En dat is gewoon fout en daar ontstaat inderdaad verwarring. Ook een typisch voorbeeld van het CBR die zelf verkeersregels bedenkt. CBR is al jaren lang een instituut dat geen flauw idee meer heeft waar het mee bezig is, daar moeten ze eens schoon schip gaan maken.
Een rotonde is geen kruising, absoluut niet. Een rotonde is een doorgaande eenrichtingsweg waarbij, in vrijwel alle gevallen, deze weg een voorrangsweg is. En als je het zo gaat bekijken snap je opeens waarom naar links richting aangeven volstrekt onnodig is.
Wanneer je een rotonde benaderd kan je enkel rechtsaf de rotonde oprijden omdat het eenrichtingsverkeer is. Wanneer je vervolgens op de rotonde rijdt kan je enkel naar rechts afslaan. Zodra jij af gaat slaan moet je tijdig richting aangeven waardoor iedereen ziet dat jij daar rechtsaf gaat.
Hierdoor kan er geen verwarring ontstaan. Als iemand op de rotonde rijdt en geen richting aangeeft blijft hij rechtdoor gaan. Zodra hij wel richting aangeeft neemt hij de eerste weg rechts.
Zo is er dus geen enkele reden om richting naar links aan te geven. En zo zou een navigatiesysteem dus enkel moeten vertellen welke afslag je zou moeten nemen. Dat ze aangeven dat je links af moet slaan bij de derde afslag is puur voor mensen die de capaciteit niet hebben om logisch na te denken en vooraf in te zien wat de derde afslag dan zou zijn.
D4NG3R schreef op maandag 30 juni 2014 @ 19:33:
Door bij het naderen aan te geven dat je linksaf wil, kunnen mensen op de 1e en 2e afslag zien dat je daar niet wilt afslaan - en dat ze nog even moeten wachten. Ik vind het godschruwelijk irritant als er iemand langs rijd die echt op het allerlaatste moment de afslag neemt waar ik vandaan kom - waardoor ik onnodig heb moeten wachten en eventueel nog voor de auto achter hem of haar had kunnen gaan.
Dus omdat anderen niet tijdig richting aangeven moet de rest maar onnodig richting aan gaan geven? Dat lijkt mij dan volstrekt onzinnig. Even simpel op een rijtje zetten:
Oude situatie:
1. Persoon geeft richting naar rechts aan. Jij kan de weg op rijden.
2. Persoon geeft geen richting aan. Jij moet wachten.
Nieuwe situatie:
1. Persoon geeft richting naar rechts aan. Jij kan de weg op rijden.
2. Persoon geeft richting naar links aan. Jij moet wachten.
3. Persoon geeft geen richting aan. Jij moet wachten.
Het enige wat er dus gebeurt is dat jij extra zekerheid krijgt dat je moet wachten. Immers de mensen die in de oude situatie handelen volgens voorbeeld 2 zullen dat in de nieuwe situatie ook gaan doen. Mensen die eerst al te laks zijn met richting aangeven gaan dat niet veranderen.
[
Voor 29% gewijzigd door
Tsurany op 30-06-2014 20:17
]
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N