Vervanging radio Toyota Yaris (2001)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speakerfreak95
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 29-05 01:05
Dag Tweakers,

Al ben ik 17, ik heb sinds enkele dagen een Toyota Yaris weten te bemachtigen, airco, centrale vergrendeling en elke optie beschikbaar voor die auto, echter een klein probleem.
Het probleem is dus dat er geen CD speler in zit, en dat is niet zo'n heel groot gemis, maar de functie om een CD af te spelen geniet wel de voorkeur boven een radiozender met de nodige hoeveelheid pulp, ik heb liever muziek en nieuws, meer niet.
En of er ook een mogelijkheid is om mijn iPod / Samsung Galaxy S IV te verbinden met de auto, en nee ik wil geen radio transmitter die van je iPod een radio station maakt.

Heeft iemand enig idee hoe ik aan een andere head unit kan komen?

Foto is ter illustratie en om een indicatie van het probleem te geven, het model op de foto heeft geen airco bijvoorbeeld.

Speakerfreak95

Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/2iw14lu.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door Speakerfreak95 op 25-06-2014 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oohh
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 00:21
Er is al een redelijk recent topic van iemand met precies dezelfde vraag. En dat ook nog eens op Tweakers!

Radio vervangen in Toyota Yaris 2001

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09:02
Een tutorial van een medetweaker :)

[ Voor 50% gewijzigd door KillaZ op 25-06-2014 21:24 ]

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 01:33
Dat is een prima oplossing, maar in de Yaris van de TS zit geen cd-speler, maar een bakje, dus kan er een radio op die plaats gemonteerd worden :)

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04:44
Ik heb de volledige standaard radio uit m'n yaris gehaald en er een dubbel din radio in gezet.
Via de toyota dealer is een frame te bestellen waar een dubbel din radio perfect in past.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soeppie
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 01-06 21:25
Je wilde geen radiostation maken maar wat vind je hiervan?

http://www.bol.com/nl/p/c...uismerk/9200000009601991/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:12
oohh schreef op woensdag 25 juni 2014 @ 21:08:
Er is al een redelijk recent topic van iemand met precies dezelfde vraag. En dat ook nog eens op Tweakers!

Radio vervangen in Toyota Yaris 2001
That's me :w

Met de tutorial van yarisclub moet het prima lukken. Ik had overigens eerst een verkeerd frame gekocht, die was voor Yaris >2005. Die pastte niet mooi. Uiteindelijk deze set besteld: http://www.caraudio24.de/...ris-1999-2003::24490.html en die past perfect.
Kan je ook aanraden om hem daar te bestellen, want bij de dealer, of Nederlandse audiozaken word je gewoon genaaid qua prijzen. Dubbeldin heb ik ook naar gekeken, maar dan ben je het bakje kwijt, en die wou ik wel graag houden. De aansteker overzetten is vervelend trouwens, die kreeg ik er niet uit zonder wat plastic nokjes af te breken. Die zit nu dus een beetje losjes in het nieuwe frame.

Vervolgens heb je gewoon een montagegat waar elke normale autoradio in past. Welke je aanschaft mag je zelf uitzoeken ;) Ik heb voor montage de beugels aan de zijkant van de originele radio gebruikt, lekker stevig. Je kunt hem ook met het metalen framepje van je nieuwe autoradio vastzetten, maar dat zit minder stevig dan de originele metalen beugels. Maar die beugels passen niet op elke autoradio omdat niet elke radio daar schroefgaten voor heeft volgens mij. Op mijn Alpine CDA-105Ri passen ze echter prima.

Mocht je de speakers ook willen vervangen, daar heb je speakerringen voor nodig. Mocht je dat ook willen dan moet je het even laten weten, dan leg ik nog even uit hoe je het deurpaneel eraf kunt halen en welke speakerringen je nodig hebt. Is wel aan te raden, want de standaardspeakers zijn echt crap. Vooral die in het dashboard (10cm) gaan erg snel vervormen. In de deuren heb ik nu 16,5cm zitten, dat past prima met een verloopring. Wel opletten dat je speakers geen joekel van een magneet hebben, anders wil je raam niet meer omlaag :p

Oja en bereid je voor op schaafplekken op je handen, het is soms een behoorlijk gewurg om het er allemaal netjes in te krijgen.

[ Voor 71% gewijzigd door ThinkPad op 26-06-2014 09:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Nette set, ook omdat er DIN verloop bij zit...
Een beetje autoradio wil ook onderin passen in plaats van het vakje, dat had ik namelijk ook. Voorwaarde is wel dat er een los sierframepje omheen zit wat je weg kan laten... Je houdt dan wel het probleem dat je alsnog een DIN verloop moet hebben en je hebt er 2 radio's in zitten, waarvan 1 niet in gebruik...

