Passief gekoelde (bijna)alleskunner

Pagina: 1
Acties:

• Kaw
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-11-2025
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
1. De PC staat altijd aan.
2. De CPU & GPU konden wel eens een langere tijd op 100% staan.
3. Ik wil dat mijn gezinsleden de PC kunnen gebruiken voor office&internet
4. Ik wil er op programmeren
5. Ik wil een beetje kunnen gamen (Voornamelijk Path of Exile, resolutie boeit me niet)

Wat mag het systeem gaan kosten?
<800 euro

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-4785T Tray€ 260,80€ 260,80
1Asus H81T€ 65,-€ 65,-
1Akasa Euler incl. 120W Power Adapter€ 93,-€ 93,-
1Crucial BLS2C8G3N169ES4CEU€ 134,55€ 134,55
1Crucial MX100 512GB€ 173,-€ 173,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 726,35

Ga je overklokken?
Nope

De vragen die ik hierover heb zijn als volgt:
  • Kan de 120 watt voeding vervangen worden door 90 watt of zelfs 60 watt?
  • Wat zal het geschatte stroomverbruik in de praktijk zijn? 50watt?
  • Is de koeling van de case voldoende voor de processor? Op papier wel, maar ook als ik aan het gamen ben?
  • Kan ik misschien beter een ander moederbord kiezen? Ik heb daar helemaal geen verstand van.
Alvast bedankt voor jullie reacties!

• melwasul
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 30-03 23:14
Never ever use a CPU without a cooler or heatsink!
Waarom wil je een passief gekoeld systeem?

Waarin ga je deze componenten monteren? Ik zie geen case...

Wat bedoel je met gamen? Een web-based spelletje of een moderne first-person shooter? In het tweede geval heb je een aparte graka nodig.

Een i7 gebruiken lijkt me overkill voor datgene wat je met je pc wilt doen. Wat bedoel je met programmeren?

Overweeg deze Haswell refresh cpu te combineren met een H97 of Z97 moederbordje met M.2 aansluiting voor next-generation ssd's.

Een 120 watt voeding lijkt me wel heel weinig. Misschien eens horen in het voedingen topic?

[ Voor 3% gewijzigd door melwasul op 01-07-2014 12:23 ]

Experience the mountains!

• Splitinfinitive
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-03 13:55

Splitinfinitive

Is altijd net iets te laat :/

Ik snap de keuze voor een tray niet deze komt zonder koeler, en volgens mij is het een verloren zaak als je lang op 100% om dat ding passief te koelen,

Verder:
Met GPU bedoel je de IGP in de processor?
Heb je die i7 werkelijk nodig?
16GB ram?
Grote SSD is een 256gb + HD geen beter idee?

Verder wat je bespaart op geluid met geen fan op je CPU (wat in deze kast volgens mij al een mirakel zou zijn als het werkt IMHO) ben je weer kwijt aan het creëren van een degelijke airflow.
melwasul schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 12:21:

Waarin ga je deze componenten monteren? Ik zie geen case...
Dat is die akasa ueler

Verder TS, volgens de specificaties van die case wordt dit weergegeven

Geschikte moederborden:

Intel: DQ77KB DH61AG

Asrock: B75TM-ITX, H61TM-ITX, H77TM-ITX, Z77TM-ITX

ECS: H61H-G11, H61H2-TI, Q77H2-TI, B75H2-TI, H87H3-TI

Gigabyte: GA-H77TN ,GA-H61TN, GA-Q87TN, GA-H87TN, GA-B85TN, GA-H81TN, MSH87DI, MQ77TN, MSH61DI,

Als het Mini itx is zou het in feite moeten passe alleen zouden ze volgens mij niet echt dan de moederborden erbij vermelden.

[ Voor 42% gewijzigd door Splitinfinitive op 01-07-2014 12:29 ]

• Kaw
Heren, de Akasa Euler is één grote passieve koeler en kast in één. De CPU mag een max TDP hebben van 35watt volgens de specs van de case. De CPU die ik heb gekozen is de meest krachtige met een TDP van 35watt.

Er is geen ruimte voor een 2e HD of SSD in de kast, dus heb ik gekozen voor 512GB SSD, wat voor mij in de praktijk op dit moment genoeg is.

