Fractal Define R6 | ASRock B650M PG Lightning | AMD 8700G | G.Skill Flare X5 6000-CL30-38-38-96-134 (10ns) 2x16GB | Noctua NH-D15 Black | Seasonic Focus PX-750 Platinum | 4x2TB Kingston Fury NVMe | Shitty Gigabyte 24" Curved TN ding
Dat is dus mijn probleem. Dat besef ik, het ene vult het andere qua gemis wel aan. Daarom zit ik dus ook zo te tobben. Ik heb namelijk een vrij unieke kans, maar dan moet ik mij wel goed bedenken wat ik wil en dat ook zo kunnen motiveren!Carfanatic schreef op vrijdag 04 juli 2014 @ 17:28:
als machinist zul je weinig contact met de passagiers hebben, als je jezelf als mensen-mens beschrijft lijkt me dat een fors minpunt.
Fractal Define R6 | ASRock B650M PG Lightning | AMD 8700G | G.Skill Flare X5 6000-CL30-38-38-96-134 (10ns) 2x16GB | Noctua NH-D15 Black | Seasonic Focus PX-750 Platinum | 4x2TB Kingston Fury NVMe | Shitty Gigabyte 24" Curved TN ding
Of dit echt iets is wat je echt wilt, ligt natuurlijk geheel aan jouw persoon.SkyStreaker schreef op vrijdag 04 juli 2014 @ 13:25:
Persoonlijk zie ik mijzelf wel als een mensen-mens en hou van deze interactie en kan ook zeker de wat krachtigere qua houding aan en heb hier wel wat ervaring mee. Echter, dan heb je weer de machinist, lekker in je cabine een fantastische machine rijden met enorm spannende en grote verantwoordelijkheden en met techniek bezig zijn.
Ik wil niet negatief zijn maar zelf denk ik dat het beroep na een paar jaar saai gaat worden, aangezien je steeds het zelfde moet gaan doen. Je hebt weinig vrije keuze aangezien je met een zeer strakke planning te maken hebt, maar dat kan natuurlijk ook een uitdaging zijn.
(Ik weet trouwens niet of over 20 jaar het beroep van machinist nog steeds bestaat in de vorm zoals dat nu is.)
Waarom zou je niet voor een ander beroep kiezen. (Waarmee je eventueel later bij meerdere werkgevers terecht kunt)
- Kraanmachinist (haven of bouwterrein)?
- Piloot (zelfde een beetje als machinist maar dan heel anders en volgens mij uitdagender) ?
- Verkeersleider op zee of luchthaven (grote verantwoordelijkheden en communicatie met andere mensen) ?
Misschien nog een leuke site om op te kijken: http://www.beroepeninbeeld.nl
Speel ook Balls Connect en Repeat
Kraanmachinist is zeker geen slecht idee, piloot!? HA! Met mijn 35 zie ik mijzelf zeker niet dat even bewerkstelligen. Bovendien is dat ver boven mijn niveau van leren.
Een fantastische baan wanneer je lekker de hele dag eigen baas bent over je trein. Mensen op een zo veilige manier op tijd op hun bestemming zien te krijgen. Maar tegelijk ook troubleshooter zijn, zelf kleine storingen oplossen om je reis voort te kunnen zetten wanneer je al onderweg bent. Bij logistieke problemen, bijvoorbeeld wanneer een trein niet daar is waar deze moet zijn of te kort is, dit proberen zo snel mogelijk op te lossen met de logistieke afdeling van de vervoerder waar je voor rijdt. Reizigers tijdig informeren over problemen en vaak toch ook wel reisinformatie verschaffen. Je word toch vaak aangesproken door mensen daarvoor. Het is erg veelzijdig. Zeker als machinist bij de NS wanneer je landelijke bekendheid hebt. Het aantal baanvakken dat je kunt rijden binnen Arriva is tenslotte beperkt.
Maar het heeft ook minder leuke kanten. Je kan tenslotte iemand of iets zoals een auto voor de trein krijgen. Ikzelf heb ooit een bijna aanrijding gehad met een tractor die nog even dacht nog even het spoor over te kunnen toen de slagbomen maar beneden gingen. Zijn redding is geweest dat hij besloot de slagbomen eraf te rijden toen hij op het spoor stond. Het scheelde uiteindelijk, ondanks een snelremming, maar een haartje. Mensen heb ik er gelukkig nooit voor gehad maar heb wel gezien wat dit met een collega doet. Neem deze kant van het beroep niet te lichtzinnig op ook al kan je zelf niets aan deze situaties doen.
Wat de opleiding betreft. Bereid je voor op een pittige opleiding waar je in zeer korte tijd veel informatie te verwerken krijgt. En dit moet je allemaal zien te onthouden. Je moet al je vrije tijd gebruiken om te leren en je sociale leven komt in die periode echt op een laag pitje. Ik ben nog in de goeie tijd geslaagd. Nu is het zo dat wanneer je zakt voor een eventuele herexamen van de opleiding je nooit meer machinist zal worden. Eerder was het aan de vervoerder of je nog voor een tweede herexamen mocht maar tegenwoordig is dit niet meer zo. En het examen is daarnaast een stuk zwaarder geworden met alle modules die je moet halen.
Over het steward/conducteur zijn kan ik je helaas niets zinnigs melden behalve dat ook deze opleiding pittig is. Je moet tenslotte een hoop van het Nederlands Recht gaan weten.
Anoniem: 451726
voorbeeldje: http://www.werkenbijconne...ffeur_bij_connexxion/131/
[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 451726 op 07-07-2014 18:05 ]
Dat ik voor een andere baan heb gekozen is gekomen omdat ik me uiteindelijk toch wel zat te vervelen in de cabine. Het nieuwe was er (uiteraard) al lang vanaf terwijl daarnaast de afwisseling in het werk steeds minder werd.
Om dit laatste te verduidelijken: toen ik in 1979 bij NS kwam was dat de enige vervoerder op het spoor (eigen gebieden zoals de Hoogovens niet meegrekend). De eerste negen maanden van mijn carriërre heb overigens gewerkt als rangeerder (wagens aan- en afkoppelen) omdat er nog geen plaats was op een machinstencursus. Maar dit terzijde.
Mijn loopbaan begon effectief in 1980 met een opleiding als rangeermachinist, eerst met elektrisch materieel, een jaar later met diesellocs. Na verloop van tijd ging het verder met een opleiding voor het rijden van treinen met diesellocs en later met dieseltreinstellen. Als laatste werd ik opgeleid voor rijden van treinen met elektrisch materieel (treinstellen en locomotieven). Deze volgorde en samenstelling van opleidingen was overigens niet gelijk voor alle machinsten in Nederland.
Deze laatste opleiding werd eind 1987 afgerond, dus zeven jaar later.
Op de standplaats die ik toen had (Rotterdam CS) reed ik reizigers-, goederen-, werk- en posttreinen.
Op een bepaald moment (het jaar weet ik even niet meer) werd het reizigers- en goederenvervoer gescheiden. Ik bleef bij NS en reed daarna dus alleen reizigerstreinen. Een stuk minder afwisselend dus.
Om de afwisseling toch nog wat te behouden heb ik via een uitzendbureau nog een tijdje goederentreinen gereden bij twee goederenvervoerders.
Tegenwoordig worden machinisten in een veel kortere periode opgeleid (enkele maanden) en deze zijn dan beperkt bevoegd. Zij mogen een bepaalde afstand en een bepaald aantal materieeltypen rijden. Na het wettelijk voorgeschreven minimum aantal dagen als zodanig te hebben gereden mag een machinist zijn kennis van trajecten en materieelsoorten uitbreiden en is hij of zij volledig bevoegd.
Desondanks blijft het een flinke opleiding die je alleen mag volgen als je medisch en psygologisch goedgekeurd bent. Volgens mij vallen er nog steeds veel mensen af bij deze keuring. Ook conducteurs worden trouwens gekeurd alleen zijn daar deels andere eisen voor.
Machinisten zijn over het algemeen genomen wat introverter dan conducteurs, ze moeten ook goed in hun eentje kunnen werken zonder hun opmerkzaamheid en reactievermogen te verliezen. Conducteurs moeten natuurlijk vooral goed om kunnen gaan met reizigers en nog meer servicegericht zijn dan een machinist. Het omgaan met reizigers is natuurlijk niet altijd even leuk, er zijn nu eenmaal vervelende en soms agressieve figuren onder de klanten.
Voor beide geldt dat de werktijden zeer onregelmatig zijn. Je hebt niet alleen vroege, late en nachtdiensten maar ook in de weekenden en op feestdagen kan je moeten werken (niet allemaal). De diensttijden verschillen per dag. Vroege diensten bijvoorbeeld beginnen in de periode van 04:15 uur tot ongeveer 11:00 uur. De dienstlengtes variëren van ongeveer vijf uur tot negen en een half uur.
