Toon posts:

Solidworks en game PC ongeveer 1200euro

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal! Ik heb al een beetje onderzoek gedaan, maar dit is mijn eerste build ooit dus kan vast wel veel advies gebruiken.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Op het werk doe ik veel met solidworks en neem mijn werk vaak mee naar huis. Dus lekker solidworks draaien is wel belangrijk voor me. Assemblies kunnen wel groot en complex zijn. Realview in solidworks gebruik ik niet echt, dus een Quadro of Firepro is denk ik niet nodig.
Ontspannen is ook belangrijk dus wil ik er ook mee kunnen gamen! Verder render ik af en toe wat van mijn 3Dmodellen in programma's zoals Keyshot.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Iets tussen de 1000 en 1500 euro of zo. Op een gegeven moment is er sprake van diminishing returns en ik wil niet onnodig geld uitgeven. Assemblage probeer ik zelf.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb al een monitor.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik denk dat de processor het belangrijkste is. Solidworks (2012) gebruikt maar 1 core, dus die moet dan wel snel zijn. Ook voor snel renderen is de processor belangrijk, maar dan zijn meer cores juist weer goed.
Ik denk dat de i7 4790 een mooie keuze voor me is.
Een grafische kaart waar ik een beetje mee kan gamen wil ik wel, maar het moet ook geen problemen geven met solidworks. Ik weet van anderen dat Radeons wat meer problemen geven en dat de GTX 760 goed werkt. Ik denk dus niet dat het nodig is om de stap te maken naar een Quadro of Firepro, wat duur zal worden als ik er ook nog mee ga gamen.
Veel RAM is belangrijk voor grote assemblies.
Moederbord heb ik geen goed idee over.
Ik wil dat hij niet te luid is dus een Fractal R4 en een apparte cooler lijken wel prima.
Ik weet niet zeker of Windows 8.1 goed werkt met Solidworks 2012. Ik zie conflicterende dingen online. Solidworks zelf zegt dat het niet ondersteund is, maar op een paar plekken online zeggen mensen het wel te draaien. Weet iemand hier iets van?

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nvidia dus voor graphics, omdat ik gehoord heb dat dat minder problemen geeft met solidworks. Verder heb ik veel vertrouwen in ASUS en hun bouwkwaliteit, maar die mening is meer gebaseerd volledige systemen van hun.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
niet te al luid.

Ga je overklokken?
Omdat dit mijn eerste zelf geassembleerde systeem is ben ik erg huiverig om te overklokken, maar begrijp wel dat het in mijn situatie wel handig kan zijn omdat de snelheid van de processor veel verschil kan maken in solidworks en met renderen.

Dit is mijn build zoals ik hem nu heb. Als ik meer zou uitgeven wat zou ik dan verbeteren, of heeft dat niet meer zoveel effect? Alvast super bedankt voor jullie hulp!

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-4790 Boxed€ 254,90€ 254,90
1Asus Z97-A€ 128,04€ 128,04
1Asus GTX760-DC2OC-2GD5€ 207,95€ 207,95
1Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB€ 67,79€ 67,79
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 82,85€ 82,85
1Intel Dual Band Wireless-AC 7260 Plus Bluetooth€ 19,25€ 19,25
1Microsoft Windows 8.1 EN OEM 64-bit€ 82,45€ 82,45
1Cooler Master Hyper 212 EVO€ 25,95€ 25,95
1Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU€ 120,45€ 120,45
1Asus DRW-24F1ST Zwart€ 14,90€ 14,90
1Seasonic M12II 620W€ 81,60€ 81,60
1Samsung 840 EVO 250GB€ 102,99€ 102,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.189,12

• mirp
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 31-07-2022
een overklokbare processor zou wel handig zijn

pricewatch: DeepCool Gamer Storm Lucifer

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
En vervolgens adviseer je een een of andere pauper koeler?

Vette setup hoor ts. Alleen twijfel ik aan de voeding, ik weet niet wat voor kwaliteit Seasonic levert.

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

• mirp
warhamstr schreef op vrijdag 04 juli 2014 @ 23:23:
En vervolgens adviseer je een een of andere pauper koeler?
klets niet en waar baseer je je op

Verwijderd

Het lijkt me dat we met de Tranquillo rev. 2 en de Scythe Mygen 3 PCGH twee bewezen koelers hebben, ik zie geen reden om een andere te halen :)

• mirp
Verwijderd schreef op vrijdag 04 juli 2014 @ 23:33:
Het lijkt me dat we met de Tranquillo rev. 2 en de Scythe Mygen 3 PCGH twee bewezen koelers hebben, ik zie geen reden om een andere te halen :)
zucht, gaan we nu zeuren om een koeler die goed en goedkoop is

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties!
ik begrijp dat overklokken goed kan zijn, zeker voor mijn functies, maar lees verschillende dingen erover. Sommige mensen schrijven dat het zo makkelijk is als een nummertje verhogen in de bios en de stock cooler vervangen met een betere. Andere zeggen dat het de moeite en risico niet waard is.
Omdat het mijn eerste build is, dacht ik om gewoon voor het veilige te gaan.

warhamstr, hier op tweakers krijgt deze veel goede reviews en ook op pcpartpicker. Ook op logicalincrements wordt hij meerdere keren genoemd. Ik zelf weet er niet zoveel van, dus als je andere goede suggesties sta ik daar natuurlijk ook open voor!

