Radio vervangen in Toyota Yaris 2001

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:02
Hoi,

Onlangs een Toyota Yaris uit 2001 gekocht. Nu zit daar nog een tapedeck in :9 die ik graag wil vervangen voor een mooie Alpine headunit.

Maar ik kom er niet helemaal uit wat ik nodig heb daarvoor. De situatie op dit moment is dit (niet mijn foto, wel exact zelfde dashboard).

Ik heb al even gezocht op internet, en volgens mij zijn er twee opties:
  1. Hele onderste gedeelte eruit halen zodat je een ruimte van 2DIN hebt, waar je dan een 1DIN bakje in zet, en een 1DIN ruimte hebt voor je radio. Bij deze oplossing vraag ik me echter af waar je radio aan vast zit? Hij heeft alleen dat voorste paneel als houvast volgens mij?
  2. Het huidige bakje eruit halen, en daar een radio in. Ik weet echter niet zeker of dit wel past. En waar haal je zo'n bakje? Want die kan ik niet vinden op internet. Of kan ik gewoon dat huidige bakje eruit halen, en in die ruimte past m'n radio dan?
Dat de tape-unit blijft zitten, en het bakje komt te vervallen vind ik geen probleem. Die oplossing is wel een stuk goedkoper, en volgens mij ook makkelijker, namelijk.

En heb je voor de antennekabel ook een verloopkabel/stekker nodig? Zo'n Toyota > ISO verloopstekker heb ik al (6 euro via eBay).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Gewoon een dubbeldin frame nemen. Bij je nieuwe radio zal een metalen bevestigingsframe zitten die vastgeklemd wordt in de radio sleuf. De radio wordt vervolgens in het bevestigingsframe geklikt. Dit staat veel netter.

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:54
DM Atlex even en je hebt zo je antwoord

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Ik ga dat dubbeldin frame van eBay bestellen :) Nog wel even rondkijken of ik een grijze variant kan vinden, m'n dashboard is grijs, en dat frame zwart :/

Atlex had ik een DM gestuurd, maar helaas geen reactie gekregen.

[ Voor 31% gewijzigd door ThinkPad op 22-01-2014 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-07 15:31
Ik heb ook een Yaris. Een T-sport uit 2002 waar nu een dubbel-din radio zit. Ik heb er een origineel dubbel din frame omheen.

Een 1 din radio past inderdaad op de plek van het bakje alleen zonder het zwarte (frame) randje er omheen.

Op eBay uk zijn ook frames te koop die beter passen. Wel heb je daarbij ook een dubbel din frame nodig. Daarin valt dan weer het andere frame en de radio. Dit alles zit aan de achterkant vast.

Voor het verwijderen haal je de twee buitenste knopjes van de verwarming los. De andere twee schroefjes zitten achter de asbak. Als je alles los hebt kun je het bovenste stuk met de boordcomputer loshalen en daarna het onderste deel naar voren trekken.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16:02
Mijn zus heeft een Yaris waar ik een radio heb ingebouwd en die zit gewoon aan de zijkanten vastgeschroefd. Het dashboard heeft schroefgaten op dezelfde plek als in een autoradio zitten. Ik heb overigens de originele cassettespeler laten zitten, in verband met het ontbreken van een vervangend stukje dashboard. Ik heb het bakje eronder gewoon verwijderd en de radio ervoor in de plaats gehangen, met behulp van de schroeven van het bakje. Alsof het ervoor gemaakt is ;)

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadioAir
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:26
Even uit m'n hoofd want het is alweer een tijd geleden:

Je buitenste draaiknoppen (van de temp etc) moet je er af trekken. Daar zitten 2 schroeven achter. Die schroef je los. Daarna kan je het hele middenpaneel los klikken. Dat bakje kan je dan verwijderen en daar je normale HU plaatsen. Heb ik bij de Yaris bij een vriend van me ooit ook gedaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Dankje.

Op het Yaris forum had ik al een hele goede handleiding gevonden van medetweaker AtleX:
http://www.yarisclub.com/...viewtopic.php?f=20&t=1333

Ben met iemand van Marktplaats in onderhandeling, hij had nog een radioframe liggen van een Yaris 2005. Ik moet nog even goed kijken of dat gaat passen. Zag er wel uit als een frame voor een P1.

Anders bestel ik die van eBay.

[ Voor 42% gewijzigd door ThinkPad op 27-01-2014 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Radioframe is gearriveerd. Helaas is het voor het Yaris facelift model, en zit er bij mijn Yaris dus een kier tussen het verwarmingspaneel en het radiopaneel daardoor :'( Zit nog te twijfelen of ik een ander radioframe bestel, of gewoon een stukje rubber strip ertussen doe om het af te werken. Nadeel van ander radioframe is dat ze meestal in het zwart zijn. Deze is grijs.

