Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 605428

Topicstarter
Hoi,

(Hoop dat ik in de goede forumcategorie zit, anders mijn excuses)

Na vier jaar op een Macbook Pro te hebben gewerkt is het einde van deze machine in zicht. (defect logicboard, bekend probleem bij mid 2010 Mbp's)

Mijn werkgever ging in 2010 met enige moeite akkoord met een Macbook omdat ik als een van de weinigen zowel vaak grafisch (photoshop, illustrator, final cut) als development werk (in lxc's: python, postgis, javascript) doe.

Aangezien ik 40+ uur met die laptop werk, vind ik het belangrijk dat er voldoende power in zit.

Nu het probleem; Het maximale budget is 1500 euro en daar heb je momenteel geen Macbook Pro voor. Die kost 600 euro meer. Omdat ik de laptop het belangrijkste stuk gereedschap vind wat ik heb, wil ik graag zelf bijleggen - dit om de zogenaamde 'scheve ogen' van collega's te voorkomen.

Wie kan iets zinnigs zeggen over de mogelijkheden en juridische voors- en tegens als het gaat om prive bijbetalen? Ik kan er weinig over vinden omdat ik de zoektermen niet ken...

Thx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06-06 23:49
Macbook Pro start bij 1015 euro. Alle 13" modellen passen binnen budget. Alleen de 15"modellen zitten iets hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Als jij een MBP nodig hebt voor je werk en de huidige is kapot/versleten vind ik het wel heel bizar dat je prive geld in moet leggen daarvoor. Dat hoort je werkgever gewoon te regelen, zo niet dan kan je je werk niet meer doen.

Owner of DBIT Consultancy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Zomaar om over na te denken:
-wat gebeurt er met de laptop bij ontslag (of vrijwillig vertrek)?
-wat bij schade?
-betalen vanuit bruto salaris?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Heb je voor dat werk niet meer aan een model met een Quadro kaart? En dan dus een mobiel workstation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luit
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
[...]omdat ik als een van de weinigen zowel vaak grafisch (photoshop, illustrator, final cut) als development werk (in lxc's: python, postgis, javascript) doe.
Uitgaande van dit, lijkt het me dat het rekken van het budget voor jou geen scheve ogen op zal leveren bij collega's. Je werkzaamheden zijn immers anders.

Maar uitgaande van het vraagstuk, wel of niet eigen geld bijleggen: dat hangt er natuurlijk vanaf hoeveel privé werkzaamheden je uitvoert op je zakelijke laptop. Indien dat 30%+ is kan ik me best voorstellen dat je 600 euro wilt bijleggen.

[ Voor 26% gewijzigd door Luit op 01-07-2014 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 07-06 18:52

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Aangenomen dat die MacBook zakelijk aangeschaft gaat worden, is het besteedbaar bedrag € 1500 ex. BTW (je bedrijf krijgt die BTW gewoon terug). Dat maakt het besteedbare bedrag inclusief BTW € 1815. Ik heb ook een zakelijke MBP 13" retina met 16 Gb RAM upgrade en deze paste netjes binnen het budget van € 1500 ex. BTW.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:33

Bob Popcorn

Plop!

Brilsmurfffje schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 12:24:
Heb je voor dat werk niet meer aan een model met een Quadro kaart? En dan dus een mobiel workstation.
Als je FCP moet gebruiken heb je niet zoveel aan een Windows werkstation :p

Ontopic; het verschil is 245 euro (MBP 15" kost 1745 ex. btw). Is dat niet te regelen als je het gewoon vraagt? Anders kun je aangeven dat je altijd op je MBP werkt en je dus niet op een 13" kan werken. :)

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smitovic
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 19-03-2024
Als je werkgever dat niet wilt bijleggen, dan toch niet? Zijn probleem dat je dan een stuk minder productief bent. Lijkt me nogal vreemd als hij niet die €600 meer overheeft om jou volledig in te kunnen zetten. Over een langere periode (weer 4 jaar?) is dat relatief snel terugverdient.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 605428

Topicstarter
Goede tips. Schade en betalen uit bruto salaris had ik nog niet zo over nagedacht...

Ik vind het ook raar maar het tegenargument is dat 'dan iedereen wel zo'n mooie machine wil'... Het bijbetalen is dus inderdaad om dat argument af te zwakken (?)

Ik wil de 15 inch MBP met NVidia kaart voor WebGL ontwikkeling (m.n, lidar/pointcloud visualisaties)
Die zit bij apple.com (incl 456,27 euro btw) op € 2.629,00
En ik ben inderdaad ook gewend aan een 15" schermgrootte, maar misschien kan ik wel wennen aan 13".
Helemaal zelf kopen kan ook, maar dat vind ik ergens ook gekkenwerk want ik gebruik 'm voor 90% zakelijk.

Ik ga er maar eens over in gesprek. Thx allen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cytherea
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-05 09:45
Is een extern scherm niet een idee? Ik heb zelf een 13" macbook en dat is vrij klein om altijd op te programmeren. Daarom gebruik ik eigenlijk altijd een extern scherm.

Misschien heeft je baas daar wel geld voor over zonder scheve gezichten?

Offtopic; Eigenlijk is het bizar dat er zo moeilijk gedaan wordt over 1500 euro over 4 jaar. Waarschijnlijk verdien je het dubbel en dwars terug en jouw loonkosten zijn vele malen hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Anoniem: 605428 schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 12:32:
Goede tips. Schade en betalen uit bruto salaris had ik nog niet zo over nagedacht...

Ik vind het ook raar maar het tegenargument is dat 'dan iedereen wel zo'n mooie machine wil'... Het bijbetalen is dus inderdaad om dat argument af te zwakken (?)
Als jij dat hard kan maken met harde argumenten dan zie ik niet waarom? ik bedoel als jij zegt dat je alleen maar met zo'n mac kan werken tja dan moet dat toch?
Ik wil de 15 inch MBP met NVidia kaart voor WebGL ontwikkeling (m.n, lidar/pointcloud visualisaties)
En ik ben inderdaad ook gewend aan een 15" schermgrootte, maar misschien kan ik wel wennen aan 13".
Helemaal zelf kopen kan ook, maar dat vind ik ergens ook gekkenwerk want ik gebruik 'm voor 90% zakelijk.
Het enige dat "pro" is aan een 13" macbook is de prijs.

Verder heb je voor final cut pro ook windows alternatieven en kan je bij Dell ook platte workstations krijgen met een in tegenstelling tot apple professionele grafische kaart welke geoptimaliseerd is voor OpenGL gebruik. De Dell M3800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:51

Standeman

Prutser 1e klasse

Anoniem: 605428 schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 12:15:
Nu het probleem; Het maximale budget is 1500 euro en daar heb je momenteel geen Macbook Pro voor. Die kost 600 euro meer. Omdat ik de laptop het belangrijkste stuk gereedschap vind wat ik heb, wil ik graag zelf bijleggen - dit om de zogenaamde 'scheve ogen' van collega's te voorkomen.
Ik snap eigenlijk nooit waarom werkgevers daarop sturen :/ Je geeft werknemers toch de tools die nodig zijn om het werk goed uit te voeren en zoveel mogelijk uit de werknemer te halen. De één heeft een leaseauto de andere een hoger salaris, etc, etc.

Als er scheve ogen zijn moet die collega er op aangesproken worden en niet beknibbeld worden op apparatuur die nodig is.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

cytherea schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 12:36:
Is een extern scherm niet een idee? Ik heb zelf een 13" macbook en dat is vrij klein om altijd op te programmeren. Daarom gebruik ik eigenlijk altijd een extern scherm.
Die heeft weer alleen de Integrated Iris GPU.

Mij lijkt het heel simpel, als je die laptop nodig hebt voor jouw werkzaamheden moet de werkgever jou daarvan voorzien. Onafhankelijk van wat je collega's misschien vinden. Iemand die de hele dag bij klanten op bezoek is krijgt ook sneller een auto van de zaak dan iemand die de hele dag op kantoor zit.

