• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:19

Hero of Time

Moderator NOS

There is only one Legend

Topicstarter
Hopelijk weet iemand wat er aan de hand kan zijn met de installatie van Windows 8.1 x64. Ik doe het beheer van het systeem bij m'n buren en omdat ze nog XP gebruiken, voorgesteld om die voor 8.1 te vervangen. De computer zelf zou prima in staat moeten zijn om 'm te draaien. Echter wil de installatie het niet doen, deze klapt er met een BSOD uit, ongeacht wat ik probeer. Het initieel laden doet het wel, maar zodra 't verandert van het logo naar de installer, gaat 't fout.

Symptomen:
  • Spontaan herstarten. Je ziet heel snel wat tekst op 't scherm, maar is weg voordat je ook maar iets ervan kan lezen.
  • BSOD met code 0xc0000221. Door te Googlen hierop wordt ik niet veel wijzer, want 99% van de hits heeft het over een al draaiende Windows en de 1% die over blijft gaat niet over 8.1, is onduidelijk, blijft onbeantwoord of is niet van toepassing ivm uiteindelijk andere oorzaak.
De BSOD geeft ook een bestand waarop 't valt. De eerste keer dat ik 't zag was NDIS.SYS. Dit lijkt dus te maken te hebben met het netwerk. In het BIOS de netwerkkaarten uitgeschakeld, wifi PCI kaart verwijdert en opnieuw proberen. Helaas, weer dezelfde taferelen: reboots of BSOD. De BSOD die erna kwam, had dezelfde code, maar viel over ntoskrnl.exe.

Omdat ik bang was dat de DVD zelf fouten bevatte omdat er een kras op leek te zijn gekomen bij het uit het hoesje halen (idiote manier van verpakken btw), heb ik de hele disc naar HDD gekopieerd. Dit ging prima, geen fouten. Ook het opstarten van mijn laptop met de DVD verliep zonder problemen en kon doorklikken tot de licentiecode aan toe, daarna heb ik 'm afgebroken want ik wil m'n Debian niet kwijt O+.

Ik heb al van alles gezocht op de BSOD code met Google, maar geen succes geboekt. Ook zoveel mogelijk uitschakelen in het BIOS heeft geen effect gehad. Enige wat ik nog kan bedenken is een mogelijk probleem met de aansturing van de hardware, dat het niet compatible is met W8, maar het systeem zelf zou nog krachtig genoeg moeten zijn en aan de systeemeisen voldoen, al is die wat gedateerd. Ook heb ik beide DVD drives geprobeerd, zelfde resultaat.

Als laatste hoop ga ik nog de 32 bit versie proberen van Windows 8.1, maar omdat die niet zo voor handen is, zal ik die op een andere manier moeten verkrijgen. Het was in eerste instantie ook de bedoeling om de 32 bit te kopen, maar werd misleid door de pricewatch omschrijving (stond 32 en 64 bit, ik verwachtte dus beide te krijgen) en daardoor niet echt opgelet bij het bestellen.

Specs:
  • MSI K8N Diamond
  • AMD FX-60 dual core 2,6 GHz, socket 939
  • 3 GB DDR 400MHz geheugen
  • nVidia GT210 videokaart
  • Wireless-G + bluetooth PCI/USB kaart meegeleverd met moederbord
  • Logitech MX700 Wireless Desktop
  • Hitachi 250 GB IDE HDD
  • Toschiba DVD-RAM drive (IDE)
  • NEC DVD +/- DL Brander (IDE)
  • Sony Floppy Drive
  • Apacer 15-in-1 card reader
Ik heb geen idee wat ik nog meer kan doen. Het liefst had ik er Linux voor ze erop gezet, maar omdat er wat speciale software wordt gebruikt die alleen op Windows werkt met een beveiligingsdongle, is dat niet direct een optie helaas.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• r44
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-05 17:10
Ik denk dat het met drivers te maken heeft.
Doe je een clean install, van win 8.1 of update.
Ik zou eerst Windows 8 update assitant uitvoeren.
Je krijgt dan een overzicht van programma en hardware die problemen kunnen geven bij de
install van Win8/win 8.1

44

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-05 23:24
Je crasht dus al in de WinPE fase als ik je goed begrijp?