Dagje klussen kan je veel doen, ik had uiteindelijk die extra radio, een parrot set, composet in de deuren en parrot op speakers in dashboard, stel hoedenplankspeakers op de radio zelf en een versterkertje en sub in de kofferbak (op los frame, zodat ie mee kon schuiven met bank) die ook de composet aanstuurde... en dat in enkele uren :p

Tip, neem iets van een radio die naast CD ook USB en evt Bluetooth/carkit mogelijkheid heeft, ideaal! Heb nu ding van Alpine wat 'alles' slikt. (alleen geen AAC vanaf usb, jammer met flinke iTunes library)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels132
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 06-06 15:14
ThinkPadd schreef op donderdag 26 juni 2014 @ 08:55:
[...]

Mocht je de speakers ook willen vervangen, daar heb je speakerringen voor nodig.
Even uit interesse, waarvoor zijn die speakerringen nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speakerfreak95
Update:

Speakerringen had ik al liggen, gelukkig.
De originele speakers heb ik vervangen voor MB Quart speaker, klinken super nu!
Linkje: http://www.onlinecarstere...uart_ReferenceRCE-216.jpg

Verder heb ik een custom face plate besteld, kan eerdaags binnen komen.
De radio wordt vervangen voor deze jongen: http://data.motor-talk.de...0624705/becker1-24716.jpg

Er komt ook een subwoofer in, maar dat wordt een subwoofer die ik verwerk onder de stoelen, komt dus goed.

Binnenkort komen er ook nieuwe bumpers onder te hangen en speciale Toyota velgen, zie de link voor het resultaat.

Beforce: http://ipocars.com/imgs/a...ota__yaris_2001_4_lgw.jpg

After: http://gomotors.net/pics/...ta-yaris-t-sport-04.jpg?i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-06 16:01
Waarom niet gewoon een Parrot 9200 o.i.d. inbouwen? Kost rond de 150 euro en is wel zelf erin te klussen (wel ISO <> Toyota stekker kopen voor een tientje) Werkt met BT Audio, aux, USB en SD kaarten en is gelijk een carkit. Parrots behoren tot de beste carkits op de markt. Een autoradio geeft gezeul met een frontje en allerlei sierranden die bij elkaar meer gaan kosten dan zo'n Parrot.

http://www.parrot.com/nl/...r-systeem/parrot-mki9200/

Klinkt een beetje als reclame, maar een CD-speler gebruik je toch nauwelijks meer en wordt op steeds minder nieuwe auto's toegepast.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speakerfreak95
Niet eens met Sjon hierboven,

Ik heb voldoende Pink Floyd, Dire Straits cd's dus ik heb toch liever wel de CD-speler voor handen.
De speakers in het dashboard worden overigens enkel te tweeters, de filters ga ik verwerken in het dashboard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Señor Sjon schreef op donderdag 26 juni 2014 @ 11:51:
Waarom niet gewoon een Parrot 9200 o.i.d. inbouwen? Kost rond de 150 euro en is wel zelf erin te klussen (wel ISO <> Toyota stekker kopen voor een tientje) Werkt met BT Audio, aux, USB en SD kaarten en is gelijk een carkit. Parrots behoren tot de beste carkits op de markt. Een autoradio geeft gezeul met een frontje en allerlei sierranden die bij elkaar meer gaan kosten dan zo'n Parrot.

http://www.parrot.com/nl/...r-systeem/parrot-mki9200/

Klinkt een beetje als reclame, maar een CD-speler gebruik je toch nauwelijks meer en wordt op steeds minder nieuwe auto's toegepast.
Omdat de versterker daarin 10x dikke bagger is... Muziek vanaf zo'n parrot klinkt echt shit. Had hem zelf ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ok

Ik ben meer van het gemak. Ik ben dolblij dat ik niet meer met frontjes hoef te zeulen tegenwoordig. En tsja, geluidskwaliteit in een auto... het blijft moeilijk. Een Yaris op snelwegtempo is ook niet bijster stil. Dan raak je ook al wat nuance krijgt door de 70-75 dB ruis die de auto zelf veroorzaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speakerfreak95
Het is een radio met frontje, en ach, gewoon afhalen en in het dashboard, het enige waar ik hem voor ga gebruiken is om naar een restaurant met mijn ouders te rijden of naar school, thuis staat die achter een hek in de garage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cornelison
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 06:22
Anoniem: 472287 schreef op donderdag 26 juni 2014 @ 11:53:
[...]