Hier de foto's van het 'eind' resultaat:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/PZsyy8JHidyn51MAoKYuEa9p/thumb.jpg
Klik voor groter
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/u7qyiLS4buy5jLepCNUBXk1r/thumb.jpg
Klik voor groter

Ik heb ook nog luidspreker ringen nodig, en ik ging eens rondkijken. Viel mij op dat dit:
http://www.autoshopdetijg...99-165cm-voor-p-2464.html
http://www.acrlommel.be/l...a-yaris-1999-p-20569.html
http://www.gomaxx.com/car...ta/toyota-yaris-1999.html

volgens mij identiek is aan deze:

http://www.caraudio24.de/...kablage-Front::15900.html

Ongelofelijk hoe je hier in NL getild wordt ten opzichte van de prijzen in DE :/ Gewoon 3x over de kop, en dan nog verzendkosten eroverheen. Al met al bijna 40 euro voor 2 stukken plastic, waar je in Duitsland nog niet eens de helft kwijt bent (incl. verzending naar NL).

[ Voor 8% gewijzigd door ThinkPad op 02-02-2014 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/0WqjjjqAA7gbz3Q9RYX1TxzA/full.jpg
Nieuwe frame + speakkerringen binnen. In totaal €32,21 kwijt. Hier in NL was ik makkelijk 100+ euro kwijt geweest.

Van het weekend inbouwen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 24-07 16:42
Had de P1 Yaris niet de aansteker links naast een asbakje zitten oid ipv in het midden? Het is alweer bijna 2 jaar geleden dat ik mijne had... maar zoiets kan ik me nog wel herinneren.

Overigens wel een mooiere oplossing, ik had de originele radio er nog in zitten (niet aangesloten), dat bakje eruit getrokken en op die plek een andere radio, zonder het framepje zitten, pastte precies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Originele situatie is dit: http://www.mijnalbum.nl/Foto-KEJDYOVC-D.jpg

Radio zit er bij mij nu keurig in, net of het nooit anders geweest is. Die aansteker is wel een bitch om eruit te krijgen. Uiteindelijk een of ander stukje plastic af moeten breken om hem eruit te krijgen. De metalen binnenhuls wilde namelijk niet uit de plastic buitenhuls komen. Uiteindelijk kon ik hem zo in het nieuwe frame klikken.

Jouw oplossing zie je ook wel eens, maar dat is een beetje de el-cheapo oplossing ;) Je kunt dan het sierrandje niet op je radio klikken, en je zit nog met een tape-unit die niks doet :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 594283

Hoi Thinkpad,

thanks dat je dit topic heb aangemaakt. Ik wil namelijk dit weekend de Yaris (ook 2001) van mijn vrouw ook op jouw manier modificeren. Ik heb nog wel een vraag, heb jij dat frame met de adapterkabel besteld:
http://www.caraudio24.de/...ris-1999-2003::24490.html

of zonder:
http://www.caraudio24.de/...ris-1999-2003::17815.html

Ik ga er vanuit dat die er reeds is bij de originele inbouwradio of heb ik dat mis?

En hoe heb je dat opgelost met het het asbakje en de aansteker?

Ik zie uit naar je reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
jere-me heeft mij deze vraag ook via een DM gestuurd, waar ik op had gereageerd. Ik zal m'n reactie ook hier nog even plaatsen zodat anderen er in de toekomst mogelijk ook wat aan hebben:
Heb even gezocht in m'n mailgeschiedenis en heb destijds het frame zonder adapterkabel besteld. Ik kan mij echter niet meer herinneren hoe ik dan aan die adapterkabel kwam. Volgens mij is het frame in beide situaties gelijk, dus ik zou zeggen: bestel hem met adapterkabel, ben je goedkoper uit dan in NL.

Asbak heb je niet meer met dit frame. De aanstekeraansluiting kun je overzetten in het nieuwe frame, maar dat was vrij lastig om hem uit het oude frame te halen, hij zat heel erg goed vastgeklemd. Weet niet precies meer hoe ik dat gedaan heb eigenlijk. Ook krijg je hem niet meer zo goed vastgezet als in het oude frame. Hij is bij mij wel eens losgeschoten toen ik de stekker van de TomTom eruit trok. Maar kon de aansteker zo weer erin drukken.

Als je trouwens nog nieuwe speakers wilt aanschaffen dan kun je die op die caraudio24 ook bestellen, stuk voordeliger dan in NL. Wel opletten dat je voor in de deuren speakerringen moet hebben. Ik had toen deze besteld: http://www.caraudio24.de/...kablage-Front::15900.html maar die waren niet hoog genoeg, het raam raakte dan de achterkant van de luidspreker. Ben toen bij een caraudio shop in de buurt geweest die soortgelijke ringen had, maar dan hoger. Ik heb helaas geen merk/typenummer hier meer van.