Gemiddeld werk je als fulltimer 36 uur per week.
Voor zowel machinisten als conducteurs is er een loopbaanpad. Je begint in een relatief lage salarisgroep en gaat in een vastgesteld tempo telkens een trede of een salarisgroep omhoog tot het maximum voor machinist of conducteur is bereikt. Een machinist heeft na negen jaar zijn hoogste salarisgroep bereikt en gaat daarna alleen nog een aantal treden omhoog. Een conducteur bereikt zijn hoogste salarisgroep eerder maar die eindigt dan ook in een lagere salarisgroep dan een machinist.
Overigens kan een stap omhoog geblokkeerd worden als je teveel dingen doet die niet door de beugel kunnen.
Voor het werken op onregelmatige uren krijg je een toeslag die evenredig is met het aantal gewerkte onregelmatige uren.
Zowel machinisten als conducteurs kunnen te maken krijgen met vervelende voorvallen. Ik noemde al even agressieve reizigers. En zoals door CrazyRooster al is genoemd, je kunt voertuigen of personen voor je trein krijgen. Als machinist zie je meestal wat er op je afkomt en dat kan heel confronterend en ingrijpend zijn. Ook als het een bijna-aanrijding is. Van de conducteur wordt verwacht dat hij bij het slachtoffer gaat kijken om zonodig eerste hulp te verlenen.
Hoe je hier mee omgaat is voor elk persoon verschillend en wat het met jou doet weet je pas als het je overkomt. Zelf heb ik ook een aantal malen iemand onder de trein gehad en daar heb ik gelukkig geen gevolgen aan overgehouden.
De een is al volledig van de kaart als een hond aangereden wordt, de ander krijgt in zijn loopbaan 15 mensen voor zijn trein en heeft nergens last van.
Dus wat moet je nu doen: machinist of conducteur worden? Misschien hoef je niet te kiezen (in eerste instantie overigens wel volgens mij) omdat er ook combifunctionarissen zijn. Deze zijn zowel machinst als conducteur.
Verder zou ik je adviseren eens met verschillende machinsten en conducteurs te praten over hun ervaringen en beleving van het vak. Wellicht helpt je dat.
En mocht je, als je eenmaal aangenomen bent, na verloop van tijd het machinisten- of conducteursvak wel gezien hebben en je vindt NS nog steeds een leuke werkgever dan kan je ook binnen het bedrijf eens kijken naar een andere functie die aansluit bij je scholing en ervaring. Daar zijn vaak voldoende mogelijkheden voor.
Voor de duidelijkheid: wat ik hierboven geschreven heb geldt voor NS, hoe het bij de andere vervoerders werkt, afgezien van de wettelijke regels, weet ik niet.
Sluit overigens andere vervoerders niet uit als je machinist wilt worden. Bij Arriva of Veolia kan je leuk rijden maar je komt niet ver. Bij een goederenvervoerder zoals DB Schenker ligt dat weer heel anders, daar rijden ze bijvoorbeeld ook naar België en Duitsland. Landen die grotendeels (nog) een afwijkende regelgeving en seinstelsel hebben. Ik heb zelf ook in België gereden en het leren en omgaan met de regels van dat land was toch wel een aparte ervaring.
Ik wens je alvast veel succes met het maken van een keuze.
Ik ben, zoals Wildhagen al opmerkte, inderdaad machinist bij NS Reizigers. Inmiddels ben ik twee jaar met het vak bezig en ik kan nog altijd zeggen dat ik absoluut geen spijt heb gehad van mijn keuze om van beroep te veranderen (ik was hiervoor als systeembeheerder werkzaam).
De opleiding steekt tegenwoordig iets anders in elkaar dan vroeger gebruikelijk was. Je kan nog altijd direct bij een vervoerder opgeleid worden door middel van een interne opleiding, echter heb je tegenwoordig ook de mogelijkheid om via het Scheepvaart en Transport College (Rotterdam) of het ROC van Amsterdam (goh, Amsterdam
Wat ik hieronder beschrijf zijn mijn eigen ervaringen en schrijf ik dan uiteraard ook op persoonlijke noot.
Voor je kan beginnen aan de opleiding (of deze nu via NS of via een ROC of een andere vervoerder gegeven wordt) moet je wel psychologisch als medisch gekeurd worden. De psychologische tests zijn behoorlijk pittig en de enige tip die ik daarin kan geven is dat je gewoon goed uitgerust moet zijn en alles gewoon over je heen moet laten komen.
Ben je daar doorheen gekomen, dan kan je beginnen aan de opleiding.
De interne opleiding bij NSR duurt ongeveer een jaar. In deze periode krijg je enkele dagen per week theorieles en ga je de andere dagen onder begeleiding van een mentor aan de slag in de praktijk. Dit zijn zowel rangeerdiensten (dus treinen van/naar een opstelterrein brengen, treinen combineren of afkoppelen, etc.) als zogenaamde 'rijdende' diensten (reizigers dus van A naar B vervoeren).
Na ongeveer driekwart jaar doe je theorie-examen bij (tegenwoordig) het VVRV. Dat is de centrale organisatie die namens de minister de examens voor machinisten mag afnemen. Slaag je daarvoor, dan mag je beginnen met de zogenaamde '50-dagen periode'. Dit is een periode waarin je op een beperkt aantal trajecten gaat rijden om de 'routine' op te bouwen van het meer zelfstandig rijden en rangeren van treinen. De mentor krijgt een steeds minder actieve rol in de cabine en aan het eind doe je een praktijkexamen (eveneens afgenomen door een examinator van de VVRV, dit geldt ook voor machinisten in het goederenvervoer) en moet je laten zien dat je alles zelf kan doen en verantwoording neemt voor alle handelingen die je doet.
Slaag je voor het praktijkexamen dan ben je 'Machinist volledig bevoegd' voor reizigerstreinen (bij NSR dan uiteraard).
Daarna ben je weliswaar volledig bevoegd machinist, maar moet je nog de kennis van de treinen en de trajecten hebben om ook daadwerkelijk treinen te mogen rijden. Deze zogenaamde 'materieelmodules' en 'wegbekendheid' krijg je in de periode direct na (of rond) het praktijkexamen. Op dezelfde trajecten als de '50-dagen periode' ga je nu 60 dagen helemaal zelfstandig rijden en heb je dus geen mentor meer om op terug te vallen. Al met al ben je daarna dus nog een half jaar bezig met deze periode. Daarna ga je rustig de wegkennis uitbreiden en krijg je ook een breder pakket aan diensten die je kan draaien.
Over wat ik zelf van het beroep vind kan ik kort zijn: gewoon geweldig. Ik heb in mijn vorige beroep op kantoor of in het datacenter gezeten met telkens hetzelfde uitzicht. Nu heb ik een kantoor met het meest wisselende uitzicht van Nederland en elke dag is gewoon weer anders. Niet alleen in de diensten, maar ook in de gebeurtenissen. Geen enkele keer op een bepaald traject is hetzelfde.
Dat vraagt om een stukje improvisatie- en aanpassingsvermogen, maar als je daar tegen kan, dan is het een prachtig beroep.
Communicatie is ook belangrijk. Niet alleen met de verkeersleiding, maar ook met collega's en met de reizigers. Vragen van de treintijden tot de locatie van een goed hotel door (vaak) internationale reizigers, alles krijg je wel op je af en ook daar moet je mee om kunnen gaan. De 'vroegere' machinist was misschien introvert, maar de 'huidige' machinist moet ook zeker goed met de klanten kunnen omgaan. Service- dan wel klantgericht is het tegenwoordig. Dat is steeds belangrijker geworden (en volgens mij niet alleen bij NS). Wat dat betreft ben je als 'mensen mens' zeker niet ongeschikt als machinist. Maar je moet wel zelfstandig kunnen werken. Je hebt tenslotte de verantwoording over duizenden mensenlevens, elke dag weer.
Tegenwoordig gaat het reizigersvervoer 24 uur per dag door. Zowel vroege diensten (van 4 uur 's ochtends) als dagdiensten (van 7 uur 's ochtends) als avonddiensten (tot ongeveer 02:00 uur of de nachtdiensten, het is altijd weer anders. Ook dat maakt het werk zo enorm afwisselend. Nogmaals, daar moet je tegen kunnen en ook je partner moet daarmee kunnen omgaan.