Omdat de versterker daarin 10x dikke bagger is... Muziek vanaf zo'n parrot klinkt echt shit. Had hem zelf ook.
In vergelijking met welke andere versterkers? De versterker in de Parrot klinkt in samenwerking met de JBL boxen in mijn Peugeot 407 meer dan prima!

Ten opzichten van de standaard radio in de Peugeot 407 is het zelfs een kleine verbetering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speakerfreak95
Señor Sjon schreef op donderdag 26 juni 2014 @ 11:55:
Ok

Ik ben meer van het gemak. Ik ben dolblij dat ik niet meer met frontjes hoef te zeulen tegenwoordig. En tsja, geluidskwaliteit in een auto... het blijft moeilijk. Een Yaris op snelwegtempo is ook niet bijster stil. Dan raak je ook al wat nuance krijgt door de 70-75 dB ruis die de auto zelf veroorzaakt.
En overigens is de versterker een SoundStream voor de subwoofers en voor de speakers in de deuren de Becker radio, en ja Becker is een van de beste merken voor autoradio's op de wereld, maken radio's voor BMW, Audi, en andere merken.
Dus deze opmerking is niet echt van toepassing.
Tevens is de geluidsproductie van een auto afhankelijk van het soort weg en ook de banden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Hoezo niet van toepassing? Je hebt altijd achtergrondgeluid in een auto. Alleen in het hogere segment is het een stuk stiller in de cabine waarbij muziek echt goed tot zijn recht komt. Dan praat ik over Lexus, BMW 5+, Audi A6, etc.

Is er geen mogelijkheid om de cassettemodule te vervangen voor een CD-speler? Meestal is de headunit wel geschikt voor beide systemen omdat het losse componenten zijn. Wellicht een rondje sloop om te kijken of dat ergens ligt.

Overigens, juist scholen zijn openbare plekken waar er nog weleens wat uit auto's gejat wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02:53

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Niet van toepassing gaat niet helemaal op, BMW/Audi/Merc zijn een behoorlijk andere klasse van geluid en kwaliteit tov een Yaris, dan praat ik nog niet over de 'speakerruimte' in de deuren/dashboard, dat is een compleet andere klasse.

Maar zit het geheel wel in balans? Becker zit afaik rond de 15-20RMS, beetje Soundstream zit tegen de 500-800watt voor je sub. Ik weet niet wat een Becker doet als je dat ding vol open gooit, maar gros van de radio's hebben nu niet bepaald 'flinke oomph' aan boord (afaik heeft Merc ook aparte speaker-amps).

[ Voor 20% gewijzigd door SinergyX op 26-06-2014 12:27 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:37

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Originele CD's in een auto moet je sowieso niet willen hebben. Als ze de boel openbreken ben je ze kwijt, en als de auto in de zon staat is dat niet bepaald goed voor je CD's.

Ik zou als ik jou was beginnen met zo'n simpel adapter casettebandje. Werkt prima. iPod er op en gaan. Hoef je ook niet met CD's te zeulen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Speakerfreak95 schreef op donderdag 26 juni 2014 @ 11:51:
[..]
Verder heb ik een custom face plate besteld, kan eerdaags binnen komen.
De radio wordt vervangen voor deze jongen: http://data.motor-talk.de...0624705/becker1-24716.jpg
[..]
Lol, je had het in je topicstart over iPod / Galaxy S IV aansluiten, en dan kom je met zo'n ouderwetse radio aan? (met oranje verlichting, terwijl bij een Yaris alle verlichting groen is).

Ikke niet begrijp :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Nu online
De keuze voor die radio snapte ik ook niet helemaal (gaat het om de navi?).

Betreft de cd's: Mijn huidige JVC KD-R741BT _in een Aygo_ heeft dan "toevallig" ook een cd-speler, maar wordt nooit gebruikt. Zo'n micro usb erin (1000+ liedjes) en gaan met die banaan.

Thuis heb ik _los van mijn pc_ niet eens de mogelijkheid om wat voor schijfjes dan ook af te spelen.

(en ja blauwe verlichting, maar de Aygo heeft ook _custom_ blauwe verlichting binnenin... past bij de Dynamic Blue uitvoering)

[ Voor 24% gewijzigd door NeutraleTeun op 26-06-2014 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02:53

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

ThinkPadd schreef op donderdag 26 juni 2014 @ 13:17:
[...]

