Multi-track recording

Pagina: 1
Acties:

• DJ-FreSh
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 04-12-2025
Om maar gelijk met de deur in huis te vallen ben ik op zoek naar een device waarmee ik verschillende tracks/inputs apart kan opnemen (om later na bewerking weer samen te voegen).

Een stukje uitleg:
Ik sta geregeld op dance feesten om de DJ sets op te nemen. De ene keer voor de organisatie, de andere keer om op internet te streamen. In het begin was gewoon stereo RCA genoeg en lukte het prima met een laptopje met line-in.
Op een gegeven moment was er ook vraag naar crowd geluid met een microfoon en kregen we de audio uit de booth balanced over XLR aangeboden. Om die reden een Allen&Heath Zed10 op de kop getikt. Hier kan ik in principe alles op kwijt en via USB opnemen op een laptop. Er werd mij verteld dat een Zed10 ook met Protools overweg kan om alle kanalen apart op te nemen. Ik heb het tot dusver niet voor elkaar gekregen elke kanaal apart in Protools te krijgen. Weet iemand of dit wel of niet mogelijk is? De how-to's die ik online vind laten alleen zien hoe ik 2 mono kanalen apart in Protools krijg maar niet hoe dat werkt met de overige 3/4 kanalen op m'n zed10.

Ik ben dus op zoek naar een device waar ik verschillende feeds op kwijt kan. minmaal 4 kanalen XLR. 2 kanalen RCA stereo. Daarbij moet het dus mogelijk zijn m.b.v. bijv Protools ieder kanaal apart op te nemen.

Heeft iemand hier ervaring mee?

• DECOY88
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-07-2015
(overleden)
mijn poging met 4 sweex externe usb geluidskaarten strande op het punt dat er niet meer dan 1 dezelfde usb geluidskaart kan werken. dus een hoop rare storingen en niet knap werken.

over op usb opnemen. doe het niet. maak een snoertje met een simpele stereopotmeter van 3 euro in een blikken fischermans friend bakje en je krijgt veel betere geluidskwaliteit.

geluidstechnicus bij een klein bandje. dus zit op een kanaal of 8 afhankelijk wat ik allemaal gebruik.

[ Voor 12% gewijzigd door DECOY88 op 26-06-2014 19:08 ]

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:58
Uit de Zed 10 specs: Configurable USB stereo audio in/out

4 kanaals gaat dus niet lukken.
Wat je nodig hebt is een simpele audio interface met minimaal 4 inputs.
http://www.bax-shop.nl/us...ekijk-alle-producten.html

En een losse (stereo?) recorder als backup is ook wel zo fijn, pro tools wil wel eens crashen/stoppen.

[ Voor 18% gewijzigd door ShittyOldMan op 26-06-2014 20:13 ]

Mijn Home Cinema in aanbouw

• DJ-FreSh
  • Laatst online: 04-12-2025
ShittyOldMan schreef op donderdag 26 juni 2014 @ 20:12:
Uit de Zed 10 specs: Configurable USB stereo audio in/out

4 kanaals gaat dus niet lukken.
Wat je nodig hebt is een simpele audio interface met minimaal 4 inputs.
http://www.bax-shop.nl/us...ekijk-alle-producten.html

En een losse (stereo?) recorder als backup is ook wel zo fijn, pro tools wil wel eens crashen/stoppen.
Ja we hebben er nog een Zoom H4N aan hangen ook.

Zat te kijken naar een M-Audio Quad
http://www.m-audio.com/products/en_us/MTrackQuad.html

Die geeft wel aan 4 audio interfaces te hebben. Maar of hij die ook daadwerken over de USB doorgeeft haal ik er niet echt uit.

• KeRsTmAnNeKe
  • Laatst online: 12:50
Zoiets? http://www.bax-shop.nl/us...face/product-details.html

Hebben 'vroeger' een Presonus studiolive mixer gehad, gewoon via firewire alle 16 sporen los opnemen, maar om nu een dure mixer te kopen :p
Volgens mij moet die interface hierboven wel gewoon 8 kanalen los via usb in een programma als protools (of misschien krijg je er wel Studio One bij) opnemen.
Let ook op dat veel interfaces gebruik maken van Firewire, en dat niet iedere firewire aansluiting dan weer geschikt is (als je er al een hebt..)

Verwijderd

Hallo DJ-FreSh,

Waarschijnlijk inmiddels te laat, maar toch. Begrijpelijke zoektocht, ik heb een soortgelijke gemaakt. Ben van een MBox2-mini naar een Profire 2626 naar een RME Madiface gegaan, met resp. USB - firewire - USB als interface. Waarbij de laatste claimt 64 kanalen kwijt te kunnen over een USB2 aansluiting…. Dus 4 (of 8) over USB moet ook wel lukken.

Overigens, als het echt om 4 kanalen gaat kun je voor ProTools een "aggregate I/O" aanmaken bij de systeeminstellingen (in mijn geval PT10, OSX), waarbij je de microfooningang van je laptop ook kan/mag gebruiken als input.

Nadeel van USB is dat de bus gedeeld wordt met andere apparaten (muis, toetsenbord, camera, al die andere rommel die in een hedendaagse laptop zit) die aandacht vraagt terwijl de geluidskaart druk is. Dat geeft kans op onderbrekingen. Firewire is wat dat betreft betrouwbaarder in de bandbreedte die beschikbaar is voor het apparaat, maar die aansluiting moet dan weer in de goede vorm op de laptop zitten…

Ga je groeien in kanalen? Of blijft het deze hoeveelheid?

Als de driver van de (USB) kaart in orde is, is bandbreedte geen probleem (ik heb 32 sporen opgenomen via de Madiface, niet meer vanwege de beperking(en!) van ProTools).

Voor hetzelfde bedrag als de M-track koop je een Behringer FCA1616, heb je 6 analoog I/O, en kun je nog eens uitbreiden met een AD-converter als je nog meer kanalen wil hebben. En Behringer…? Jep, die hebben Midas gekocht, om de verhoudingen aan te geven :) Gebruiken inmiddels ook elkaars hardware (oa pre-amps).

Mocht firewire een optie zijn dan bevalt mij de profire erg goed, 8x analoog I/O en makkelijk uit te breiden naar 26 I/O.

Succes, voor zo ver je niet al een keuze gemaakt hebt ;)
Pagina: 1