Stel jij bent een dag bezig met het omzetten van al je werkzaamheden van Mac naar Windows (erg optimistisch), dan verlies je als het goed is al een stuk meer dan die paar honderd euro voor een nieuwe MacBook.

[ Voor 14% gewijzigd door fsfikke op 01-07-2014 12:45 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Locke_
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 04-06 23:19

Locke_

Iron within, Iron Without!

DexterDee schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 12:26:
Aangenomen dat die MacBook zakelijk aangeschaft gaat worden, is het besteedbaar bedrag € 1500 ex. BTW (je bedrijf krijgt die BTW gewoon terug). Dat maakt het besteedbare bedrag inclusief BTW € 1815. Ik heb ook een zakelijke MBP 13" retina met 16 Gb RAM upgrade en deze paste netjes binnen het budget van € 1500 ex. BTW.
Dit is bij ons in het bedrijf ook zo gegaan. Iedereen heeft 1100 euro ex BTW gekregen voor een laptop.
Probleem met zelf geld bijleggen is dat de laptop dan ook deels jouw eigendom is. Wat gebeurt daar mee als jij bij het bedrijf weg zou gaan voordat de laptop is afgeschreven (zeg nooit nooit)? Die discussies gaan HR en financiele medewerkers graag uit de weg dus zullen ze eerder roepen dat het niet is toegestaan om zelf geld bij te leggen.

"From iron cometh strength! From strength cometh will! From will cometh faith! From faith cometh honour! From honour cometh iron!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Aangezien ik 40+ uur met die laptop werk, vind ik het belangrijk dat er voldoende power in zit.
Als dat je belangrijkste argument is geef ik je weinig kans. Wens =/= noodzaak.

Je zult een business case moeten hebben die is gebaseerd op objectieve argumenten. Je klaagt nu wel over de argumentatie van de werkgever, maar ik vind eigenlijk beide argumentaties nogal zwak.

[ Voor 13% gewijzigd door gambieter op 01-07-2014 12:43 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stekeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07-06 08:45

Stekeltje

Nothing to see here move along

Kun je, je huidige niet verkopen? 2e hands Mac(defect of niet) levert meestal aardig op!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-06 12:58

Stoney3K

Flatsehats!

Brilsmurfffje schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 12:37:
[...]

Verder heb je voor final cut pro ook windows alternatieven
Dan heb je het dus over 'alternatieven' die andere formats ondersteunen, en een totaal andere workflow hebben dan FCP. Dat betekent dus dat je werkgever je daarin opnieuw zou moeten opleiden.

Om nog even niet stil te staan bij het probleem dat de bestanden van jouw 'alternatief' dan niet uitwisselbaar zijn met collega's...

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:12

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Wij hebben het andersom gedaan: m'n vriend had flink wat overuren staan, daarvan is een laptop gekocht en dat ding is zijn eigendom. Hij gebruikt hem dus voor z'n werk. Er zijn geen afspraken over hoe en wat bij schade/uitval/repraties, dus echt netjes/veilig is dat niet, maar goed, het is een 1-mans-zaak, met 2 (toen 1) werknemer, en alles gaat daar op de gemoedelijke manier.

Daar kun je dus ook nog aan denken: zelf kopen en van je werkgever een vergoeding vragen voor gebruik.

Mijn eigen werkgever verstrekte trouwens ook laptops, onwijs lompe, logge, zware, trage, achterhaalde rotkrengen, waar m.i. niet op te werken viel. Dat heb ik dus ook zelden gedaan, ik neem m'n eigen laptop dan wel. Was wel toegestaan (via VPN), maar je kreeg uiteraard geen ondersteuning.

Ik heb werkelijk nooit gesnapt dat ze niet een beetje meer uitgaven voor fatsoenlijke laptops zodat iedereen in een net tempo kon werken. Maar goed, ieder bedrijf z'n manco's en keuzes.

[ Voor 33% gewijzigd door Ardana op 01-07-2014 13:04 ]

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-02-2024
Kom op zeg, je gaat toch niet zélf betalen voor het gereedschap dat je nodig hebt om je werk te verrichten?? :?

Als je zo'n ding van 2100 Euro nodig hebt om je werkzaamheden uit te voeren, moet je baas zorgen dat je dat ding krijgt, zo eenvoudig is dat.

There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Stoney3K schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 12:49:
[...]

Dan heb je het dus over 'alternatieven' die andere formats ondersteunen, en een totaal andere workflow hebben dan FCP. Dat betekent dus dat je werkgever je daarin opnieuw zou moeten opleiden.

Om nog even niet stil te staan bij het probleem dat de bestanden van jouw 'alternatief' dan niet uitwisselbaar zijn met collega's...
Tja als de baas geen budget voor Apple machines heeft maar er wel vanuit gaat dat daarmee gewerkt wordt dan moet hij zich even achter de oren krabben.
gambieter schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 12:42:
[...]

Als dat je belangrijkste argument is geef ik je weinig kans. Wens =/= noodzaak.

Je zult een business case moeten hebben die is gebaseerd op objectieve argumenten. Je klaagt nu wel over de argumentatie van de werkgever, maar ik vind eigenlijk beide argumentaties nogal zwak.
Dit, je zal dus moeten beargumenteren waarom die Apple gerechtvaardigd is. En dat is lastig want een mac heeft het naampje pro mee maar aan het apparaat is eigenlijk helemaal niets pro omdat het specifiek voor consumenten is gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 05-06 22:45
Inderdaad, laat je baas maar betalen voor je materiaal.
Wilt die dat niet ... om eerlijk te zijn, dan weet je ook hoe je baas naar je werk kijkt.

Dus ofwel overtuig je je baas met een business case ... ofwel denk ik dat je best andere horizonten opzoekt en ergens gaat werken waar men je capaciteiten wel weet te waarderen.

't Feit dat je dat ding al 4 jaar moet gebruiken zegt eigenlijk ook al genoeg, bij ons kan je na 3 jaar zelf een nieuwe laptop aanvragen. Met keuze optie tussen een mac of een windows machine.

Tip als business case ... bereken eens hoeveel extra tijd je gaat kwijt zijn met een goedkopere machine.
Gebruik als kostprijs een 50 eur / uur, wat een vrij goede indicatie is voor een interne medewerker.
=> Kans is groot dat de terugverdientijd ruim onder het jaar gaat zitten.
(Zit je natuurlijk ergens waar x uur extra werken je baas niks kost ... tja, dan ;w )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-06 16:01
t_captain schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 12:21:
Macbook Pro start bij 1015 euro. Alle 13" modellen passen binnen budget. Alleen de 15"modellen zitten iets hoger.
DexterDee schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 12:26:
Als ik deze twee reacties lees, is er toch niks aan de hand? Ja, het is 13" i.p.v. 15". Dat is de concessie die je dan moet maken. Om het vergelijk met een leaseauto te houden, je mag niet elke auto kiezen.
Voor 1500 excl. heb je een ultrabook in huis waar je U tegen zegt.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Señor Sjon schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 13:22:
[...]

[...]

Als ik deze twee reacties lees, is er toch niks aan de hand? Ja, het is 13" i.p.v. 15". Dat is de concessie die je dan moet maken. Om het vergelijk met een leaseauto te houden, je mag niet elke auto kiezen.
Voor 1500 excl. heb je een ultrabook in huis waar je U tegen zegt.
Ja maar de TS zoekt een krachtige PC en dan is een Dual Core met geïntegreerde graphics niet het eerste dat in mij opkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Anoniem: 605428 schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 12:32:

Als tegen-tegenargument kan je dan weer vragen wat je (directe) collega's verdienen.
Als je privé bijbetaald voor je zakelijke laptop wordt het voor de fiscus een vreemd verhaal aangezien je officieel een zakelijk laptop niet privé mag gebruiken (of loonbelasting over moet betalen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:33

Bob Popcorn

Plop!

[...]