Verwijderd

mirp schreef op vrijdag 04 juli 2014 @ 23:37:
[...]

zucht, gaan we nu zeuren om een koeler die goed en goedkoop is
:? Zijn de Tranquillo en de Mugen dat niet dan? Hoe meer koeling, hoe beter, zeker bij renderen en dergelijke. Nogmaals, waarom afwijken van de bewezen koelers?
Verwijderd schreef op vrijdag 04 juli 2014 @ 23:37:
Bedankt voor jullie reacties!
ik begrijp dat overklokken goed kan zijn, zeker voor mijn functies, maar lees verschillende dingen erover. Sommige mensen schrijven dat het zo makkelijk is als een nummertje verhogen in de bios en de stock cooler vervangen met een betere. Andere zeggen dat het de moeite en risico niet waard is.
Omdat het mijn eerste build is, dacht ik om gewoon voor het veilige te gaan.

warhamstr, hier op tweakers krijgt deze veel goede reviews en ook op pcpartpicker. Ook op logicalincrements wordt hij meerdere keren genoemd. Ik zelf weet er niet zoveel van, dus als je andere goede suggesties sta ik daar natuurlijk ook open voor!
Overclocken stelt niks voor en is helemaal veilig zolang je goede PSU, VRM's en een goede koeler hebt :) Dus dan moet je even kijken hoeveel procent snelheidswinst je er waarschijnlijk uit kan halen, en dat dan afzetten tegen hoe veel meer het kost.

Overigens, wat Warhamstr zegt: Seasonic is het beste merk voor PSU's, punt. Gewoon lekker halen ;)

[ Voor 63% gewijzigd door Verwijderd op 04-07-2014 23:41 ]

• warhamstr
Een van de luchtkoelers die genoemd worden zijn prima, en anders zo'n kant en klare waterkoeler. Die brengt de warmte wat sneller buiten de kast.

• mirp
Verwijderd schreef op vrijdag 04 juli 2014 @ 23:38:
[...]

:? Zijn de Tranquillo en de Mugen dat niet dan? Hoe meer koeling, hoe beter, zeker bij renderen en dergelijke. Nogmaals, waarom afwijken van de bewezen koelers?
heb jij soms niks beters te doen

@supremedestiny

lees je een beetje in mbt overklokken met dat bord

zo kan je beter een goede keuze maken

Verwijderd

warhamstr schreef op vrijdag 04 juli 2014 @ 23:41:
Een van de luchtkoelers die genoemd worden zijn prima, en anders zo'n kant en klare waterkoeler. Die brengt de warmte wat sneller buiten de kast.
Mwah, waterkoelen heeft nauwelijks meerwaarde op een goede luchtkoeler, maar kost wel veel meer. Ik zou het persoonlijk niet doen, tenzij je een FX 9590 hebt ofzo.
mirp schreef op vrijdag 04 juli 2014 @ 23:41:
[...]

@supremedestiny

Ik adviseer hier de TS bewezen kwaliteit, dat is een heel goede bezigheid. Ik snap niet dat je zo geagiteerd reageert?

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 04-07-2014 23:42 ]

Verwijderd

Topicstarter
warhamstr schreef op vrijdag 04 juli 2014 @ 23:41:
Ik lees dat mid-range waterkoelers minder presteren dan zelfde prijs lucht koelers. Klopt dat?

• warhamstr
[...]

@supremedestiny

Wat heeft een cpu koeler te maken met het moederbord?

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 30-03 22:08
De enige deepcool koeler waar ik mee heb gewerkt paste niet eens om de cpu bracket heen van het moederbord, dat vind ik al genoeg reden om een merk af te schrijven:)

Overclocken kan inderdaad een significante boost op leveren aan raw prestaties, maar ook instabiliteit opleveren als het niet goed gedaan wordt. Aangezien je er zelf huiverig voor bent kan je er ook voor kiezen om het nog niet te doen, en eventueel later pas te doen. (Dan moet er wel voor een processor gekozen worden met een k erachter. Alleen die kunnen geoverclocked worden).

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 04 juli 2014 @ 23:43:
[...]

Ik lees dat mid-range waterkoelers minder presteren dan zelfde prijs lucht koelers. Klopt dat?
Kort antwoord: 9 van de 10 keer wel ja.
warhamstr schreef op vrijdag 04 juli 2014 @ 23:43:
[...]

Wat heeft een cpu koeler te maken met het moederbord?
Denk dat hij bedoelt dat je moederbord zeer van belang is bij overclocken, het moet namelijk goede VRM's en genoeg power phases hebben.

• warhamstr
Verwijderd schreef op vrijdag 04 juli 2014 @ 23:43:
[...]

Ik heb goede ervaring met een H80i op een FX-8350, mijn ervaring is dat de temperaturen veel stabieler zijn dan onder direct lucht.

Verwijderd

Topicstarter
[...]

@supremedestiny

Het gaat meer om overklokken in het algemeen waar ik bang voor ben met mijn beperkte kennis. Het is mijn eerste build en het is geen goedkope, dus ben ik wat huiverig.
Van wat ik lees kan overklokken op dat moederbord wel prima. (maar of dat 'prima' is voor iemand met ervaring, of een newbie zoals ik weet ik niet)

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 04-07-2014 23:46 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 04 juli 2014 @ 23:45:
[...]

Het gaat meer om overklokken in het algemeen waar ik bang voor ben met mijn beperkte kennis. Het is mijn eerste build en het is geen goedkope, dus ben ik wat huiverig.
Van wat ik lees kan overklokken op dat moederbord wel prima. (maar of dat 'prima' is voor iemand met ervaring, of een newbie zoals ik weet ik niet)
Mwah, kwestie van de multiplier omhoog gooien, Prime95 draaien, voltage iets omhoog als je een BSOD krijgt, temperatuur monitoren en dit een aantal keer herhalen. Piece of cake ;)

Het is wel belangrijk om te kijken of jouw specifiek gebruik ook echt sneller word van overclocken. Als het maar een paar procent scheelt met stock, dan kan je net zo goed het geld in je zak houden natuurlijk.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 04-07-2014 23:51 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 04 juli 2014 @ 23:49:
[...]