De minimale dienstlengte is tegenwoordig zes uur, maximaal is bij NS reizigers (wat ik tot nu toe ben tegengekomen) bijna 10 uur. Bij Internationaal ligt dat anders, daar heb je (begreep ik) nog langere diensten (maar daar wordt je uiteraard ook voor betaald
Tja, wat betreft arbeidsvoorwaarden: ik ging er qua salaris wel op achteruit, maar daar heb ik een wereldbaan voor terug gekregen en als ik nogmaals de keuze zou moeten maken, dan zou ik geen moment twijfelen. Ik kan ook hier uiteraard weer alleen voor NSR spreken, maar de CAO van NS is gewoon goed (volgens mij valt deze met wat Googlen wel te vinden).
Over het minder leuke gedeelte heeft jvdr al wat geschreven: het is beroep van machinist niet alleen maar zonneschijn. Je moet er van uitgaan dat je te maken gaat krijgen met schokkende gebeurtenissen als een aanrijding of geweld.
Even afkloppen: ik heb (op een bijna-aanrijding met een vrachtwagen na) nog niets meegemaakt, maar twee machinisten die samen met mij de opleiding volgden hebben al wel een aanrijding/zelfdoding gehad en een ander met agressie. Het is dus niet een verhaaltje, maar een reëel risico. Opvang en nazorg bij dit soort incidenten is bij NS tegenwoordig heel goed geregeld, en dat moet ook.
Voor mij persoonlijk wegen de nadelen van onregelmatige werktijden en het gevaar van de schokkende gebeurtenissen op tegen de verantwoordelijkheid van het beroep, de afwisseling, het reizen door het hele land en het feit dat geen enkele dienst hetzelfde is.
Die keuze zal je voor jezelf moeten maken. Ik kan dan ook niets anders doen dan je heel veel succes wensen met het maken van je keuze en hopen dat je met deze enorme lap tekst wat verder op weg bent gekomen!
TL;DR: Machinist

Lieve mensen, bedankt voor jullie moeite. Nogmaals, met een blij gezicht, hier kan ik echt wat mee!
Ik heb al gepraat met veel verschillende mensen en voor mij is het initieel HC (de gewone conducteur is eigenlijk bij NS niet meer van toepassing, zo hoorde ik) geworden. Ik wil vanuit HC trachten te gaan groeien in een functie hogerop. Die ambitie wil ook duidelijk zien te maken.
[ Voor 35% gewijzigd door SkyStreaker op 09-07-2014 19:17 ]
@EDIT: Fijn dat je het als machinist naar je zin hebt en hopelijk voor jou blijft nog heel lang zo. Het is zeker een fijn beroep.
Anoniem: 636496
Ik had een vraag voor jullie allemaal. In ieder geval ,stel ik op prijs als iemand mij kon vertellen hoe ik me als beste voor deze specifieke functie kan motiveren. Het is namelijk zo, bij sollicitatie gesprek(NS) word er gevraagd naar je motivatie en het is van essentieel belang dat je dat heel goed kan motiveren anders val je alsnog af bij die ronde. Kan iemand mij helpen ??
Er wordt best diep op ingegaan. Een voorbeeld: in de sollicitatiegesprek geef je aan al je competenties en alles wat je zo mooi vind aan het vak. Waarop de recruiter van mening is dat dat niet genoeg motivatie is ,want zij beweert dat je net zo goed bij Schenker goederen vervoer kan werken. Hoe zou je hiertegen kunnen verdedigen ?
Alvast bedankt.
After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.
Toen ik destijds bij Arriva solliciteerde was mijin motivatie dat ik meer vastigheid wilde dan wat ik toen bij mijn baan als taxichauffeur had al voldoende eigenlijk. Maar kan me voorstellen dat dit binnen de NS wellicht niet voldoende is. Het kof van het koren scheiden gebeurd mij inziens pas later wanneer je alle concentratietesten e.d moet doen, je de psychologische onderzoek krijgt en tenslotte het medisch onderzoek nog doorloopt. Ik heb tijdens de selectierondes bij Arriva veel mensen gezien met hele goeie motivaties, maar als je ziet wat er bij de testen en het psychologisch onderzoek afvalt...... van de ruim 1000 sollicitanten destijds bleven er maar 30 machinisten over die aan de opleiding mochten beginnen.Anoniem: 636496 schreef op woensdag 26 november 2014 @ 17:05:
Goede middag CrazyRooster ,jvdr en EDIT ,
Ik had een vraag voor jullie allemaal. In ieder geval ,stel ik op prijs als iemand mij kon vertellen hoe ik me als beste voor deze specifieke functie kan motiveren. Het is namelijk zo, bij sollicitatie gesprek(NS) word er gevraagd naar je motivatie en het is van essentieel belang dat je dat heel goed kan motiveren anders val je alsnog af bij die ronde. Kan iemand mij helpen ??
Er wordt best diep op ingegaan. Een voorbeeld: in de sollicitatiegesprek geef je aan al je competenties en alles wat je zo mooi vind aan het vak. Waarop de recruiter van mening is dat dat niet genoeg motivatie is ,want zij beweert dat je net zo goed bij Schenker goederen vervoer kan werken. Hoe zou je hiertegen kunnen verdedigen ?
Alvast bedankt.
Dat lees je inderdaad goed. En in mijn geval ook best begrijpelijk. Ik reed in december 2012 bij Herfte Aansluiting door een rood sein doordat ik niet tijdig voldoende afgeremd had icm het feit dat het pas mijn tweede dag op dit traject was. Dit alles op het moment dat ik moest stoppen voor dat sein omdat de trein uit Meppel eerst voor mij aan mocht. Het had daar dus ernstig mis kunnen gaan. Helaas pindakaas, maar nogmaals begrijpelijk. Laten we tenslotte niet vergeten dat je wel met een trein vol mensen onderweg bent. Mensen die volledig op jou kunnen vertrouwen.Devil schreef op donderdag 27 november 2014 @ 00:00:
Lees ik nou hier boven serieus dat je bij een 'veiligheidsfout' ontslagen wordt? Geldt dat bij alle vervoerders of alleen bij de 'low cost' varianten? Misschien een machinist hier die daar iets over kan zeggen?
Leg mij eens uit waarom een machinist een veiligheidsfout begaat als een of andere sjomp op het spoor voor je trein staat te dansen? Ik geloof niet dat je helemaal begrijpt wat de term veiligheidsfout in deze inhoud.Smitovic schreef op donderdag 27 november 2014 @ 11:45:
Da's toch niet zo gek? Als er iemand op het spoor voor je trein staat te dansen, bega jij een ernstige veiligheidsfout waarop je logischerwijs ontslagen zal worden.
[ Voor 36% gewijzigd door CrazyRooster op 01-12-2014 15:18 ]
Ik vind dat helemaal niet begrijpelijk. Fouten maken is menselijk en het bestraffen van mensen voor het maken van (oprechte) fouten is niets meer dan het verdoezelen van slecht management. Als een enkele,fout tot een ongeluk leidt dan is je systeem niet in orde, want het enige waar je echt vanuit kunt gaan is van het feit dat een mens vroeg of laat een fout gaat maken.CrazyRooster schreef op maandag 01 december 2014 @ 15:11:
[...]
Dat lees je inderdaad goed. En in mijn geval ook best begrijpelijk. Ik reed in december 2012 bij Herfte Aansluiting door een rood sein doordat ik niet tijdig voldoende afgeremd had icm het feit dat het pas mijn tweede dag op dit traject was. Dit alles op het moment dat ik moest stoppen voor dat sein omdat de trein uit Meppel eerst voor mij aan mocht. Het had daar dus ernstig mis kunnen gaan. Helaas pindakaas, maar nogmaals begrijpelijk. Laten we tenslotte niet vergeten dat je wel met een trein vol mensen onderweg bent. Mensen die volledig op jou kunnen vertrouwen.
Er kan nog een hoop geleerd worden van de luchtvaart, blijkbaar niet voor niets nog altijd de veiligste manier van vervoer.
Ik kan de handicap an sich lastig omschrijven. Ik laat dat ook maar even in het midden. Het is voor mijn vraag namelijk niet van belang. Ik wil graag weten of ik überhaupt kans maak om door te gaan naar ronde 2?
Je bent natuurlijk het visitekaartje van het bedrijf en je bent verantwoordelijk voor een trein vol passagiers.
Daarna vraag ik mij af wat die fysieke test inhoud?
Ik heb ook gesolliciteerd als treinverkeersleider en daarbij hoorde ook een test. Hierbij kwamen vragen aan bod waarbij je 3 figuurtjes krijgt te zien die steeds veranderen en daarbij moet je aangeven hoe figuurtje vier er uit ziet. Ook cijfers onthouden etc zit in deze test. Krijg je deze test ook als machinist?
Alvast dank voor de reacties!
The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.
Wat heeft dan nog voor zin om de uitkomst van het sollicitatiegesprek hier neer te zetten...