WinPE is een eigen mini-versie van Windows puur bedoeld om Windows te installeren en/of te herstellen. Het draait puur in het RAM geheugen. Echt veel gebruik van de hardware maakt het niet. Alle drivers zijn generiek. WinPE installeert ook geen extra drivers voor hardware. Je kan wel drivers toevoegen aan WinPE, maar hier heb je speciale tooling voor nodig.

Als WinPE niet goed werkt dan zou ik zelf nog denken aan geheugen dat niet meer goed is. WinPE draait puur in het geheugen, dus als dit niet lekker is kan dat een BSOD geven. Test eens het RAM van de PC. Steek desnoods de reepjes van je eigen machine erin als die passen natuurlijk. Kijk dan nog eens hoe ver je komt in de setup.

• Haas_nl
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07-05 10:25
Ik heb vergelijkbare problemen, die ook begonnen zijn met windows 8.1 bij mij zit windows echter te zeuren over een extern usb device. Ik weet alleen nog niet welke het is, ik denk of mijn ssd die misschien gaar is of mijn toetsenboard.
Als ik nu mijn pc aan zet dan start die paar sec op en gaat die weer uit.
Als ik hem daarna weer aanzet start die normaal op.
Verder reboot mijn pc soms ook in eens. En krijg ik regelmatig bsod... Maar dan met een waarschuwing dat er een extern device een probleem geeft.

[Voor 16% gewijzigd door Haas_nl op 18-01-2014 13:51]

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Zou even in volgorde
- BIOS update
- http://www.memtest.org/
- http://www2.hgst.com/hdd/support/download.htm#DFT
- 1 reepje geheugen
- Overige hardware had je al los begrijp ik (USB spul etc)

Staat me iets van bij dat een Nforce4 chipset iets met de IDE controller doet in de BIOS maar wellicht was dat alleen SATA. Zou even kijken of er iets in te stellen valt, je wilt plain old IDE hebben.
Was de Nforce4 niet ook die chipset met die rare nVidia firewall ingebouwd in de onboard netwerk kaart?

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator NOS

There is only one Legend

Topicstarter
r44 schreef op zaterdag 18 januari 2014 @ 13:16:
Ik denk dat het met drivers te maken heeft.
Doe je een clean install, van win 8.1 of update.
Als je van XP x86 naar 8.1 x64 kan upgraden, zou ik de eerste zijn die dat voor elkaar krijgt ;).
Ik zou eerst Windows 8 update assitant uitvoeren.
Je krijgt dan een overzicht van programma en hardware die problemen kunnen geven bij de install van Win8/win 8.1
Die assistent kan ik nog proberen idd. Niet eerder aan gedacht, ik dacht dat gezien de hardware dat alles wel gewoon zou werken.
CMD-Snake schreef op zaterdag 18 januari 2014 @ 13:45:
Je crasht dus al in de WinPE fase als ik je goed begrijp?
Correct, zodra die in beeld moet komen, crasht-ie.
WinPE is een eigen mini-versie van Windows puur bedoeld om Windows te installeren en/of te herstellen. Het draait puur in het RAM geheugen. Echt veel gebruik van de hardware maakt het niet. Alle drivers zijn generiek. WinPE installeert ook geen extra drivers voor hardware. Je kan wel drivers toevoegen aan WinPE, maar hier heb je speciale tooling voor nodig.
Eventuele extra tooling, zolang het gratis is, is niet zo'n probleem. Ik heb verschillende Windows VMs tot mijn beschikking op m'n eigen computer.
Als WinPE niet goed werkt dan zou ik zelf nog denken aan geheugen dat niet meer goed is. WinPE draait puur in het geheugen, dus als dit niet lekker is kan dat een BSOD geven. Test eens het RAM van de PC. Steek desnoods de reepjes van je eigen machine erin als die passen natuurlijk. Kijk dan nog eens hoe ver je komt in de setup.
RAM past niet in mijn eigen systeem ;). Het geheugen zou wel in orde moeten zijn. De XP die er nu op draait geeft geen enkel probleem, daarvoor heb ik het systeem gebruikt (is oorspronkelijk mijn PC, zij hebben 'm overgenomen van mij toen ik een nieuwe kocht) zonder ook maar een enkele crash. Laatste keer dat ik memtest volledig draaide, waren er geen fouten, al is dat een paar jaar geleden. Vorige week een gedeeltelijke run gedaan tot ~20% en niets gevonden.
Haas_nl schreef op zaterdag 18 januari 2014 @ 13:50:
Ik heb vergelijkbare problemen, die ook begonnen zijn met windows 8.1 bij mij zit windows echter te zeuren over een extern usb device. Ik weet alleen nog niet welke het is, ik denk of mijn ssd die misschien gaar is of mijn toetsenboard.
Als ik nu mijn pc aan zet dan start die paar sec op en gaat die weer uit.
Als ik hem daarna weer aanzet start die normaal op.
Verder reboot mijn pc soms ook in eens. En krijg ik regelmatig bsod... Maar dan met een waarschuwing dat er een extern device een probleem geeft.
Maar jij hebt Windows nog kunnen installeren. In mijn geval is dat zelfs niet eens mogelijk. Hoe het dan 'vergelijkbaar' kan zijn snap ik niet.
wagenveld schreef op zaterdag 18 januari 2014 @ 14:02:
Zou even in volgorde
- BIOS update
- http://www.memtest.org/
- http://www2.hgst.com/hdd/support/download.htm#DFT
- 1 reepje geheugen
- Overige hardware had je al los begrijp ik (USB spul etc)