Verder heb je voor final cut pro ook windows alternatieven en kan je bij Dell ook platte workstations krijgen met een in tegenstelling tot apple professionele grafische kaart welke geoptimaliseerd is voor OpenGL gebruik. De Dell M3800
Dus een nieuwe laptop én een nieuwe licentie op videobewerkingssoftware? :p Gaat helemaal een dure grap worden dan. :)

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Brilsmurfffje schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 13:24:
[...]

Ja maar de TS zoekt een krachtige PC en dan is een Dual Core met geïntegreerde graphics niet het eerste dat in mij opkomt.
Ik heb nul verstand van Apple dingen (en wil het niet hebben ook), maar in mijn nederige naïeviteit ging ik ervan uit dat alleen de schermgrootte anders was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 10:19

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Deveon schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 13:33:
[...]

Als tegen-tegenargument kan je dan weer vragen wat je (directe) collega's verdienen.

[...]

Als je privé bijbetaald voor je zakelijke laptop wordt het voor de fiscus een vreemd verhaal aangezien je officieel een zakelijk laptop niet privé mag gebruiken (of loonbelasting over moet betalen).
Dat laatste is niet per se waar. Het hangt er vanaf of je werkgever al is overgestapt naar de zgn. Werkkostenregeling. Binnen deze regeling geldt dat je als werkgever over alle onbelaste vergoedingen/verstrekkingen/terbeschikkingstellingen boven de 1,5% van je totale fiscale loonsom, 80% eindheffing moet betalen aan de fiscus. Uitzonderingen daargelaten; die zijn er namelijk wel.

Een van die uitzonderingen is wanneer een laptop ter beschikking wordt gesteld (dus niet verstrekt; eigendom moet dus bij werkgever blijven!) én deze voor minimaal 90% zakelijk wordt gebruikt, deze is vrijgesteld van die eindheffing. Deze kan je werkgever dus voor je aanschaffen, de BTW verrekenen en kun jij gebruiken voor je werk. Dit is voor je werkgever ook veel voordeliger dan het oude regime, waar hij wél een extra afdracht aan de fiscus moest doen.

Een eigen bijdrage impliceert een verstrekking (jij mag de laptop uiteindelijk ook houden!) en is dus niet zo voor de hand liggend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonyuri
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10:09

bonyuri

Investigator!

Ik heb een beetje een dubbel gevoel.

Van de ene kant vind ik dat als je echt werkt met FCP en dat soort applicaties dat je dan een (krachtige) MacBook zou moeten krijgen.

Maar; ik kan ook een scenario bedenken waarin jij "vindt" dat je een MacBook nodig hebt, terwijl dit in de praktijk misschien wel meevalt.

Zeker omdat je bereid bent om zelf mee te betalen (wtf?) aan een stuk gereedschap wat je (schijnbaar) nodig hebt om je werk te kunnen doen...
Als je echt (echt!) die MacBook nodig hebt, waarom loopt je baas dan te klagen?

What Do You Call An Alligator In A Vest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
Ik kan me wel iets voorstellen bij het verschil tussen "echt" nodig hebben en legitiem willen.

Het gaat om een stuk gereedschap waar je meer dan 40 uur per week mee moet werken. Dan is het niet vreemd om daarvan te verwachten dat het ook echt lekker werkt en niet teveel ergenis oplevert. Zelfs nog zonder dat het productivieteitswinst oplevert kan ik me voorstellen dat TS dat geld waard vindt.
Vergelijk het ook eens met de leaseauto die veel mensen van hun baas mogen lenen. De meesten zitten daar geen 40 uur per week in maar zijn wel bereid daar prive nog veel meer geld in te gooien om net een beetje mooiere auto te kunnen rijden. (die ook niets meer doet dan je van a naar b brengen - meestal voor je werk)

Wat betreft scheve ogen van de collega's. Als jij echt kunt onderbouwen dat je met reden hogere eisen aan je hardware stelt zal dat wel meevallen. Ik denk dat de pijn meer aan de kant van de werkgever zit die bang is voor een precedent werking en dat dan iedereen ineens om dure speeltjes gaat lopen zeuren.
Aan de andere kant, voor een rationeel rekenende werkgever is een paar honderd euro meer voor een laptop die een paar jaar meegaat echt geen geld. Als hij daarmee de arbeidsvreugde kan verhogen en mogelijk zelfs een hogere productiviteit krijgt is het stom om die investering niet te doen. (maar ja, er zijn maar heel weinig werkgevers die bijna ongelimitteerd laptops durven aan te schaffen terwijl dat echt het geld niet is voor een bedrijf)

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Ik vraag me eigenlijk af waarom dit een Macbook laptop moet zijn. Waarom voldoet een desktop niet? Als het gebruik op kantoor is, dan voldoet dat, en met een VPN/Remote Desktop kan men vanaf thuis op die desktop werken.

Voor een businesscase gaat het om de productiviteit, en het lijkt nu toch veel meer op de "ik wil" redenering.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Zonder meer informatie van de precieze werkzaamheden van de TS valt er niks over te zeggen wat voldoet of niet. Een Windows machine geeft, of het nou een desktop of een laptop is een productiviteitsverlies door het moeten omzetten van alle programma's (nieuwe licenties) en programmeerscripts van Mac naar Windows. Vooral voor het developpen is de terminal die Mac biedt niet te vergelijken met waar je het in Windows mee moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 16:18

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Brilsmurfffje schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 13:10:
[...]
Tja als de baas geen budget voor Apple machines heeft maar er wel vanuit gaat dat daarmee gewerkt wordt dan moet hij zich even achter de oren krabben.
Zoals ik de TS lees was de wens voor een Apple meer eentje die vanuit de topicstarter kwam, dan dat het een verplichting was van de werkgever.
Mijn werkgever ging in 2010 met enige moeite akkoord met een Macbook.....
gambieter schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 14:40:
Ik vraag me eigenlijk af waarom dit een Macbook laptop moet zijn. Waarom voldoet een desktop niet?
^^ dat

Een apple desktop met 27" scherm begint volgens de apple shop vanaf 1.129,- euro.... Zeker voor grafische toepassingen is zo'n groot scherm toch veel fijner?

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 07-06 23:56
Blijkbaar heb je je werkgever niet kunnen overtuigen van de noodzaak. Het oogt natuurlijk voor de leek ook raar dat een zakelijke machine relatief duur moet zijn en de belangrijkste usp het uiterlijk is.

Is hij bijv. niet overtuigd dat je een laptop nodig hebt? Is hij wellicht te overtuigen als je een tweedehands koopt? Heeft hij geen punt als hij vindt dat je ook op een normale computer kan werken?

Uiteindelijk is het een kosten baten analyse. Als je hem niet kan overtuigen zijn je argumenten niet sterk genoeg of is je werkgever eigenwijs en moet hij maar op de blaren zitten dat je minder productief bent. Ik zou in ieder geval zelf nooit zelf bijbetalen. Heb jarenlang met een goedkoop Nokiatje gelopen waarop ik geen email kon ontvangen, net zolang tot mn baas er zelf last van kreeg dat ik geen emails las en nu mag ik gewoon elk jaar een telefoon naar keuze declareren als ik maar goed bereikbaar ben. Het is mijn probleem niet.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Tijdje terug hier ook zo'n discussie gehad, werd in eerste instantie moeilijk gedaan over gewoon een fatsoenlijke machine met min. 8GB en een SSD erin. Ik snap het ook niet, in de afschrijvingstermijn kost ik letterlijk een factor >100 van die machine en dan gaan we moeilijk doen over een paar honderd euro? Al win ik 1% productiviteit omdat ik blij ben met die bak, dan ben je al klaar als werkgever.