Succes!
Ik zie nu trouwens in een eerdere post van mij in dit topic, dat ik de adapterkabel al eerder op eBay had besteld. Je kunt dus net zo goed het frame + adapterkabel van caraudio24 kopen, dan ben je in één keer klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caro
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 26-11-2023
Hoi!

Ik heb het frame en de kabel gekocht bij caraudio24.de en vandaag geïnstalleerd. De radio zit nu echter niet vast want daar zitten geen schroefgaten voor op het nieuwe frame. Is er iemand die dit goed heeft opgelost? Ik heb uiteraard geen zin om tijdens het rijden steeds mijn radio terug in het frame te duwen.

Carolien

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
Bij een aftermarket radio zit altijd een grijs metalen inbouwframe waar de radio in vast klikt.
Dit frame zet je vast door een aantal van de haakjes om te buigen.

Op onderstaande afbeelding heb ik er een aantal aangeduid.
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/miDuDjdTzHn3CBl8qSKXBflH/full.png

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Ik kon de beugels van mijn originele radio af schroeven en op m'n nieuwe radio schroeven. Die beugels konden vervolgens weer aan het dashboard vastgeschroefd. Radio zit muurvast.

Op dit plaatje kun je het zien, de beugel zit aan de zijkant. Die schroef je los. Mijn nieuwe radio had schroefgaten die overeenkwamen met gaatjes in die beugel, dus het pastte allemaal precies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn V70 uit 2001 heeft ook een behoorlijk bejaarde radio met tape, CD en radio. Dit heb ik later uitgebreid met AUX, iPod en bluetooth door middel van een GROM-box. Dit is een klein kastje wat je op je radio aansluit; in mijn geval wordt ie door de radio herkent als CD-wisselaar en daardoor werkt de stuurbediening ook nog zoals het hoort.

Maar volgens mij ben ik hier wat te laat mee aangezien je al een andere radio hebt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeyJey
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23:53
Een oud topic ondertussen, ik kick het weer met wat beginnersvragen :)

Ik wil in mijn Yaris (2003, volgens mij facelift model?) een andere radio inbouwen. Vooral aux / usb mis ik nu, met alleen een cd-speler op dit moment. Wat ik wel graag zou willen is dat de stuurknoppen voor de radio bediening, blijven werken..

Wat ik me afvroeg, is het nodig om een nieuw 1-din frame te kopen? Lijkt me dat zoiets er toch al in zit, met de huidige radio en het bakje eronder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Of je een P1 facelift hebt of niet, kun je zien aan o.a. de koplampen.

Pre-facelift model heeft zulke koplampen: plaatje
Facelift model heeft zulke koplampen: plaatje.
De facelift heeft een soort 'druppel' nog in de hoek onderaan zitten zoals je ziet.

Als je trouwens geen CD-wisselaar hebt en verder tevreden bent over de fabrieksradio, dan zou je ook een module zoals deze op de CD-wisselaar aansluiting kunnen prikken. De radio in jouw P1 heeft waarschijnlijk een 5+7 connector, daar is een module met andere stekker voor te koop: link.

Het ding doet zich voor als een CD-wisselaar en met de knoppen op je stuur (heb ik in mijn XP9 ook) kun je dan gewoon vorige/volgende nummer doen. Als je op je USB-stick mappen maakt dan ziet de module dat als verschillende CD's. Op de radio in mijn XP9 heb ik ook nog knoppen om tussen CD's te wisselen, op die manier kan ik wisselen tussen de verschillende mappen op de USB-stick.

Je kunt ook helemaal losgaan en er een Dension Gateway Lite BT in monteren zodat je ook gelijk een carkit hebt, maar die module vond ik te duur. Deze komt uit China en doet het uitstekend.

[ Voor 59% gewijzigd door ThinkPad op 20-07-2016 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeyJey
ok, ik heb dan het facelift model, duidelijke druppel in de koplampen inderdaad.

Ja, opzich is de huidige radio prima, qua radio en de enkele cd die hij maar kan afspelen. Mis vooral wat modernere vormen van muziek afspelen (usb, ipod of spotify op de telefoon - via 3.5mm ingang, evt bluetooth maar niet perse nodig)

knoppen op stuur:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/s36YNx4XosemGpgb3cWiv5I4/thumb.jpg

en de radio:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/apLWN6iUqTIhrs3yBwT9J62H/medium.jpg

Nog even verder ingelezen, en als ik het goed begrijp hoeft er alleen een ander front paneel (1-din) te komen als ik een andere radio erin wil hebben (en de radio zelf natuurlijk), correct?

