Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Server 2012 R2] 30 seconden time out opslaan Office&Win 8

Pagina: 1
Acties:

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 26-11 22:45

JayPe

Ondertitel

Topicstarter
Probleem:

Vanaf Windows 8 is er een vertraging van 30 seconden bij het opslaan vanuit MS Office programma's ( Word / Excel ) naar de netwerkschijven op een nieuwe ingerichte fileserver met Server 2012 R2.

Het is duidelijk dat er via 'een weg' wordt geprobeerd op te slaan, dit niet lukt en na 30 seconden via een time out op een andere manier wordt geprobeerd en dat slaagt wel gewoon direct.

Ik krijg er de vinger niet achter waar het aan ligt.

Eerder dacht ik dat 't aan Office 2007 lag, maar dat is inmiddels uitgesloten (
[MsOFF 2007] Vertraging bij opslaan naar netwerkshare ): Een installatie van Office 2013 levert exact 't zelfde probleem op.

Andere werkstations met Windows Vista x64 en/of Windows 7 (x86/x64) met Office 2007 hebben géén problemen.

De installatie van Server 2012 R2 is 'gewoon' standaard uitgevoerd. De oude server was 2003 R2 en hierbij kwam het probleem niet voor.

álle Windows 8(.1.1) machines hebben er last van ( het zijn er gelukkig maar 3 ). In eerste instantie dacht ik dat het door de migratie van het ene naar het andere domein kwam, waardoor gebruikersprofielen wellicht vervuild waren geraakt, maar ook een fris geinstalleerde, volledig schone en volledig up-to-date/gepatchte installatie van Windows 8.1.1. met Office 2007 incl servicepacks en updates doet 't net zo hard.

Geprobeerd:
SMB3 uitgezet op zowel server als client. geen soulaas
Netwerk schijven afkoppelen en handmatig (net use \\server\data w:) aanmaken werkt soms, maar zeker niet altijd.
Microsoft Office File Validation kb/2501584 verwijderen helpt niet

Installatie van Office 2013 uitgevoerd (onder het mom van: Windows Server 2012 R2 + Win 8.1.1. zou goed samen moeten gaan, wellicht ligt het aan de verouderde Office 2007?) helpt ook niet.

Vanuit andere programma's opslaan gaat zonder problemen: Notepad, Paint: geen probleem. Ook kopieer acties met de explorer gaan soepel de poepel snel.

Waar begin ik met zoeken naar het probleem? Netwerk protocollen? Beveiligingsinstellingen? Server? Software?

Het lijkt erop dat de .tmp files die Word en Excel aanmaken in de map waar het bewerkte document staat van belang zijn. Immers: Notepad werkt niet met zulke temp bestanden. Ook is het openen en direct opslaan van een Word of Excel document nooit een probleem, pas als je een wijziging doorvoert (één letter tikken) gaat 't opslaan traag. Vanuit Word of Excel "Opslaan als..." een PDF geeft ook dezelfde vertraging van exact 30 seconden. Vanuit Adobe gaat 't wel direct.

8)7 Schiet mij maar lek!

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

• Farg0
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 28-11 12:40
roaming profiles aanwezig ?

• JayPe

JayPe

Ondertitel

Topicstarter
Nope. Iedereen heeft in principe zijn eigen werkplek, en dus wordt niet van roaming gebruik gemaakt.

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

• JayPe

JayPe

Ondertitel

Topicstarter
Achja: in dit topic gaat 't om een soort gelijk probleem, maar dan met Windows 7 en server 2008 en Office 2010..

http://social.technet.mic...ve-to-network?forum=excel

Oplossing die daar genoemd wordt is niet voor windows 8, en raakt uberhaupt kant nog wal qua omschrijving van de fix.

ook andere fixes werken niet:

http://social.technet.mic...rk?forum=w7itproappcompat

SMB2 (3) uitzetten: nope
Webclient ( wordt ook wel eens aangehaald als niet gestartte service op Win7, terwijl XP dat wel had), maar werkt ook niet.

Het gaat om via GPO gemapte drives. Niet om geredirecte My Documents, maar mapped drives.

[ Voor 37% gewijzigd door JayPe op 05-07-2014 08:12 ]

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-11 07:51
JayPe schreef op vrijdag 04 juli 2014 @ 22:48:
Het is duidelijk dat er via 'een weg' wordt geprobeerd op te slaan, dit niet lukt en na 30 seconden via een time out op een andere manier wordt geprobeerd en dat slaagt wel gewoon direct.
Als iets niet lukt, zou je een event vermelding verwachten (client of server). Ik denk dat je wel hebt gekeken naar de event logs, maar het staat niet in je post.

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Laat eens een screenshot zien van je ipconfig en van je sites and services.

Ik heb op meerdere lokaties hetzelfde probleem gehad, iedere keer zonder enige eventlogmelding. Toen bleek dat de clients eerst met IPv6 probeerden te verbinden, maar dat de IPv6 site niet was aangegeven in sites and services. Bij sommige lokaties heb ik simpelweg IPv6 in ffffffff gezet, bij sommige sites (die native IPv6 hebben) heb ik IPv6 in sites and services gezet. Probleem was toen opgelost.

In mijn geval ging het overigens om DFSN.

[ Voor 4% gewijzigd door Trommelrem op 05-07-2014 11:04 ]

• thefurryone
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 24-11 13:22
As Mark Russinovich says: "When in doubt, run procesmonitor!"

Ik probeer altijd eerst aan te tonen waar het probleem zit voordat ik aan instellingen ga draaien. Ik zou in dit geval een keer procesmonitor (sysinternals) mee laten lopen om te kijken of er op het bestandssysteem/register iets niet lekker loopt. En een keer netmon/wireshark om te kijken of er op netwerkniveau iets mis gaat. (voor Windows gaat mijn voorkeur uit naar netmon vanwege de parsers).

Overigens is zoals anderen ook al aangeven het eventlog altijd de eerste stap.

Het installeren van hotfixes, nieuwe office versies en het wijzigen van settings zijn erg tijdrovende zaken en zo lang je niet weet waar je naar zoekt zijn dat in mijn ogen nooit echt zinnige bezigheden. Het teruggaan naar je beginsituatie is dan ook weer veel werk en wordt vaak niet eens gedaan. Je hebt op een gegeven moment zo veel gewijzigd dat je niet meer aan kunt tonen wat nu daadwerkelijk de oplossing voor het probleem is. Het wordt dan erg lastig om de rest van je ?? (1000?, 10000?) clients aan te passen.

Het doorspitten van logs is misschien niet het leukste werk maar je haalt er vaak wel uit in welke richting je moet zoeken. Daarna kun je gericht correctieve akties uitvoeren.

Anyway.... happy hunting :)

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 29-11 11:16
Ik heb dit ook wel aan de hand gehad en door op de cliënt bij Lan instellingen "Instellingen automatisch detecteren" uit te vinken was het probleem over.

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-11 16:59

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Zijn de documenten ooit gebouwd op basis van templates die nu door je fileservermigratie op een ander netwerkpad staan? Dat levert ook vertraging op namelijk.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Pagina: 1