Penny wise pound foolish verhaal weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Werk je altijd op kantoor eigenlijk? Anders gezegd, gebruik je de laptop ook zakelijk thuis? Op dit moment qua economie zou ik eerder denken: 'pick your battles' en een laptop van 1.500 euro te min vinden is daar niet één van imo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 13:34
Wel vreemd dat je werkgever moeilijk doet over 600 euro, helemaal als je de enige bent die dat soort werk doet. Uitgaande van een technologische levensduur van 3 jaar is dat een maandelijkse extra afschrijvingspost van €16,50. In ruil daarvoor krijgt de werkgever een minder productieve medewerker die ook nog eens minder gemotiveerd is.

penny wise, pound foolish

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Señor Sjon schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 15:58:
Werk je altijd op kantoor eigenlijk? Anders gezegd, gebruik je de laptop ook zakelijk thuis? Op dit moment qua economie zou ik eerder denken: 'pick your battles' en een laptop van 1.500 euro te min vinden is daar niet één van imo.
Het gaat hier over een laptop van ruim 1800 euro omdat het ex btw is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
neographikal schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 15:57:
Tijdje terug hier ook zo'n discussie gehad, werd in eerste instantie moeilijk gedaan over gewoon een fatsoenlijke machine met min. 8GB en een SSD erin. Ik snap het ook niet, in de afschrijvingstermijn kost ik letterlijk een factor >100 van die machine en dan gaan we moeilijk doen over een paar honderd euro? Al win ik 1% productiviteit omdat ik blij ben met die bak, dan ben je al klaar als werkgever.

Haha, had jouw post nog niet eens gelezen. Maar inderdaad, helemaal met je eens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:18
neographikal schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 15:57:

Blik1984 schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 15:59:
Wel vreemd dat je werkgever moeilijk doet over 600 euro, helemaal als je de enige bent die dat soort werk doet. Uitgaande van een technologische levensduur van 3 jaar is dat een maandelijkse extra afschrijvingspost van €16,50. In ruil daarvoor krijgt de werkgever een minder productieve medewerker die ook nog eens minder gemotiveerd is.

penny wise, pound foolish
Hier zit m.i. nog al een verschil. Een 8GB + SDD + dedicated GPU hoeft geen 2000+ te kosten. Doordat topicstarter (en werkgever) in de fuik zijn gezwommen moeten ze nu compromissen sluiten voor performance. Dat is in de toekomst echter in het geheel niet meer nodig door nu de toeters en bellen echter zich te laten en puur functioneel een configuratie te pakken zonder een Apple logo.

Ik snap het wel. Ik zie het hier namelijk ook gebeuren dat men zich in allerlei bochten wringt voor Apple meuk. (En natuurlijk functioneert dat beter vergeleken met goedkope Dell meuk met 4GB zonder SSD :X)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylocke
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 25-03 22:59

Tylocke

[Team Carrack]

Misschien een raar idee maar is het niet mogelijk om te wachten op een BTW actie van de Mediamarkt of Saturn als compromis? Dan werk je nu nog even wat langer door en als die '21%' eraf gaat (natuurlijk niet echt 21%) komt je laptop meer in de buurt van 1725 euro ex btw wat misschien nog te doen is. Hiermee laat je zien dat je best bereid bent om mee te denken met je werkgever.

You can know all the math in the 'Verse, but take a boat in the air you don't love, she'll shake you off just as sure as the turning of worlds. Love keeps her in the air when she oughta fall down, tells ya she's hurtin' 'fore she keens. Makes her home.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 109640

Hoi,

(Hoop dat ik in de goede forumcategorie zit, anders mijn excuses)

Na vier jaar op een Macbook Pro te hebben gewerkt is het einde van deze machine in zicht. (defect logicboard, bekend probleem bij mid 2010 Mbp's)

Mijn werkgever ging in 2010 met enige moeite akkoord met een Macbook omdat ik als een van de weinigen zowel vaak grafisch (photoshop, illustrator, final cut) als development werk (in lxc's: python, postgis, javascript) doe.
Kan je me vertellen wat de meerwaarde is van een apple laptop vs windows want alle grafische programma's werken daar gewoon prima op en zelfs met betere performance soms, als je de reviews leest.

of is het gewoon een persoonlijk voorkeur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Die laptop van mij zal nu ook wel aan de 2 mille zitten, maar werkelijk who cares, het is een fractie op de personeelskosten en zeker voor IT'ers geldt: geef die gasten gewoon goede hardware mee, zorg dat je personeel blij is en goed gereedschap is daar wel essentieel voor.

Een steekhoudend argument zou bijv. zijn dat het niet in de IT-infrastructuur past, maar moeilijk doen over die paar honderd euro is echt centenneuken :)
Tylocke schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 16:10:
Misschien een raar idee maar is het niet mogelijk om te wachten op een BTW actie van de Mediamarkt of Saturn als compromis? Dan werk je nu nog even wat langer door en als die '21%' eraf gaat (natuurlijk niet echt 21%) komt je laptop meer in de buurt van 1725 euro ex btw wat misschien nog te doen is. Hiermee laat je zien dat je best bereid bent om mee te denken met je werkgever.
Alleen de tijd om naar de media markt te gaan kost al een paar honderd euro, een beetje IT'er wordt voor 70+/u in de markt gezet.

[ Voor 42% gewijzigd door neographikal op 01-07-2014 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
laat maar, was flauw van me

[ Voor 86% gewijzigd door demichel op 01-07-2014 16:12 ]

There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Brilsmurfffje schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 15:59:
[...]

Het gaat hier over een laptop van ruim 1800 euro omdat het ex btw is
Ik heb het ook over excl. BTW.

Dan nog is het een precedent. Maal 10 werknemers heb je het bv. over 6k aan extra kosten. Ik begrijp dat de werkgever in 2010 er niet om aan het springen was. Als ik snel even in de PW blader, dan zie ik ook 2013 modellen bij andere winkels

Wat is er mis met deze?
pricewatch: Apple MacBook Pro 15,4" (najaar 2013) 2,0GHz 8GB 256GB
Zal allicht sneller zijn dan het 2010 model waar je nu op werkt en valt keurig binnen budget met 1.405 excl. BTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Rukapul schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 16:05:
[...]

[...]

Hier zit m.i. nog al een verschil. Een 8GB + SDD + dedicated GPU hoeft geen 2000+ te kosten. Doordat topicstarter (en werkgever) in de fuik zijn gezwommen moeten ze nu compromissen sluiten voor performance. Dat is in de toekomst echter in het geheel niet meer nodig door nu de toeters en bellen echter zich te laten en puur functioneel een configuratie te pakken zonder een Apple logo.

Ik snap het wel. Ik zie het hier namelijk ook gebeuren dat men zich in allerlei bochten wringt voor Apple meuk. (En natuurlijk functioneert dat beter vergeleken met goedkope Dell meuk met 4GB zonder SSD :X)
Tuurlijk is dat een vraag die je kunt stellen, ik ging er even vanuit dat het vanwege bepaalde software wenselijk is om een Apple te hebben. Indien dat niet nodig is, heb je helemaal gelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylocke
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 25-03 22:59

Tylocke

[Team Carrack]

Je hebt op zich wel een punt met je originele opmerking, maar m.i. is de werkgever zo 'professioneel' om moeilijk te doen op een investering van 4 jaar. Dit was meer een optie die mogelijk iets meer kansen geeft voor de aanvrager. Helaas had hij het ook over een defect in het logicboard wat waarschijnlijk betekend dat hij sowieso niet zo lang kan wachten.

You can know all the math in the 'Verse, but take a boat in the air you don't love, she'll shake you off just as sure as the turning of worlds. Love keeps her in the air when she oughta fall down, tells ya she's hurtin' 'fore she keens. Makes her home.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Laatst online: 13:18
Blik1984 schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 16:13:
[...]

Tuurlijk is dat een vraag die je kunt stellen, ik ging er even vanuit dat het vanwege bepaalde software wenselijk is om een Apple te hebben. Indien dat niet nodig is, heb je helemaal gelijk
Maar als het om bepaalde software noodzakelijk is dan is het m.i. een non-discussie voor wat betreft de aanschaf van de MBP.

De discussie is dan of het wel wenselijk/verstandig/verantwoord is om die software te gebruiken (en mensen aan te nemen die beperkt zijn tot dat stuk software), etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Señor Sjon schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 16:12:
[...]

Ik heb het ook over excl. BTW.