Dat kastje van wikii tech is ook wel een interessante, samen met de yatour. Mijn radio heeft volgens mij geen knop om te wisselen van cd's, omdat ik geen wisselaar heb (of ik heb em nog niet ontdekt :). Dat is dan wel nadelig. Maar dat zou ook gelden voor andere kastjes waarmee bijv. een usb stick wordt gelezen.

[ Voor 12% gewijzigd door JeyJey op 20-07-2016 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
JeyJey schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 20:59:
ok, ik heb dan het facelift model, duidelijke druppel in de koplampen inderdaad.

Ja, opzich is de huidige radio prima, qua radio en de enkele cd die hij maar kan afspelen. Mis vooral wat modernere vormen van muziek afspelen (usb, ipod of spotify op de telefoon - via 3.5mm ingang, evt bluetooth maar niet perse nodig)

knoppen op stuur:
[afbeelding]

en de radio:
[afbeelding]

Nog even verder ingelezen, en als ik het goed begrijp hoeft er alleen een ander front paneel (1-din) te komen als ik een andere radio erin wil hebben (en de radio zelf natuurlijk), correct?

Dat kastje van wikii tech is ook wel een interessante, samen met de yatour. Mijn radio heeft volgens mij geen knop om te wisselen van cd's, omdat ik geen wisselaar heb (of ik heb em nog niet ontdekt :). Dat is dan wel nadelig. Maar dat zou ook gelden voor andere kastjes waarmee bijv. een usb stick wordt gelezen.
toon volledige bericht
Unauthorized

Deze foto staat in een map die beveiligd is met een wachtwoord; ga naar de fotoalbum-map om het wachtwoord in te voeren.
;)

Een ander frontpaneel kun je bij een automaterialenwinkel in NL kopen voor véél te veel geld, of je bestelt een mooi voordelig setje uit Duitsland: http://www.caraudio24.de/...ris-2003-2006::24489.html

Ik heb daar toen ook eens een frame besteld, maar ik meen dat ik toen de verkeerde had, die juist voor een facelift model was. Dat frame was meer richting zwart, terwijl mijn dashboard grijs was.
Ik kan je foto's nu niet zien dus weet niet of dat gaat matchen, maar voor het geld kun je het sowieso proberen. De verloopkabels ga je sowieso nodig hebben namelijk. Betalen kan op die site gewoon met PayPal.

[ Voor 74% gewijzigd door ThinkPad op 20-07-2016 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeyJey
Foutje, aangepast.

Dus of het zou een (voordelige) 1 din autoradio worden met bijv het door jou genoemde frame uit DL, of ik ga voor zo'n extra kastje, waarbij het huidige paneel en radio kan blijven zitten. Tenminste, radio eruit, wikiitech aansluiten en weer terug, toch?

Is de cd speler dan nog te gebruiken van de originele radio trouwens? En leg jij dat kastje dan in de ruimte onder je radio, als je die hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Jouw dashboard lijkt een stuk donkerder dan wat ik toen had. Setje uit DE bestellen en dan gaat het helemaal goed komen waarschijnlijk d:)b
Of inderdaad zo'n aux-kastje kopen en die op je huidige radio aansluiten. Ik heb hem in de ruimte achter de radio gelegd en via een opening in het dashboard de USB & 3.5mm-plug naar buiten laten komen. Kwestie van creatief zijn.

De radio eruit halen lijkt moeilijk, maar stelt eigenlijk niks voor. Staan genoeg filmpjes van op YouTube, en anders geef je hier maar een gil als je er niet uit komt.

De interne CD-speler is bij mijn XP9 nog gewoon te gebruiken, dat zal bij de P1 niet anders zijn.

Edit: Wat ik nu nog wel vergeet is de stuurwielbediening. Ik heb bij een Peugeot 206 eens een 'Connects2' module daarvoor gebruikt. Ik zie dat ze ook modules voor Toyota aanbieden. Je koopt dan een module geschikt voor jouw auto (30-40 euro) en dan nog een verloopsnoertje voor jouw eigen ingebouwde radio (Sony / Pioneer / JVC etc.). Die module vertaalt het signaal van de knoppen op jouw stuurwiel naar een signaal wat jouw autoradio begrijpt. Moet je trouwens wel even kijken of de radio die je gaat kopen een externe aansluiting heeft voor stuurwielbediening.

Prijstechnisch is die 'Wikii tech module' dus het meest interessante en ook nog eens het eenvoudigste (al is een ander frame + verloopkabels e.d. ook gewoon plug en play).

[ Voor 45% gewijzigd door ThinkPad op 20-07-2016 22:22 ]

Pagina: 1