Navigatie en het nemen van rotondes

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:51
haaibaa2 schreef op maandag 30 juni 2014 @ 09:53:
Ik heb Sygic geprobeerd voor een weekje. Maar mij bevalt het niet zo goed. Op de rotondes zegt hij: "Neem de 3e afslag". Tja, daar heb ik niks aan, dan moet ik kijken op de kaart. Tomtom zegt al meer dan 10 jaar, "neem op de rontonde de 3e afslag links". Dan weet ik waar ik naartoe moet. Verder zei hij ergens midden in de polder: Ga rechtdoor... Tja, jammer.

Dus, heb ik nu maar TomTom aangeschaft voor heel Europa, die is nu ook in de aanbieding, maar dan voor 40 euro. Wel dubbel zo duur als Sygic. Maar ik hoop ook wel zo goed.

Wat ik tot nu toe wel leuk vind aan TomTom is dat de kleuren heel bekend zijn en dat de instructies heel goed zijn. Jammer dat Lucie niet een geavanceerde stem heeft opgenomen. Die vond ik altijd heel fijn, die mannenstem die nu standaard ingesteld staat vind ik een beetje saai.

Ook leuk dat ik het op al mijn Android apparaten kan installeren, was voor mij een positieve verassing, dit was bij Sygic natuurlijk ook mogelijk geweest. Dus gelijk op mijn telefoon en mijn tabblet geinstalleerd.
Vind de 3e afslag perfect werken. Ik neem altijd de 3e afslag op een rotonde :o.
Nee maar ik luister gewoon naar de stem, of kijk naar het rotonde logo'tje waar een cijfer in staat, en dan pak ik gewoon de afslag wat sygic aangeeft (icm de borden op de rotonde :) ) Handiger kan het niet toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

haaibaa2 schreef op maandag 30 juni 2014 @ 09:53:
Tomtom zegt al meer dan 10 jaar, "neem op de rontonde de 3e afslag links".
De meeste rotondes hebben geen afslag naar links :+

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 03-10 09:31
lanerios schreef op maandag 30 juni 2014 @ 12:19:
Nee, als je naar links knipperd op een rotonde ben je fout bezig. Je slaat rechts! af van de rotonde, niet links. Fijn voor je dat je dat ding driekwart neemt, maar dat boeit niemand. Echt niet, wat ons boeit is wanneer je er rechts! (let op, niet links) eraf gaat. Naar links knipperen is nog steeds het meest nutteloze wat automobilisten kunnen doen bij een rotonde.
Grappig, toen ik tien jaar geleden mijn rijbewijs moest halen, werd hier door theorie, instructeur en examinator (de laatste in de vorm van een compliment :*) ) juist op gehamerd;

wil je een rotonde meer dan rechtdoor moet nemen (dus bijvoorbeeld de derde afslag, op driekwart), dan geef je (al bij het benaderen van de rotonde) met je richtingaanwijzer naar links aan dat je op de rotonde blijft tot je de laatste afslag hebt gepasseerd die je niet moet hebben, en op dat moment zet je naar rechts aan.

En dat is imho, maar dat zal vast zijn omdat ik het zo geleerd heb, niet meer dan logisch en erg duidelijk naar de rest van het verkeer.

Ik benader een rotonde dan ook als een kruising met een afwijkende vorm, en dan ineens is het richting aangeven heel erg logisch.

[ Voor 7% gewijzigd door Henk op 30-06-2014 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Henk schreef op maandag 30 juni 2014 @ 12:47:
[...]

Grappig, toen ik tien jaar geleden mijn rijbewijs moest halen, werd hier door theorie, instructeur en examinator (de laatste in de vorm van een compliment :*) ) juist op gehamerd;

wil je een rotonde meer dan rechtdoor moet nemen (dus bijvoorbeeld de derde afslag, op driekwart), dan geef je met je richtingaanwijzer naar links aan dat je op de rotonde blijft tot je de laatste afslag hebt gepasseerd die je niet moet hebben, en op dat moment zet je naar rechts aan.

En dat is imho, maar dat zal vast zijn omdat ik het zo geleerd heb, niet meer dan logisch en erg duidelijk naar de rest van het verkeer.
Helemaal eens :)

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepp14
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10:02

Sepp14

SHUUTT UUUUUUPPPP!!!!!!

Rotonde rijden heb ik geleerd dat als ik driekwart moet nemen ik linkerknipperlicht aan geef, helemaal naar binnen rijd en daarna steeds een baan op schuif door knipperlicht rechts aan te geven en afslaan.
Dan praat ik over de rotonde in Zaandam https://www.google.nl/map...233921,330m/data=!3m1!1e3
Nu is deze wel veranderd, was driebaans toentertijd, maar 20 jaar geleden was het echt een crime om die goed te rijden. Geheid een afrijd examen. Weet niet hoeveel er hier op gezakt zijn daar
Hier staat de uitleg hoe ze het nu doen http://www.autorij-instructie.nl/2007/09/rotonde-rijden/

When you are dead, you do not know you are dead. It’s only painful and difficult for others. The same applies when you are stupid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corset
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 25-07 13:11
@Henk

Moet je tegenwoordig proberen, dan haal je je praktijk examen gewoon niet hoor :) Dat was tenminste een jaar of 4-5 geleden zo. Vrienden van me hebben er toen echt een waarschuwing voor gekregen. En tegenwoordig zie ik het ook nog langskomen.

En ook als ik de site van Sepp bekijk:
Rotonde Linksaf = “drie-kwart-rond”

Herken de rotonde ruim van te voren en pas je snelheid en je gedrag bij nadering aan.
Let hierbij ook op achterop komende bestuurders, omdat je meestal je snelheid en je koers gaat veranderen (spiegels)
Let bij voorsorteren (tegen de wegas, of in de juiste rijstrook) op bestuurders achter je en eventueel rechts en links naast je.
Geef indien nodig voorrang (bestuurders), of laat voor gaan (overige weggebruikers)
Rijd vloeïend rechtsom de rotonde op, zoveel mogelijk aan de linkerzijde (of rijstrook) van de rotonde
Schuif/rijd langzaam en geleidelijk op naar rechts, zodat je op een kwart vóór je de rotonde wilt verlaten, zoveel mogelijk rechts rijdt
Kijk tijdens het geleidelijk verplaatsen op de rotonde herhaaldelijk over je rechter schouder met oog op bestuurders in de ‘dode hoek’ naast de auto
Geef richting aan naar rechts om duidelijkheid te geven aan andere weggebruikers
Kijk voor je uiteindelijk de rotonde verlaat nogmaals goed rechts over je schouder en herhaal dit zonodig
Let bij het verlaten van de rotonde scherp op fietspaden, V.O.P.’s etc.
Na het verlaten van de rotonde na-controle in (vooral) binnen- en buitenspiegel. (nieuwe verkeerssituatie)
zie ik nergens "knipper naar links staan" :p

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rieverst
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10-10 16:02
Dat staat verder op in het bericht:

Richting aangeven rotonde Linksaf

Naar links bij naderen en oprijden van de rotonde (de meningen zijn hierover verdeeld. Er wordt ook gemeend dat er géén richting aangegeven hoeft te worden. Laat je gedrag en beoordeling afhangen van de verkeerssituatie ter plaatse)
Richtingaanwijzer uit zodra je op de rotonde bent. (als je deze gebruikt hebt: zie punt 1)
Naar rechts: een kwart voor je de rotonde wilt verlaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
Hoe ik het geleerd heb: Pak je de 1e rotonde afslag? Knipperlicht naar rechts
Middenover: Geen knipperlichten
3kwart: Knipper naar links aan.

Dit is zo'n 8 jaar geleden mij uitgelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
lanerios schreef op maandag 30 juni 2014 @ 12:51:
@Henk

Moet je tegenwoordig proberen, dan haal je je praktijk examen gewoon niet hoor :) Dat was tenminste een jaar of 4-5 geleden zo. Vrienden van me hebben er toen echt een waarschuwing voor gekregen. En tegenwoordig zie ik het ook nog langskomen.

[...]

Wat een onzin, ik heb 2,5 jaar terug examen gedaan en toen moest ik het juist wel doen.

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
lanerios schreef op maandag 30 juni 2014 @ 13:04:
Helaas Waze gestopt met gebruiken. Na een update werken rotondes totaal niet meer. "At the roundabout..... and then turn left" Ja, lekker duidelijk. Wat blijkt, straight ahead en first exit kan hij niet meer uitspreken. En third exit ook niet meer als gelijk daarna een andere afslag is.
Ik gebruik Waze ook niet meer, en ook omdat die bij rotondes de boel moeilijk weergeeft. Zo moest ik laatst 27,4 KM / 21 minuten omrijden omdat ik op een rotonde een afslag te vroeg er af ging. 8)7.
Kut waze!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Dat van de zoveelste afslag vind ik helemaal niks.
Hier weet ik zo een paar rotondes die een uitrit hebben die geen afslag op de openbare weg betreft.

Als het een symetrische rontonde is met 4 afslagen zou mijn voorkeur er naar uitgaan dat de stem het heeft over kwart, rechtdoor en driekwart. Zeker op onbekend terrein. Nu moet ik wel op de kaart spieken om te controleren of ik goed rij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hyp Hyper
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-08 20:56
Het valt me wel op dat bv. in Frankrijk bijna niemand dit doet. Daar wordt alleen richting aangegeven naar rechts. (Overigens wordt door Fransen ook veel rustiger een rotonde opgereden; het er nog ff voorsmijten heb ik daar alleen met een Nederlander meegemaakt) Verder rijden Fransen natuurlijk wel vaak als gekken. ;)

Maar ik heb het inderdaad ook ooit zo geleerd, (richting naar links) maar dat is al érg lang geleden. Van mij mag het achterwege gelaten worden aangezien velen te lang naar links blijven knipperen, waardoor je ondanks de gereden lijn (die op afslaan wijst) je toch twijfelt over de intentie. Ik ben het mezelf aan het afleren.

[ Voor 34% gewijzigd door Hyp Hyper op 30-06-2014 19:25 ]

Geen nerdgedoe over mijn system specs. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomskipsp
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:48
Hahaha, leuk topic dit! Ik heb nu 2 jaar mijn rijbewijs, en heb ook geleerd om op een rotonde een knippertje te gebruiken. Dus rechts op de rotonde-knippertje rechts, rechtdoor op de rotonde-knippertje alleen na de laatste afslag aan, en links op de rotonde-knippertje links.

Ik vind het zelf best handig, zo kun je makkelijk zien wie er waarheen gaat...:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

@Henk

[...]

Ik heb afgelopend maand nog afgereden (dan wel op de motor, maar soit... ) en je moet gewoon naar links knipperen hoor. :)

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:28

D4NG3R

kiwi

:)

Nee, als je naar links knipperd op een rotonde ben je fout bezig.
Leuk, maar het nieuwe rijden leert mensen dit wel gewoon aan :+ ik doe het zelf ook (En ja, je schakelt tussen de 2e en 3e afslag netjes over naar richting op rechts). Ik heb nu net 1.5 jaar mijn rijbewijs, dit is me bij 2 verschillende instructeurs aangeleerd (1e rijschool ging failliet dus moest over op een andere :') )

Het voorkomt onduidelijkheid voor mensen op de 1e en 2e afslag. Verplicht is het niet, dat zeker - en er is ook nog veel onduidelijkheid over (Mijn ouders ergeren zich er dood aan).

Door bij het naderen aan te geven dat je linksaf wil, kunnen mensen op de 1e en 2e afslag zien dat je daar niet wilt afslaan - en dat ze nog even moeten wachten. Ik vind het godschruwelijk irritant als er iemand langs rijd die echt op het allerlaatste moment de afslag neemt waar ik vandaan kom - waardoor ik onnodig heb moeten wachten en eventueel nog voor de auto achter hem of haar had kunnen gaan.

[ Voor 46% gewijzigd door D4NG3R op 30-06-2014 19:41 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Henk schreef op maandag 30 juni 2014 @ 12:47:
Ik benader een rotonde dan ook als een kruising met een afwijkende vorm, en dan ineens is het richting aangeven heel erg logisch.
En dat is gewoon fout en daar ontstaat inderdaad verwarring. Ook een typisch voorbeeld van het CBR die zelf verkeersregels bedenkt. CBR is al jaren lang een instituut dat geen flauw idee meer heeft waar het mee bezig is, daar moeten ze eens schoon schip gaan maken.

Een rotonde is geen kruising, absoluut niet. Een rotonde is een doorgaande eenrichtingsweg waarbij, in vrijwel alle gevallen, deze weg een voorrangsweg is. En als je het zo gaat bekijken snap je opeens waarom naar links richting aangeven volstrekt onnodig is.

Wanneer je een rotonde benaderd kan je enkel rechtsaf de rotonde oprijden omdat het eenrichtingsverkeer is. Wanneer je vervolgens op de rotonde rijdt kan je enkel naar rechts afslaan. Zodra jij af gaat slaan moet je tijdig richting aangeven waardoor iedereen ziet dat jij daar rechtsaf gaat.
Hierdoor kan er geen verwarring ontstaan. Als iemand op de rotonde rijdt en geen richting aangeeft blijft hij rechtdoor gaan. Zodra hij wel richting aangeeft neemt hij de eerste weg rechts.

Zo is er dus geen enkele reden om richting naar links aan te geven. En zo zou een navigatiesysteem dus enkel moeten vertellen welke afslag je zou moeten nemen. Dat ze aangeven dat je links af moet slaan bij de derde afslag is puur voor mensen die de capaciteit niet hebben om logisch na te denken en vooraf in te zien wat de derde afslag dan zou zijn.
D4NG3R schreef op maandag 30 juni 2014 @ 19:33:
Door bij het naderen aan te geven dat je linksaf wil, kunnen mensen op de 1e en 2e afslag zien dat je daar niet wilt afslaan - en dat ze nog even moeten wachten. Ik vind het godschruwelijk irritant als er iemand langs rijd die echt op het allerlaatste moment de afslag neemt waar ik vandaan kom - waardoor ik onnodig heb moeten wachten en eventueel nog voor de auto achter hem of haar had kunnen gaan.
Dus omdat anderen niet tijdig richting aangeven moet de rest maar onnodig richting aan gaan geven? Dat lijkt mij dan volstrekt onzinnig. Even simpel op een rijtje zetten:

Oude situatie:
1. Persoon geeft richting naar rechts aan. Jij kan de weg op rijden.
2. Persoon geeft geen richting aan. Jij moet wachten.

Nieuwe situatie:
2. Persoon geeft richting naar links aan. Jij moet wachten.
3. Persoon geeft geen richting aan. Jij moet wachten.

Het enige wat er dus gebeurt is dat jij extra zekerheid krijgt dat je moet wachten. Immers de mensen die in de oude situatie handelen volgens voorbeeld 2 zullen dat in de nieuwe situatie ook gaan doen. Mensen die eerst al te laks zijn met richting aangeven gaan dat niet veranderen.

[ Voor 29% gewijzigd door Tsurany op 30-06-2014 20:17 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 02:35
@Henk

[...]

Als ik die beschrijving lees gaat het hier om een echte rotonde (meerbaans, verkeer van rechts heeft voorrang, meerdere voorsorteerstroken, Keizer Karelplein in Nijmegen bijvoorbeeld) zit er wel wat in om geen richting naar links aan te geven.

In het geval van een minirotonde (verkeer op de rotonde heeft voorrang) kan het juist wel handig zijn. Als er iemand aan de overkant van de rotonde aankomt kan hij, aan de hand van jouw wel of geen richting naar links, besluiten of hij door kan rijden of moet stoppen. In dat geval is het dan goed voor de doorstroming.

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Tsurany schreef op maandag 30 juni 2014 @ 20:14:
[...]

En dat is gewoon fout en daar ontstaat inderdaad verwarring. Ook een typisch voorbeeld van het CBR die zelf verkeersregels bedenkt. CBR is al jaren lang een instituut dat geen flauw idee meer heeft waar het mee bezig is, daar moeten ze eens schoon schip gaan maken.

Een rotonde is geen kruising, absoluut niet. Een rotonde is een doorgaande eenrichtingsweg waarbij, in vrijwel alle gevallen, deze weg een voorrangsweg is. En als je het zo gaat bekijken snap je opeens waarom naar links richting aangeven volstrekt onnodig is.

Wanneer je een rotonde benaderd kan je enkel rechtsaf de rotonde oprijden omdat het eenrichtingsverkeer is. Wanneer je vervolgens op de rotonde rijdt kan je enkel naar rechts afslaan. Zodra jij af gaat slaan moet je tijdig richting aangeven waardoor iedereen ziet dat jij daar rechtsaf gaat.
Hierdoor kan er geen verwarring ontstaan. Als iemand op de rotonde rijdt en geen richting aangeeft blijft hij rechtdoor gaan. Zodra hij wel richting aangeeft neemt hij de eerste weg rechts.

Zo is er dus geen enkele reden om richting naar links aan te geven. En zo zou een navigatiesysteem dus enkel moeten vertellen welke afslag je zou moeten nemen. Dat ze aangeven dat je links af moet slaan bij de derde afslag is puur voor mensen die de capaciteit niet hebben om logisch na te denken en vooraf in te zien wat de derde afslag dan zou zijn.
Kun je aangeven waar dit allemaal terug te vinden is in de verkeerswet? Ik heb inmiddels 10 jaar m'n rijbewijs, en heb het ook zo aangeleerd gekregen dat je op de rotonde als je naar links wil dat je links aan geeft. en zo staat het ook in de lesboeken voor de auto theorie (idem voor rechts). Dus dat dan maar tot onzin promoveren behoeft wat mij betreft enige toelichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Peenutzz schreef op maandag 30 juni 2014 @ 20:17:
In het geval van een minirotonde (verkeer op de rotonde heeft voorrang) kan het juist wel handig zijn. Als er iemand aan de overkant van de rotonde aankomt kan hij, aan de hand van jouw wel of geen richting naar links, besluiten of hij door kan rijden of moet stoppen. In dat geval is het dan goed voor de doorstroming.
Nee, dat is absoluut verkeerd. Hij mag niet de aanname doen dat jij niet de derde afslag gaat nemen puur omdat jij niet naar links knippert. Dat levert enkel gevaarlijke situaties op.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
Onzin, in ieder geval niet meer gevaarlijke situaties dan in de huidige situatie, waar 90% (grove schatting op basis van dagelijkse praktijk) van de mensen geen richting aangeeft bij het verlaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Sander schreef op maandag 30 juni 2014 @ 20:19:
Kun je aangeven waar dit allemaal terug te vinden is in de verkeerswet? Ik heb inmiddels 10 jaar m'n rijbewijs, en heb het ook zo aangeleerd gekregen dat je op de rotonde als je naar links wil dat je links aan geeft. en zo staat het ook in de lesboeken voor de auto theorie (idem voor rechts). Dus dat dan maar tot onzin promoveren behoeft wat mij betreft enige toelichting.
In de verkeerswet niet, die ken ik niet uit mijn hoofd. Wel heb ik deze link voor je: http://www.rijksoverheid....egels-op-een-rotonde.html
Peenutzz schreef op maandag 30 juni 2014 @ 20:23:
Onzin, in ieder geval niet meer gevaarlijke situaties dan in de huidige situatie, waar 90% (grove schatting op basis van dagelijkse praktijk) van de mensen geen richting aangeeft bij het verlaten.
En dat is dus precies mijn punt. Jij zegt dat mensen nu al niet juist richting aangeven, dan wil jij de rotonde op kunnen rijden onder de aanname dat iemand die geen richting naar links aangeeft nooit driekwart rond gaat. Dat is gevaarlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Nee, als je naar links knipperd op een rotonde ben je fout bezig. Je slaat rechts! af van de rotonde, niet links.
Onzin. Niet voor niets stond het precies zo in mijn theorieboek! 't Is gewoon duidelijker als je aangeeft dat je naar links gaat, en er dus nog niet vanaf gaat.
Mensen die geen richting aangeven bij het verlaten daarentegen, die zouden gewoon een extra hoge boete voor het verstoren van de doorstroming moeten krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Tsurany schreef op maandag 30 juni 2014 @ 20:26:
[...]

In de verkeerswet niet, die ken ik niet uit mijn hoofd. Wel heb ik deze link voor je: http://www.rijksoverheid....egels-op-een-rotonde.html
"hoeft (…) geen"

"niet verplicht"

Dat is toch wel een heel ander soort tekst dan de "oh my god zijn jullie achterlijk dit is pertinent onzin en niet waar"-taal die jij uitkraamt.. |:(

Er staat nergens op die pagina dat 't verboden is, mmkay.

[ Voor 5% gewijzigd door Osiris op 30-06-2014 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Het zou verplicht moeten zijn op de dubbelbaans rotondes. dan weet de gene op de linkerstrook teminste wat de gene op de rechter strook van plan is als je dubbel de rotonde af wil slaan

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
Tsurany schreef op maandag 30 juni 2014 @ 20:26:
[...]

[...]

En dat is dus precies mijn punt. Jij zegt dat mensen nu al niet juist richting aangeven, dan wil jij de rotonde op kunnen rijden onder de aanname dat iemand die geen richting naar links aangeeft nooit driekwart rond gaat. Dat is gevaarlijk.
Volgens mij zijn we het wel eens met elkaar :)

Je moest eens weten hoevaak ik al heb meegemaakt dat ik op de rem moet omdat iemand hem ervoor gooit of op nog net de fietsstrook tot stilstand komt omdat blijkt dat ik driekwart rond ga in plaats van half. Als iedereen gewoon richting zou aangeven zoals ze het geleerd hebben zou dat probleem er (als het goed is) niet zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

fish schreef op maandag 30 juni 2014 @ 20:30:
Het zou verplicht moeten zijn op de dubbelbaans rotondes. dan weet de gene op de linkerstrook teminste wat de gene op de rechter strook van plan is als je dubbel de rotonde af wil slaan
Rotondes met twee rijstroken zouden mijn inziens überhaupt niet moeten bestaan. Of een enkele rijstrook of een volwaardige turborotonde. Het zorgt voor extra verwarring en velen hebben geen idee hoe ze op een dergelijke rotonde moeten handelen. En als de verf wat vergaan is doordat de auto's er constant overheen rijden dan is het vaak erg lastig om te herkennen dat het twee rijstroken zijn.
Osiris schreef op maandag 30 juni 2014 @ 20:29:
[...]

"hoeft (…) geen"

"niet verplicht"

Dat is toch wel een heel ander soort tekst dan de "oh my god zijn jullie achterlijk dit is pertinent onzin en niet waar"-taal die jij uitkraamt.. |:(

Er staat nergens op die pagina dat 't verboden is, mmkay.
Er staat duidelijk dat het niet nodig is omdat je je op een doorgaande weg bevind. Op deze manier over formulering gaan neuzelen lijkt mij niet constructief.
Peenutzz schreef op maandag 30 juni 2014 @ 20:38:
Volgens mij zijn we het wel eens met elkaar :)

Je moest eens weten hoevaak ik al heb meegemaakt dat ik op de rem moet omdat iemand hem ervoor gooit of op nog net de fietsstrook tot stilstand komt omdat blijkt dat ik driekwart rond ga in plaats van half. Als iedereen gewoon richting zou aangeven zoals ze het geleerd hebben zou dat probleem er (als het goed is) niet zijn :)
Zelfs zonder richting aangeven zou dat probleem niet moeten ontstaan. Het enige probleem dat op een rotonde zou kunnen ontstaan is onnodig wachten. Immers of iemand geeft richting aan naar rechts en je weet dat je de rotonde op kan rijden of iemand geeft geen richting aan en je wacht tot hij door is gereden of alsnog is afgeslagen. Enkel wanneer mensen ongeduldig zijn, of richting aangeven naar rechts en door rijden, zal remmen noodzakelijk zijn.
Ik denk dat het grootste probleem is dat mensen hem er nog snel voor willen gooien en het niet erg vinden dat anderen voor hen op de rem moeten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Tsurany schreef op maandag 30 juni 2014 @ 20:58:
Rotondes met twee rijstroken zouden mijn inziens überhaupt niet moeten bestaan. Of een enkele rijstrook of een volwaardige turborotonde.
Had Zaterdag bijna een Duitser in de zijkant van m'n auto zitten, was een rotonde die blijkbaar ruim genoeg was om als tweebaans rotonde te dienen, maar qua belijning duidelijk als éénbaans rotonde beschilderd. En die die eikel flikkert 'm dr gewoon voor en snijd me af. :(

Wellicht dat ik 't filmpje nog ff online zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Tsurany schreef op maandag 30 juni 2014 @ 20:14:
Oude situatie:
2. Persoon geeft geen richting aan. Jij moet wachten.

Nieuwe situatie:
3. Persoon geeft geen richting aan. Jij moet wachten.
Oude situatie:
1. Persoon geeft richting naar rechts aan en ik kan rijden.
2. Persoon geeft geen richting aan en ik moet potentieel* wachten.

Nieuwe situatie:
1. Persoon geeft richting naar rechts aan en ik kan rijden.
2. Persoon geeft richting aan naar links en ik weet dat ik moet wachten.

Huidige situatie:
3. Persoon geeft geen richting aan. Jij moet potentieel* wachten.

*maar vaak genoeg is het een eikel die veel te laat of geen richting aangeeft.

Zolang het niet verplicht is zit je inderdaad in een half-half situatie, waar ik zelf ook geen fan van ben. Ik gebruik het zelf omdat het me aangeleerd is en ik ergens hoop dat anderen het ook gaan doen. (Zeuren over iets wat je zelf ook fout doet is nogal :F )

Het schept een stukje duidelijkheid, en ik snap dan ook niet waarom mensen het tegenovergestelde claimen - ja ik vond het in het begin ook kul, maar nu ik anderen het ook zie gebruiken ben ik er toch blij mee.

[ Voor 31% gewijzigd door D4NG3R op 30-06-2014 23:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Waar het mis gaat is dat je verwacht dat iedereen zich aan die regel zal houden. In de praktijk zullen mensen die niet op tijd richting aangeven naar rechts, en dus de problemen veroorzaken, ook geen richting aangeven naar links.

Een hele simpele regel wordt niet altijd goed opgevolgd wegens laksheid bij sommige bestuurders en dat wil je dan gaan oplossen met nog meer regels?

Het zal geen duidelijkheid scheppen. Immers de enige onduidelijkheid die je nu hebt komt van mensen die überhaupt geen richting aangeven, die blijven dat doen en blijven onvoorspelbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-10 16:34
Ik geef altijd naar links aan op een rotonde tot na de afslag waarna ik hem ga verlaten, dan geef ik rechts aan.
Ik ben me er van bewust dat dit niet de bedoeling is, en volgens mij zelfs beboet kan worden. Maar ik laat graag zien dat ik niet één van die luie aso's ben die überhaupt geen richting aangeeft, en probeer duidelijkheid te scheppen van mijn intenties. Om de een of andere reden menen veel mede-weggebruikers dat zij geen richting hoeven aan te geven als zij zogenaamd "rechtdoor gaan" op een rotonde. Alsof ik weet waar ze de rotonde zijn opgekomen...

Dit is mij 4 jaar geleden ook zo aangeleerd met rijles overigens.
Gewoon altijd richting aangeven, naar links zolang je er op blijft, naar rechts zodra je de volgende afslag neemt. Dan weet iedereen dat je óf iemand bent die zijn raw gebruikt, óf iemand die zich daar te goed voor voelt.

[ Voor 42% gewijzigd door frickY op 01-07-2014 00:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Tsurany schreef op maandag 30 juni 2014 @ 23:54:
Waar het mis gaat is dat je verwacht dat iedereen zich aan die regel zal houden. In de praktijk zullen mensen die niet op tijd richting aangeven naar rechts, en dus de problemen veroorzaken, ook geen richting aangeven naar links.
Ik verwacht juist dat ze het niet doen en ben dan ook een stuk blijer als ze dit wel doen :+ ..

Ik ben me er absoluut van bewust dat meer regels weinig nut gaat hebben, aso's die nu al slecht omgaan met hun richtingaanwijzer worden er echt niet opeens anders van. Maar het geeft wel enige druk om het wel te gaan doen.
frickY schreef op maandag 30 juni 2014 @ 23:57:
Ik geef altijd naar links aan op een rotonde tot na de afslag waarna ik hem ga verlaten, dan geef ik rechts aan.
Ik ben me er van bewust dat dit niet de bedoeling is, en volgens mij zelfs beboet kan worden.
Niks verboden aan, word op de meeste rijscholen zelfs aangeleerd :+ .

Bij naderen:
1e afslag: Rechts richting aangeven
2e afslag: Geen richting aangeven
3e afslag: Links richting aangeven

Op de rotonde zelf geef je natuurlijk wel richting aan naar rechts voor de afslag waar je er af moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Waarom zou je onderscheid maken tussen tweede afslag of derde afslag? Dat is helemaal onlogisch, veel te veel verwarring mogelijk. Enkel je achterligger ziet het goed en hem interesseert het niks. De andere verkeersdeelnemers die later dan jij bij de rotonde zijn zien al niet meer waar je vandaan kwam.

En zodra er meer of minder dan vier afslagen zijn krijg je eigen interpretatie en dus willekeur. Dan is het weer een onbetrouwbaar systeem. Ik zie echt niet wie er nu bij gebaat is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Enige reden om links aan te geven is voor rotondes waarbij iedereen altijd de 2e afslag pakt, maar waarbij jij net die ene bent die de 3e pakt. Tegenwoordig geven zo weinig mensen richting aan op rotondes dat veel mensen gaan gokken en gewoon oprijden. Als ze dan verkeerd gokken staan er 2 auto's midden op de rotonde stil, of komt het tot een aanrijding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Peenutzz schreef op maandag 30 juni 2014 @ 20:17:
[...]

Als ik die beschrijving lees gaat het hier om een echte rotonde (meerbaans, verkeer van rechts heeft voorrang, meerdere voorsorteerstroken, Keizer Karelplein in Nijmegen bijvoorbeeld) zit er wel wat in om geen richting naar links aan te geven.

Keizer Karelplein is geen rotonde maar een verkeersplein.
Daar geldt, deels met stoplichten, verkeer van rechts heeft voorrang.
En ga nou niet helemaal langs de buitenrand naar de derde afslag, maar ga zoveel mogelijk naar het midden en zak langzaam uit met duidelijk richtingaangeven naar rechts.

Moet daar dagelijks overheen en je ziet daar zoveel mensen tobben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arm1n
  • Laatst online: 04-08 13:50

Arm1n

Zeven over half twee

Hyp Hyper schreef op maandag 30 juni 2014 @ 19:23:
Het valt me wel op dat bv. in Frankrijk bijna niemand dit doet. Daar wordt alleen richting aangegeven naar rechts. (Overigens wordt door Fransen ook veel rustiger een rotonde opgereden; het er nog ff voorsmijten heb ik daar alleen met een Nederlander meegemaakt) Verder rijden Fransen natuurlijk wel vaak als gekken. ;)
Volgens mij is het in Frankrijk en Duitsland (en de rest van het buitenland?) ook gewoon verboden om naar links te knipperen bij een rotonde.

Canon 6D | EF 17-40 f/4L | EF 70-200 f/4L | 50 f1.8 | Oude meuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hyp Hyper
Ik vind het heel fijn als mensen aangeven waar ze naar toe gaan, maar probleem voor mij is dat velen té laat van links knipperen wisselen naar rechts knipperen waardoor bij mij twijfel ontstaat over wat ze nou willen. Zonder eerst links knipperen kan ik aan de gereden lijn doorgaans goed beoordelen wat ze van plan zijn, maar foutief knipperen zaait verwarring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
D4NG3R schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 00:17:
Bij naderen:
1e afslag: Rechts richting aangeven
2e afslag: Geen richting aangeven
3e afslag: Links richting aangeven
Punt is dat ik dus ook bij rechtdoor tot en met de eerste afslag naar links aangeef, zodat degene die daar de rotonde op willen weten dat ik nog even doorga.
Anders weten zij niet of ik "rechtdoor" wil, of iemand ben die nooit richting aangeeft.

Met links knipperen en op tijd naar rechts aangeven kan er geen verwarring ontstaan.

[ Voor 26% gewijzigd door frickY op 01-07-2014 08:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutX
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09:27
Ik geef ook vaak linksaf aan, als de meeste auto's 'rechtdoor' gaan. Kan me eigenlijk niet zoveel schelen of het mag of niet, het is in ieder geval duidelijk. Tegenwoordig gebruiker steeds minder mensen hun richtingaanwijzers op de rotonde dat er -logischerwijs- steeds vaker gewoon opgereden wordt (even snel ervoor).

Sterker nog, bij de rotonde bij de ingang van het wijkje hier gaat 95% rechtsaf (er is geen links) de doorgaande weg mee. Auto's van die kant knallen vrijwel altijd door op de rotonde, dus in dit geval doe ik zelfs voor rechtdoor (ingang wijk) de linker aanwijzer aan.

Liever iets te vaak geknipperd als een ongeluk zeg maar.

ps. -beetje oude koeien, maar- wegontwerptechnisch is een rotonde toch echt een kruisingsvorm, en dus een kruispunt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Wanneer je op een rotonde rijdt is je linker knipperlicht veel beter te zien voor andere weggebruikers als de rechter. Wanneer je dus naar links knippert voor de derde afslag weet je eerder dat je moet wachten. Het voordeel van "links knipperen" is dus dat je aan een medeweggebruiker bij het oprijden van de rotonde kan herkennen waar die heen wilt.

Dit geld ook op een dubbele rotonde waarbij je ook knippert bij het verwisselen van rijstrook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo lang 50% van de Nederlanders geen richting aangeeft heeft links knipperen geen zin want dan is niet knipperen en links knipperen gelijk aan elkaar, namelijk je moet wachten.

De beste tip die ik ooit gehad heb is dat je naar de stand van de voorwielen moet kijken. Daaraan zie je het eerst dan iemand er af gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragileM64
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08:09
Voor zover ik weet is het in België niet toegestaan om naar links richting aan te geven. Het blijft een heel rare regel en voegt mijn inziens weinig toe. Als iedereen gewoon op de juiste moment richting aangeeft wanneer hij zich op de rotonde bevindt, dan zou dit al véél zijn.

Q6700 @ 3400Mhz | 2*2GB | Ati 4870 512MB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10-10 18:22

mrc4nl

Procrastinatie expert

Ach tomtom geeft ok wel eens aan "ga rechtdoor over de rotonde" slecht idee, meestal niet zo goed voor de banden en vering

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GreatDictator
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06:50
mrc4nl schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 09:40:
Ach tomtom geeft ok wel eens aan "ga rechtdoor over de rotonde" slecht idee, meestal niet zo goed voor de banden en vering
Ik heb het een paar crossmotoren wel eens zien doen bij een gloednieuwe rotonde, die nog geen borden of struiken in het midden had :P

Und weil der Mensch ein Mensch ist | Drum hat er Stiefel im Gesicht nicht gern | Er will unter sich keinen Sklaven seh'n | und über sich keinen Herr'n

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
sambalbaj schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 01:06:
[...]

Keizer Karelplein is geen rotonde maar een verkeersplein.
Daar geldt, deels met stoplichten, verkeer van rechts heeft voorrang.
En ga nou niet helemaal langs de buitenrand naar de derde afslag, maar ga zoveel mogelijk naar het midden en zak langzaam uit met duidelijk richtingaangeven naar rechts.

Moet daar dagelijks overheen en je ziet daar zoveel mensen tobben.
In de RVV 1996 is wanneer het een rotonde betreft, de term verkeersplein vervangen door rotonde. Verder is een rotonde een vorm van een verkeersplein, een verkeersplein is dus niet persé een rotonde :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Tsurany schreef op maandag 30 juni 2014 @ 23:54:
Volgens mij is dat ook hoe een stoplicht werkt én een dubbele rotonde (waarom snappen mensen die niet?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:47

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

frickY schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 08:20:
[...]
Punt is dat ik dus ook bij rechtdoor tot en met de eerste afslag naar links aangeef, zodat degene die daar de rotonde op willen weten dat ik nog even doorga.
Anders weten zij niet of ik "rechtdoor" wil, of iemand ben die nooit richting aangeeft.

Met links knipperen en op tijd naar rechts aangeven kan er geen verwarring ontstaan.
Mja dat is dus niet handig; enkel bij linksafslaan is een knipper naar links nodig (gevolgt door een tijdige rechtse knipper als je er daadwerkelijk afgaat.

Dat jij jezelf een rare gewoonte aanleert omdat de rest van de gebruikers de 'optie knipperlicht' bij hun auto niet konden betalen is een ander verhaal :P

Maar de vraag is nu eigenlijk; wat is het discussie punt van de TS in deze? Hoe navigatie omroept hoe je de rontonde moet nemen? Of dat we met zijn allen links aangegeven op een rotonde (driekwart) wat (als het goed is) je aangeleert wordt?

[ Voor 13% gewijzigd door Notna op 01-07-2014 10:14 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O88088
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09:02
Ik heb geleerd om naar links richting aan te geven als ik driekwart wil. Alleen wil onze auto dat niet doen :+ bij het oprijden (bochtje naar rechts) gaat het knipperlicht uit. Dus nu knipper ik maar gewoon niet meer naar links.

Voor navigatie zou ik graag de termen 'rechtdoor', 'links' en 'rechtsaf' horen. Mits het natuurlijk een rotonde is met 4 afslagen. Dan weet je (ik) meteen waar je aan toe bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-10 21:19

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Er is maar 1 weggebruiker voor wie het daadwerkelijk interessant is welke richting je aangeeft. Dit is de gebruiker die de rotonde op komt rijden waar jij al op aan het rijden bent. Deze weggebruiker kan niet zien waar je de rotonde opgekomen bent. Voor hem is het dus compleet abracadabra wanneer je links knippert terwijl je er toch afrijd omdat het toevallig je 3e afslag is.

Voor degene die voor of achter je rijdt bij het naderen van de rotonde is het helemaal niet interessant welke kant jij uit wilt. Enkel wanneer je van rijstrook wisselt, maar dan moet je sowieso richting aangeven. Dat staat los van het wel of geen rotonde zijn.

Richting aangeven doe je niet voor jezelf maar voor je medeweggebruikers. Links of niks aangeven betekent dat je op de rotonde blijft. Rechts aangeven betekent dat je er daar afgaat.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09-10 19:13
Dat links af knipperen zou echt afgeschaft moeten worden. Veel auto's knipperen vanzelf drie keer en hierdoor komt overig verkeer onnodig tot stilstand. Vooral VW's van een aantal jaren geleden zijn irritant met die kansloze bochtverlichting (heb zelf ook een passat cc gehad en heb het uit laten zetten het voegt echt 0 toe).

Als je komt aanrijden en er rijd zo'n polo ofzo op de rotonde dan blijft het mistlicht aan de binnenkant aan, en vaak knipperen de bestuurders er ook nog drie keer bij. De derde knipper komt dan op het moment dat iemand eigenlijk al moet aangeven dat hij van de rotonde afgaat. De bochtverlichting blijft ook na-branden. Waardoor oprijdend verkeer onnodig tot stilstand komt terwijl de bestuurder gewoon de rotonde afgaat en het verkeer vlekkeloos had kunnen doorrijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Janoz schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 10:49:
Voor hem is het dus compleet abracadabra wanneer je links knippert terwijl je er toch afrijd omdat het toevallig je 3e afslag is.
Loop je nou te trollen kerel? Dat heb ik echt nog nooit meegemaakt namelijk. Mensen die links knipperen bij oprijden, zetten (als ze het doen zoals het ze de laatste 10+ jaar is aangeleerd bij rijlessen) netjes hun rechter knipper aan voordat ze dr weer af rijden, als ze voorbij de laatste afrit van de rotonde zijn waar ze niet af willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hyp Hyper
AlexanderB schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 10:56:
[...]

Loop je nou te trollen kerel? Dat heb ik echt nog nooit meegemaakt namelijk. Mensen die links knipperen bij oprijden, zetten (als ze het doen zoals het ze de laatste 10+ jaar is aangeleerd bij rijlessen) netjes hun rechter knipper aan voordat ze dr weer af rijden, als ze voorbij de laatste afrit van de rotonde zijn waar ze niet af willen.
En dat doen ze dus helaas vaak niet.

Ohja.. mijn navigatiemeisje zegt: 'rotonden' :'(

[ Voor 4% gewijzigd door Hyp Hyper op 01-07-2014 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Dus moeten we het maar afschaffen?Beetjeomgekeerde wereld niet? Kunnen we ook meteen snelheids borden afschaffen aangezien het meerendeel daar ook geen gebruik van maakt zoals ze dat is aangeleert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07-10 12:22
Links knipperen is gewoon lijfbehoud. Er zijn hele volksstammen die hem ervoor knallen als je niks aangeeft, dus bij knipper linksaf hebben ze in ieder geval één hint dat ik nog even op de rotonde blijf. Dat ze hem dan alsnog ervoor gooien is dan wel weer jammer.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corset
[...]

Wat dus gewoon nergens op slaat.

Ik heb zelf, ongeveer 9 jaar geleden geleerd dat links knipperen niet mag. Hell, ik heb mijn eerste praktijk examen niet gehaald, waarom? Omdat ik knipperde op die manier /legasp
vriend van me heeft ongeveer 5 jaar geleden geleerd, dat links knipperen niet mag

En waarom zou je.. "Hey! laat ik in deze bocht naar rechts naar links gaan knipperen omdat ik over 50 meter die ene weg daar links wil hebben" dat soort logica is het.

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steveman
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 11:06

steveman

Comfortabel ten onder

[...]

Is er nog een plaatsje vrij in die wereld? Klinkt als een plek waar ik graag rond zou willen rijden.
Zoveel van die @#%#! figuren meegemaakt die afslaan met de raw nog links nog aan :r

Nog irritanter dan geen richting aangeven imho.

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

lanerios schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 11:06:
[...]

Wat dus gewoon nergens op slaat.

Ik heb zelf, ongeveer 9 jaar geleden geleerd dat links knipperen niet mag. Hell, ik heb mijn eerste praktijk examen niet gehaald, waarom? Omdat ik knipperde op die manier /legasp
vriend van me heeft ongeveer 5 jaar geleden geleerd, dat links knipperen niet mag

En waarom zou je.. "Hey! laat ik in deze bocht naar rechts naar links gaan knipperen omdat ik over 50 meter die ene weg daar links wil hebben" dat soort logica is het.
Dat laatste is best logisch :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ik denk dat de 'ik heb het zo geleerd' reacties een beetje n=1 zijn. Auto (1999) en motor (2005) heb ik iig braaf geleerd om altijd duidelijk te zijn in je handelen en als linksaf aangeven op een rotonde helpt, dan moet je dat gewoon doen. Ik heb jaren in Almere gewoond en dat is gewoon rotonde-city.

Toen de rotonders hier kwamen, zag je mensen flabbergasted kijken hoe snel ze werkelijk genomen konden worden. :P Het is gewoon gewenning. Mensen die geen rotondes gewend zijn, stoppen bijvoorbeeld vaak ook als er niks aankomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corset
@Thatsme, vind ik wat minder :) Ik wordt gek van al die mensen die geilen op richting aangeven.

Zie de A12 bij zoetermeer. Ze gaan 1,5 km van te voren helemaal rechts zitten en 70 rijden met knipperlicht aan om aan te geven dat ze de afslag willen hebben.
Op rotondes in zoetermeer is het het precies hetzelfde geval. Mensen gaan 100 meter voor de rotonde al naar links staan knipperen. En dan blijken ze op de verkeerde baan te zitten om eraf te gaan (Meerzicht rotonde is een leuke hiervoor) en gaan dan vol stilstaan om te wachten tot ze ertussen kunnen.

De meest links knipperaars zijn de mensen die zeer onzeker rijden en nog weinig kilometers hebben gemaakt. De rest snapt gewoon dat je op een rotonde moet opletten, wat iedereen ook gaat knipperen.

Note, ik heb een half jaar lang ongeveer 1000-1200 km per week gereden, en rij nu ook gemiddeld 300-400 km per week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

lanerios schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 11:14:
@Thatsme, vind ik wat minder :) Ik wordt gek van al die mensen die geilen op richting aangeven.
Op een rechte weg geef je toch ook aan dat je over 50m linksaf slaat? Waarom dan niet als de weg wat naar rechts gebogen is?
Als je richting aangeeft is het ook gelijk logisch voor de mensen achter je waarom je afremt waardoor je rare inhaalacties voorkomt. Want iemand zou maar net inhalen omdat jij afremt om linksaf te slaan (wat deze persoon dus niet weet als je geen richting aangeeft). Dan heb je grote kans dat je elkaar ergens tegen komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ja dus? Ik reed tot 70k km per jaar. Nu nog steeds 500-600/week. Dat zegt niets. Je bent iets teveel aan het generaliseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afvalzak
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 31-08 12:02

Afvalzak

Zet jij mij even buiten?

Bij mij is tijdens het lessen geleerd om als je driekwart gaat wel naar links te knipperen, en dan nade helft (bij 2e afslag dus) je licht naar rechts te doen.

En ik vind het wel prettig als mensen dat ook doen maar bij het afslaan naar rechts dat is natuurlijk het belangrijkst..

Last.fm | Code Talks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corset
Verwijderd schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 11:16:
[...]

Op een rechte weg geef je toch ook aan dat je over 50m linksaf slaat? Waarom dan niet als de weg wat naar rechts gebogen is?
Als je richting aangeeft is het ook gelijk logisch voor de mensen achter je waarom je afremt waardoor je rare inhaalacties voorkomt. Want iemand zou maar net inhalen omdat jij afremt om linksaf te slaan (wat deze persoon dus niet weet als je geen richting aangeeft). Dan heb je grote kans dat je elkaar ergens tegen komt.
Mee eens. Maar het probleem is dat mensen nu te snel richting aangeven, en dan gelijk denken "Hey richting aangeven = remmen"
Natuurlijk is richting aangeven normaal etc. Maar we slaan er nu echt te erg in door. Op een rotonde ga je constant Rechtsaf, rechts langs de rotonde etc. En opeens ga je maar naar links knipperen? Ik snap wel dat dat voor veel mensen verwarring kan opleveren.
En ach, in andere landen kan je er aardig wat boetes voor krijgen. Nu maar hopen dat we gewoon in de EU een lijn gaan krijgen, en niet "in dit land moet je wel bij een rotonde knipperen. In italie mag het niet" etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Zie de A12 bij zoetermeer. Ze gaan 1,5 km van te voren helemaal rechts zitten en 70 rijden met knipperlicht aan om aan te geven dat ze de afslag willen hebben.
Op rotondes in zoetermeer is het het precies hetzelfde geval. Mensen gaan 100 meter voor de rotonde al naar links staan knipperen. En dan blijken ze op de verkeerde baan te zitten om eraf te gaan (Meerzicht rotonde is een leuke hiervoor) en gaan dan vol stilstaan om te wachten tot ze ertussen kunnen.

De meest links knipperaars zijn de mensen die zeer onzeker rijden en nog weinig kilometers hebben gemaakt. De rest snapt gewoon dat je op een rotonde moet opletten, wat iedereen ook gaat knipperen.

Note, ik heb een half jaar lang ongeveer 1000-1200 km per week gereden, en rij nu ook gemiddeld 300-400 km per week.
Jij klinkt eerder op deze manier als een weg aso die denkt dat, omdat hij veel KM rijd per jaar, maar gewoon als een dweil kan rijden/standaadr regels aan je laars kan lappen. Dat je het er niet mee eens bent, ok, maar je scheert teveel mensen over 1 kam op deze manier.

Niet dat zo in werkelijkheid hoeft te zijn, just saying wat je reactie op mij doet overkomen...

Als ik zo naar de meeste reacties kijkt is jouw manier van niet knipperen naar links op een rotonde eerder niet standaard dan wél knipperen op een rotonde naar links.

[ Voor 5% gewijzigd door Notna op 01-07-2014 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hyp Hyper
Notna schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 11:05:
Dus moeten we het maar afschaffen?Beetjeomgekeerde wereld niet? Kunnen we ook meteen snelheids borden afschaffen aangezien het meerendeel daar ook geen gebruik van maakt zoals ze dat is aangeleert.
Dat zeg ik nergens, hè. Ik merk het slechts op. Van mij mag ook de doodstraf komen op het niet tijdig wisselen van knipperlicht, hoor. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corset
Ok, maar laat ze dan 1 lijn trekken en elke rijschool hetzelfde aanleren! Ik heb het voor de gein even nagekeken op internet. En nog steeds zegt de ene rijschool "ja het moet wel" en de andere "nee het mag niet"

Maar goed, Nederland houdt van verwarrende verkeersregels :) Zie de groene strepen etc (die vooral in Zeeland chaos veroorzaken, mensen weten nog niet dat je daar 100 mag. En gaan dus 70 rijden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Hyp Hyper schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 11:25:
[...]

Dat zeg ik nergens, hè. Ik merk het slechts op. Van mij mag ook de doodstraf komen op het niet tijdig wisselen van knipperlicht, hoor. ;)
Neuh, dat zeg je ook nergens; ik leid dat alleen af aan je reactie. Mea Culpa als dat de verkeerde conclusie is ;)

Ik denk dat een hoop problemen ontstaan door verkeert gebruik van de knipper (of het helemaal niet gebruiken van) en dat daardoor dit soort regels mbt de rotonde verwarrend worden gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hogader
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 01:18

Overgeneralisatie much?

Ikzelf heb 5 jaar geleden geleerd dat ik als ik op een rotonde linksaf wil (driekwart rond) dat ik dan mijn linker knipper licht gebruik. Precies op de manier die hier al vaker is beschreven.

Wel weet ik dat het niet verboden is om het niet te doen, alsook het niet verboden is om het wel te doen. En mijn mening blijft dat het netjes op die manier richting aangeven getuigd van goed verkeersinzicht (een ieder die verzuimt richting aan te geven op welke plek dan ook is in mijn ogen het tegenovergestelde)

En laten we even eerlijk zijn, als jij op een "normale" rotonde aankomt rijden en je weet van een auto die je op de rotonde zit niet waar hij vandaan kwam, dan heb je niet staan opletten of is je korte termijn geheugen toe aan vervanging.

[ Voor 0% gewijzigd door Hogader op 01-07-2014 11:36 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07-10 16:38
davidov2008 schreef op maandag 30 juni 2014 @ 12:10:
Ik begrijp ook niet wat er onduidelijk is aan "neem de 3e afslag", zoiets kan toch alleen op een rotonde? Daarvoor hoef je niet op een kaart te kijken. Waarom is de instructie van TomTom daarin beter? :')

[...]
Dat doe je alleen als je links gaat afslaan op de rotonde (dus driekwart rond rijden), verschaft naar mijn idee wel duidelijkheid t.o.v. mensen die de rotonde op willen rijden. Hebben nogal eens de neiging hun auto er voor te gooien. Zo kan er geen onduidelijkheid bestaat over dat ik door blijf rijden tot de laatste afslag.
Mee eensch, er zijn soms van die debielen die met 80 aan komen knallen en denken dat JIJ wel recht door zal gaan. Dus een richting aangeven voor tegenovergesteld aankomend verkeer is helemaal niet slecht. Heb al overigens 2 keer een akkefietje gehad op deze manier, 0 keer iets geraakt (nee ik knal ook niet 3 kwart met 50 over rotondes heen), alle keren ... ze zien je ... ze denken "het kan wel omdat: /me LinuX-TUX rechtdoor lijkt te gaan | het past er nog even voor langs na een twijfel momentje en realisatie dat ik toch 3 kwart blijk te gaan".
wil je een rotonde meer dan rechtdoor moet nemen (dus bijvoorbeeld de derde afslag, op driekwart), dan geef je (al bij het benaderen van de rotonde) met je richtingaanwijzer naar links aan dat je op de rotonde blijft tot je de laatste afslag hebt gepasseerd die je niet moet hebben, en op dat moment zet je naar rechts aan.
Ik heb exact hetzelfde geleerd als Henk uiteindelijk. Voorafgaand naar links, op bijna 2/3 over naar rechts. (tijdens het passeren van de laatste afslag die je niet moet hebben eigenlijk ... teruglezend EXACT hetzelfde dus.)

DaBuzzzzz schreef op maandag 30 juni 2014 @ 11:06:
[mbr] Hieronder een afsplitsing uit het topic Android: Turn by Turn Navigation - Deel 2 :) [/]

Noem mij 1 rotonde (in NL) waar je links afslaat?. Een rotonde is gewoon de doorgaande weg die toevallig linksom rond gaat. Het noemen van de afslag is dus gewoon voldoende. Je slaat nl altijd rechts af op een rotonde. Je hoort zeker bij de 50% van !@#$%$#@NL-ers die bij het naderen van een rotonde ook de richtingaanwijzer naar links aanzet?....../PUN mode off.

Elk navigatiesysteem meldt zich als er lange tijd geen wijzigende richting is. Dat je op basis van 2 flinterdunne argumenten dergelijke keuzes kunt maken vind ik echt leip, maar ieder z'n ding. NOFI hoor, ik zet graag even dik aan om mensen te helpen bewust te zijn van wat ze roepen.
Jij bent zeker ook zo'n persoon die met 60 op een rotonde af komt (stormen) en dan in de ankers moet om stil te staan en weer op te trekken? ... onee wacht, duidelijkheid en veel verkeer hoef je niet te verwachten in een dorpje als Lisserbroek :+ /PUN intended

Reminds me: (speciaal voor lanerios in "Navigatie en het nemen van rotondes" )

Doe gewoon niet lui en steek die vinger gewoon uit. Beter overdreven duidelijk (1.5km van tevoren is overdreven ... van jou kant. Denk eerder dat die persoon hem dan vergeten is), dan te lui.

Alsof de weg alleen voor jou gemaakt is, zo kom je namelijk over. Beetje patsen met het aantal km's :') ... hoef ik niet te doen, heb periodes meer gereden dan jij en doe wel netjes aangeven voor mijn mede weggebruikers, die misschien nog geen verfijnt inzicht hebben. Elk woord heeft een weerwoord en beargumenteren dat teveel aangeven / overdreven duidelijk zijn niet hoeft ... is gewoon te triest voor woorden. (stop ze maar in het hoekje "onzekere rijders" ... haha)

[ Voor 9% gewijzigd door LinuX-TUX op 01-07-2014 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
Janoz schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 10:49:
Er is maar 1 weggebruiker voor wie het daadwerkelijk interessant is welke richting je aangeeft. Dit is de gebruiker die de rotonde op komt rijden waar jij al op aan het rijden bent. Deze weggebruiker kan niet zien waar je de rotonde opgekomen bent. Voor hem is het dus compleet abracadabra wanneer je links knippert terwijl je er toch afrijd omdat het toevallig je 3e afslag is.
8)7 Na de 2de afslag verander je je links-knipper natuurlijk in een rechts-knipper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Ik ben benieuwd hoe de niet-links-knipperaars-op-rotonde oftwel NLKOR de dubbele rotonde rijden als de derde afslag moeten hebben. Gewoon de buitenste baan of niet? Is ten slotte een normale weg die in een rondje ligt.

Het knipperlicht zit op de auto om duidelijkheid te geven, waarom zou je deze NIET gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10-10 18:22

mrc4nl

Procrastinatie expert

Had dit topic niet beter knipperlichten en het nemen van rotondes kunnen heten?

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Deveon schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 12:08:
Ik ben benieuwd hoe de niet-links-knipperaars-op-rotonde oftwel NLKOR de dubbele rotonde rijden als de derde afslag moeten hebben. Gewoon de buitenste baan of niet? Is ten slotte een normale weg die in een rondje ligt.

Het knipperlicht zit op de auto om duidelijkheid te geven, waarom zou je deze NIET gebruiken?
Grapje he? Niemand snapt schijnbaar ook meer die driehoeken op de weg voor zo'n dubbele rotonde. Voorsorteren? Wasda? :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corset
Verwijderd schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 12:28:
[...]

Grapje he? Niemand snapt schijnbaar ook meer die driehoeken op de weg voor zo'n dubbele rotonde. Voorsorteren? Wasda? :/
Zoals wielrenners bedoel je? die zich aan wel geteld 0 verkeers regels houden :p Enige volk wat nog steeds een platrij vergunning voor moet komen O-)

Maar om even terug te komen:

Ik geef soms wel, soms niet naar links aan. Waarom? Omdat ik zelf redelijk vaak op plekken kom waar rotondes totaal niet gebouwd zijn voor het naar links knipperen. Want je hebt op 3 kwart 2 a 3 afslagen zitten. Welke doe je dan? Ja dat weet niemand. Dan is het imo veiliger om gewoon te knipperen als je duidelijkheid kan geven.
En qua baan, je kan van te voren rekening houden met wanneer je eraf moet. Ken je de rotonde niet? Doe het iets rustiger aan en kijk goed (iets wat weinig mensen doen). Kijk waar andere auto's heen gaan, waar ze vandaan komen. Zo kan je zeer snel een rotonde leren. Gewoon goed opletten en je bent mensen zo min mogelijk tot last.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online

vhal

ಠ_ಠ

Señor Sjon schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 11:05:
Links knipperen is gewoon lijfbehoud. Er zijn hele volksstammen die hem ervoor knallen als je niks aangeeft, dus bij knipper linksaf hebben ze in ieder geval één hint dat ik nog even op de rotonde blijf. Dat ze hem dan alsnog ervoor gooien is dan wel weer jammer.
Wat jij zegt. Bij sommige rotondes MOET ik domweg links knipperen omdat ze anders hun auto met >70km/h ervoor knallen.

Met name hieronder waar ik gewoon gemiddeld 1x in de week een noodstop moet maken.

http://goo.gl/maps/jn1dH

Dat het allemaal niet hoeft en vervelend is zal mij daar een rotzorg zijn. Liever naar links knipperen dan een vrachtwagen in mijn rechterportier.

De rotonde in het lokale sufferdorp is een ander verhaal...

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corset
Zegt ie over Leiden :p

En die mensen heb je altijd. Of je nou knippert of niet, aso's zullen er altijd blijven.

Moet ik er wel bijzeggen dat het op die rotonde de laatste maanden wel heel erg is trouwens qua slecht rijgedrag.

[ Voor 24% gewijzigd door corset op 01-07-2014 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepp14
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10:02

Sepp14

SHUUTT UUUUUUPPPP!!!!!!

vhal schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 12:47:
[...]

Wat jij zegt. Bij sommige rotondes MOET ik domweg links knipperen omdat ze anders hun auto met >70km/h ervoor knallen.

Met name hieronder waar ik gewoon gemiddeld 1x in de week een noodstop moet maken.

http://goo.gl/maps/jn1dH

Dat het allemaal niet hoeft en vervelend is zal mij daar een rotzorg zijn. Liever naar links knipperen dan een vrachtwagen in mijn rechterportier.

Terwijl als je die rotonde ziet je zou denken dat het juist makkelijker is met die "curbstones"als afscheidng voor de rijbanen.
Dan ligt het echt aan de persoon die de rotonde op wilt dat hij niet oplet.

When you are dead, you do not know you are dead. It’s only painful and difficult for others. The same applies when you are stupid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
lanerios schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 12:37:
[...]

Zoals wielrenners bedoel je? die zich aan wel geteld 0 verkeers regels houden :p Enige volk wat nog steeds een platrij vergunning voor moet komen O-)

Maar om even terug te komen:

Ik geef soms wel, soms niet naar links aan. Waarom? Omdat ik zelf redelijk vaak op plekken kom waar rotondes totaal niet gebouwd zijn voor het naar links knipperen. Want je hebt op 3 kwart 2 a 3 afslagen zitten. Welke doe je dan? Ja dat weet niemand. Dan is het imo veiliger om gewoon te knipperen als je duidelijkheid kan geven.
1ste afslag: rechts knipperen
2de afslag: rechts knipperen na de een-na-laatste afslag
3de afslag: links knipperen en rechts knipperen (+uitvoegen bij dubbel rotonde) na de een-na-laatste afslag
4de afslag: links knipperen en rechts knipperen (+uitvoegen bij dubbel rotonde) na de een-na-laatste afslag
.....

Zoals in de TS al aangeven kan je niet rechtdoor of links op een rotonde, alleen afslag x nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casejunky
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 08-10 11:49
Deveon schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 13:20:
[...]

3de afslag: links knipperen en rechts knipperen (+uitvoegen bij dubbel rotonde) na de een-na-laatste afslag
4de afslag: links knipperen en rechts knipperen (+uitvoegen bij dubbel rotonde) na de een-na-laatste afslag
.....

Zoals in de TS al aangeven kan je niet rechtdoor of links op een rotonde, alleen afslag x nemen.
zoals velen al hebben aangegeven... Dit is volstrekte nonsens....

Het links richting aangeven op een rotonde is niet alleen hinderlijk voor vele(omdat auto's die knipperlichten tegenwoordig op de meest bizarre plekken hebben zitten) maar ook nog eens volstrekt onnodig.

Wat veel mensen niet weten, en hier waarschijnlijk niet eens over nadenken, is dat een een Rotonde een doorgaande weg constructie is. Een constructie dus waarmee je overgaat in een duidelijke doorgaande weg wat betekend dat er niet nodig is om richting aan te geven TENZIJ je de doorgaande weg verlaat.

Het staat dan ook nergens omschreven dat het verplicht is om richting aan te geven bij het betreden van een rotonde.

Afbeeldingslocatie: http://theorie.tv/assets/images/onderborden/large/afbuigende-voorrangsweg-met-twee-zijwegen.png

Hier bij het bovenstaande bord het geeft ook aan dat je de doorgaande weg volgt bij het linksafbuigen met de weg mee. En dat je bij rechtdoor dan wel rechts afslaan je de weg verlaat. In het geval van met de bocht mee hoef je geen richting aan te geven en bij rechts afslaan wel.

Dit is een "simpelere" variant van de rotonde dus kommop mensen zo moeilijk is het niet. Geen richting aangeven op de rotonde en wel bij het verlaten ervan. Sterker nog zolang jij geen richting aan geeft mag jij zolang als je wilt op de rotonde rondjes rijden.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
Ook bij een dergelijke afbuigende voorrangsweg knipper ik naar links als ik een tegenligger heb, zodat hij weet dat ik voorlangs zal gaan. En als ik rechtdoor ga knipper ik rechts, zodat hij weet niet voor mij te hoeven remmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrazyJay
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:11

KrazyJay

Casejunky schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 13:42:
[...]

Afbeeldingslocatie: http://theorie.tv/assets/images/onderborden/large/afbuigende-voorrangsweg-met-twee-zijwegen.png

Hier bij het bovenstaande bord het geeft ook aan dat je de doorgaande weg volgt bij het linksafbuigen met de weg mee. En dat je bij rechtdoor dan wel rechts afslaan je de weg verlaat. In het geval van met de bocht mee hoef je geen richting aan te geven en bij rechts afslaan wel.

Dit is een "simpelere" variant van de rotonde dus kommop mensen zo moeilijk is het niet. Geen richting aangeven op de rotonde en wel bij het verlaten ervan. Sterker nog zolang jij geen richting aan geeft mag jij zolang als je wilt op de rotonde rondjes rijden.......
Bij bovenstaand bord wordt alleen de voorrang geregeld, je gaat echter niet rechtdoor als je de voorrangsweg niet verlaat en dus moet je wel degelijk richting naar links aangeven.

bron

Over rotondes: In België is het wettelijk verboden richting naar links aan te geven bij het oprijden van of het rijden op een rotonde. bron
In Nederland mag (maar móet niet) je richting naar links aangeven als je 3-kwart rond gaat. bron
Voor beide landen geldt dat als je de rotonde verlaat, je richting naar rechts moet aangeven.

Verder wordt een rotonde in beide landen gezien als een doorgaande weg indien bord J9 en D1 gebruikt wordt. Anders kan voorrang anders bepaald zijn. In die optiek is een GPS met het aangeven dat de rotonde bij de x-de afslag verlaten moet worden niet verkeerd en zelfs logisch. Linksaf slaan op een rotonde is meer spreektaal, maar zou een GPS in mijn beleving beter niet gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Bij zo'n afbuigende voorrangsweg geldt hetzelfde als op de rotonde. Voor lijfsbehoud richting aangeven. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casejunky
KrazyJay schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 14:18:
[...]

Bij bovenstaand bord wordt alleen de voorrang geregeld, je gaat echter niet rechtdoor als je de voorrangsweg niet verlaat en dus moet je wel degelijk richting naar links aangeven.

bron

Over rotondes: In België is het wettelijk verboden richting naar links aan te geven bij het oprijden van of het rijden op een rotonde. bron
In Nederland mag (maar móet niet) je richting naar links aangeven als je 3-kwart rond gaat. bron
Voor beide landen geldt dat als je de rotonde verlaat, je richting naar rechts moet aangeven.

Verder wordt een rotonde in beide landen gezien als een doorgaande weg indien bord J9 en D1 gebruikt wordt. Anders kan voorrang anders bepaald zijn. In die optiek is een GPS met het aangeven dat de rotonde bij de x-de afslag verlaten moet worden niet verkeerd en zelfs logisch. Linksaf slaan op een rotonde is meer spreektaal, maar zou een GPS in mijn beleving beter niet gebruiken.
terug te komen op je bron

aanvullend stukje tekst
- Rijd je op een afbuigende voorrangsweg die naar links afbuigt en blijf je op de voorrangweg rijden, dan mag je voorgaan.

- Ook al volg je de afbuigende voorrangsweg, toch is het veilig om toch het linker knipperlicht te laten branden, zodat de andere weggebruikers zien welke richting je wilt volgen.

staat duidelijk (op meerdere sites) dat het veilig is maar niet verplicht. Vond het zelfs in een CBR boekje dat het wenselijk is maar niet verplicht

geeft aan dat er verschillende meningen zijn ontstaan over het fenomeen rotondes en doorgaande wegen. Strikt genomen blijft een rotonde een doorgaande weg en staan er niet voor niets haaientanden overal. Deze zou de verduidelijking moeten geven dat je als bestuurder op de rotonde dus de weg aan het volgen bent en dus niet afslaat.

[ Voor 8% gewijzigd door Casejunky op 01-07-2014 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O88088
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09:02
Ook al zou je op een afbuigende voorrangsweg geen richting aan hoeven te geven, dan kun je het maar beter wel doen om duidelijkheid te scheppen. Liever een keer extra een hendel omzetten dan een ongeluk door verwarring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casejunky
Ronald8 schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 15:28:
Ook al zou je op een afbuigende voorrangsweg geen richting aan hoeven te geven, dan kun je het maar beter wel doen om duidelijkheid te scheppen. Liever een keer extra een hendel omzetten dan een ongeluk door verwarring.
Ben het wel met je eens hoor :)
Maar er zijn een xtal mensen die denken dat het richting aangeven op rotondes en dergelijke situaties(zoals ik omschreef) het verplicht is....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
Je kunt ook te ver gaan met richting aangeven, zoals een oud mannetje dat ik regelmatig tegenkom in Oss. Die geeft steevast richting aan naar rechts bij het oprijden, naar links zodra hij er op is en weer naar rechts als hij er weer af gaat. Heb ik heel vaak bijna mis zien gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
  • Laatst online: 09:45
_JGC_ schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 00:58:
Enige reden om links aan te geven is voor rotondes waarbij iedereen altijd de 2e afslag pakt, maar waarbij jij net die ene bent die de 3e pakt. Tegenwoordig geven zo weinig mensen richting aan op rotondes dat veel mensen gaan gokken en gewoon oprijden. Als ze dan verkeerd gokken staan er 2 auto's midden op de rotonde stil, of komt het tot een aanrijding.
Precies! Tot voor kort woonde ik ook bij zo'n rotonde in de buurt (ze zijn de rotondes nu aan het vervangen door kruisingen met verkeerslichten).
Als één van de weinige weggebruikers moest ik daar altijd driekwart rond. Ik heb daar zowel met de fiets als met de auto genoeg bijna dood ervaringen gehad. Ik geef dus altijd richting aan naar links als ik driekwart rond ga.
Ook op de fiets steek ik daar altijd mijn pootje naar links uit, maar de helft van de tijd let er geen hond op het fietspad naast de weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10-10 21:51
Deveon schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 13:20:
[...]

.....

Dit is inderdaad ook zoals ik en vele om mij heen het geleerd hebben.

Of dat juist is weet ik niet, maar het geeft al wel een waarschuwing voor anderen dat ze kunnen zien wie wat doet.
Want laten een hoop nou is vergeten het hele knipperlicht te gebruiken als ze OP of van de rotonde AF gaan. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09-10 19:13
frickY schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 14:05:
Ook bij een dergelijke afbuigende voorrangsweg knipper ik naar links als ik een tegenligger heb, zodat hij weet dat ik voorlangs zal gaan. En als ik rechtdoor ga knipper ik rechts, zodat hij weet niet voor mij te hoeven remmen.
Dat vind ik wel gevaarlijk. Op dit soort punten stoppen best vaak bestuurders om voorrang te geven aan iemand die dat helemaal niet heeft... Als ik namelijk van de andere kant zou aankomen rijden dan zie ik je aan voor iemand die stil gaat staan omdat hij moet afslaan en denkt dat hij geen voorrang heeft aangezien hij met zijn richtingaanwijzer doet voorkomen alsof hij afslaat. Volgens mij lok je in deze situatie dan juist aanrijdingen uit. Iemand die voorrang heeft moet gewoon normaal doorrijden. Iemand die zijn knipperlicht aan gaat doen zullen vele eerder inschatten als 'daar is er weer zo één die niet weet dat hij voorrang heeft' en stopt om iemand voor te laten.

Maar goed hadden we het niet over rotondes en navigatie :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Casejunky schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 13:42:
[...]

zoals velen al hebben aangegeven... Dit is volstrekte nonsens....

Het links richting aangeven op een rotonde is niet alleen hinderlijk voor vele(omdat auto's die knipperlichten tegenwoordig op de meest bizarre plekken hebben zitten) maar ook nog eens volstrekt onnodig.
Dat ze opvallend zijn klopt. De lampen zitten namelijk op je auto op mensen te waarschuwen. Daarvoor werkt subtiele sfeer verlichting niet. Als je erg echt hinder van onder vind twijfel ik toch je ogen hoor. Je zou zeggen dat je eerder last hebt van de Xenon en LED koplampen die recht in je ogen schijnen.
Wat veel mensen niet weten, en hier waarschijnlijk niet eens over nadenken, is dat een een Rotonde een doorgaande weg constructie is. Een constructie dus waarmee je overgaat in een duidelijke doorgaande weg wat betekend dat er niet nodig is om richting aan te geven TENZIJ je de doorgaande weg verlaat.
Én natuurlijk zo rechts mogelijk rijden op deze doodnormale weg, ook bij een dubbele rotonde en onafhankelijk van waar je eraf wilt. Die tweede baan is voor sneller verkeer, toch?
Sterker nog zolang jij geen richting aan geeft mag jij zolang als je wilt op de rotonde rondjes rijden.......
Rondje blijven rijden op een rotonde is onnodig verkeerdeelnemers in gevaar brengen en dus strafbaar. Of je een boete krijgt weet ik niet, maar ze plukken je echt wel van de weg. Misschien wel een leuke om te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10-10 21:51
Deveon schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 16:20:
[...]

[...]

Én natuurlijk zo rechts mogelijk rijden op deze doodnormale weg, ook bij een dubbele rotonde en onafhankelijk van waar je eraf wilt. Die tweede baan is voor sneller verkeer, toch?

[...]
Ja inderdaad 8)7 ( ik ben het met je eens ja )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casejunky
Deveon schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 16:20:
[...]

Dat ze opvallend zijn klopt. De lampen zitten namelijk op je auto op mensen te waarschuwen. Daarvoor werkt subtiele sfeer verlichting niet. Als je erg echt hinder van onder vind twijfel ik toch je ogen hoor. Je zou zeggen dat je eerder last hebt van de Xenon en LED koplampen die recht in je ogen schijnen.

[...]

[...]

Rondje blijven rijden op een rotonde is onnodig verkeerdeelnemers in gevaar brengen en dus strafbaar. Of je een boete krijgt weet ik niet, maar ze plukken je echt wel van de weg. Misschien wel een leuke om te testen.
Daarvoor krijg je geen bekeuring en word je ook niet van de weg gehaald(ja spreek uit ervaring) het enige wat gebeurd is dat de agent in kwestie je vreemd aan kijkt wat je aan het doen bent als je continu rondjes aan het rijden bent met gepaste snelheid.

tevens mankeerd er niks aan mijn ogen , bedoel alleen aan te geven dat de knipperlichten op veelal voortuigen op vreemde plekken zitten. Binnenkant koplamp of buiten kant koplamp soms in de bumper soms onder in de bumper zelfs boven de koplamp. Heb ze zelfs in het midden van de bestaande dagrij verlichting gezien... het is vreemd spul. en dan nog te zwijgen over waar ze soms op de achterkant wel niet zitten... daar zitten volgens sommige auto merken helemaal geen restricties aan geloof ik....

En ja in veel al gevallen vind ik de 2e baan voor mensen die vlotter doorrijden(ik zelf rijd meestal als een oud wijf) maar ik vind het wel stierlijk vervelend als men voor elke wissewasje richting gaan aangeven terwijl dat niet hoeft!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zynex
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 11:05
Wat hebben sommige mensen toch tegen richting aangeven? Het verschaft in de meeste gevallen enkel duidelijkheid. Als iemand op de snelweg op 1000/800m zijn richting naar rechts wil aanzetten erger ik me daar niet aan hoor. Ik weet gewoon wat die persoon van plan is en dat is fijn. Ik erger me dan eerder aan de mensen die links rijden en vlak voor de afslag zonder richting aan te geven (of al insturen en dan pas richting aangeven) hun auto ervoor gooien, waardoor ik kan remmen.

Hetzelfde geld voor rotondes. Het is enkel duidelijk. Natuurlijk moeten mensen niet vergeten hun richtingaanwijzer ook te veranderen naar rechts, maar dit doen ze meestal wel als ze ook al de moeite hadden genomen om richting naar links aan te geven. Teveel richting aangeven is naar mijn mening beter dan te weinig.

(En doordat iemand richting aangeeft op een doorgaande weg, weet je meteen waarom die persoon misschien afremt en voorkom je zoals eerder aangegeven gevaarlijke inhaalpogingen.

De richtingaanwijzer vergeten uit te zetten daarentegen kan wel ergerlijk worden. Tijdens mijn motorrijlessen was er zo'n gozer die dat echt telkens vergat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Casejunky schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 13:42:
[...]

Daarvoor krijg je geen bekeuring en word je ook niet van de weg gehaald(ja spreek uit ervaring) het enige wat gebeurd is dat de agent in kwestie je vreemd aan kijkt wat je aan het doen bent als je continu rondjes aan het rijden bent met gepaste snelheid.
Laten we hopen dat vrachtwagenchauffeurs daar nooit achter komen als ze willen staken.
En ja in veel al gevallen vind ik de 2e baan voor mensen die vlotter doorrijden(ik zelf rijd meestal als een oud wijf) maar ik vind het wel stierlijk vervelend als men voor elke wissewasje richting gaan aangeven terwijl dat niet hoeft!
Hopelijk begreep je mij niet goed. Ik bedoelde een dubbele rotonde (tweebaans) en dan de buitenste baan pakken ook al ga je er pas de derde afrit af (levensgevaarlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:28
Fijn voor je dat je dat ding driekwart neemt, maar dat boeit niemand.
Echt wel, dat boeit MIJ, en ik hoop dat het die aanstormende vrachtauto ook boeit, want ik ga linksaf in plaats van rechtdoor wat het gros van de auto's doet.

Misschien moet je iets anders zoeken om je op te richten want dit ga je voorlopig toch niet winnen :P Want weet je, de mensen die naar links knipperen zijn over het algemeen ook de mensen die WEL naar rechts knipperen als ze de rotonde verlaten. Dat aandeel is onder de mensen die niet naar links knipperen veel kleiner...

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 27-09 22:01
Ik ben staande gehouden op deze rotonde toen ik er voor het eerst overheen reed :P Blijkbaar konden ze mijn "o shit ik moet nu rechts" actie niet waarderen. Wat een hells ding is dat zeg.

[ Voor 11% gewijzigd door Gamebuster op 02-07-2014 16:42 ]

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
  • Laatst online: 09:45
Gamebuster schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 16:41:
[...]

Ik ben staande gehouden op deze rotonde toen ik er voor het eerst overheen reed :P Blijkbaar konden ze mijn "o shit ik moet nu rechts" actie niet waarderen. Wat een hells ding is dat zeg.
Dat ziet eruit als een vrij normale rotonde. Wat is daar hels aan? Er staan gewoon rijstroken met pijlen op geschilderd.

Je zou het Keizer Karelplein in Nijmegen eens moeten proberen:
https://www.google.nl/map...c6bf55:0x74babe0bc7376c53

Joepie, een verkeersplein met klinkers zonder rijbanen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Die Zaanse rotonde heb ik zo vaak genomen. Buiten de drukte op sommige afslagen i.c.m. de vele bruggen die open kunnen, had ik nooit problemen met dat ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Ik geef op de rotonde alleen richting aan als ik linksaf sla, gewoon om tegemoetkomend verkeer extra duidelijk te maken dat ik niet rechtdoor ga. Rechtsaf geef ik al voor de rotonde aan, linksaf niet. Mijn rij-instructeur zei dat het niet verplicht is om richting aan te geven, maar wel verstandig. "Teveel duidelijkheid in het verkeer bestaat niet", waren zijn woorden ;)

Ik zou het overigens niet vervelend vinden als richting aangeven (linksaf dus) verplicht wordt, want het is gewoon duidelijker en daarmee veiliger. Op de fiets geef ik trouwens wel bij iedere afslag aan dat ik de rotonde blijf volgen. Hoe vaak ik nml al wel niet afgesneden ben door auto's die maar aannemen dat ik afsla... :X

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Señor Sjon schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 16:56:
Die Zaanse rotonde heb ik zo vaak genomen. Buiten de drukte op sommige afslagen i.c.m. de vele bruggen die open kunnen, had ik nooit problemen met dat ding.
+1. Dat is gewoon een doodnormale rotonde :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-10 20:18
@Henk

Wut, ik heb het ook gewoon geleerd en gedaan tijdens examen. 3 jaar geleden.

Ik heb geleerd dat het optioneel is en een manier om extra duidelijkheid te verschaffen en zeker ook niet verkeerd. In het geval van rotondes waar het gros rechtdoor gaat vind ik het erg prettig als ik van te voren zie dat iemand drie kwart rond aan het gaan is.
InZane schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 16:50:
[...]

Je zou het Keizer Karelplein in Nijmegen eens moeten proberen:
https://www.google.nl/map...c6bf55:0x74babe0bc7376c53

Joepie, een verkeersplein met klinkers zonder rijbanen :P
Hé dat stuk ellende kwam ik vrijdag tegen! Ik dacht echt WTF en moest toen nog 2 banen oversteken om er af te komen :P

[ Voor 22% gewijzigd door Makkelijk op 03-07-2014 10:21 ]

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Pagina: 1 2 Laatste