Dan nog is het een precedent. Maal 10 werknemers heb je het bv. over 6k aan extra kosten. Ik begrijp dat de werkgever in 2010 er niet om aan het springen was. Als ik snel even in de PW blader, dan zie ik ook 2013 modellen bij andere winkels

Wat is er mis met deze?
pricewatch: Apple MacBook Pro 15,4" (najaar 2013) 2,0GHz 8GB 256GB
Zal allicht sneller zijn dan het 2010 model waar je nu op werkt en valt keurig binnen budget.
De TS wilde liever een dedicated videokaart. Maar ik vraag me af of dat niet iets is om een beetje flexibel mee te zijn.

Verder lijkt het me niet handig om hier weer een 'Mac is overpriced zooi'-discussie te voeren. Als de mensen die dat hier zo hard roepen op hun werk met een Mac zouden worden opgescheept zouden ze ook chagrijnig worden :p (totdat ze er een poosje mee gewerkt hebben ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Tylocke schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 16:15:
[...]

Je hebt op zich wel een punt met je originele opmerking, maar m.i. is de werkgever zo 'professioneel' om moeilijk te doen op een investering van 4 jaar. Dit was meer een optie die mogelijk iets meer kansen geeft voor de aanvrager. Helaas had hij het ook over een defect in het logicboard wat waarschijnlijk betekend dat hij sowieso niet zo lang kan wachten.
En op zich een tegenvaller voor de werkgever die vrij snel een nieuwe Mac moet kopen. Er wordt wel heel makkelijk voor de werkgever gesproken moet ik zeggen. Die moet maar even 600 euro meer lappen, omdat een personeelslid dat wil. Mijn werkgever ziet me al aankomen hier. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Blik1984 schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 15:59:
In ruil daarvoor krijgt de werkgever een minder productieve medewerker die ook nog eens minder gemotiveerd is.
Ik mag hopen dat de motivatie van een werknemer niet afhangt van het al dan niet krijgen van een glimmend speeltje.

Business case, zakelijk redeneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Apple producten worden nooit rationeel gekozen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Señor Sjon schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 16:32:
[...]

En op zich een tegenvaller voor de werkgever die vrij snel een nieuwe Mac moet kopen. Er wordt wel heel makkelijk voor de werkgever gesproken moet ik zeggen. Die moet maar even 600 euro meer lappen, omdat een personeelslid dat wil. Mijn werkgever ziet me al aankomen hier. :X
En anders betaalt 'ie het in de vorm van verminderde productiviteit, minder motivatie, ik noem maar wat. Alleen de discussie onder werktijd heb je zo de helft mee te pakken (goedkopere specs zoeken, weer overleggen, 2 uurtjes van 2 man zijn zo weg a 2*70+ euro het uur). Die 600 euro moet je in bedrijfstermen zien, niet in prive-geld. :)

Als er geen geld is, dan houdt het op, anders is het geen gekke investering (mits de redenatie qua geschikt zijn voor het werk dus valide is) die de werkgever maar marginaal geld kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Je hoeft niet voor je baas te werken he, als al je motivatie uit een aluminium laptop moet komen dan is de werkgever je denk ik liever kwijt dan rijk..

Verder heeft de werkgever volgensmij gewoon een foutje gemaakt door in 2010 in te stemmen met een macbook en zal TS straks gewoon op een windows pc werken :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Brilsmurfffje schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 16:40:
[...]

Je hoeft niet voor je baas te werken he, als al je motivatie uit een aluminium laptop moet komen dan is de werkgever je denk ik liever kwijt dan rijk..
Je kan je medewerkers anders ook niet om de vier jaar van platform naar platform jongeleren. TS heeft een Mac waarop hij schijnbaar z'n werk prima op kan doen, die is aan vervanging toe (is al een jaar lang afgeschreven dus sowieso tijd voor wat nieuws) Je kan vanuit je persoonlijke opvattingen het natuurlijk allemaal onzin vinden (Want Apple, evil, lekker specjes vergelijken etc), maar feit is gewoon dat het de productiviteit niet ten goede komt als je je werknemers die nu bijvoorbeeld op Windows machines werken morgen een Linux bak voor hun neus zet. De vraag is wat je meer waard vindt.

[ Voor 5% gewijzigd door fsfikke op 01-07-2014 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Computerapparatuur schrijf je al een tijdje in 5 jaar af, niet in 3 jaar. Dus formeel moet ie nog een jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
Señor Sjon schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 16:32:
[...]

Hier net omgekeerd. Vraag ik een eenvoudig laptopje om VNC-gewijs thuis af en toe in te loggen op de servers, veel hoeft dat ding niet te kunnen en ten huize demichel krijgen laptops het op de één of andere manier altijd hard te verduren en zijn meestal geen lang leven beschoren, dus een eenvoudig instapmodelletje is meer dan voldoende. Ik plaats de bestelling zelf, basic dingetje. Krijg ik de week erop een Quad met SSD en 16 gig RAM geleverd. Baas had de bestelling onderschept en vond dat het wel wat steviger mocht zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 604081

Je bent gek als je bijbetaald, tenzij jij de laptop volledig als eigendom mag gaan beschouwen.

Auto van de zaak? Tuurlijk, maar koop jij even het motorblok? doe ik de rest.

Of nog beter verzonnen: Ik ben vrachtwagenchauffer, na 10 ton op de teller is mijn vaste truck wel aan vervanging toe. Baas: " Ja is goed, maar je moet wel 35% meebetalen (want dat is hoeveel jij bij wilt betalen), omdat jij een Mercedes krijgt en hun een Ford Transit "

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 05-06 12:55
Je werkgever dient je gewoon in staat te stellen om je werk goed te doen. Even 600 euro bijlappen uit eigen portemonnee zou ik never ever doen. Dan maar wat minder productief, dat gaan ze dan vanzelf merken ook :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Witte
  • Laatst online: 01-04 17:01
Werkgever heeft groot gelijk:
Toon jij maar eens aan dat je per se een Mac nodig hebt, en als je key-argument is: ik heb al een Mac en anders gaat er veel tijd verloren in conversie van allerlei bestanden en scripts, dan zou ik het zelfs redelijk vinden dat je die tijd zelf erin steekt uit je eigen tijd. Jij bent immers de reden van dat eventuele tijdverlies door in 2010 te zeuren om een Mac.

Bovendien is het 2014. De tijd dat er geld over was voor 'leuke' dingen is al 6 jaar achter ons.

Houdoe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vistu
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 04-06 13:18
Witte schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 17:21:
Toon jij maar eens aan dat je per se een Mac nodig hebt, en als je key-argument is: ik heb al een Mac en anders gaat er veel tijd verloren in conversie van allerlei bestanden en scripts, dan zou ik het zelfs redelijk vinden dat je die tijd zelf erin steekt uit je eigen tijd. Jij bent immers de reden van dat eventuele tijdverlies door in 2010 te zeuren om een Mac.

Bovendien is het 2014. De tijd dat er geld over was voor 'leuke' dingen is al 6 jaar achter ons.
Dag, werkgever ging destijds akkoord, zijn probleem. 'Eventjes' migreren van OSX naar Windows in eigen tijd 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
Witte schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 17:21:
Dat kun je toch niet menen :? conversies uitvoeren in zijn eigen tijd?? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:35

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Anoniem: 604081 schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 16:57:
Je bent gek als je bijbetaald, tenzij jij de laptop volledig als eigendom mag gaan beschouwen.

Auto van de zaak? Tuurlijk, maar koop jij even het motorblok? doe ik de rest.

Of nog beter verzonnen: Ik ben vrachtwagenchauffer, na 10 ton op de teller is mijn vaste truck wel aan vervanging toe. Baas: " Ja is goed, maar je moet wel 35% meebetalen (want dat is hoeveel jij bij wilt betalen), omdat jij een Mercedes krijgt en hun een Ford Transit "
Hoe bedoel je domme vergelijking? Als meneer gewend is een BMW automaat te rijden, maar hij kan simpelweg niet meer krijgen dan een Skoda 5-bak, is het dan schuld van werkgever dan meneer 'gewend' is aan een BMW?