Mwah, kwestie van de multiplier omhoog gooien, Prime95 draaien, voltage iets omhoog als je een BSOD krijgt, temperatuur monitoren en dit een aantal keer herhalen. Piece of cake ;)

Het is wel belangrijk om te kijken of jouw specifiek gebruik ook echt sneller word van overclocken. Als het maar een paar procent scheelt met stock, dan kan je net zo goed het geld in je zak houden natuurlijk.
Bedankt voor je reactie!
Ik denk dat waar ik het voor gebruik, overklokken wel een verschil kan maken. In rebuilden van solidworks assemblies gaat op een enkele core. En ik doe alleen CPU renderen, dus dan is het ook wel handig.
Maar je noemt al wat meer stappen dan de vorige persoon die zei dat het super simpel was...

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 04 juli 2014 @ 23:56:
[...]

Bedankt voor je reactie!
Ik denk dat waar ik het voor gebruik, overklokken wel een verschil kan maken. In rebuilden van solidworks assemblies gaat op een enkele core. En ik doe alleen CPU renderen, dus dan is het ook wel handig.
Maar je noemt al wat meer stappen dan de vorige persoon die zei dat het super simpel was...
De single core performance kan er aardig oo vooruit gaan, dus dan zou het nuttig zijn. Het beste wat je kan doen is je veel inlezen over overclocken totdat je duidelijk hebt wat het is en hoe je het in grote lijnen doet. Dan kan je voor jezelf beslissen of je her wilt doen :) Heb je niet een oude PC staan waarop je kan overclocken? In de kern zal het op die oude PC hetzelfde gaan als op je nieuwe, en zo'n oude kan je wel een beetje plagen zonder dat dat erg is

Maar, overclocken in een notendop:

Base clock x multiplier maakt je effectieve snelheid. De base clock bepaalt ook de snelheid van je RAM, de PCI lanes, en nog een zwik andere dingen. Omdat die andere dingen niet gemaakt zijn om over te clocken, wil je de base clock zo veel mogelijk met rust laten.

De stappen:
-Gooi in de BIOS je multiplier omhoog met 1x
- reboot
- draai prime95 met small fft's en monitor de temperatuur van de CPU
-geen BSOD's of te hoge temps voor een aantal minuten? Rebooten en herhalen.
-BSOD's? Je Vcore (voltage van de CPU) wat omhoog gooien, rebooten en weer testen.
-temps nog steeds goed en geen BSOD's meer? Multiplier omhoog en weer prime95 draaien.
-temps niet goed of BSOD's? Dan heb je de grens bereikt, iets hieronder gaan zitten en prime95 een paar uur laten draaien. Als dat stabiel is zit je goed.

Dat is het wel zo'n beetje, hopen dat ik geen stappen vergeet :+ En uiteraard probeer je tijdens overclocken allerlei combinaties uit, dus bijvoorbeeld de Vcore omlaag proberen te krijgen zodra je een stabiele maximale overclock hebt. Dan word je CPU minder heet, slijt hij minder, minder lawaai, minder stroomverbruik etcetera. Maar eerst moet je je maar eens gaan inlezen :p

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 05 juli 2014 @ 00:09:
[...]

De single core performance kan er aardig oo vooruit gaan, dus dan zou het nuttig zijn. Het beste wat je kan doen is je veel inlezen over overclocken totdat je duidelijk hebt wat het is en hoe je het in grote lijnen doet. Dan kan je voor jezelf beslissen of je her wilt doen :) Heb je niet een oude PC staan waarop je kan overclocken? In de kern zal het op die oude PC hetzelfde gaan als op je nieuwe, en zo'n oude kan je wel een beetje plagen zonder dat dat erg is

Maar, overclocken in een notendop:

Base clock x multiplier maakt je effectieve snelheid. De base clock bepaalt ook de snelheid van je RAM, de PCI lanes, en nog een zwik andere dingen. Omdat die andere dingen niet gemaakt zijn om over te clocken, wil je de base clock zo veel mogelijk met rust laten.

De stappen:
-Gooi in de BIOS je multiplier omhoog met 1x
- reboot
- draai prime95 met small fft's en monitor de temperatuur van de CPU
-geen BSOD's of te hoge temps voor een aantal minuten? Rebooten en herhalen.
-BSOD's? Je Vcore (voltage van de CPU) wat omhoog gooien, rebooten en weer testen.
-temps nog steeds goed en geen BSOD's meer? Multiplier omhoog en weer prime95 draaien.
-temps niet goed of BSOD's? Dan heb je de grens bereikt, iets hieronder gaan zitten en prime95 een paar uur laten draaien. Als dat stabiel is zit je goed.

Dat is het wel zo'n beetje, hopen dat ik geen stappen vergeet :+ En uiteraard probeer je tijdens overclocken allerlei combinaties uit, dus bijvoorbeeld de Vcore omlaag proberen te krijgen zodra je een stabiele maximale overclock hebt. Dan word je CPU minder heet, slijt hij minder, minder lawaai, minder stroomverbruik etcetera. Maar eerst moet je je maar eens gaan inlezen :p
Wow, bedankt voor de info!
Helaas heb ik geen oude desktop liggen. Ik gebruik nu een laptop.
Als ik zou overklokken, hoe zou mijn build dan anders worden? Natuurlijk de 4790K, en dan misschien de H80i die warhamstr suggereerde. Maar je noemde dat de baseclock de snelheid van de RAM beïnvloed. Dus dan heb ik ook andere RAM nodig?

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 05 juli 2014 @ 00:22:
[...]

