Blijkbaar werkt Gambieter in een heel ander soort bedrijf.
Voor mij is een laptop erg belangrijk. Ik werk prettiger en productiever op een laptop die naar mijn wensen is. Toen een voormalige werkgever zo'n laptop niet kon verstrekken (ik kreeg een 4 jaar oude laptop waarop ik helemaal niet kon werken) heb ik op mijn eigen MacBook gewerkt. Ik vind het dan zonde als een werkgever 1500 euro uitgeeft aan een laptop waarop ik mijn werk wel kan doen, maar niet zo prettig als op een laptop die ik zelf zou kiezen.
Daarbij herinner ik me een uitspraak van
Peter Hinssen, die in een presentatie vertelde dat mensen vroeger naar hun werk gingen om met de modernste hardware te kunnen werken. Tegenwoordig hebben veel mensen thuis betere hardware tot hun beschikking dan op hun werk en storen ze zich eraan dat ze 9 uur per dag met een trage budgetcomputer moeten werken. Hij zag in de toekomst het BYOD-idee groot worden. Dat zie ik zelf ook wel zitten.
Ik begrijp dat BYOD tegen het zere been van de traditionele IT-beheerdiensten en centrale inkoopafdelingen is, maar de professionals halen in veel organisaties met hulp van die apparatuur wél het geld binnen dat dergelijke ondersteunende afdelingen uitgeven.
Persoonlijk ben ik wel benieuwd naar het effect van inspraak of zelfs carte blanche voor medewerkers in de aankoop van hun gereedschap. Voor mezelf kan ik zeggen dat ik graag op de hardware werk die ik zelf ook zou kiezen (in mijn geval is dat de MacBook die TS ook wenst) en dat de beperkingen die een werkgever mij daarbij oplegt wel een grote invloed hebben op mijn werkplezier. Werkplezier dat zich uit in "hart hebben voor de zaak": niet moeilijk doen als ik lange werkdagen moet maken om een project af te ronden, 's avonds nog even wat uitwerken, loyaliteit etc. Voor betere hardware zou ik als het moet dus ook zelf bijbetalen.
Het gaat hierbij dus niet primair om meetbare voordelen of een businesscase, die ongetwijfeld als je het zou uitzoeken alsnog wel aanwezig zijn, maar om plezier in het werk en een hogere kwaliteit van mijn werkomgeving. Zaken die je niet terugvindt in de harde cijfers, maar wel in de mate waarin medewerkers hun werkgever waarderen.