Budgetten zijn er met een reden, ironisch iets wat veel ICT'ers toch niet snappen ;)

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 07-06 23:56
Er zijn echt nog maar weinig bedrijven waar men niet strikt is bij uitgaven van honderden euro's. Ik vind dat er hier nogal makkelijk gesproken wordt over het uitgeven van geld van een ander. Bedrijven die blind dit soort bedragen uitgeven houden dat niet vol.

Een bedrijf kan prima zelf bepalen welk gereedschap de werknemers nodig hebben. Tenzij bijv. je veiligheid in het geding komt moet je het daarmee doen. Je kan het bedrijf wijzen op mogelijke consequenties, maar die keuze en de bijbehorende consequenties zijn voor het bedrijf.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DYWC
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10-04 18:17
De MBP heeft standaard intel iris pro dit lijkt me voldoende een videokaart is dan een beetje overkill en zeker de prijs is overkill

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Het is altijd wel een goede lakmoestest om te beoordelen of je die monsterlaptop met Apple logo ook perse nodig zou hebben en zou kopen (dwz de €2600+) als het om je eigen geld zou gaan, of zou een mindere laptop of desktop dan ook volstaan? Kan je dat thuis ook verdedigen?

Als het antwoord niet volmondig ja is, dan is de business case waarschijnlijk ook niet erg sterk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Anoniem: 109640 schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 16:12:
[...]

Kan je me vertellen wat de meerwaarde is van een apple laptop vs windows want alle grafische programma's werken daar gewoon prima op en zelfs met betere performance soms, als je de reviews leest.

of is het gewoon een persoonlijk voorkeur
Compleet irrelevant.

TS wil graag voor zijn werk een bepaalde configuratie computer en vraagt zich af hoe 'ie dat voor elkaar gaat krijgen. Of 'ie een MacBook wil of een SGI O2 doet verder niet ter zake.

Verder gaat 't zakelijk al heel snel om goedkoop is duurkoop bij dit soort dingen, aangezien TS voor zijn tijd betaald wordt. Vijf minuten per dag minder kwijt zijn aan je computer is al zo 400 euro per jaar bespaard.

[ Voor 16% gewijzigd door CyBeR op 01-07-2014 19:01 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:12

Ardana

Moderator General Chat

Mens

gambieter schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 18:52:
Het is altijd wel een goede lakmoestest om te beoordelen of je die monsterlaptop met Apple logo ook perse nodig zou hebben en zou kopen (dwz de €2600+) als het om je eigen geld zou gaan, of zou een mindere laptop of desktop dan ook volstaan? Kan je dat thuis ook verdedigen?

Als het antwoord niet volmondig ja is, dan is de business case waarschijnlijk ook niet erg sterk.
Als particulier stel je andere eisen aan je laptop dan als werknemer. Voor mij zijn die eisen privé extreem veel hoger dan mijn eisen als werknemer (word en fatsoenlijke browser). Mijn laptop kostte dan ook ruim € 2.200, terwijl mijn werklaptop niet duurder zal zijn geweest dan € 1.200. Voor een grafisch werknemer die thuis niet verder komt dan nu.nl en een beetje mailen zal dat omgekeerd zijn.

In die zin vind ik het dus een slechte lakmoesproef, tenzij ik je verkeerd begrepen heb.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Zo wordt helaas niet gedacht. De chef inkoop die op 500 werkplekken 20 euro per werkplek bespaart door een i3 ipv i5 krijgt vaak een pluim.

Maar ik vind de stelling van gambieter wel goed. Zou je zelf ook een laptop van 2.600 euro kopen? Ik ga ervan uit dat je gewoon een werkplek hebt op kantoor? Of werk je veel onderweg/thuis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• majoh
  • Laatst online: 07-06 22:43

majoh

ᕦ(ò_óˇ)ᕤ

Op mijn werk heb ik een oude bak. Persoonlijk wordt ik daar echt niet blij van als software ontwikkelaar. Geef me een SSD en wat snellere processor en ik kan gewoon stukken sneller werken.

Dat heeft er helemaal niets mee te maken wat ik persoonlijk zou kopen, aangezien ik daar andere eisen heb.

Sowieso, bezuinigen op hardware... Iemand die alleen beetje Office doet ok, maar een werknemer die grafisch / ontwikkel werk doet, kan zijn werk sneller doen op een wat duurdere machine. Met andere woorden, daar verdien je alleen maar geld mee. Plus de ergernis en frustratie die slechte hardware kan veroorzaken werkt ook niet mee.

En wat zijn die extra kosten op jaarbasis als je kijkt naar de kosten aan salaris / pensioen / andere voorwaarden voor deze zelfde werknemer? Dat is niet zo veel...
Señor Sjon schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 19:19:
Zo wordt helaas niet gedacht. De chef inkoop die op 500 werkplekken 20 euro per werkplek bespaart door een i3 ipv i5 krijgt vaak een pluim.
Dit is het vaak het geval. 20 euro besparen op hardware voor iemand die misschien 50 euro per uur kost...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

gambieter schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 18:52:

Perse nodig hebben privé? Mwa, nodig heb je weinig. Ook een Windows laptop van €600 'kan' alles, het is alleen de vraag met welk gemak, voor de laptop en gemak voor de gebruiker.

Oh en btw, dit typ ik op zo'n 'Monsterlaptop met Apple logo'. Heb ik daar zelf €2600 aan uitgegeven? Nee, dat was nog ietsje meer en dat zou ik zo weer doen.

Daarbij heeft de TS die vraag al beantwoord:

[ Voor 11% gewijzigd door fsfikke op 01-07-2014 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:00

Onbekend

...

majoh schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 19:35:
[...]
Dit is het vaak het geval. 20 euro besparen op hardware voor iemand die misschien 50 euro per uur kost...
Dat is altijd lastig om uit te leggen aan het management.
Bij een nieuwe computer voor een bepaald persoon, is zeer lastig hoeveel tijd de persoon per maand bespaart en de duurdere variant computer uiteindelijk zich snel uit laat betalen.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Ardana schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 19:18:
In die zin vind ik het dus een slechte lakmoesproef, tenzij ik je verkeerd begrepen heb.
Je begrijpt me verkeerd :) . Nogal wat werknemers geven met plezier het geld van de werkgever uit, maar als ze het zelf zouden moeten betalen is de noodzaak een stuk minder. Of als je ze een budget geeft en aangeeft dat ze bij een goedkopere laptop het verschil mogen houden, dan zijn ze opeens een stuk sneller tevreden met mindere specs en zullen ze dat ook verdedigen. Het is als reizen voor het werk: de mensen die vinden dat je businessclass moet kunnen reizen voor het werk, proppen zichzelf in de goedkoopste Ryanair-stoel als het om prive-uitgaven gaat.

Ik heb de TS nog geen enkele goede reden zien geven om de Macbook Pro van €2600 te rechtvaardigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

gambieter schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 19:51:
[...]

Je begrijpt me verkeerd :) . Nogal wat werknemers geven met plezier het geld van de werkgever uit, maar als ze het zelf zouden moeten betalen is de noodzaak een stuk minder. Of als je ze een budget geeft en aangeeft dat ze bij een goedkopere laptop het verschil mogen houden, dan zijn ze opeens een stuk sneller tevreden met mindere specs en zullen ze dat ook verdedigen. Het is als reizen voor het werk: de mensen die vinden dat je businessclass moet kunnen reizen voor het werk, proppen zichzelf in de goedkoopste Ryanair-stoel als het om prive-uitgaven gaat.

Ik heb de TS nog geen enkele goede reden zien geven om de Macbook Pro van €2600 te rechtvaardigen.
Dit en verder voegt een workstation met quadro en dito bouwkwaliteit meer toe dan een consumenten laptop als een macbook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

[...]

Het enige dat "pro" is aan een 13" macbook is de prijs.

Brilsmurfffje schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 13:10:
[...]