Neem maar van mij aan dat als je iets mankeert het zinloos is om voor machinist te gaan.
Wel miljoenen steken in het ophogen van perrons en tien zitplaatsen opofferen voor een balzaal van een toilet, maar daar houd het op.
The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.
Ik ga toch even op je reageren: Ik denk dat Tweakers niet het forum is waarop veel spoorwegpersoneel zal zitten. Ik heb wat bekenden die in het spoor zitten, maar zelf nooit zo'n procedure doorlopen. Ik weet dat o.a. de medische keuring redelijk streng is.rimave schreef op maandag 20 juni 2016 @ 22:14:
Wow, de reacties waren overweldigend. Hou me vast!
Wat heeft dan nog voor zin om de uitkomst van het sollicitatiegesprek hier neer te zetten...
Neem maar van mij aan dat als je iets mankeert het zinloos is om voor machinist te gaan.
Wel miljoenen steken in het ophogen van perrons en tien zitplaatsen opofferen voor een balzaal van een toilet, maar daar houd het op.
Anderzijds, wat je in je vorige post al zei, je bent wel verantwoordelijk voor de veiligheid van de passagiers. Niet alleen als het goed gaat, maar ook als er dingen niet goed gaan. Als een trein geëvacueerd moet worden bijvoorbeeld.
Jammer dat je droom in duigen valt.
Tuurlijk, redelijkerwijs en logisch gedacht is het ook zo dat ik geen kans maak, maar zet dat dan in de advertentie. Want iemand die kleurenblind is maakt bijv. ook geen kans. Zodoende heeft het ook geen zin voor iemand die niet aan de eisen voldoet te solliciteren en er tijd in te steken.
Wat mij wel steekt, en ik ben bereid dit tot de directie van het bedrijf te spelen, is dat ik met een minuut weer buiten stond met alleen bakje koffie. Het heeft mij reiskosten gekost, parkeergeld en een vrije dag! Mijn vrije dagen zijn ook niet ongelimiteerd. Dit verhaal gaat nog een staartje krijgen wat mij betreft.
Ik begrijp niet dat, wanneer je al twijfels hebt, van te voren niet gevraagd hebt of je handicap problemen zou opleveren.rimave schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 09:46:
Klopt. Ik moest ook even wat frustraties kwijt. Er zat hier alleen iemand in dit topic redelijk vaak te posten en ik had gehoopt op een reactie van zijn kant.
Tuurlijk, redelijkerwijs en logisch gedacht is het ook zo dat ik geen kans maak, maar zet dat dan in de advertentie. Want iemand die kleurenblind is maakt bijv. ook geen kans. Zodoende heeft het ook geen zin voor iemand die niet aan de eisen voldoet te solliciteren en er tijd in te steken.
Wat mij wel steekt, en ik ben bereid dit tot de directie van het bedrijf te spelen, is dat ik met een minuut weer buiten stond met alleen bakje koffie. Het heeft mij reiskosten gekost, parkeergeld en een vrije dag! Mijn vrije dagen zijn ook niet ongelimiteerd. Dit verhaal gaat nog een staartje krijgen wat mij betreft.
Omdat je nu al op sollicitatie bent geweest heeft het eigenlijk geen nut meer om te reageren, maar ik zal toch op de oorspronkelijke vraag nog even reageren.
Ik weet niet waar precies de lijn ligt voor het door laten gaan naar het tweede deel van dr sollicitatie.
Ik ken een collega die tijdens zijn eerdere leven in het leger heeft gezet en daar een vinger deels is kwijtgeraakt, maar dat is natuurlijk geen indicatie of je met een geboren afwijking aan je hand wel door mag. Aan de hand van de tekst kan ik natuurlijk niet beoordelen of iets wel of juist geen probleem zou zijn in het dagelijks werk en tijdens onregelmatigheden.
Heb je het vooraf aan de telefoon nog nagevraagd of het een probleem zou zijn?
Omdat ik niet wil dat mijn handicap van invloed is op het feit of ik wel of niet een trein kan besturen. Ik ben nog steeds van mening dat ik dat namelijk wel kan. En een handicap moet je eerst zien en je moet kunnen laten zien wat je kan al gehandicapte, anders wordt je toch niet ge-accepteerd/ voor vol aangezien. Dat heb ik nu nog niet kunnen bewijzen. Ik kan praten als Brugman dat ik alles kan, maar heb heel vaak het gevoel dat ik bij de andere partij niet overkom. Terwijl als men mij veters ziet strikken bijvoorbeeld, dan zien ze pas hoe handig ik ben.ferrywijn schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 10:38:
[...]
Ik begrijp niet dat, wanneer je al twijfels hebt, van te voren niet gevraagd hebt of je handicap problemen zou opleveren.
Dat is vervelend voor je (en alle andere mensen met een fysiek zichtbare handicap). Het is ook vrij asociaal i.m.o. dat je binnen 1 minuut weer buiten staat. Hoe ging het 'gesprek'? Solliciteerde je overigens op een functie als machinist, of conducteur?rimave schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 10:54:
[...]
Omdat ik niet wil dat mijn handicap van invloed is op het feit of ik wel of niet een trein kan besturen. Ik ben nog steeds van mening dat ik dat namelijk wel kan. En een handicap moet je eerst zien en je moet kunnen laten zien wat je kan al gehandicapte, anders wordt je toch niet ge-accepteerd/ voor vol aangezien. Dat heb ik nu nog niet kunnen bewijzen. Ik kan praten als Brugman dat ik alles kan, maar heb heel vaak het gevoel dat ik bij de andere partij niet overkom. Terwijl als men mij veters ziet strikken bijvoorbeeld, dan zien ze pas hoe handig ik ben.
Verder is het lastig voor een buitenstaander om iemand met een handicap goed te beoordelen. Lost van het feit dat er soms duidelijke regels zijn (wet is nou eenmaal wet), kan iemand wel zeggen dat diegene goed is in alles, maar hoe kun je dat controleren in een sollicitatiegesprek? Sterker nog, wellicht kun je 99 dingen wel, en 1 ding niet (snel genoeg), en is er als (bijvoorbeeld) machinist op dat moment niet iemand bij om het op te vangen, zou iets toch nog mis kunnen gaan. Ik zeg niet dat dat in jouw geval zo is (immers heb je niet verteld wat je handicap is), echter kan ik me wel voorstellen dat het in dit soort gevallen lastig is voor degene die het sollicitatiegesprek voert om dit correct in te schatten.
When life throws you a curve, lean into it and have faith!
Laat ik je een nog beter voorbeeld geven: een grastrimmer. Iemand die dit wel eens gebruikt weet dat er een veiligheidssysteem op zit. Je moet (net als een grasmaaier) twee hendels/knopjes indrukken voor het apparaat start. Laat ik je dan vertellen dat mij dat prima af gaat.
Je klinkt boos en verongelijkt. Het is niet eerlijk. Dat klopt, het is inderdaad niet eerlijk. Maar door boos te worden, ga je daar niets aan kunnen veranderen.rimave schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 10:54:
[...]
Omdat ik niet wil dat mijn handicap van invloed is op het feit of ik wel of niet een trein kan besturen.
Ik kan me vanuit een sollicitatiecommissie voorstellen dat als jij een duidelijk zichtbare handicap hebt, waarvan jij zelf ook al weet dat die er voor zorgt dat veel mensen automatisch (hoe onterecht misschien ook) aannemen dat die jou flinke beperkingen oplevert, dat ze dan meteen twijfels hebben of jij geschikt bent als machinist. Dan kun je vervolgens heel graag willen dat zoiets geen rol speelt en dat mensen eerst braaf objectief gaan vaststellen of hun eerste indruk wel klopt, maar zo werken menselijke hersenen niet. Ik zou willen van wel, maar dat is helaas nu eenmaal niet zo. Die eerste indruk is gewoon heel belangrijk in elk sollicitatietraject, ook voor mensen zonder handicaps, en jij hebt daar helaas een achterstand waar je niets aan kunt doen. Niet eerlijk, wel de realiteit.
Ik zou je daarom voor een volgende keer aanraden om vooral te gaan kijken of je op voorhand iets aan verwachtingsmanagement bij de sollicitatiecommissie kunt doen, om die automatische achterstand te compenseren. Bijvoorbeeld van tevoren (telefonisch of per e-mail) juist wel aangeven dat je een handicap hebt, maar dat je je goed hebt ingelezen op de functie en er van overtuigd bent dat dat geen beletsel hoeft te zijn. Dan bekijken ze je bij binnenkomst al meteen heel anders en had je misschien niet al na een minuut buiten gestaan. Of ze hadden je van tevoren meteen laten weten dat je toch afgekeurd zou worden op die handicap, en dan had je je een hoop tijd bespaard.