Wow, bedankt voor de info!
Helaas heb ik geen oude desktop liggen. Ik gebruik nu een laptop.
Als ik zou overklokken, hoe zou mijn build dan anders worden? Natuurlijk de 4790K, en dan misschien de H80i die warhamstr suggereerde. Maar je noemde dat de baseclock de snelheid van de RAM beïnvloed. Dus dan heb ik ook andere RAM nodig?
Het is jammer dat ik weinig van Intel af weet, maar als ik het goed heb zou je dan dus inderdaad de K-versie moeten hebben. En volgens mij ook een mobo met een Z-chipset. Dus als ik jou was zou ik alle mobo's met een Z-chipset binnen jouw prijsklasse op een tabblad openzetten, en dan per mobo uitzoeken welke de meeste power phases en de best gekoelde VRM's heeft ( Google weet het wel.) Degene met de meeste power phases en best gekoelde VRM's is eigenlijk altijd de beste overclocker. Wat koeler betreft zou ik eerder voor een goede luchtkoeler gaan, maar dat is eigen keus.

Wat de baseclock betreft, die bepaalt via via de snelheid waarop het RAM draait. Maar als je dus niet of maar heel weinig aan de base clock zit heb je echt geen duur overclockers RAM nodig ;) En het zou ook nauwelijks prestatiewinst opleveren om sneller RAM te hebben.

• melwasul
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 30-03 23:14
Verwijderd schreef op vrijdag 04 juli 2014 @ 23:38:
[...]
Overigens, wat Warhamstr zegt: Seasonic is het beste merk voor PSU's, punt. Gewoon lekker halen ;)
Of de Cooler Master VS serie! Die komt er in reviews bijzonder goed uit!

Je hebt idd een k-proc nodig (4790k raad ik aan) en een Z-bord (bijvoorbeeld de nieuwe Z97 chipset).
Die 4790k draait trouwens stock al 400 MHz sneller dan de non-k versie,

Wat betreft koeler kan je ook de nieuwste Mugen 4 PCGH versie nemen, of eentje die mirp me heeft aangeraden en er bij Hardware. Info bijzonder goed uitkwam (iets beter dan de Mugen), de Thermalright true spirit 140.

[ Voor 40% gewijzigd door melwasul op 05-07-2014 09:41 ]

Experience the mountains!

Verwijderd

melwasul schreef op zaterdag 05 juli 2014 @ 09:34:
[...]

Je hebt idd een k-proc nodig (4790k raad ik aan) en een Z-bord (bijvoorbeeld de nieuwe Z97 chipset).
Ik dacht dat CM nogal troep maakte wat voedingen betreft? Maar goed, dat kan ik fout hebben, ik weet alleen maar dat Seasonic zeer goed is en dat XFX hetzelfde design gebruikt ;) en dat CM in sommige series Capxon onderdelen gebruikt, en dat is de ergste meuk die er is. Maar er was ook een serie waar ze dat niet deden, dus quote me er niet op.

Denk dat TS voor zijn gebruik een I7 wel kan rechtvaardigen, dat is toch wel sneller op renderen dan een I5.

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:25

Wuursj

want worst is al bezet

Verwijderd schreef op vrijdag 04 juli 2014 @ 23:06:
Een grafische kaart waar ik een beetje mee kan gamen wil ik wel, maar het moet ook geen problemen geven met solidworks. Ik weet van anderen dat Radeons wat meer problemen geven en dat de GTX 760 goed werkt. Ik denk dus niet dat het nodig is om de stap te maken naar een Quadro of Firepro, wat duur zal worden als ik er ook nog mee ga gamen.
Weet je dat zeker? Ik dacht dat solidworks 2012 alleen hardware ondersteuning krijgt van gecertificeerde kaarten. En dat zijn alleen de Quadro's, firePro's en FireGL kaarten. De rest kan wel snel zijn voor je gamen maar solidworks doet er schijnbaar weinig mee. Ik heb destijds (2 jaar terug) mijn solidworks PC daarom maar uitgerust met een redelijk simpele firepro kaart (v4800) en dat gaat goed. Te duur voor wat je krijgt, zeker op game gebied maar wel hardware ondersteuning.

Als je veel renderd: meer threads is beter, relatie rendertijd vs aantal threads is lineair :) Ik ben erg blij met 8 threads van mijn I7, dat gaat nog wat beter dan de 6 cores / 6 threads van mijn werk-pc.

Bezuinig ook niet op een goede stille koeler. Normaal hoor ik mijn PC niet, totdat ik solidworks opstart. Paar uur renderen is paar uur CPU en fan op max ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Wuursj op 05-07-2014 09:47 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Verwijderd

Wuursj schreef op zaterdag 05 juli 2014 @ 09:45:
[...]

Weet je dat zeker? Ik dacht dat solidworks 2012 alleen hardware ondersteuning krijgt van gecertificeerde kaarten. En dat zijn alleen de Quadro's, firePro's en FireGL kaarten. De rest kan wel snel zijn voor je gamen maar solidworks doet er schijnbaar weinig mee. Ik heb destijds (2 jaar terug) mijn solidworks PC daarom maar uitgerust met een redelijk simpele firepro kaart (v4800) en dat gaat goed. Te duur voor wat je krijgt, zeker op game gebied maar wel hardware ondersteuning.

Als je veel renderd: meer threads is beter, relatie rendertijd vs aantal threads is lineair :) Ik ben erg blij met 8 threads van mijn I7, dat gaat nog wat beter dan de 6 cores / 6 threads van mijn werk-pc.

Bezuinig ook niet op een goede stille koeler. Normaal hoor ik mijn PC niet, totdat ik solidworks opstart. Paar uur renderen is paar uur CPU en fan op max ;)
Ik weet dat je een aantal jaar geleden een GTX 480 kon flashen naar een Quadro 2000 of iets dergelijks. Zou dat niet mogelijk zijn met een moderne kaart?