En dat is lastig want een mac heeft het naampje pro mee maar aan het apparaat is eigenlijk helemaal niets pro omdat het specifiek voor consumenten is gemaakt.
Brilsmurfffje schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 16:34:
Apple producten worden nooit rationeel gekozen..
Brilsmurfffje schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 16:40:
[...]

als al je motivatie uit een aluminium laptop moet komen dan is de werkgever je denk ik liever kwijt dan rijk..
Brilsmurfffje schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 20:01:
[...]

Dit en verder voegt een workstation met quadro en dito bouwkwaliteit meer toe dan een consumenten laptop als een macbook.
Misschien je persoonlijke vete richting Apple buiten de discussie houden?

Sommige mensen vinden Apple fijner werken. Een ander kan daar niet over oordelen, want dat is persoonlijk. Je kunt ook al je werknemers verplichten om met Linux te werken, met als argument dat het goedkoper is dan Windows licenties aanschaffen. En dat klopt, maar als je kijkt naar de kosten onder de streep, dan pakt dat anders uit. Grote kans dat je bij Linux meer ondersteuning moet bieden en men minder productief is. Daarom kiezen veel bedrijven voor Windows. En zo zijn er ook een aantal sectoren waar Apple groot is, zoals grafische bedrijven, de internetsector en de muziek- en filmindustrie. Daar zitten veel pro-gebruikers tussen die met een reden voor Apple gekozen hebben.

Bij mij op de zaak is die discussie ook al jaren gaande. Alleen de discussie heeft al meer geld gekost dan wat Apple's. We werken op Windows, maar een deel van de werknemers zou liever op een Mac werken. Er zijn geen harde argumenten voor, gewoon een stuk voorkeur en fijner op kunnen werken. Ik zou ook op Linux kunnen werken, maar daar zou ik helemaal ongelukkig op worden. Een netwerkbeheerder bij een hostingbedrijf zweert wellicht wel bij Linux en zou gillend gek worden van Windows. Geef het gereedschap waarmee men graag werkt, zolang het geen idiote wensen zijn (600 euro is peanuts voor een bedrijf) en het een beetje past in de infrastructuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Het is 2.600 in BTW... Dat is geen kleine uitgave. Je wil even 40% meer budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffel
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 05-06 14:41

Stoffel

Engineering the impossible

Dat hier mensen vallen over een meerprijs van 600 euro zeg. Ook al was er geen enkel rationeel argument waarom de Macbook geschikter is maar werd de TS er gewoon gelukkiger en productiever van dan was het die 600 euro nog steeds dubbel en dwars waard. Een werkgever die daar moeilijk over doet heeft het niet begrepen en is een slechte ondernemer. 600 euro is echt een paar grijpstuivers tegenover de loonkosten (en in het geval dat relevenant is, de productie/omzet die de werknemer draait) van een werknemer gedurende de afschrijvingstermijn van een laptop. Zelfs met een minimale toename in productiviteit betaalt zich die investering al dubbel en dwars terug.

Zeker bij creatieve beroepen en software engineering mag hardware je nooit in de weg zitten. Dat haalt je uit je concentratie en zorgt voor een enorme terugval in productiviteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Met die redenatie zouden hele kantoorparken vol met dikke i7s staan, op het totale geheel toch niet zoveel geld. En iedereen 3 schermen, etc. Wederom, het gemak hoe over andermans geld gedacht wordt (want werkgever met infinite geld?), vind ik eigenlijk wel schokkend. Bedrijven gaan failliet op overspending en vervolgens te weinig opdrachten.

Denk je dat in de bouw de allerduurste Festool apparaten gebruikt worden? Misschien als de baas wil betalen, maar zelf kopen ze dat vaak echt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Stoffel schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 20:59:
Dat hier mensen vallen over een meerprijs van 600 euro zeg.
Zo kan iemand ook zeggen "dat jij erover zou vallen als je salaris met 600 euro verlaagd wordt". Je geeft nu wel erg makkelijk andermans geld uit.
Een werkgever die daar moeilijk over doet heeft het niet begrepen en is een slechte ondernemer.
Ik ben erg benieuwd of je uit werkgeverservaring spreekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07-06 21:45

ralpje

Deugpopje

gambieter schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 21:11:
[...]

Zo kan iemand ook zeggen "dat jij erover zou vallen als je salaris met 600 euro verlaagd wordt". Je geeft nu wel erg makkelijk andermans geld uit.
600 euro per maand is wat anders dan éénmalig 600 euro op een afschrijvingstermijn van 5 jaar.
Laten we zelfs maar eens uit gaan van weer 4 jaar voor dat ding er mee ophoudt. Dat is 48 maanden. Dat is dus 12,50 per maand.
Ja, die 12,50 per maand zou ik best willen inleveren voor iets waar ik dagelijks heel veel werkplezier uit ga halen.
Al moet dat voor mij dan geen Apple zijn, maar dat is een andere discussie :+

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
En als zijn 9 collega's dat ook willen? Dan is dat in totaal 26k aan laptops. Meeste bedrijven kunnen dat geld wel beter gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

[...]

Ik ben dan wel geen werkgever maar dat is precies hoe de mijne er over denkt.

Je moet je werknemers niet in de weg zitten met langzame computers. Die kosten meer dan de meerprijs van een snelle. Wij rusten ook uit met SSD's tegenwoordig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Ik mis een beetje de argumentatie waarom de TS een macbook moet, want "dan ben ik productiever' is niet meetbaar. Verder krijg je bij een macbook minder support en is het ding enkel door Apple zelf te repareren en daarvoor moet je dat ding persoonlijk langsbrengen in Amsterdam..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Brilsmurfffje schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 21:22:
Verder krijg je bij een macbook minder support en is het ding enkel door Apple zelf te repareren en daarvoor moet je dat ding persoonlijk langsbrengen in Amsterdam..
Onzin.

[ Voor 16% gewijzigd door CyBeR op 01-07-2014 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Señor Sjon schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 21:18:
En als zijn 9 collega's dat ook willen? Dan is dat in totaal 26k aan laptops. Meeste bedrijven kunnen dat geld wel beter gebruiken.
Ja what if... Zonder meer informatie van de TS kunnen we een hoop scenarios bedenken waarbij het al dan niet noodzakelijk, danwel compleet van de pot gerukt is om een MacBook aan te schaffen.
Dat het niet handig is voor een werkgever om z'n werknemers alle speeltjes te geven die ze leuk zouden vinden lijkt me niet iets waar we over hoeven te discussiëren.
Brilsmurfffje schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 21:22:
Ik mis een beetje de argumentatie waarom de TS een macbook moet, want "dan ben ik productiever' is niet meetbaar. Verder krijg je bij een macbook minder support en is het ding enkel door Apple zelf te repareren en daarvoor moet je dat ding persoonlijk langsbrengen in Amsterdam..
Zoals Tom al zei:
Tom schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 20:46:

[...]

Misschien je persoonlijke vete richting Apple buiten de discussie houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Apple biedt geen Next Business Day On-Site garantie zoals Dell, Lenovo en HP. Apple biedt Apple care, dan krijg je een speciaal nummer en voor die 300 euro extra krijg je ook 1 jaartje bovenop de wettelijke garantie van 3 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Brilsmurfffje schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 21:25:
[...]

Apple biedt geen Next Business Day On-Site garantie zoals Dell, Lenovo en HP. Apple biedt Apple care, dan krijg je een speciaal nummer en voor die 300 euro extra krijg je ook 1 jaartje bovenop de wettelijke garantie van 3 jaar.
Die wettelijke garantie is een consumentenbescherming en geldt niet voor bedrijven. En Apple biedt wel degelijk snelle supportopties.

Maar zoals hierboven al gezegd: mischien moet jij je persoonlijke vete tegen Apple buiten de discussie houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

CyBeR schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 21:29:
[...]

Die wettelijke garantie is een consumentenbescherming en geldt niet voor bedrijven. En Apple biedt wel degelijk snelle supportopties.

Maar zoals hierboven al gezegd: mischien moet jij je persoonlijke vete tegen Apple buiten de discussie houden.
Ik mis een beetje de bronnen in dit stukje..