Is dat daadwerkelijk direct slecht management?Devil schreef op maandag 01 december 2014 @ 20:38:
[...]
Ik vind dat helemaal niet begrijpelijk. Fouten maken is menselijk en het bestraffen van mensen voor het maken van (oprechte) fouten is niets meer dan het verdoezelen van slecht management. Als een enkele,fout tot een ongeluk leidt dan is je systeem niet in orde, want het enige waar je echt vanuit kunt gaan is van het feit dat een mens vroeg of laat een fout gaat maken.
Er kan nog een hoop geleerd worden van de luchtvaart, blijkbaar niet voor niets nog altijd de veiligste manier van vervoer.
Laten we de andere vervoersystemen eens bekijken, want daar is dan ook sprake van slecht management.
- Een motorvoertuig rijdt door een menselijk fout, door een rood stoplicht en veroorzaakt een ongeluk.
- Een boot ziet een markering/lichtsein over het hoofd en veroorzaakt een aanvaring.
- Een vliegtuig rijdt zonder toestemming van de verkeersleider de landingsbaan terwijl een vliegtuig nog moet landen en deze komen tegen elkaar aan.
Bij alle vervoersmiddelen zijn er regels en afsfpraken waaraan je je dient te houden zowel in het verkeer als op het water als in de luchtvaart. Wanneer een auto door rood licht rijd op een druk kruispunt, is er een grote kans op een ongeluk. Is het systeem dan de fout? Lijkt me niet, dan klagen we eerder de bestuurder, kapitein en piloot aan voor het niet opvolgen van de regels voordat we zeggen dat het systeem niet deugt.
Bij de trein is het precies hetzelfde, ondanks alle mogelijke veiligheidssystemen die langs de baan en in de trein zitten, is en blijft de machinist vooralsnog eind verantwoordelijke. Er zijn regels hoe hard een trein mag rijden en er zijn signalen die aangeven waar en wanneer een trein dient te stoppen. Indien dit niet gebeurd dan kan een trein doorschieten en een gigantisch ongeluk veroorzaken met alle gevolgen van dien.
Ik geef je zeker gelijk dat het maken van menselijke fouten normaal is, maar het is nog altijd een vraag waartegen je je allemaal wilt beschermen en hoeveel dat uiteindelijk mag gaan kosten. De trein is en blijft een veilig vervoersmiddel maar de treinbeveiliging is er niet om de machinist volledig te vervangen. Deze is er, om hem te assisteren in zijn werk en deze van de juiste informatie te voorzien.
Lees anders dit interessante document over het passeren van een rood sein en waarom het nou eigenlijk gebeurd: Link
[ Voor 0% gewijzigd door kevi-n1 op 21-06-2016 13:28 . Reden: spelling ]
Je hebt een handicap, oftewel een lichamelijke beperking, want dat is de definitie van een handicap. Je kan dus iets met je hand niet of een stuk minder goed, wat anderen die die handicap niet hebben wel kunnen. En als dat niet zo was, dan had je geen handicap. Dat is een feit waar je niet om heen kan.rimave schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 10:54:
[...]
Omdat ik niet wil dat mijn handicap van invloed is op het feit of ik wel of niet een trein kan besturen.
Dan kan je wel willen dat je handicap niet van invloed is op het feit of je wel of niet een trein kan besturen, maar of dat echt zo is, is heel iets anders. En zonder dat ik weet wat je handicap is (waarom doe je daar uberhaupt zo geheimzinnig over?), denk ik dat die invloed er wel is. Bovendien zijn er nog allerlei wettelijke eisen. Daar kan je wat van vinden, maar zolang die wettelijke eisen er zijn, heeft de NS zicht daar aan te houden.
Ja, jij vindt dat. Maar de NS en/of de wet vindt/vinden van niet, en dat is wat telt.Ik ben nog steeds van mening dat ik dat namelijk wel kan.
Het heeft niks te maken met geaccepteerd worden of voor vol worden aangezien, je voldoet simpelweg niet aan de strenge eisen die er gelden voor het beroep van machinist.En een handicap moet je eerst zien en je moet kunnen laten zien wat je kan al gehandicapte, anders wordt je toch niet ge-accepteerd/ voor vol aangezien. Dat heb ik nu nog niet kunnen bewijzen. Ik kan praten als Brugman dat ik alles kan, maar heb heel vaak het gevoel dat ik bij de andere partij niet overkom. Terwijl als men mij veters ziet strikken bijvoorbeeld, dan zien ze pas hoe handig ik ben.
[ Voor 3% gewijzigd door Koos Werkloos op 21-06-2016 13:34 ]
Kijk, ik zal ook nooit een F16 kunnen besturen, omdat ik een bril draag (handicap even achterwege latende). Er staat ook duidelijk bij de functie omschrijving dat dat een belemering is. Bij een functie als machinist kan dit er ook bij gezet worden.
Wat ik exact heb heeft geen naam, maar in het RTL programma "Met Open Armen" zat een jongetje uit China wiens handicap wel erg lijkt op die van mij: http://www.rtlxl.nl/#!/le...bc-4cf1-9147-d83cd2346502. Ik heb alleen wat langere vingertjes aan de linkerhand.
[ Voor 16% gewijzigd door rimave op 21-06-2016 13:47 ]
We weten de precieze omstandigheden natuurlijk niet, maar als het simpelweg een foutje was dat niet komt door nalatigheid of kwade opzet, dan is direct ontslag sterk overdreven.kevi-n1 schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 13:23:
[...]
Is dat daadwerkelijk direct slecht management?
Door als management een dergelijke instellingen te hebben ten opzichte van fouten, kan er een angst-cultuur ontstaan waarin werknemers incidenten niet meer rapporteren omdat ze vrezen voor de gevolgen. Dit komt de algemene veiligheid niet ten goede.
Ik werk bij een luchtverkeersleidingsbedrijf. Onze verkeersleiders spelen een belangrijke rol in de veiligheid van de luchtvaart en fouten kunnen potentieel grote gevolgen hebben. Toch is het officiele beleid dat iedereen die naar het beste van zijn kennen en kunnen handelt, niet gestraft wordt voor het uitvoeren van zijn taken. En dat het open en gedetailleerd rapporteren van incidenten, inclusief eigen fouten, wordt aangemoedigd.Laten we de andere vervoersystemen eens bekijken, want daar is dan ook sprake van slecht management.
- Een motorvoertuig rijdt door een menselijk fout, door een rood stoplicht en veroorzaakt een ongeluk.
- Een boot ziet een markering/lichtsein over het hoofd en veroorzaakt een aanvaring.
- Een vliegtuig rijdt zonder toestemming van de verkeersleider de landingsbaan terwijl een vliegtuig nog moet landen en deze komen tegen elkaar aan.
Zie ook: http://www.skyguide.ch/en/company/safety/just-culture/
Als je iemand ontslaat nadat deze een fout heeft gemaakt, wat win je dan? De fout en de gevolgen ervan draai je er niet mee terug. In plaats daarvan kan zo iemand leren van de fout en daardoor beter functioneren.
Uiteraard is het een ander verhaal als iemand continu fouten maakt (en dus onvoldoende presteert, wat in iedere bedrijfstak een aanleiding is om de werkrelatie te heroverwegen) of als iemand nalatig is of zelfs bewust schadelijk handelt.
|| Vierkant voor Wiskunde ||
Ik snap je gedachtegang, maar ik weet niet of dat juist zou zijn. Ten eerste vraag ik me af of bedrijven er voor iedere vacature over na willen denken om een juiste lijst op te stellen met dergelijke 'eisen'. Tegelijkertijd denk ik dat er al snel de conclusie word getrokken dat je geen lichamelijke handicaps mag hebben voor het uitvoeren van bepaalde beroepen. Nu denk ik aan stratenmaker. Indien jij daarvoor zou solliciteren, denk ik dat de meeste werkgevers je ook binnen 1 oogopslag in gedachten al hebben afgewezen. Echter heb je daar wel de kans om jezelf te bewijzen, want na mijn weten is er geen wet die het verplicht stelt dat je geen handicap mag hebben, en indien jij direct laat zien dat je enorm snel stenen kan leggen, laat je diegene waarschijnlijk versteld staan.rimave schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 13:34:
Kijk, ik zal ook nooit een F16 kunnen besturen, omdat ik een bril draag (handicap even achterwege latende). Er staat ook duidelijk bij de functie omschrijving dat dat een belemering is. Bij een functie als machinist kan dit er ook bij gezet worden.