Lol, je had het in je topicstart over iPod / Galaxy S IV aansluiten, en dan kom je met zo'n ouderwetse radio aan? (met oranje verlichting, terwijl bij een Yaris alle verlichting groen is).

Ikke niet begrijp :?
Beetje begrijp, Becker heeft een heel assortiment van 'oldschool' ogende radio's, tot zelfs de oldtimer style radio's, maar met moderne techniek.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speakerfreak95
SinergyX heeft gelijk, tevens heeft deze becker bluetooth dus ja, aux zit aan de achterkant.
Tevens worden de deuren voorzien van demping en de soundstream is enkel voor de subwoofer, tevens ga ik sowieso de muziek niet hard zetten, vind ik asociaal, gewoon normaal is meer dan voldoende.
Tevens is 20W best veel, en MB Quart zijn zeer efficiente speakers, zelfs met 2W staan ze hard zonder vervorming, beter dan die rommel van JVC of Pioneer bij de lokale Halfords.
Tevens wil ik een radio zonder die hinderlijke lampjes, gewoon 1 vaste kleur, dat andere is allemaal te onrustig.
Overigens ga ik ook de verlichting aanpassen naar oranje, de kleur van becker displays kan je overigens wijzigen, bij de gene die ik heb liggen in ieder geval.

[ Voor 12% gewijzigd door Speakerfreak95 op 26-06-2014 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Gisteravond zoek je een andere headunit en nu heb je al een Becker liggen?

Speakers vervangen helpt vrijwel altijd in auto's, toen ik nog jong was (opa vertelt) deed ik dat ook. Maarja, toen was een fabrieksradio uitzondering en liep iedereen nog met frontjes en CD-wisselaars te klooien. MP3? Wasda? Dat kon echt niet op je radio. BT was toen ook nauwelijks op de markt en het cassettedeck kwam je in veel (Japanse) auto's standaard tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speakerfreak95
Señor Sjon schreef op donderdag 26 juni 2014 @ 15:14:
Gisteravond zoek je een andere headunit en nu heb je al een Becker liggen?

Speakers vervangen helpt vrijwel altijd in auto's, toen ik nog jong was (opa vertelt) deed ik dat ook. Maarja, toen was een fabrieksradio uitzondering en liep iedereen nog met frontjes en CD-wisselaars te klooien. MP3? Wasda? Dat kon echt niet op je radio. BT was toen ook nauwelijks op de markt en het cassettedeck kwam je in veel (Japanse) auto's standaard tegen.
Klopt, mijn vader heeft een nieuwe voor de Alfa gekocht vanmiddag dus de oude is voor mij.
Maar ik vraag me wel een ding af, als ik dus de becker in ga bouwen is het setje knoppen bovenaan met het display dood of kan ik er nog wat mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speakerfreak95
Het topic mag dicht,

De Toyota is verkocht, heb nare roestplekken gevonden onder de auto tijdens het installeren van de speakerkabels.

Er komt een Volkswagen Golf GTI MK1 van mijn vader naar mij toe als ik de examens gehaald heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Waar zaten die roestplekken? Heb zelf exact dezelfde auto dus ben wel benieuwd.

Wel vreemd overigens, dacht dat moderne Toyota's amper roestten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speakerfreak95
ThinkPadd schreef op woensdag 09 juli 2014 @ 14:29:

Voor, bij het rechter voorwiel achter de plastic plaat.
Verder bij de achteras bij de wielophanging.
In principe kon je er zo met een wattenstaafje doorheen prikken.

Al had ik dit niet verwacht uiteraard, ook binnen bij de achterklep roest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Dank. Zal er bij mijne eens naar kijken :) Niet toevallig slecht gerepareerde schades? (keertje een klapper mee gemaakt door vorige eigenaar?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertip
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
ThinkPadd schreef op woensdag 09 juli 2014 @ 14:29:

Net ook ff gauw het plastic draf gerukt om te kijken of er roest zat, gelukkig niets te zien op mijn yaris 1.3 Sol van 2002 met 100000 km op de klok.

12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speakerfreak95
ThinkPadd schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 17:27:
Dank. Zal er bij mijne eens naar kijken :) Niet toevallig slecht gerepareerde schades? (keertje een klapper mee gemaakt door vorige eigenaar?)
Wellicht, maar geen historie met betrekking tot een ongeluk.

Toch moet ik zeggen dat ik de Toyota prettiger vond dan de Golf, puur omdat de Yaris lekker licht van binnen was, de Golf is erg donker.

Dan nog goed om te lezen, dat je geen plekken hebt ;)
Pagina: 1