% gewijzigd door leendertv op 05-07-2014 21:24]

• 577607
quote:
The Eagle schreef op zaterdag 05 juli 2014 @ 20:44:
Dat kunnen we, maar je vraag is vrij standaard, en je hebt denk ik het hele fotografie subforum over het hoofd gezien. Anders had je deze ook wel gezien namelijk: [Aankoopadvies] Compactcamera

Je was niet de eerste met die vraag, en daar zitten de experts :)
Ja, die had ik over het hoofd gezien ;)
quote:
350 euro lijkt me te weinig als investering voor een systeemcamera of DSLR met lenzen.
Voor dat bedrag kun je denk ik beter een goede compactcamera kopen.

Maar wat zijn je eisen?
Meestal is het kiezen tussen veel zoom en een minder lichtsterke en lagere kwaliteit lens.
Of weinig zoom maar een lichtsterke en goede kwaliteit lens.

Wat ga je vooral fotograferen?
Mensen, steden, landschappen, vogels... etc.
350 is echt mijn max helaas. NZ is duur.

Ik denk dat ik vooral de natuur zal gaan fotograferen. Landschappen/dieren.

• BlaTieBla
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 07-04 08:40

BlaTieBla

Blake Returns

Een relatief jonge Lumix LX camera of een Olympus XZ. Compacte camera met zoom lens waar hele mooie platen uitkomen. Voldoende wijd voor landschap en zoom tot circa 70mm (35mm eq.)

foto's - thuis - twitter - leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

• The Eagle
  • Laatst online: 08:59

The Eagle

I wear my sunglasses at night

In dat geval zou ik zeker voor de Olympus gaan. Panasonic is best leuk, maar bij Olympus hebben ze even iets meer ervaring met camera's. Ze doen niks anders, terwijl Pana alles maakt waar een stekker aan zit.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• leendertv
Panasonic maakt hele goede camera's:
LX7, FZ100, FZ1000, GM1, GX7, GH4
Allemaal bovengemiddeld goede camera's waar zelfs Canon nog jaloers op kan zijn.

• Jasper
  • Registratie: juni 1999
  • Laatst online: 10:50
RX100. Zie dpreview & steve huff. Top kwaliteit vanwege de iets grotere sensor.

@jvdmeij op Instagram

• leendertv
Wel 100 euro over het budget.
En dan komt er nog een geheugenkaart, tasje... bij.

Wel een hele mooie camera.

• TDB
  • Registratie: oktober 2000
  • Nu online
Ga voor de Sony DSC HX300. Mooie camera, GPS, HD video, Panorama foto's, veel mogelijkheden, goed inzoomen.

[Voor 60% gewijzigd door TDB op 05-07-2014 23:27]

PSN: TDBtje

• Barrycade
  • Registratie: november 2003
  • Nu online

Barrycade

]3/\/?/?`/(/\|)[-

Ik ben zelf in NZ geweest en ik heb daar zo'n beetje alles op groothoek geschoten voor de landschappen.
Ik neem aan dat je al hebt gesnuffeld op bv Flickr wat voor soort foto's je daar wil gaan maken?

Superzoom lijkt leuk, maar lijkt me niet direct nodig; De Kea's zitten op je auto als je geluk hebt, Moeraki Boulders kan je gewoon naar toe lopen. De pinguins op het Zuider Eiland lopen voor je neus langs (als je in het goede seizoen daar bent). Doubtfull Sound zou je wellicht wat kunnen zoomen op de watervallen, of eventueel de dolfijnen die rond de boot zwemmen. Maar ook daar kom je aardig weg met 55 mm van een Crop camera.

Dus een EOS M/Sony Nex met een 18-55 kitlens zou je redelijk genoeg aan moeten hebben. Met als voordeel dat de output van die camera's vaak veel beter is dan de compact travel zooms omdat die laatste vaker een kleinere sensor hebben.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• 577607
Iedereen bedankt voor je reactie.
quote:
Barrycade schreef op zaterdag 05 juli 2014 @ 23:58:
Ik ben zelf in NZ geweest en ik heb daar zo'n beetje alles op groothoek geschoten voor de landschappen.
Ik neem aan dat je al hebt gesnuffeld op bv Flickr wat voor soort foto's je daar wil gaan maken?