Wat ik exact heb heeft geen naam, maar in het RTL programma "Met Open Armen" zat een jongetje uit China wiens handicap wel erg lijkt op die van mij: http://www.rtlxl.nl/#!/le...bc-4cf1-9147-d83cd2346502. Ik heb alleen wat langere vingertjes aan de linkerhand.
Dit betreft dan wel een veel terugkomende vacature, en denk dat de eisen voor een machinist niet heel vaak zullen veranderen. Wellicht zou het inderdaad goed zijn om een algemene lijst te hebben voor dergelijke functies. Geen idee hoe zich dat in de praktijk zou verwoorden (vacature kan lang worden, of als attachment, wie gaat het bijhouden etc. Ik brainstorm maar wat). Wellicht kun je, indien dit je echt dwars zit, eens schrijven met een overheidsinstantie die dit teweeg zou kunnen brengen. Dan bereik je (indien het slaagt) op grotere schaal iets dan nu bij dit specifieke geval
When life throws you a curve, lean into it and have faith!
Allebei de handen worden gebruikt bij het besturen van de trein. De handelingen verschillen per treintype.rimave schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 12:57:
Ik solliciteerde als machinist. Ik heb van tevoren ook eens gekeken hoe een machinst een trein bediend. Daar zijn genoeg filmpjes van te vinden op youtube. Met zijn linkerhand (mijn handicaphand) doet hij feitelijk niets. Hij geeft gas met rechts. Volgens de man bij het sollicitatiegesprek gebruik je rechts wel in het geval van een noodsituatie om te remmen. Je moet dan een hendel naar je toe halen. Ik kan met mijn linkerhand prima een hendel naar mij toe halen.
Dat is pertinent niet waar. Je hebt, zeker bij modern materieel, beide handen nodig. Niet alleen om tractie te geven en te remmen, maar ook om zand te strooien, je ruitenwissers te bedienen, stroomafnemers op te zetten of te laten zakken, deuren bedienen (bij passagierstreinen) om maar wat te noemen. En in de cabine klimmen, op het trapje balancerend de deur openen. Vanaf het perron instappen is makkelijk, maar vanuit het spoor is lastiger. En wat denk je van koppelen? Als je handmatig de koppeling moet resetten heb je ook twee handen nodig en normaal materieel koppelen is ook twee handen werk.rimave schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 12:57:
Ik solliciteerde als machinist. Ik heb van tevoren ook eens gekeken hoe een machinst een trein bediend. Daar zijn genoeg filmpjes van te vinden op youtube. Met zijn linkerhand (mijn handicaphand) doet hij feitelijk niets. Hij geeft gas met rechts. Volgens de man bij het sollicitatiegesprek gebruik je rechts wel in het geval van een noodsituatie om te remmen. Je moet dan een hendel naar je toe halen. Ik kan met mijn linkerhand prima een hendel naar mij toe halen.
Laat ons even volgende stuurcabine nemen:

(bonuspunten voor hen die het materiaaltype kunnen benoemen)
Dan zien we duidelijk dat er links ook een hoop bedieningselementen staan (meer dan rechts), en ja, die heb je ook nodig in dagelijks gebruik. Als ik (als belg/NMBS medewerker) denk aan onze oudere locomotieven en materiaal dan weet ik dat er links heel vaak de remkraan werd geplaatst (of soms ook de krachtkruk links en de rem rechts).
Indien de handicap het niet mogelijk maakt om alles goed te bedienen maak je spijtig genoeg geen kans om ooit treinbestuurder te worden, indien deze het wel toelaat zal het afhangen van de regels van de spoorwegmaatschapij (als het al niet beperkt wordt door wetgeving).
No keyboard detected. Press F1 to continue.
Hoe het in de scheepvaart werkt weet ik niet, maar ik kan je welmgaranderren dat we de piloot in dit voorbeeld niet aanklagen. Behalve als sprake is van opzet uiteraard. In een dergelijk geval zal er een onderzoek starten om te kijken hoe het komt dat de piloot deze fout maakt en hoe het systeem verbeterd kan worden om een dergelijke fout in de toekomst te voorkomen.kevi-n1 schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 13:23:toon volledige bericht
[...]
Is dat daadwerkelijk direct slecht management?
Laten we de andere vervoersystemen eens bekijken, want daar is dan ook sprake van slecht management.
Bij alle vervoersmiddelen zijn er regels en afsfpraken waaraan je je dient te houden zowel in het verkeer als op het water als in de luchtvaart. Wanneer een auto door rood licht rijd op een druk kruispunt, is er een grote kans op een ongeluk. Is het systeem dan de fout? Lijkt me niet, dan klagen we eerder de bestuurder, kapitein en piloot aan voor het niet opvolgen van de regels voordat we zeggen dat het systeem niet deugt.
Bij de trein is het precies hetzelfde, ondanks alle mogelijke veiligheidssystemen die langs de baan en in de trein zitten, is en blijft de machinist vooralsnog eind verantwoordelijke. Er zijn regels hoe hard een trein mag rijden en er zijn signalen die aangeven waar en wanneer een trein dient te stoppen. Indien dit niet gebeurd dan kan een trein doorschieten en een gigantisch ongeluk veroorzaken met alle gevolgen van dien.
Ik geef je zeker gelijk dat het maken van menselijke fouten normaal is, maar het is nog altijd een vraag waartegen je je allemaal wilt beschermen en hoeveel dat uiteindelijk mag gaan kosten. De trein is en blijft een veilig vervoersmiddel maar de treinbeveiliging is er niet om de machinist volledig te vervangen. Deze is er, om hem te assisteren in zijn werk en deze van de juiste informatie te voorzien.
Lees anders dit interessante document over het passeren van een rood sein en waarom het nou eigenlijk gebeurd: Link
En dat is nou precies de reden dat de luchtvaart de veiligste vorm van transport is, als je de piloot ontslaat en verder niets veranderd, dan kun je er oo rekenen dat een zelfde ongeluk nog een keer voorkomt.
Bij NS (ik preek voor eigen parochie) is dit inmiddels enige tijd (1,5 à 2 jaar) omgezet in een veiligheidscommissie welke de exacte situatie beoordeeld en aan de hand daarvan bepaalt welke sanctie er eventueel wordt opgelegd aan de betreffende machinist. Dit kan een (vervroegde) psychologische keuring zijn, direct ontslag, of zelfs zonder 'kleerscheuren' je carrière vervolgen.Rannasha schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 14:48:
[...]
We weten de precieze omstandigheden natuurlijk niet, maar als het simpelweg een foutje was dat niet komt door nalatigheid of kwade opzet, dan is direct ontslag sterk overdreven.
Door als management een dergelijke instellingen te hebben ten opzichte van fouten, kan er een angst-cultuur ontstaan waarin werknemers incidenten niet meer rapporteren omdat ze vrezen voor de gevolgen. Dit komt de algemene veiligheid niet ten goede.
Ook ik ben, helaas, een keer met een rangeerdeel (een lege trein van het opstelterrein naar het station) door een rood sein gereden. Toen der tijd (4 jaar geleden) kostte mij dat een vervroegde psychologische keuring, waarbij ik wederom veiligheidsgeschikt werd bevonden, en een stevig gesprek met mijn leidinggevende. Maar ik rij gelukkig nog steeds treinen van A naar B voor diezelfde NS.
Klaarblijkelijk verschillen deze handelswijzen per vervoerder.
Bij het materieel van NS-Reizigers welke op dit moment nog dienst doet (ICM, SGM, DDZ/DDAR, VIRM, DM'90, SLT) zit alleen bij de SLT een gecombineerde rij-remhandel op de stuurtafel. Bij al het andere materieel is de remhandel altijd rechts geplaatst en tractie wordt links bediend, of in het midden (ingeval van DDZ/DDAR) met een tractiewiel. Ook de rijrichtingkruk zit, behalve bij SLT en DDZ/DDAR, altijd links. Genoeg te doen dus met twee handen, maar lang niet altijd simultaan (tractie en remmen tegelijk geeft vaak geen positieve effecten...).Blokker_1999 schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 20:15:
Als ik (als belg/NMBS medewerker) denk aan onze oudere locomotieven en materiaal dan weet ik dat er links heel vaak de remkraan werd geplaatst (of soms ook de krachtkruk links en de rem rechts).
There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.
Als je dat al niet kan, had je best kunnen weten dat je geen enkele kans maakt als machinist.rimave schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 20:54:
Het enigste op het plaatje wat mij links niet gaat lukken is een sleutel in dat sleutelgat steken en omdraaien.
Tuurlijk jongen. Ik weet alles van tevoren. Ik ben de alwetende.Koos Werkloos schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 17:42:
[...]
Als je dat al niet kan, had je best kunnen weten dat je geen enkele kans maakt als machinist.