Staat me iets van bij dat een Nforce4 chipset iets met de IDE controller doet in de BIOS maar wellicht was dat alleen SATA. Zou even kijken of er iets in te stellen valt, je wilt plain old IDE hebben.
Was de Nforce4 niet ook die chipset met die rare nVidia firewall ingebouwd in de onboard netwerk kaart?
BIOS had ik destijds redelijkerwijs bijgehouden. Als dat het probleem zou zijn, is het nogal knullig maar makkelijk op te lossen.
Van de HDD heb ik de SMART status uitgelezen en die was nog in orde. Verder zou 't niet de HDD moeten zijn, die wordt nog niet geladen tot later in de installatie. Zoals hierboven ook genoemd, XP doet 't fantastisch. Een gare schijf zou dat niet kunnen.

Ik kan met 1 GB proberen, maar eerst eens een volledige memtest laten draaien. De volle 3 GB wordt niet constant gebruikt en de PE omgeving kan nou net die ene vage module aanroepen (hoewel ik andere ervaringen heb met vaag geheugen).

Alle niet-essentiële hardware heb ik al los gehad ja, maar USB niet volledig uitgeschakeld ivm USB toetsenbord. Reminds me, ben vergeten te melden dat er ook nog een card reader in zit, en floppy drive. Die heb ik niet los gehad. Zal het ook nog even in de TS zetten.

SATA wordt niet gebruikt, alles is IDE. Van de netwerkkaarten die op het moederbord zitten heeft de nForce NIC idd een firewall optie. Deze is nooit geactiveerd of ingesteld en zou dus niet in de weg moeten zitten. Als de NDIS.SYS BSOD werkelijk iets met het netwerk te maken heeft gehad, verdenk ik eerder de dual-net PCI kaart.

Volgend weekend of de week erna ga ik weer eens kijken of ik het aan de praat kan krijgen. Dan heb ik ook een 32 bit installer om te proberen.

• CMD-Snake
[b]Hero of Time schreef op zaterdag 18 januari 2014 @ 14:54

Eventuele extra tooling, zolang het gratis is, is niet zo'n probleem. Ik heb verschillende Windows VMs tot mijn beschikking op m'n eigen computer.
Die heb je niet nodig nu, de hardware is dusdanig oud dat alles gedekt moet worden door de drivers die WinPE al bij zich heeft. Drivers toevoegen is enkel nodig als je zaken hebt als een SCSI hardeschijf of bijvoorbeeld als de installatie over het netwerk gedaan moet worden en WinPE de netwerkkaart niet kan aansturen.
RAM past niet in mijn eigen systeem ;). Het geheugen zou wel in orde moeten zijn. De XP die er nu op draait geeft geen enkel probleem, daarvoor heb ik het systeem gebruikt (is oorspronkelijk mijn PC, zij hebben 'm overgenomen van mij toen ik een nieuwe kocht) zonder ook maar een enkele crash. Laatste keer dat ik memtest volledig draaide, waren er geen fouten, al is dat een paar jaar geleden. Vorige week een gedeeltelijke run gedaan tot ~20% en niets gevonden.
Ik zou toch een volledige run doen. Je weet maar nooit, zeker niet met defect RAM. Ik blijf toch aan het RAM denken omdat WinPE enkel in het geheugen bestaat. Het lukt namelijk niet om WinPE echt te booten.