Superzoom lijkt leuk, maar lijkt me niet direct nodig; De Kea's zitten op je auto als je geluk hebt, Moeraki Boulders kan je gewoon naar toe lopen. De pinguins op het Zuider Eiland lopen voor je neus langs (als je in het goede seizoen daar bent). Doubtfull Sound zou je wellicht wat kunnen zoomen op de watervallen, of eventueel de dolfijnen die rond de boot zwemmen. Maar ook daar kom je aardig weg met 55 mm van een Crop camera.

Dus een EOS M/Sony Nex met een 18-55 kitlens zou je redelijk genoeg aan moeten hebben. Met als voordeel dat de output van die camera's vaak veel beter is dan de compact travel zooms omdat die laatste vaker een kleinere sensor hebben.
Bedankt voor je reactie! Ik heb zelf ook de Sony Cyber shot RX100 gezien. Is de EOS M/SOny Nex alsnog de beste keus?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jasper
  • Registratie: juni 1999
  • Laatst online: 10:50
quote:
Ik heb zelf ook de Sony Cyber shot RX100 gezien. Is de EOS M/SOny Nex alsnog de beste keus?
Denk ook na over hoe eenvoudig het is om mee te nemen. De RX100 gaat je broek/jaszak in, de andere 2 die je noemt zijn een stuk groter.

Ik heb zelf in Nieuw Zeeland alles met de Ricoh GR geschoten. Die heeft enkel 28mm, dus geen totaal geen zoom mogelijkheid. Door jezelf te beperken ga je bewuster kijken naar je onderwerp.

1 - Milford Sound bij zonsondergang
http://farm6.staticflickr.com/5488/11232569903_9ceee429b9_z.jpg

2 - Milford Sound bij zonsopkomst, vanuit een kayak
http://farm3.staticflickr.com/2877/11336062113_dc7c62e2b8_z.jpg

3 - Emerald Lakes in Tongariro National Park
http://farm8.staticflickr.com/7341/11336016804_e9c50eca20_z.jpg

4 - Bekende boom bij Wanak
https://farm8.staticflickr.com/7404/11431748435_31fdb6f805_z.jpg

[Voor 11% gewijzigd door Jasper op 06-07-2014 10:16]

@jvdmeij op Instagram

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mercapto
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 11:02
Ik ben er twee keer geweest. De eerste keer met DSLR en een paar leuke lenzen (D700, 16-35, 70-300, statief...etc) , de tweede keer met een compactcameraatje (Canon SX220HS).
Beide keren weinig spijt van m'n keuze gehad, alleen de compact had erg korrelige fotos af en toe.
Met de DSLR bergen op en af geweest, op het water, op sneeuw, ijs, puin, de bossen in, de duinen in, het gevaarlijkste was voor mij en mn camera Queenstown ;)

Ik ga binnenkort weer en neem dan waarschijnlijk wel weer m'n DSLR mee, als ik dan toch een compact/systeem camera mee neem dan zou ik voor iets gaan met goede low-light mogelijkheden, weinig zoom, raw mogelijkheid en als het even kan de beste optie voor panoramas.

@Jasper mooi :D

[Voor 3% gewijzigd door mercapto op 06-07-2014 10:41]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 10:24
Aah als je het leuk vind, neem zo'n gorillapod mee. Dat is een superklein, licht maar flexibel statiefje.. Kan je je camera bijvoorbeeld aan een hekje boven het water hangen om toch die waterval met langere sluitertijd te fotograferen.. :9

Acties:
  • 0Henk 'm!

• 577607
@Jasper Prachtig!

Ik heb mijn keuze gemaakt en ik ga voor de systeemcamera categorie.

Naast de EOS M/Sony Nex en de Sony Cyber shot RX100, zijn er nog betere/andere camera's rond de 350 euro? Ik heb hier helaas geen verstand van, ik zou eerst moeten spelen voordat ik het principe doorheb..

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Anoniem: 181786
  • Registratie: juli 2006
  • Niet online
Kijk eens of er een Olympus E-PM2 voor dat geld te krijgen is.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• tobiasvs
  • Registratie: februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

De RX100 is geen systeemcamera, maar dat terzijde. Ik zou eigenlijk niet weten waarom jij nou net een systeemcamera zou moeten hebben. De voordelen van de mogelijkheid tot het wisselen van lenzen wegen op reis niet altijd op tegen het nadeel van extra gewicht, grotere camera en het meezeulen van extra lenzen. Daarnaast moet je die lenzen dan ook nog eens erbij kopen.