Verder wat maakt een Apple machine geschikt voor zakelijk gebruik, veel Enterprise features van windows zitten niet in mac os en dan met name de beheer tools. De tools om software en updates te verspreiden.

En ik ben niet tegen Apple, ik ben tegen de vage argumenten die hier gegeven worden.
Productiviteit is er hier een van, zeg dan gewoon ik heb een persoonlijke voorkeur voor product x. Iedere laptop of het nu Windows, Linux of OS X is draait op productiviteitsgebied even snel als je er een SSD in hebt zitten.

Wat je extra krijgt bij de zakelijke laptops is extra garantie, duurzamere bouwkwaliteit en Enterprise hardware met extra security. Dit zijn voordelen die voor een bedrijf een extra investering waard zijn ten opzichte van consumenten laptops.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 05-06 19:59

Don Quijote

El Magnifico

[...]

[...]

Ik ben het met hem eens. Of je werkgever moet de lokale bakker zijn.

Elke serieus bedrijf van enige grote heeft totaal de prioriteiten niet op een rijtje als over 600e extra voor een laptop lastig wordt gedaan. Mijn werkgever rekent meer dan die 600e voor drie uur van mijn werk. Als ik iedere dag 1% meer werk weet te verzetten, is het binnen no-time terug verdiend.

Godzijdank is mijn werkgever daar een stuk volwassener in, als ik morgen bedenk dat ik twee 27" schermen nodig heb omdat dit prettiger werken is, heb ik ze overmorgen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

CyBeR schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 21:22:
Ik ben dan wel geen werkgever maar dat is precies hoe de mijne er over denkt.

Je moet je werknemers niet in de weg zitten met langzame computers. Die kosten meer dan de meerprijs van een snelle. Wij rusten ook uit met SSD's tegenwoordig.
Een computer/laptop van 1500 euro is echt niet langzaam, hoor. De TS heeft nog niet uitgelegd/onderbouwd waarom het een peperdure laptop moet zijn ipv een desktop. Het appeleren aan gevoelens komt toch dicht bij "geef maar toe aan zeurende werknemers" en dan gaat het juist om het speeltje en niet om een business case. Of dat nu om een Apple, Linux of Windows computer gaat :)
DivWhis schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 21:40:
Elke serieus bedrijf van enige grote heeft totaal de prioriteiten niet op een rijtje als over 600e extra voor een laptop lastig wordt gedaan.
Kan die zwabberredenering svp achterwege blijven? Dit doen alsof het een absolute waarheid is, is echt een gotspe.
Godzijdank is mijn werkgever daar een stuk volwassener in, als ik morgen bedenk dat ik twee 27" schermen nodig heb omdat dit prettiger werken is, heb ik ze overmorgen staan.
Dan heeft je werkgever geld teveel. Als budgetbeheerder kan ik je vertellen dat het lang niet overal zon vetpot is, en dat er in veel bedrijven een stuk rationeler wordt gehandeld.

[ Voor 33% gewijzigd door gambieter op 01-07-2014 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

gambieter schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 21:40:
[...]

Een computer/laptop van 1500 euro is echt niet langzaam, hoor. De TS heeft nog niet uitgelegd/onderbouwd waarom het een peperdure laptop moet zijn ipv een desktop.
En zolang de TS niet reageert versterkt het constant herhalen van mogelijke tegenargumenten ze niet. Zolang er niks van hem komt gaat het topic nergens heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

fsfikke schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 21:44:
En zolang de TS niet reageert versterkt het constant herhalen van mogelijke tegenargumenten ze niet. Dus zolang er niks van hem komt gaat het topic nergens heen.
Dat gaat dan twee kanten op: de zwakke redeneringen over het dom zijn van werkgevers en het wel moeten toestaan worden ook behoorlijk vervelend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

gambieter schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 21:46:
[...]

Dat gaat dan twee kanten op: de zwakke redeneringen over het dom zijn van werkgevers en het wel moeten toestaan worden ook behoorlijk vervelend.
Agreed, I'll rephrase:

Zolang de TS niet reageert versterkt het constant herhalen van mogelijke voor- of tegenargumenten ze niet. Zolang er niks van hem komt gaat het topic nergens heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

gambieter schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 21:40:
[...]

Een computer/laptop van 1500 euro is echt niet langzaam, hoor. De TS heeft nog niet uitgelegd/onderbouwd waarom het een peperdure laptop moet zijn ipv een desktop. Het appeleren aan gevoelens komt toch dicht bij "geef maar toe aan zeurende werknemers" en dan gaat het juist om het speeltje en niet om een business case. Of dat nu om een Apple, Linux of Windows computer gaat :)
Mja goed ik zou ook eerder een iMac nemen voor deze situatie maar TS heeft vast een reden dat 'ie een laptop wil ipv een desktop. En dan betaal je iets meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

CyBeR schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 21:49:
Mja goed ik zou ook eerder een iMac nemen voor deze situatie maar TS heeft vast een reden dat 'ie een laptop wil ipv een desktop. En dan betaal je iets meer.
"Willen" is niet belangrijk, "nodig hebben" wel. En dat is nu net een verschil, waarbij de TS zich moet richten op argumenten waarom het nodig is, niet waarom hij het graag wil. Als hij een mooie zakelijke redenering kan aanleveren, heeft hij meer kans om zijn werkgever te overtuigen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

gambieter schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 19:51:
[...]

Dat is bij TS niet het geval, die wil zelf bijbetalen en vraagt zich alleen af wat de consequenties in dat geval zijn. Ik herken dat wel, ik heb zelf ook een keer het geheugen in mijn werklaptop uitgebreid zodat mijn virtuele machines voor de klant wat soepeler draaiden.

TS: ik zou in jouw geval aanbieden aan de werkgever dat de meerprijs verrekend wordt met je brutosalaris. Dat kan binnen de belastingregels voor zover ik weet. Scheelt toch weer geld :)

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonyuri
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10:09

bonyuri

Investigator!

CyBeR schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 21:49:
[...]

Ja, kans is groot dat hij hem ook mee naar huis wil nemen.

De argumenten die hier gegeven zijn over het makkelijk uitgeven van geld van de werkgever vind ik goed, je kunt het wel hebben over productiviteit, maar hoe meet je dat in godsnaam?

Dan krijg je die MacBook om productiever te zijn en dan sta je wel elk uur 10 minuten buiten om een peukie te doen :+

What Do You Call An Alligator In A Vest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 07-06 08:05

JayPe

Ondertitel

Refurbished, of een andere 'net niet nieuwe' scheelt waarschijnlijk genoeg om het sluitend te krijgen.

Ja: het is dan geen nieuwe machine, maar nee; dat schrijft je werkgever m in 3 jaar af.

*tenzij je percé een gloedje nieuwe wilt, maar dan vraag ik mij af of je oude wel 'echt' kapot is' :-)

Let wel: Bezit van de zaak, is 't einde van het vermaak. Uiteindelijk is het een werkmachine. Niet meer, niet minder. Als je huidige 4 jaar oude nog voldoet, maar defect is geraakt, dan is een 0,5 jaar oude ook een grote vooruitgang.

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

fsfikke schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 21:48:
[...]

Agreed, I'll rephrase:

Zolang de TS niet reageert versterkt het constant herhalen van mogelijke voor- of tegenargumenten ze niet. Zolang er niks van hem komt gaat het topic nergens heen.
Logisch dat TS niet reageert, de discussie die hier gevoerd wordt is helemaal niet relevant. TS zegt dat hij zelf wil bijbetalen, het gaat er dus niet om dat hij de werkgever op kosten wil jagen. Een combinatie van BYOD en een door de werkgever verstrekte laptop dus.

Misschien kan de discussie over het hardwarebeleid van werkgevers en de noodzaak en business case voor specifieke hardware in een ander topic gevoerd worden?

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Dan moet TS dit vragen aan zijn werkgever, daar kan niemand hier hem bij helpen. ;)

Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.