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

Ja zoiets heb ik destijds ook gelezen maar dat durfde ik niet aan. Dus maar wat extra euro's voor een firePro. Op zich viel het mee, die kaart was circa 75 euro duurder dan een vergelijkbare niet-firepro kaart. Maar in hedendaagse kaarten ben ik niet thuis :)

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Verwijderd

Wuursj schreef op zaterdag 05 juli 2014 @ 09:51:
Ja zoiets heb ik destijds ook gelezen maar dat durfde ik niet aan. Dus maar wat extra euro's voor een firePro. Op zich viel het mee, die kaart was circa 75 euro duurder dan een vergelijkbare niet-firepro kaart. Maar in hedendaagse kaarten ben ik niet thuis :)
Mwah, flashen stelt niet zoveel voor? In elk geval nu niet meer, misschien dat dat toen anders was. Maar TS kan nog even zoeken of dat mogelijk is met een moderne kaart :)

Verwijderd

Topicstarter
Wuursj schreef op zaterdag 05 juli 2014 @ 09:51:
Wat niet zal werken met deze kaart is de realview functie. Maar dat gebruik ik niet echt veel. Er zullen misschien af en toe wat grafische glitches zijn, maar dat verschild dus blijkbaar veel met welke consumenten kaart je neemt. Ik draai solidworks nu op mijn geïntegreerde grafische kaart, wat ook wel prima gaat. Solidworks gebruikt de video kaart niet zoveel, echt voornamelijk CPU. Echter met 2014 lijken ze er iets meer mee te doen. (Nvidia en Dassault lijken goede vriendjes te zijn).

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

Hmm ik vond het verschil tussen mijn geïntegreerde kaart en de later aangeschafte kaart wel een groot verschil. Maar dat zal inderdaad ook aan je gebruik liggen. Realview gebruik ik wel.

Verwijderd

Topicstarter
melwasul schreef op zaterdag 05 juli 2014 @ 09:34:
[...]

Wat betreft koeler kan je ook de nieuwste Mugen 4 PCGH versie nemen, of eentje die mirp me heeft aangeraden en er bij Hardware. Info bijzonder goed uitkwam (iets beter dan de Mugen), de Thermalright true spirit 140.
Mijn build heeft nu al een Z97 bord erin :)
de 400MHz extra stock van de 4790k klinkt wel fijn. Ik kan me voorstellen dat ik dan de 4790k neem en dan een betere koeler en dan misschien pas ga overklokken als ik echt denk nog sneller te willen. Maar dan heb ik in elk geval de optie.
Verwijderd schreef op zaterdag 05 juli 2014 @ 09:16:
[...]

Wat koeler betreft zou ik eerder voor een goede luchtkoeler gaan, maar dat is eigen keus.
Wat is volgens jou een goede lucht koeler? Zoals Wuursj al zegt staat alles voor renderen soms een paar uur op max te draaien, dus daarom had ik zal zonder overklokken een betere koeler in de build.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 05-07-2014 10:03 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 05 juli 2014 @ 10:03:
[...]

Wat is volgens jou een goede lucht koeler? Zoals Wuursj al zegt staat alles voor renderen soms een paar uur op max te draaien, dus daarom had ik zal zonder overklokken een betere koeler in de build.
productreview: Phanteks PH-TC14PE Zwart review door Foritain

Deze lijkt me wel wat :)

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ik heb solidworks al op zo veel systemen goed zien draaien, vooral qua videokaart moet je niet te snel een pro kaart willen, hoeft vaak niet.

Aangezien die 4790k toch al hoog gecklocked is, is het de vraag of je er uberhaupt nog bij wil clocken, vooral in een wat serieuzere pc. Dus om geld te besparen kun je een goedkoop B of H moederbord nemen, en een redelijke maar basic koeler.

Al is als je die K toch hebt de stap inderdaad niet zo groot meer. :)

Overclocken is trouwens, mits je niet heel hoog wil soms nog makkelijker > gewoon een goede koeler er op en alles op auto laten staan en dan de multiplier omhoog. :)

specs

• Ryuukami
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17-02 00:03
Als je gewoon een beetje wil overclocken maar er geen verstand van heb, neem dan een Msi Moederbord heb ik ook hoef je alleen maar op een knopje te drukken neemt je geheugen ook mee werkt perfect
pricewatch: MSI Z97-G43 GAMING

Ryuukami

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je reactie maratropa! Weet je misschien ook of solidworks 2012 zonder problemen op windows 8.1 draait?
Ik zat wat online te researchen en zag dat de Noctua NH-U12S veel goede reviews krijgt. Is dat in dit geval een redelijke optie?
Ik denk dat ik in het begin niet ga overklokken, maar dan wek een Z moederbord neem zodat ik wel die optie heb voor als ik net wat meer wil.
maratropa schreef op zaterdag 05 juli 2014 @ 11:11:
Ik heb solidworks al op zo veel systemen goed zien draaien, vooral qua videokaart moet je niet te snel een pro kaart willen, hoeft vaak niet.

Aangezien die 4790k toch al hoog gecklocked is, is het de vraag of je er uberhaupt nog bij wil clocken, vooral in een wat serieuzere pc. Dus om geld te besparen kun je een goedkoop B of H moederbord nemen, en een redelijke maar basic koeler.

Al is als je die K toch hebt de stap inderdaad niet zo groot meer. :)

Overclocken is trouwens, mits je niet heel hoog wil soms nog makkelijker > gewoon een goede koeler er op en alles op auto laten staan en dan de multiplier omhoog. :)

• Bakko
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 19:11
Verwijderd schreef op zaterdag 05 juli 2014 @ 11:30:
Bedankt voor je reactie maratropa! Weet je misschien ook of solidworks 2012 zonder problemen op windows 8.1 draait?
Ik draai in ieder geval zonder problemen SolidWorks 2013-2014 education edition op Windows 8.1. Dat is volgens mijn gebaseerd op SW 2013.