Aangezien je aangeeft het vooral compact te willen houden, denk ik dat een goede compact je meer plezier zal opleveren dan een systeemcamera. Je hebt nog geen enkele reden genoemd waarom je een systeemcamera zou moeten kiezen. Compactcamera's zijn niet per definitie slechtere camera's. De RX100 is daar een uitstekend voorbeeld van. Dat is een pracht van een camera en biedt in jouw geval denk ik het meeste.

Als je echt graag een systeemcamera wil, dan is een EOS M op dit moment een goedkope keuze die erg veel waar voor z'n geld biedt.

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: november 2003
  • Nu online

Barrycade

]3/\/?/?`/(/\|)[-

Waarom zou je met een systeemcamera allerlei lenzen moeten meeslepen?

In de meeste gevallen kan je prima uit met de standaard lens die bijgeleverd wordt. En deze zijn tegenwoordig ook niet meer net zo groot als hun dSLR broertjes. De 16-50 van Sony en de 14-40 kitlenzen van Olympus en Panasonic zijn tegenwoordig erg klein bij niet gebruikte stand. Sony Alpha 5000 (NEX) body is net zo groot als de NX100 body.

Voordeel is daar wel dat je gewoon een prima sensor aan boord hebt en ondanks dat het kitlenzen heten prima resultaten afleveren.

De RX100 valt trouwens alleen in de oorspronkelijke uitgave binnen het budget van GloryGunsZ, versie II en III zijn al ruim boven budget.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• fluppie007
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 06-04 10:43
Zelf zit ik in hetzelfde schuitje en ben op zoek naar een camera voor wanneer ik men EOS 550D (17-55mm f/2.8 IS USM en 70-200mm f/2.8 IS USM II niet wens mee te zeulen).

Mijn lijstje:
- Sony RX100 1e gen (50 euro cashback lopende indien via geautoriseerde dealer, dus 399 euro)
- Panasonic LX7 (kleinere sensor maar lichtsterker op telezoom stand dan de RX100 1e generatie, 349 euro)

Geen idee of de 20MP vs. 10MP zoveel uitmaakt...

Ofwel een pak duurder:
- Sony RX100 III (lichtsterker in tele stand tov gen. 1 & 2 maar duur, 849 euro)
- Panasonic LX8 (nog aan te kondigen, zou 4K video hebben, 1" sensor en +- 800 dollar kosten)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ChicaneBT
  • Niet online

ChicaneBT

.:Porsche:.

quote:
fluppie007 schreef op maandag 07 juli 2014 @ 17:20:
Zelf zit ik in hetzelfde schuitje en ben op zoek naar een camera voor wanneer ik men EOS 550D (17-55mm f/2.8 IS USM en 70-200mm f/2.8 IS USM II niet wens mee te zeulen).

Mijn lijstje:
- Sony RX100 1e gen (50 euro cashback lopende indien via geautoriseerde dealer, dus 399 euro)
- Panasonic LX7 (kleinere sensor maar lichtsterker op telezoom stand dan de RX100 1e generatie, 349 euro)

Geen idee of de 20MP vs. 10MP zoveel uitmaakt...

Ofwel een pak duurder:
- Sony RX100 III (lichtsterker in tele stand tov gen. 1 & 2 maar duur, 849 euro)
- Panasonic LX8 (nog aan te kondigen, zou 4K video hebben, 1" sensor en +- 800 dollar kosten)
Misschien is die Ricoh van hierboven wat voor je: pricewatch: Ricoh GR Zwart Zeker als je toch een beetje ook naar veel duurdere camera's zit te kijken. Die Ricoh zit daar met 650 euro tussenin en komt met een normale APS-C sensor. Voor ervaringen en reviews zie: Ricoh GR (APS-C): The Streetshooters Camera

[Voor 4% gewijzigd door ChicaneBT op 07-07-2014 17:25]

....911....

Acties:
  • 0Henk 'm!

• tobiasvs
  • Registratie: februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Een grote, goede sensor lijkt me niet het allerbelangrijkst in dit geval. Ik begrijp best dat een E-PM2 met kitlens prima resultaten af kan leveren, maar dat kan de RX100 ook. Ik vind het zelf niet erg logisch om een camera die gemaakt is voor het wisselen van lenzen aan te bevelen aan iemand die dat niet van plan is. De RX100 is met 213 gram toch wel een stuk lichter dan de E-PM2 met kitlens (382 gram), iets wat met 6 maanden backpacken wel belangrijk kan zijn.

