[Windows 8.1] geeft error halverwege boot van DVD of USB

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saminstijl
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16-03-2021
Hoi Tweakers,

Ik heb een probleem omtrent het booten van een Windows 8.1 van een DVD of USB.
Ik wil voor mijn ouders, hun windows XP upgraden naar windows 8.1 (Legaal uiteraard 64Bit) maar dit lukt me helaas niet. Ik heb al aardig wat geprobeerd hier over te vinden op het internet maar helaas kan ik geen vergelijkbaar probleem vinden. Wellicht heeft iemand van jullie een suggestie van wat mijn probleem zou kunnen zijn?

Situatie:
Wanneer ik in de bios van de computer aangeef dat deze moet booten van een DVD doet hij dit naar behoren alleen geeft hij halverwege het proces een error. Helaas kan ik de error niet lezen omdat deze te snel van het scherm weer verdwijnt. De computer herstart vervolgens.
Tijdens de boot start hij volgens mij nog niet echt windows omdat hij niet iets als 'windows installatie' of iets dergelijks aangeeft.

Specs:
Ik heb hier helaas niet alle informatie van behalve dat ik weet dat de processor een AMD 64bit is en het moederbord van ASUS.

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Probeer de Windows eens op een USB te branden. Vervolgens de boot vanaf USB uit te voeren i.p.v. de DVD.

Is het een originele Windows DVD? Zo niet, dan kan het zijn dat Windows corrupt op de DVD is gebrand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je hebt toch niet een upgrade cd gekocht, want dan gaat de installatie sowieso niet lukken.

Ervan uitgaand dat je een clean install gaat uitvoeren: kijk eens bij je disk configuration opties in je bios. Volgens mij gaat het daar mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlowDown
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19-09 15:06
Gaat misschien helemaal niet lukken.
Er draaide XP op, kans is groot dat het een 32bit CPU is en dan kan je geen Windows 64 bit
installeren.
@ hmmmmmmmm sorry je hebt gelijk overheen gelezen, my bad.

[ Voor 17% gewijzigd door SlowDown op 03-07-2014 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SlowDown schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 11:49:
Gaat misschien helemaal niet lukken.
Er draaide XP op, kans is groot dat het een 32bit CPU is en dan kan je geen Windows 64 bit
installeren.
Staat in de OP dat het een 64bits processor is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luppie
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-08 07:27

Luppie

www.msxinfo.net

Probeer anders even met je telefoon een filmpje te maken van het bootproces, zodat je het filmpje kan pauzeren bij de foutmelding. Met een foutmelding is het wat makkelijker 'gokken' wat er fout gaat.

Heb je iets aan mijn antwoord ? Een thumbs-up wordt zeker op prijs gesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saminstijl
Hi,

Bedankt voor jullie reacties :) Zoals ik al aangaf in de titel van dit topic; windows geeft een error halverwege boot van DVD of USB. Dus het kopiëren naar een USB heb ik al geprobeerd. Dit geeft hetzelfde resultaat.
Ik weet daarnaast zeker dat het geen upgrade is. Ik heb de DVD zelf voor ze gekocht en dit staat ook niet op de verpakking.

Iemand nog andere suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij een upgrade van besturingssysteem is het benodigd dat de taal overeenkomt. Oftewel, de taal van de XP is Engels, dan moet de upgrade DVD ook Engelstalig zijn.

Welke error krijg je precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

saminstijl schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 12:03:
Hi,

Bedankt voor jullie reacties :) Zoals ik al aangaf in de titel van dit topic; windows geeft een error halverwege boot van DVD of USB. Dus het kopiëren naar een USB heb ik al geprobeerd. Dit geeft hetzelfde resultaat.
Ik weet daarnaast zeker dat het geen upgrade is. Ik heb de DVD zelf voor ze gekocht en dit staat ook niet op de verpakking.

Iemand nog andere suggesties?
Dat booten vanaf CD of DVD niet lukt, betekent niet dat je HDD settings per se goed staan. Ik ben dus toch benieuwd naar je settings.
Verwijderd schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 12:08:
Bij een upgrade van besturingssysteem is het benodigd dat de taal overeenkomt. Oftewel, de taal van de XP is Engels, dan moet de upgrade DVD ook Engelstalig zijn.