• melwasul
Verwijderd schreef op zaterdag 05 juli 2014 @ 09:43:
[...]
Ik dacht dat CM nogal troep maakte wat voedingen betreft? Maar goed, dat kan ik fout hebben, ik weet alleen maar dat Seasonic zeer goed is en dat XFX hetzelfde design gebruikt ;) en dat CM in sommige series Capxon onderdelen gebruikt, en dat is de ergste meuk die er is. Maar er was ook een serie waar ze dat niet deden, dus quote me er niet op.
Nee hoor, deze CM komt in verschillende reviews naar voren als één van de beste voedingen van dit moment. Wordt ook aangeraden in het Desktop Aankoopadvies (net zoals enkele andere voedingen).
Deze voeding blijkt kwasi de efficiëntie van een platinum voeding te hebben, desondanks ze officieel een gold rating heeft, en komt bovendien met 5 jaar garantie.
CapXon moet je idd vermijden, als ik zo de berichten lees, maar deze CM heeft voor zo ver ik weet geen capXon onder de motorkap.

• melwasul
Ik heb zelf geen ervaring met Noctua, maar ik hoor en lees veel positieve dingen.
Al lijkt me dit als niet overklokker, en mogelijk in de toekomst lichte overklokker, overkill. Een Scythe Mugen 4 PCGH of de eerder aangeraadde Thermalright True Spirit 140 zijn ruimschoots voldoende voor jou. Je kan zelf voor een nog minder dure koeler gaan.

Kijk zeker eens naar die Thermalright koeler. Ik kende deze niet, maar ben onder de indruk geraakt na wat googlen. Lees deze review maar eens door. Prijs kwaliteit een absolute topper, beter dan de Mugen die velen aanraden! Ik wou zelf deze koeler aanschaffen, maar jammer genoeg kan de shop waar ik wil bestellen niet aan deze koeler geraken. Bijgevolg alsnog gekozen voor de Mugen 4 PCGH. Jammer, al is de Mugen zeker geen slechte keuze. Integendeel!

• Robbedem
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11-03-2025
Als het kan raad ik ook de Thermalright True Spirit 140 aan, maar je moet opletten met de hoogte van de koeler (170mm). De meeste kasten ondersteunen immers geen koelers van meer dan 160mm. Dat is dan ook de reden waarom de Scythe Mugen 4 populairder is.

De Fractal Design Define R4 Pearl Black ondersteunt koelers tot 170mm als er geen fan op het zijpaneel geïnstalleerd wordt. Die extra fan heb je normaal pas nodig als je je GPU wilt overklokken of er meer dan één gaat gebruiken. In uw geval kan je dus zeker de True Spirit 140 nemen.

Verwijderd

Topicstarter
Die True Spirit klinkt inderdaad wel goed. Heel groot betekend minder rpm en dus stiller? Hier is de nieuwe lijst. Ik zie de i7 4790K in combinatie met de Asus Z97-Pro in plaats van de Z97-A die ik er in heb. Die heeft meer power phases, wat dbhuis eerder noemde. Is dat het waard?

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-4790K Boxed€ 306,-€ 306,-
1Thermalright True Spirit 140€ 35,01€ 35,01
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.249,28

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 05 juli 2014 @ 17:52:
Die True Spirit klinkt inderdaad wel goed. Heel groot betekend minder rpm en dus stiller? Hier is de nieuwe lijst. Ik zie de i7 4790K in combinatie met de Asus Z97-Pro in plaats van de Z97-A die ik er in heb. Die heeft meer power phases, wat dbhuis eerder noemde. Is dat het waard?

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-4790K Boxed€ 306,-€ 306,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.249,28
Wat is het prijsverschil tussen de twee mobo's? Als dat maar 10,20 euro is is dat het wel waard ja.

• hjkv
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:02
Je kunt ook kijken naar een Republic of Gamers-mobo. Die hebben standaard goed uitgevoerde vrm's voor de CPU en hebben ook zo'n 1-click overklok. Ik heb een iets ouder RoG-bordje, maar die knalt met 1 klikje m'n i7 2600K naar 4.6GHz :)

pricewatch: Asus Republic Of Gamers Z97 MAXIMUS VII RANGER
Hebben ook verbeterde onboard audio, flink wat interfaces etc.

En inderdaad, Seasonic maakt super goede voedingen. Cooler Master maakt zeker geen slechte dingen, zolang je maar niet de goedkoopste koopt :P
Mijn hele unit draait op een SilentPro M2 1000W, top ding.

• DCG909
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 27-03 13:42
De CM V-series voedingen zijn eigenlijk Seasonic platinum voedingen (iig de V1000 die ik heb) en ze kosten een stuk minder dan de Seasonic equivalenten ;)

Realview kun je werkend krijgen door de "realview hack" te draaien :)
Draai het op een laptop met een 7970M.

Volgens mij gebruikt Solidworks 2012 toch wel alle cores?
als ik een render draai gaan alle cores op 100% belasting :/

Verwijderd

Topicstarter
Renderen doet hij inderdaad wel op alle cores. Ik had het meer over als je aan het modelleren bent, dingen zoals rebuild time en zo.
DCG909 schreef op zaterdag 05 juli 2014 @ 18:12:
De CM V-series voedingen zijn eigenlijk Seasonic platinum voedingen (iig de V1000 die ik heb) en ze kosten een stuk minder dan de Seasonic equivalenten ;)

Realview kun je werkend krijgen door de "realview hack" te draaien :)
Draai het op een laptop met een 7970M.

Volgens mij gebruikt Solidworks 2012 toch wel alle cores?
als ik een render draai gaan alle cores op 100% belasting :/

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:56
Een non-K 4790 icm. B85-bord scheelt 100,-

Is overclocken dan wel zo voordelig? Ik heb er persoonlijk twijfels bij.

Het moge duidelijk zijn dat ik geen fan ben van dure moederborden

Trouwens, die 7260 heeft wel een mini-PCIe slot nodig (lastig icm. budget-B85, maar het bord dat TS voorstelt heeft volgens mij ook geen mini-PCIe-slot, of let ik weer eens niet op..)