De LX7 is ook een mooie optie: http://snapsort.com/compa...-Sony-Cybershot-DSC-RX100

Maar misschien is het handig als de TS zelf even aangeeft wat hij verder nog zoekt in een camera? We hebben nu:
- niet al te groot
- niet al te zwaar
- optische zoom
Dat zijn nou niet meteen de meest strakke criteria.

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sjekster
  • Laatst online: 08:04
En niet vergeten: volgens mij zullen veel foto's in NZ gewoon in goed licht overdag genomen worden, dan is de sensor grootte / lichtsterkte lens misschien niet de grootste prioriteit. Misschien dat een goede compact met iets kleinere sensor dus helemaal niet zo'n probleem is.

Flickr | Olympus E-M1 + E-M10

Acties:
  • 0Henk 'm!

• B-Gerard
  • Registratie: april 2014
  • Laatst online: 04-07-2016
Ik heb zelf een NIKON COOLPIX S8200. Werkelijk onvoorstelbaar wat voor een kwaliteiten zo'n klein ding heeft. Echt ontzettend scherpe foto's. Soms maak ik een foto van een plant, en dan vliegt er een mug in beeld. Als ik op dat moment afdruk, zie je iedere poot afzonderlijk, niks is wazig.
Maar ook landschappen e.d. zijn heel scherp, als je achteraf inzoomt (dus de foto bijsnijd) blijft het heel scherp.

Maar...
ik zit er over te denken om de camera te verkopen, omdat ik graag een videocamera wil kopen.
En, ruim onder de 350 euro. Hij is licht, compact en heeft 18 megapixels, en er is ook nog eens altijd erg voorzichtig mee omgegaan...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ChicaneBT
  • Niet online

ChicaneBT

.:Porsche:.

quote:
B-Gerard schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 17:15:
Ik heb zelf een NIKON COOLPIX S8200. Werkelijk onvoorstelbaar wat voor een kwaliteiten zo'n klein ding heeft. Echt ontzettend scherpe foto's. Soms maak ik een foto van een plant, en dan vliegt er een mug in beeld. Als ik op dat moment afdruk, zie je iedere poot afzonderlijk, niks is wazig.
Maar ook landschappen e.d. zijn heel scherp, als je achteraf inzoomt (dus de foto bijsnijd) blijft het heel scherp.

Maar...
ik zit er over te denken om de camera te verkopen, omdat ik graag een videocamera wil kopen.
En, ruim onder de 350 euro. Hij is licht, compact en heeft 18 megapixels, en er is ook nog eens altijd erg voorzichtig mee omgegaan...
Check dit topic: [Aankoopadvies] Compactcamera en lees even de topicstart door.

....911....

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 10:16

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

quote:
Ik zat eerst te denken aan de Canon EOS M. Deze mist alleen de optie dat ik kan inzomen en ik denk dat ik dat nodig zal hebben in New Zealand.
Ehh, je kunt op de EOS M gewoon een zoomlens zetten, met de EF-M -> EF adapter ook gewoon alle Canon EF objectieven. Zoomen kun je dus prima ;)

www.maartendeboer.net
1D X | 1Ds Mark III | 1N | 5Ds | Zeiss Milvus 1.4/85 | Zeiss Otus 1.4/55 | Zeiss Milvus 1.4/25

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mercapto
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 11:02
Wat voor foto's je maakt in NZ hangt ook aardig af van je manier van reizen en slapen.
Als je een auto koopt of een busje huurt en in een tent of het busje slaapt heb je veel vrijheid om bij zonsondergang en zonsopgang te fotograferen, met het openbaar vervoer of bijvoorbeeld een Stray reis heb je minder invloed op je schema.
Met een Sony RX100-1, Lumix LF1 of een Canon S120 zou ik zelf erg blij zijn geweest (naast m'n DSLR :P)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sjekster
  • Laatst online: 08:04
Zonsondergang / opkomst zijn statief foto momentjes bij uitstek (althans voor mij). Maar ook zonder statief is het goed te doen IMO.

Flickr | Olympus E-M1 + E-M10

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 11:15
De Sony RX100 heeft een 1" sensor, net als de Nikon 1 serie. Is dat dan niet iets? De Nikon 1 J3 bijvoorbeeld doet een krappe 300 Euro inclusief 10-30mm VR lens. Lijkt mij op papier ook een goed alternatief?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ChrisLNFF
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 09:02
Toen ik er was heb ik toch wel veel gebruik gemaakt van mijn zoomlens (50-200mm). Neem er nog een wide angle bij en je bent compleet. Geweldig mooi land!