[ Voor 79% gewijzigd door Rukapul op 26-06-2016 22:04 ]
Anoniem: 787713
Ik lees dit topic al een tijdje mee en ben van mening dat ik hier wel de juiste antwoorden kan krijgen op een paar vragen die ik heb. Graag stel ik mij eerst eens netjes voor. Ik ben een jongeman van 36 lengtes jong en vader van 2 kids en getrouwd. Ook ik heb al jaren mijn zinnen gezet op de functie van machinist en heb vorig jaar september hier op gesolliciteerd met standplaats Utrecht. Bij de NS laten ze er geen gras overgroeien en wanneer je een serieus profiel hebt zijn ze direct geïnteresseerd. Na mijn sollicitatie werd ik terug gebeld voor een telefonisch intake, dit liep soepel en een paar dagen later had ik een gesprek op het hoofd kantoor samen met een team manager en een recruiter. Ook dit gesprek ging vlot en soepel, immers ik had me goed ingeleefd in deze functie en veel genetwerkt op station Utrecht. In oktober vorig jaar op naar Rotterdam voor het assessment, een lange dag met een positief resultaat. De functie kwam steeds dichterbij en alleen het M.O. moest nog gebeuren. Ook dat liep soepel en 31 oktober 2015 op voor het arbeidsvoorwaarden gesprek. In die tijd kampte ik met een zeer vervelend privé probleem, mijn moeder was ernstig ziek en juist rond die tijd werd haar ziekte beeld steeds grimmiger. Uiteindelijk heb ik toch nee gezegd en veel tijd besteed aan mijn moeder en de vervelende ziekte. Ik had 1 december 2015 kunnen beginnen aan de opleiding, maar ik weet door mijn "nee" ging dat niet door. Helaas overleed mijn moeder vrij snel en is er enorm veel verdriet geweest. Ik had waarschijnlijk nooit de zware studie kunnen volbrengen met verdriet. Nu ruim een halfjaar later heb ik het een plek kunnen geven en deels kunnen verwerken. Ik ben nog steeds van mening dat ik geknipt ben voor de functie van machinist en ik wil niets liever dan deze uitdaging alsnog aan gaan. Ik mag op nieuw solliciteren en moet met een goede motivatie komen ten opzichte van toen en nu. Logisch en begrijpelijk.
Toch zijn er nog een paar kleine vragen waar ik nog niet echt een duidelijk antwoord heb kunnen vinden. Ik heb meerdere gesprekken gevoerd met machinisten en conducteurs en weet voor mij zelf 100% zeker dat machinist echt bij mij past.
De volgende vragen zou ik graag nog eens toegelicht willen krijgen alvorens ik nogmaals mijn sollicitatie verstuur. Ik hoop dat iemand van jullie mij hier een duidelijk antwoord op wil geven.
- Dubbel onregelmatig ben ik me van bewust, maar nog nooit mee gemaakt, kan je hier aan wennen en zo niet wat is dan de toekomst bij de NS?
- Hoelang duren de nacht diensten ongeveer en hoeveel diensten achter elkaar, zit er na een periode ook een stukje rust?
- Ook de thuis situatie zal veranderen wanneer ik machinist zou zijn, misschien persoonlijk en privé, maar hoe gaat jullie wederhelft ( i.v.t.) hier mee om.
Er zullen vast nog een paar kleine dingetjes zijn, maar daar kom ik graag zelf achter. Ik ben van mening dat de NS graag zelfstandige mensen zoekt en dus ook naar hun bron van informatie alvorens te solliciteren. Ik ga binnenkort nog eens in gesprek met een machinist met 32 jaar ervaring en zal daarna opnieuw gaan solliciteren. Of de NS mijn assessment en M.O. van vorig jaar meeneemt naar nu zal moeten blijken en anders ga ik daar opnieuw voor.
Alvast enorm bedankt voor eventuele reacties, vriendelijke groet.
Als ik dan ook nog wat voorbeelden van het gebruik van twee handen mag toevoegen (waarbij ik even enig jargon gebruik).
Je hebt bij een aantal materieelsoorten twee handen nodig om de remkraanhandel achter de pal vandaan te halen (het in gebruik nemen van die remkraan). Je moet hierbij een pal met een klein knopje oplichten, vasthouden en daarna de handel naar achteren bewegen. Dit kan soepel gaan maar vaak moeten beide handelingen met de nodige kracht gebeuren.
Twee treinstellen willen niet ontkoppelen op de normale manier en moeten met de hand ontkoppelt worden. Hierbij mag je met twee handen aan een handvat met staalkabel gaan hangen om voldoende kracht te zetten.
In- en uitstappen als er geen perron naast de trein ligt (eventueel met een rugzak of tas aan je schouders). Je hebt hierbij beide handen nodig om je goed vast te houden aan de instapsupports om te voorkomen dat je valt. Ik heb het wel eens geprobeerd om in te stappen met één hand (de andere hand had ik nodig voor koffie
Dit zijn er maar een paar en misschien niet de meest sprekende maar neem van mij aan dat er nog veel meer voorbeelden te vinden zijn.
Het is zonder meer heel vervelend voor dat je geen machinist kunt worden, zeker omdat je natuurlijk niet om je handicap gevraagd hebt. Maar het is niet anders.
Als ik het jongetje in het filmpje uit het RTL-programma bekijk dan denk ik dat, ondanks dat jij wat langere vingertjes hebt, het terecht is dat ze niet met je verder zijn gegaan. Je gaat als je toch machinist zou worden grote problemen krijgen met uitvoeren van een aantal taken. En dat weet iemand die sollicitanten beoordeeld natuurlijk ook.
Ben je daarom een minder mens, nee natuurlijk niet. Hooguit een mens met een droom minder. Je zult vast kwaliteiten hebben waarmee je een leuke baan kunt vinden, misschien zelfs in de spoorsector. Probeer daar wat mee te doen.
-Ja hoor je kunt best wennen aan dubbele onregelmatigheid, dat doen tenslotte veel spoormensen. Maar dat wil niet zeggen dat iedereen dit even goed afgaat. Of jij er tegen kan zal pas blijken in de praktijk. Als je als spoorman er niet meer tegen kan dan heb je keus om toch door te gaan als je de baan toch heel erg leuk vindt of een andere functie binnen NS te zoeken waarbij je niet meer onregelmatig werkt. Maar dan moet die baan natuurlijk wel beschikbaar zijn en jij geschikt daarvoor.Anoniem: 787713 schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 10:49:
- Dubbel onregelmatig ben ik me van bewust, maar nog nooit mee gemaakt, kan je hier aan wennen en zo niet wat is dan de toekomst bij de NS?
- Hoelang duren de nacht diensten ongeveer en hoeveel diensten achter elkaar, zit er na een periode ook een stukje rust?
- Ook de thuis situatie zal veranderen wanneer ik machinist zou zijn, misschien persoonlijk en privé, maar hoe gaat jullie wederhelft ( i.v.t.) hier mee om.
-Nachtdiensten mogen maximaal 8.30 uur duren en moeten uiterlijk om 07:00 uur eindigen (bijzondere omstandigheden voorbehouden). Het maximaal aantal opeenvolgende nachtdiensten is zeven maar dat wordt niet veel gehaald. Meestal zijn het drie tot vijf. Je krijgt voldoende rust (al kan je daar persoonlijk anders over denken) na je nachtdienst. Daar zijn allerlei regels voor.
-Hoe je wederhelft er mee omgaat valt moeilijk te zeggen, dat zal voor iedereen verschillend zijn. Als hij of zij er niet tegen kan dat je een aantal avonden of nachten per week niet aanwezig bent dan heb je een probleem. Maar er zijn genoeg wederhelften die er helemaal geen problemen mee hebben en/of het zelfs prettig vinden dat ze even lekker alleen zijn. Praat er in ieder geval goed over met je eigen wederhelft en doe eens een test door een aantal dagen alleen op stap te gaan.
Voldoende slaap/rust is wel gewoon belangrijk. Ik zit nu zelf toevallig in de nachtdiensten (een serie van 3 'zachte' nachtdiensten - tot een uur of 3 's nachts - en 3 'harde' nachten - tot 6 of 7 uur -), dus terwijl ik dit typ zit ik met een heerlijk kopje koffie te genieten van een ontbijtje
Ik weet dat er collega's zijn die juist bijvoorbeeld de nachtdiensten ideaal vinden. Een van mijn collega's vertelde mij dat hij na de nachtdienst nog even met de kinderen ontbijt als hij thuis komt, hen naar school brengt en dan om een uur of 9 gaat slapen. Zijn vrouw haalt de kinderen weer van school, ze eten 's avonds met het hele gezin en hij brengt de kinderen samen met z'n vrouw weer naar bed. Op die manier combineert hij dus zijn gezinsleven met het werkleven en voor hem lijkt dat goed te werken.