[ Voor 3% gewijzigd door Thralas op 05-07-2014 18:29 ]

Verwijderd

Topicstarter
hjkv schreef op zaterdag 05 juli 2014 @ 18:04:
Je kunt ook kijken naar een Republic of Gamers-mobo. Die hebben standaard goed uitgevoerde vrm's voor de CPU en hebben ook zo'n 1-click overklok. Ik heb een iets ouder RoG-bordje, maar die knalt met 1 klikje m'n i7 2600K naar 4.6GHz :)

pricewatch: Asus Republic Of Gamers Z97 MAXIMUS VII RANGER
Hebben ook verbeterde onboard audio, flink wat interfaces etc.
Iemand had me gewaarschuwd over moederborden met namen die teveel extreme termen gebruiken. Hero Super Mega Maximum etc. Dat je beter kan gaan voor iets van hetzelfde merk met een meer bescheiden naam. Zit daar wat in?
en wat gebeurt er met een 1-click overclock? gaat dan gewoon je multiplier omhoog? of gebeurt er nog meer?

• DCG909
Even Asus hun verwoording uitleggen.

Maximus = Intel "mainstream" serie
Formula = AMD serie
Rampage = Intel "High-end"serie (i7 39xx etc.)

In dit geval is VII de generatie, 7e maximus generatie dus.
En Ranger is het model.

Over het algemeen zijn de ROG borden idd goed te noemen.
Al ben ik ook wel te spreken over mijn MSI Mpower Z87

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:56
Verwijderd schreef op zaterdag 05 juli 2014 @ 18:31:
Iemand had me gewaarschuwd over moederborden met namen die teveel extreme termen gebruiken. Hero Super Mega Maximum etc. Dat je beter kan gaan voor iets van hetzelfde merk met een meer bescheiden naam. Zit daar wat in?
Ergens wel. In de basis maakt het voor je performance namelijk niets uit of je een bord van 50,- of van 149,- koopt. Het enige verschil zit hem in een chipset met extra features (o.a. overclocking), meer SATA/PCIe slots, etc. Als je die features niet gebruikt kun je dus een hele hoop geld besparen zonder daarvoor op performance in te leveren.

Daarom vroeg ik me ook af of de extra kosten voor een Z-bord (ivm. overclocking) wel uitkunnen (aangenomen dat je verder geen baat hebt bij de extra features van een duurder bord). Ik denk van niet, maar de afweging is natuurlijk ook deels persoonlijk (overclocking is fun?).

• Robbedem
Er zijn IMO 4 goede keuzes die je kan maken:
- Intel Core i7-4790 Boxed (3,6GHz met turbo op één kern tot 4,0GHz) met een H97 bord. Dit is de goedkoopste (als je HT wilt gebruiken) oplossing en levert nog steeds zeer goede prestaties, maar natuurlijk minder dan de volgende drie.

- Intel Core i7-4790K Boxed met een H97 bord. Je kan de CPU dan niet overklokken, maar je krijgt wel standaard 4,0GHz (met een turbo tot 4,4GHz op één kern, maar dat is niet zo relevant voor renderen) wat toch al best snel is.

- Intel Core i7-4790K Boxed met een niet al te duur Z97 bord nemen. Zolang je niet zwaar gaat overklokken (pakweg niet boven 1,2V), heb je namelijk niet zoveel aan al die extra overklok features. Je kan hier verwachten 4,2 tot zelfs 4,4GHz* op alle kernen te kunnen halen.

- Intel Core i7-4790K Boxed met een duurder Z97 bord. Je neemt dan best ook een betere (duurdere) koeler. Dan kan je overklokken tot 1,25 of zelfs 1,275 (sommige zouden zelfs tot 1,3V gaan, maar dat vind ik wat hoog) Hiermee zou je dan 4,4 tot 4,6GHz* moeten kunnen halen.

*Deze kloksnelheden zijn schattingen en zijn afhankelijk van de CPU die je uiteindelijk krijgt.

[ Voor 11% gewijzigd door Robbedem op 05-07-2014 20:11 ]

• mirp
Verwijderd schreef op zaterdag 05 juli 2014 @ 18:31:
[...]

en wat gebeurt er met een 1-click overclock? gaat dan gewoon je multiplier omhoog? of gebeurt er nog meer?
ik weet niet wie jouw advies geeft, maar ik zou ophouden om ernaar te luisteren

en dat overklokken met een klik dat kan je allemaal op youtube vinden, wees niet zo lui

wij hebben het ook moeten leren door alles zelf te onderzoeken

• DCG909
1.3 V is gewoon af te raden, zeker op Asus borden, dan treed er gewoon degradatie op over een jaar :/
4.4 Ghz op alle cores is met een 4790K gewoon te doen, van wat ik tot nu toe heb gehoord.

@mirp
Het is zijn eerste zelfbouw PC...
Ik was ook huiverig om de eerste keer een OC toe te passen of iets te vervangen, pas voor het eerst gedaan na een half jaar oid.
Nu trek ik met een gerust hart mijn Alienware laptop tot op het moederbord uit elkaar en flash ik een andere Bios op mijn desktop GPU :/

Verwijderd

DCG909 schreef op zaterdag 05 juli 2014 @ 21:34:
1.3 V is gewoon af te raden, zeker op Asus borden, dan treed er gewoon degradatie op over een jaar :/
4.4 Ghz op alle cores is met een 4790K gewoon te doen, van wat ik tot nu toe heb gehoord.

@mirp
Het is zijn eerste zelfbouw PC...
Ik was ook huiverig om de eerste keer een OC toe te passen of iets te vervangen, pas voor het eerst gedaan na een half jaar oid.
Nu trek ik met een gerust hart mijn Alienware laptop tot op het moederbord uit elkaar en flash ik een andere Bios op mijn desktop GPU :/
Ik denk dat die automatische OC functie beter niet gebruikt word. Die hebben de neiging om een veel te hoog voltage aan te houden, waardoor je CPU te heet word en te snel slijt.