Als de BSOD meer driver gerelateerd is kom je die pas tegen als de Windows image vanaf de harde schijf voor de eerste keer start en alle apparatuur wil installeren.
Volgend weekend of de week erna ga ik weer eens kijken of ik het aan de praat kan krijgen. Dan heb ik ook een 32 bit installer om te proberen.
Je hebt geen Retail DVD? Je zou eventueel ook kunnen proberen om met een x86 Windows 7 DVD de setup te starten. Puur om te kijken of die ook een crash heeft.

De WinPE images kan je ook downloaden bij Microsoft. Gewoon zoeken op Windows 8.1 Deployment Toolkit. Die moet je dan installeren in een Windows machine en je krijgt dan ook een x86 en x64 WinPE WIM file. Die kan je dan op een USB stick zetten en die bootable maken. Kijken of je dan meer geluk hebt.

Overigens, let wel dat je met een x86 WinPE geen x64 Windows image kan aanbrengen.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator NOS

There is only one Legend

Topicstarter
Deze is aangeschaft: pricewatch: Microsoft Windows 8.1 NL OEM. In de omschrijving staat bij platform 32 en 64 bits. De link naar de winkels gaan vervolgens naar de 64 bit versie, en de envelop verpakking bevat maar 1 schijfje. Retail heb je met Windows 8 niet meer, dat is nu OEM System Builder en kan je voor dit soort zaken gebruiken.

Windows 7 x86 moet ik bij m'n ouders vandaan pikken. Kan ik ter plekke doen, het zijn de buren (mensen die ik help waren m'n buren tot ik verhuisde :P).

Als je denkt dat het niet aan de hardware ligt, maar het RAM, waarom knalt-ie er dan uit op de netwerkkaart en later de kernel?

• CMD-Snake
Hero of Time schreef op zaterdag 18 januari 2014 @ 17:19:
Als je denkt dat het niet aan de hardware ligt, maar het RAM, waarom knalt-ie er dan uit op de netwerkkaart en later de kernel?
Ergens kan ik me niet voorstellen dat de basis drivers in WinPE niet goed zijn. Als dat het geval was hadden meer mensen last moeten hebben. Je knalt er ook niet uit op een specifieke zaak. Stel dat het de netwerkkaart was, dan had je na het verwijderen van de netwerkkaart geen problemen meer moeten hebben. Die driver wordt dan niet geladen.

Enige echt vaagheid die ik ooit heb meegemaakt was met het installeren van x64 Windows 7 op een oudere PC van mijzelf. Die machine zou in theorie x64 moeten kunnen draaien. Echter het moederboard kon dit niet. (Limiet is ook 4Gb geheugen op deze machine, in feite ziet de BIOS zelfs maar 3,2Gb). Na het booten van de image voor de eerste keer ging het telkens mis. Toen kwam ik er dus na wat onderzoek achter dat het moederboard cq. de chipset niet om kon gaan met x64 en dat er ook nergens x64 drivers voor waren. (De machine in kwestie was draaide daarvoor XP Pro.) Toen een x86 image geprobeerd en dat werkte perfect. :)

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator NOS

There is only one Legend

Topicstarter
Het systeem kan zeker 64 bit aan, want ik heb er nog Ubuntu x64 mee gedraaid :). Wat mij het meest irriteert, is dat je zo verdomd weinig info vind over de BSOD code. Het gaat 9 vd 10 keer over een draaiend systeem wat er spontaan mee stopt, geen probleemloos systeem dat niet een ander OS wil installeren. En de reboots zonder melding, dat is ook schijtirritant om het probleem te achterhalen.