Waarom een I7? Omdat ik het geld heb om een zo goed mogelijke CPU er in te prutsen.
En ik speel graag Path of Exile. Dat is een 3D RPG, maar vreet niet superveel van je GPU. Mijns inziens heb je met die I7 de grootste kans dat je met een goede framerate het spel kunt spelen.

Waarom passief gekoeld? Omdat mijn vrouw en ik fans zijn van totale stilte in de woonkamer.

Programmeren: .Net, Java en soms heb ik een PHP/CSS/Javascript-klusje. Ik wil wat openCL experimentjes gaan doen. Daarnaast pruts ik met AI-achtige projectjes die soms 7 dagen op 100% staan te runnen.

Waarom 16gb? Wellicht overkill, maar ik heb het geld er voor en bij het programmeren is de RAM dan in ieder geval niet het breekpunt.

[ Voor 33% gewijzigd door Kaw op 01-07-2014 12:41 ]

Verwijderd

Voor stilte koop je een Fractal Design R4+Noctua fans! Stiller krijg je het niet hoor!

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 08-03 09:37

Swordlord

Act first, think never

koel specs van de case neem ik van aan dat ze wel kloppen... Alleen omgevingstemperatuur moet niet te hoog worden natuurlijk...

Ik zou me wel houden aan de Aanbevolen moederborden, het koelblok dat op de CPU komt heeft een specifieke plaats, zodoende dat je dus een moederbord nodig hebt die daar ook zijn CPU socket heeft ;).

En over die voeding... tot 120W kan hij leveren maar betekend niet dat hij 120W verstookt constant...
Dus gewoon die 120W voeding is goed...

[ Voor 62% gewijzigd door Swordlord op 01-07-2014 12:48 ]

• Kaw
Verwijderd schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 12:39:
Voor stilte koop je een Fractal Design R4+Noctua fans! Stiller krijg je het niet hoor!
Jawel, zonder draaiende onderdelen is het gegarandeerd nog stiller.

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:19
Je kunt een mSATA SSD nemen, dat maakt het monteren van het moederbord een stuk eenvoudiger.

• E-Vix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16:19

E-Vix

Nu met sneeuw!

Op de site van Akasa wordt opgegeven dat de behuizing alleen een i7-4765T zou ondersteunen. Mogelijk wordt een i7-4785T door zijn hogere clock net te warm. Ik zou dat eerst even uit gaan zoeken voordat je je setje aan gaat schaffen.

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:32

Standeman

Prutser 1e klasse

Als ik de reviews mag geloven is 35 watt een makkie voor die kast en gaat 50+watt ook prima.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• Bastard
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23:03
Als 65W ook lukt, wat volgende de reviews mogelijk is, is een i7-4770R wel interessant als geld toch geen probleem is. Al weet ik niet hoe goed die verkrijgbaar is in nederland.

[ Voor 20% gewijzigd door Bastard op 01-07-2014 12:53 ]

• Kaw
Op http://www.bit-tech.net/h...7/23/akasa-euler-review/2 hebben ze deze case gereviewed met een 65TDP CPU en die werd toch wel warm (90 graden) bij hoge belasting. Bovendien werd de case 61 graden. Ik neem dat risico liever niet. De reviewers op Tweakers.net hebben er niet mee zitten gamen, dus dat is wel een verschil.

Dat de door mij gekozen CPU niet genoemd wordt als compatible, ondanks een TDP van 35watt, is volgens mij omdat de CPU redelijk recent is uitgebracht. Een TDP is een TDP lijkt me?

De tips naar een PDF document met compatible moederboards en mSata: thanks! Die ga ik verwerken in de wenslijst.

• Bastard
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23:03
TDP is alleen thermal design power, dus voor welk vermogen de warmte geleiding en koeler van de cpu is ontworpen. Vaak zit er wel een verband tussen het echte verbruik en het TDP (als je een processor die 120w verbruikt koppelt aan een TDP van 20w wordt de boel natuurlijk kokend heet), maar je kunt niet zomaar zeggen dat een cpu met een lager TDP een lager verbruik heeft.