• DCG909
Zelfs handmatig is 1.3V gewoon teveel.
Was een reviewer die merkte dat zijn systeem niet meer stabiel was na een tijdje. Grens leek bij Asus borden op 1.3 V te liggen, omdat deze zelf nog 0.025 V extra geven, waardoor je dus 1.325V krijgt en dat vond hun cpu iig niet lekker en die ging langzaam dood.

Verwijderd

Topicstarter
Robbedem schreef op zaterdag 05 juli 2014 @ 20:07:
Er zijn IMO 4 goede keuzes die je kan maken:
- Intel Core i7-4790 Boxed (3,6GHz met turbo op één kern tot 4,0GHz) met een H97 bord. Dit is de goedkoopste (als je HT wilt gebruiken) oplossing en levert nog steeds zeer goede prestaties, maar natuurlijk minder dan de volgende drie.

- Intel Core i7-4790K Boxed met een H97 bord. Je kan de CPU dan niet overklokken, maar je krijgt wel standaard 4,0GHz (met een turbo tot 4,4GHz op één kern, maar dat is niet zo relevant voor renderen) wat toch al best snel is.

- Intel Core i7-4790K Boxed met een niet al te duur Z97 bord nemen. Zolang je niet zwaar gaat overklokken (pakweg niet boven 1,2V), heb je namelijk niet zoveel aan al die extra overklok features. Je kan hier verwachten 4,2 tot zelfs 4,4GHz* op alle kernen te kunnen halen.

- Intel Core i7-4790K Boxed met een duurder Z97 bord. Je neemt dan best ook een betere (duurdere) koeler. Dan kan je overklokken tot 1,25 of zelfs 1,275 (sommige zouden zelfs tot 1,3V gaan, maar dat vind ik wat hoog) Hiermee zou je dan 4,4 tot 4,6GHz* moeten kunnen halen.

*Deze kloksnelheden zijn schattingen en zijn afhankelijk van de CPU die je uiteindelijk krijgt.
Mooie samenvatting! Ik denk dat ik voor optie twee ga. Dus dan een H97 moederbord en de i7 4790K. De Asus H97-plus lijkt prima.
Thralas, goed opgemerkt dat die intel netwerk kaart niet gaat werken! Ook niet in de H97. dus dan lijkt de TP-Link TL-WDN4800 een goede keuze.
DCG909, ook erg bedankt voor de feedback! Jullie maken het allemaal veel duidelijker voor me :)
Ik denk dan nog steeds die True Spirit 140 erin laat. dan is hij lekker stil en cool 8)
Nu weer voetbal kijken!

• melwasul
Ik zie zo net dat je een 620 watt voeding hebt genomen. Dit is voor jouw systeem overkill. Een 550 watt voeding is ruimschoots voldoende en zelfs 450 zou genoeg moeten zijn. Naar efficiëntie van een voeding toe is het, correct me if I'm wrong, beter een voeding te hebben die niet te weinig belast wordt. Er is absoluut geen reden om een zwaardere voeding te nemen dan nodig, tenzij je van plan bent zwaar te over klokken of mettertijd een tweede grafische kaart wenst bij te steken.

• hjkv
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:02
Die H97-plus kost al 85 euro! Ik zou dan voor een Gigabyte Z97P-D3 gaan:
pricewatch: Gigabyte GA-Z97P-D3

Kost minder en dan heb je alsnog Z97, voor wat basis OC werk. 4.4-4.6 moet dat moederbord wel kunnen.

Of deze: pricewatch: ASRock Z97 Anniversary

[ Voor 18% gewijzigd door hjkv op 06-07-2014 09:00 ]

• Robbedem
De Asus H97-PLUS heeft wel een M.2 PCIE aansluiting.
De ASRock Z97 Anniversary en Gigabyte GA-Z97P-D3 hebben dat beide niet.

Voor de TS: Een M.2 PCIE is een aansluiting voor toekomstige snellere SSD's. (Er zijn er al een paar te koop, maar die zijn nog niet echt sneller maar wel duurder)

• DCG909
Als je echt voor snelheid wil gaan moet je gewoon een pci-e 3.0 x4 ssd van intel hebben (Samsung heeft er ook een), ding doet bij bepaalde tests gewoon +1 GB/s, nadeel, ze kosten meer dan de hele pc :/

Maar die intel 7260, waar ga je die in doen? Waarom geen draad in de desktop?
(Gebruik voor online games nog steeds liever een bedraade verbinding in mijn alienware laptop, dan de 7260)

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Is die Asrock z97 anniversary niet een bordje speciaal voor de G3258? Dus betaalbaar maar ook redelijk licht. Ik kan me voorstellen dat als dan toch gaat overclocken je wel een degelijk bordje voor een 4790k wilt hebben?

Wel grappig die G3258, als je hem op 4,4ghz kan zetten is hij in Solidworks, buiten renderen en sommige simulaties e/d evensnel als een 4790k van 300 euro. :)

specs

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal!

Nog enorm bedankt voor alle hulp van iedereen! Ik heb hem uiteindelijk zo gemaakt:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-4790K Boxed€ 293,43€ 293,43
1Asus Z97-A€ 119,99€ 119,99
1Asus GTX760-DC2OC-2GD5€ 205,86€ 205,86
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 82,95€ 82,95
1TP-Link TL-WDN4800€ 32,07€ 32,07
1Microsoft Windows 8.1 EN OEM 64-bit€ 82,04€ 82,04
1Logitech MK520 Wireless Combo (QWERTY)€ 33,05€ 33,05
1Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU€ 117,99€ 117,99