Ik heb toen der tijd gesolliciteerd op standplaats Utrecht, dit omdat dat het meest relevant was qua woon/werk afstand. Denken jullie dat het verstandig is om te solliciteren op een andere standplaats in de buurt of liever even wachten totdat Utrecht weer vrijkomt.
Vacatures blijven bij de NS niet heel lang actief en afwachten lijkt mij zelf ook geen goed uitgangspunt.
Nogmaals bedankt voor jullie reactie, wordt zeer gewaardeerd.
groetjes.
Er worden op dit moment geen machinisten in Utrecht gevraagd maar omdat je daar eigenlijk al aangenomen was (zij hebben ook je keuringen betaald) zou ik zeker eerst een directe benadering met Utrecht adviseren.
Hoogstwaarschijnlijk zal de oude keuring nog steeds geldig zijn en heb je dat vast mee.
Ja klopt inderdaad. Ik heb alles van wat ik toen heb behaald hier nog liggen. Van assessment tot M.O alles ligt hier nog netjes in een mapje. Ik ben afgelopen maandag naar het hoofdkantoor geweest en heb daar nog eens netjes mijn situatie van toen uitgelegd. De persoon in kwestie betreurde het enorm dat het toen der tijd zo is gelopen en adviseerde mij om te solliciteren op de functie van machinist zodra deze vacature vrij zou komen op standplaats Utrecht. Grappig detail is dat ze mij nog herkende van oktober vorig jaar.
Wel adviseerde zij mij om met een zeer duidelijke en nette motivatiebrief te komen, zodat het ook naar hun toe een duidelijk beeld geeft waarom toen niet en nu wel. Gelukkig staat in mijn assessment duidelijk omschreven dat er een onduidelijke periode was omtrent het ziektebeeld van mijn moeder. Desalniettemin vond de psycholoog die het gesprek met mij voerde mij toen wel geschikt om op te gaan voor deze functie.
Uit het gesprek van afgelopen maandag kwam verder niet naar voren of het assessment en M.O. over zou moeten wanneer ik door de selectie zou komen. Eerst concentreer ik mij nu op een goede en duidelijke motivatiebrief, zodra er weer vacatures zijn op Utrecht dan reageer ik direct. Ik ga er weer stap voor stap tegenaan en wanneer assessment en M.O over moeten, dan zal ik daar voor de volle 100% voorgaan.
Uiteindelijk hoop ik natuurlijk om straks 1 van jullie collega's te worden in een naar mijn mening 1 van de mooiste banen die je maar kan wensen.
En, er lopen genoeg mensen rond met HBO of WO, dus daar zou ik mij niet blind op staren.
[ Voor 12% gewijzigd door EDIT op 17-10-2017 23:56 ]
Bedankt! Dat van die toeslagen wist ik niet, je zou denken dat die onregelmatige werktijden normaal zijn bij zo'n bedrijf wat 24/7 draait. Denk dat ik gewoon de gok waag.. tegenwoordig moet je ook nog maar 2500 bruto bij aanvang zien te krijgen als hbo'er... Plezier en geen vergadercultuur telt ookEDIT schreef op maandag 12 september 2016 @ 23:56:
Ik heb geen ervaring als conducteur (niet mijn ding) maar bedenk wel dat het salaris exclusief toeslagen is voor vroege/late/nachtdiensten. Die zijn zodanig dat je brutoloon nettoloon wordt of meer (als ik even naar mijzelf kijk). Officieel verdien ik 2200 bruto op dit moment, maar met toeslagen schommelt het tussen de 3200 en ruim 3600 euro per maand bruto. Natuurlijk is dat wel pas ná het afronden van een de cursus.
En, er lopen genoeg mensen rond met HBO of WO, dus daar zou ik mij niet blind op staren.
Anoniem: 984131
Ik weet niet of men hier nog kijkt, maar ik kwam hier vandaag op terecht. Momenteel heb ik een sollicitatie lopen voor de opleiding + baan als machinist. Tijdens de intake werd er gevraagd naar technische kennis. NU vroeg ik mij af, wat voor een technische kennis moet je allemaal hebben. De recruiter kon mij dat niet zo 1,2, 3 uitleggen. Die had het over kleine reparaties en zo. Maar waar moet ik dan aan denken?
Mocht iemand dit lezen en een antwoord hebben, dan alvast bedankt.
Het is altijd handig om alvast wat te weten over de werking van elektrotechniek, pneumatiek en een stukje natuurkunde, of hoe je stroomschema's kan lezen, maar dat is volgens mij geen verplichting. Alles wordt ook tijdens de opleiding uitgelegd, ook de basis zoals de werking van een elektromotor en andere essentiële systemen.
Daarnaast wordt affiniteit met computers steeds belangrijker. Dat kan ik dan ook zeker aanraden.
Anoniem: 984131
Affiniteit met computers heb ik zeker dus dat zou geen probleem moeten zijn. Voor de rest, als het uitgelegd wordt dan moet het geen probleem zijn. Ik heb vrij weinig met technische dingen te maken gehad in mijn leven maar als ik zie wat ik moet doen dan komt dat vaak wel goed.
Je klinkt inderdaad verbitterd, alsof je nog ergens een appeltje te schillen hebt en je dat afreageert op dit topic.
I have stability. The ability to stab.
Je geeft wel aan dat je regelmatig met aggresieve reizigers en springers te maken krijgt, maar tijdens je opleiding volgt ook een uitgebreide en strenge medische keuring en een training.
Uiteraard kan een incident zoals dat natuurlijk gebeuren, maar als je op de trein wilt werken moet je je niet hierdoor bang laten maken. En mocht zoiets gebeuren, dan is er natuurlijk goede begeleiding mogelijk.
Maar vanwaar je sneer in dit topic?
[ Voor 5% gewijzigd door AW_Bos op 30-04-2018 12:53 ]
☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️
True, maar het viel hem opAnoniem: 1067637 schreef op maandag 30 april 2018 @ 13:25:
[...]
So, ik zie nergens staan dat dat niet mag.
Op Instagram, Twitter en Facebook volg ik wat conducteurs en ander NS-personeel, en daarin zie ik duidelijk dat ze een afwisselende baan hebben. Natuurlijk zullen ze ook wel eens wat negatieve dingen meemaken (wat ze ook wel eens delen), zoals boze reizigers tot rust manen of een idioot die het er niet mee eens is die vervolgens een bloedneus slaat (en door Veiligheid&Services opgepakt wordt
Kijk anders eens op YouTube naar "In het spoor van" (oud) of naar het NS YouTube kanaal.
Daar staan diverse video's met daarin wat interessante kijkjes achter de schermen. Ook staan er op het NS Community forum ook veel ervaringen vermeld over NS-personeel. Misschien is het raadzaam om daar eens rond te kijken, of te vragen.
[ Voor 22% gewijzigd door AW_Bos op 30-04-2018 13:42 ]
Tja, voetballen ook niet. Maar toch willen veel kinderen later voetballer worden en volgt half Nederland de prestaties van een verzameling van 11 volwassenen die steeds maar weer achter hetzelfde balletje aanhobbelen. Ieder zijn ding zullen we maar zeggen.Ook is het bepaald geen rocket science of iets van grote maatschappelijke betekenis.
Overigens, geen grote maatschappelijke betekenis? Laat de vele honderden reizigers die een machinist dagelijks heen en weer mag rijden eens lekker lopen of de auto in duiken.. Ik gok dat we dan met zijn allen blij zijn dat er nog machinisten zijn.
[ Voor 0% gewijzigd door Aganim op 30-04-2018 14:38 . Reden: typo ]
Wat was je originele drijfveer om bij het spoor te willen komen?Anoniem: 1067637 schreef op maandag 30 april 2018 @ 12:24:
Ik was ook bezig om “bij het spoor” te komen echter niet in NL maar in het buitenland. Ik snap niet waarom iemand uberhaubt de wens heeft om het vak van machinist uit te willen oefenen.
[...]
Wat was het moment dat je besefte dat het toch niks voor jou was?
Bonusvraag: welk buitenland en hoe ging dat? Anders dan in Nederland?
[ Voor 3% gewijzigd door TwOkkie op 30-04-2018 21:47 ]
[J|O|R] <- .signature.gz
En ik snap niet waarom iemand het leuk vind om de hele dag in een cubicle systeembeheerder/helpdesk/codemonkey te spelen. Toch zit er hier een heel forum vol mensen die dat doen?Anoniem: 1067637 schreef op maandag 30 april 2018 @ 12:24:
Ik snap niet waarom iemand uberhaubt de wens heeft om het vak van machinist uit te willen oefenen.