• Sytsuuh
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 23-05-2018
Ik heb zelf een jaar geleden een Nikon P7100 meegenomen op reis. Prima foto's mee kunnen maken. Grotere sensor dan meeste compacts en ook mogelijkheid om in RAW te schieten (voor nabewerking). Verder is het net een kleine spiegelreflex, gezien het aantal knoppen en instelmogelijkheden. Ik vind het een heerlijk cameraatje. Misschien kijken of een 2e hands P7800 binnen jouw budget valt?
Hij is alleen wel wat groter dan een normale compact, dus je stopt hem niet lekker in je broekzak. Of heb je ook zo'n broek met van die zakken aan de zijkant? :p

• Achiel007
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 11:31
Ga zelf in november naar Nieuw-Zeeland. Alleen een vulkaan bezoeken op het noordereiland met een helicopter (White Island en mount Tarawera) en voor de rest 4 weken rondrijden op het zuidereiland.

Qua fotografie ben ik geupgrade van een oude panasonic tz-3 naar een Fujifilm X-e2 met de standaard 18-55 lens. Zou het kunnen zonder zoomlens? Anders schaf ik die pas volgend jaar aan omdat ik ook graag rally fotografeer. Ook onnodig shouwen voorkom ik zo.

• McVirusS
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 03-04 00:55
Als mijn budget €350 zou zijn zou ik een RX100 halen. Heb zelf een Nikon D7000 en een Sony RX100M2. Die RX100 is echt briljant, komen ontzettend mooie foto's uit en is lekker compact. Omdat hij zo compact is neem je 'm makkelijk mee en zit hij ook niet zo erg in de weg.

Op die RX100 zit echt een briljante lens en het is echt niet zomaar weer een compact camera. Als je voor fotokwaliteit wilt gaan zou ik een RX100 verkiezen boven een andere compact met "super zoom". Ik denk dat je budget net te klein is voor een systeemcamera met een lens van zelfde kwaliteit als die van de RX100.

En ik denk dat je ook wel blij wordt van het gewicht van een RX100 :).

Lees ook dit artikel eens:
What camera should I buy? Why, the RX100 of course! by Allan Mcleod Roney

• ChrisLNFF
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 09:02
quote:
Achiel007 schreef op woensdag 16 juli 2014 @ 17:58:
Ga zelf in november naar Nieuw-Zeeland. Alleen een vulkaan bezoeken op het noordereiland met een helicopter (White Island en mount Tarawera) en voor de rest 4 weken rondrijden op het zuidereiland.
Zonde, ik vond het meest noordelijke puntje v/h noordereiland een van de mooiste plekjes van NZ. (Cape Reinga)

• bilgy_no1
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 28-02 17:12
Ik ga zelf in september naar Japan, ook rondreizend, en kijk nu naar de RX100 of de Panasonic Lumix GM1 met kit lens. Bij die laatste zou ik dan naast de kitlens ook mijn Lumix 20mm/1.7 'pancake' meenemen en de Olympus 45mm/1.8 voor iets meer bereik. Dat is echter al met al een stuk boven jouw budget. Bovendien is dat meer inpakken en meer gedoe met lenzen wisselen.

Als je het kunt veroorloven lijkt de RX100 de beste compact. Een goed alternatief is de Olympus XZ-2, volgens dpreview een prettiger camera in gebruik en ook met goede beeldkwaliteit voor een compact. Deze kost nu €329 volgens de pricewatch en heeft een 1/1.7" sensor in plaats van de 1/2.3" zoals in de meeste andere compacts. Lumix LX7, Canon S120, Nikon P330 zitten in dezelfde klasse qua sensor (RX100 heeft een 1" sensor, dus flink groter). De Olympus heeft het voordeel van een groot diafragma in de telezoom, waardoor je mooiere portretten kunt maken met een onscherpe achtergrond.

Ik raad je in ieder geval aan om de camera's ook eens in de winkel te proberen. Sommigen liggen gewoon niet lekker in de hand, of hebben heel onhandige interfaces. De bovengenoemde Olympus heeft bijvoorbeeld een touch screen en de Sony niet. Als je dat van je telefoon gewend bent is dat wellicht prettiger.
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True