Daarnaast zijn alle normale cpu's en T varianten bij gelijke load net zo zuinig, omdat ze met hetzelfde proces zijn gebakken en in de basis dezelfde processors zijn, alleen wat trager waardoor ze een lager piekverbruik hebben.

Ik zou niet verwachten dat de i7 4785T een probleem vormt voor de koeling gezien de overige reviews, maar hij zou best iets meer kunnen verbruiken dan de i7 4765T.

Is overigens een FC8 EVO geen betere behuizing voor je toepassing? (http://www.silentpcreview.com/Streacom_FC8_Evo)
edit: die is dus in ieder geval niet in staat om een cpu met een TDP van 65w koel te houden.

[ Voor 24% gewijzigd door Bastard op 01-07-2014 13:24 ]

Verwijderd

Dus je gaat een PC bouwen zonder bewegende onderdelen? Succes!

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Interessante case, jammer dat hier alleen Intel CPU's in kunnen. De AMD APU's zijn vrij grafisch vrij sterk, dus ideaal als je af en toe 3d wil draaien op de ingebakken GPU. Verder lijkt je configuratie mij snel genoeg. Let even op de moederbord compatibility van die case.

@Mr.Gamer, zo moeilijk is dat niet hoor. SSD vervangt HDD, zorg voor grote heatsink op een zuinige CPU en klaar.

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:32

Standeman

Prutser 1e klasse

Verwijderd schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 13:07:
Dus je gaat een PC bouwen zonder bewegende onderdelen? Succes!
Als je je onderdelen goed uitzoekt zie ik niet in wat het probleem zou moeten zijn.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• Kaw
Alles meegenomen hebbende kom ik nu op de volgende hardware uit:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-4785T Tray€ 260,80€ 260,80
1Asus H81T€ 65,-€ 65,-
1Akasa Euler incl. 120W Power Adapter€ 93,-€ 93,-
1Crucial BLS2C8G3N169ES4CEU€ 134,55€ 134,55
1Crucial M500 mSata 480GB€ 187,90€ 187,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 741,25

Waarbij ik moet opletten dat het moederbord een bios versie heeft van 503 of groter, omdat anders de processor niet ondersteunt wordt.

Voor de rest moet het kunnen...
Hartelijk dank voor het meedenken!

Edit:
noes schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 13:24:
Interessante case, jammer dat hier alleen Intel CPU's in kunnen. De AMD APU's zijn vrij grafisch vrij sterk, dus ideaal als je af en toe 3d wil draaien op de ingebakken GPU.
Nou, dat valt dus een beetje tegen. De AMD APU's zijn voor hun prijs concurrerend, maar een GPU uit de 4600 serie is sneller dan vrijwel alle AMD APU's of je komt op een TDP van rond de 100 watt uit.

[ Voor 9% gewijzigd door Kaw op 01-07-2014 14:39 ]

• kevinl
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-09-2022

kevinl

Yellow van

Interessante samenstelling Kaw. Ik heb ben ook aan het kijken voor een 100% passief systeem voor Path of Exile :)

Waarom neem je niet de Akase Euler zonder power adapter, neem een bord met een 19V aansluiting. Houdt je ook de warmte van de adapter buiten je case.

Bookreview: De eeuwige verkettering van Avesi

• Octagen
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-12-2025
kevinl schreef op donderdag 10 juli 2014 @ 09:32:
Waarom neem je niet de Akase Euler zonder power adapter, neem een bord met een 19V aansluiting. Houdt je ook de warmte van de adapter buiten je case.
Dat is nou exact wat die Euler heeft, een adapter.
En dat moederbord heeft een 19V aansluiting, dus de adapter ligt buiten de case ;)

• kevinl
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-09-2022

kevinl

Yellow van

Oh die 120W adapter ligt buiten? Dacht dat die ingebouwd was.

Bookreview: De eeuwige verkettering van Avesi

• Kaw
Ik heb de machine inmiddels besteld. Iets ander geheugen en een andere SSD, maar het idee is hetzelfde. Het duurde even voordat de 4785T weer leverbaar was. Exotische processor lijkt het...
Ook nu zijn inmiddels alle onderdelen binnen bij Afuture, maar het wachten is nog op de processor.
Zodra ik de machine werkend heb zal ik het reviewen, incl. de performance binnen POE ;)
Pagina: 1