• CMD-Snake
Hero of Time schreef op zaterdag 18 januari 2014 @ 23:19:
Het systeem kan zeker 64 bit aan, want ik heb er nog Ubuntu x64 mee gedraaid :). Wat mij het meest irriteert, is dat je zo verdomd weinig info vind over de BSOD code. Het gaat 9 vd 10 keer over een draaiend systeem wat er spontaan mee stopt, geen probleemloos systeem dat niet een ander OS wil installeren. En de reboots zonder melding, dat is ook schijtirritant om het probleem te achterhalen.
Ik heb werkelijk nog nooit meegemaakt dat WinPE een BSOD krijgt. En ik vermoed dat het ook zo op de rest van het internet is. Helaas zijn er dan ook geen crashdumps die je nog kan analyseren.

Had je al geprobeerd om met een x86 versie te beginnen? Of een Windows 7 x86 DVD?

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator NOS

There is only one Legend

Topicstarter
De x86 versie had ik niet (nu wel dankzij internet :P), ik ging er eerst vanuit dat we de 32 en 64 bit versie kochten, ipv alleen 64 bit. Ik had hier beter op moeten letten. Als het de beste man schikt, ga ik 't deze zaterdag weer proberen, dit keer met de 32 bit versie. Misschien de avond ervoor even vragen of hij een memtest aan kan zetten zodat die een nachtje kan testen.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator NOS

There is only one Legend

Topicstarter
Update: de 32 bit versie start wel netjes de installer op. De installatie lukt ook voor de eerste stappen, maar daarna houd-ie er mee op. Zodra 't komt bij "Getting Devices Reader" loopt het nog even, dan "Getting Ready" en hangt. Of crasht. Een reboot geeft hetzelfde resultaat. De BSOD die ik krijg geeft doodleuk de melding "For more information, seach the internet for WHEA_UNCORRECTABLE_ERROR", waar ik door de bomen het bos niet meer vind. Het ene resultaat heeft het over een parameter of andere code, de ander heeft het over mogelijk drivers of spontane BSODs als-ie een film wil afspelen. Ik heb daar dus niets aan, want een code krijg ik niet, driver wordt niet genoemd en het OS kom ik niet eens in.

Ik heb ook een memtest laten draaien en na bijna 16 uur met 12 passes is er maar 1 fout gevonden, pass 8 test 7. Deze ene fout vind ik in de foutmarge en niet noemenswaardig om deze problemen te veroorzaken.

Iemand die wat opheldering kan geven waar ik naar moet zoeken? Het hangen bij "Getting Ready" is overigens als-ie net de floppy drive heeft aangesproken (die maakt dan geluid). Het uitschakelen van de floppy geeft overigens geen verandering.

[Voor 9% gewijzigd door Hero of Time op 25-01-2014 15:19]

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
BIOS inmiddels geupdate? 1 error is wel 1 teveel trouwens, al met 1 module geprobeerd?

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator NOS

There is only one Legend

Topicstarter
Nog niet met 1 module geprobeerd, maar omdat het maar 1x voorkwam in alle tests (als je 'm 6 passes had laten doen, had je 't niet eens gezien) vind ik het niet de moeite waard eigenlijk.

BIOS update, hmm, tja, ik weet niet of die nog beschikbaar zijn. Ik heb die overigens wel redelijk bijgehouden.

• houdoeken
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10-05 13:06

houdoeken

houdoe ken!

Ben benieuwd of je het nog hebt kunnen oplossen. Ik ervaar een soortgelijk probleem namelijk.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator NOS

There is only one Legend

Topicstarter
Nee, niet kunnen oplossen. Voor de zekerheid heb ik de ISO die ik gebrand had nog even met een VM getest, in geval de download corrupt was, maar die ging wel gewoon door. Het lijkt mij daarom onwaarschijnlijk dat het medium fouten bevat.

Ze draaien nu tevreden op Debian Testing met Xfce. Ze hebben ook nog een laptop, oudje in principe, een Fujitsu Siemens Pi1536 en kan geen 64 bit aan. Maar zou minder problemen kunnen geven. Die moet hoe dan ook gaan werken, omdat ze een Tomtom hebben die anders niet meer kan updaten (programma werkt niet via Wine).

• houdoeken
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10-05 13:06

houdoeken

houdoe ken!

Jammer. Gelukkig is er wel een alternatief gevonden dan. Bedankt voor je reactie.
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee