Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb twee jaar lang met een Canon 1100D gefotografeerd, maar deze is helaas gestolen, daarom ben ik nu opzoek naar een nieuwe camera. Voor mijn studie maak ik veel productfoto's. Daarnaast gebruik ik de filmfunctie ook veel.

Ik ben al naar een aantal winkels geweest om informatie in te winnen over welke camera het beste bij mij past, maar helaas ben ik hier niets wijzer van geworden. Integendeel, de keuze is alleen maar lastiger geworden.

In eerste instantie had ik de volgende opties (mijn budget is 500-600 euro, inclusief 18-55 lens);
  • Canon 700D
  • Canon 100D
  • Canon 1200D
  • Sony Alpha A58K
  • Pentax K-50
Het volgende is voor mij van belang;
  • Voornamelijk productfotografie (dus geen sportfotografie/natuurfotografie e.d.)
  • Met veel scherptediepte fotograferen
  • Goede kwaliteit films maken
  • Geluidskwaliteit van de films maakt niet uit
  • De camera moet lekker in de hand liggen
Op dit moment heb ik twee jaar ervaring met de Canon 1100D, het liefst zou ik dan ook een camera willen hebben die qua functies over twee jaar ook nog interessant is.

Mijn voorkeur gaat op dit moment uit naar de Canon 700D omdat deze fijn in de hand ligt, het een luxe camera is en ik nog geen nadelen van deze camera tegengekomen ben (ook mooi meegenomen, mijn vorige camera was een Canon).

Bij deze dan de vraag welke naar jullie mening het beste is, aangezien ik er niet uit kom.

Bij voorbaat dank,
Ylja

Ik heb zelf slechte ervaringen met Nikon, dus dat valt voor mij sowieso af.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 30-06-2014 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-07 11:47
Lastige keuzes ;)

Als ik de Canon bekijk zou ik zelf voor de 100D gaan denk ik. De specs van alle 3 de modellen ontlopen elkaar niet zo heel veel en de 100D is aanzienlijk kleiner. Maar dan moet hij wel goed in je hand liggen natuurlijk. De 1200D is meer instap volgens mij, heeft wel 50 fps voor filmen als dat relevant voor je is (maar accepteert geen externe microfoon!).

Pentax maakt mooie spullen, maar ik heb altijd het idee dat het merk op sterven na dood is. Geen idee of dat terecht is.

Sony maakt prachtige produkten, maar de goedkopere lijn heb ik nooit bewust gevolgd. Met de duurdere alpha serie hebben ze wel een steengoed portfolio.

Je geeft aan met veel scherptediepte te willen fotograferen. Indien je dat echt bedoelt en niet omgekeerd, kun je wellicht nog uitkijken naar cameras met iets kleinere sensoren. Dan krijg je automatisch meer scherptediepte.

Ook niet onbelangrijk: welke lenzen had je zelf in gedachte bij al deze alternatieven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er is een apart aankoopadvies topic waar veel camera's worden besproken. [starters] Ik wil een dSLR / ILC, wat nu? Deel 6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wellicht eens kijken naar een Panasonic G5 of G6, zeker goede camera's ook voor filmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 28-07 15:13
Bedoel je dat het beeld van voor tot achter scherp moet zijn, dan is een kleinere sensor beter. Bedoel je dat de voorgrond scherp is en de achtergrond niet, dan is een grote sensor beter.

De keus lijkt mij niet al te lastig. Je zegt dat je voorkeur uitgaat naar de 700D en dat je nog geen nadelen tegen bent gekomen, waar twijfel je dan nog over?

Als filmen erg belangrijk is voor je dan kan je misschien beter een aparte filmcamera aanschaffen. Ze hebben vaak een betere autofocus dan wanneer je met een dslr filmt.

Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Laatst online: 09:38
De 700D heb ik pas aangeschaft.
Wat mij betreft een goede koop dus, ook staat hij bekend om (icm de nieuwere IS STM objectieven) zijn mooie beelden en zoom mogelijkheden tijdens het filmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15-07 06:59
Productfotografie, klinkt alsof lens en (draadloos) flitssysteem belangrijker zijn dan de body.

Let op bij Sony en Pentax dat je lenzen neemt met (stille) AF motor in de lens voor filmen. een body aangedreven lens levert veel AF geluid op je film op. (tenzij je echt alle audio weg gooit en er zelf een muziekje onder zet).

Sony A6600 + Tamron 17-70 f/2.8, Sony A57 + Tamron 17-50 f/2.8 + Minolta 50 f/1.7 (original) + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Minolta 135 f/2.8 + Sony HVL-F36AM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 05-08 22:14
Als ik jouw shortlist bekijk, dan is de fotokwaliteit van de Sony A58 het beste als je puur naar de sensor kijkt. Als filmen daarnaast ook belangrijk is: de Sony SLT's behouden hun snelle fase detectie AF tijdens het filmen! En ook als je naar de prijs kijkt, kan er niks tegen de A58 op. De nieuwe 18-55mm kitlens is goed, compact en stil. Tot slot waren mijn vorige camera's een Minolta SLR en een Sony DSLR. Voor mij waren dat de redenen een A58 aan te schaffen.

Ik heb bewust niet gekozen voor Canon, mede vanwege de bediening en de (JPEG) kleurweergave. Als jij tevreden was met de bediening en de foto's (JPEG en RAW) van jouw Canon 1100D, dan is een Canon misschien wel de beste camera voor jou.

Ik zou dan niet voor de vervanger van de 1100D, de 1200D gaan, maar voor de 700D.

De 100D en 700D zijn in veel opzichten gelijk, maar de 100D is meer gericht op beginners, de 700D heeft meer pro features (draadloos flitser aansturen), en heeft een grotere accu die iets langer meegaat.

Resumerend: was je tevreden met je Canon 1100D, koop dan een Canon 700D, anders ben je met de Sony A58 wellicht het beste af.

Maar geloof mij niet op mijn woord, ga gewapend met wat SD kaartjes naar de fotograaf, en maak met de verschillende camera's wat foto's. Vergelijk daarna jouw gebruikerservaring en de kwaliteit van de foto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

elhopo schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 09:46:
Bedoel je dat het beeld van voor tot achter scherp moet zijn, dan is een kleinere sensor beter. Bedoel je dat de voorgrond scherp is en de achtergrond niet, dan is een grote sensor beter.
Dat je met een kleinere sensor een grotere scherptediepte hebt bij een gelijk f-getal, betekent niet automatisch dat een kleinere sensor beter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Laatst online: 10:22
PageFault schreef op maandag 30 juni 2014 @ 21:12:
[...]

Pentax maakt mooie spullen, maar ik heb altijd het idee dat het merk op sterven na dood is. Geen idee of dat terecht is.

[...]
Dat was het ook en naar mijn mening nog steeds, het is een tijd geleden overgenomen door Ricoh ;)

Ze maken qua specs aardige camera's voor de prijzen die ze vragen maar qua beeldprestaties doen ze het matig. De output is vaak erg soft waardoor ze het altijd "goed" doen in ISO ruis tests maar je houd geen detail over, ook is de kleurreproductie niet altijd om van naar huis te schrijven (al is dit in LR/PS op te lossen natuurlijk). De ergonomie is redelijk in wel oke maar de menu's en knopjes vind ik persoonlijk echt matig, daar doen concurrenten het toch een stuk beter. Bovendien is het aanbod van moderne lenzen echt minimaal en vaak ook nog aardig aan de prijs.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 05-08 16:49
Ventieldopje schreef op maandag 14 juli 2014 @ 18:01:
[...]

Dat was het ook en naar mijn mening nog steeds, het is een tijd geleden overgenomen door Ricoh ;)

Ze maken qua specs aardige camera's voor de prijzen die ze vragen maar qua beeldprestaties doen ze het matig. De output is vaak erg soft waardoor ze het altijd "goed" doen in ISO ruis tests maar je houd geen detail over, ook is de kleurreproductie niet altijd om van naar huis te schrijven (al is dit in LR/PS op te lossen natuurlijk). De ergonomie is redelijk in wel oke maar de menu's en knopjes vind ik persoonlijk echt matig, daar doen concurrenten het toch een stuk beter. Bovendien is het aanbod van moderne lenzen echt minimaal en vaak ook nog aardig aan de prijs.
Ik ben geen kenner maar in mijn recent afgesloten camerazoektocht kwam Pentax altijd ontzettend goed uit de test. Erg goede kleurreproductie, lenzen, contrast, zeer goed gebouwde camera's (weather resistant, erg goede viewfinders en zeker voor de prijs). Maar het minpunt is inderdaad altijd: veel minder bekend en daardoor minder lenzen en accessoires beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Laatst online: 10:22
De camera's zijn goed gebouwd inderdaad, lenzen die ze hebben zijn ook prima in orde maar vergeleken met de concurrenten wel erg duur en weinig variatie waardoor je al snel moet uitwijken naar merken als Tamron en Sigma.

Als je kijkt naar bijvoorbeeld deze test dan kun je met het blote oog al wel zien dat het qua scherpte niet veel soeps is in vergelijking met de concurrentie. Een van de redenen ook dat hij het in de ISO tests goed doet, weinig ruis vertoont maar dus ook weinig detail, dat is vaak waar het om gaat.

Alles is wel omheen te werken met sharpening en noise reduction maar als je kijkt naar standaard output dan is het niet je van het. Je krijgt voor de prijs een hele nette body maar je moet ook rekening houden met het beperkte aanbod van lenzen en de prijzen daar van.

De K5II-S (zonder AA filter) is even scherp als de concurrentie en presteert ook vrij gelijk. Heb je natuurlijk wel de nadelen van het niet hebben van een AA filter.

http://www.dpreview.com/reviews/pentax-k-5-ii-k-5-ii-s/17

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommyz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22-07 08:12
ikweethetbeter schreef op maandag 14 juli 2014 @ 16:20:
Resumerend: was je tevreden met je Canon 1100D, koop dan een Canon 700D, anders ben je met de Sony A58 wellicht het beste af.

Maar geloof mij niet op mijn woord, ga gewapend met wat SD kaartjes naar de fotograaf, en maak met de verschillende camera's wat foto's. Vergelijk daarna jouw gebruikerservaring en de kwaliteit van de foto's.
Klopt, onthoud echter wel dat het lenzenaanbod voor Sony's beperkter is (los van de 3rd party modellen) en in sommigen gevallen ook duurder. Wellicht iets om rekening mee te houden.

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Laatst online: 08-07 11:47
Sluw schreef op maandag 14 juli 2014 @ 18:08:
[...]

Ik ben geen kenner maar in mijn recent afgesloten camerazoektocht kwam Pentax altijd ontzettend goed uit de test. Erg goede kleurreproductie, lenzen, contrast, zeer goed gebouwde camera's (weather resistant, erg goede viewfinders en zeker voor de prijs). Maar het minpunt is inderdaad altijd: veel minder bekend en daardoor minder lenzen en accessoires beschikbaar.
Nou, dat is iets wat al heel lang is: ze maken prachtige zaken voor wenig geld. Ik heb kort analoog ook met ze geschoten en heb wel es wat Pentax DSLRs kort gebruikt en het was alles behalve slecht!

Mijn punt is meer dat er inderdaad vaak iets minder voor te krijgen. De vraag is of dat voor iedereen relevant is. Mensen die een instapcamera kopen met maar 1 of 2 lenzen hebben daar voldoende aan.
Pagina: 1