Welke error krijg je precies?
Upgrade is per definitie niet mogelijk als het van XP naar Win 8.1 zou moeten, de taal is niet eens relevant. Maar, in dit geval geeft TS al aan dat hij er zeker van is dat dit niet het geval is. Het gaat dus om een clean install.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 03-07-2014 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef42
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07-10 22:27
Wanneer gebeurd het nu precies? Zodra je 'Windows loading files" ziet, of hierna? Is het bij het starten van de installatie of krijg je de Windows setup überhaupt niet te zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brainshead
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19-02-2024
Het rebooten bij een foutmelding is meestal een Bluescreen met een dump file.
Meestal bij windows 7 installatie is het geheugen probleem. (0x7B kan ook maar dan had je bij HDD selectie scherm niet voorbij gekomen als je de verkeerde driver heb)

Ik zou zeggen check je geheugen met Memtest86+ ?

[ Voor 0% gewijzigd door brainshead op 03-07-2014 12:13 . Reden: door te snel typen maak je spelfouten ;) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

brainshead schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 12:12:
Het rebooten bij een foutmelding is meestal een Bluescreen met een dump file.
Meestal bij windows 7 installatie is het geheugen probleem. (0x7B kan ook maar dan had je bij HDD selectie scherm niet voorbij gekomen als je de verkeerde driver heb)

Ik zou zeggen check je geheugen met Memtest86+ ?
"Meestal een geheugen probleem". Dat vind ik toch een gewaagde uitspraak. Ik kan je vertellen dat bijv. met SCCM installaties die collega's van mij uitvoeren vrijwel altijd de problemen aan BIOS instellingen liggen.

Ervan uitgaand dat XP prima gedraaid heeft (geeft TS verder niet aan), denk ik niet dat het geheugen opeens defect is. Geheugen gaat niet zomaar stuk als je een nieuwe installatie wil uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lamadingdong
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 02-10 22:42
Ik heb het wel een keer meegemaakt dat de processor wel 64 bit was, maar niet één van de volgende dingen ondersteunde:

- PAE of Physical Address Extension

- NX (No eXecute bit)

- SSE2

Dit is een vereiste voor Windows 8 en hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14:51
NX moet je dan ook nog eens in het bios aan hebben staan, maar dacht dat je voor deze iig wel een fatsoenlijke foutmelding krijgt in een boxje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saminstijl
Hi allen,

Wederom bedankt voor de reacties. Ik heb in de bios nog even gezocht naar verdere specificaties van de computer zelf.

De computer heeft een AMD athlon 64bit 3200+ processor en een Asus K8V Moederbord. Verder weet ik niet of deze PAE, NX of SSE2 ondersteuning heeft.
Daarnaast vind de error plaats na ongeveer 20 seconden het blauwe logo te hebben gezien. Nogmaals de windows 8.1 die ik wil installeren is geen upgrade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Hier nog een topic met een gelijkaardige machine, wat suggesties daar maar geen oplossing helaas.
\[W8.1 x64] BSOD bij laden setup, kan dus niet installeren

Dit is mogelijk ook van toepassing:
http://www.neowin.net/new...do-not-support-windows-81

Hoe te controleren:
Je exacte CPU model nummer hier opzoeken en kijken of de CMPXCHG16B instructie ondersteund wordt:
http://www.cpu-world.com/CPUs/K8/TYPE-Athlon%2064.html
of
http://technet.microsoft....ysinternals/cc835722.aspx

Je kunt ook even de upgrade assistant draaien op XP
http://go.microsoft.com/fwlink/p/?LinkId=321548

En natuurlijk zoals altijd, BIOS update en alles op defaults.

[ Voor 60% gewijzigd door wagenveld op 03-07-2014 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saminstijl
wagenveld schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 17:57:
Hier nog een topic met een gelijkaardige machine, wat suggesties daar maar geen oplossing helaas.
\[W8.1 x64] BSOD bij laden setup, kan dus niet installeren

Dit is mogelijk ook van toepassing:
http://www.neowin.net/new...do-not-support-windows-81

Hoe te controleren:
Je exacte CPU model nummer hier opzoeken en kijken of de CMPXCHG16B instructie ondersteund wordt:
http://www.cpu-world.com/CPUs/K8/TYPE-Athlon%2064.html
of
http://technet.microsoft....ysinternals/cc835722.aspx

Je kunt ook even de upgrade assistant draaien op XP
http://go.microsoft.com/fwlink/p/?LinkId=321548

En natuurlijk zoals altijd, BIOS update en alles op defaults.
Thanks! Ik ga erin kijken. Ik laat jullie weten hoe het gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saminstijl
De uitkomst was uiteindelijk dat de processor niet meer werd ondersteund door Windows 8. Ik heb nu Windows 7 op de computer geïnstalleerd.
Evengoed bedankt iedereen!
Pagina: 1